JOULUN odottajat MARRASkuussa!*jo korkattu!!*

vaaleanpunainen sävy nestemäises viittaa lapsiveteen......! että, ööh oleks kahtonu pikkarin suojan kans koostumusta tarkemmin? ja mä edellisen aikaa iha raakasti sormil sitä kokeilin, liukasta, ja haistoin, ei hajua. ja se sit todentotta oli lapsivettä.. tulosyy korkea vedenmeno, kuulema olis pitäny jo aiemmin mennä, mä valskasin nelisen vuorokautta, lorahteli ruokalusikallinen kerrallaa suunnillee...
 
Semmosia about teelusikallisen kokoisia limaklönttejä sieltä on tullut, hajuttomia ja enimmäkseen värittömiäkin, jossain oli ikäänkuin veriviiruja seassa. Terkkarin kanssa eilen synnytysvalmennuksessa juttelin, niin veikkas että olis limatulppaa. Sitä pinkkiä ei oo tullut niin paljoa että epäilisin lapsivedeksi, mitä lieneekään.
 
B-7
Ultrakuulumiset.
Kaikki hyvin,vauva rt.Mua vaan hämäsi ilmeisesti se että vauva oli niin kovin alhaalla,asemissaan,etten itse tunnistellen löytänyt päätä alhaalta vaan kuvittelin peppua ylhäällä pääksi.Ja kova vauva nyrkkeilemään tuolla alavatsalla =)
Pa antoi 2,4kg eli sellainen ehkä hiukan alta 3,5 kg la:na.Sopii mulle :heart:
Sain 4D kuviakin kasvoista,jalasta ja kädestä eikä ottanut siitä ylim hintaa.

Mua on eilisillasta supistellut kovemmin ja painanut alas.Varmaan alkoi supistusärsytys kun lääkäri niin kovasti painoi alavatsalta saadakseen alhaalla olevan pään mitatuksi.
Ja limaa tulee täälläkin.En sitä miellä vielä limatulpaksi,koska kokemuksissa se aina ollut verestävää limaa mutta selkeästi jotain tuolla kohdunsuulla kuitenkin tapahtuu.Kävely on vaivalloista kun tuntuu aivain siltä että vauvan pää olisi tuolla jalkojen välissä. :whistle:
Mutta nukuin kuitenkin hyvin,tyyntä myrskyn edellä?
Viikonlopun yli kun päästään,sitten ei mua enää haittaa vaikka syntyisikin.

Eilen olin katsomassa ystävän vauvaa joka syntyi rv 37 painaen 1900g ja nyt oli hiukan yli 2kg ja mä en koskaan oo nähnyt mitään niin pientä mutta täydellistä ja suloista :heart:

Nyt laittamaan lapsille safkaa ja jos vaikka pääsis hetkeksi lepään

:wave: Petite ja seiska rv 35+4
 
Ei tule vuoden vauvaa täältäkään. Itse olisin voinut harkita, mutta tuleva isä oli "no no".

Annukka84. Täällä käytiin myös kerran polilla kuuntelemassa sydänääniä, kun oli ollut päivän hiljaista. Tuli kuulemma todella hyvää käyrää, joten taitaa noilla vaaveilla vain olla välillä hiljaisia päiviä. Olisi ennemmin hiljaisempia öitä. Viime aikoina tullut valvottua vähintään tunti yössä maha-asukin möyrimisen takia. Viime yönä oli joku 40min kestävä hikkakin. Vaikka hyvähän se on, että liikkuu niin ei tarvitse huolehtia.

Neuvolalääkärissä käyty. Paikat kiinni ja sykkeet hyvät. Painoarviota saatikka synnytystapa-arviota ei tehty ollenkaan. Itse asiassa ei edes sen kummemmin tunnustellut vauvaa mahan läpi. Sydänääniä kuunnellessa vain totesi, missä vauvan peppu on. Hieman pettynyt olo, kun olisin jonkinlaista kokoarviota halunnut. Katsoi vain, että kohdunkorkeuskäyrä näyttää normaalilta.

No loput selviää sitten synnytystilanteessa. Toivottavasti vaavi mahtuu hyvin ulos. Ensin harkitsin vakavasti synnyttää ilman epiduraalia, mutta nyt olen alkanut harkitsemaan sitä ihan sen takia, ettei voimat loppuisi kesken synnytyksen. Tähän pohdintaan vaikuttaa varmasti se, että on tällä hetkellä flunssan takia kaikki voimat poissa.
 
Viivi82. Näin ensisynnyttäjänä olen tietenkin ihan amatööri sanomaan, mutta ei se mahan laskeutuminen kai välttämättä mitään tarkoita. Itsellä on vatsa ollut alhaalla koko ajan. Yhdessä työseminaarissa lokakuun alussa tuntematon nainen kommentoi, että onpa vatsa alhaalla, taitaa kohta tulla synnytys. Mitään se ei onneksi ennakoinut, kun olisi silloin ollutkin liian varhaista. Odottajana kyllä saa kaikenlaisia positiivisia ja negatiivisia kommentteja. Erikoisinta on, että joidenkin mielestä maha on tosi iso ja joidenkin mielestä tosi pieni. Eikö se voisi olla välillä sopivan kokoinen? :|
 
B-7
Alkuperäinen kirjoittaja nasu30:
Erikoisinta on, että joidenkin mielestä maha on tosi iso ja joidenkin mielestä tosi pieni. Eikö se voisi olla välillä sopivan kokoinen? :|
Näin juuri.Ihmiset on kummallisia :eek: Jotenkin vaan mielletään odottava äiti kaikkien yhteiseksi omaisuudeksi ja mielipiteitä painoasta,mahasta ja ulkonäöstä raskaana,saa kuka tahansa,tuttu tai tuntematon,antaa!
Ja se on vielä hyvin hämmentävää kun yksi meinaa että liian pieni maha ja toinen taas voivottelee,"mitensulla onkaan noin iso maha".
Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Sen kun vaan aina muistaisi! B)

Ei tule meillekään vuoden vauvaa!

Itse oon kyllä kerran ollut mammamallina 2+ odotuslehdelle kun ootin viitosta,se oli ihan hauska kokemus! :whistle:
 
No niin, piti tulla kommentoimaan, mutta en enää muista MITÄ! :headwall:

Härkiksen mummujutut kyllä jäi mieleen. Aivan uskomattomia tyyppejä!!!!!

Aubrieta, vauvan tulo tuntuu tosiaan aivan epätodelliselta. Ei meinaa millään ymmärtää, että kohta pitäisi jotain pikkuista hoitaa. Ja vielä koko ajan, ettei se olekaan vaan kylässä! Sun vauveli kuulostaa tykkäävän samasta asennosta kuin tämäkin masuasukki :)

Yhden tuttipullon ostin enkä ole pesuja vielä miettinyt. Ajattelin, että jos ei rinta riitä, niin mietitään sitten lisää.

Lääkäreistä: nt-ultra oli vapaaehtoinen ä-polilla (polimaksu piti maksaa itse), sen jälkeen kaksi lääkärikäyntiä neuvolassa, näistä toinen oli rakenneultra. Ensisynnyttäjänä tulee vielä kolmas lääkäri, joka mulla perätilan takia ä-polilla. Varmaan taas pikkumaksu tulee itelle maksettavaksi. Ja tää kolmas käynti on se ns. synnytystapa-arvio. Eiköhän sitä sitten uudelleensynnyttäjille kuulu ollenkaan, en tiedä. Puolessa välissä kävin huojentamassa epäilyksiä yksityisellä ultrassa. Painoarvion olen saanut yksityiseltä sekä noista kahdesta lääkäristä. Ja ensi viikolla viimeinen. Erilaisia käytäntöjä tuntuu olevan eri puolilla Suomea.

Omituinen otus on tosiaan hukassa jossain... huhuu???

Joululahjoja en ole vielä hankkinut, ensin pitäisi kummilapsille keksiä jotain synttärilahjaakin. Joululahjat on ollut aina jotain pienempää. Tulevalle iskälle pitäis joku pieni juttu keksiä jouluksi. Mummulle ja pappalle aiottiin teettää vauvakuvista ensi vuoden kalenteri. Samoin joulukortit teetetään vauvakuvista. Meneepä samalla uutisetkin perille.

Viime viikonloppuna piti paistaa ensimmäiset tortut, kun täällä pohjoisessa oli niin jouluista :) Pitäisköhän yksi satsi pipareitakin paistaa jo etukäteen, en selviä joulusta ilman pipareita ja tuskin niitä jaksaa/malttaa joulukuussa paistella.

Kamomilla, sullahan alkaa olla jo ekoja merkkejä tulevasta.

Ja vuoden vauvaa ei löydy täältä, ollaan sen verran "erakkoja", ettei onnistu. Toivottavasti Annukka valitaan, olisikin kiva lukea vähän "erilaisesta" tapauksesta. Ja hyvä, että vaavilla oli kaikki kunnossa, sillä vaan on ollut rauhallisempi kausi. Meidän Ihme tuntuu heränneen eloon vasta viime viikkoina (kun työt on ohi ja äipällä on aikaa olla kotona, on se niin ajattelevainen :heart: ), koko ajan hyöritään ja pyöritään, mutta ei vaan käännytä oikein päin :headwall: :headwall: :headwall:

Nyt en enää muista mitä muuta piti kommentoida, pitää lähteä ulos tuulettumaan!

pulla ja Ihme 36+0 *POKS* ja viikon päästä täysaikainen :heart:

*muoks* piti kokeilla eka kerran lihavointeja ja taisin onnistua :D
 
Terve!

Joululahjoista tulin kommentoimaan. Kaikki on päätetty ja listattu, joten ukkokin kerkee ne sit hommaamaan jos mulle tulee lähtö. Meinasin kyllä itse ne käydä hankkimassa, vältän tietysti aamupäiviä.. iltaisin ne myrkkymummot on jo kotonaan. Lähellä aattoa sit kasaan vielä joulukorit molemmille appivanhemmille ja minun ja ukon sisaruksille. Joulukortteja en lähetä vaan laitan lehteen joulutoivotukset, ne on kätevä hoitaa suoraan kotikoneella.

Mä oon nyt ihan täysi tätä odotusta.. tänään ei ole päässyt kertaakaan nousemaan levosta tai istumisesta ilman supistusta.. kellari on tosi kipee ja arka.. ärsyttää. Ja tässä pitäis vielä nauttia arjesta. Kyllä vain.. joo-o.. :headwall:
 
Hemmetin joulu.
Pitää lähettää kortteja: Niitä osotteita ei varmana löydy mistään ja metsästellään kissojen ja koirien kanssa. Tekstiviesti on vaan niin tylsä!
Tulee kylmä: Tän mahan kanssa pitäisi vielä kerrospukeutua. Jouluostoksilla vessassa käymiseen täytyy varata 15 minuuttia sen takia, että kuoriutuminen ähinän ja puhinan kanssa ja sen jälkeen pukeutuminen kestää sen 14 minuuttia. Itse pissiminen kestää noin sekunnin, kun ei sieltä oikeasti mitään tule, pissattaa vain koska vauva painaa rakkoa.
Pitää ostaa lahjoja: Olen taas kerran päättänyt olla ostamatta kenellekään mitään. Viimeistään kahta viikkoa ennen jouluaattoa iskee syyllisyys ja kaupoille on raahauduttava vaikka väkisin. Siinä vaiheessa kaupat ovat laittaneet tavaroille tuplahinnat -ihan joulun kunniaksi- ja näen ne samat kamat joulun jälkeen Anttilan alahyllyllä supertarjouskorissa.
Pitää leipoa: Piparit ei onnistu koskaan. Ensimmäinen pellillinen palaa aina ja seuraava jää raa'aksi. Ostan piparit epäonnistuneen leipomisyrityksen jälkeen kaupasta. Katson edelleenkin koskematonta piparipurkkia vielä helmikuussa miettien, pitäisikö nämä piparit jo heittää roskikseen... Tortut on kyllä hyviä, mutta syötyäni niitä kaksi pellillistä lasken posket punottaen sitä kalorimäärää, joka juuri tuli vedettyä poskeen.
Ulkona on liukasta: Täällä ei hiekoiteta. Vaikka lunta ei juurikaan maassa ole, jäätä on senkin edestä! Toivottavasti en riko tänä vuonna viime vuoden pyllylleenlentämisennätystä: 10 kertaa. Nyt kun massaa on reilu 20 kiloa enemmän kuin viimevuonna, mustelmat kankuissa tulevat olemaan hillittömän kokoisia!
Joulukuusi: Viime vuonna ei hankittu. Meillä oli pieni, muovinen pöytäkuusi. Kyllä harmitti. Nyt varmaankin haetaan ihan oikea kuusi. Minun tuurillani metsässä tulee kamala tappelu ja päädymme kaatamaan sen ensimmäisen, joskin harvaoksaisen yksilön, joka ei jaksa kantaa edes koristeita. Siinä se sitten nököttää alastomana keskellä olohuonetta tiputtaen kaikki havut jo ennen aattoa, kun ei sitä muista kukaan kuitenkaan kastella.

Oikein positiivista joulua kaikille vaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja pulla75:
Ja vuoden vauvaa ei löydy täältä, ollaan sen verran "erakkoja", ettei onnistu. Toivottavasti Annukka valitaan, olisikin kiva lukea vähän "erilaisesta" tapauksesta.

Onpa ihanaa että joku ajattelee näin! Ennen ajattelin aina saavani sen "perinteisen" perhemallin, ja vieläkin meinaa hävettää kun tietää mitä osa ihmisistä ajattelee, jotenkin miellän tämän lapsen "isättömyyden" omaksi viakseni vaikka eihän se minun syy ole että toinen ei ota vastuuta. Esim. toiset isovanhemmat eivät ole ottaneet mitään yhteyttä, enkä tiedä uskallanko minä itse ottaa, kun en tiedä mitä minusta ajattelevat. Kiva olisi isänpäivänä kuitenkin kaikesta huolimatta tätä isääkin muistaa, mutta on vaihtanut puhelinnumeronsakin etten varmasti saa yhteyttä... Nyt sitten on tästä kaikesta tullut semmonen puolustusreaktio, että "minähän pärjään", sillä varmaan tuohonkin hain...

Joulukortteja en lähetä, säästän nekin rahat kun on vauva syntynyt ja lähetän sitten valokuvat ulkomaan suvulle plus muille kaukana asuville. Tykkään ite hirveesti joulusta ja SYÖMISESTÄ että toivottavasti syntyis asukas la:n aikoihin niin pääsis sitte kotiin jouluks!

Nyt kun muutin niin uskokaa tai älkää, mutta voi mitä ylellisyyttä on kun on pakastin ja pesukone! -->pyykille + rommirusinajäätelöllä herkuttelemaan... :whistle:
 
Annukka Kyllä sä pärjäät. Ei se lapsen vika ole, jos isä on mikä on. Mikäli toisenpuolen suku on sellaista, etteivät halua olla tekemisissä niin sitten on, ei se sinun eikä lapsen vika ole. Meitä on niin moneen lähtöön, että ihan oksettaa. Sä sentään kannat vastuun, siis oikeesti! Mulla on tuttavapiirissä näitä tyyppejä, jotka vaan tekee lapsia ja sit jättää ne heitteille.. Eräs tuttavani, sillä on 5 lasta 4:lle erinaiselle.. ja naiset on.. no, ne on vasta jotain.. Saatte itse kuvitella. Vastuu on kaiken aa ja oo, kyllä sä siihen pystyt!!! Ja jos tulee vastoinkäymisiä, kuten varmasti jossain vaiheessa tulee, niin ei muuta kuin pyydät apua ja menet suoraan ongelmia päin, ei ne katoa, ne on vaan järjesteltävä ja hoidettava.

Perinteinen perhe: Mikä se on? Jäin miettimään tuota sanamuotoa.. Onko kukaan meistä joulumammoista varmasti perinteisen perheen jäsen? Minusta kukin meistä edustaa omaa perinteistä perhettä, omaa perhettä.

Mussupussu Voi että miten positiivista.. jotenkin oisin voinut kirjoittaa tuon itsekkin! :LOL: On useinkin just tommonen olo Joulun kanssa ja monen muunkin asian kanssa. Siinä ei vaan minun kohdalla auta mikään, vaan pitää repiä se into jostain ja vaan yksinkertaisesti tehtävä ne asiat ja yleensä menen sieltä mistä aita on matalin. Minä rehellisesti sanoen inhoan joulua ja sitä hössöttämistä.. inhoan sitä kiirettä ja hulinaa.. Inhoan niitä riitoja ja ongelmia, joita joulu tuo tullessaan.. Inhoan kaikkea ylimääräistä joulussa.. Minä siis en todellakaan ole jouluihminen, järjestän sen joulun kyllä lapsille ja silleen, mutta teen sen hyvissä ajoin ja mahollisimman ressittömästi ja sitten me vaan ollaan. Me ei kyläillä sukulaisissa eikä ravata hautausmailla.. me vaan ollaan oman perheen kesken. Vieraita meille on aina tulossa pilvin pimein, mutta ovet pysyy kiinni. Joulu on meidän oma aika, meni se sit miten tahansa.

Yksi perinne mulla on.. kokoan kaikki lähellä olevat tai täälläpäin kyläilemässä olevat lasten kummit yhtenä iltana valmiustilaan, starttaan auton ja ajan jokaisen luokse erikseen pakettien vaihtoon. Yleensä se ilta on 22. tai 23. ja kun keikka on heitetty, sen jälkeen en ole tavattavissa, kukaan meistä ei ole. Sillä ajelulla rauhoitan itseni, asennoidun lasten jouluun ja itken jos itkettää, nauran jos naurattaa, olen autossa yksin. Sen minä tarvitsen.

Kyllä me mammat selvitään kaikesta ajoissa tai viimeistään ajallaan. Uskokaa pois, kyllä me selvitään, kaikki, omalla tavallamme!!! :wave:
 
Sarjapostausta.

Meillä tulee olemaan ainakin toistaiseksi "perinteinen" perhe, eli sellainen joka vastaa valtaosan näkemyksiä perheestä; Heterovanhemmat jotka ovat avioliitossa kun lapsi/lapset syntyy. Hyvät suhteet isovanhempiin, verkosto.
Mutta jos lähtee kattomaan vaikka ihan mun omaa perhettä, niin perinteisen kulissin takana on seuraava soppa; Mulla on sen "ydinperheeni", eli perheen jossa kasvoin aikuiseksi, lisäksi isä ja tämän perhe, ja siskopuoli ja tämän perhe. Isälläni on kaikenkaikkiaan viisi tytärtä kolmen eri naisen kanssa. Äidilläni on neljä lasta kahden miehen kanssa. Mulla ei ole yhtään täyttä sisarusta, mutta kuusi siskopuolta ja yksi velipuoli. Mun sukunimi vaihdettiin muun perheeni kanssa yhteneväksi ennen kouluunmenoa, eli otin isäpuoleni sukunimen käyttöön.

Tuli aika hieno sukupuu kun tein vauvakirjaan sitä :saint:
 
KamomillaJust tätä meinaan, eli mulle se perinteinen perhemalli ei meinaa mitään sen kummempaa kuin että on isä ja äiti yhdessä lasta odottamassa ja siitä huolehtimassa. Ihan sama monta niitä on ja onko jommalla kummalla jo entisestään lapsia... Vielä elättelen toivoa että jonkun löytäsin, eikö meille kaikille kuitenkin ole jossain joku?
 
DoB
Ihan ekana, Härkis voi hitto miten törkeetä kohtelua olet sanaut osaksesi! :kieh:

Täällä on vähän ihmeelliset fiilikset. Tänään oli neuvola ja lääkäri. Vauvan pää on jo hyvin kiinnittynyt ja painoarvio oli nyt 2,9 kg ja syntymäpainoksi veikkasi 3,5 - 3,8 kg. Eli ihan normaalikokoinen vauva tulossa meille. Lääkäri sanoi, että nyt vaan kovasti lenkkeilet, saunot ja harrastat miehen kanssa seksiä niin kaikki sujuu hyvin :) Kohdunkaula oli pehmeä ja avautunut vähän, lapsivesi vähentynyt. No lähdin innoissani ihanasta ilmasta lenkille iltapäivällä ja siitä lähtien onkin supistellut kunnolla ja ihan kipeestikin koko illan ja samoin vuotelee hieman rusehtavaa verta. Alaselkää särkee. Ton vuodon mä silti yhdistäisin siihen lääkärin tekemään sisätutkimukseen, pitää nyt seurata jatkuuko tämä.

Meinasin mennä vielä illalla saunaan, saa nähdä mitä tuntemuksia se aiheuttaa :D

Ja Annukka sä löydät ihan varmasti sen sulle tarkoitetun oikean ihanan miehen :heart:


Dob ja pieni 36+0 :heart: Hurjaa.....
 
Heip!
Jopas oli luettavaa, kun en viikkoon ole kerennyt koneelle! =)

Mulla oli viikko sitten se ultra kättärillä, missä katsottiin vaavin kokoa.. No n. 2kg eli ihan ok kokoinen. Istukan virtaukset ja lapsiveden määrä normaali. En mä kyllä itse ollut huolissani, mut en pannu ylimäärästä ultraa vastaankaan =) Vielä 3 vkon päästä uus ultra, että jatkaa kasvuaan omallla käyrällään.. Ja sanoi muuten, että tietokoneen laskemat painoarviot voi heittää ihan yhtä paljon kuin käsin kopeloidutkin.

tuttipulloista pari esikoisen vanhaa on tallessa, keitän ne ennen käyttöä ja sit aina sillon tällön kun siltä tuntuu. Niin paljon puhutaan allergioiden lisääntymisestä, kun kaikki normaalit bakteeritkin desinfioidaan pois! Niin en oo ruvennu hysteeriseks siivoajaks vaikka vauva onkin tulossa..

Mulla ois kaikki valmiina vauvan tuloon, vaunutkin kaivettiin viikonloppuna anoppilasta esiin.. Eilen illalla oli ekan kerran kipeitä supistuksia, siis niitä "oikeita" supistuksia, mitä muistan esikoisen synnytyksestä. Nousin nukkuva esikoinen sylissäni sohvalta pelkillä vatsalihaksillä, ni jotenkin ei kroppa tykännyt siitä! Säikähdin vähän, ettei vaan nyt käynnistynyt mut onneks meni ohi vartissa..

Hitsi ku tossa lukiessa oli muka niin paljon kommentoitavaa, mutta nyt ei tuu mitään mieleen! Pitää palailla uudestaan.

Findy :heart: 34+6
 
Hei vaan kaikille taas pitkästä aikaa :wave:

sellaista ajattelin kysyä jos joku tietäisi, eli aloitin tänään nyt virallisesti äitiyslomani, mutta sijaiseni lähtee ulkomaille viikoiksi 48-49 eikä työnantajani saanut ketään siiihen tuuraamaan ja nyt hän haluaa minut töihin noiksi marraskuun viimeiseksi ja joulukuun ensimmäiseksi viikoksi, yritin kieltäytyä vedoten että meillä on remontti uudessa asunnossa meneillään ja vielä pitäisi sitten saada muuttokin tehtyä, mutta hän ei anna periksi :( jostain luin että äitiysvapaa olisi pakollinen vapaa vähän niinkuin sairasloma..eli jos nyt joudun töihin menemään nii korvaako mikään vakuutus jos jotain sattuukin..työni ei kyllä mitään raskasta ole, mutta silti suoraan sanottuna v*tuttaa mennä töihin kahdeksi viikolla lomalla mitä olen jo pitkään odottanut...

maria & pikkuinen 33+6
 
Maria et todellakaan mee töihin äitiyslomalla! Siihen on ihan syy, miksi äitiysloma on lakisääteinen! Silloin pitää levätä ja kerätä voimia synnytystä varten. Ajattelepa, jos jotain pahaa tapahtuisi sun lapselle, kun olet töissä. Et varmaan ikinä antaisi itselle tai pomolle sitä anteeksi. Pyydät vaikka lääkäriä kirjottamaan sulle tosta lausunnon, jos pomo ei muuten usko ja tajua. Hei haloo!

Tottakai sä löydät miehen itelles Annukka! Se voi olla vaikka naamioitunu joulupukiksi tai se voi asua tälläkin hetkellä sun naapurissa. =) Kyllä se siellä jossain lymyää.

Jos nyt Kamomilla ei seuraavaks synnytä, ni sitte se on DoB! Avainsanat: kiinnittynyt ja pehmennyt. Heh. On tää niin jännää!

Kyllä mä jollain tavalla joulusta pidän. Lapsuuden jouluista tulee hyviä muistoja mieleen, vaikkei me koskaan paljon lahjoja saatukaan, mutta se yhdessäolo ja meillä ei koskaan juotu viinaa jouluna... Oli rauhallista. Ja silloin oli maassa lunta! Ihanaa, valkoista, narskuvaa lunta. Lumi on ihanaa. Joulussa on myös ihana tuoksu. Glögi, havunneulaset ja piparit (vaikka hiukan kärähtäneetkin) yhdessä tekevät joulun tuoksun. Mitäs muuta tulee joulusta mieleen?

Meillä oli lapsuudessa perinteinen perhe, joka myöhemmin paljastui kulissiksi ja vanhemmat erosivat. Molemmat ovat löytäneet uudet kumppanit, joilla on myös lapsia. Naimisiin eivät ole menneet, eivätkä kuulemma menekään, joten yhtään sisaruspuolia ei minulla ole, vain kaksi kokonaista. =) Emme ole miehen kanssa naimisissa, joten siihen loppui se perinteisyys. Kyllä se ukko joku päivä kosii...

Aino&kiukkunen rv36+1
 
Maria 08: Anteeksi nyt vain, mutta jo on työnantajasi tyhmä ja ITSEKÄS p#¤%&a!!! Onko hän mies kenties vai jopa todella idiootti naisimmeinen? Tokihan voit mennä töihin, mutta kuten Mussupussukin sanoi, jos vauvalle tapahtuisi noiden kahden viikon aikana jotakin negatiivista, et luultavasti koskaan antaisi itsellesi sitä anteeksi. Äitiysloma alkaa nykyisin tiettynä ajankohtana, että keho saisi tarpeeksi aikaa kerätä voimia synnytystä varten. Se mahdollisuus ja oikeus sinulle on lain mukaan annettu, joten mitenkään huonoa omatuntoa ei tarvitse potea eikä edes mitään lääkärintodistuksia asiasta esittää. Ei ole sinun ongelmasi tuossa tilanteessa pohtia, miten työnantajasi pärjää, kun olet poissa, se on aivan hänen asiansa järjestää ja selviytyä siitä, sinulla on nyt oma ja vauvan hyvinvointi etusijalla. Järkyttävä #¤&, en viitsi tänne kirjoittaa niitä sanoja, jotka mielestäni kuvaavat tuollaista työnantajaa! Tsemppiä!!!
 
maria-08 , et todellakaan mene äitiyslomalla töihin, tuo äitiysloma on lakisääteinen ja näinollen työnantajasi toimii laittomasti vaatiessaan sinut töihin. Kannattaa varmaan ottaa yhteyttä ihan tonne omaan liittoon tai työsuojelupiiriin ja vaikka pyytää matskua aiheesta. Lääkärinlausunto ei varmaan asiaa miksikään muuta koska työnantaja ei varmaan tajua ennenkuin näkee ihan sen lakipykälän missä asia on mainittu. Ihmettelen vaan miten työnantajat voi olla noin tietämättömiä!

Hei mä tossa muistelin että olikos sillä Omituisella Otuksella muutto ja ehkä sillä ei oo netti nyt vaan käytössä? Ehkä siis poissaolo siksi?
 
joo työnantajani on siis naisihminen joka ei varmaan kuuna päivänä tule lapsia hankkimaan, eikä tunnu ymmärtävän miks jotkut niitä haluaa, pyörittelee vaan silmiään :| eikä ymmärrä raskaudesta yms yhtään mitään, nytkin hän vielä sanoi sitä että "eihän sinun laskettu-aika ole kun vasta joulukuun puolessa välin, että eihän se mitään haittaa tuohon työntekoon" ... jostain luin että äitiysloma olisi ihan pakollinen vapaa, mutta en nyt löydä mistään sellaista tietoa kun yritän etsiä :( onneksi ensi viikolla on neuvola-aika, en enää keksi muita vaihtoehtoja että kun pyydän sieltä että voisivatko kirjoittaa jonkinlaisen lapun työantajalle, missä lukisi että en saa mennä töihin jos he edes sellaista voi kirjoittaa vaikkakin tiedän että kuten keukeu sanoi niin ei työnantajani silti tajua, mutta kyllähän se varmasti edes hiukan auttaisi, voisin kieltäytyä siihen vedoten kun muu ei tunnu auttavan..ärsyttää vaan niin sikana kun työnantajalla on kumminkin ihan alusta asti ollut tieto äitiyslomalleni jäämisestä, niin olisi järjestänyt asiat kunnolla tällä välin...anteeksi kun paasaan tätä asiaa täällä mutta ketuttaa vaan niin hemmetisti :ashamed:

maria & pikkuinen 34+0
 
Huomenta vaan kaikille !
Ihan pakko tulla heti kommentoimaan tuota maria-08:n työnantajan touhua. Omassa työssäni hoidan noita henkilöstöasioitakin, joten suututtaa tuollaiset pomot kuin sinulla. Ensinnäkin, työnantajasi ei voi pakottaa sinua töihin. Voit kieltäytyä ja hänellä ei ole oikeutta rankaista sinua siitä millään tavalla. Työsopimuslaki kertoo asiasta, käske lukea se jos ei muuten usko. Todistus neuvolasta on tarpeeton, ei sellaista tarvita. Hän on aikanaan saanut ilmoituksesi raskaudestasi ja äitiyslomastasi, ei muuta tarvita. Onko teillä työsuojeluvaltuutettua töissä ? Käänny hänen puoleensa, hänen kuuluu auttaa sinua tai luottamusmies. Laitan tähän kopsun työsopimuslain kohdasta:

Perhevapaat
1 § (29.6.2006/533)
Äitiys-, erityisäitiys-, isyys- ja vanhempainvapaa
Työntekijällä on oikeus saada vapaaksi työstä sairausvakuutuslaissa tarkoitetut äitiys-, erityisäitiys-, isyys- ja vanhempainrahakaudet.

Työntekijällä on oikeus pitää vanhempainvapaa enintään kahdessa osassa, joiden tulee olla vähintään 12 arkipäivän pituisia.

2 §
Työnteko äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana (11.12.2002/1076)
Työntekijä saa työnantajan suostumuksella tehdä äitiysrahakauden aikana työtä, joka ei vaaranna hänen eikä sikiön tai syntyneen lapsen turvallisuutta. Tällaista työtä ei kuitenkaan saa tehdä kahden viikon aikana ennen laskettua synnytysaikaa eikä kahden viikon aikana synnytyksen jälkeen. Sekä työnantajalla että työntekijällä on oikeus milloin tahansa keskeyttää äitiysrahakauden aikana tehtävä työ.

Työnantaja ja työntekijä voivat sopia osa-aikatyöstä ja sen ehdoista sairausvakuutuslain 23 §:n 2 momentissa säädetyn vanhempainrahakauden aikana. Työntekijän oikeudesta osittaiseen vanhempainrahaan säädetään sairausvakuutuslain 21 §:n 4 momentissa. (11.12.2002/1076)

Siis työntekijä saa mennä töihin, muttei työnantaja voi pakottaa. Sinuna en menisi. Ihme nainen se teitin pomo. Eihän tuollainen voi olla esimies, joka ei tunne lakeja ja sääntöjä !
No, toivotaan, että hän tajuaisi. Hänen tulee hankkia sijaiselle sijainen, jos on antanut sijaiselle vapaata. Olisi kieltänyt sijaisen vapaan, siihen hänellä olisi ollut oikeus, ei sinun vapaaseesi.
Nyt menen katsomaan, että koululainen alkaa oleen valmiina kouluun lähtöä varten.
 
Maria-08: aikamoinen työnantaja sulla.Mä en kyllä missään nimessä suostuis töihin,just sen takia et jos jotain sattuu
Mulla olis töitä sairasloman jälkeen 4 päivää,mut en oo kauhean innokas menemään töihin.Suurin syy on se et mulla on matkaa töihin (muutettiin kuukausi sitten uuteen asuntoon) 76 kilsaa.Nyt varsinkin,kun on alkanut noi liukkaat kelit niin pelottaa lähteä aamuisin ajeleen tuota matkaa.

Meitin pikkusella on vauhdikkaat illat.Liikkuu silloin todella paljon...

 
Miekin kannustan maria-08:a pysymään lujana, elä mene töihin vaikka kykenisitkin!

Läkareneuvolasta ja synnytystapa-arviosta palattu ei-juuri-hullua-hurskaampana. Ei painoarviota, pelkkä nyrkkituntuma että mahtuumahtuu. Nyt mä olen sitten ihan kahden vaiheilla sen suhteen, että varaisinko ajan vielä yksityiseltä ultraan vai mennäänkö näin. Mies oli sitä mieltä että voidaan ihan hyvin mennä näinkin.
Kohdunsuulla ei ollut tapahtunut radikaaleja muutoksia, lyhentynyt ja pehmentynyt on, mutta kiinni kuitenkin, eikä pää ollut lähelläkään kiinnittymistä mihinkään kanavoihin :p . Saa mieskin vielä mennä ensiviikolla vieraspelireissuille :D .
 

Yhteistyössä