Joulukuun tonttuset 2013

Huomenta äitylit :)

Meillä meni viime yö valvoessa puoli kolmesta alkaen. Nyt neiti kyllä torkkuu, joten äitinkin pitäisi mutta ei kyllä ole toivoakaan että saan unen päästä kiinni. Pitäisi varmaan alkaa siivoomaan kun kämppä näyttää kun siellä olisi käynyt pyörremyrsky...meillä oli kyllä ihan siisti koti kun tulin sairaalasta kotiin mutta siitä lähtien pikku hiljaa tilanne on päässyt rapistumaan. En vaan nyt jaksaisi...

Meillä on tänään neidin kanssa ensimmäiset vauvakahvittelut tiedossa. Saas nähdä miten menee. Lähdetään ekan kerran neidin kanssa kaksistaa liikenteeseen. Tähän asti ollaan aina liikuttu kolmisin koko perhe yhdessä.

Jos muuten mietitte kanssasisaret että mihin ne päivät kuluvat niin täällä joku on pitänyt päivistä kirjaa (englanninkielinen)
Why Do New Parents Disappear? See This Graphic... | Around the World "L"!

ihmekös en ehdi tekemään mitään :)

Maikkis
 
Hei kaikille! :) Ja onnea vielä kerran kaikille oman joulutonttunsa saaneille! <3

Ajattelin tulla tänne puolelle kurkkimaan! :)

Ihanaa ja kannustavaa keskustelua ollut imetyksestä täällä! Itselle myös imetys todella sydäntä lähellä oleva juttu... Esikoisen aikana takkusin imetyksen kanssa ekat 3 kk, mutta en luovuttanut ja kärsivällisyys palkittiin. Tällä kertaa toivoisin imetyksen onnistuvan paremmin, mutta nyt on aiheuttanut vähän huolta se, kun tiistaina neuvolan kotikäynnillä meidän vauva oli saanut painoa vain 100 g 8 päivässä. No, positiivista se, että paino on kuitenkin noussut ja on vain 20 g alle syntymäpainon. Syntymäpaino olisi hyvä saavuttaa 10-14 vrk iässä. Meillä vauva nyt 12 vrk. Maanantaina uusi punnitus, jännittää jo kovin. Ihmettelen kyllä kovasti, miksi painoa ei ole tullut enemmän, kun vauva on tyytyväinen ja virkeä, pissaa ja kakkaa tulee... Itse tiedän, että maitoa mulla tulee. Epäilen imuotetta, joka taitaa olla vähän liian suppea. Täälläkin on imetyspoliklinikka, jonne aion olla yhteydessä jos maanantainakin painoa on tullut hitaanlaisesti. Vauvalla myös aika kovat masuvaivat, niitä itkee iltaisin... nielee paljon ilmaa kun syö, tuokin jo kertois huonosta imuotteesta. Täysimetyksellä silti mennään.

Maikkis:) : Kun kirjoitit, ettei sun oma maito riitä, niin saako kysyä että mistä päättelet niin? :) Hyvät merkit maidon riittävyydestä on painonnousu ja se, että vauva pissaa ja kakkaa. Kauhean monesta muusta sitä ei voi päätellä, mutta on olemassa hurjasti merkkejä mistä sitä EI voi päätellä. :)

Suosittelisin kans ottamaan yhteyttä imetystulihenkilöihin, niitä löytyy varmaan jokaiselta paikkakunnalta! :) On olemassa myös valtakunnallinen imetystukipuhelin, jonne voi soittaa. Netistä myös löytyy hirveästi tietoa, itse ahmin sieltä tietoa imetyksestä esikoisen aikana. Maitolaituri on hyvä keskustelupalsta :) Ja joo en minäkään soimaa korviketta antavia eikä siitä kannata huonoa omaatuntoa potea! Se ei ole mikään äitiyden mittari, imettääkö vai antaako korviketta. :) Ja se oma jaksaminenkin on hirmu tärkeää.

Esikoisen aikana mulla oli tuo baby blues, mutta nyt on mieli ollut paljon valoisampi. :) Toki herkillä mieli on välillä, pienetkin asiat itkettää. Arjen pyöritys kuitenkin sujuu ja ehkä se on tuo esikoispoikakin jonka takia on vain pakko jatkaa kuten ennenkin. Joulufiilistä ei kyllä yhtään oo... johtuukohan osin siitä että uökona on niin ruma ilma? Miksei voi olla lunta... :( Muakin tympii ihan kauheasti neljän seinän sisällä olo. Viikonloppuna vauva on kaksiviikkoinen ja josko sit uskaltais hiljalleen totutteleen ulkoilua vaunuissa ja sit on joulukin ja lähdetään mummilaan. :)

Voimia teille kaikille ja oikein ihanaa joulun odotusta! <3

Merve ja pieni mies 12 vrk
 
Merve - meillä neiti itkee nälkää vaikka olisi syönyt molemmat tissit tyhjiksi :( olen myös aika paljon pumppaillut sillä välin kun neiti nukkuu ja yli 50 mm en kyllä saa kahdestakaan tissistä aikaiseksi. Korviketta menee kuitenkin helposti se 80 mmkin kerralla. Hieman tuo imetys kyllä ahdistaa kun maito ei tule mutta olen ajatellut että jokainen tippa jonka saan neitiin sisään omaa maitoa on plussaa ja onhan maailma pullollaan lapsia jotka ovat kasvaneet terveiksi aikuisiksi pelkällä korvikkeellakin...

Oltiin neidin kanssa ekaa kertaa tänään kahdestaan liikkeellä. Näin ensi kertalaiselle matkaan pääseminen oli kyllä hien takana. Muutama pikku juttu pitää näköjään opetella kantapään kautta vaikka kuvittelenkin olevani ihan järkevä aikuinen ihminen :) Ensinnäkin pue ensin itse, toiseksi syötä ennenkuin laitat vauvalle puhtaat vaatteet ja vaihdat vaipan ja kolmanneksi laita istuimen narut valmiiksi ja nosta sitä johonkin ylemmäs niin vauva on toppavaatteissa helpompi laskea siihen, varsinkin jos sektiohaava vielä hieman ahdistaa :) No, ensi kerralla varmaan hieman sujuvampi lähtö :)
 
Ilta!

Torstaina kävi neuvolantäti täällä kotosalla puntaroimassa pikkuista ja viikossa on tullut 300g painoa lisää :) Tämä siis imetys + nan yhdistelmällä. Oli puhetta siitä, että imetän useammin, josko nannia ei enää tarvitsisi niin usein antaa ja päästäisiin paremmin tuohon täysimetykseen. Eilen päivällä poju oli tyytyväinen imetyksien jälkeen. Illalla annoin vähän lisäksi nannia. Pikkuinen nukkui eilen koko iltapäivän ja illan, joten illalla kun heräsi ei pienelle uni meinannut maistua. Otin hänet viereeni sänkyyn ja imetin makuulta. Aina aikaisemmin olen imettänyt vain istuaalteen. No, yö menikin pikkuinen tississä kiinni vähän väliä ja puolia vaihdellessa. Joten maitoa tuli tilattua :) Tänään on menty samalla kaavalla ja nyt illalla pieni oli rinnalla max.puoli tuntia ja ajattelin ettei saanut vatsaansa täyteen, joten annoin lisäksi nannia. Sehän tuli röyhdyn mukana kaaressa ulos. Imettäjät joilla enemmän / aikaisempaa kokemusta: Onko mahdollista, että pieni saa esim.15min imuuttelusta vatsansa täyteen? Tähän asti kun on ollut rinnalla lähes tunnin yhtä mittaa. Voiko luottaa siihen, että pieni ilmoittaa kun on nälkä? Tänään illalla oli pitempi väli syömisessä, otti vain pienet vartin imut välillä ja epäilin jo saako tarpeeksi maitoa. Yritin pumpata, mutta ei millään tullut kuin 20ml maitoa (en jaksanut pumpata kuin 10min/rinta, kun tuntui ettei millään heru) - joten sekin sai epäilemään riittääkö tuo maito pikkuiselle. On kuitenkin tyytyväinen poju.

Tänään käytiin toisen kerran kärryttelemässä. Tuli vain puettua pikkuinen sekä itseni ihan liian paksusti! Aina sama homma, ennenkuin oppii tietämään paljonko pieni tarvitsee vaatetta päällensä ;)

Mutta nyt nukkumaan kun tuo pikkuinenkin on nukahtanut. Huomenna saadaankin vieraita. Siskoni perheineen ja äitini tulevat vauvaa katsomaan.

-Judie ja poju 2vko 6pvä
 
Heipparallaa!

Täällä mennyt viikko aika vaihtelevissa merkeissä.. Arki on lähtenyt hyvin käyntiin vauvan kanssa ja nyt imetyskin on sujunut paljon paremminn ja oma mielikin hieman tasoittunut, mutta sitten yhtäkkiä ollaan alettu miehen kanssa riitelemään ihan turhista asioista mitä ei ennen ole meidän neljä ja puoli vuotta kestäneessä suhteessa ollut. Tietenkin väsymys ja muu vaikuttaa mutta ollaan vielä nukuttu suht hyvin. Riitaa aiheuttaa kaikki sellaiset asiat kuten että kumpi on vaihtanut vaippaa enemmän ja kumpi saanut nukkua pidempään.. Pitäs nauttia tästä kaikesta ja ottaa vähän rennommin. Onneksi kuitenkin sovitaan riidat nopeasti. Toivottavasti tämä ei vaan jatku koska varmaan aika monella juuri syy eroamiseen jos arki alkaa olla pelkkää turhasta riitelyä..

Judie Minulla ei ole kauheasti imettämisestä vielä kokemusta mutta sairaalassa sanottiin että vauva kyllä ilmottaa kun on nälkä eikä liikakaan voi syödä tai ehkä hetkellisesti mutta sillon yleensä pulauttaa ylimääräset pois. Tietenkin jos kipeä on niin voi olla eri asia. Itsekin huolehdin että saako vauva tarpeeksi ruokaa mutta olen huomannut että vaikka vauva nukkuisi välillä neljä tuntia niin kyllä sen sitten huomaakin että on tosi nälkä jos vaikka vaihtaa vaippaa ennen syöttämistä niin tulee itku helpommin. Ja jos paino nousee tarpeeksi ja pissaa tulee normaalisti niin ei pitäisi olla hätää :) Olen ihmetellyt kun meidän kohta kaksiviikkoa vanha pikkuinen saattaa syödä jopa 80ml kerralla maitoa pullosta vaikka imetyksestä olisi vaan tunti. Ja maitoa multa tulee hyvin. Eikä poika paljon pulauttelekkaan että tuskin liikaakaan saa.

Miips ja pikkumies 13vrk
 
Miips ~ Joo, pitää nyt vain luottaa siihen, että vauva ilmoittaa nälästänsä. Eli saa sitten varmasti tarpeeksi kun on kerran tyytyväinen. Mulla meni myös viime yönä hermot tuohon mieheen, kun on nyt joululomalla ja aika arastelevasti vaihtaa pojulle vaippoja (vaikka vaihtoi kyllä silloin 7v ja 8v sitten kun isommat olivat vauvoja). Yöllä vauva heräsi klo.02 syömään, jossa meni tunti. Sen jälkeen ähisi, puhisi ja hätkähti aina hereille kun tutti tippui, eli tutin nostelua oli seuraava tunti. Mies nukkuu tyytyväisenä vieressä vaikka voisi välillä myös nousta laittamaan sitä tuttia... Tänään meillä oli vieraita ja kun he lähtivät, niin mies meni korjaamaan moottoria pihalle kun oli tarkoitus, että pitäisi perunoita kuoria että saataisiin ihmisten aikaan ruokaa. Vauva oli herännyt justiin ennen vieraiden lähtöä, joten itselläni oli imetys menossa. Siinä kun saattaa vierähtää tuntikin huomaamatta. Tämä on näitä miesten ajatuksen juoksuja... HÖH. No, eihän nuo miehet nyt yhtä käteviä osaa olla kuin me naiset. Tuli siinä imetyksen lomassa kuorittua muutama peruna kun vauva nukahti rinnalle ja heräsi taas muutaman minuutin kuluttua kun olin sen sitteriin nostanut. Esikoinen tuli sitten harjoittelemaan perunankuorimista, joka onnistuikin tosi taitavasti :) Joten saatiin perunat ihmisten aikaan valmiiksi ja murkinaa masuihin. Esikoisen ja keskimmäisen aikana oli ärsyttävää kun olin saanut ne juuri illalla yöunille ja itse istahdin koneelle, niin eiköhän mies juuri silloin tuli kotiin kun on hiljaisuus laskeutunut taloon. Onneksi noita sattui harvoin, mutta edelleen muistan kuinka ne kuohutti :D

Mukavaa joulua teille kaikille :)

Judie ja poju 2vko 7pvä
 
Judie: Kyllä voit luottaa siihen, että 15 min imemisellä saa vauva varmasti sen, mitä tarvitsee :) Sen voi saada jopa 5-10 min imemisellä... sitä kun ei tiedä/näe, kuinka paljon sitä maitoa tissistä tulee, mut se vauvan imu on ihan hirmu tehokas :) Ja älä luota pumppuun, se mitä pumpulla saat rinnasta ulos, ei kerro sitä mitä vauva saa... kaikki ei heru pumpulle... Jos vauva on tyytyväinen ja nukkuu kuitenkin heräten itse syömään, paino nousee ja pissaa ja kakkaa tulee, oma maito riittää :) Tsemppiä! Ja on niin normaalia, kuuluu asiaan, että näin pieni vauva syö usein ja heräilee yöllä monta kertaa syömään... Mitä useammin vauva syö, sitä enemmän rinnat alkaa tuottaa maitoa, vauva tekee itselleen maitotilausta ;) Korvikkeen antaminen ns. vie sitä stimulaatiota rinnalta... silloin kysyntä ei vastaakaan tarjontaa. On olemassa myös ns. tiheän imun kausia, jolloin vauvat syö useammin, tilaa itselleen maitoa... näitä oli muistaakseni ainakin 2-3 viikon ja 6 viikon iässä.

Mua jännittää huominen, kun lastenneuvolan terkka tulossa kotikäynnille. Toivottavasti meidän pojan paino ois noussu hyvin! :) Viimeks oli tullu vain se 100 g 8 päivässä... Mut lisämaitoa en oo antanu vaan yrittäny luottaa että oma maito kyllä riittää :) Vauva on ainaki ollu tosi tyytyväinen, mitä nyt vähän masuvaivoja kitisee... Nukkuu paljon ja yötki menee hyvin, herää 2-3 h välein syömään.

Miips: Tsemppiä, varmasti uusi elämäntilanne ja arjen opettelu aiheuttavat riitoja, kyllä se siitä. <3 Mullakin on välillä hermot kireellä ja tekee mieli tiuskia miehelle ja esikoinenkin ärsyttää tempuillaan...

Rauhallista joulua kaikille! <3

Merve ja pieni mies 2 vkoa 1 pvä
 
heippa kaikille taas!

Aika menee niiiin nopeasti! Mietin eilen kun katsoin kuvia vauvamasusta että ei sitä aikaa varsinkaan lopussa osannut tarpeeksi arvostaa. Nyt ihan haikeana mietin että vauvakin tuntuu kasvavan ihan silmissä ja mietin niitä ihania asioita loppuraskaudessa (jos niitä nyt muutama oli :p) ja toivon että saisin elää sen uudestaan :D On tämäkin toisaalta ihanaa kun vauva on tässä ja sitten odottaa niitä kaikkia kehitysaskeleita ja sitä että vauva alkaisi kommunikoimaan. Täytyy vaan nyt nauttia joka hetkestä! Vaikeaksi siitä tekee edelleen sen että riitoja miehen kanssa on melkeinpä joka päivä... Ja ihan turhaan. Ja tiedostan itsekin sen että monesti se johtuu omista liioista odotuksista ja väsymyksestä ja turhasta nalkutuksesta. Ärsyttää että turhat riidat pilaa tän ajan kun mieskin on vielä kotona. täytyy vaan yrittää hillitä itsensä eikä tavoitella täydellisyyttä (mihin ei kuitenkaan ikinä pääse).

Imetys on sujunut onneksi paremmin kun aiemmin ja luulenpa että kun poika on kasvanut ja reipastunut niin silläkin on vaikutusta. Tuntuu että imuote on huomattavasti parempi. Ainut että vauva on usein tyytyväinen vasta todella pitkän imettämisen jälkeen ja nukahtelee välillä ja silti välillä jää nälkäiseksi jolloin joudun antamaan lisämaitoa. Kaveri kertoi että hänen lapsena on aina ollut tyytyäisiä jollain 5min imettämisellä :O Ihmettelen että miksi sitten jotkut tarvitsee niin paljon enemmän aikaa.. Ja maitoahan multa tulee hyvin. olen kokeilut puristaa imettämisen välissä ja hyvin tulee, oikein pursuaa. Sitten kun annan yöllä pumpattua maitoa pullosta niin vauva on usein heti tyytyväinen ja nukahtaa. Että pitäs sitten ilmeisesti imettää koko ajan jos pelkästään imettämällä vauvan haluaa ruokkia. Kun ilmeisesti tuota pullosta antamista neuvolassa ei katsota kovin hyvällä jos maitoakin tulee.. Inhottavaa että jos kokee itse asian toimivan niin että osittain imettää ja osittain pumppaa omaa maitoa pulloon niin sitten saa aina kuulla sitä että pitäisi vaan imettää ja pullosta kun vauva syö niin imetys voi mennä pieleen plaaplaa.. Huonoa omatuntoa tulee sitten kannettua siitäkin.

Hyvää lopuvuotta kaikille ja toivottavasti täälläkin keskustelu aktivoituu taas pyhien jälkeen :)

Miips ja pikkumies 2vko 6pv
 
Moikka kaikille!

Hitsi miten aika on menny nopeesti. Kolme viikkoa jo synnytyksestä! Nyt oon tämän aamun lueskellut tätä ketjua ja ehdin kirjoittaa jotain itekin tänne. :)

Me käytiin vähän yli viikon ikäisenä uudelleen sairaalassa, vauvan hengityksessä oli katkoksia ja niitä tutkittiin. Mitään vakavaa ei löytynyt ja kahden yön tarkkailun jälkeen päästiin kotiin. Oli aika rankkaa joutua uudelleen sairaalaan ja ihan paniikissa toisen vuoksi, ja hormonit sekoitti mun oloa vielä entisestään... sain paniikkikohtauksen siellä ite ja mm. maidon tulo loppui iteltä kokonaan sillon, olin niin shokissa. Siitä on nyt päästy yli ja maitoa tulee melkein tarpeeks nyt. Muutenkin olo rauhoittunut.

Meillähän on siis iso poika, joka painoi melkein 4,5 kg syntyessään ja sai lisämaitoa ensimmäiset päivät, että verensokeri pysyi hyvänä. Oma maidontuotanto ei pysynyt alussa millään samassa vauhdissa, mut sitkeällä työllä sain sen nousemaan. Nyt tarvitaan enää n. kerran päivässä nannia jos sitäkään. Mies syöttää yhden syötän keskellä yötä, että saan pitempään nukuttua yhteen pötköön. Silloin mennään nannilla tai minun pumppaamalla maidolla. Tämä meidän jullikka kun syö välillä 130 ml yhdellä syötöllä...

Toisessa tississä on mullakin rintakumi käytössä, nänni ei ole vielä tarpeeks pitkä että vauva sais kunnon otteen. Välillä ärsyttää se kumin käyttö ihan todella paljon!! Se on aina tiellä ja hankala asettaa ja hyppii pois paikoiltaan ja hermo menee.... Mut sit oon välillä saanu syötettyä ilman sitäkin ja kokenut onnistumisen tunnetta sen kanssa. Tuo tissi on just huonompi muutenkin, tulee vähemmän maitoa niin yritän kuitenkin sitkeesti silläkin imettää etten olis niin toispuoleinen.

Mielialat vaihtelee täälläkin todella paljon! Välillä on onnensa kukkuloilla, välillä niin äkänen että tekis vaan mieli huutaa suoraa huutoa ja mennä piiloon jonnekin olemaan rauhassa, välillä itkettää, välillä huolettaa ja välillä naurattaa. Koko tunneskaala käytössä siis. Onneks olen saanut nukuttua kuitenkin hyvin, mies on ottanut todella paljon vastuuta vauvasta ja kodin hoitamisesta. Olen niin kiitollinen siitä. :)

Ihmeellistä tämä vauva-arki on, kerrassaan ihmeellistä! :heart:
 
Huomenta äitilyt :)

Meillä on taas valvottu viime yö. Jostain syystä neiti haluaa erityisesti olla sosiaalinen kahdentoista ja neljän välillä yöllä. Yleensä ollaan ukon kanssa jaettu yöt niin että minä nukun alkuyön ja ukko aamun mutta nyt ukko joutu töihin joten valvoin kahdestatoista alkaen itse....neuvolassa sanottiin että tuota vauvan rytmiä ei pysty kääntämään kun vasta kolmen neljän kuukauden iässä joten sinne asti pitäisi jaksaa.

Mulla on edelleen koko tunneskaala käytössä. Olisi kiva jos fiilikset jo vähän rauhottus. Miips - meillä kanssa kinasteltu koko ajan vaikka normisti emme tappele ollenkaan. Sanotaan että jos parisuhde kestää talon rakentamisen niin se kestää mitä vaan. Olen kyllä sitä mieltä, talon rakentaneena, että jos parisuhde kestää vauva-ajan niin se kestää mitä vaan.....

Imetys on täällä hieman helpottunut. Ongelmia tulee vaan jos tyttö on liian nälkäinen. Silloin tyttö huutaa tissi suussa eikä malta imasta sitä paria kertaa että maitoa alkaisi tulemaan. Hieman malttamaton versio :) Onko muilla vastaavaa ongelmaa?

Maikkis
 
Heipat pitkästä aikaa :) Meillä neiti täyttää ensi viikolla jo 2kk. Aika menee niin nopsaan. Ristiäiset meillä on loppiaisena.

Meillä imetys on sujunut oikein hyvin sairaalassaolon jälkeen, siellähän tyttö nukahti aina kesken imemisen rinnalle.

Kovin vaativa tapaus hän muuten on, nukahda ei muuta kuin tissille tai kun tarpeeksi kävelee ja sylissä hytkyttää. Vaunuissa nukutaan vain jos ne liikkuvat. Ilmavaivoja meillä myöskin on ollut aika reippaasti, cuplaton on onneksi helpottanut niitä.

Mutta on tämä vaan ihanaa taas :heart:

Mies on onneksi huolehtinut meilläkin enimmäkseen siivoamisista ja isompien lasten nukuttamisesta jotta saan rauhassa keskittyä vauvaan.

Hyvää uutta vuotta kaikille !

syyselo ja neiti
 
Pikaterveisiä! Eilen kotiuduttu ja vauva on nyt 3vrk. Imetys on lähtenyt tosi hyvin käyntiin . Terhakasti saanut otteen ja eilen lähtötarkistuksessa paino olikin jo nousussa. Pitää päivällä 2-4h pausseja syömisestä ja ekat yöt tissitelty pitkin yötä aamuyöstä on ollu muutaman tunnin tauko. Isoveli ottanu ihan kivasti vastaan kovin kattele ja juttelee ja tykkäis silitellä. Väsynyvt olen mut niin kai kuuluukin :)
 
Täällä uusi keskustelija ja kolmen viikon ikäisen pojan äiti. Pitkin odotusaikaa kävin välillä keskusteluja lukemassa, mutta osallistuttua ei tullut koskaan. Mutta oli se vain mukava lukea, että samoja kokemuksia, tunteita ja ajatuksia oli muillakin.

Minulla siis ensimmäinen lapsi täällä parin vuoden yrittämisen jälkeen. Synnytys alkoi hienosti, mutta päätyi tarjontavirheen vuoksi sektioon. Siitä toipuminen on ollut kärsimättömälle hidasta. Sairastin vielä jälkiseurauksina kivuliaan kohtutulehduksen, mutta nyt antibiootit syöty ja kunto kohenee hiljalleen.

Ensimmäinen viikko kotona meni ihan usvassa ja sekavin tuntein. Nyt alkaa hiljalleen tottua siihen ajatukseen, että meillä on tuommoinen vauva ja se on ihana. Imetyskin sujuu kiitos laitoksella ja imetyspolilla saatujen neuvojen. Nyt kun pieni vielä malttaisi ja jaksaisi syödä kunnolla, mieluusti vain ottaisi muutamat hörpyt ja uinailisi rinnalla, herätäkseen taas hetken päästä toistamaan saman..

Tälläisiä tunnelmia täällä, oikein hyvää uutta vuotta teille :)
 
Hyvää uutta vuotta 2014!

Tervetuloa Tihta!

Nyt on taas aikaa kirjoitella, kun pyhät menneet ja vieraat niiden mukana. Kivaa oli, kun kävi ihmisiä kylässä vauvaa katsomassa. Oli kiva saada välillä ajatukset tästä omasta arjesta välillä pois.

Jotkut kirjoittelivat täällä siitä, että välit miehen kanssa ovat kireämmät ja sanailtua tulee useammin kuin aiemmin, niin meillä on ihan sama juttu. Laitan sen kyllä väsymyksen piikkiin. Meillä neiti on valvottanut välillä öitä ja kyllä sen huomaa silloin yöllä ja seuraavana päivänä, että puolin ja toisin tulee tiuskittua. Viime yönä meillä neiti nukkui kaksi viiden tunnin pätkää korvikkeen avulla ja saimme kunnon yöunet. Tänään ei sitten ole yhtään tullut tiuskittua. Miehellä myös välillä on sellaista, että vauva kaipaa sinua tai vauva rauhoittuisi sun sylissä -juttua (ts. haluaisi useimmiten puuhastella jotain itsekseen), vaikka mä hoidan vauvaa kuitenkin huikeesti enemmän. Oon nyt alkanut sanomaan, että hyvin teillä menee ja mulla on tässä x juttu kesken. Oon huomannut, että sekin auttaa tuohon pinnan pituuteen, että hetken saa tehdä omia juttujaan ilman vauvaa sylissä.

Meillä imetyksen kanssa edelleen haasteita. Nyt kokeillaan rintakumin kanssa, kun nännit edelleen ihan haavoilla, koska vauva ei avaa suutaan tarpeeksi ja työnnä kieltään tarpeeksi pitkälle. En nyt vielä luovuta, vaan jatkan vielä. Mut on kyllä yllätävän raskasta tämän imetyksen kanssa tahiminen. Huoh.

Näin joulun jälkeen tulee omien kilojen kanssa taas tuskailtua. Oletteko muut ajatelleet aloittaa mammadieettiä ja jos olette niin minkälaista?
 
Tervetuloa Tihta :)

Marel - mua kanssa ahdistaa noi raskaudesta jääneet kilot. Mulla ei ole oikeastaan ikinä ollut isommin ongelmia kilojen kanssa, toki ainahan muutama ylimääräinen on ollut, mutta ajatus laihduttamisesta on sinäänsä uusi. Ajateltiin ukon kanssa kokeilla sitä Jutta-diettiä. Siinä saa kuitenkin syödä monta kertaa päivässä ja annokset näyttävät ihan järkeviltä. Pikku hiljaa olen myös aloitellut vaunujen kanssa reippaat kävelylenkit jos liikunta vaikka saisi hieman noita massoja liikkeelle.

Ristiäiset - meillä ristiäiset lähestyvät. Tajusin juuri että myös äidin olisi laitettava sinne jotain päälle. Vanhat vaatteet mulla vielä aika paljo kirraavat ja pullottavat mahan kohdalta ja raskausajan vaatteet taas näyttävät ihan hassuilta kun ei ole tarpeeksi mahaa joten se on varmaan raahauduttava kaupoille. Olis kuitenkin kiva että olis itselläkin jotkut nätit vaatteet kun niitä kuvia tullaan sitten katselemaan vuosi tolkulla.....Mitä yleensä ristiäisissä on ihmisillä päällä?

Meillä on tänään seuraava neuvola. Hauska nähdä paljonko neiti on kasvanut. Toivoisin myös että saisin neuvolasta apua tuohon runsaaseen pulautteluun. Onneksi neitiä itseään tuo pulauttelu häiritse, joten sinäänsä kamalaa hätää ei ole. Ainut on että hän tuntuu inhoavan sitä kamalaa herra sideharsoa joka tulee pyyhkimään naamaa pulauttelu jälkeen....

Meillä menossa taas uneton yö. Tähän toivon myös jotain apua neuvolasta, että miten vauvan unirytmin voisi kääntää. Pikku hiljaa alkaa stressaamaan tämä jatkuva valvominen. Viime yönä mentiin nukkumaan viideltä aamulla ja tänä yönä meillä on nyt menossa tutti-leikki. Neiti sylkäsee tutin pois vähintään viiden minuutin välein ja sitten rääkäsee aina perään. Jos tuttia ei laita takaisin huuto jatkuu kunnes tutti ilmestyy, kunnes hän voi taas sylkäistä sen pois....kysyy muuten harvinaisen pitkää pinnaa tämä leikki näin keskellä yötä, mutta mitäs sitä äiskällä olisi parempaakaan tekemistä. Plussapisteitä pinnan kiristämiseen antaa myös ukko, jonka kuorsaus kuuluu tasaisena tuolta yläkerrasta :LOL:

Nyt loppu neidin ähinä joten ehkä toivoa unesta vielä tänä yönä on....no, kellohan lähestyy aamuviittä joten ihan aikataulussa mennään :LOL:

Maikkis
 
Huomenta!

Ja tervetuloa Tihta :)

Maikkis Itse mietin myös samaa että mitä ihmettä sitä laittaisi ristiäisiin päälle kun tuota vaatekaappia ei ole tullut paljon raskausaikana täydennettyä eikä tunnu oikein sopivaa vaatetta olevan. Ja mietin että kuuluuko ristiäisissä olla hieno mekko vai riittääkö jos vaikka laittaa siistin hameen tms. :O Meillä ristiäiset tämän kuun puolessa välissä jo ja tuntuu ettei kyllä jaksais yhtään itselle lähteä ostamaan mitään mekkoja varsinkin kun tullut myös valvottua viimeaikoina öisin enemmän. Meillä pikkuinen nukkuu kyllä illan/alkuyön hyvin mutta sitten herää yhden tai kahden aikaan ja valvoo siitä aamuun asti. Ja tuntuu ettei mistään ole tyytyväinen vaikka syö hirveät määrät ja vaippaa vaihdetaan koko ajan. Sylissä rauhoittuu kuitenkin mutta ei nukahda. Ja tuttikaan ei tunnu ikinä oikein auttavan kun kitisee. Onneksi ei kurkku suorana huuda mutta on se silti melko väsyttävää olla hereillä tuohon aikaan joka yö kun en oikein pysty päivisin nukkumaan vaikka mahdollisuus olisi. Päivisin kun taas tuntuu pikkuiselle uni maistuvan :D

Meillä myös neuvola tänään ja odotan että paino on noussut varmaan huimasti tässä viimeisen kahden viikon aikana. Poika tuntuu kasvavan hirveetä vauhtia ja pituutta on ainakin tullut lisää! Poikahan oli syntyessään 52cm mutta olen käyttänyt koko ajan suurimmaksi osaksi kokoa 50 ja ollut aluksi hieman reilu ja sen jälkeen juuri sopiva.luulen että viikon sisällä tarvitsee vaihtaa. Ihmettelenki miten näin pitkään on tuo pienin koko mennyt vaikka pituutta onkin enemmän, mutta hyvä niin :). Haikeaa kun vaatteita joutuu kohta laittamaan sivuun kun alkaa mennä pieneksi.

Jaksamisia kaikille
Miips ja pikkumies 3vko 3pv
 
Huomenta!

Kylläpäs sitä säikähti kun herätyskello soi 7.30. Olisi vielä nukuttanut, mutta isommilla lapsilla on nyt joululomat lomailtu ja arkeen palattu.

Tervetuloa Tihta minunkin puolestani :)

Maikkis ~ Ihana mies sinulla kun valvoo välillä vauvan kanssa, että saat nukuttua! Meillä mies heräsi aina esikoisen aikaan syötölle - söi siis pullosta korviketta. Toisen aikana ei enää ja tämän kolmannen kanssa tein itsekseni raskausaikana sopimuksen, että mies heräilee viikonloppuna toisena yönä vauvan kanssa, että saan itse nukuttua yhtenä yönä viikossa pitempään. Tästä tuli nyt tissipoika, joten ei tuo taida nyt onnistua. Sanoin kyllä eilen, että voisin viikonloppuna pumpata maitoa pulloon ja jos hän syöttäisi ensimmäisen yösyötön pullosta - ainakin kokeiltaisiin. Vauva kyllä imee reippaasti myös pullosta maidon :)
Rankkaa tuo yövalvominen! Toivottavasti saat apua pulautteluun ja yövalvomiseen neuvolasta! Miips ~ Yökukkuiluun myös jaksamisia!

Marel ~ Mulla on aas sellainen ongelma, että synnärille jäi enemmänkin kiloja kuin raskauskilot, joten kaikki paitsi yhdet housut ovat minulle liian isoja! Eikä tässä nyt viitsisi ihan heti mennä pienempiä housuja ostamaan, uskon että kilot tulevat takaisin. Toki näinkin olisi hyvä :)

Ristiäiset ~ Meillä on ristiäiset 12.1. Itse olen tehnyt kutsukortit jo valmiiksi, enää se viimeinen sivu täytyy koneelle päivittää, tulostaa ja liimata korttiin. Nyt kun pappi vielä soittaisi ja varmistaisi tuon päivän, että saan kutsut laittaa postiin. Hilkulle menee, mutta menkööt. Ristiäisvaatetuksesta: Joillakin miehillä on jopa puku päällä. Meidän suvussa miehelle riittää ihan farkut ja kauluspaita ;) Itsellenikin olisi ihana laittaa jotain juhlavampaa päälle, mutta tuntuu ettei tuolta kaapista löydy mitään...

Imettäminen ~ Täysimetyksellä on menty nyt siitä neuvolatädin kyläilystä, eli n.1,5vko. Maanantaina oli neuvola ja vauvalle oli tullut hyvin painoa, eli samalla kaavalla jatkuu. IHANAA, olen niin onnellinen, että imetys onnistui - kahdella vanhemmalla lapsella imetys ei ole onnistunut ja loppunutkin jo ekalla viikolla, eli siksi tämä on saavutus :) Meillä vauva nukahtaa iltaisin yöunille vain tissille. Siitä siirrän pienen omaan sänkyyn. Olen muutamana iltana yrittänyt laittaa omaan sänkyyn ja antanut tutin suuhun kun vain lutkuttaisi tissiä ja on väsynyt, mutta pulauttelee sitten kun maitoa tulee masuun lisää ja lisää vaikka täynnä jo olisi. Tiputtaa tutin muutaman imaisun jälkeen ja alkaa itku "mä haluan tissille, en tuttia!!!", olen sinnikkäästi yrittänyt laittaa vain tuttia, mutta miehen huokaisujen jälkeen luovuttanut ja laittanut rinnalle, että nukahtaa. Mies nukkuu samassa huoneessa, missä vauva ja minäkin... Ja toisella kun on aamuisin aikainen herätys töihin.

Jaahas nyt herätään täytyy mennä. Kuinkas muiden d-vitamiinien aloitus? Vauva oli yksi päivä niin krätyinen, että lopetin d-tipat. Oltiin jo neljään tippaan päästy. Nyt tänään taas jatketaan ja katsotaan kuinka käy...

Mukavaa tortai päivää kaikille!

-Judie & Vauva 1kk (Mihin tämä aika on mennyt? Vaatteet alkavat käydä pikkuiselle pieneksi, kasvaa ihan hurjaa vauhtia!)
 
Judie - onnittelut imetyksen onnistumisesta :)

Ristiäisistä - ukko oli tänään kotona joten karkasin kaupoille etsimään ristiäisvaatetta. Kivoja vaatteita oli kaupat täynnä mutta ne kaikki näyttivät meikäläisen päällä ihan kamalilta joten kauppaan jäivät. Masennus.

Saatiin neuvolasta hieman huonoja uutisia tänään. Paino ei ollut kehittynyt ollenkaan niin kuin olisi pitänyt. Kuvittelin että tyttö olisi kasvanut reippaasti mutta harmillisista näin ei ollut käynyt. Tullut vain 150 g parissa viikossa :-( Meidät laitettiin nyt jatkotutkimuksiin ja näin alkuun maidottomalle dietille niin äiti kun tyttökin. Tyttö on onneksi aika helppo vaihtaa mutta omaa ruokavaliota saa kyllä hieman jumpata. Mulla meni ruokakaupassa melkein tunti kun lueskelin kaikkien ruokien pienellä printatut sisällöt. Ihme tuotteista löytyy maitoa......No, onneksi oppii varmasti nopeasti mitä saa ja mitä ei saa syödä. Päätin myöskin että en jaksa nyt tästä stressata. Hyvä että tutkivat mutta en kyllä usko että tytöstä mitään vikaa löytyy ja painokin alkaa varmasti kehittyä taas normaalisti kun neiti kuitenkin syö reippaasti. Lääkäri myös totesi että imettävän äidin kannattaa syödä reippaasti joten ehkä se laihdutus ei nyt olisikaan ollut niin hyvä idea...ukon mukaan vatsa kyllä katoaa mutta siihen tarvitaan hieman kärsivällisyyttä joka ei ehkä ole mun paras ominaisuus :)

D-vitamiineista - nolottaa myöntää mutta mä unohdin alkuun ne koko tipat. Jes, maailman huonoin äiti-fiilikset pääsi taas heti pintaan. Ukko sitten lohdutti että 99% maailman lapsista varmasti kasvaa ilman lisä-D-vitamiinitippoja ja suurimmasta osasta tulee ihan terveitä. Nyt huomasin että tuossa maidottomassa korvikkeessa on lisättyä D-vitamiinia joten tipat saa nyt jäädä hetkeksi.

Miips - me voitaisiin perustaa yökukkujien oma kerho :)

Rokotusohjelma alkoi meillä nyt tällä neuvolakäynnillä. Mitäs olette muut ajatelleet tehdä asian suhteen?

Maikkis
 
Maikkis ~ Kiitos, kiitos! Voi ei, kuulostaa rankalle tuo maidoton dieetti, en tiedä olisiko itsestäni siihen. Kyllä sitä varmasti äiti kaikkeen pystyy kun on oma lapsi kyseessä - niin yövalvomisiin yms. Jostakin se voima löytyy :heart:

Rokotusohjelma ~ Me otamme vauvalle samat rokotteet mitä pojat ovat saaneet aikoinaan. Rotavirusrokote ja pneumokokki jätetään ottamatta. Tuo Hb rokote on myös uusi, joten siitä haluan keskustella vielä neuvolassa. Mitään ylimääräisiä rokotuksia emme ota myöskään jatkossa, esim. vesirokkorokotus jne.

Ihana yö takana, vauva nukahti jo klo.22 yöunille, heräsi klo.01 ja 03 juomaan maitoa. Klo.05 otin viereen ja siinä ollaan tuhistu ja heräilty vähän väliä. Syöty ja puklailtu! Nyt vielä nuokkuu tuolla sängyllä ja itse ehdin rauhassa syömään aamupalan. Kiitos enemmän tällaisia öitä meille!

Imettämisestä ~ Jälleen kerran... Kun otan pienen viereeni nukkumaan ja imetän makuulta, harvoin jaksan herätä röyhtäyttämään toista kun nukahdan itsekin. Puklaa sitten maitoa TOSI paljon. Olen koittanut laittaa tyynyä pienen alle, ettei olisi ihan makuuasennossa, mutta sama jatkuu. Ei pulauttele sänkyynsä kun olen istualteen syöttänyt ja röyhtäyttänyt ennen nukkumaan menoa. Vinkkejä, vinkkejä??? Vai onko vain kestettävä. Olen jo miettinyt tuosta makuulla imettämisestä luopumisesta, mutta kun sillä saa pikkuisen jatkamaan vielä unia.

Sain eilen vauvan ensimmäistä kertaa nukahtamaan päiväunille tutti suussa :) Jippii! (Ettei aina nukahtaisi tisu suussa...) On se niin erilaista kun on pullovauva ja tisuvauva. Muistaisin, että meidän pullovauvat nukahtivat itsekseen tutti suussa sänkyihinsä. En ota mitään stressiä asiasta, saa nukahtaa tisulle jos ei muuten nukahda. Nautin niin tuosta pikkuisesta kääröstä - enää kun meille ei vauvoja tule. Uskomatonta kuinka sitä osaa ottaa kolmannen kanssa paljon rennommin ja nauttia pienestä :heart: Rakkauskin syntyi heti laitoksella leijonanemon lailla - poikien kanssa kaikki oli opettelua ja uutta, rakkaus syntyi silloin ajan myötä.

Ehdin kuin ehdinkin viemään kastekutsukortit eilen postiin. Hyvällä onnella kutsut löytävät tänään perille :)

Nauttikaahan viikonlopusta ja pienistä ihmeistä äidit!

Judie ja poju 1kk 1pvä
 
Ei taida Judie olla muuta keinoa kun syöttää istuen ja röyhyttää. Ite syötin myös niin, että vauva lepäs mun kainalossa ja mun käsi oli niinkuin tyynynä, että oli hiukan pystymässä asennossa. Tai sit kärsiä kuten sanoit.

Mä oon välillä nukuttanu vauvan niin, että hytkytelen sylissä ettei ois tissisuussa kun nukahtaa ja myös tassuttamalla heijannu. Tuttia en ihan vielä ole ajatellu antaa suuhun ku ikää on vasta vajaa viikko. Esikoinenkin siihen opetettiin ja hienosti pääsi myös eroon ilman vinkumisia 1,4v.

Mä annoin d-vitamiinia miten sattu ja tosi pieniä annoksia liian pitkään ettei mahavaivoja tulisi ja kyllä se autto. Varmaan toimin samalla tavalla nyt. :) et liityn huonoäiti-kerhoon.
 
Ai niin d-vitamiinit, enpä ollut muistanut koko asiaa! Hassua sinänsä, että tänään oli eka neuvola eikä sielläkään tullut puheeksi. Mutta onneksi täällä sentään, kiitos teidän :)
Pitääpä heti aktivoitua sen kanssa. Sopisi varmaan itsellekin tämän harmauden keskelle..

Imettämisestä ja tutista, poika on aikamoinen ahmatti ja sen lisäksi vielä mielellään hengailisi koko yön rinnalla, ja miksei päivänkin. Tuttia olen yrittänyt yöllä tarjota, kun on niin täynnä, että pulauttelee. Tänään sitten kävi pikkusiskoni, kahden lapsen äiti, kylässä ja opetti tutin vauvalle. Nukkuu juuri tutti suussa ennätyspitkiä päiväunia ja olen toiveikas yön suhteen. Viime yö menikin nimittäin syöttäessä tunnin välein, kunnes viidestä seitsemään ei sekään ollut hyvä ja piti vain sylissä heijata.

Sain aamulla karvaasti kokea, miten voi olla hankala lähteä vauvan kanssa nopeasti liikkeelle, kun piti neuvolaan ehtiä. Lähtökiireessä ehti lapsi ensin pissiä paidalle ja ainoille sopiville housuille ja uutta paitaa etsiessä pulautti mokoma vielä rintaliivitkin läpimäräksi :D Neuvolaan lähti sitten silmänaluset mustina, housut pissasina, puklunhajuinen tyylilyyli, joka ei ollut ehtinyt pestä hampaitaan, harjata hiuksiaan saatika syödä aamiaista :D

Laihduttamisesta Mulle tuli odotusaikana parisenkymmentä kiloa ja jäljellä on vielä reipas kymmenen. Nuorempana mulla on ollut syömishäiriöoireita ja olen ollut hirveän hoikassa kunnossa välillä. Ja painava en ole oikeastaan ollut koskaan ennen raskautta. Nyt yritän ottaa hirveän chillisti kilojeni kanssa ja käytän raskausajan vaatteita edelleen. Onneksi imetys vie niin paljon energiaa, että elimistö suorastaan tilaa lämmintä ja terveellistä ruokaa sekä näköjään Tupla-patukoita :) Ensi viikolla ajattelin mennä odotusajan & synnyttäneiden joogatunnille ja aloitella pehmeästi liikuntaa sieltä. Vaunukävelyille olen kanssa tällä viikolla jo hyvin päässyt, vaikka matkat vielä aika lyhkäisiä ovatkin. Mutta itse siis ajattelin, että oma painoni saisi palata omiin lukemiinsa liikunnalla eikä dietillä, ettei pääse vanha tyhmä sairaus nostamaan päätään.

Nyt tuolla ynisee pieni ja pitää mennä!
 
Tervehdys kaikille ja hyvää uutta vuotta ja uutta vauva-arkea!
Kirjoittelenpa ekaa kertaa tänne vauvapuolelle tuon odotuspinon jälkeen,oon kyllä lukenu alusta,mutten ehtiny vielä kirjotella.
Täällä kuukauden ikäisen lutusen poitsun kanssa tutustutaan ja harjoitellaan kolmilapsisen perheen eloa koko perheen voimin. On kyllä suloista kun toiset lapset on niin innoissaan vauvasta,tosin taputuksia pitää valvoa kun voivat olla isoveljeltä aika voimakkaita ;) sisko jo osaa hellästi.

Meidän vauvalla on vuorokausirytmi täysin päinvastainen ja lisäksi paukku -ja pukluvaivaa, joten voinen liittyä yökukkujien kerhoon..zzzz.
Tsemppiä vaan kovasti kaikille kanssavalvojille.Yön pitkinä tunteina lohduttaa vähän ajatus että joku muukin valvoo jossain,vaikka mies kyllä mulla myös apuna yölläkin kanniskelussa ja röyhtäyttämisessä.Kyllä on ihmeellistä miten sitä voi olla 3h unipätkästä onnellinen,jos sellainen toteutuu.
Ekat 2 viikkoa meni to-del-la vähillä unilla puklauksen takia ja löysin sitten vähän vinkkejä refluksilapset-sivustolta netistä jota neuvolasta suositeltiin(meidän vanhemmalla pojalla oli samaa vaivaa).

Imetys täällä sujuu muuten mutta koska vauva puklaa niin annan vain toisesta rinnasta yhdellä syötöllä joka toisaalta taas tihentää syöttövälejä(ja univelkaa),mutta vähentää hieman oireita vauvalla.Lisäksi baby nukkuu yön mun vieressä sängyllä olevassa sitterissa jotta on tarpeeksi viistossa asennossa eikä vaakatasossa.Röyhtäytys täytyy myös tehdä huolella,mikä tarkoittaa kanniskelua ja sylittelyä tosi pitkään syötön jälkeen.Tuttikin otettiin meillä jo käyttöön ja vähän se taitaa lohduttaa masuvaivaista.

Onpa huojentavaa kun muutkin on unohdellu d-tippoja kun meillä vielä aloitusvaiheessa,vähän jännittänyt myös tuleeko lisää vatsavaivaa.

Nimiasia on täällä vielä pohdinnassa ja tuleepa se 2kk äkkiä kun pitää ilmoittaa nimi maistraattiin.
Nyt täytyy iltapuuhia mennä laittamaan mutta tsemppiä kaikille,palataan,kiva vertaistuki on tämä ketju :)
noie ja poitsu 1kk
 
Hei taas. Täällä myös kärsitään vatsavaivoista. Aloin tuossa miettimään kun oli puhetta d-tipoista että voiko ne tosiaan aiheuttaa vatsavaivoja? En ollut kuullut tuollaisesta ja kun pohdin taaksepäin niin kyllä meillä nämä vatsavaivat ovat tosiaan alkaneet vasta kun aloitin d-vitamiinin pojalle. Yleensä vatsanväänteet eivät kauaa kestä mutta on kuitenkin inhottavaa kun pikkuinen pää punaisena vääntelee ja kääntelee ja itkee. En huomaa että olisi mitään eroa sillon jos on antanut korviketta tai jos on saanut omaa maitoa. Niitä vaan tulee sillon tällön. Meilläkin kantaminen auttaa yleensä niin hyvin ettei vauva itke ollenkaan sillon mutta kun yrittää laittaa taas vaakatasoon niin itku alkaa samantien. Onneksi yöt ovat edes välillä menneet paremmin, mutta kyllä sitä univelkaa vaan riittää loputtomiin, joten liityn myös yökukkujiin :D

Laihduttamista ei ole onneksi tarvinnut miettiä kun kiloja nyt jotain 3kg vähemmän kun ekassa neuvolassa. Normaalipainon alarajalla siis taas olen. Kilot putosi ekan kahden viikon aikana (yht. 10kg) ja luulempa että osittain myös siksi niin rajusti kun uusi arki toi sen etten missään välissä kerennyt tai osannut ottaa aikaa syömiseen. Nyt onneksi olen ottanut enemmän aikaa syömiseen vaikka sitten tiskit jäisikin tiskaamatta ym. Mielikin paljon parempi heti :) Ainut mikä häiritsee on se että vaikka painan samanverran kun ennen raskautta niin kuitenkin samat housut kiristävät vielä hieman ja muutenkin huomaa vaatteista ettei oikein istu. Varmaan kaikki lihakset lähtenyt ja löllöä jäänyt vaan tilalle :D Odotan siis innolla että liikkumaan taas pääsee/kerkeää/jaksaa! Vielä ainakin ollut aika laiska noiden vaunulenkkien suhteen. Aika lyhyitä tullut vaan mentyä.

Neuvolassa käytiin viime viikolla ja pojan paino tullut ylös kahdessa viikossa +500g ja pituutta oli jo huimat 55,5cm. Muutenkin pikkuinen on paljon reippaampi ja jotenkin tuntuu että enemmän perillä tästä maailmasta. Vauva katsoo silmiin ja kääntää usein katsetta äänen suntaan. Välillä tulee hymyjä ja oikein naurahduksia mutta en sitten tiiä onko ne mitenkään tiedostettuja. Ootteko muut huomannut että vauva olisi jo alkanut kommunikoimaan edes jotenkin?

Miips ja pikkumies 4vko
 
Miips - hassua että kysyit tuosta kommunikoinnista. Juuri tänä aamuna meillä oli neidin kanssa ensimmäistä kertaa hetki kun hän selkeästi kommunikoi äiskän kanssa. Vielähän se oli sellaista "kiljahtelua" tai "ulahtelua" mutta selkeästi hän vastasi hymyssä suin kun hänelle juteltiin....ja äiskällä oli taas heti tippa linssissä :) Ikää meillä tänään 8 viikkoa!!

Noie - tervetuloa yökukkujien joukkoon :) Viime yö meni meillä suht asiallisesti, valvottiin vaan 12-3 mutta edellisenä "yönä" mentiin aamulla seiskalta nukkumaan....Kiitos myös tuosta refluksilapset sivuston vinkistä. Täytyypä käydä tutustumassa. Meillä tuota puklua kun riittää maidottomasta dietistä huolimatta. Maitoallergiasta tässä siis tuskin on kysymys, mikä on sinäänsä hieno homma.

Meillä onkin huomenna pitkä päivä edessä kun lähdemme käymään paikallisella lastenklinikalla sairaalassa. Laittoivat neuvolasta lähetteen kun painoa oli tullut niin heikosti ja puklua runsaasti....En kyllä usko että on mitään ongelmaa mutta hienoa että asiaan reagoitiin neuvolassa ja että tarkastavat että kaikki on kunnossa.

Nyt taas kuuluu tuota perinteisempää kommunikointia tuolta sängyn pohjalta joten täytyypi mennä.

Mukavaa loppiasta, Maikkis
 
Kyllä teidän vauvat jo komminkoi teidän kansssa :) ei tuo vastasyntynyt nukun aina vaihe kauaa kestä. :)

Tääl saatu eka flunssa kun veljelläkin on niin eipä se paljon voi olla tarttumatta. Onneksi ei kovin pahaa sorttimenttia ja toivottavasti ei äityisikään kovin pahaksi. Viimeyönä nukkui ihanasti kahden syötön turvin ja vielä äplaatikossa joten mäkin olen nukkunut paremmin kuin kuukausiin :)

Tosi nopeasti tästä synnytyksestä toipunut. Pissa ei karkaile tai ole kiire vessaan heti kun hätä tulee. Koko yön voi nukkua ilman wcssä käyntiä joka on ihan luksusta. Älkääkä nyt hyvät naiset murehtuko ekan tai tokan kuukauden jälkeen jos vaatteet ei vielä sovi päälle. Mulla kesti aika pitkään esikoisesta ja oisin vasta ekan vuoden jälkeen alkanu tsiigaamaan miten esim. Lantio on muuttunut kun se kuitenkin yleensä leviää hiukan synnytyksessä. Mulla on nyt lähteny ekassa viikossa -10kg, mut vielä ois se 9kg jossain kiinni. Olkoon. Ei tästä ainakaa enää siihen paskuuteen pääse mitä hetki sitten oli kun vauva pötkötti masussa :)

Kantoliinassa tänään eka kerran pikkasta kannoin ja hyvinpä tuokin siinä näytti viihtyvän. Sai touhuttua kotitöitä rauhassa ja oli kaksi kättä esikoista varten vapaana. Uloslähteminenin oli tuhat kertaa nopeampaa kun pakkasi vaan raskausajan ulkovaatteet päälle niin vauva mahtuu hyvin kyytiin :)

Kirjotitte aikasemmin jo saaneet haikeudesta raskautta kohtaan. Nostan käden ilmaan. On se haikeaa. Nukutin poikaa tyttö kainalossa ja hyräilin unilaulua ja itkuhan sipääsi kun tajusi ettei tarvitse masua enää silitellä kun voi halia ihka oikeaa vauvaa. Tässä
Tämä nyt on elämän hienoimpia hetkiä joit tulee lopun elämää muistelemaan suurella haikeudella. <3.
 

Yhteistyössä