Joulukuun tonttuset 2013

Iha ekana tsemppiä kaikille jotka omistavat itkuisemman vauvan.. meillä alkaa onneksi jo helpottaa, kaukaiselta tuntuu jo ne alun monen tunnin huutosessiot ja vatsan päälle nukuttamiset klo 1 yöllä! :) Jos vauvalla ei muuta vaivaa ole (kuten refluksi tms) niin todennäköisesti 2,5kk-3kk ikäisenähän ne suurimmat vatsavaivat yleensä menevät ohi ja huutelu vähenee.

Meillä menee Rela drops jossa D3-vitamiini samassa.

Velleistä en tiedä mitään, esikoisella aloitin kiinteillä enkä juottanut koskaan velliä. Tytön kohdalla ajattelin edetä samoin, nukkuu kuitenkin hyvin 7h putkeen ilman syömistä, joten korvike siis riittää.

Typy oli silloin 2kk neuvolassa 5060g ja 57 cm.. musta jotenkin kauheen pieni, esikoinen oli kilon painavampi samassa iässä! :D

Käytiin yksityisellä lääkärillä noiden maitoallergia/ refluksijuttujen takia.. oireet on kuitenkin senverran lievät ettei alettu vielä lääkitsemään.. vatsa pitää saada toimimaan joka päivä, truuttailen siis 2x päivässä mallasuutetta pulloon. Kakka tulee vaihtelevasti joka päivä tai joka toinen..tyttö nieleskelee, välillä puklaa 3h kuluttuakin syötöstä, hikkaa, kuolaa, aivastelee yms.. tuntuu kuitenkin että pahimmat kivut ovat takanapäin, onneksi! Tosin kaikki voi taas hetkessä muuttua, kun alkaa liikkumaan, kun tulee hampaita, tulee kipeäksi yms.

Jotenkin odotan ihan kauheasti kevättä, että ilmat lämpenee ja että tyttö kasvaa ja alkaa liikuskella ja jutella enemmän.. tarvis varmaan osata nauttia ajasta tässä ja nyt.. mutta jotenkin sitä odottaa jo, millainen toisesta kasvaa :heart:

noie kyseli sakeuttajasta, meillä käytössä, toimii hyvin. Voi olla että ummettaa hiukan, mutta ilman puklut tulee pihalle asti todella helposti.

-Pippari ja typy 11 vkoa
 
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa,

Me oltiin 3 kk neuvolassa. Strategiset mitat nyt 6100g ja 61 cm. Painonkehitys ongelmat on selkeästi nyt takanapäin ...huh! Saatiin neuvolassa iso kasa rokotteita ja onneksi näyttäisi nyt siltä että meillä ei niistä tullut mitään jälkioireita. Halleluja! Mua jännitti etukäteen ihan kamalasti että tulee kova kuume tai jotain....

Velleistä - joku kirjoitteli. Meillä on kanssa ajatuksena pikku hiljaa aloitella vellejä kun tuota korviketta menee kuitenkin se litra päivässä. Neuvola oli sitä mieltä että kamalasti yli litraa ei päivässä saisi mennä joten nyt vähän vielä laskeskelen tytön ruokamääriä. Sairaalasta meille silloin sanottiin että maissi-tai riisivellillä kannattaisi aloittaa. Riisivelliä ajattelin itse kokeilla sitten kun aika tulee.

Nukkuminen - Meillä nukutaan yöt!!! Meidän neidillähän oli pitkään käänteinen rytmi. Nyt meillä nukutaan 8-10 h yöt ilman syöttöjä!!! Tässä mielessä korvike siis vielä hyvin riittää mutta tuo yli litran ylittäminen on siis ainut syy velleihin...

Naureskelu - meillä on nyt noin 1,5 viikkoa naureskeltu ääneen. Tuntuu vielä olevan vähän enemmän vahinko kun tarkoitus ja tyttö itsekin ihmettelee hörötystään....mutta liikkistä kun häntä kutittaa kainalosta niin hörötys alkaa...ison hymyn kera!

Lattialla viihtymisestä - Meillä viihdytään hyvin selällään leikkimatolla mutta masullaan edelleen noin 3 minuutin päästä menee hemmo. Masullaan sätkii kovasti että jonnekin pitäisi päästä....

Puklailu - meillä edelleen todella runsasta. Kokeiltiin sitä maidonsakeuttajaa yksi päivä ja siitä tuli meillä iso huuto joten kokeilut jäi siihen. Mielummin hymyilevä vauva joka puklaa kuin huutava vauva joka ei puklaa. Sitä gavisconia olisi vielä kaapissa mutta vielä en ole saanut aikaiseksi sitä kokeilla....hieman pelottaa jos siitäkin tulee huuto.

Viikonloppuna meillä vietetään 3kk-kahveja. Nyt siis siivoilemaan ja leipomaan...ihme puuhastelukärpänen taas iskenyt :)

Hyviä vointeja kaikille ja koitetaan kaikki välttää niitä flunssapöpöjä joita ainakin täällä päin tuntuu olevan joka toisella.

Maikkis ja Junior 3 kk toissapäivänä
 
Vähän samaa ongelmaa ku muillakin, ettei ehdi itse käydä kirjoittelee täällä vaikka lukemassa käynkin :)!

Meillä poitsu nyt 7 vk. 5 pv ja elämä alkanu hymyillä kirjaimellisesti :D eli ekan kuukauden kovat itkut ja mahavaivat pikkuhiljaa helpottaneet,jes! Uskon että ikä auttanu asiaan (kaikki kehittyy valmiimmaks) ja myös maitohappobakteerit (rela tipat) ja tosi hitaasti aloitetut d-vitamiinit...Ja kun imetän niin syön ite tupla annoksen d-vitamiinia,niin pitäis imeytyä vauvallekin :)!

Nukkuminen sujuu onneksi vielä ainakin ihan hyvin öisin! Aloitetaan suurinpiirtein klo 22 yöunet, niin että nukahtaa syliin,rinnan päälle mahalleen ja siitä siirrän pinnikseen...Nukkuu ekan pätkän 3-5 h kaikkein sikeiten,syö ja jatkaa unia taas 2-3 h,aamuyö vähän levottomampaa (pierettää tai pukluttaa) muttei onneks oo öisin halunnu jäädä valvomaan,vaan jatkaa unia aika pian ja herätään 8 aikoihin :)...Oon aika tyytyväinen,ku tytöt nukkunu vauvana huonommin,eikä oo näin nopeesti ja itestään löytyny vuorokausirytmi!

Päivisin ei vielä oikeen oo selvää rytmiä, nukkuu millon sattuu ja aika lyhyitä pätkiä...Haluisin jo kovasti että nukkuis ulkona vaunuissa, jos nukkuis pitempään, mutta ei suostu jossei vaunut liiku :kieh:! Nukutaanko teillä muilla ulkona jo päiväunia?

Lattialla ei viihdy oikein ollenkaan, ainakaan yksin...eikä minkään leikkikaarenkaan alla...kai ne kohta alkaa kiinnostaa :)! Paras paikka on kylppärissä vaipan vaihto pisteessä ja hymy naamalle jutellaan kovaa :D! Oon huomannu että pystyasennossa haluu olla koko ajan,varmaan kun syö päivisin koko ajan 2 tunnin välein,siis paljon, niin siksi mahakin vaivaa vähän välii ja puklailee jonkun verran...autokopassa on tarpeeks pystyasennossa, niin siinä on kiva katella maailmaa joskus!

Ja iso poika tuntuu olevan kun pari pv. sitten (se 2 kk. neuvola) oltiin jo 59 cm ja 6570 g ;) syntyessään oli 3970 g ja 52,5 cm ja 1 kk. 5000 g ja 56 cm...Ja kyllä tuntuu selässä ja käsissä tää kantaminen,kun on aika sylivauva :heart: onneks kantoliina hieman helpottaa arkea!

Isosiskot 5 v. ja 2,5 v. ottaneet niin hyvin vastaan pikkuveljen,etten ois uskonutkaan :heart: molemmat hoitaa kilpaa ja suojelee,ettei kukaan muu ota "äitin vauvaa" syliin :D! Pelkäsin alkuun vähän että keskimmäinen ois mustis ja rupeis protestoimaan jotenkin (pissailee tms.) mutta ei...ihanaa :heart:

Hymyjä ja juttua irtoaa jo aika hyvin, se on maailman suloisinta :heart:
 
Memami - meillä ei nukuta ulkona ellei äiti lähde lenkille. Silloin vedetään yleensä se tunti sikeetä mitä äiti jaksaa vaunuja lykkiä. Joskus jatketaan sisällä pari tuntia tähän sitten putkeen...meillä ei oikein ole sellaista paikkaa ulkona mihin uskaltaisin jättää joten sisällä nukutaan muuten päikkärit (jos nyt sattuu olemaan sellainen päivä että neiti päättää nukkua päikkäreitä....)
 
Mitä ehkäisyä ootte ruvennu käyttää ja miksi :)?

Mulla olis ensi viikolla jälkitarkastus ja pitäis tietää,mihin päätyy...oon vähän kupari-ja hormonikierukan vaiheilla...mutten osaa päättää kumpi! En jotenkin haluis enää mitään hormonaalisia juttuja,ku niitä syöny jo 14 vuotta! Mutta tuntuu ettei kukaan enää ota kuparikierukkaa ja kuullu vaan huonoja puolia (kivuliaat,runsaat menkat) :(...Mulla oli viimeks se hormonikierukka ja menkat jäi pois 1,5 vuodeksi (kunnes tuli pois kun oli varmaan huonosti ja vääränä ajankohtana laitettu) ja se oli hyvä puoli,mut toisaalta myös aika luonnotonta ja mietin tekeekö kropalle hyvää olla ilman menkkoja noin kauaa tai pitempään!? Olis kiva jos kerrotte omia kokemuksia :)!
 
Perjantaita :)

Maikkis ~ Onnea kokonaisista öistä! Nyt saat itsekin levättyä kunnolla alun yöttömyyksien jälkeen.

Pohjoistuuli ~ Mitä kuuluu? Kuinkas vauvojen kanssa sujuu?

Vitamiinit ~ Miellä käytetään neuvolasta saatuja devisol drops D3 vitamiinia. Erittäin hitaasti on näitä aloiteltu, nyt saa 4tippaa päivässä - ensi viikolla sitten ne täydet viisi.

Päiväunet ja nukkuminen ~ Poju nukkuu pihalla päiväunet 3-5h putkeen. (Voi kun nukkuisi yölläkin tuollaisia pätkiä..) Käydään ensin kärryttelemässä ja sitten jää tuohon pihalle nukkumaan. Toivottavasti ei tulisi mitään paukkupakkasia, ettei tarvitse sisällä nukuttaa kun on nyt niin hyvin sujuneet nuo päikkärit pihalla. Öisin herää 2-4kertaa, mutta en pidä pahana kun vieressä tissuttelee niin saan itsekin nukuttua samalla. Tuon miehen ja koiran voisin tuolta makkarista siirtää välillä muualle nukkumaan - kuorsaavat vuorotellen :D Miehen herätyskello soi aina klo.5 niin eiköhän vauva herää (ja minä) joka aamu siihen *ARGH* Toki jatketaan unia sitten, mutta kun muutenkin heräillään öisin...

Puklailu ~ Meillä ei puklailtu eilen juurikaan eikä yöllä kertaakaan vaikka olikin rinnalla jatkuvasti :) Ihanaa, kunpa tuo tuosta nyt vähän rauhoittuisikin!

Ehkäisy ~ Meinasin laittaa jo kierukan, mutta olen lukenut, että joillakin on alkanut tiputteluvuoto siitä vaikka omat kuukautiset ei olekkaan vielä alkaneet. Eli kuukautiset ei ole vielä alkaneet (täysimetyksellä mennään), joten laitankin tuon kierukan vasta sitten kun alkavat. Nyt käytetään ihan kondomeja vain...

Elo on täällä suht rauhallista. Isommat pojat ovat sairastelleet tällä viikolla toisella oksutauti ja toisella kuumetta, yskää ja nyt korvatulehdus. Toivottavasti minä ja etenkin vauva säästyttäisiin taudeilta. Ensi viikolla onkin koulusta talviloma :) Kevättä jo kovasti odottelen, illat ovat vielä niin pimeitä - mutta valoa ja kevättä kohti mennään kokoajan! Nautin niin kovasti tuosta pienestä paketista, ettei töihin paluu innosta vielä yhtään. Kovasti toivon, että saisin olla pitempään kotona kuin 9kk, mutta saas nähdä onko se rahallisesti mahdollista. Vuodenvaihteen yli nyt ainakin meinaan olla. Saa pahimman kiireen töissä rauhoittumaan niin olisi vähän rennompaa mennä takaisin. Kuinkas olette ajatelleet palata takaisin töihin?

Mukavaa viikonloppua kaikille äideille ja vauvoille :)

-Judie ja poju 2kk 3vko (jonka ääneen nauramisia odotellaan edelleen)
 
Ehkäisy, laitan hormonikierukan kun vauva on 6kk, se on se suositusaika meidän kunnassa. Sitte varmaan tiputtelee koko kesän.. :kieh:

Ulkona nukutaan päiväunet vaunuissa, yleensä 2 kertaa päivässä. Sisällä ei nuku niin pitkään. Heti alusta asti laitoin vauvan ulos niin etten lähtenyt lenkille ja hyvin tuo minuutin heiluttelulla yleensä nukkuu.. vaihtelevasti 2-4h. Tosin on alkanut aamutorkkuja nukkumaan sängyssäkin, pienempänä nukkui vain 0,5h-1h, nyt vetelee välillä 2h.

Meillä yöt on muuttuneet levottomammiksi, vaikkei vielä kääntyile edes. Samoin iltanukahtaminen on muuttunut, enää ei karju suoraa huutoa kun laittaa sänkyyn, mutta voi killitellä hereillä ja sitten menee hermo ja saa hyssyttää.. eilenkin kesti tunnin nukkumaanmeno, kun nukahti ensin ja puolentunnin unien jälkeen heräsikin ihan pirteänä : /

Ääneen nauramista täälläkin odotellaan, nyt on alkanut tulla muuten uusia äänteitä, kiekuu ja kirkuu enemmän, ennen oli sellaista "höö guguu" juttelua.

Toihinpaluusta, todennäköisesti on pakko mennä takaisin alkuvuodesta.. jos keksin jotain (tai saan lottovoiton :p) niin haluaisin olla vielä sen seuraavan kesän yli kotona. Esikoinen meni 1v1kk ikäisenä hoitoon, eli kynnystä laittaa tätäkään ei ole iso. Oman pään takia vaan haluaisin olla hetken kauemmin pois töistä. Ja kun meille ei enää lisää lapsia tule, niin tämä on viimeinen äippäloma. Miten ihmiset pärjäävät pitkään pelkällä kodinhoidontuella ? Tuntuu että kahden ihmisen palkallakin eletään kädestä suuhun.. :ashamed:

Jumpalla käymistä ajattelin kohta aloitella. Vatsoja pitää vaan alussa varmuudeksi tehdä varoen, en tiedä yhtään, missä kunnolla ne vähät lihakset on.. syviä vatsoja olen koittanut hiukan kotona tehdä. Sain muuten hiukan noottia lantionpohjan lihasten kunnosta, niitäkin pitäisi muistaa treenata :ashamed: Onko jollain muulla ollut niissä sanomista?

Tänään on tämän äidin vapaailta, jee! :)

Mukavaa viikonloppua kaikille! :flower:

-Pippari
 
Vitamiinit: meillä on käytössä ne neuvolasta saatavat devisolit. Rinnalla maitohappobakteeri tipat. Poju tänään 6viikkoo ja 3 viikkoa mennyt jo täydet viisi tippaa. Eikä oo ollu masuvaivoja alun 1-> 2 tippaan noston kun aloitin nuo maitohapot.

Ehkäsyä ei oo tullu mietittyä kovin paljoa. Salaa toivon, että kävis "vahinko" ja saatas nopeella aikataululla pikkuvei tai -sisko. ;) Mut minipillereitä oon miettiny sen mitä oon..

Töihinpaluusta sen verran vaan, ettei minulla ole paikkaa minne palata.... joten mielellään olisin kotona pidemmän ajan.

Meillä pulauttelu jatkuu... Mutta ei ole enää sellasia kaari oksennuksia. Olemme lopettaneet maidon sakeuttajan käytön kokonaan. Mutta nyt ongelmana on ruokailun väleissä tapahtuvaa pulauttelua. Alkaa tuntua, että vauva raukalla on refluksiinia. Itkee aina hetken kun puklu tulee. Ensi viikolla on 2kk neuvola. Poju ei ihan 2kk ole siellä mutta muutamaa päivää vaille.

Paivih ja palleroinen 6vko
 
Tää ehkäisy asia on hankala...kun viimeks imetyksellä menkat alko vasta 1,5 vuoden päästä synnytyksestä :D ja kyllä kelpais nytkin,mutta ei se imetys ole niin varma ehkäisykeino ja kortsut aina jää käyttämättä kuitenkin...että jos nyt laitan kierukan ja sit sen takii alkas menkat niin ei kiva ja eikö se kierukka pidä asentaa menkkojen aikana!? Viimeks mulla laitettiin jo jälkitarkastuksessa,liian aikasin ja sit tuli poies :kieh:! Oon mä nyt siihen hormonikierukkaan kuitenki kallistumassa...pitää vielä tänään kysellä lääkäriltä jälkitarkastuksessa! Ja neljäs lapsi ei ole vielä toiveissa tosiaankaan :) ehkä joskus sit joku iltatähti :heart:
 
Pulauttelusta; täällä myös edelleen. .mut vähemmän. Näköjään ikä auttaa, poika kohta 3kk. Nykyään nousee enemmän kurkkuun ja pelottaa et tukehtuu. Olemme kokeilleet sakeuttajaa, joka aiheutti vatsa vaivaa. Myös gavisconia kokeiltu, mutta hankala antaa ja annostus oli pielessä. Viimeisen ilta maidon annan omaa pullosta niin nukkuu hyvin. .
 
pulauttelusta: täällä myös pulauttelu jatkuu. Meillä myös sakeuttaja aiheutti vatsa vaivaa ja kovaa huutoja joten emme ole sitä käyttäneet. Gaviscon odottaa edelleen kaapissa. Ongelmana sen aloittamisessa on se että purkissa lukee että pitää antaa noin 30 min syönnin jälkeen. Meillä suurimmat pulautukset tulevat 5-10 minsan sisällä syönnistä ja jatkuvat sitten siitä eteepäin tasaisesti koko ajan. Tosin enää en tiedä aina että onko paita märkä puklusta kun tyttö on alkanut myös kuolaamaan reippaasti...

iltarytmit on meillä vielä jotenkin pielessä. Olemme nyt kokeilleet noita vellejä ja ne ovat sotkeneet iltarytmit kokonaan. Harmillisesti eivät ainakaan meillä ole auttaneet pukalautteluun vaan velli nousee samalla tavalla kuin maitokin. Vellipuklussa on vaan lisänä sellainen kiva lisäominaisuus että se haisee pahalle....Soseitakin väläyteltiin 3kk neuvolassa. Kaipa se on pakko alkaa tutustua aiheeseen ja tyttöä alkaa totuttelemaan sosemaailmaan....

Maikkis
 
Pitikin jo viimeksi kysellä, mutta unohdin..

Vierastaako jonkun vauva jo? Meillä nimittäin vierastaminen alkoi vähän päälle 2kk ikäisenä! :O Pappaa ja vaaria vierastettiin ekana, nyt jo mun naispuolista kaveriakin.. suupielet vääntyy alas ja senjälkeen kamla huuto. Samoin joitain vieraita paikkoja (kaverin pesuhuone, kaikuu..) pitää tuijottaa ja itkeä. Omituista, odotin tätä vaihetta vasta myöhemmin! :D

-Pippari
 
Itkeskelystä Meillä meni ensimmäiset kymmenen viikkoa ilman suurempia itkuja, mutta viime viikonloppuna alkoi iltaitku. Tai huuto oikeastaan, suoraa huutoa iltakasista ysiin. Aloin sitten miettiä, että itkuisuus ja vatsavaivat ovat olleet muutenkin lisääntymään päin ja keksin, että samaan aikaan olen kanniskellut vauvaa sylissä vähemmän. Alkaa olla jo aika iso pötkäle, seitsenkiloinen varmasti jo. Nyt sitten kokeilin eilen ja tänään pitää mahdollisimman paljon sylissä ja liikkeellä ja kas, pienemmällä itkulla selvittiin. Toivottavasti olen oikeilla jäljillä :)

Vierastamisesta huomasin viikko sitten, että mummin sylistä kuikuili ja etsi katseellaan kovasti mua ja rauhottui heti kun näki. Itkemään ei missään vaiheessa käynyt, mutta näköpiirissä piti aluksi olla.

Ehkäisyä
en ajatellut aloittaa ollenkaan. Käytetään kondoomia tai keskeytettyä yhdyntää sitten. Mitään aktiivista seksielämää meillä ei ole kyllä vielä aloitettukaan. Imetyksen jälkeen haluaisin palata e-pillereihin ja siksi kierukkaa haluta laittaa.

Unirytmit ja nukkuminen ovat olleet tämän viikon ihmetyksen aihe. Täällä on selkeästi joku muutos käynnissä ja aamupäikkärit ovat jääneet pois. Öisinkin on nyt nukkunut yhden pidemmän pätkän jo. Päivällä on ruvennut nukkumaan jo vaunuissa ulkona jopa silloin kun en niitä lyki. Ihanaa, kun on lämpimämpää ulkona niin ei tarvitse tarkenemisesta niin huolehtia. Ja muutenkin kevään tulo tuntuu mahtavalta, valoisat aamut erityisesti :) Miten teillä mennään nukkumaan iltaisin ja minne nukahdetaan?

Täällä lapsi nukahtaa vielä illalla vähän minne milloinkin, riippuu ihan illasta. Joskus nukahtaa rinnalle syötyään, toisinaan koliikkikeinuun ja välillä jopa ihan sänkyynsä. Joku roti siinäkin olisi varmaan hyvä saada pikku hiljaa :)
 
Moikka!
Hienoa Maikkis kun teillä nukutaan! :)

Ehkäisystä,meillä mies kävi vasektomiassa kun perhekoko täysi.

Ulkona nukkumisesta,meillä poika on kerran päivässä iltapäivällä nukkunut nyt ulkona.Aamupäivällä on myös vähän pitempi unipätkä mutta sen nukkuu sisällä vielä.ja sitten lyhyempiä torkkuja.Välillä onnistuu myös osumaan muiden muksujen päikkäreiden aikaan mikä ois ideaali ja on ihanaa toteutuessaan :)

Illalla on ollut kovia ja pitkiä itkuja ja omaa korvaa on tinnittänyt niiden jälkeen :O mutta sitten kokeiltiin kokeilumielessä laittaa jo aikaisemmin nukkumaan mun viereen sänkyyn(tähän asti ollut sitterissä pukluvaivan takia viistoasennossa,ja mennyt suosiolla myöhemmin vasta unille kun ei ole aikaisemmin onnistunut)ja siihen on rauhoittunut ja ihme kyllä ei oo puklua pahentanut tämä yön osalta,jolloin se ei ole nyt vaivannut enää niin.

Pukluista,täällä jatkuu puklailut ja kokeiltiin sitä sakeuttajaa,mutta siitä tuli tännekkin kovat huudot niin lopetettiin se.Mietin että gaviskonia vois kysyä neuvolassa seuraavaksi.Pukluvaivasta huolimatta jaksaa onneksi pieni mies olla ihana naurava aurinko sillon kun ei vaivaa <3

Korviketta on annettu joinain öinä jos imetystä on menty monia tunteja putkeen puolen tunnin välein(muuten ehkä pumppaisin omaa pulloon,mutta mulla ei heru maito pumpulle) ja nälkäiseltä tuntuu edelleen,jotta oon saanu jonkun pitemmän pätkän nukkua.Muuten on kyllä menny tosiaan nyt jo kympin aikaan nukkumaan,mikä on aikaisimmin tähän mennessä,ja hyvä niin.Vielä siis rytmit hakee muotoaan mutta vähitellen.
Ihanaa kun kevät tulossa selvästi ja linnut laulaa,Kivoja päiviä kaikille!
 
Heippa

Meillä poju sai tänään nimen. Huh mikä stressi siitäki piti repiä. Mutta kaikki meni hyvin ja poika nukkui koko toimituksen ajan. <3

Me kokeiltiin kans nyt tuota gavisconia. Ihan sitäkin oli apua, muta kurkkuun raukalla nousee silti maitoa. Ulos asti ei enää niinkään. Neuvolassa eilen kehotivat kokeilemaan tuota Nutrilon AR:ää. Pitäs hillitä tuota ruua takasi virtausta. Kokeillaan nyt sitä. Onneksi ei ollu vaikuttanut kasvuun pulauttelu niin kovin. Toki enemmänkin olisi voinut kasvaa, mutta nyt mennään kuukausi vielä näillä ohjeilla. Eihän pikkumies oo vasta ku 2kk maanantaina... 3kk neuvolassa sitten katsellaan uudelleen. :)

Ootteko muut ottanu tuota Rota-rokotetta? Tuliko mitään vaivoja ja kuinka pian annosta? Meille annettiin eilen ja pikkusen mahhaa kipristi toisella.
 
Moikka,

Joku huhuili täällä meidänkin perään :) No, täällä ollaan. Ei vaan ehdi ottaa konetta esille että jaksais kunnolla kirjoitella. Päivät on aika täynnä puuhaa kaksosten kanssa.

Vauvat kasvaa tasaisesti ja ovat nyt siis 2kk 3 vkoa. Reilun viikon päästä onkin jo 3kk neuvola. Tässä 2kk mitat:
Tyttö 5275g / 57,8cm
Poika 5840g / 58,8cm

Painon puolesta taitavat olla keskikäyrän yläpuolella ja pituudesta keskellä tai alapuolella. Eipä niitä tässä vaiheessa kannata kuitenkaan liiaksi tuijotella.

Vauvat syövät pelkästään korviketta ja sitä menee n. litra per tyyppi päivässä. Vellejä ei olla vielä kokeiltu enkä oikein tiedäkään, että otetaanko niitä ees käyttöön. Esikoisen aikana jostain luin, että velli on vähän niinkö maustettua korviketta eli ei sinällään kai anna oikein mitään lisäarvoa. TH sanoi viime käynnillä, että 4kk iässä voi halutessaan aloitella makuannoksilla. Ja tuplathan syntyi täysaikaisina, niin ei ole sen kummempia eroja noissa aikatauluissa (vrt. keskoset tai muuten pienikokoiset).

Vauvoilla on jo selkeähkö rytmi, joka on melkein sama päivittäin:
n. klo 8 - heräävät, syödään ja tehdään aamupesut
n. klo 10 - 12 nukkuvat
n. klo 12/13 syövät
n. klo 13-15 nukkuvat
n. klo 16/17 syövät
n. klo 19.30/20.30 syövät
n. klo 22/23 syövät

Tuon ilta-ajan ovat joko hereillä tai torkkuvat. Jonkun verran on iltakärttyisyyttä. Nukkuvat koko yön useinmiten heräämättä. Pisin unipätkä on ollut varmaankin just viime yönä, kun nukkuivat 23.30-8.00. Joskus viiden maissa heräsin ähräämiseen ja krohinaan, mut ei vaatinut toimenpiteitä. Joskus tyttö herää yöllä / aamuyöstä vähän kätisemään, mutta se yleensä menee ohi tutilla.

Ehkäisy Mä jatkoin ennen raskautta tutuksi tulleilla pillereillä. Kun en imetä, niin pillerit pystyi jo aloittamaan. Menkatkin on jo alkaneet :/ Toki sitä muutakin ehkäisyä olis voinut kokeilla, mutta ei innostanut oikein alkaa kikkailla uusilla systeemeillä, kun tää arki on melkoista hässäkkää. Katotaan sitä sitten vaikka vuoden päästä :)

Ulkona nukkuminen Meillä nukutaan kaikki päikkärit sisällä, jos ei olla jossain liikkeellä. Meillä on vähän hankalaa viedä ulos vaan nukkumaan, niin katsoin parhaaksi nukuttaa sisällä.. Toistaiseksi se onnistuu ihan hyvin ja nukkuvat ok.

Rota-rokote Eka Rota-satsi saatiin 2kk neuvolassa. Terkka sanoi, että siitä oireet yleensä tulevat n. 10 pv rokotteen antamisen jälkeen. Vähän ehkä oli enemmän kärttyisyyttä.. Mutta mistä sitä suoraan tietää, että johtuiko siitä vai oliko jotain muuta. 3kk neuvolassa onkin tulossa melkoinen satsi rokotteita :/

Pulauttelu Meillä pulautellaan kovin ahkerasti. Kokeilin sitä maidonsakeuttajaakin, mutta vähän se taas tuntui vaikuttavan vatsaan. Vauvat ei kyllä huuda pulautusten yhteydessä eli eiköhän ole ihan normaalia. Mä syötän vauvat yksinollessani sittereissä. Ehkä siinä on ongelmana se, että ei saa pidettyä syömisessä riittävästi taukoja. 2-3 kertaa syötön aikana koitan röyhtäyttää. Tyttö on varsinkin kovin kärkäs ruoan suhteen ja ahnehtii heti alussa. Jos ei pulloa anna, niin desibelit nousee kyllä parissa sekunnissa :) Hän on melko temperamenttinen neiti :) Poju ottaa asiat rennommin.. Mutta kun sisko hiljenee, niin kyllä hänkin saattaa sitten mekkaloida. Mut useinmiten odottaa, että sisko saa mielipahansa tuotua julki.

Mitäs muuta... Ristiäiset on pidetty jo tammikuun puolivälissä.. Ei nyt tuu mitään muuta kommentoitavaa mieleen. Mä oon kyllä lueskellut teidän juttuja, mutta ei vaan tosiaan ehdi kommentoida.

Pohjoistuuli ja tuplat
 
Mukavaa sunnuntai-iltaa äitylit :)

Pulauttelusta - meillä otettiin nyt kans kokeiluun tuo AR. Hiemanhan se on säätöä kun pitää vesiä keitellä ja jäähdytellä mutta jos hieman tuo puklaus vähentys niin helpottais joka paikassa oleminen. Nyt pitää aina olla kaikkea niin kamalasti suojaamassa. Kotona ei tietenkään ole niin väliksi, meille pystyy kaiken helposti pesemään mutta kylässä on vähän tylsä alkaa mattoja pesemään....aloitimme kokeilun tänään aamulla ja nyt ehkä hieman jo pulauttelu vähentynyt eikä ainakaan vielä ole aiheuttanut masuvaivoja.

Rokotteista - Meillä kun ikää on jo se 3,5 kk (kun tyttö päätti tulla hieman ajoissa viikoilla 37-5) ja 3 kuukautisrokotteetkin on onnellisesti takanapäin. Mua jännitti ihan kamalasti että jos nousee kuume tai tulee kovaa huutoa, mutta ei meillä tullu mitään :) Kolme minuuttia itki piikeistä ja sitten sekin unohtui...

Vauva-uinti - käytiin eilen ekan kerran vauvauinnissa. Tyttö jaksoi 20 minsaa altaassa ja harrasti ihan omaa "nyrkkiuintia". Nyrkki suuhun, mielellään kokonaan, ja sitten uidaan..koittakaahan perässä, ei niin helppoa kun alkuun kuulostaa :) Tyttö tuntui tykkäävän ja ohjaajat kyselivät että onko hän aina näin rauhallinen kun tulee uusia asioita. Oliskin!! Aikamoinen jumppa kyllä oli kaikkine pukemisineen ja systeemeineen. Saunaa en jaksanut edes ajatella tytön kanssa. Oletteko jo muut käyneet pienien kanssa saunassa? Me ei muutenkaan kovin usein käydä saunassa joten ei olla tyttöä vielä viety...

Vierastamisesta - Meillä on ensimmäiset merkit vierastamisesta ilmassa. Olin lähdössä kampanjaalle viime viikolla ja mummi tuli pientä katsomaan. Neiti heräsi juuri kun olin lähdössä ja nappasin hänet kopasta syliin. Katsoi kerran mummin päälle ja sitten tuli taas sellainen alahuulimutru ja huuto että äitin pitikin hieman hänen kanssaan heräillä ennen kuin suostui jäämään mummin kanssa. Sitten kyllä jäi ihan kiltisti...Meillä oli kerran kerhossa joku lasten psykologi joka sanoi ettei vierastamiselle oikein mitään voi ja että se on vaan vaihe joka kuuluu kehitykseen. Onko tosiaan näin vai onko jollain hyviä keinoja jolla vierastamisen syntymistä voisi jotenkin "estää"?

Nyt iltaruuan pariin.

Maikkis

ps. lisäilen vielä näin illalla....meillä käännyttiin juuri masulta selälle!!! Selältä masulle-yritykset ovat jo aika hyviä että ei varmaan menee kauaa kun neiti keksii tämän tempun. Raukkaa vaan kiukuttaa kun ei itse pääse. Ähistys on kyllä kovaa.
 
Viimeksi muokattu:
Moikka vaan kaikille!

Ehkäisystä: aloitin minipillerit 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Imetän, niin oli mulle paras vaihtoehto. Aluksi vaikuttivat mielialaan negtiivisesti ja vuotoa kesti noin viikon. Nyt on oireet tasaantuneet ja ajattelin noilla jatkaa.

Meillä mennään täysimetyksellä ja päivärytmi muodostui seuraavanlaiseksi noin kahden kuukauden iässä:
Aamulla herätys 9-10 ja aamupesulle.
Seurustelua, touhuamista ja syömistä 13-14 saakka.
Päiväunet ulkona vaunuissa 14-18.
Seurustelua, touhuamista ja syömistä 21-22 saakka.
Joka kolmas ilta kylpy. Nukkuu yöt yleensä ilman syöttöä, aamulla 6 maissa syö kerran. Syö sitten päivisin 2-4 tunnin välein ja paljon kerrallaan.

Pulautteluongelmaa ei meillä ole ollut. Muuten poika on perus tyytyväinen vauva, joskus mahaansa tai väsymystä itkee. Kovasti yrittää "keskustella" ja sitkuttaa selällään ja mahallaan eteenpäin tai ympäri. Omat kädet on löytyneet ja nauru on löytynyt myös. Iloinen pakkaus kaikkinensa. :)

Rota-rokotteen sai 2 kk:n iässä ja mahavaivaa tuli. Oli kärttyinen ja itkuinen pari päivää. Noin viikko rokotteesta kakka muuttui ripulimaiseksi muutamaksi päiväksi. Pienet oireet oikeaan tautiin verrattuna, joka on ihan hirveä! Ens viikolla saa 3 kk:n neuvolassa vitosrokotteen ja rotan. Vähän jännittää miten menee, mutta on ne kuitenkin niin lieviä sivuoireita oikeisiin tauteihin verrattuna, että en edes harkinnut olla ottamatta rokotteita. Näin meillä. :)

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Heippa! Aika kuluu siivillä! Tyttö taitaa olla 9vkonen eli aika sintti, mutta sosiaalinen. Motorisesti ei kovin taitava ole. 5,6kg ja 59cm oli eilinen neuvola. Helppo ja mukava tapaus on! Päivärytmi ollut kuukauden päivät:
N. 8-9herää, aamutoimet
N. 9-10 nukkumaan vaunuihin
N. 13 herää, syö, seurustelee, hoitotoimia
N. 14.30-15 nukkumaan vaunuihin
N. 16-17 herää
N 19 nukkuu vaunuis, sängys, sylis
20 herää ja iltatissittelyt alkaa ja torkkuu välis
Yöunet alkaa 22-24

Omassa sängyssä nukkuu ja kerran yössä 4/6 välissä syö.

Itkeskelee väsymystä ja nälkää jollei maitotarjoilu ala 5min sisällä heräämisestä. Yksin ei tykkää olla sitterissä viihtyy jos näkee jonkun meistä koko ajan :) juttelee ihan tolkuttomasti ja on huomattavasti sosiaalisempi ja tarkkaavaisempi kuin veljensä joka vaan pyrki liikkumaan.

Iho on kasvoista tosi hilseilevä ja korvantausta kanssa märkii herkästi. Sammas on kiusannu ekoisa viikoista lähtien ja nyt täytyy jo kokeilla lääkekuuria...

Mä otan hormonikierukan. Pillerit ei sovi mun aivoille, miehen sterilisaatioon en suostu ja kondomia ei kukaan jaksa sohlaa. Kuparikoerukan sivuvaikutukset ei kiinnosta joten ei ole vaihtoehtona. Tosin seksiä ei tässä taloudessa ole näkyny ja kuka tietää koska edes näkyy..
 
Saunominen ei kuulu vauvan elämään. Jossain vauvajinissa käydään lämmittelemässä alalauteilla mut kotisaunaan ei kannata viedä kun vasta likemmäs yhtävuotta. Jos ite haluu päästä saunaan kannattaa vauva jättää sit sitteriin pesuhuoneen puolelle jollei saa hoitajaa Siks aikaa. Meidän poika aloitti saunomisen 1,2v ja ei muuta tekiskään nykyään :) saa toppuutella enemmin.
 
Huhheijaa, muistinpas käydä täälläkin välillä lueskelemassa ja ajattelin nopeaa päivittää meidän kuulumisia. Tyttö nukkuu pitkiä päikkäreitä parvekkeella, ja kai minunkin pitäisi koittaa levätä, mutta en osaa..

Meillä alkaa olla jonkinlainen rytmi tässä arjessa, tällä hetkellä. Nukkumaan siis mennään viimeistään klo 22.00 ja herätään 3-4 välillä syömään. sitten virallinen aamuherätys (maailman ihanimman hymyn kera) 8-9 välillä. Syödään, ja tunnin-parin sisällä mennään vaunuttelemaan. Siitä jäädään sitten päikkäreille.

Meillä ollaan nyt kokonaan menty korvikkeelle, ja olen tyytyväinen, vaikka välillä surettaa, kuinka isot paineet tein itselleni imetyksestä. Eipä se ois onnistunut pidemmän päälle kuitenkaan, sain kesken imetyksen sappikohtauksia enkä pystynyt syömään tai juomaan kunnolla. Stressasin, itkin, otin paineita... maidon tulo väheni, tyttö veti rintaraivareita ja minä olin ihan puhki.

5 viikkoa synnytyksestä olin sappileikkauksessa ja yön yli sairaalassa. Siellä lypsin paskaa, lääkkeillä kyllästettyä maitoani jollain aataminaikuisella vetopasuuna-pumpulla ja mietin että ei prk...! :p Kotona lääkekuurien aikan lypsin maitoa pois ja heitin menemään, sitten vielä yritin saada tyttöä rinnalle kun kuurit olivat loppu, mutta peli oli menetetty. Raskain mielin päätin että tämä taistelu loppuu nyt. Hyvin on tyttö kasvanut ja jaksanut! Paino ja pituus on normaalit ja jäntevä likka tuntuu olevan. Päätä nostelee jo kovasti, ja matolla treenataan päivittäin. Selällään on kiva maata ja mäiskiä leluja, välillä käydään masulla ja kierahdetään sitten takas selälleen. :D Jestas, että se kehittyy vauhdilla. <3

Mulla on minipillerit kokeilussa nyt ja en tykkää yhtään. Hormonikierukkaa kokeillaan seuravaksi, maksa-arvoja seuraten. Ne kun kävivät niin korkealla raskuden aikana. Tosin vielä on epäselvää, provosoiko sappihommat niitä. Aika näyttää. Myös hevokuurin rautaa saan syödä, synnytyksen jälkeen mulla oli hb vain 65, eli rautavarastot ovat vähissä.

Vierastamisesta: meillä vierastetaan ihan kunnolla toista mummoa ja pappaa. Jotenkin hassua että reilu 2kk osaa jo sellaisen mutta osaa se!
Tämmöistä kuuluu meille tällä kertaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas!

Meillä poju kääntyi toissailtana sängyssään selältä masulle ja tänään ensimmäistä kertaa tuossa lattialla velipojan kainaloon :) Isoveli oli aivan innoissaan. Peilikuvalle myös nauretaan ja ihmetellään kuvatuksen käsiä. Leluihin tartutaan ja viedään suuhun.

Tässä 3kk mitat (2kk mitat suluissa):
Pituus 58cm (56,3cm)
Paino 5480g (4870g)
Päänympärys 41,4cm (40,3cm)
Yhdistelmärokote myös saatiin (rota- ja pneumokokkirokotusta emme ota). Illalla poju sitten huusikin 3kk itkut kerrallaan. Ei ole koskaan ollut noin itkuinen kuin silloin. Ensimmäisen kerran sai lääkettä, niin yö sujui hyvin. Pituutta tullut hintsusti, mutta niinpä meidän vanhemmatkin pojat olleet samankokoisia tuon ikäisenä - joten samalla kaavalla mennään.

Pojun iho on tosi kuiva. Olen yrittänyt tehdä rasvapesuja ja rasvata, mutta en ole huomannut eroa, että olisi parantumaan päin.. Ainut hyvä iho on kasvoissa. Neuvolassa juteltiin, että toivottavasti tuo on vain kuivaa ihoa, ettei allergiaa. En olisi kuitenkaan huomannut, että tämä iho reagoisi jotenkin erilailla syömiseeni (esim.pahentuisi). Ostin hajusteetonta pesuainetta ja huuhteluainetta, mutta en ole huomannut tuossakaan mitään silmiinpistävää eroa.

Kylläpäs täällä on hyvin nukkuvia vauvoja. Meidän poju nukkuu edelleen yhdet pitkät päiväunet pihalla 4h, mutta öisin max. 3h pätkiä. Viimeyönä nukahti 21.30 ja heräsi 00.30, 02, 04, 05, 06 ja uuteen aamuun 08. Hohhoi. Otan siis ensimmäisen heräämisen jälkeen viereeni jossa sitten viuhtoo ja potkii, että itse herään. Ehkä liiankin herkästi otan pienen syömään kun en saa enää itse vieressä nukuttua. Pitäisi yrittää laittaa pieni omaan sänkyyn nukkumaan yöllä, mutta kun ei syö tuttia ja pelkään, että ei saa unen päästä kiinni ilman rintaa. Toki, mitäpäs suurempaa kiirusta tuolla nyt on - ehtiihän poju nukkua omassa sängyssään vielä myöhemminkin :)

Ihania kevätilmoja :) Toivotaan ette nuo ilmat tuosta oikein kovasti viilene.

-Judie + poju 3kk 12pvä
 
Heippa!

3kk mitat; 6020g ja 62 cm. Saman pituinen kuin veljensä tuossa iässä mutta veli painoi 800g enemmän. Otettiin yhdistelmärokote ja pneumokokki (sekin vähän "vahingossa"), rotaa en ottanut.

Lääkärin käskystä kokeiltiin viime viikolla pikkuisen tavallista korviketta, mutta viikon kuluessa yö muttuivat levottomiksi ja päiväunetkin pätkissä. Jatketaan siis Peptillä toistaiseksi.

Onneksi yöt ovat taas muuttuneet normaaleiksi, yleensä nukahtaa 21.30, syö 4 ja herää 8. Viime yön nukkui iskän kanssa, eikä syönyt kertaakaan! :D

Leluja kiskotaan leikkimatolla, mutta kääntyminen ei edelleenkään kiinnosta, vatsallaankaan ei viihdy kauaa.

Pimu menee tänään yökylään vanhemmilleni. Vähän jännittää kun tota vierastamista on edelleen ilmassa.. no, kaipa ne pärjää.

Kiinteät aloitellaan 4kk iässä, saapa nähdä, onko tuo sitten jollekkin muullekkin allerginen kuin maidolle.. toivotaan parasta ja pelätään pahinta :whistle:

Täällä oli jo kunnon kevät, mutta yöllä on satanut kunnolla lunta ja lisää tulee :|

Eipä muuta tällä kertaa, hyvät viikonloput kaikille! :wave:

-Pippari ja pimu 3,5 kk
 
Heissan pitkästä aikaa,

meillä alkaa neljän kuukauden rajapyykki lähestyä. Meilläkin kovasti tutkitaan ja lutkutetaan käsiä sekä tartutaan leluihin. Kyljelleen tyttö kyllä kääntyy mutta ei vielä siitä pyörähdä masulleen...noh, ehtiihän sitä vielä :)

Meillä luettiin eilen ekan kerran kirjaa. Tuli vaan mieleen että siitähän tyttö voisi tykätä. Jaksoi kyllä ihan hyvin sylissä tuijotellan ne kaikki neljä sivua jotka kukkuluuruu-kirjassa oli. En ole kyllä ollenkaan varma että tajusko ollenkaan mitä tehtiin mutta eipä sillä niin väliä....

Meillä tyttö nukkuu edelleen päivisin miten sattuu. Nyt pari päivää olla menty pienellä päikkäreillä ja sitten illasta/iltapäivästä yksillä pari tuntisilla. Nukkumisrytmi on nyt vakiintunut (koputtaa puuta). Yöunille mennään noin klo 23.00 ja herätään sitten seiskan maissa ekan kerran syömään. Välillä jatkaa siitä vielä unia pari tuntia, välillä herää sitten siinä samalla :) (...ja menee sitten ekoille päikkäreille kun on varmistanut että koko talo on kunnolla herätetty ja saatu ylös sängystä :) )

Meillä ukko on ollut pari päivää reissussa ja nostan kyllä hattua kaikille yh-äideille. Yksin on kyllä tosi rankkaa kun ei ole hetkenkään "rauhaa" ja meidän neiti on kuitenkin vielä hyvinkin rauhallinen ja nukkuu yönsä. En osaa kuvitellakaan mitä se olisi jos olisi yksin vauvan joka ei nuku öisin kanssa.

Meillä syödään nyt sitä AR-korviketta ja on kyllä helpottanut tuota puklausta tosi paljon. Tokihan meillä edelleen puklataan mutta määrä on ihan jotain muuta kuin aiemmin. Meillä jopa käytettiin viime viikolla yhtä yökkäriä kaksi yötä peräkkäin koska se oli jotenkin mystisesti selvinnyt yöstä kuivana!!!

Mukavaa launtai-iltaa, Maikkis ja typy kohta 4kk
 

Yhteistyössä