~*~Joulukuun tonttuset 2013 syyskuussa ~*~

MeMaMi; en tiedä olisiko neuvolalääkäri painoa sanonut, jos en olisi kysynyt...ja minulla ei muuta neuvolalääkäri ole, paitsi nyt kun on raskausdiabetes diagnoosi, niin äitipolinultra ainakin vk 37 ja toivottavasti nyt jo ennemminkin...Mietin siellä lääkärissä ääneen pienen painoa, koska jo rakenneultrassa oli muutaman päivän pienempi yms...ehkä huolehdin vähän liikaa, kun esikoinen tulossa ja takana lapsettomuus endometrioosin takia.

Tuota ehkäisyä olen kanssa miettinyt, mutta luultavasti emme sitä tarvitse:) paitsi että mietin pitäisikö e-pillerit endometrioosin kurissa.
 
Taas nlalääkärillä käyty, nyt sitten on varmaa ettei tarvitse enää töihin yrittää mennä. Kahden viikon päästä taas kontrolli kohdunsuun tilanteesta.

Ehkäisystä ootte puhuneet, meillä ollut jo monta vuotta keskeytetty yhdyntä ja siihen taidamme tyytyä nytkin.

syyselo ja kirppu 28+0
 
Mä taas poukkoilen tuolta marraskuisista ;)

minnie82 mulla on myös RaDi- diagnoosi ja kotiseuranta/ruokavalio.. Kävin äippäpolilla rv28+6 ja pienen pojan painoarvio oli 1135g! kasvaa painon mukaan alakäyrällä ja vatsanympäryskin oli keskikäyrän ja alakäyrän välillä. Ennustivat pientä poitsua, niinkuin mun esikoinenkin oli, joka painoi syntyessään 2765g. Mielestäni tuo sinun saama arvio ei siis ole mitenkään huolestuttava, ei liian pieni, eikä suuri!
Ole huoleti :heart:
 
Syyselon kanssa samoilla linjoilla ehkäisyn suhteen, keskeytetty yhdyntä täälläkin käytössä ollut jo useemman vuoden.. Ja kuitenkin sitten lasta kun alettiin miettimään niin ehdittiinhän me vissiin kaks kertaa kokeilla sitä lastentekoa ja sitä oltiin jo paksuna :D nyt alko vähä sit mietityttämään tää meidän ehkäisytapa jos kerta näin helposti saadaan lapsia aikaan :p

Täällä on alkanut mahaportti löystymään, syömisen jälkeen ei puhettakaan että uskaltaisi pitkäkseen laittaa. Pala kurkussa koko ajan ja muutenkin nousee happoja ylös ihan kiitettävästi..
Kyllä nyt huomaa että se toinen kolmannes oli selvästi muita kolmanneksia ihanempaa aikaa :D

Suvi & Saltarina 28+1
 
25+5 <3 Oon samaa mieltä yhden bloggarin kanssa että viikon 25 vaihduttua on kaikki raskauden asiat vaikeutuneet tosi paljon. Tuntuu että siteet on venyneet.

Olen töissä. Todella uupunut alimiehityksen takia. Eilen kannoin 9 kertaa paivanaa tavaraa kun muutin kotiini takaisin. Hissitön talo, 2 kerros.
 
Oi Helena2013 koita jaksella :hug:

Hissittömästä talosta puheen ollen, löydettiin ihana asunto, muuttaa voitais samantien! Mutta ei oo hissiä tosiaan, ois vaan eka kerros eli ei nyt hirvee nouseminen rappusia pitkin. Mutta mites muiden kokemukset vaunujen ja pienen vauvan kanssa hissittömistä taloista?
 
Suvi88 Me asuttiin vauvan ekat 1v 5kk hissittömän kerrostalon kolmannessa kerroksessa. Me saatiin onneksi jätettyä vaunujen runko ekaan kerrokseen (ei ollut erillistä vaunuvarastoa). Ne oli sellasella vaijerilukolla kiinni kaiteessa. Meillä oli vaunuissa kova kantokoppa ja siinä oli helppo kuskata yläkertaan. Olihan se raskasta kulkea ylimpään jos oli koko porukka mukana ja jotkut isot ruokaostokset. Jos olin yksin liikkeellä, niin mä käytin usein reppua johon sai pienet ostokset. Meillä oli sit parvekkeella toiset kavereilta lainatut huonohkot vaunut, joissa sit sai nukkua. Mut kaiken kaikkiaan pärjättiin ihan hyvin.

Torstaina kävin taas Kättärillä kontrollissa. Kaikki oli hyvin sekä mulla että vauvoilla. Painoarvio oli molemmille 1200g. Seuraava käynti sit taas 4vkon päästä. Neuvolan varasin parin vkon päähän. Molemmat vauvat on edelleen poikkitilassa. Toivottavasti A kääntyisi, niin olisi alatiesynnytyskin yksi vaihtoehto. Lääkäri kirjoitti sairaslomaa äitiysloman alkuun asti (kaksosraskauksissa saikku alkaa yleensä vkoilla 28-32, vaikka ei mitään erityistä vaivaa oliskaan).

Kelan ratkaisukin näytti tulleen sinne verkkopalveluun. Täytyy tutkia, kun tulee vielä ne paperit kotiin.

Ei tänne ihmeempiä. Hyvää viikonloppua kaikille!

Pohjoistuuli ja tuplat 28 + 1
 
tömpsis, ei ole tosiaan tuuraajaa vielä löytynyt.

Perjantaina oli sokerirasitus ja ultra (meidän paikkakunnalla kaikki käyvät ultrassa ainakin kolmesti, tämä nyt siis meillä se kolmas). Pienellä kaikki edelleen hyvin =) Painoarvio 1111g, eli on nyt kasvussa viikon edellä aikaansa.

Lääkäri tarkisti supistusten takia kohdunkaulan. Ei ollut lyhentynyt, joten ei kuulemma hätää. Voin siis jatkaa normaalisti töissäkäyntiä, kunhan muistan kuunnella omaa oloani ja pitää riittävästi taukoja. Näillä siis mennään. Työnantajan kanssa juttelin torstaina samasta asiasta, ja oli erittäin ymmärtäväinen ja kannustava, ja sanoi että pitää ottaa niin kevyesti kuin voi ja tauottaa niin paljon kuin tarvitsee. Erittäin hyvä työnantaja siis minulla. Vielä kun ottaa huomioon, että aloitin nykysessä työpaikassani tosiaan vasta elokuun alussa, niin asiat voisi olla tällä saralla huomattavan paljon huonommin.

Täällä siis tilanne kaikin puolin hyvä =)

Rattaita ollaan tässä vertailtu netin tietojen perusteella, ja käydään huomenna sunnuntaina katsomassa käytettyjä Emmaljungan Ceroxeja. Onko kellään kokemuksia näistä?

Ehkäsystä oli puhetta. Meillä oli kortsut käytössä hyvän aikaa ennen pienen yrittämistä, ja niillä varmaan mennään synnytyksen jälkeenkin. Hormonaalinen ehkäsy tekee miusta aivan kammottavan, lautasia paiskovan ja kaikesta huutavan hirviön, eli sille linjalle ei enää lähdetä.


Lisconen ja pikkuheppu 27+3 (kai?)
 
Syksyn alkua kaikille!!

Aika kuluu vauhdilla ja ei meinaa ehtii edes lukea muiden tekstejä! Nyt ku esikoinen yökylässä huvin ja urheilun vuoksi niin viittii naputella hetken tänne kun on isännän kanssa saatu aikuisten aikaa runsaasti :) on kyllä ollu ihana päivä, käyty tuulettumassa raflassa ja oltu vaan. Suosittelen nauttimaan yhteisestä ajasta tuli eka toka tai kolmas lapsi!

Ehkäsyä täällä ei ole ollut. Keskeytetty yhdyntä ei ole ehkäisyä missään muodossa. Miehestä tulee siittiöitä ennen siemenayöksyä halus tai ei :) nyt ehkäsy tulee. Hormonikierukan laitan, pillereitä en suostu syömään ja kondomi ei o vaihtoehto. Sterilisaatioon ei lähdetä kun haluan pitää iltatähti varan vielä auki..mutta nyt Raskaaksi en halua ihan hetkeen. Esikoinen anto odottaa itseään 3 vuotta ja nyt keskeytetyn yhdynnän kanssa meni 4kk eli viidennet menkat jäi tulematta ja paksuna ollaan.. Kannattaa siis miettiä tarkkaan haluaako millasella aikataululla ne lapset. Huomautan, että imetin kuitenkin 11kk asti (ei suojannu) ja kuukautiset alko pojan ollessa 6kk. Tosin imetyskerrat oli alle sen 8kpl/vrk tossa 6kk iässä ja sen jälkee tietysti väheni hiljalleeen...

Neuvolalääkärissä kaikki ok. 1cm auki mut kiintee kohdun suu. Hb 104 lähtö oli 110. Sf tais olla 23cm käyrällä siis menee. Verenpaineet yhtämatalat kun aina. Painoa +10kg lähdöstä eli tasanen 500g/vko. Syön sikana karkkia :) mut esikoisesta tähän mennes oli tullu jo +12kg. Ei supistele onneks. Yllättävää sinänsä kun tuo esikoinen painaa kuitenkin 13kg ja tosi paljon tulee nosteltua ja sylissä pidettyä kun ikää ei kovin paljoa vielä ole (1,3v) :) nukutan kyllä hassusti pojan yötä vasten kun ei ihan suoraan mahan päällä voi makoilla. Sylissä siis nukutetaan kun ei haluta edes opettaa nukahtaa yksin, muutaman vuoden päästä tuota ei saa edes syliin joten nautitaan nyt kun voidaan!! Pikkuvauva aikaan olin niin neuroottinen ettei opi nukkuu sylissä vain ja piti ties mitä kokeilla ja nyt oon ihan hajalla jos en saa sylissä pidellä varsinkin kun se varmaan mulla on edessä tässä loppu suoralla.. Väsyneempi päivisin oon ja yritän lepäillä pojan päiväunien aikana edes hetken.

Vauva liikkuu kyllä paljon ja selkeet rytmit sillä on masussa samoihin aikoihin jumppailee. Jotain sukkahousuja ja villabodeja oon hankkinu kun esikoinen oli kesävauva niin huonosti on pitkähihaista vaatetta.

Mitä muuta lenkkeilen päivittäin ja ohjaan vielä muutamaa jumppatuntia viikossa niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Bpdypump tunnit alottelen vielä loppuraskauden ajaksi ensi viikosta lähtien. Issiasta hiukan vaivaa mutta se kyl helpottaa heti ku viittii liikkua.

Kesälomaa vietän muutoin ja lokakuussa ois 3vkon aikana 9työpäivää jäljellä ja talviloman päälle äippälomat sit alkakoon. Henkistä valmistautumista tässä alkaa huomaamatta tekemään ja käyn kyllä aikauseen mielessäni esikon synnytystä ja fiiliksiä läpi sekä vauva-aikaa.. Sieltä ne kaikki uhkavaasti vaan lähestyy :)!

Sandrastiina rv 26+
 
En ole ehtinyt kirjoitella, mutta lukemassa olen käynyt. :) Kuuluuko teistä monikin jo sinne kakkos-fb-ryhmään? Mietin, liittyisinkö sinne, mutta oon jo nyt niin koukussa tohon fb:n, etten haluaisi roikkua siellä yhtään enempää! :D

Tänne ei kuulu ihmeempiä... Töissä porskutan edelleen. Tuntuu, että motivaatio alkaa olla jo ihan hukassa, odotan vain äitiyslomaa! Esikoisesta jäin saikulle 2 viikkoa ennen äitiysloman alkua, saa nähdä koska nyt pitää jäädä vai pitääkö ollenkaan. Työ on toki raskasta (vanhusten vuodeosastolla). Yritin tuossa viime viikolla soitella neuvolaan ja varata aikaa lääkärille (mähän en siis päässyt ollenkaan sille keskiraskauden neuvolakäynnille, kun aikoja ei ollut ja terkkarin mielestä mulla ei tarvetta sille käynnille, kun kaikki ok), olisin toivonu että lääkäri ois katsonu tätä mun nivustyrää ja koko vas. jalkaa, kun koko nivunen ja välillä pakarakin ihan turvoksissa, verisuonet näkyy läpi koko jalasta ja ihmeellisiä jälkiä (suonikohjuja?) pitkin jalkaa. Oikeassa jalassa ei näy eikä tunnu mitään. No, aikoja ei ollut ja lääkärin mielestä tyrää ei tarvi kontrolloida. : / Kuulemma päivystykseen pitää mennä, jos alkaa kauheasti vaivata. Mietin, että jos alkaa tuntua etten oikeasti enää jaksa töissä, menen sitten yksityiselle ja haen sieltä saikkua! Välillä on huoli, että onkohan kaikki hyvin... mutta ainakin masuvauveli liikkuu ihan hurjasti joka päivä. :heart: Lepo vaan tekis jo niiiiin hyvää, olen ihan poikki, enkä ehdi juuri nukkua, kun on tuo esikoispojukin. Viikon päästä ois seuraava neuvola-aika terkkarille.

Ehkäisystä: Meillä oli esikoispojan syntymän jälkeen käytössä keskeytetty yhdyntä 1,5 vuotta ja se toimi hyvin. :) Tämä pikkuinen sai sitten alkunsa heti ekasta kierrosta kun päätettiin, että saa tulla. :) Mä haaveilen vielä kolmannesta lapsesta, mutta mies ei. Mä en halua mitään hormonaalista ehkäisyä ottaa, joten todennäköisesti jatkuu tuo keskeytetty yhdyntä taas.

Monella täällä näyttää olevan tuo RD... Mun ei tarvinnut mennä siihen sokerirasitukseen, kun BMI alle 25 ja edellisessä raskaudessa ei ollut RD:ta... Kuulemma jos paino nousee paljon, niin sit pitää mennä. Iän puolesta pitäis kyllä kontrolloida, kun oon 27-v (täällä kaikkien yli 25-vuotiaiden pitäis mennä) mutta terkkari sanoi, ettei mun tarvitse. Herkut, varsinkin makea, kyllä maistuu... koko ajan tekis mieli suklaata. :ashamed:

Kelan päätökset sain ja äitiyspakkauksen pitäis tulla kahden viikon kuluessa, jee! :) Viime viikolla kaivoin esiin esikoisen ajalta varastoon laitetut pienet vaatteet kokoa 50-62 ja olin kyllä niitä ihmeen paljon säästänyt, ihania vaatteita löytyi! Jotain olen ostellutkin ja kotiinlähtövaatteita miettinyt. :) Kestoliivinsuojia oon ostanut, niitä käytin esikoisenkin aikana. Nyt nuo vaatteet pitäis pestä ja viikata kaappiin.

SaaraW: Kiva kuulla sinun kuulumisia ja ihanaa että vaavi on vielä masussa. :) Kovasti voimia!!!

Hyviä vointeja kaikille mammoille! :heart:

Merve ja masupoju 29+0 :)
 
Hei.

Torstaina oli neuvola ja kaikki hyvin. Painoa on nyt tullut kaikenkaikkiaan 4,2kg :) Vaikka herkkujakin syön niinkuin ennenkin, eli päivittän - vaikka ei saisi :x Hb oli noussut 108:sta 113:n, joten rautaa edelleen syödään. Verenpaine edelleen matala - yläpainekin alle 100 niinkuin ollut joka mittauksella. Kohdun pohjankorkeus 27, eli yläkäyrillä mennään :D

Ehkäisystä Mulle ei ole ikinä sopinut pillerit tai laastarit, mutta hormonikierukan otin ja se ehti olla 3-vuotta. Minulla oli ennen kierukkaa tosi runsaat ja kipeät menkat -> ihan samanlaisia vatsakramppeja kuin supistellessa. Myös endometrioosi, joten yksityinen gyne suositteli kierukkaa. Pelkäsin kuinka sen kanssa käy, mutta olin erittäin yllättynyt kuinka hyvin tuo minulle sopi. Uuden kierukan laitan heti kun tämän pikkuisen jälkeen on mahdollista. Sen laitatan taas samaisella yksityisellä, joka kierukan laiton jälkeen vielä ultraa, että se on varmasti paikoillaan. Maksaa joo, mutta ainakin tietää, ettei laitto kestä kauaa ja vehje on oikeassa paikassa. Oli niin huoletonta kun tosi harvoin tuli minimenkkoja ja välillä oli pitkä aika ettei niitä tullut. Maksaa kyllä itsensä takaisin kun ei tarvitse siteitä ja tamponeja ostella. En uskaltaisi mihinkään tk:lääkärille mennä kierukkaa laitattamaan.


Kelan äitiyspäivärahapäätöstä edelleen odotellessa :)

Mukavaa sunnuntaita kaikille :heart:

Judie + sintti 27+1
 
Sandrastiina, kuulostaapa ihanalta tuommonen kahdenkeskinen tauko arjen keskellä!
Nauttikaahan =)

Merve, kuulostaa ikävältä tuo neuvolan terveyskeskuksen toiminta! Onko siellä resurssit jotenkin tosi vähissä, vai mistä moinen johtuu? Itseä ainakin hirvittäisi, jos neuvolan puolella oiottaisiin vähän sieltä sun täältä =/

Myö käytiin tänään ostamassa ne yhdistelmät, Emmaljungan Ceroxit. Käytiin etukäteen vähäsen testaamassa erilaisia yhdistelmiä, ja niin hyvän myyntipuheen kuin myyjä pitikin Britaxista, niin päädyttiin kuitenkin noihin käytettyihin Emmaljungiin. Tuntuvat tukevilta ja rullaavat hyvin, ja entinen omistaja kertoi ajelleensa niillä paljon niin asfaltilla, metsässä kuin soraisella/hiekkaisella mökkitielläkin - käyttö siis aika samanlaista kuin meilläkin tulee todennäköisesti olemaan. Olivat olleet samalla perheellä käytössä vuodesta 2008 saakka, jolloin olivat ne uutena ostaneet, ja olivat olleet hyvin tyytyväisiä. Uskotaan siis, että nuo on hyvät. Katsotaan sitten uudestaan, jos huomataan myöhemmin tarvitsevamme jotakin muuta. Mutta iso ostos siis tehty, jes!

Niin ja äitiyspakkaus saatiin perjantaina! Ai että tuo on ihana! Hih =)

Olo on jotenkin tosi tuskanen, kun vatsaa koskee edelleen pienenkin liikkumisen jälkeen ja selkää, lonkkia ja kylkiä särkee ihan jatkuvasti. Phuh. Ja aamulla töihin, joopa. Kiinnostaa tällä hetkellä yhtä paljon kuin kilo kiviä.

Tämmöstä nurputusta taas. Ja tulipa taas paljon tekstiä, hups! Tulipa purppastua...

Lisconen & pikkuheppu 27+3 (luulen)
(Eilen olin ainakin laskenut päivät väärin. Ei meinaa kestää enää perässä, kun aika menee niin nopeasti.)
 
Huomenta :)
Olisi vielä turvakaukalo ostamatta, olen yrittänyt tori.fi katsoa käytettyjä mutta aina ovat niin kaukana ettei viitsi lähteä hakemaan. Haluaisin gracon kaukalon jalustalla, se ollut edellisilläkin ja osoittautui oikein hyväksi . No onhan tässä vielä aikaa..

Eilen sain jonkun ihme huimauskohtauksen kun jonottelin tytön kanssa lääkärille. Yhtäkkiä alkoi huippaamaan ihan mahdottomasti ja meinasin pyörtyä, vaikka ihan istuttiin. Kävin juomassa vettä ja pyyhin kasvoja kylmällä vedellä niin meni ohi. Mutta kyllä säikäytti. Ja juuri oltiin syöty joten verensokereista ei voinut johtua :|
syyselo ja kirppu 28+4
 
Huomenta vaan kaikille,

Kirjoittelin tuossa joku ilta pitkät pätkät mutta sitten tekstit eivät jostain syystä näkyneet missään.....

Syyselo - kuulostaa inhottavalta. Toivotaan että huimauskohtaus ei toistu

Lisconen - mulla on ihan sama juttu. Töissä vaapun kun ankka kun muutaman askeleen jälkeen aina tulee harkkasuppareita. Meillä on perjantaina neuvola ja ajattelin siellä kertoa että ei tästä enää mitään tule...vaikka onkin toimistotyö niin välillä pitää hakea tavaraa toisista kerroksista ja pelkästään istumisesta paikat puuttuu ja jalat turpoo ihan muodottomiksi.

Judie - täällä kanssa odotellaan kelan päätöksiä. Äitiyspakkaus tuli jo mutta muut vielä antavat odottaa itseään. Koska jätit hakemukset? Me vietiin ne jo kuun alussa joten kohta pitää varmaan alkaa soittelemaan jos päätöksiä ei kuulu. Arvasin, että tässä käy näin että itse joudun selvittämään...

Merve - tylsä toi teitin neuvola. Kyllä minusta tuo kuulostaa siltä että pitäisi jonkun ammattilaisen vilkaista.

Suvi88 - Me asutaan talossa jossa sisäänkäynti on vasta ns. toisesta kerroksesta ja hissiä ei ole. Olen itsekin miettinyt ensimmäistä kun odotan että miten tuo ratas-rumpa tulee oikein onnistumaan. Varmuuden vuoksi meillä on nyt Emmaljungat jossa on niin pehmyt kun kova koppakin kun en ole oikein varma miten sitä kovaa koppaa saa kannettua kun siinä ei ole sellaisia kantohihnoja. Hyvä tsäkä kävi kun löysin netistä käytettynä vaunut jossa oli pehmyt koppa ja sitten vielä ihan saman kuosin kovan kopan edullisesti...

(.) Huomenna käynti synnärillä noiden sokereiden takia. Puhelimessa viime viikolla kertoivat että vaihtoehtona oli se piikki tai pilleri. Yllättävästi ko. tiedon jälkeen sokerit ovat tasaantuneet ja nyt jo neljänä aamuna paastoarvot ovat olleet ok, vaikka en ole muuttanut ruuan kanssa mitään. Ei ymmärrä pieni ihminen...ehkä stressasin niitä ja sen takia ne nousi? Mene ja tiedä. Toivoisin kovasti että ottaisivat samalla kantaa tuohon juniorin kokoon kun viimeksi kun ultrattiin niin oli jo viikon edellä ja sen jälkeen ne sokerit ovat olleet melkein kuukauden korkeita. Hieman alkanut pelottaa että jos sieltä tuleekin jättiläinen.....

Onko teillä muilla alkanut jo pyöriä mielessä synnytys? Pitkään olin sitä mieltä että en turhaa halua ajatella ja että ihmisrotu ei jatkuisi jos siitä ei naiset selviäisi, mutta jotenkin nyt se on alkanut kammottamaan.

Maikkis , huomenna poksuu 30+0 HUI!
 
Moi kaikille. ...tänään tuli kutsu äitipolille ultraan, jossa katsotaan pikkuisen kokoa vielä...toivottavasti istukka toimii kunnolla, helpottaa silti mieltä vaikka ihanasti olettekin lohduttaneet täällä omilla kokemuksilla...


29+5
 
Pohjoistuuli onko teilä vauvojen sukupuoli selvillä? :)

Kävin tänään lääkärineuvolassa ja sokerirasituksessa. Hyvin meni ja kaikki ok!
Vauva kasvaa samalla käyrällä kun esikko ja tosikko , siinä syntymäpaino 3400g käyrällä siis , eli soppelilta tääki vaikuttas.
Painoa oli nyt pikkusella 890g mittojen mukaan, viikkoja tosiaan 26+1
Sokerirasituksen ekan arvon jo sain tietää, se oli 4.9 huh, siitä pomppasin tosikon kohalla, siis paastoarvosta.
Kiloja tullu jo 7kg.. toivottavasti ei mahottomia.
Sf mitta menee yläkäyrän yläpuolella, oli nyt 27, mutta onneksi vauveli ei silti vaikuta jätiltä! Sykkeet oli 150.
Uusi painoarvio sitte rv 36 lääkärillä :)
Kahen viikon päästä taas neuvolaan!
 
terkkuja neuvolasta :) Paino on noussut jo yli lähtöpainon :D verenpaine oli aika alhanen ja lisärautaa joudun kohta jo ottamaan kun mulla on laskenut hemppa noin 30 yksikkö raskauden aikana, alkulukema oli huima 159 joten onhan toi arvo vielä hyvä, mutta mulle kauheen alhanen.

täti neuvoi mua liikkumaan kipujenkin uhalla enemmän, ja ottamaan sitten vaikka särkylääkettä reilusti :eek: vaikka koitin kysellä että eikö pitäisi ottaa iisimmin kun supistaa niin siihen sitten lepoa. eli ensin liikuntaa joka aiheuttaa kipuja ja sitten lepoa ja lääkettä. öööö. toivottavasti teillä muilla, maikkis ja lisconen ainakin taisi mainita asiasta, olis vähän fiksumpaa neuvolaneuvoa...

paivih: jooooo pää on niin laho että pitäisi kaikki kirjoittaa ylös tai sanoa heti kun mieleen juolahtaa. en sitten muista yhtikäs mittään, ärsyttävää. (se tulee vielä pahenemaan vaan kun vauva on syntynyt jeeeee :D )

mulla on torstaina äippäpoli, jossa varmaan ultrataan. sitten tiedän mikä on tämän vaavin koko :) toivottavasti siellä on kaikki sitten hyvin.

päätä särkee plaah.

voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 29+5
 
Jeccika Toinen on varma poika ja toista on kaksi eri lääkäriä veikannut tytöksi. Viime viikolla lääkäri oikein ultrassa esitteli pojan vehkeet. Poika on B vauva, niin sillä ehkä helpommin näkyy värkit (siis ylempänä oleva). A kun on taas aika alhaalla ja poikittain, niin usein ne private partsit on piilossa. Viimeksi se lääkäri oli kyllä näkevinään siellä kolme viivaa eli tyttö. Jos näillä mennään, niin ei siis pelkoa ettei erottaisi niitä toisistaan :)

Pohjoistuuli 28+4
 
  • Tykkää
Reactions: Jeccika
Tömpsis - mulla on siis painoa tullut aikasta paljon, noin 15 kg ja sokerit ollut koholla. Silti neuvolassa kun puhuttiin liikunnasta ja sanoin että liikkusin muuten, mutta kun supistaa kolmen askeleen jälkeen, niin sanottiin että sitten ei liikuta jos se ei tunnu hyvältä. Aika karmaisevalta tuntuu tuo ohje että liiku vaikka sattuu/supistaa. Meillä kyllä painotettu koko ajan että oman olon mukaan. Voi mennä jos tuntuu hyvältä mutta jos ei niin sitten ei.

Rehellisesti, odotan jo oikeasti innolla että pääsisi kunnon hikilenkille. Hieman kateellisena lueskelen kun mutta vetää vielä zumbaa yms, näillä viikoilla. Itse en ole kyennyt mihinkään enää moneen viikkoon.....

Maikkis 30+1
ps. tänään käynti synnärillä. Hieman jännää mikä on tulos....
pps. luin jostain että vauvat hikkaa mahassa. Meidän juniori vetää monta kertaa päivässä sellaisia tasaisia nykäys-sessioita. Ei potkuja, eikä muljahduksia, vaan nykäyksiä. Hikka?
 
Viimeksi muokattu:
Maikkis:) Itse kans odotan sitä kunnon lenkille pääsyä! Ja zumbaamista ja erityisesti joogaa, on paikat niin jumissa jo..
Tää tyttö kans masussa tuntuu hikkailevan päivittäin, just semmosia tasaisia nykäyksiä niin oon sitte hikaksi sen tulkinnu :)

Ja kiitos kaikille hissittömille vastauksista! Parempi aina kysyä kokeneemmilta neuvoa kun ei itse voi tietää mimmosta se vaunujen raahaaminen on :)

Suvi & Saltarina 28+6, huomenna poksuu <3
 
Merve, meitä on 11 jäsentä nyt kakkos fb. ryhmässä ja kivat jutut siellä :)! Tuu ihmeessä, kiva saada lisää porukkaa! Mäkin oon liikaa fb:ssä ja oonkin nyt rajottanu, et kävisin vaan esim. aamuisin kattoo mitä tullu...mutta monesti lipsuu ;)...

Mäkin täällä mietin et milloin saa alkaa soittelee kelan päätösten perään ja luulen että tää viivytys johtuu palkanlaskijasta joka ei oo vaan toimittanu mun tuloja vaikka lupas :stick: Judie, oot mua pitemmällä, milloin aattelit soitella perään jossei ala kuulua päätöksiä :)?

Maikkis enempi ja vähempi mietin synnytystä...se vähän vaihtelee...yhes vaihees olin ihan paniikissa että miten se tällä kertaa menee, ehditäänkö sairaalaan yms. et menetin ihan yöuneni! Mutta nyt taas yrittäny olla murehtimatta,ku ei se mitään auta ja aatella että kyllä se taas siitä :). Ja lohdullista siinä on se että vaikka pelkää/jännää synnytystä,kipua niin sitten kun alkaa viikot olla käsillä niin on jo yleensä niin kyllästyny olotilaansa ja joka paikkaa särkee ja kolottaa et oottaa vaan et pääsee mahasta eroon ja saa vauvan syliinsä :heart: Ja itellä ainakin kun supistukset alkoi, niin oli jotenkin niin luonnollista ja "ilonen" et nää kivut saa vauvan kohta maailmaan ja ei alkuun satu paljoo, et siihen kipuun tottuu ja kovenee vasta pikkuhiljaa. Ja onneks on hyviä kaikkia kivunlievityksiä, että siitä selvii ylläri helpolla :D!

(.) uusimpiin vaivoihin tullu närästys :(...Ja väsymys ei edelleenkään taho lähtee mihinkään vaikka syön rautaa paljon, onneks mies kotona niin saa nukkua ku siltä tuntuu :heart: Ja suht hyvin jaksaa ja pystyy vielä liikkuu. Käyty tyttöjen kanssa puisto reissuilla, 5 v. menee pyörällä ja 2 v. istuu rattaissa ja yritän siinä sit olla nopea, ku isompi menee välillä liian kovaa ja saa pelätä pysähtyykö joka autotien ylityksiin :p välil huomaa ettei vaan pääse enää niin kovaa!

Ja hankintoja koittanu nyt kirppareilta metsästää...sain ilmaiseksi yheltä fb. kirpparilta sellasen rataskopan (kova pohja) tuplarattaisiin vauvalle ja sit ostin toppahaalarin ja villavaatteita...Pojalle oon ostanu enempi vaatteita,ku tyttöjen on jo olemassa, vaikken tiiä kumpi tulee ;)! Ärsyttää sinäänsä ostaa pojalle, jos sit tuleekin turhaan...mutta eihän sitä malta olla ostamatta jos halavalla saa ja sattuiskin tarttee :D! En oikeen tiiä puuttuuko hirveesti mitään, kun pitäis jaksaa järkätä ja kattoo kaikki vaatteet läpi...Isommat jutut jo on tai tiedossa (vaunut, sitteri, leikkikaari, tuplat, autokoppa)

Tässä uusimpana mörkönä on mielessä ollu sellanen et tuunkohan ihan mökkihöperöksi jos ja kun ei vähään aikaan pääse mihinkään ku talvivauva!? Ja sit isommat vaan riehuu kotona ja turhautuu ku ei pääse mihkään :kieh:...

MeMaMi ja pieni 26+6 hui, huomenna poksuu 27!
 
Huh aih puh ouh!!

Siinäpä päällimmäiset ajatukset. Kaupassa kiertäminen alkaa olla tuskaa. Heti ku käppäilee enempi niin supistaa. Huh! Ja kaikki vaatteet ahistaa jajaja... Argh!

Oletteko uskaltaneet laskea paljon olette tähän mennessä kuluttaneet rahaa kaikkiin vauvan hankintoihin? Minä kun olen hankkinut kaiken käytettynä, paitsi kaksi tuttipulloa, jota tähän mennessä on.. rahaa mennyt 360e. :) Sisältäen vaunut, turvakaukalon, vaatteet, itkuhälyyttimet... muunmuassa.


Ja tänään poksuu 27+0!!! Huii.

Paivih ja palleroinen
 
Maikkis: kiitos sympatioista. Eilen katoin erilaiset äidit jaksoa, ja siinä neuvolan täti sanoi äidille, että "jos ei jaksa niin ei jaksa" ja ottaisi vähän iisimmin... tuli oikeasti ihan paha mieli kun mulle ei neuvolassa sanota noin :( Siis, mun huonoa oloa ja jaksamista ei ikään kuin oteta todesta... eikä mahakivuista ja supisteluista välitetä, tunnen olevani hieman heitteillä välillä tavallaan.

voi että toi eilinen päänsärky oli kamala! ja oksetti ja heikotti aamuyöhön asti. mies joutui lähtemään abc:lle ostamaan mulle mustikkakeittoa, kun en mitään oikein pystynyt syömään. tänäänkin on ollut aamulla tosi huono olo, ja ruokaa on vaikea saada alas :( mitäköhän mun sokerit tästä tykkää kun en syö... : / ja aamusta oon jo joutunu vaihtamaan kahvin teehen, hitsi jos joudun jättämään kahvin kokonaan pois! :( se alkaa oksettamaan niin paljon, samoin hampaiden harjaus on oikea uroteko, ÄH!

voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 29+6
 
Tömpsis mä niin tiedän ton tunteen. Mullakin kahdessa edellisessä raskaudessa ei kukaan ottanut kuuleviin korviinsa mun kipuja ja supisteluja, nekun nyt vaan kuuluu asiaan. Mutta nyt kun on kaks ennenaikasta lasta jo synnytetty niin on alettu munkin oloja kuuntelemaan erilailla.

Tuntuuko teillä muilla että vauva olis jo puolessa välissä keuhkoja tulossa väärästä päästä ulos :LOL: Mun keskikroppa on niin täynnä vauvaa että en tiedä mihin päin vatsa vielä kasvaa .
 

Yhteistyössä