Joululahjat <3 vko 24 <3

Ultra kuulumisia täältäkin.Kaikki on pikkasella hyvin.Kätilöllä vaan oli vaikeuksia saada mitattua tuota np turvotusta,kun vauva ei tahtonut kääntyä sopivaan asentoon.
Kuulemma vilkas ja liikkuvainen vauva meillä. :) Kätilön mukaan vauvan koko vastasi rv 12+2.Ei kuitenkaan lähtenyt muuttamaan la:ta.

Juli+nuppu 11+6
 
Onnittelut kaikille, joilla on ollut hyviä ultrakuulumisia!

Aika monella tuntuu olevan myös neuvolalääkärikäyntejä. Mulle sanottiin ekassa neuvolassa, että lääkärintarkastusta ei tehdä kun kävin aikanaan yhdeksännellä viikolla (8+5) yksityisellä ultrassa. Mun mielestä kyllä hieman tyhmä juttu, kun ensinnäkin siitä on jo aikaa ja toiseksi ei mulla mitään kohtua tms. tarkemmin mittailtu. Ensimmäisen ja toisen terveydenhoitajaneuvolankin välissä yli 6 viikkoa! Onko muut, jotka kävi varhaisultrassa päässeet neuvolalääkäriin? Mahtaako olla Espoo-kohtainen tai peräti neuvolantätikohtainen juttu?

Nasu30 14+1
 
minä kävin varhaisultrassa ja silti olin neuvolalääkärillä.. tai mulla taitaa kyllä tuplaodotus vaikuttaa tässäkin..

sitte toiseen asiaan... olen huolestunu omasta voinnista ja en tiedä pitäiskö ottaa yhteyttä jonnekkin.. ensinnäkin mulla on tullut huonovointisuutta eli töissä jos teen pitkään jotain piperrystä niin alkaa tuleen sellainen olo että pyörtyy.. teen siis parturin töitä. ja sit työpäivän jälkeen jalat on jo turvoksisssa ja niin kipeät että kävely on tukalaa. ja nyt viimeisintä mikä tänään oli harvinaisen voimakas niin sellainen kipu "kohdunsuulla" tai jossain siellä lähettyvillä, tuntuu kuin veittellä väännettäis tai sit vetää kovaa suonta.. sit kun istuu niin helpottaa jonkun ajan päästä.. onko muilla ollu tätä? et kuulukohan tää johonkin venymiseen vai voiko olla kyse siitä mitä pelkään eli kohdunkaulassa tapahtuu jotain.. työ on rasittavaa sinänsä että ollaan kolmessa kerroksessa ja niitä rappuja joutuu koko ajan ravaan ja sit toi seisomatyö ottaa koville... nyt vaan mietin että kehtaako tässä vaiheessa jo alkaa valittaa tällasta mikä kuuluu loppuraskauteen... :|

tosta ultrasta.. ei tullut meillä mitään tunteenpurkauksia siellä.. ihmeteltiin vain niitä kahta pientä siellä.. :D

millimenninkäinen ja murut 13+5
 
Heippa!

Kiva kuulla muidenkin saaneet kuulla hyviä ultrakuulumisia!

Nasu30, minäkin olen ihmetellyt muiden neuvolalääkärikäyntejä. Itselleni on luvassa seurantaa vasta elokuussa seuraavan kerran (jollen välttämättä halua päästä keskustelemaan neuvolan terveydenhoitajan kanssa ja varaa oma-aloitteisesti itse aikaa.) Neuvolalääkäristä ei ole olut puhettakaan.

Ehkäpä käytännöt vain vaihtelevat paikkakunnittain. Eihän kaikkialla Suomessa pääse kunnan puolesta yhteenkään ultraankaan, toisaalla tarjotaan jopa kaksi! Ruotsissa on ilmeisesti yhtenäinen käytäntö, että kaikki pääsevät yhteen ultraan rv:lla 17-18. Käsittääkseni Suomessakin käytäntö yhtenäistyy, mutta mihin suuntaan?

Ihanaa viikonloppua kaikille! Nauttikaa kasvavista masuistanne!
Basilika ja siemen
 
Oon kans mietiny tota neuvolalääkärikäyntiä. Et ei mulla vaan oo ollu mitään aikaa 12-14 viikolla eikä oo tiedossakaa. Kävin sillon seiskaviikolla varhaisultrassa kyllä lääkärillä.. Mut eikö täs vaihees kuuluis tehä joku tarkastus?? ja saako sen äippärahan sun muut jutut jos ei nyt käy enää siel lääkäris? ku joka puolel lukee et pitää käydä... voi tätä ressiä taas..
 
Ultrasta..
Mä pidätin itkua jo odotushuoneessa ennen koko ultraa! Oli ihan mieletön jännitys päällä että onko siellä tällä kertaa ketään?! Sitte ku pääsin siihen pöydälle ni en edes ensin uskaltanut katsoa koko ruutua. Sitten kun siellä näkyi vauveli ja näin vielä heti sydämen sykkeen ni oli niin mahtava helpotus että tippahan siinä tuli ja kätilö sai kaivella nenäliinoja.
Muuten se kätilö oli vähän.. noh.. toivon etteienää tavata.. se nimittäin sanoi mulle ultran jälkeen että mun ei pitäis olla niin järkyttynyt siitä tuulimunasta, että ennen OLTIIN VAAN TYYTYVÄISIÄ kun tuli tuulimuna eikä oltukaan raskaana kun saattoi olla jo 12 lasta!
Voitteko kuvitella! Mikähän silläkin lausahduksella oli ideana?!
Noh, tänään oli toka neuvolakäynti ja ekan kerran kuunneltiin sydänäänet, hyvin kuulu =) Nyt en enää vetistelly, se oli vaan semmonen "jee, mukana ollaan"-hetki. Enemmänkin tää neuvolakerta muodostu 2v5kk tyttösen palapelien tarkasteluun ja kukkien yms. piirtelyyn. Tuntu että neuvolatäti oli kiinnostuneempi tytöstä ku musta =) vaan eipä toi haittaa..
Huh, mitä vuodatusta! Hauskaa viikonloppua kaikille! :heart:
 
Vielä neuvolalääkäristä..
Meillä Vantaalla kuulemma nyt kesällä ku lääkärit on lomalla ni ei passiteta ekaan lääkärintarkastukseen ollekaan ellei itse ihan välttämättä halua. Mä itse olen kokenut sen kahdessa ekassa raskaudessa täysin turhaksi, joten mua ei ainakaan haittaa että jää välistä. Pikku87 mä just tänään kysyin neuvolassa tosta äitiysrahasta ni sanovat että riittää että on käynyt neuvolassa sitä varten, lääkäri ei oo pakollinen niiden kelan-juttujen osalta.

Findy 14+1
Ps. Mun synnytyssairaala on sitte KOS
 
B-7
Millimenninkäinen Kyllä sun noilla oireilla täytyy ottaa ainakin neuvolaan yhteyttä jotta ohjaavat sut eteenpäin jos tarvetta.
Muista että kaksoisraskaus on kaksoisrasitus keholle,älä vertaa sitä yhden odotukseen.Jos saat levätä muutamia päiviä voi olo taas kohentua ja pystyt jatkamaan töitäsi taas!
Voihan olla että loppuraskaus sujuukin helpommin vaikka nyt tuntuisi olevan vaivaa vaivan päälle!Tsemppiä :hug:
 
Olen ollut kahden vaiheilla uskallanko lähteä ti 17.6 mieheni mukaan viikoksi Pietariin??Olen kuullut että joillakin tulee siellä mahatauti (pullovettä tietysti juotava ja syötävä tarkasti puhdasta ruokaa) ja että mitä jos joku turistipöpö vaikuttaa sikiöön!

Matkusteletteko te paljon nyt raskausaikana?Neuvolatäti sanoi, että hyvin voi lähteä mutta onko kellään kokemusta Pietarista turistina raskaana tai ilman??

Muuten ihan kivasti menee kun se kaamein ja tappavin väsymys on alkanut jo helittää kun mennään jo tokalla kolmanneksella! :)
tv Divina ja otus 14+4
 
Divina: mulla ei oo Pietarista mitään kokemusta.Me ollaan menossa Saksaan juhannukseksi.Kysäsin to lääkäriltä,että mitä pitäis varoa.Vastasi et pitää huolehtia hygieniasta tarkemmin ja hedelmät pitäs olla mahdollista kuoria.Muuten nähtävästi samat säännöt päätee,kun täälläkin.Maitoahappobakteereita ajattelin kyllä ottaa mukaan,kun on tuo maha herkkä muutoksille.
 
Täällä ollaan saatu nauttia maha-asukin liikkeistä päivittäin. Kova on kaveri liikkumaan :D Ihanaa, ku tuntee liikkeet niin tietää että on masussa kaikki hyvin. Kohtahan sitä pitäisi alkaa soittelemaan aikaa rakenneultraan, kun nyt on viikkoja kasassa jo 15+5.
 
B-7
Alkuperäinen kirjoittaja caffee81:
Täällä ollaan saatu nauttia maha-asukin liikkeistä päivittäin. Kova on kaveri liikkumaan :D Ihanaa, ku tuntee liikkeet niin tietää että on masussa kaikki hyvin. Kohtahan sitä pitäisi alkaa soittelemaan aikaa rakenneultraan, kun nyt on viikkoja kasassa jo 15+5.
Tätä odotellessa =)
Liikkeet meillä vielä säännöllisen epäsäännölliset :attn: Mutta tuntuneet jo viikoilta 13+ ja nyt mennään 15+0 jo!!!
Mä sain r-ultraan ajan jo np-ultrassa ja mulla se on 25.7.
Aika myöhään ku silloin melkeen rv 21,päivän vajaa.Muista oon oollut rv 19 paikkeilla.Mutta kait sen on parempi myöhään kuin ei milloinkaan :kieh:
 
Täälläkin liikkeitä odotellessa... mutta nythän on vasta viikot 13+5.

Kuitenkin aika-ajoin olen ihan varma että pieni se siellä möyrii, ilmaakin on mutta erottaa sen selvästi. Tosiaan odotan jo että ihan oikeasti varmuudella tuntee liikkeet ja pystyy seuraamaan masuelämää :heart:

Maanantaina onkin neuvola - vähän pelkään mitä sanoo kiloista. Älyttömästi ei ole tullut mutta on kuitenkin, ja ihan hassua kun masu on pullahtanut tuohon eteen tosissaan. Ei paljoa enää ole päässyt piilottelemaan :whistle: Varsinkin kun mun vatsa on muutenkin sellainen että kerää ilmaa lähes kaikista syömisistä niin sehän se mukavasti korostaa :ashamed: .

No, pikkuhiljaa jo kaikki tästä tietääkin - en vaan jaksa kun kohta alkaa se mummojen päivittely että 'vooooi miten tuo vatsa on jo noin iso...' jne :headwall: .

Kauhean vaihtelevasti ihmiset suhtautuneet lähisuvussa, isäni oli ihanan liikuttuneen yllättynyt - äitini taas suhtautui yllättävän neutraalisti. Mutta onhan tässä itselläkin päiviä jolloin meinaa ihan unohtaa koko jutun, siitä se sitten konkretisoituu vatsan kasvaessa ;)

Niinsanottuja vaivoja ei oikeastaan ole, mutta huomaan että väsymys iskee päälle todella herkästi - ja sitten kanssa olenkin Väsynyt. Huono olo tulee jos syönyt liian vähän suolaista / kunnon ruokaa, ensin tulee nälkä ja pian todella heikko olo. Varsinaisten pahoinvointien suhteen kuitenkin olen tässä(kin) odotuksessa päässyt aika helpolla.

Ummetus on edelleen jotain kamalaa |O . Parin päivän ajan otin Duphalacia joka sitten auttoi parin päivän kuluttua - mutta ko. aine on jotakin järkyttävää ja sai välittömät oksennusrefleksit + pahan olon loppupäiväksi eli en enää voi ottaa :ashamed: . Siis nyt täytyisi keksiä joku hyvä tilalle, ei tuollaista paksua makeaa litkua enää :x

Mutta eipä tässä muuten, ihan hyvä jopa olla :heart: . Tytöt kyselevät ihanasti aina iltaisin omasta vauva-ajastaan ja masussa kasvavasta pikkuisesta... kysymykset varmasti lisääntyvät viikkojen myötä ;)

Mites muilla on vanhemmat lapset suhtautuneet?
 
Meillä ei ainakaan tyttö 2v5kk taida vielä ymmärtää koko vauvan tuloa, enkä kyllä ihmettele. On se kyllä puhunut että sitten äiti ja hän hoitaa yhdessä vauvaa, mutta tajuaa varmaan paremmin sitten kun mun maha on tosi iso, että siellä onkin joku ihan oikeasti. Ja näin aikasin on varmaan turha puhua kauheesti kun jouluunhan on ihan ikuisuus =)
Mulla ei ole tullut vielä painoa yhtään lisää, mutta aloitin kesätyöt muutama viikko sitten iin saattaa vaikuttaa asiaan. Yhtäkkiä enemmän seisomista ja kävelyä. Ruoka kuitenkin maittaa! Tuntuu että aamuinen kuvotus alkaa vähän helpottamaan.. Ei kokonaan ole kuitenkaan hävinnyt, mikä on ihan kiva, pitää yrittää nauttia raskausoireistakin kun ei tiedä tuleeko enää lapsia tämän jälkeen.
Mulla ei ole vielä liikkeitä tuntunut. Toivottavasti pian alkaa!

Findy 14+2
 
Hitto että on rankkaa olla poissa kotoa :p
Siis oikeesti, oon kaksi yötä ollut miehestä erossa ja tänään jo ihan vakavissani mietin että päräyttäiskö sitä illalla vielä takaisin kotiin. Ehdotukseni ei saanut kyllä mitään kannatusta sen enempää siskossa (jonka luona nyt olen) kuin miehessäkään. Että huomenna sitten. Ja tietty sataa taas vettä :/
Sukulaisia tuli tänään nähtyä oikein urakalla, ihan ennen tapaamattomiakin (mulla on vähän sekava tää isä-kuvio...) tuli tavattua. Sinänsä hirmu kiva, että tuli nyt näytettyä naamaa ja mahaa ennen lapsen syntymää, koska tässä syksyn aikana en keski-Suomeen aio enää ajella. Talvella sitten vauvan kanssa visiitille seuraavan kerran.
Maha on ihan hervoton, etenkin näin illalla kun oikein turvottaa. Kiva kyllä kun saa antaa ihan rauhassa "röllöttää" :D tilavissa ä-housuissa. Liikkeitä tuntuu ihan joka päivä, etenkin autolla ajaessa. Mikähän siinäkin on!
Mutta huomenna tai maanantaina sitten uutta pinoa kehiin, päivityksiä listalle tulee silloin myös.
 
Oi miten ihanaa ajatella että ehkä kahden viikon päästä voi tuntea oman pikkusen liikkeitä!! :heart: :heart: Siis miten sanoinkuvaamaton tunne se voikaan sitte olla?! Kun ei yhtään osaa kuvitella miltä se tuntuu!! Nyt siis 13+2 ja innolla odotan, että millon...... =) =)
 
Täällä jatkuu pahoinvointi edelleen. :x Nyt aamulla taas halailtu pönttöä. :x Sais kyllä jo loppua.Tällä kertaa tuo pahoinvointi on sijoittunut pelkästään aamuun.
Mites muuten muilla onko alaselkä kipeä? Mulla nimittäin juilii aika mukavasti.Eilen mies hieroi sitä ja kyllä auttoi joksikin aikaa.Inhottavaa kyykistyä tai kantaa painavia asoita.

Juli+nuppu 12+2
 
Millimenninkäinen Kävisin tarkistuttamassa verenpaineen ja hemoglobiinin. Tukisukat ehdottomasti jalkaan kun teet seisomatyötä tai istut paljon. Auttaa turvotukseen ja vähentää väsymyksen tunnetta jaloissa.

Kipu kohdunsuulla on todennäköisesti venymistä. Saattaa tuntua kuin olisi pissatulehdus, pistelyä alavatsalla tai sitten samalata kuin olisi täräyttänyt alapään miestenpyörän keskitankoon.

Muistathan juoda tarpeeksi ja levätä aina hetkittäin.
 
Juli05: Mulla oli toista viikkoa alaselkä ihan jumalattoman kipee ja paheni aina vaan ja sit alko kipua tuntumaan jo lantiossakin. Ajattelin ensin että olisi jotain issias vaivaa, mutta passitettiin sitten virtsakokeisiin ja todettiin tulehdus. Antibiootit sain ja samantien loppu selkäkipu! :) En aatellu niistä kivuista yhtään et vois olla virtsatietulehdus... Muita tyypillisiä vti:n oireita kun ei ollu!!!
 
Juli05: mulla kans selkäkipuilua välillä. Ja jostain luin et alaselkää ei sais hieroo..tai ainaki jos menee hierojalle ni se alaselkä pitäis jättää hieromatta... on kyl inhottava vaiva seki. Vähänkää jos teen mitään pikkusenkaa rasittavaa ni heti tuntuu.
 
nyt se alko kasvamaa..siis masu,omat vaatteet ahistaa,kiristää ja kyl siin sellasen kummun huomaa jo vaik masumakkaroita onkin :LOL:
onneksi kaeri just synnytti niin saan omat mammahousut takaisin!
välilä tuntee pieniä nykynöitä masulla,jotka tuntuvat liikkeiltä mut en ole viel ihan uskonu et ne niitä olisi!kamalia liitoskipuja ajoittain,varsinki ku nousee nopee tai yöllä vaihtaa nopeesti asentoa,auts!
meillä häihin enää alta 2viikkoa ja jussista alkaa miehen loma,sitä odotellaan!päästää sit loman aikana yhdessä kuuntelemaan sydänääniä neuvolaan :heart: otetaan Kaapokin mukaa,saa nähä miten reagoi ku ei kuitenkaa asiaa ihan ymmärrä. Eilen käytii kaverin vauvaa katsomassa ja oli ihan innoissaan siitä mut entä sit ku oma vauva tulee kotio?

mä välillä jo mietin synnytystä ja toivon että ei käynnistetä/välilihaa leikata ku Kaapon kanssa ne tehtii ja sitä ei sit istuttu yhtään yli 2viikkoon ja käynnistyksen takia sairaalas niin kauan...toiveena olisi että menisi hyvin,saisi puudutuken ajallaan ja terveen vauvan syliin ilman leikkaamisia =) suuret toiveet..hih
Mun la:n voisi vaihtaa 14.12
nyt ruuan tekoo ja imuroimaan!

sini ja maha-asukki 14+2
 
Heippa kaikille todella pitkästä aikaa!En tiedä miten sitä on ollut niin laiska,ettei ole muka jaksanut tulla koneelle istuskelemaan ja kirjoittelemaan,tosin ei omassa olossakaan ole mitään muutoksia ollut,välillä tuntuu,että onkohan sitä edes raskaana,kun ei mitään vaivoja ole,väsymykset ja etovat olot jäänyt taakse =) . Jollakin toisellakin oli ollut pari viikkoa sitten polttarit,samana päivänä kuin mulla :D,oli kyllä menoa ja meininkiä:D. Mitäs teillä on juhannussuunnitelmissa?Me lähdetään torstaina ajelemaan Kuusamoa kohti miehen 24hengen hirsimökille,jossa on rantasaunat ja kaikki,tuskin malttaa odottaa:)!!Vieläkö mukaan lähtee ystäväperhekkin:)! Mutta nyt taas jatkamaan kokkailua. Kauniita kesäpäiviä kaikille =) :wave:

Helga &P/Kerttu 14+2
 
B-7
Ei uutta pinoa?

Tässä neuvolakuulumiset vielä tänne pinon hännille B)
Rv 15+2
Pissa puhdas
rr 105/59
:heart: 155 krt/min
sf mitankin otti,huikeat 13cm =)
painoa tullut alusta nyt tasan 2kg
Siinä ne tärkeimmät päivän uutiset,kaikki hyvin siis :heart:
 

Yhteistyössä