Joulukuun tontut -15 *kesäkuussa*

Moi pitkästä aikaa!



Tänne onkin tullu paljon uusia, tervetuloa! Kiva että saadaan tännekin vähän eloa, jos kaikki ei sinne faceen karkais.

Täällä on asiat ihan ok, nlalääkärillä on käyty. Paino ei ole noussut yhtään (ja se oli tarkoituskin). Ei kyllä hemoglobiinikaan, joten sain määräyksen syödä maltoferia. Pienen paskahalvauksen tosin lääkärillä sain, kun doplerilla ei saatu sydänääniä kuuluviin. Oma sydänkin ehti varmaan hetkeksi pysähtyä...onneksi lääkäri pikapikaa koppasi ultran päälle ja sillä sitten vauva löydettiin ihan elossa ja heiluvana. Kaikki hyvin tähän asti siis. Vatsakin on nyt pompannut esiin sillä seurauksella, että ihmiset on raskauden arvanneet, anoppi ainoana läheisenä ei ole vielä tajunnu.

Hookoo, mahtava lukema tuo 17 raskautta...Sinnikkäästi kyllä jaksatte yrittää vaan uudelleen! Itsellä raskauksia on nyt kaikenkaikkiaan 11 ikävälillä 20-35v, näistä 9 viimeisen kuuden vuoden sisällä. Laskin mukaan ne raskaudet, jotka ovat edenneet edes 5 rv asti, sitä varhaisempien km:n määrästä en enää ole kartalla. Eläviä lapsia siis 3 nyt. Minusta on nyt alkanut tuntua, että olen vähän "kyllästynyt" tähän jatkuvaan raskauden yrittämiseen, toivomiseen, oviksen kyttäämiseen...kun ei oikein muuta väliin mahdukaan paitsi sitten itse raskauksia ja imetyksiä. Koska emme halunneet ehkäisyä viime vuosille, olen sitten koko ajan päivystänyt mahdollista raskautta ja elänyt syömisten, juomisten ja lääkekuurien kanssa sen mukaan kuin nunna. Nyt tuntuu että jos ja kun tämä lapsi nyt syntyy elävänä, on hän ehkä viimeisemme. Joku joskus sanoi, että sen kyllä tietää kohdallaan aika varmaksi kun lapsiluku on täynnä. Taitaa se niin olla.

Vauvan liikkeitä en tunne vielä, pari pientä muljaisua alavatsalla on kategoriassa ehkäpä? Aikaisemmista olen tuntenut ensimmäisiä varmoja liikkeitä alkaen rv 17, joten pari viikkoa vielä siihen.

Jaanel, sympatiat täältä päänsärkyyn. Minäkään en valita viileähköstä kelistä yhtään...

Nunuq, koeta olla huoleti tuosta riskiluvusta, joskin vaikeaa se varmaan on. Taisin jo joku aika kertoakin, mutta perinnöllisyystieteilijältä olen kuullut, että valtaosa sairaista vauvoista löytyy riskiluvuista 1:10 tai alle sen. Lähipiiriini kuuluu myös tapaus, jossa turvotusta oli valtavasti,istukkatutkimuskin kertoi että down-vauva tulisi. Vanhemmat ei silti halunneet keskeytystä ja syntyi täysin terve vauva. Samat pahat turvotukset ja riskiluvut oli seuraavassakin raskaudessa, ja sillä kertaa vanhemmat ei edes tarkempiin tutkimuksiin menneet, ja terve lapsi syntyi silläkin kertaan. Eli ei sitä luontoäitiä vielä ihan hallita eikä ymmärretä parhaimmillakaan testeillä. Toivottavasti kaikki on hyvin!

Mari ja möykky, kyselit kokemuksia KYS:illä synnyttämisestä. Mikkelistä on tiedä, mutta kysillä olen ollut nyt neljä kertaa synnyttämässä. Jokainen tapaus on ollut ihan erilainen, seassa on sektio, yksi käynnistys, alatiesynnytyksiä pitkällä kaavalla ja nopeampaan. Itsellä ollut raskausmyrkytys. Kivunlievitystä olen saanut monenlaista ja yksi lapsistakin haki starttiapua vauvatehon kautta. Mistään kokemastani osa-alueesta ei ole mitään pahaa sanottavaa, vaan minusta kys on maineensa mukaisesti huippusairaala. Luottamus osaamiseen on vahva jokaisen työntekijän kohdalla laitosapulaisesta erikoislääkäreihin. Kuten Hookookin jo kertoi, nyt onkin sitten käytössä uudet, modernit tilat kaarisairaalassa, ja hienot & potilasystävälliset kuulema on, joten tuskin on huonompaan missään asiassa menty. Joten jos Kuopioon päädyt, varmasti olet hyvissä käsissä!
 
  • Tykkää
Reactions: tiunti
Kiitos ruuvih, oot ihan oikeassa ja jos tuon miun riskiluvun muuttaa vielä prosenteiks niin yli 99% on terveitä.. toisaalta, jonkunhan on aina kuuluttava sinne vajaaseen prosentiin.

Meillä oli siis tänään se lapsivesipunktio.. ei mennyt ihan putkeen, 4 kertaa yrittivät sitä näytettä ottaa mutta tuloksetta. Sikiökalvo oli ilmeisesti niin irti kohdun seinämästä ettei se neula yksinkertaisesti mennyt läpi. Kaksi ekaa pistoa oli vielä ihan jees mut neljännen kohdalla tuli jo itku.
Maanantaina sitten Helsinkiin naistenklinikalle NIPT- testiin. :(
Kyllä tää koettelee..
 
Voimia Nunuq! Taas olisi tarve halihymiölle. Onpa kyllä inhottavaa kun hommat ei mene putkeen juuri kun on jo muutenkin jännittynyt. Toivottavasti ehdit rentoutua hieman viikonloppuna ja hengähtää. Vaikka tietysti toivoisi, että maanantai tulisi mahdollisimman pian ja asiat etenisivät.

En millään malttaisi odottaa, että liikkeet alkaisivat tuntua. Päivittäin sitä yrittää kuulostella, mutta tuntuu että mitä kovemmin yrittää, sitä vahvemmin vain omat verisuonet jyskyttää ja humisee korvissa asti. Pitäis ottaa vaan rennosti, mutta kun... :rolleyes:

Huomenna olisi sitten aamusta sokerirasitus. Elämäni ensimmäinen, joten en ehkä osaa tarpeeksi ahdistua sen tuomista ällötyksistä, litkun mausta ym. vielä. Sen sijaan ahdistaa tuo 12 tunnin paasto. Ehtii tulla kyllä niin järkyttävä nälkä... Ja jano. :confused:

tamariini ja hukkis 14+2
 
Nunuqlle ja hokkelille voimia hurjasti tutkimuksia ja tuloksia odotellessa! Vaikka riskiluvut on pienet on varmasti stressaavat viikot edessä. Turvotuksesta jostain luin, että esim joku äidillä oleva tulehdus voi lisätä sikiön niskaturvotusta eli iso turvotus ei automaattisesti johdu kromosomivirheistä. Esikoisen kohdalla tuli etsittyä tietoa ja vertaiskokemuksia ennen tulosten saapumista kun oli yli 2mm turvotusta ja joku kaveri mulle möläytti että 2mm ois joku riskiraja :( ja ikää kun oli se 35 niin tuntui että kaikki riskit täyttyy...

Täällä ei ole liikkeistä vielä mitään tietoa. En tosin odotakaan kun esikoisesta alkoi tuntua vasta joskus rv20 paikkeilla... Sillon oli istukka etuseinässä keskellä vaimentamassa. Nyt ei oo kukaan istukan paikkaa kommentoinut, niin en tiedä vaikuttaako miten liikkeiden tuntemiseen. Mutta eipä meillä viikkojakaan ole kuin 14+3 kasassa.

Hauskaa viikonloppua kaikille! Toivottavasti aurinko näyttäytyisi enemmänkin! Me lähdetään sukuloimaan ja grillaamaan mun vanhempien luo. Paikalle on tulossa enemmänkin sukulaisia, serkkuja ja mun kummit. Tarkoitus olis nyt julkistaa raskaus ja varmaan kyllä arvaisivat muutenkin mahasta jos kesämekon vedän päälle... Miehen suvulle kerrottiin juhannuksena kun heidän seurassa juhlittiin viime viikonloppu.

tosi-ko ja tosikko 14+3
 
Ruuvih voin niin samaistua tuohon "ei löydy sykkeitä" -paniikkiin! Mä kävin eilen ihan ex tempore neuvolassa, kun halusin, että äänet kuunnellaan. (Hysteerikkölästä päivää!) Syynä siis se, että mulla on ollut tämän viikon aikana useamman kerran sellaista tosi kovaa kouristusta tuossa alamahalla. Menin siis sinne ja eihän se terkka meinannut millään löytää niitä sykkeitä. Ekalla nla kerralla ne löytyi heti. Tuntui hyvin pitkälle ajalle vaan maata ja miettiä,että tässä tämä nyt sitten oli. Jossain vaiheessa se terkka sitten älysi sanoa, että kyllä täällä elossa ollaan, että vauva liikkuu tosi paljon ja kaikki muksahdukset on sen potkuja. Ja saihan se lopulta ne äänetkin kuulumaan, mutta vikkelästi tyyppi karkasi aina dopplerin alta, kun alkoi jumputus kuulumaan.

Jotenkin mua vähän hävettää käydä ylimääräisillä kuuntelukerroilla, mutta eipähän tarvi yksin asiaa miettiä. Ja siis juurikin näillä varhaisilla viikoilla, kun vauva ei vielä ole elinkelpoinen. Sitten se ei enää hävetä jos huoli iskee liian hiljaisesta mahaelosta, kun vauva jo selviäsi kohdun ulkopuolellakin.

Meillä vietetään huomenna esikoisen synttärijuhlia, joten pitää jatkaa leipomista. Toivottavasti ei sada, että saa lapset pihalle juoksemaan :)
 
Saa nähdä miten iso maha nyt sitten tule olemaan. Palasin töihin neljän viikon loman jälkeen, en ole töissä ollenkaan raskaudesta puhunut, mutta mahan takia tultiin rohkeasti onnittelemaan vauvan johdosta. Neuvolassakin ihasteli, että kun on jo pieni vauvamaha.
Ja viikkojahan on tosiaan vasta 14+5.
Sinänsä vähän ahdistaa kun en olisi ihan vielä halunnut koko maailmalle huudella :unsure:

Kaikille sydänäänistä huolestuneille suosittelen kotidoppleria, tilasin Raskauskeijusta Angelsoundin hintaan 39€ ja hyvin on toiminut. Todella tarkkaan saa tietää kohdan josta etsiä, mutta sitten kuuluukin todella hienosti. Itse tilasin kun näin parina yönä keskenmenounta, ja alkoi stressaamaan niin, että on hyvä kun nyt voi varmistella toisen kuntoa epävarmuuden iskiessä.
 
Mnulla sekosi uudistuksen myötä koko tämä kaksplussan sivusto, joten se on verottanut hieman osallistumista tähän ketjuun. Pahoinvointi jatkuu joka toinen päivä menetelmällä, kaikille lähitutuille ja sukulaisille on nyt asiasta tiedotettu ja seuraava neuvola on 1.7.

Söin näemmä epähuomiossa jotain gluteeniviljaa vkl aikana, ja nyt särkee taas lonkkia ja sääriä niin, ettei öisin saa nukuttua. Lisäksi oikea ranne jatkaa kipuiluaan, en ole vielä löytänyt sopivaa tukea siihen yöksi, niin sekin valvottaa. Nyt odotellaan vaan että mies selviää tämän viikon töissä, ja päästään lomamoodiin kunnolla. Ensi viikolla alkaa esikoisen uimakoulukin, toivokaa lämpimiä säitä :)
Ihan mielenkiinnosta, onko sinullakin keliakia?
 
Orava, ei ole :) jätin gluteeniviljat ruokavaliosta pois viime syksynä helpottaakseni kilpparinoireita sekä testinä, häviäisivätkö päälle 7 vuotta kiusanneet lhasoireet samalla. Ei tarvinnut kauaa tuloksia odotella, kun olo ja veriarvot kohenivat parissa viikossa. Tuli toukokuussa vahingossa testattua vehnää sisältävää, ja kroppa meni niin jumiin että jopa fyssari kauhistui, itsellänikin oli taas itkussa pitelemistä kipujen takia. Enpähän sen jälkeen ole viljoja takaisin rukavaliooni kelpuuttanut :)

14+0 tänään, liikkeitä odotellessa :)
 
Liikkeitä täälläkin odotellaan, viimeksi tuntui rv 16+ mutta silloin istukka etuseinässä ja nyt tosiaan ensimmäistä kertaa takaseinämässä.
Menetyksien vuoksi tuntuu ettei raskaudesta osaa vielä nauttia ja doppleri on joka ilta käytössä että saa vähän vauvaa kuunnella :love:
Lisäksi olen vähä erikoistarkkailuissa että ultria on muutama enemmän ja np+rakenneultran tekee erikoislääkäri.

Edelleen odottelen lisätietoa fb ryhmään pääsystä.
Minna ja tyyppi rv 13+3
 
Tervetuloa taas uusille! :)

Taas se viikonloppu koitti ja meillä se tarkoittaa ekojen kamojen roudausta vanhaan kotiimme, joten touhua riittää :)
Masukin pullahti loppuviikosta esiin ja huomasin sen siitä ettei farkun nappi mennyt enää kiinni kun kova kumpu otti vastaan:) Eilen kaivelinkin mamma-vaatteeni varastosta ja päätin ostaa yhdet uudet mamaliciuksen farkut ja jotkut toimisto housut vielä loppua varten varastoon. Ostoksille siis!

Kotidopleri ostettiin meillekkin ekalle muksulle ja nyt ollaan sillä muutama kerta kuunneltu lasten kanssa ihan huvikseen vauvan ääniä, muuten en ole huolehtivaa tyyppiä ja itseasiassa peruin toisen neuvolakäynninkin, kun on niin paljon touhua muutenkin etten koe sitä tarvitsevani , seuraavan kerran menen sitten neuvolalääkärille kuukauden päästä ja sitten onkin jo rakenneultra ne saa riittää kesän yli :)

Voikaa hyvin ja nauttikaa keästä :)

Poikien äippä ja herra c 14+2
 
Moikka kaikki !

Tervetuloa uudet :)

Tsemppiä kaikille seuloista lisätutkimuksiin joutuneille, sormet ja varpaat ristissä että kaikki on hyvin :love:

Mä olen ollut jotenkin niin kiireinen koko kesäkuun, etten ole paljon kuulumisia kirjoitellut tänne, enkä esikoisen aikaiseen fb-ryhmäänkään. Välillä käynyt vain lukemassa.

Liitoskivut tuntui mulla ainakin lähinnä siltä, että häpyluu halkeaa ja alkoivat joskus rv 20 -> viimeksi.

Vaunut mekin tarvittais, ainakin jotkut nukkumisvaunut ulos. Esikoisella on vaan tollaset rattaat, mihin on ikäraja 6kk.

).( Nt-ultrassa aikaistui la muutamalla päivällä ja on nyt 9.12. Olo on hyvä, välillä väsynyt. Tissit jnkn verran kipeät, muttei samalla lailla turvonneet ja kipeät kuin ekassa raskaudessa. Odotan vähän voimistuuko tissikipu, kun lopetin imettämisen kokonaan. Toivottavasti ei. Maanantaina meen yksityiselle ultraan, oman mielenrauhan vuoksi, haluan että ultrataan munasarjat kystien varalle. Akku loppuu tästä koneesta, tarkennan huomenna tätä kystaepäilyä ja ehkä joku kenellä on useampi lapsi osaakin antaa järkevän vastauksen :LOL:

Tiunti 16+3
 
Hei!

Toimiiko muilla tää sivusto normaalisti ipadil? Mulla jotenkin teksti hyppii tai, jossei hypi, nii se laittaa valkoseks kaikki uusimmat viestit. :mad: Puhelimella näkyy normaalisti, mutta sillä en tahdo jaksaa kirjottaa. :unsure:

Mulla ois perjantaina neuvolalääkäri. Saas nähdä mitä siitä tuleeko, kun joudun ottaa esikoisen mukaan.

Käytiin vkl muumimaailmassa ja voin sanoa, että kyllä vei puhdin pois kokonaan! Ei ole mitään hauskaa hupia raskaana juosta 3-vuotiaan perässä.

Tunteeko muut jo liikkeitä? Täällä tuntuu harvakseltaan ja monesti mietinkin (murehdin), että onkohan kaikki hyvin. Oonkin alkanut epäileen, että istukka oliskin edessä, kun tuntuu niin huonosti. Esikoinen oli niin liikkuvainen ja kova potkii, joten tää on outoa, että toinen on näin hiljainen tapaus. Välillä mietin, että kuvittelenko ne harvatkin liikkeet. :(

Tää raskaus tuntuu jotenkin lipuvan ohi ja mä en pysy edes perässä. Kohta ollaan jo puolivälissä enkä oo oikein konkreettisesti tajunnut, että äitiyslomaankaan ei ole montaa kuukautta. Puolen vuoden päästä on jo joulukin! Voisko vaa ajan pysäyttää? :oops: Kait tää on normaalia toisessa raskaudessa, kun esikoisen raskaudessa kaikki oli uutta ja jännittävää. :rolleyes:

Oon vastaillut kaikkiin yksityisviesteihin. Facebook sulkeutuu tiistaina. Itse aion kyllä pysyä sen lisäksi myös täällä ja olla mahdollisimman aktiivinen. Toivottavasti muutkin, kun samassa veneessä ollaan. (y) Kiva lukea ja jakaa ajatuksia myös kasvottomana foorumin kautta.

Jaanel 17+3 (ehti näköjään vaihtua jo päivä)
 
Istukka kyllä vaimentaa liikkeitä tosi tehokkaasti. Mulla oli ekassa raskaudessa etuseinässä istukka ja ero tokaan raskauteen oli hurja. No, on näissä pojissa muutenkin eroa aktiivisuudessa, mutta kuitenkin. Ja voihan se vauva olla selkä mahaan päin, niin silloin ei kanssa liikkeet tunnu, vaikka kuinka viuhtoisi. Np-ultrassa nyt sanoivat, että on takaseinässä istukka ja välillä tuntuu liikkeet jo nyt (14+5), mutta ei tosiaan päivittäin. Ja vauva on ilmeisen aktiivinen, ainakin ultran ja sydänäänien kuuntelun perusteella.

Aika kyllä menee hurjaa vauhtia ja hyvä niin :) Mulla alkoi nyt jo liitoskivut kävelylenkkien jälkeen ja ekat pukamat pamahti viikonloppuna ja nyt ei sitten taas tarvi paljon liikkua, kun hanuri on niin saatanan kipeä. Että on tämä hehkeää tämä raskausaika! Pahoinvointi onneksi on poissa ja mieli on hyvä :)
 
Täällä on nyt suht seesteinen Aila odotuksessa. Pahoinvointi ja väsymys helpottanut, mutta loppupään vaivat (jalkojen turvotus, liitoskivut, käsienpuutuminen) ei vielä vaivaa. Ja siis olisin ihan onnellinen jos eivät tulisi riesaksi ollenkaan :D

En muista oonko maininnut, mutta mulla on tosi varma olo että masussa asustaa poika esikoisen tapaan. Puhunkin välillä pojista ja poikien huoneesta jne. Heinäkuun viimeinen päivä rakenneultrassa se sit ehkä selviää :) Haluaisin kyl tietää sukupuolen, koska ainakin esikoisen kohdalla tieto teki odotuksesta jotenkin todentuntuisempaa.

Hankinnoista, varmaan jää aika minimiin. Esikoisesta (1v) on melkeinpä kaikki tallella. Yritetään varmaan alkuun pärjätä olemassa olevilla yhdistelmävaunulla ja matkarattailla. Esikoinen kun on saanut jalat alleen ja jo nyt tykkää talsia ihan kunnon matkoja. Ercon kantoreppu on sit lisänä. Katsoo sit tilannetta onko tuplarattaille käyttöä. Jos on niin ihastuin britaxin b-dualeihin. Matkarattaat meillä on nytkin ollu eniten käytössä. Anopilta otetaan kai alkuun taas kehto lainaan ja haaveissa oli että jos totutettas esikoinen vuoden vaihteen jälkeen isojen poikien sänkyyn niin Pinni siirtyisi sitten kehon jälkeen vauvalle. Jos vauva on tyttö niin jonkin verran joutuu vaatteita hankkimaan. Itse en esikoiselle ole ostanut poikapoika vaatteita, mutta ollaan saatu tosi paljon vaatteita ne ovat kyllä olleet hyvin poikamaisia. Eli toisaalta toinen poika olisi siinä mielessä "helppo" :D

Nyt esikoiselle ruokaa napaakohti alkaa ääntä olemaan sen verran.

Katann & Kakkonen 16+0
 
Heippa :)
Mulla vauva liikkuu tosi paljo tuntus potkut tuonne alavatsaan:love:.. Eilen kävin hakemassa pojille kaksi undulaattia ja ostin samalla vauvalle käytetyt vm.72 vaunut sisävaunuiksi aawwww ne on iiiihanat :LOL:

Mulla neuvola nro.2 käynti vasta 27.7. Sillo tehhää ne ainakii kelan tuet ym. Mä en halua usein käydä neukussa ja en usko että asiat muuttunu viimesen lapsosen joka jo 1v8kk :ROFLMAO: ja harvakseltaan ne taitaa muutenkii olla uudelleen synnyttäjällä.

Eilen pitkästä aikaa isias kolkutteli selässäo_O se aina ollu mulle loppuraskauden riesa, näköjään nyt puolen välinkin :unsure: mutta muuten olo täydellinen, pian lähdetään viikon reissulle titi nalleja moikkaamaan ja duudson parkissa isommat riehumaan ja kun mökki tuurissa niin mie saan ainakii shoppailla vaavin vaatteita :)

HooKoo ja poju 18+1rv
 

Yhteistyössä