~*~Joulukuun tonttuset 2013 lokakuussa ~*~

Minnie: mulla oli esikoinen perätilassa - ja raivotarjonnassa - monta kertaa kääntyili :D Neuvolassa ne kokeili käsikopelolla että miten päin on, ja se ohje siitä ambulanssista vaihtelee sen mukaan mikä asento on. (valitettavasti kädellä kokenutkin lääkäri/terkka voi tuntea asennon väärin, kuten mulla kävi, sitten ultralla aina varmistettiin sairaalassa.) Eli jos ne sanoo sulle että on perätilassa niin sitten toimit sen mukaan, ja tunnet kyllä jos vauva näillä viikoilla kääntyy. :)
Minä koin supistukset sellaisina, että ei niihin tarvitse epiduraalia, mulle riitti ihan hyvin se että mies painoi selästä, olin suihkussa ja sitten sain aquarakkulat mahaan. (spinaalia koitettiin tökkiä yli puoli tuntia ja se ei onnistunut ja tällä kertaa en halua että mitään sellaisia edes ehdotellaan yööööööööööööööök). Eli en osaa vastata siihen pysäyttääkö se synnytyksen, onhan se mahdollista ja monelle on käynyt niin, mutta ilmeisesti myös kova kipu voi haitata synnytyksen edistymistä jos et pysty rentoutumaan tai "taistelet vastaan". Ja onhan se puudutus sitten paikallaan jos kestää kauan ja tarvitset lepotaukoa :) Oletko tehnyt hengitys/rentoutumisharjoituksia? Netistä löytyy hyviä ohjeita, niistäkin voi olla sulle jotain apua synnytyksessä :)

Mua pelottaa ettei me saada mitään valmiiksi ennen vauvan tuloa! Ja haluan vielä siivotakin koko huushollin ja joulustressit siihen vielä päälle... voi ei. pitäis nyt vaan ottaa itteään niskasta ja alkaa hommiin....

Mä lähden synnytykseen samalla asenteella kuin esikoisen saajat. Kun toi ensimmäinen käynnistettiin ja sitten päätyi sektioon, niin ei mullakaan ole oikein "luonnollisesta" mitään kokemusta. Jotenkin kuvittelen että tämä syntyy itekseen, etuajassa ja silleen... saa nähdä miten käy :D Sitten meiltä on n. tunnin matka sairaalaan, lapsen hoito pitää järkätä samalla ja mielenkiinnolla odotan että miten käy, ehditäänkö sairaalaan ollenkaan vai juostaanko siellä monta kertaa turhaankin :D Synnytyssupistuksia en kyllä haluaisi autossa kärsiä tuntia ilman kenenkään apua, voi kääk. Heh saa nähdä kuinka meidän käy :D :D

Mä tartten kanssa imetystyynyn...

Voikaa hyvin!
tömpsis ja persikka 32+4
 
  • Tykkää
Reactions: helena85
Syyselo: Rintapumpun hankinnasta olen itsekin ajatellut että sen kerkiää sit kun vauva on jo syntynyt mutta itseasiassa tuli mieleen että ei keretty kyllä viimeksi kuin sairaalasta kotiin niin jo piti miehen lähteä kauppaan pumppua hakemaan. Se tuska oli ihan järkyttävä. Maito siis nousi silloin ihan huolella ja vauva söi vielä ihan hiiren annoksia, niin ettei imetys pelkästään riittänyt rintojen tyhjennykseen. Suosittelen siis hankkimaan mahdollisen rintapumpun ennen vauvan syntymää. Just in case. ;)
 
Heip!
Joku kyseli epiduraalista tms puudutuksesta, että onko pysäyttänyt synnytyksen kulun, niin minulla niin ei ainakaan käynyt. Pyysin epiduraalin, kun tuntui, etten kestä enään yhtäkään supistusta, olin noin 3cm auki siinä vaiheessa, ja tuntui, ettei supistusten välillä ollut kovinkaan kivutonta aikaa, ja supistukset olivat tiheitä, kestoltaan pitkiä ja tosi tehokkaita, eli erittäinkin avaavia. Mutta mulle onkin sanottu, että jos lapsivedet menee, niin supistukset on kipeämpiä, mutta en tiedä onko totta, mulla siis meni vedet 2tuntia ennen kipeitä suppareita. Noin 4tuntia kärsin siis kipeistä suppareista, jonka aikana kanava hävisi, 3cm avautui ja epiduraalin jälkeen 4tuntia niin 10cm auki ja sain ponnistaa ja reilu tunti ponnistusta niin poju oli ulkona vihdoin <3 mut siis mulle sopi epiduraali tosi hyvin, ei hidastanut synnytystä, ei vienyt ponnistamisen tarvetta tms :) Mulla ei yhdessäkään esikoisen aikana pidetyissä perhevalmennuksissa ole sanottu, mitä haittaa vauvalle/synnytyksen kululle epiduraalilla voi olla, ois mielenkiintoista kuulla?

helena85 ja poju 32+4 <3
 
Huomenta kaikille!

Sorry, en ole ehtinyt palstalle hetkeen.
Vauvalla siis kaikki ok, alkoi heti liikkua, kun päivystykseen käyrille pääsin. Että tälläistä verovarojen käyttöä... :-D !
Ei edes ultrattu, kun tilanne oli niin hyvä.

Aamupaastojen kanssa nyt ongelmaa, toivottavasti ruokavalion muutokset tepsii eikä tarvitsisi insuliineille mennä... Huonolta kyllä näyttää.

Seuraava neuvola vasta 28.10. Vähän ollut väsymystä ilmassa, mutta onneksi saa nukkua päikkärit jos tarvii. Yritän kyllä välttää, kun yöt menee muutenkin pyörimiseksi.

Tällainen valitus taas... Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!!

T: Alexa ja Olio 30+3
 
  • Tykkää
Reactions: tömpsis
Kiitos kokemuksista:)

Mukava kuulla Alexa, että kaikki hyvin. Toivottavasti saat sokerit kuriin...

Onko teillä muilla tullut voimattomuutta? Minulla esiintyy sitä vaihtelevasti käsissä. Toki muutenkin uuvahdan nopeasti, mutta en esim. jaksa selailla puhelimella netissä tai lukea ja voi tulla voimattomuus käsivarsiin ihan muutenkin. Ne eivät puudu tai ole kipeät..tuskin mitään vaarallista. Näinä päivinä taitaa olla tukala olo myös palleassa, että voihan se johtua vauvan asennosta.


vk 32+5
 
Kiva kun Alexa tuli kertoo kaiken olevan hyvin. <3

Täällä yritän taistella flunssaa vastaan. En millään tähän muitenkaan tukalaan oloon halua mitään flunssaa. Murkrauh!

Mulla nuo paasto sokerit on pysynu erittäin hyvänä ja aterian jälkeisetkin ovat muuttuneet. Jännä, monesti tunnin jälkeen lounaastakin on vain 5,6-5,9 ollut arvo. :O

Huomenna kauan odotettu äitipoliaika..toivottavasti ne nyt ultraa, viimeksi masuasukin nähnyt sillon rakenneultrassa viikolla 21.
Ja sais painoarvioo ja muuta. :)

Mutta kaikki muuten edelleen hyvin. Tämä kaveri meinaa vaan tulla kyljstä läp. Aiai! Eilen ihan karjaisin kivusta, kun puski. Tuhma vauva! :) <3



Paivih ja palleroinen 29+6
 
Löysinkin kuin tilauksesta uuden Emman rintapumpun kirpparilta 4 eurolla, manuaalinen toki mutta mielestäni edullinen löytö :) Sitten uusi kestovaippa 1 e.
Vaatteita en oikein ole osannut ostaa kuin pienimpiä kun ei tosiaan tiedetä kumpiko tulee ja vaatteet tuntuu olevan joko pinkkiä tai sinistä.

Ei täälläkään puudutteet ole hidastaneet synnytystä. viimeksi sain spinaalin heti kun saliin päästiin, olin 5 cm auki. siitä tunti niin neiti tuhisi jo sylissä.

syyselo ja kirppu 31+4
 
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
paivih ihana ku pääset pitkästä aikaa näkee vaavin :heart: Mulla vähän samoilla fiiliksillä, ku pääsen to. näkee vaavia, niin ois kiva saada joku painoarvio ja vastaako viikkoja...ja tietty se et onko istukka noussu ja vielä se että KUMPI tulossa...mä niin haluisin tietää jo :D!

Epiduraali teki mulla sen esikoisesta, että ei ollu enää niin kipee lopuksi ja ponnistuksen tarve meni pois...tunti punnailtiin häntä maailmaan ja sit jouduttiin leikkaa väliliha, et tulee ulos... Mutta ei se mitään haitannu! Suosittelen silti epiduraalia, se on hyvä kivun poistaja just pahimmilla hetkillä :kieh:... Kyllä tuo synnyttään lähtö jännittää, mutta nyt ei enää niin paljon...menee niinku menee, ei sille paljoo mitään voi etukäteen tehä ;)! Toivoisin vaan että ajoitus olis mahd. hyvä miehen töiden, lasten hoitajan kannalta ja itellekin, ettei esim. päätä tulla maailmaan just ku mies töissä ja pitäis vaik lapsia yöunille nukuttaa... Vauva, saisit tulla maailmaan aamulla tai päivällä, kiitos :p!

Ihanan pitkällä me kaikki ollaan jo :heart: MeMaMi ja pieni 29+5
 
äkkiä mennee tämä aika.. onneksi kaikki alkaa olla valmiina jo pienelle :)
Väsyttää kyllä kokoajan, päikkärit on tullu tarpeeseen, tosin viimeksi hemoglobiini oliki viikko sit 105 ja aloin nyt syömään rautaaki!
Rintapumpun löysin kirpalta UUDEN, aventin käsikäyttösen, 10e ja senhän sitte ostin, se on ollu kahden aikasemmanki kohalla tuiki tarpeellinen :)
29+1 tännään :)
 
Voi hitsi, ku meidän kylppärissä on kylmä! Outo asunto ku siel ei oo lattialämmitystä tai mitään pattereita!!! Niin rupesin miettii, et eihän siellä talvivauvan vaippaa tarkene vaihtelee... Siellä meillä vaan pesukoneen päällä sellainen vaipan vaihto alusta ollu kahella ekallakin,mut he olleet kesälapsia... Ois niin hyvä olla kuitenkin siinä heti vesialtaan lähellä... Mitähän jokku irto patterit maksais ja lämmittäisköhän se tarpeeks!?
 
Noniin, äitipolillä käyty ja terveiset sieltä ovat. Keskikäyrällä kasvaa. Verenpaine 121/87, pissa puhdas, lapsivettä normaali määrä, tuli niin reipas pyllistys ultralaitteeseen ettei epäselväksi jäänyt sukupuoli ku pallit siellä heilu :D , paino-arvio naperolla on 1650g ja pää alaspäin siellä oltiin. Se on siis pylly millä tämä yrittää tehä reijän kylkeen. <3 Paikat visusti kiinni ja kohdunkaulaa yli kolme senttiä jälellä.


Tämän keskustelun päivitystä mietin, että jos vaan minä raukka blondina osaan niin voisin sen tehdä ensi kuulle, jos ei ole joku muu fiksumpi valmis tekemään?

Paivih ja palleroinen 30+0
 
  • Tykkää
Reactions: helena85
Huh, täällä ollaan sairaslomalla kun on niin väsynyt koko ajan ettei vaan jaksa. Jännä kuitenkin ettei kelvannut työterveydessä oikein kunnon syyksi, viikon sain saikkua ja todistuksessakin lukee että "määrittämätön raskauspahoinvointi". Kyllähän mun huonoakin tekee mutta arvelisin sen johtuvan tästä väsymyksestä.. No katellaan nyt tämä viikko sitten, että rupeaako helpottamaan. Voihan se tietty olla että menee ohi tuo väsymys mutta kyllä esikoisen aikoihin kun hain sairaslomaa aikalailla samalla syyllä (+vähän supisti) niin kyllä sain sitä mammaloman alkuun saakka.
Itse kyllä pelästyin tätä väsymystä sekä huonoa oloa niin paljon että kävin neuvolassa extrakäynnillä (kiltti täti otti vastaan vaikkei mulla ollut aikaa ja menin ennenkö hänen työvuoronsa virallisesti alkoi..) Kuitenkin verenpaine oli ok 98/56 ja pissa oli puhdas, joten pelkäämäni raskausmyrkytys nro 2 ei ainakaan vielä kolkuttele ovella. Tilanteen seurailua sitten vaan.
Ainiin ja hieno kuulla että Alexalla oli kaikki hyvin! =)

Tiikeli ja tulokas 29+1
 
Täällä pohditaan samaa, mikä on lapsen paino, onko käyrillä, mikä on sf mitta jne jne. Viimeksi 3 viikkoa sitten kävin neuvolalääkärissä. Viikon päästä on neuvola, siellä ei kyl ultrata :( Mut sydänäänet kuunnellaan yms.

Kunto huononee edelleen. Yöt menee valvotessa, jalkoja ja selkää särkee. Töissä liika istuminen vie voimat. En jaksa iltavuoron jälkeen kovin pitkään olla hereillä tai nauti telkkarin kattelemisesta kun haluan vaan sänkyyn että helpottais..

Lenkit koiran kanssa menee suht hyvin mutta väsyn ja rappusia on vaikea kivuta ylös päin.. Vaapun kuin ankka:D

Äitiyslomaan 5 viikkoa mutta ehkä jään aikaisemmin. Jotkut päivät on parempia kuin toiset.
Iloiseksi tekee se, että olen saanu muuttaa omaan kotiin ja tavara alkaa pikku hiljaa olla jo omassa paikassaan. Vielä tän viikon saan touhuta niitten kans.
 
Iltaa!

Eipä täällä mitään erikoista. Olio liikuskelee nyt säännöllisesti, ei tarvitse stressata. Edelleen supistelee, etenkin rasituksessa, mutta ei onneksi tunnu tuolla "alakerrassa".

Aamupaastot on olleet nyt säännöllisesti yli sallitun, taitaa tulla iltainsuliinit käyttöön... harmittaa tosi paljon. Vai pitäiskö laittaa kello herättämään yöllä, että voisi syödä jotain??
Kokemuksia kenelläkään?
Päivisin arvot on priimaa: ennen ruokailua 4.8-5.3 ja ruokailun jälkeiset 5.5-6.5.

Alkaako muilla olla tavarat valmiina?? Meillä ei ole pakkausta lukuunottamatta vielä mitään vaatteita hommattuna. Vaunut löydettiin kirppikseltä tosi edullisesti, niiden osat olen sentään pessyt... Ehtiihän tässä vielä! Ehtiihän?
Vielä pitäisi vaatteiden lisäksi ostaa pinnis, sitteri, vaippoja, riepuja, sadesuoja vaunuihin, tutti ym. ym.
Niin, ja pestä kaikki vaatteet valmiiksi...

Miten teidän jouluvalmistelut? Onko joku aktiivinen jo aloitellut? Laatikothan voisi jo tehdä pakkaseen valmiiksi. Lahjojakin voisi ostaa, ei tulisi sitten niin hoppu joulukuussa...

Hyvää loppuviikkoa kaikille!

T: Alexa ja Olio 30+4
 
mä pelkään ettei mitään saada valmiiksi ajoissa... pinnasänky on paikallaan, mutta patja puuttuu... osa vaatteista on pesty, mutta hoitopöytää ja muita huonekaluja ei ole vielä siirretty paikoilleen... kaikki pikkukama on hankkimatta, huusholli on siivoomatta... jne jne jne paniikki iskee! enkä silti saa mitään aikaiseksi.

joulua odotan kauhulla :D jotain lahjoja on pakko hankkia, en tiedä missä välissä, ja kortit pitää laittaa... mutta jos ei tänä vuonna saada tilattua omista kuvista kortteja niin täytyy tyytyä valmiisiin... haluan jouluksi siistin kodin ja pari koristetta ja kynttilää, muuta en pyydä. :)

mä en osaa Alexa sanoa aamupaastoihin muuta kuin että joko heräät yöllä syömään, tai sitten syöt illalla viimeiseksi jotain muuta, enemmän proteiinia vai miten se meni, sen pitäis vaikuttaa arvoihin myös aamulla. Mutta jos sulla vaan nousee aamuarvot niin ei sille välttämättä mitään voi. Tsemppiä :)

voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 32+6
 
Alexa - mulla oli kanssa ongelma noiden aamuarvojen kanssa ja ainut millä sain ne kuriin oli että syön noin 22 aikaa illalla rasvatonta rahkaa sokerittoman myslin kanssa purkillisen. Välillä lisää mustikoita sotkuun kun tuo pelkkä rahka ei ole niin kovin maukasta....Aamulla ei sovi syödä muuta kun munakas (yksi muna, tilkka maitoa, yksi kinkkuviipale) tai aamupalan 1h arvot pomsahtaa.

Itsellä ongelma on nyt siinä että ennen iltaruokaa arvot meinaavat romahtaa (yksi päivä oli 3,8 :-( ) ja sitten kun pääsevät liian alas niin en saa niitä laskemaan ennen iltapalaa.....

Joulu - mulla alkaa äippäloma jo reilun viikon päästä ja olen yrittänyt pääni puhki miettiä että mitä sitten teen. Mulla on vähän sellainen fiilis, että tulen hulluksi jos jään neljän seinän sisään. Ajattelin että ehtisin siinä sitten hankkia lahjat, kirjoittaa yhden lopputyön sekä laittaa kodin joulukuntoon....Jes, olen hieman sellaista puuhastelevaa sorttia ja pelkästään oleilu/makoilu on hieman haastavaa.

(.) Nyt alkaa olo olla kyllä jo aika tuskainen. Selkä on toiselta puolelta ihan jumissa, jalat ja kädet on tosi turvonneet, nivuset kiukuttelee ja liikkuminen hiljaa vaappumista....oikeasti, tätäkö vielä olisi kuusi viikkoa edessä (jos nappula ymmärtää tulla ajallaan)? Hieman tsemppaamista vaatii tuohon ajatukseen tottuminen.

Maikkis :)
ps. tilasin meille liput Isyyspakkaus-näytelmään kehuvat sitä kovasti, saas nähdä vastaako ajatuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Maikkis: Aina voit tulle meille siivoilemaan ja vaikka tekemään joululaatikot valmiiksi pakkaseen :p !
Täytyypä kokeilla tuota rahka-mysli-juttua iltapalaksi (tai mulla siis turkkilaista jugua). Aamupalan jälkeiset arvot on ollu ihan hyvät, vaikka olisin syönyt jugua+banaanin ja ruisleipää. Se on vaan tuo saamarin aamupaasto... No, täytyy yrittää vielä kaikki keinot ja lisätä vähän liikuntaa.

Hb tuntuisi olevan nousussa, koska ei enää väsytä niin paljoa. Neuvola tosiaan vasta 28.10. Saattaahan sekin vaikuttaa, että olen saikulla ja saan siis levätä aina kun haluan (siis kun kotihommilta ehdin).

Nyt shoppailemaan, jos malttaisi ostaa Oliolle jo jotain...

T: Alexa ja Olio 30+5

P.S. Synnytys alkaa stressata jo tosissaan!!! Oli sen verran kauheita kokemuksia nuo edelliset kerrat!! Paitsi voihan se tälläkertaa mennä hyvin (ja ilman parin tunnin tikkausta...) APUA!!
 
Voi jessus näitä lonkkasärkyjä, ei millään meinannu päästä ylös sängystä aamulla. Mies jo ehdottikin pyörätuolin hakua kun alkaa oleen niin raihnainen olo :kieh: Mutta siltikin toivon että vauva vielä pysyis edes pari viikkoa vatsassa.

Meillä muuten on koko aamun satanut lunta, ihanaa valoa tähän pimeyteen =)

Oon kanssa jo suunnitellut että tarttis porkkana - ja lanttulaatikot jo tehdä pakkaseen, kyllähän ne siellä säilyy .

syyselo ja kirppu 31+6
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Heippa mammat!

Täällä alotettu syysloma ja sen jälkeen alkaa varhennettu äitiysloma marraskuun alussa ton esikoisen hoitojärjestelyjen helpoittamiseksi. Haikein mielin työpaikan jätin kun siellä ei ehtiny kun 3kk pyörähtää. No kerkii taas sitten joskus siellä olemaan vuositolkulla!

Teillä monella alkaa keho prakamaan ja sitä samaa täällä on havaittavissa tosin hyvin minimaallisena ainoastaan sillon kun makoilen kovalla lattialla jää lonkka puristuksiin eikä tahdo päästä pois. Tää lyhyt väli näiden raskauksien välillä varmaan helpottaa sitä ettei missään vihlo tai puristele millään tavalla. Keho ehti levätä kuitenkin vain 10kk tässä välissä... Maha on kyllä hurjan iso ja monet kysyy onko täällä 2vauvaa.. Tänään neuvolassa sf 26, painoa edelleen 500g/vko (+12 lähdöstä), hb 108, rr 105/64. Käyrän alla mennään ettei tässä nyt hätää ole... Viime viikolla oli viimiset jumppaohjaukset, nyt jään takariviin puhisemaan tai siirryn punttisalille ja tietysti vaunulenkkeillen pojan kanssa.

Vauva on ihan valtavan aktiivinen ja tuntuu kun se ei nukkuisi ikinä. Mulla oli etuistukka edellisessä raskaudessa ja en todella kokenut liikkeitä näin paljoa kun nyt on jo monta viikkoa toi mylläys tuntunu. Raivotarjonnassa vauva on ja ihistää kun hieroo päätään lantion pohjaan ja kaivelee tilaa itelleen. Totuus synnytyksen lähestymisestä siis alkaa olemaan mun päässäni taukoomatta. Jännitän ja odotan innolla, että se alkaisi ja saisi nyytin käsiinsä.

Epiduraali ei mulla hidastanut synnytystä anto vaan hetken hengähdyksen. Mä en missään vaiheessa maannu sängyssä vaan istuin sängyn päädyssä jumppapallolla vaikka otettiin käyriä. Ennemmin sanoisin sen makaamisen pahentavan tilannetta kuin epiduraalin. Epin otin kun oli 6cm auki ja sen teho loppu kun oli 8cm ja loppumetrit vedin ilokaasulla kun kätilö iski tipan kaakkoon ja supistuksia tuli minutin välein. Mut loppu avautuminen kesti sitten vajaan tunnin. Mua kehotettiin ensin selinmakuulta ponnistaa mut siitä ei tullu hevonhelvettiä ja sit siirryin synnytysjakkaralle jossa sai tarpeeksi ponnistusvoimaa. Toi sängyssä makoilu on musta täysin mieslääkäreiden keksintoä, että saisivat siistin sisätyön :)

Mä oon ostanu kaukaloon toppapussin, villahaalarin ja kypärän. Jotain vaatteita on tullu kanssa tässä ostettua mut eipä juuri muuta.. Rintapumppu kannattaa ehdottomasti hankkia tai lainata neuvolasta. Talvella pienen vauvan kanssa sitä ei äiti hae ja laita nyt isä ostamaan sellanen :D. Mä en pumpannu ihan heti maitoa vaan pidin toisessa rinnassa maidonkerääjää imetyksen ajan ja sain päivässä 30ml kerättyä. imetykseen kannattaa esikoista odottavien kyllä paneutua ja tutustua se ei todellakaan ole niin helppoa kuin ajattelisi että tissisuuhun ja sillä selvä. Yölliset imetykset kun nostaa maitoa parhaiten ja vauvan ne aloittaessa on oma kestävyys kyllä koetuksella saati kun muut antaa neuvoja tuttipullosta ruokkimisen suuntaan niin siinä saa olla kyllä vahvana itte asian suhteen. Mä mietin usein öisin, että huomenna vielä jaksan ja sitten lopetan. No imetin kuinkin 11kk joten kun ekat kuukaudet pääsee läpi niin se lähtee rullaa kyllä... Toivon mukaan nytkin se on helpoin ja parasta ravintoa vauvalle.

Joulun valmistelua ja viettämistä tulee mietittyä aika paljon. Mutta en nyt ihan vielä aloita sitä. Odotan edes marraskuun puolelle :D

RV 30

Lisäysmuuten: Nukun edelleen selälläni ja turha edes yrittää jollain tyynyllä tukea etten kääntyisi. Selällään nukkuminen loppuu viiimeistään sillon kun vauva on niin iso, että alkaa sen ja äidin elimistiöä ahdistamaan se on vaan luonnonlaki..
 
Viimeksi muokattu:
pikainen kysymys - oletteko jo saaneet Kelalta päätökset äitiysrahoista yms?

Tajusin juurinkin äsken, että olen jäämässä 1,5 viikon päästä äikkärille ja olen saanut päätöksen vasta äitiyspakkauksesta. Jätin paperit kuitenkin jo syyskuun alussa....

Maikkis
 
jos sulla on työnantaja olemassa sen täytyy tehä omat paperinsa kanssa ennenkuin kela mitään tekee. Mä oon saanut varmaan kuukausi sitten jo paperit käteen (äplomat alkaa vasta 4.11.). Kelan nettisivuilta näät myös omilta sivuilta missä vaiheessa sun hakemukset kulkee tai jos niistä puuttuu jotain ...sinne voi kirjautua esim. verkkopankkitunnuksilla...
 
Viimeksi muokattu:
Eilen oli neuvola ja siellä kaikki hyvin. :)

Painonmuutos: 306 g/vko (yhteensä 8 kg tullut nyt painoa)
RR: 125/81
Pissa: puhdas
Hb: 134
Turvotukset: -
Sf: 28,5 cm
Liikkeet: ++
Tarjonta: Rt
Sikiön syke: 140+

Vauva liikkuu nyt taas hurjan paljon, ihanaa. :heart: Vauvalla on myös usein hikka :heart: Tänään oon menossa lääkäriin yksityiselle, siellä myös ultrataan. Jännään, saanko kuulla vauvan painoarvion ja toivon, että lääkäri kirjoittaa mulle sairaslomaa äitiysloman alkuun asti. Mulla olisi muuten vielä kaksi viikkoa töitä, mutta en jaksa enää, työ on niin raskasta sekä fyysisesti että henkisesti. En olisi uskonut, että jaksan näin pitkälle kun olen nyt jaksanut. :)

Valmistelut: Meillä alkaa nyt olla aika hyvin valmiina kaikki, vaikka eihän tässä vielä kauhea kiirus ois ollut. ;) Tänään mies pumppasi vaunujen renkaat ja kiinnitti seisomalaudan esikoiselle. Hoitoalustan laitoin eilen kylppäriin ja tein sellasen oman pikku nurkkauksen ja paikan vauvan tavaroille. :) Nyt ois edessä vielä vaatekaappien järjestäminen, vauvan vaatteiden pesu ja laittaminen paikoilleen... vaipat, tutit ja jotain muuta pientä sellasta vielä täytyy hommata. Hui, ajatella että enää sellaset 5 viikkoa niin vauva sais jo syntyä! Sairaalakassin pakkasin esikoisen aikana joskus rv 37-38, taidan tehä saman nyt, en kuitenkaan usko, että vauva syntyy ainakaan ennen noita viikkoja. :)

Sain Kelan äitiysrahapäätöksen maanantaina. Saan samaa rahaa kuin esikoisesta, koska näiden lasten välissä on se alle 3 vuotta. Muuten ois mennyt vuoden 2011 tulojen mukaan, ja sen vuoden olin äitiyslomalla+hoitovapaalla esikoisesta...

Silloin kun sain esikoisen, koin että puudutus hidasti synnytystä... Olin tosi pitkään kotona, kun menimme sairaalaan oli kohdunsuu jo 7 cm auki... en sitten enää epiduraalia ehtinyt saamaan, sain kohdunkaulan puudutuksen kaksi kertaa ja ilokaasua. Kohdunkaulanpuudutuksesta oli vähän apua, mutta se hidasti niin, että mulle jouduttiin lopuksi laittamaan tippaa ja oksitosiinia, aukeneminen 7 cm---> 10 cm kesti 6 h ja ponnistusvaihe 1 h 20 min. Olin kyllä jo niin väsynytkin, etten jaksanut ponnistaa ja supistukset heikkeni.

Merve ja masupoju 32+4
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa kuulumisia myös tänne.. Täällä on puhuttu noista valmisteluista... Meillä on tosiaan ollut kaikki jo valmiina suht pitkään. Olin jotenkin varautunut siihen, että entä jos kaksoset päättävätkin syntyä kovin paljon aikaisemmin. No, siitä ei ole edelleenkään mitään merkkejä, joten aikaa on vielä. Ainoat puuttuvat hommat on pinniksen kokoaminen ja tuttien sekä rintapumpun ja pullojen yms. sterilointi. Meillä kyllä mies osti viime raskaudessa rintapumpun. Mä katoin vaihtoehtoja netistä, lähetin miehen cittariin ja hän näppärästi sai Aventin käsikäyttöisen pumpun ostettua :) Kyllä ne miehetkin osaa pakon edessä toimia.

Tänään kävin taas Kättärillä kontrollissa. Kaikki oli hyvin. Tän hetkiset painoarviot on A 1743g ja B 1910g. Esikoinen painoi syntyessään 3705g (40+1), joten alkaa olla tota kannettavaa jo aika paljon:) Nämä ovat nyt yhteensä melkein tuon esikoisen verran. Ei ihme jos välillä ahistaa.

A on edelleen poikittain ja B oli nyt raivotarjonnassa. Ehkä sit ens kerralla 3 vkon päästä katotaan, et pitääkö varata sektioaika. A-vauvalla on kyllä edelleen hyvin tilaa kääntyä oikeisiin asemiin.

Pohjoistuuli ja tuplat 31+6
 
Kelan päätöksistä Mulla ei tosiaan päätökset ole vielä tulleet vaikka jätin kaikki hakemukset verkossa 16.9. Mutta sain tietää vasta viime viikon lopulla että ne oli pyytänyt liitteitä joista osan liitin netitse ja loput postitin tällä viikolla. Tänään huomasin heidän kommentoineen verkossa, että päätökset tehdään kaikilta osin kun tarvittavat liitteet saapuvat.

Puhuttiin tänään esimiehen kanssa että mulla on talviloma laitettu juuri ennen äitiyslomaa alkavaksi 12.11.2013, mutta saan pitää sen vapaasti myös kevääll kun siirrytään vanhempainrahalle, jos mulla on esim. keväälä enemmän tarvetta sille rahalla. Nyt en osaa päättää :D

Hankinnoista multa puuttuu oikeestaan ne vaunut, sit perus tuttipullot, imetystyyny, itkuhälytin, lämpöpussi yms. mutta ostan vasta joskus marras-joulukuussa noi. Nyt pitäs yrittää tilan puutteenkin vuoksi vähän rajottaa ostelua kunnes pääsen äitiyslomalla ja saan alkaa maalailee ja askartelee enemmän.

Mulla on ens viikolla se neuvola, saa nähä mitä mitat, hemppa ja muut näyttää. Kunto huononee päivä päivältä mutta pakotan itteni jaksamaan jotta saan kaikki askereet tehtyä. nyt ois lauantaina mun synttärit joten sinne pitäs leipoo ja ennen kaikkea käydä isossa kaupassa ostoksilla!
 

Yhteistyössä