~*~ Joulukuun tonttuset 2013 touko- ja kesäkuussa! ~*~

Huomenta vaan kaikille,

Jemasu ja poikienäiti
-onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :)

Turvotus - sormukset hieman ahdistavat, mutta tulevat kyllä vielä pois. Rintojen turvotus onkin sitten jo ihan toista luokkaa....tavallisia rintsikoita en ole pystynyt käyttämään ehkä kuukauteen. Ei hätää, en nyt ihan vapaanakaan ole vaeltanut, vaan keveyt urkkaliivit ovat ajaneet asian. Eipähän niitä urheiluunkaan nyt tarvitse :)

Hieman oma napa-valitusta. Mulla alko eilen ihan hullu viiden päivän työrupeama. Yli 12 h päiviä. Muuten ei ehkä olisi ongelma, mutta kun meidän toimistossa ei ole ilmastointia ja siellä oli eilen sisällä melkein +30. Tylsintä tässä on, että olen töissä paikassa jossa pitää ns. edustaa joten siistimpää pitää olla päällä. Yritä siinä sitten olla siisti ja edustava kun ahdistaa ja hiki valuu selkää pitkin......No, ei auta taas ajatella kun että päivä kerrallaan. Jos tässä on jotain positiivista niin raskauden eteneminsen laskeminen kyllä unohtuu kun on joko töissä tai nukkuu :) Hieman tietty ahdistaa, että mitäköhän mieltä tuo masuasukki on asiasta mutta yritän ottaa niin iisisti kun mahdollista. Pelko ja ahdistus kyllä mielessä vaikka en töissä olisikaan, mutta se kai kuuluu asiaan.

Huh, helpotti. Kiitos.

Maikkis
 
Turvotusta löytyy täälläkin sormista, ei toivoakaan että vihkisormuksen pois saisi. Masu on myös aina iltaisin kuin potkupallo, aamuksi aina turvotus laskee.
Onnea hyvistä ultrakuulumisista kaikille jotka niitä ovat taas saaneet =)
Tänne ei kuulu mitään uutta, kovasti odotan että liikkeet alkavat tuntua, edellisessä raskaudessa alkoi tuntui rv 14 +.
syyselo ja kirppu 12+6
 
Mun mieli ja ajatukset heitti kyllä kuperkeikan eilisen ultran jälkeen. Nyt on niin onnellinen ja rauhallinen olo että tekisi mieli hehkuttaa tätä onnea ja raskautta kaikille! :) :heart: Nukuin viime yönä paremmin kuin aikoihin ja nyt on paljon väsyneempi olo kuin huonojen öiden jälkeen, ei ois jaksanut töihin lähteä... Pysytään kuitenkin alkuperäisessä suunnitelmassa eli vasta rakenneultran jälkeen kerrotaan. Lapsille olisin halunnu kertoa mutta mies ei vielä...

Nyt tuntuu että paniikki ja pelko on helpottanut, ainakin hetkeksi. Menis vaan aika nopeasti, haluan jo vauvan syliin :heart:

Poikienäiti 13+3
 
Olin eilen terassilla illallla ja kotiin päästyäni tuli kauhea horkka, tärisin ja hampaat kalisi 4 peiton alla. Tuntui etten koskaan paranisi siitä. Onneksi olin nukahtanut helposti ja aamulla oli enää huono olo ja kuumeinen otsa.. niin ja kurkku kipee. Mä en jaksa tätä. Koko ajan jotain. Mä luulen, että mun suurin ongelma on se, että mä oon mennyt tän raskauden aikana enemmän ulos ja näkee kavereita kuin mitä on tapana. Ja selkeesti se kostautuu. Mä en halua homehtua himaan joten oon vaan mennyt ajattelematta ja nyt alkaa tuntuu siltä, että voin niin huonosti että en jaksa kohta kylä nähdä ketään tai tehdä mitään. Onneks tän kaiken pitäs helpottaa ens viikolla kun loppuu mun suunnitelmat :D

Yksi hyvä asia, meen tänään hakee postista sen dopplerin ja toivon todella että saan vauvani sydänäänet kuulumaan. Monta kertaa en ole itkenyt tämän raskauden aikana, mutta luulen että kyyneleet valuvat heti kun kuulen äänet. Jännää<3 En malta odotttaa!

En malttaisi odottaa, että tapaan sinut kaunis ja rakas lapseni<3

Okei nyt tuli kyyneleet silmiin, kai mä meen jatkaa töitä! Tsemppiä!

10+4
 
Huomenta!

Eilen oli niin kaamea huono olo koko päivän ja nyt sitten yön aikana iski kunnon flunssa :( Edellisestä flunssasta kun oli vähän jo ote helpottanut. *huoh* Ja minkä pahinta, kun ei saa nenäsumuja käyttää raskaana ollessa. Röörit ihan tukossa :(

Ihania ultrakuulumisia poikienäiti84 ja Jemasu :heart:

Turvotuksesta: Täällä ei ole vielä turvotusta ole muualla kuin masussa iltaisin - silloin vatsa on kuin potkupallo ;)

Rautatableteista: Syökö teistä kukaan jo lisärautaa? Sitähän on vitamiinitableteissa, mutta ei tarpeeksi. Itselläni on ollut hemoglobiini oikein hyvä ennen raskautta, mutta ensimmäisessä neuvolassa oli 108. Neuvolantäti ei oikein osannut sanoa, että pitäisikö jo syödä rautaa vai ei, kun ei kuulemma lisärautaa suositella ennen rv12. Uskaltaisikohan tässä jo rautatabletteja ostaa? Ja mikä on ollut teille sopiva rautalisä?
Vinkkejä kaivataan.

Äitiyspakkauksesta: Otatteko? Me ajattelimme, että emme pakkausta ota, ainoastaan haluan ostaa sen 2013 äitiyspakkauksen makuupussin vauvalle. Toivon, että löydän sen jostakin uutena tai vähän käytettynä.
Niin, että jos joku teistä pakkauksen ottaa ja makuupussi on tarpeeton, niin mulle voipi kaupata :)

Täällä pieni mies 7v imuroi purkkapalkalla :) Ihanaa, kun on reippaita poikia, jotka haluavat omatoimisesti auttaa äitiä. Mukavaa päivänjatkoa teille kaikille, pitäkäähän te muut flunssa loitolla!

Judie 11+5
 
Maikkis:) Voimia sinne helteiseen työpaikkaan. Entinen työpaikkani oli myös tosi kuuma ja muistan sitä tuskaa siellä kuumuudessa kärvistellä. Muistathan pitää happihyppelyitä (jos ja kun se on mahsollista) ja muista juoda paljon! Olen onnellinen, nyt kun olen uudessa työpaikassa ja siellä on ilmastointi. Luksusta!
 
Huomenta kaikille!!

Onnea todella paljon niille, jotka ovat saaneet ultrasta hyviä uutisia. Kirjoitan kännykällä, joten mustaamiset ym. ei oikein onnistu.

Meillä np-ultra siis ensi tiistaina! Nyt alkaa jännittää jo todella paljon. Vuotoja ei ole ollut ja oireitakin riittää, eli kyllä tuolla luulisi jonkun kasvavan. Vatsan turvotus on laskenut, sormet ja varpaat ovat hieman turvoksissa.

Pelkään kyllä todella paljon ultran tulosta. Onneksi olen lomalla ja mökillä, niin riittää tekemistä. Maanantaina käydään vielä katsomassa mahdollista uutta kotia, saa sitäkin jännittää!

Oireina ovat: kuvotus, väsymys, arat tissit, pissahätä öisinkin ja armoton hengästyminen. Onko tätä muilla? Aivan pienet ylämäet ja raput ovat todella raskaat.

Äitiyspakkaus otetaan ja kaikki muukin pitää ostaa, kun edellisiltä ei ole mitään jäljellä... Meille ei siis pitänyt neljättä tulla, onneksi sain miehen ylipuhuttua!

Kertomisesta: töissä meillä tietävät kaikki uudesta tulokkaasta. Kerroin heti plussasta (tein testin töissä). He olivat niin isona tukena syksyn km:n jälkeen. Lapset eivät vielä tiedä, mutta isommat taitavat aavistaa jotain.

Tämä on nyt jotenkin kauhean turhauttavaa aikaa, maha näyttää vaan tosi lihavalta, ei ollenkaan raskaana olevalta. Liikkua en ole kunnolla jaksanut huonon olon takia ja kauhea stressi päällä vauvan terveyden ja olemassaolon takia (stressaa sekin, että vatsan turvotus on vähentynyt). Vali vali!!

Anteeksi tämä valituspurkaus, lupaan olla positiivisempi seuraavalla kerralla!!!

T: Alexa ja Olio 11+4
 
Uskaltaisinkohan minäkin tänne jo tulla.
LA 13.12/riikula'/29v/1 lapsi/KYS
NP Ultra oli 4.6 siellä vielä näytti kaikki olevan hyvin, eli nyt on alettu kertomaan lähimmäisille ihmisille, että perheenlisäystä olisi mahdollisesti tulossa.
riikula' ja tulokas 12+6
 
Viimeksi muokattu:
poikienäiti84: Mäkin ostaisin oman ultrauslaitteen kotiin, jos ois rahaa! :D En myöskään käsitä kuinka jaksan odottaa vielä 2 kk sinne rakenneultraan! :O Oli niin ihana ihastella pientä ihmisen alkua. :) Nytkin kun tässä on vähän huolta, niin ois ihana jos vois tarkistaa kaiken olevan varmasti hyvin... Oon ruvennut harkitsemaan sen kotidopplerin ostoa, vaikka niin vannoin etten sitä aio hankkia.

Helena2013 paranemisia sinulle ja otahan rauhallisesti :)

Täällä myös neljättä päivää kuumeessa kotona... saikkua sain loppuviikoksi. Ei edelleenkään muita oireita, en käsitä mitä tää voi olla. :( Tulehdusarvo oli noussut tiistaista (20) nyt oli 40... Lääkärille en siis päässyt, hoitaja sanoi tänään että arvon pitäis olla 50 että saisin antibiootin, ja että tod.näk. tämä on joku virus. Nyt mä vain rukoilen, että masuasukilla on kaikki hyvin.

Voiko vauvan liikkeitä tuntea jo näin aikaisin?! Äsken olin ihan kuin tuntevinani liikettä... ja oon tuntenut alkuviikostakin. :) Kun makoilen selälläni rauhassa, niin tuntuu sellaista jännää pientä hipaisua... Esikoisesta tunsin ekat liikkeet tasan rv 17+0, silloinkin mulla oli etuseinämäistukka, joka saattaa hankaloittaa liikkeiden tuntemista. Nyt istukan pitäis olla takaseinämässä, ultran mukaan.

Me aiotaan ottaa äitiyspakkaus tälläkin kertaa, vaikka esikoisen pakkauksesta on kyllä kaikki vielä tallella. :) Minusta se pakkaus vain on niin ihana kaikin puolin. Tuntuu, ettei se toinen vaihtoehto, että ottais sen 140 e rahana, tuntuis miltään, mitä sillä ostais, ei ainakaan kaikkea sitä mitä pakkauksesta löytyy. Ja sen pakkauksen saaminenkin on niin ihana hetki. :heart: Se tämän vuoden pakkauksen makuupussi on muuten tosi ihana. :)

Tervetuloa myös uusille! :)

Niin ja jen_ni kun ehdit, päivittelisitkö minullekin rakenneultran tuonne etusivulle, se on 31.7. :)

Merve ja pieni 13+4
 
Heippa!

Mulle voi päivittää poikaolon. Tää raskaus on niiiin paljon erilainen ku edellinen, josta oli tuloksena siis tyttö. Pahoinvointi ei oo läheskään niin kamalaa kuin edellisessä, itkettää, ja muutenkin mielialat vaihtelee tosi paljon, turvotus on ihan kamalaa ja väsyttää paljon enemmän.

Me ollaan kerrottu jo kaikille, on ollut sukulaiset ihmeissään kun lapsille tulee aika pieni ikäero, noin 1,5 vuotta :)

Äitiyspakkauksesta en oo vielä päättänyt, että otetaanko. Mutta onpa tässä vielä aikaa miettiä :)

Vakuutuksista kyselisin, meinaako joku ottaa raskausaikana vauvalle vakuutuksen? Itse en viime raskaudessa kerennyt ottaa, huomasin koko vakuutusasian liian myöhään, kun siinä oli joku viikkomäärä mihin mennessä se piti ottaa..

Judidi ja Venkula 10+4
 
Äitiypakkauksen meinaan ottaa vaikka mulla on poikien pakkaukset vielä tallella mutta tiedän tämän joutuvan tyytymään niin paljon isoveljien vanhoihin vaatteisiin ja tavaroihin niin on sit edes jotain uutta ja omaa <3

Vakuutus otetaan myös. Pohjolalla on uusi vauvavakuutus joka korvaa myös äidin raskauteen liittyviä asioita, jos tulee jotain ja joutuu vaikka loppuajaks sairaalaan makaa. Meillä on Pohjolasta muutenkin vakuutukset ja on pojillekkin vakuutukset jo odotusaikoina otettu.

Paljonko sellainen kotidoppleri maksaa?
 
Judidi : Me otamme vauvalle vakuutuksen. Kun laskettuun aikaan on vähintään 3kk voi syntyvälle vauvalle vakuutuksen ottaa. Vaihdoimme juuri vakuutusfirmaa ja mies tuon otti puheeksi :heart:

Katselin tuossa äitiyspakkauksen kuvia ja kyllä täytyy sanoa, että nyt olen kahden vaiheilla otanko sen vai en. Muistan esikoisen aikaan kuinka oli niin ihanaa kun äitiyspakkaus saapui :) Toiselle me ei äitiyspakkausta otettu. Kelan sivuilla on kuvia vanhoista äitiyspakkauksista ja täytyy todeta, että kehitys on ollut huima :)

Nyt laittamaan pyykkiä kuivumaan ja sitten pitäisi lapsukaisia mammalta hakea, halusivat mennä sinne touhuamaan. Ihanaa kun sain itse lepäiltyä.
 
Heipsan!
Minulla on La 28.12/RiksuNa/23v/1 lapsi/LKS
NP 18.6.


Minulla oli 6 viikosta lähtien kauheeta pahoinvointia :eek: Piti lopettaa kahvin juonti ihan kokonaan ja alkaa syömään pastillia enemmän ym pientä kun tuntui että pian oksennan! Kyllä työpaikallaki jo ihmeteltiin että miksi en juo enää kahvia, mutta kerroin vaan et ei jaksa enää kun se väsyttää (ja niin se minulla tekeekin) :)
No töitten jälkeen mie sitten aina nukahdinkin sohvalle, onneksi ukko ollut niin ihana ja auttanut minua ja ollut tyttärensä kanssa aina ja tehnyt kotityönsä jne.
Mutta nyt on tosiaan laantumaan päin, mutta aamulla pakko alkanu heti syödä jotain ettei vaan yllätä se pahoinvointi :)

poikaolo on minulla koska on erinlainen nmitä eka raskaus, ekassa raskaudessa ei ollut mittään ongelmia, muuta ku närästys loppuvaiheessa. ja minulla on aina selkäkipuja ollut niin nekin sitten lakkas kunnes synnytin niin palas jälleen :s synnytin siis tytön :) täyttää nyt juhannuksena 2 vuotta <3

Niin ja Heipsan kaikille ihmisille ja tsemppiä kaikille! kiva on tutustua teihin ja jakaa ajatuksiaan jne :)
Riksu + mini 10+5
 
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
moi taas :) tervetuloa mukaan uudet! :)

me otettaisiin jo odotusaikana vakuutus, mutta ei niitä niin vaan "oteta" eli tuskin haetaan kun ei viimeksikään saatu... silloin syynä oli raskausdiabetes ja joku hölönpölö....hohhoijaa. Samalla tarjottiin myös äidille henkivakuutusta vuodeksi ilmaiseksi, arvatkaa millä perusteella se evättiin? Masennuksen takia. Minä en saa henkivakuutusta koska olen sairastanut masennusta. huhhuijaa. Onneksi lapselle saa sitten parin kuukauden iässä vakuutuksen johon mun tiedot ei vaikuta. Otetaan sitten heti se kun onnistuu :)

huoooh kun pännii taas, tein sen virheen että katsoin itseäni peilistä, noo eipä tartte mennä ihmisten ilmoille pariin vuoteen, tai olis hyvä jos ei tarttis. Harmi vaan että kotona perhe joutuu kärsimään tästä ulkonäöstä...yhteiskuntaa sentään voin jotenkin suojella tältä näyltä. (sori valitus!)

voikaa te hyvin,
tömpsis ja persikkabanaani 14+0
 
riksuna sulla ilmeisesti kyse siis toisesta lapsesta eikä ensimmäisestä? :) laitoin niin nyt ainakin tonne listaan..

en oo jaksanut taas kirjoitella tänne.. fb:ssa tulee kirjoteltua paljon enemmän kun siellä niin paljon helpompi seurata ihmisten kuulumisia. yritän kuitenkin käydä täällä kerran päivässä päivittelemässä listaa, mut viestejä en kyllä jaksa pahemmin lukea läpi :/ et oon päivittänyt vaan punaisella olevat..

vakuutuksista on ollut puhetta ja me aiotaan ottaa vauvalle jo odotusaikana vakuutus. pitäis itse asiassa viedä postiin noi laput niin sais sitäkin asiaa eteenpäin. esikoiselle otettiin vasta 2kk:n iässä, mut onneks oli terve tyttö!

äitiyspakkausta ei aiota ottaa, koska ei esikoisenkaan kohdalla pahemmin tullut niitä vaatteita käytettyä. kivampi ostaa mieleisiä vaatteita kirpparilta sillä rahalla :) ja mitä nyt luin kelan sivuilta niin äp:n arvo on tuon 140 euroa eli se on ihan sama ottaako rahan vai pakkauksen, samanarvoisia kumpikin :)

mekin saatiin vihdoin varattua rakenneultra, joka on 15.7 ja sitten se ylimääräinen kontrolliultra 26.7. nyt pitäis odottaa reilu 5 viikkoa sinne ultraan ja toivoa, et kaikki on edelleen hyvin!

jen_ni ja pähkinä 14+6!
 
Hei vaan uusille ja tutummille!
Vakuutuksesta piti tulla kommentoimaan. Miksi vakuutus pitäisi olla kun vauva syntyy? Eikö se riitä kun on voimassa kun vauva on 2kk vai mitä sillä voi rahallisesti helpottaa että on jo heti voimassa?

Ei mulla muuta. :)

Vanamo + Tintti 15+2
 
Vakuutukseen ei tule mitään rajoituksia jos on otettu jo odotusaikana. Ja synnytyksessä voi käydä ikävästikkin niin sit vakuutus korvaa jos vauva pitkään sairaalassa tai jos synnytyksessä tulee elinikäinen vamma jne. Ja jos vauva ei synnykkään ihan terveenä niin eihän sitä vakuutusta sit sillon 2kk iässä saa.
 
Vitsi, mua huvitti tänään, ku näin yhtä ystävää jota en oo pitkään aikaan nähny ja se sano mulle, et "sä se oot niin laiha" :confused:ja myöhemmin kyseli, et "mites teillä onko vauva suunnitelmia tulevaisuudessa?" ja mä kaikkee ympäripyöreetä, ettei tiiä millon ois sen aika :LOL:... Miten voikin olla että päivällä saa aika hyvin vielä peitettyy tietyillä vaatteilla mahaa, mutta illasta ihan mahoton!? Tyttöni 4-vee. sano mulle kuitenki yks päivä, et "äiti miks sulla on noin iso masu? Tuleeko sieltä vauva?" :p

Kävin tässä sit kattoo nyt vasta äitiyspakkausta minkä sais jos ottais (teidän puheiden innostamana) ja olihan se nätti...jos poika tulossa niin voisin ottaakin,ku aika sinisävyistä oli :)! Ekasta otin ja aika hyvin sieltä on kaikki tarpeellinen tallessa...toisesta en ottanu,ku niin vähän käytin niitä vaatteita esim...mutta on siinä se tunnelma saada se pakkaus :heart: ja kehitystä tosiaan tapahtunu myös!

MeMaMi ja pieni tänään rv. 11
 
Heips!
Vieläkö mahtuu mukaan? helena85/28v./2.lapsi/OYS ja LA ois 5.12
Tulikohan tuo nyt sinisellä..
Edellisen kerran näitä lueskellut, kun esikoista odotin ja kuuluin "Heinäkuun hellemasut 2012"-porukkaan,
ja nyt hoksasin etsiä käsiini uuden "ryhmäni" :)
Näistä saa niin mukavasti aina taustatukea kun ollaan kaikki samassa veneessä samaan aikaan :)
Meillä siis viime heinäkuussa syntyi ihana poitsuli ja pieneksi järkytykseksi (mutta onnelliseksi sellaiseksi) tämä "tirpana" ilmoitti tulostaan, kun vauva oli 8kuukauden ikäinen..
Tuossa kun yritin lueskella näitä juttuja takasinpäin, huomasin että jollain toisellakin oli lapsille tulossa pieni ikäero? Hetkittäin tulee jo mietittyä, että mitenkä kahden kanssa pärjää, kun poitsu tuntuu olevan sellainen vili vilperi että joka paikassa koheltaa, mutta ehkä ei kannata mennä asioiden edelle :)
Hei ja se piti kysyä, etten tajunnu miten pääsisin kans siihen Facebook-ryhmään, eli miten laitan yksityisviestiä, eli oon ihan tampio näissä? :D

Poks 14+0 :)
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis niisä on jokin pysyvän haitan korvaussumma erikseen? Se onkin asia jonka vuoksi tuollaista vois miettiä.
Kun esim. sydänviat ym. on niitä, jotka on joka tapauksessa syntymästä lähtien julkisen terveydenhuollon piirissä, jolloin kustannuksiksi tulee vain sairaalapäiviltä maksu sekä sit myöhemmin kontrollitarkastuksista poliklinikkamaksu, joka ei kyllä vuodessa ylitä edes omavastuuta. Näistä voi tulla ekoille vuosille kustannuksia, mutta harvoin yhteensä omavastuun+vakuutusmaksun vertaa. Lääkkeet menevät noin vakavissa sairauksissa lähes poikkeuksetta täyden erityiskorvattavuuden piiriin jolloin omavastuu on 3 euroa/lääke. Ja lisäksi vakuutus on voimassa n. 15-vuotiaaksi, joskus 20-vuotiaaksikin kait, mutta joka tapauksessa joutuu hakemaan uuden vakuutuksen siinä vaiheessa kun ei kuulu enää lasten terveydenhuollon piiriin ja kustannukset alkavat nousemaan. Mietin vain että ei siitä sen suurempia tunnontuskia varmaan ole syytä ottaa jos oma terveys vakuutuksen estää raskauden aikana. Toki tervettä lasta toivovat kaikki, mutta vakuutus ei siinä auta. Lohdutukseksi niille jotka eivät vakuutusta syntymättömälle saa. Pitkäaikaissairaan kulut eivät välttämättä vuodessa ylitä omavastuuta, joka on kaiketi noissa 50-100 e +vakuutusmaksu. Nuoren urheiluvakuutuksena tuo taas toimii loostavasti. Lätkässä esim. saa lisenssialennusta jos on oma vakuutus.
 

Yhteistyössä