***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** elokuussa

Tetasha, hih, kiitos! :)

Koivunkäpy, huh, hienoa että kaikki on hyvin! Minulla tarkistetaan paikat vasta 14.9, silloin edellisestä kerrasta on jo 2kk, aikas paljolta kyllä tuntuu tuo väli.

meemee, minullakin meinaa huoli välillä nousta kun ei pariin päivään välillä tunnu juuri mitään. Mutta viikkoja on sinullakin vielä liikkeiden suhteen niin vähän ettei tietysti tunnu vielä lähellekään kaikki vauvan liikkeet, ja varmaan aktiivisuustasokin vaihtelee. Neuvolasta kun kysyin, sanoivat että ennen rv 30 ei kannata liikkeitä hirveästi tarkkailla, koska viikkoja on tosiaan vielä niin vähän. Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty..
Sykkeistä vielä. Meilläkin on sykkeet laskenut, aiemmin oli 150 ja ylikin, sitten laski 145 ja viimeksi 140. Mutta eikös se ole ihan normaalia että raskauden edetessä sykkeet laskevat. Muistelisin että kunhan on yli 120 se on ihan ok. Jaksuja sinne! :hug:

Täällä skannasin juuri kaikki ultrakuvat koneelle, nyt pitäisi säilyä. :) Teetän niistä sitten valokuvia.

Jaahas, pesukoneen merkkiääni kertoo että toinen koneellinen pyykkiä olisi valmis ripustettavaksi, ei kun hommiin siis! :whistle:

Huomenna taas poksuu! :)

Pööpötti ja Masukki 24+6 :heart:
 
mulla olisi myynnissä poikavauvalle pari vaatepakettia myynnissä!

Ekassa paketissa mm:50cm ensivaatteita,marimekon uusi body,vendin'isäntä'potkupuku,UUSI toppahaalari 62/68cm(pääkallonkuvat edessä)ymmm...

Toisessa 68/74cm(80cm) siinä mm:bamsen bodeja(uudenveroisia),me&i paita(pääkallologo edessä),idaT bodi ymmm.....

Kiinnostuneet voi laittaa yv:tä niin laitan kuvia tulemaan :) voitte myös itse ehdottaa paketeille hintaa.
 
Iltaa!

Imetyksestä ollut puhetta. Minulla oli tällaista voidetta nänneihin kun imetin esikoista. LANSINOH LANOLIINIVOIDE ei tullu haavaumia vaikka välillä oli todella arkana. Tätä ei tarvitse poistaa imetyksen ajaksi. On hyvä huulirasva, kuiville kantapäille ja vaippa ihottumaan. Ei jää puteli kaappiin turhaan jos ei tisulit sitä kaipaakkaan. Muitakin merkkejä on joita löytyy googlettamalla esim. nännivoide...sieltä tulee sitte lehmillekkin tarkoitetut samalla :LOL:
 
1kk ehdin imettää esikoista ja tosikoista, sit ilmestyi kuumeinen virtsatientulehdus ja vahvojen lääkkeiden aikana vaavi kieltäytyi imemästä enää rintaa. Outoa että kummassakin kävi samalla lailla, muuten olisin imettänyt senkin jälkeen. Yritin kuurin jälkeen vielä muutamia kertoja, mutta tuttipullosta tuli helpommin ja tissi ei enää kelvannut.

Mies kysyi eilen tossa sängyssä nukkumaan mennessä et oonko astunut koiran pas*aan ja kattelin ite jalkapohjaa, niin siinä on sellainen keltaisenruskea raja ja puolet jalasta ja varpaista on yhtä isoa keltaruskeaa läikkää täynnä, vain jalkapohjan puolelta..
Kakkiin en ollut astunut ja sitä yritin hinkutella pois eilen suihkussa ja tänään, mutta siinä on ja pysyy.. Muistelisin et neuvolassa joskus puhuttu et viittais maksan toimintaan?? jos en väärin muista.

Muutenkin hypin seinille niin vielä tää. Paino oli maanantaina aamulla 73.7kg (kuukaus aikaisemmin 72.8kg) ja nyt tänään 71.9kg, laskee ja nyt toi yks 220g nousu tossa välissä, onhan tota ylipainoa vielä, koko odotuksen aikana nyt hävinnyt yhteensä 6,8kg.

Vauva on edelleen hiljainen, koko yön valvoin ja odottelin edes jotain, mut pari hassua potkua sai aikaan ja mieskin ne tunsi ekaa kertaa. Tänään aamulla söin jäätelöä aamupalan jälkeen ja sit tuli taas pikkupotku, mutta ei sellainen mitä yleensä tollasen sokeripaukun jälkeen tulee.. Anteeksi tää mut oon jo niin stressaantunut tästä ettei rajaakaan ja itken jatkuvasti kun huolehdin. Masennusta taustalla, niin siitä johtuu tää ylihuolehtivaisuus ja vainoharhaisuus.
 
Kiitos kommenteistanne imetykseen liittyen!! :) ihana huomata etten ole ainoa imetystä "inhoava". Mullakin matalat nänninpäät, nii piti pelata noiden rintakumien kans, mikä ei sujunu kovin hyvin pyristelevän ja huutavan vauvan kans.. sit ku kumi oli täynnä maitoa ja vauva lopetti imemisen nii kumi irtos ja oltii kumpiki iha maidossa, vaikka harsoa yritin aina puskea suojaksi... ärrrrrr.. mieluummin annan pullosta kuin että hermot menee sekä itellä että vauvalla. vauva suuttu pari kertaa niin kovasti kun tissiä koitin ettei saanu henkeä, nii tahtoisin välttää ne tilanteet kakkosen kans kun säikähdin niin kovin...ja sen jälkeen pelkäsin jäädä kaksin vauvan kans. :ashamed: vaikka vauvathan itkee, se on selvä jne.....

lansinoh voidetta itsekin ostin ennen syntymää ja hyvin hoiti herkkiä rinnanpäitä, samoin vauvan pyllyyn oli hyvää jos punoitti. :)

täällä on melko eläväinen vauva masussa, toisinaan meinaa porautua kyljestä läpi :D mut välillä on myös hiljaisempia päiviä..

noista peräpukamista vielä kysyisin, että onko muilla niitä häpyhuulissa? :ashamed: mulla ne on pelkästään niissä (ja häpyhuulet niiden takia jotenki mieletön pulskat :ashamed: ), ei siis peräaukon lähellä. ja nuo sit ilmeisesti aina sänkypuuhien aikana ärtyy kun sen jälkeen alapää on kuin tulessa ja kipu menee särkylääkkellä ohi (kerran oon lääkettä ottanu ku ei pystyny mitenkään olemaan ja itkua väänsin...). mietin et pitäiskö tuohon jotain AC3 komfortia tai jotain muuta pukamalääkettä sit ostaa...

Upp3 ja masukki 22+5
 
Heissan täältäkin!

Oli ihan pakko tulla teille kertomaan viime öinen uneni.. Näin siis unta että synnytin pojan, tuossa norjan karasjoella terveyskeskuksessa. Siitä on meille kotiin 20 kilometrin matka. No kun päästiin pojan kanssa kotiin niin mies ei jostain syystä jaksanut kotoa hakea turvakaukaloa vaan kävi ostamassa babysitterin ja sillä kuljetettiin vasta-syntynyt kotiin.. Niin joo ja kaiken lisäksi vauva syntyi syyskuussa!!
Aina kun olen nähnyt näitä unia, että syntynyt tyttö tai poika (oma tai kavereiden/sukulaisten) niin ne on aina pitäneet paikkansa. Täältäkin sitten varmaan poika tulossa, kunhan ei syyskuussa vielä synny!!
Niin ja unessa palasin töihin jo kun vauva oli vasta 3 viikon ikäinen.. Ihan ihme unia kyllä :D

Masukki liikkuu ihan koko ajan, ja paljon. Ilkeä kun kylkiluihin jo potkii.. Tuntuu että on välillä ihan poikittain mahassa, ja siitä kun suoristaa itsensä niin :/

Poijan kanssa ollaan vielä tämä päivällä sisällä. Eilen oli päivällä 39 astetta kuumetta, joka tosin lääkkeellä laski. Eikä sen koommin kuume noussu ja yökin meni oikein mallikkaasti. Nukkui 12 tuntia putkeen, joka on todella harvinaista! Voihan se olla että sekä minä että poika hypitään illalla seinille, mut parempi pysytellä sisällä ettei tulis mitään jälkitautia..

Myräkkä ja keiju 24+3
 
Moi tähän sunnuntaihin!

Olisin kysynyt, tietääkö joku vaasalainen/pohjalainen täällä jotain hyvää mammajoogaa? Olisin kovin kiinnostunut, ja omalla salilla ei ole kuin perusjoogaa tarjolla.

Täälläkin on vauva hyvin aktiivinen ja mieskin on saanut monesti kontaktia, aivan ihanaa =)

Huomenna neuvolaan ja sitten kaiketi teidän paljon puhumanne laput Kelalle! Hieno fiilis, toivottavasti muillakin.

Grace & Little 23+5 :heart:
 
meemee, voi sinua! Kuulostaa kovin tutulta tuo murehtiminen, ymmärrän hyvin miten sitä voi tulla vainoharhaiseksi ja ylihuolehtivaiseksi. Jos vaikka soittaisit huomenna neuvolaan? Jos pääsisit käymään juttelemassa. Voisi vähän helpottaa. Millä paikkakunnalla asuitkaan? Ajattelin vain että jos huoli käy ihan sietämättömäksi voisitko käydä synnärillä jossa ultrattaisiin? Näkisit sitten ainakin miten vauva siellä massussa voi. :hug:

upp3, nuo ovat luultavasti suonikohjuja häpyhuulissa. En kyllä tiedä voiko niihin pukamavoiteita käyttää, tai auttaisivatko edes niihin. Monella nuo kohjut häviävät synnytyksen jälkeen ajan kanssa.

Kylläpäs monella jo masuvauvat potkivat lujasti! Ihmettelen miten voi jo tuntua niin kovin että kylkiin sattuu, onhan vauva kuitenkin vielä aikas pieni. Kait se sitten riippuu missä asennossa pikkuinen on jne. jne. Täälläkin on nyt kovasti liikkeitä tuntunut, mutta kovin hentosilta vielä tuntuvat, eivät kyllä satu lainkaan.

Pööpötti ja Masukki 25+0 :heart: Poks poks! :)
 
Täällä kans pieni potkiskelee jo huomattavasti selvemmin. Välillä tuntuu niitäkin hentoisia potkuja, mutta suurin osa jo selviä muksautuksia jotka tuntee ja näkee masun päältäkin, mut ei minullakaan kyllä kipeää tee ollenkaan nuo potkiskelut.


Potkiiko kenelläkään muulla vauva välillä suoraan alaspäin? Mulla on muutaman kerran tuntunut tosi villille tuolla alapäässä/aivan alavatsassa, kun toinen muksauttelee suoraan alaspäin. Semmosta ihan kuin kuplintaa tai jotain touhuamista, ei oikein osaa kuvailla sitä tunnetta.

Ekaa kertaa tunsin sen kun istuin muovipenkillä sirkuksessa, olin ihan että mitä hitsiä nyt tapahtuu, kunnes tajusin et pieni siellä potkiskelee äippää suoraan erästäkin paikkaa kohti :D

Tetasha :heart: Milli 24+5
 
Upp3 Mäkin luulen että nois sun "pukamat" on suonikohjuja eikä pukamia. Eikai niitä häppäreihin tule vaan ainoastaan tuonne peräaukon tienoille. Luultavasti helpottaa synnytyksen jälkeen mutta kannattaa neuvolassa kysyä mikä niihin auttais. Mulla peräpukamia ollut jo ennen esikoista ja synnytyksen jälkeen ne oli aika pahana ja nyt taas vaivanneet. Mutta ihan voiteiden avulla pärjätty kuitenkin.

Lansinohia minäkin käytin esikoisen aikaan, mutta kipeet ne oli silti. Lopputuubin käytin sitten villavaippahousujen lanoliinitukseen :D Ja jalkapohjiinkin tuli testattua. Ainulta saa nykyään vastaavaa lanoliinivoidetta ihan tavan marketistakin.

Sanle ja tonttu 22+3
 
Pööpötti: Jee kohtalotoveri :D No juu, ei se hyvältä tunnu, kummalliselta mieluumminkin. Näin esikoisen odottajana on vielä kaikki niin uutta et kieltämättä eka kerralla jopa ihan säikähdin et mitä ihmettä tuolla nyt tapahtuu, mut onneks asia selkis ja nyt tietää jo mitä se tuntemus tarkottaa.
 
Mä käytin Bepanthenia nänneihin, varsinkin kun poika tikkas kunnon palkeenkielen nänniin, sillon kirosin kun ei voi imetystä lopettaa, eikä kumia voinu käyttää kun en ikinä saanu pysyy sitä paikallaan |O
Lansinoh on loistavaa atooppiseen ihottumaan :D
JA vaikka mä oon imettäny "ikuisuuden" noita kahta, niin en mä nyt niin äärettömästi sitä nauti, ihan oikeasti, olisi ollut kiva käydä yksinkin RAUHASSA jossain, ilman kellon kyttäämistä.. ja NUKKUA kun isi olisi voinut hoitaa yösyötöt, tai edes yhden niistä.. :snotty: Varsinkin sillon kun poika oli isompi jo, meillä oli käsky suokkia myös yöllä vuoden ikään asti että saa tarpeeksi ravintoa..no, jäi siitäKIN henkiin..

Tetasha juu välillä tuntuu että jalka/käsi roikkuu polvissa kun joku vähän tökkää.. toinen mitä meillä harrastetaan on kylkiluitten väliin tökkiminen |O mahtaa olla kivaa loppuajasta..

Tuli huhkittua kolmisen tuntia ruokaa, nyt on pakkaseen asti ruokaa ja hyvää oli!
 
Lansinohia miekin käytin tuubitolkulla =) , mutta silti imetys teki niin kipeää, että pakko oli noitten kumien kanssa leikkiä. Ja Upp3, kuulosti niin samanlaiselta tuo siun kuvaus noiden rintakumien kanssa sähläämisestä :D . Tosiaan oli oikein " ihanaa ", kun kumi täynnä maitoa ja vauva räpsäyttää ne silmille ja jokapaikkaan :LOL: , no siinä vaiheessa se ei paljon naurattanut...

Miulla kanssa huomenna neuvola ja tosiaan saan myös kelan paprut. Pakkauksen otan, kun meille ei tosiaan pitänyt enää vauvoja tulla ja kaikki on annettu pois, muutamia tyttöjen parempia vaatteita olen jättänyt muistoksi, mutta jos sieltä poika tulla tupsahtaa, niin saa nekin antaa eteenpäin.

Tuota, onko teillä kuinka paljon tuo paino noussut koko raskauden aikana? Miusta tuntuu, et menee hermot, kun paino nousee ihan sikana, vaikka vältän makean ja rasvaisen ruoan syömistä. Ennen raskautta olin normaalipainoinen ja edellisillä raskauksilla tuli 14 kiloa painoa ja niistä noin 5 - 6 on pitänyt sitten laihduttamalla laihduttaa pois. Ehkä just tuo lyhyt imetysaikakin voi merkitä tuohon, ettei paino laskenut helpolla.
Nyt siis vasta kohta 22 viikkoa täysi ja painoa tullut jo reilu 8 kiloa. Eli ei pysähdy tälläkertaa tuohon 14 kokonaissaldo ja kun ikääkin on jo 35, niin pikkusen hirvittää, miten näistä makkaroista sitten aikanaan pääsee eroon :/ :eek: ...



 
Täälläkin tuntuu potkut "alaspäin" aina toisinaan :D jännän tuntonen,välillä aika inhaakin. :whistle:

Joo, suonikohjujahan nuo sit lieneekin kun ei tosiaan perän lähellä ole. ;) :LOL: pitääpä kysellä jotai apuja niihin neuvolasta.. jos viitin tulevassa neuvolassa ku mieski lähtee mukaan nii alkaa varmaan naurattaa molemmilla, vaikkei oikeesti hauska juttu olekaan ku vääntelehdin kivuista aina petipuuhien jälkeen :whistle: :snotty:

Tuosta mä juurikin nautin esikon ollessa pienempi, että onnistui käydä jossain ajan kanssa kun poika pullosta söi, ja mies syötti joka toisen syötön yölläKIN. oli ihanaa ettei itellä tarvinu kaikesta huolehtia kun olin sen verran huonossa kunnossa henkisesti. :|
 
Jessie, "kiva" ettei muillakaan oo helppoa ollu tuo kumien kans syöttö :kieh: :LOL:

Ja painoa täällä tullu tässä raskaudessa jo n. 9kg :whistle: esikolta tuli yhteensä 14-15kg ja kaikki plus pari ylimääräistäkin kiloa putosi (n.7kk aikana) ennen tän raskauden alkua. Eli "normaalissa tilassa" keikun alipainon ja normaalipainon rajoilla. :ashamed: tuntuu niin hullulta raskausaikana ku puntari heittelee noita tasaisesti kasvavia isoja lukuja joita puntarissa ei ennen oo vilkkunu.. :D
 
täältäkin sunnuntaitervehdys :wave:
Perjantaina kirjoittelin pitkät pätkät ja sitten kone tilttas ja kaikki teksti sen myötä bittiavaruuteen :headwall:

Täällä potkut tuntuu milloin missäkin ja välillä enempi, toisinaan vähempi. Sitten kun ei oo muutamaan tuntiin tuntunut mitään liikehdintää niin heti huolestuttaa :ashamed: . Mutta joka päivä niitä liikkeitä tuntuu ja se lienee pääasia.

Huomenna on neuvola ja vihdoin saan minäkin kela-laput täytettäväksi... saas nähdä paljonko on painoa puntarissa :snotty: - viimeeksi oli vielä -200 g, mutta nyt taidetaan olla reippaasti plussalla. Kotivaaka näyttää vaan sinnepäin, joten hirveesti en sen lukuihin luota ja onhan tuo masu ottanut 4 viikon ainana sellaisen kasvupyrähdyksen, että ihme olis jos ei painoa olis pari kiloa lisää! Onneksi vielä ei oo turvotusta eli ihan sitä itteensä se kaikki painonnousu sitten on :ashamed: Niin ja keskiviikkona on sitten sokerirasituskoe täälläkin, niinkuin monella muullakin.

Tää oli vaan tämmönen omanapainen päivitys kun kaikki hienot tekstit perjantaina häipyi avaruuteen :ashamed:

Ja nyt sitten keihäskisan pariin - toivotaan mitalia ( tai vaikka kahta! ) =)

Killi12 ja Topi 23+6
 
Kävin kolmen aikaan kaupassa, niin sen jälkeen supistellu kovasti. Yhdessä välissä tuli jonku aikaa jopa 3-4 minuutin välein supistukset, mutta onneksi siitä rauhoittuivat kuitenki. Tosi inhottavaa :( Nyt sitten tuolta, onko se nyt sitten kohdunsuu, kun pistelee ja kirvelee..
Huomenna soitan lekuriin että katsoisko kohdunkaulan tilanteen.. Tosin matkaa tulee taas 100km suuntaansa, mut pakko käydä jos vain pystyy lääkäri vastaan ottamaan.. Ainoa vain on tuo pojan kanssa lähtemään.. Noh, ollaan siellä sit varmaan yötä, miehen vanhempien luona. Toivottavasti vaan loppuis tälle päivälle nuo supistukset, ei jaksa enää. Tosi ilkeetä..
 
Pööpötti Täällä ainakaan Kaks:ssa lastenlääkärit ei enää suosittele tuota bebanthenin käyttöä imetyksen yhteydessä. Sillon oli puhetta kun esikkoa odotin että kun eivät tarkalleen tiedä mihin siitä ne aineet vauvassa menevät ja mitä saavat aikaan. Niinpä pitäydyin tuossa lansinohissa ja sairaalassakin sitä antoivat.

Painonnousu Mulla ei oo ihmeekseen tullut vielä yhtään painoa. Nyt oon samassa painossa mikä oli ekassakin neuvolassa. sen jälkeen se putos pari kiloo ja nyt on samassa lähtötilanteessa. Esikoisesta tuli se 12kg ja niistä 4kg jäi eli nyt painan 4kg enemmän kun sillon kun esikoista rupesin odottamaan. Joten sinänsä ihan hyvä ettei oo vielä tuo paino noussutkaan. Eiköhän sitä kuitenkin semmonen 10kg painonnousu ole vielä odotettavissa kun rupeen lopussa kirimään kg/viikko :LOL:

Huomenna aateltiin lähteä pojan ja äidin kanssa pikareissulle pohjoseen. Jos Ranualla ja rovaniemellä kävin käätymässä. Oispahan edes joku reissu tehtynä tällekin kesälle.

Sanle
 
Painosta: Mie sain ennen raskaaksi tuloa pudotettua hyvän määrän painosta pois enkä takaisin ottais sitä millään, sen vuoksi koko painonnousu ahdistaa nyt hirveenä. Otan varmaan liikaakin siitä stressiä, mut en vaan millään millään millään haluais kiloakaan pois saaduista takaisin.

Niin tiiän, luonnollistahan se on et sitä kuitenkin raskausaikana tulee, toivottavasti tulisi kuitenkin mahdollisimman vähän ja se mikä tulee, lähtisi myös suht pian pois.

Tällä hetkellä paino ei ole noussu vielä yhtään, en ole aloituspainossa (eli ekan neukun painossa) onneksi vielä. Mut pikkuhiljaa se alkaa kivuta ylöspäin selvästi, yhyhyy :/
 
Painosta, onhan sitä tullut sellainen 7-8 kg. Nyt on kyllä kuukauden verran pysynyt samoissa. Kait se sitten lähtee nousuun taas.

Sanle, kiitos tiedosta, täytyykin sitten hankkia tuota lansinohia.

Myräkälle jaksuja!

Täällä on tullut paikat ihan tajuttoman kipeäksi. Sattuu toiselle puolen takamusta ja takareiteen ihan hirmuisesti. Ja tuohon alapäähän muutenkin. Ei pysty kunnolla istumaan ja nukkuessakin sattuu. :/
 
Huomenta. Lääkäri tänään klo 12.20 päästään ajelulle pojan kans. En viitsi hoitopäivää käyttää tähän, vien sitten huomenna hoitoon niin saan levätä, ellei sitten jäädä yöksi miehen vanhemmille.
Illalla nukkumaan mennessä vihloi emättimessä niin etten tiennyt miten päin olla :/ Se oli kyllä inhottavaa.. Katsotaas mitä lekuri sanoo..
 

Yhteistyössä