***JOULUTONTUT -08, MAALISKUUSSA 2009 !***

Joo oon kans samoilla linjoilla sun kanssa B7, että hätä keinot keksii! Mä oon käyttäny suojautumiseen just myös pashmina-huivia ja harsoa. Mutta oon huomannu itestäni, että kyllä esim. kahvilassa imettäminen jotenki vaivaa mua. Meen aina mieluummin sinne vessaan imettämään... Siitä perheenisästä... Jos ei oo nakua tissiä ennen nähny, ni jo oli korkea aika! :LOL: Ihme kyyläilijöitä muutenkin jotenkin tuntuu olevan liikkeellä...

Mies nukkuu krapuloissaan sohvalla. Olivat eilen viihteellä kummisedän kanssa... Hyi mikä lemu!

Meen taas ja tuun taas!
 
NullPoints täällähän mä :wave:

Meille ei kuulu mitään sen ihmeellisempää niin jäänyt vaan taustailee ja lukemaan muiden kuulumisia. =)

Käytiin 2kk neuvolassa tän kuun alussa ja äijä oli 6500g(3860g) ja 61cm(52cm) ja nyt sitten maanantaina 3kk neuvola että saas nähdä minkä kokoinen jässikkä on.

Jässikkä vetää täydet yöt unta ja kiinteät aloitettiin tossa muutama viikko sitten ja syö tosi hyvin jo.Rytmi alkaa olemaan pikku hiljaa kohillaan ja ulkona nukkuu parit 3-4h päikkärit päivässä.

Mä päätin olla osallistumatta siihen rokotetutkimukseen juteltuani lääkärin kanssa 2kk neuvolassa, eli ei siis rotaakaan otettu.Nyt sitten eka rokotus 3kk neuvolassa maanantaina, saa nähdä miten ukkeli siihen reagoi.

Silmien väristä olitte jutellut ja meillä isännän kanssa molemmilla vihreät silmät ja isommalla typykällä kanssa vihreät mutta ne alkoi vasta vihertää koulun kun aloitti että saa nähdä tuleeko pikku ukkelille kanssa vihreet silmät ja kuinka myöhään.

DD:lle tsemppiä , olihan aika provoksi tehty jo sen hääohjelman otsikko. :hug:

Kaikille muillekin :flower: ja ihanan keväistä viikonloppua. =)

Punahattu ja Jässikkä kohta 3kk :heart:
 
Heippa kaikki=) oon sivussa seuraillut teidän pikkuisten kasvuja :) ei tahdo löytyy aikaa tänne koneelle... sen verran täytyy nyt kysästä punahatulta miksi ette mennyt rokotetutkimukseen???itse olin niin kahen vaiheilla ja nyt sit kuitenkin varattiin aika.. mitä mieltä se lääkäri sit oli?? mulla ei oikein tietoa tuosta ole ku 2 kk neuvolassa en tajunnut kysellä siitä mitään... :( olis nyt ens ti aika ja sit 3kk neuvola parin viikon päästä et tuleekohan siinä liika pistoksia sit tms.. :| päivän jatkoja kaikille :wave: :flower:
 
Heips kaikille!
En ole kirjoitellut piitkään aikaan, lukenut kylläkin.

Nyt oli ihan pakko, meillä nimittäin poitsulla eka mahatauti ja huh,huh minkäläinen. Oksensi 9tuntia ihan kunnollisia ykiä (vati piti olla lähistöllä) ja ei suostunut sit oikeen tissiäkään ottamaan, pikkuhiljaa kuitenkin pieniä määriä. Ja luulin jo että tauti ohitse oksensi vielä ja alko ripuloimaan ja tissiä ei millään. Lypsin sitten ja ruiskulla pieniä määriä sain menemään, ja sitten pikkuhiljaa alko tissi taasen maistumaan nyt jo hiukan paremmin ja tauti alkoi keskiviikkona ripulia tuleepi vielä, mutta oksentanut ei onneksi enään ole.
Elikäs tälläinen kiva tauti meillä jo oli, kiersi kyl sit koko perheen

IHANAA AURINKOISTA KEVÄTPÄIVÄÄ JA VIIKONLOPPUA

iittala ja poitsu 3 ½kk
:heart: :heart:
 
3 kk neuvolasta kotiuduttu.
Pituus 63,8cm (50 cm)
Paino 6620g (3730g)

Hyvin on siis kasvanu :) Ensimmäinen rokotus saatiin ja siitä piti loukkaantua, mut hetken päästä jo hymyili terkalle :heart: Saa nähä tuleeko mitään haittoja...Toivottavasti ei. Nukkuu nyt vaunuissa, jäi sinne kotimatkalta.

Kysyin sit vielä terkalta siitä tikkiasiasta, kun jotenkin jäi epäilyttään se lääkärin "se nyt vaan vie aikaa"-kommentti, niin terkka sano heti että ei kuulu enää olla... :kieh: Varasin nyt sit yksityiselle ajan, josko papan ottais samalla.

Meillä on muuten olu nyt samaa kun Saparolla, ihme kitinää ja vitinää päivisin :whistle: Välillä ei tiä mitä tekis kun mikään ei kelpaa. Eilen sai muutaman oikein kunnon huutokohtauksenkin :ashamed: No, yöllä onneks nukku taas normaalisti.

Aattelin alkaa velliä tarjoamaan illalla, minkä verran sitä kannattaa ensin antaa (unohdin sen kysyä...)? Ja sekotanko sen eka korvikkeeseen, vai annanko erikseen?

 
viivi mä oon antanut parina iltana ja päivänä maissivelliä sillai, et aluks 20ml sekoitettuna korvikkeeseen sen verran mitä juo ja sit seuraavana päivänä annoin jo 30ml velliä. jotkut sanoo, ettei sais sekoittaa keskenään, koska niistä on eri bakteerikanta tai jotain mut kaikki mun ystävät on sekoittanut, joten mäkin teen niin :) pojalla meni maha huomattavasti kovemmaks, ei tullu kakkaa kuin yhden kerran päivässä, vaikka normaalisti tulee 3-4 krt. nyt en ole sitä edes antanut.

meillä kans jotkut päivät on tosi huonoja ja yötkin ja oon ollu ihan poikki, mut ihmeesti sitä vaan jaksaa. ja mulla ainakin auttaa paljon noi ulkonakäynnit ja millon missäkin tapaamisessa juoksut. ei tarvii koko päivää yksin kotona viihdyttää poikaa, vaan se menee vähän kuin siinä "sivussa" kun höpöttelee muiden kanssa..vaikka joutuukin kanniskelee poikaa melkein koko ajan :) ja samanlailla kuin saparolla meillä on nyrkit ja sormet suussa ihan koko ajan ja kuolaa tulee kovasti! ei vielä oikein tajua ottaa lelua ja laittaa sitä suuhun, mut kääntymään meillä on opittu nyt ihan kunnolla =)

milja ja miika ylihuomenna 3kk
 
Mukavaa, keväistä viikonloppua kaikille perheille B)

Kyllä se kevät ja kesä tulee!! jee!!!!!! :saint:
kysymys perunasta te, jotka ootte antaneet jo muuta kuin tissimaitoa/korviketta, niin millä alotitte? onko peruna hyvä ykköseks? jos itse keittää ja soseuttaa ja joukkoon vähän omaa maitoa esim, onko hyvä?? Vellin ajattelin jättää kokonaan väliin meillä, kun ei siinä mitään ihmeellistä ole mitä tytsi tarttis.

vielä kyllä mennään pelkällä rintamaidolla, mutta tossa kuukauden kahden päästä, jos alottelis..tai sitten joa tarvii ni aiemmin, mutta en usko tänhetken näkymältä siihen että tarttis.. :whistle:

tyttö nukkunu jo neljättä tuntia...kyllä ulkoilmassa kelpaa! :saint:
jaah..tänään miehen kanssa vapaailta, siis kotona ollaan koko konkkis, mutta ihanaa kun sillä ei oo töitä! Sauna kuumaks ja saunasiider kylmään ja suklaat esiin iltaa varten...AAAH sanon minä,elämä ON ihanaa! ;)

elämässä ei ole kyse siitä, millaista se on, vaan siitä, miten sen ottaa tämmöisin aatoksin vloppua kohden,
kathe ja pian 3kk tytönpyllerö
 
:xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas:
Tirri sai alkunsa tasan vuosi sitten : 27/03/09! Eli siis toi oli laskuissa "menkkojen eka päivä".... vaikka ei ollutkaan.
Eli minne onkaan taas yksi vuosi mennyt? :whistle:

NP ja Tirri 3kk + 3pvää
 
olipas kiva lueskella teijän vellejen/kiinteiden alotuksista kun itse olen miettinyt että millonkohan sitä kannattais alotella?ootteko ootellu neuvolasta "lupaa"? rupesko syöttövälit maidolla lyhenemään vai mistä sen tietää että ois järkevää alottaa? mä oon ihan pihalla:)
 
Hei!

Katherine On ihan pakko vaan puuttua asiaan, vaikka meillä ei kiinteitä vielä käytetä... :D Mut olen kuullu et Bataatti olis myös hyvä ensimmäinen kokeilu?! Sillä me ainakin ajateltiin lähteä liikkeelle sitte ku aika koittaa (2vko sisään)

VALITUSTA taas kerran :ashamed:
Mut meillä on neiti alkanu OKSENTAA sen jälkeen ku saatiin Rotateq (2 satsi) ja 3kk rokotus :eek: Meillä oli 2pv kuumetta 38 astetta mut ei muita oireita (neiti nuutunu) ja sit 2pv tästä alko tämä oksentelu, eka 1-2 krt päivässä. Tänään 8 kertaa!!! Ei tule kaikki ulos masusta. Uskon et oksua koska on koostumukseltaan erilaista ku pulauttelu (mitä neiti normaalisti harrastaa) Eikä siis tule heti ruokailun jälkeen vaan esim 2h syönnistä... Voi hyvin muuten. PITÄISIKÖ huolestua??? :/

Kat
 
Heissan!

Mä olen ihan ihmeissäni! Poju vetäs tänään kerralla kokonaisen purkillisen kasvissosetta! :D Muutenkin hyvin on alkanu soseet maistumaan. Mitään masuvaivoja tms ei ole ilmaantunut. Kakka vaan on ollu hitusen kiinteempää ja eri väristä. ( joskus jopa aika mustaa jos soseessa on mustikkaa tai luumua )

babyseven Kyselin mieheltä sitä silmätutkimusta ja oli töissä karsastushoitajalta tiedustellut asiasta, niin pienillä lapsilla yleensä tutkitaan silmät peittokokeella ( eli peitetään toinen silmä ) tai Hirschbergin testillä ( valolla osoitetaan silmään.. en oikein sen tarkemmin tiedä siitä ) ja jos lääkäri tarpeelliseksi katsoo, niin voidaan myös tipoilla laajentaa silmät ja katsoa silmänpohjat. Vaikeaahan se on pieneltä lapselta ne silmät tutkia.. ja jos oikein kova karsastus on, niin hyvinkin pienelle voidaan kuulema jo aloittaa peittohoito. Mutta vissiin aika yleistä on että lapsella lievää ja hetkittäistä karsastusta on esim. väsyneenä, eikä se vaadi sen ihmeempää hoitoa.... sen enempää en mieheltä saanut irti! :D

Tänään on ollut helpompi päivä. Ei ole kiukkuiltu niin kovasti! Onneksi! Meinaa tää mamma olla aika naatti! Nyt sohvalle löhöömään ja herkkuja syömään!

Sapis
 
Ääh, mikäköhän mulla oli B7 kun kirjoitin vauvan silmälääkäristä, vaikka taaperon kanssa sinne ootte menossa... Mikä lie raskaudenjälkeinen dementia :p

Kiinteistä Katherinelle ja tietty muillekin, mä ajattelin kans jollain bataatilla aloitella, ihan vaan siks kun se on makeampaa kuin pottu, jota ainakin meidän esikoinen karsasti kovasti ja pitkään. Tai ehkä bataatti-perunalla. Ja porkkana myös on aika mieto ja makoisa; palsternakastakin muuten meidän poitsu tykkäsi (tosin sitä en antanut pelkiltään vaan esim. pottu-palsternakkaa). Kesäkurpitsakin on mietoa, tosin ei kyllä mitään järin ruokaisaa. Suositus kai kuitenkin on aloittaa vihanneksilla/juureksilla ja siirtyä makeampiin hedelmä- ja marjasoseisiin vasta kun noi ei-makeat jotenkin menee alas, vaikka tokihan jokainen tekee niin kuin itsestä parhaalta tuntuu!

Viivi ja Milja velliasioita pohtivat. Maissi vetää helposti kyllä masun tukkoon, kuten Miljakin oli huomannut, joten mä en ehkä sitä aloitusvelliksi ottaisi, jotain pepo-velliä tai ruusunmarjaa tms. mieluummin. Ei siis viljavelliä kuitenkaan. Yksi juttu joka kannattaa ehkä ottaa huomioon on, että jos vaan mahdollista, valitsee saman valmistajan vellin kuin jonka korviketta vauva juo (jos teillä juodaan korviketta). Se velli kun tehdään korvikkeeseen siis. Muuten ei kyllä ole sekoittelulle mitään estettä, hyväkin vain totuttaa pienissä erissä. Ja ellei vauvalle tule eri korvikemerkeistä mitään masureaktioita niin tuskinpa haittaa eri valmistajien korvikkeita ja vellejä keskenään miksailla, mutta jos vain joku tietty korvike on sopinut, niin sitten kannattaa velli valita valmistajan mukaan.

Mimmu, meillä nyt on korvike käytössä ja sitä ei pitäisi pitkäaikaisesti mennä paljon yli litran, joten olen vähän seuraillut korvikemääriä ja jos alkaa mennä tosi paljon, niin sit laitan pottukattilan kiehumaan =). Mutta esim. just jatkuva maidon tankkaaminen on yksi merkki siitä, että maito ei enää oikein tahdo riittää (pidempiaikainen tankkailu siis, joku parin päivän tiheän imun kausi asia erikseen) tai jos painokäyrä alkaa mennä laskusuuntaiseksi. Mun mielestäni voit ihan itse päättää aloitusajankohdan lasta tarkkailemalla. Toki jos haluat uskonvahvistusta ;) niin voihan sinne neuvolaan vaikka soittaa ja kysyä heidänkin mielipidettään ennen kuin aloitat :).

Ja neuvolasta puheen ollen, kyllä mä Kat sinne soittaisin, jos tuo oksentelu pidempään jatkuu. Tai jo nyt viikonloppuna kun neuvola ei ole auki, soittaisin neuvoa päivystyksestä, jos hyvin rajua on oksentelu, ettei pääse kuivumaan pieni. Tarkkaile vauvan yleisvointia. Tsemppiä teille!

Iittalallakin oli oksentelua ja masutautia ollut, toivottavasti nyt tauti on jo voitettu! Kiva kuulla teistä, samoin kuin Heleneh:sta ja Punahatusta pitkästä aikaa! :wave:

Mussupussun Lumpparille ryömimisonnittelut! Ja hienoa, että Sapiksen poitsulle soseet ovat alkaneet hyvin maistua!

NullPoints: meillähän on näillä main vuosipäivä vähän kaikilla, ja yhdessä kirjoittelulla siis myös! :attn: Mulla oli muistaakseni viimeiset menkat 18.3. alkaen, ja plussatestin tein 16.4. (tosin haamun jo pari päivää aikaisemmin). Milloinkas muut plussasivat, jos muistatte?

Kuulumisiin
Grynna & ipanat

*muoks* vielä, AC:lle piti jo aikaisemmin sanoa, että raivostuttavaa jos sunkin nettikirjoittelua joku perskärpänen on alkanut seurailla. Ei taida olla omaa elämää näillä ihmisillä. Älä nyt kokonaan kuitenkaan kaikkoa! :wave:

Ja missä Nimra?
 
kiitos Grynna vastauksesta...toi olikin hyvä vinkki että jos rupeaa yli litraa päivässä vetämään niin sit vois harkita, meillä nimittäin on ruvennut menemään melko paljon maitoa, tuntuu että syö koko ajan.
 
Saunanraikkaana istahdan nyt hetkeksi koneelle. Oli ihanaa olla pitkästä aikaa rauhassa löylyissä ystäväni kanssa kun poika kävi yöunille.

Maistateltiin ekan kerran porkkanaa tänään ja poitsu oli suu ammollaan lusikasta ottamassa, mutta jokaisen lusikallisen jälkeen tuli loukkaantunut itku, ei vissiin ollut herran mieleen :$ Vatsanpuruja ei onneksi nyt erityisemmin ollut ( kuten perunasta aiemmin). Hedelmäsoseita olen antanut ihan lusikan kärjellisen verran aamuisin pojalle, kun oman aamupuuron sekaan laitan. Ne on tuntunut maistuvan. Aika vaihtelevat on vissiin suosituksen kiinteidenkin osalta, kun meille oma terkka on suosittanut, ettei paljoa ennen 4kk kannattaisi aloittaa, jotta suolisto saa rauhassa kehittyä. 3kk neuvolassa mietin joko pitää muuta antaa, kun poika oli tissillä 1,5 h välein lukuunottamatta yötä. Silloin ei toinen terkka pitänyt pahana vaikka aloiteltaisiin.

Parina iltana on ollut menoa ja eilen mies oli ekaa kertaa pojan kanssa myöhempään kahden. Oli ollut itkuinen ilta, mutta yöunille oli nukahtanut normaaliin aikaan puol ysiltä. Oli niin hyvä fiilis kun huomasi, että poika nukahtaa ilman tissittelyjäkin suht mukavasti.

Saparo ja milja, samanlaisia kitinöitä ollut meilläkin ilmassa.

Viikonloppuja kaikille!
 
B-7
Kiitos Saparo,sain tuosta jo paljon irti :flower: Katsotaan miten sitten käypi =)

Kiinteiden aloituksestayksi pikku pointti taas.
Joillekin lapsille myös peruna voi aiheuttaa allergiaoireita.Vaikka se onkin paras aloitus ruoka,niin jos perheessä allergiataustaa voisi kiinteät aloittaa bataattisoseella!
Itse oon aina aloittanut ensin perunalla ja makeista päärynäsoseella.
Mulla kakkonen ja kuutonen olleet allergisia pienenä,heillä aloitin bataatilla.Sehän on hiukan makea,porkkanankin makuinen!

 
Tulin ilmoittautuun että vielä ollaan täällä, vaikken oo ollu langoilla piiiitkään aikaan :wave: ...Tosiaan paniikkikohtauksia/voimakasta ahdistusta on ollut nämä reilu 3 viikkoa :'( ...viikko sitten aloitin lääkkeet, ja nyt on pari päivää ollu vähän helpompaa...Mielenterveys neuvolassa oon käyny pari kertaa ja ens viikolla on sitte ihan psykologilla käynti. Aika hajalla on ollu elämä nyt 3 viikkoa, ja joka päivä kun herään toivon että tämä häviää...
Verikokeetkin otettiin, keuhkokuvat, ja niissä kaikki ok, joten on van ymmärrettävä että tämä johtuu mielestä vaikka paljon on fyysisiä oireita onkin...siltikin pelottaa että mussa on jotain muuta vikaa (vakava sairaus yms.)

Muuten täällä menee hyvin, ja mies on ollu ihanasti tukena koko ajan..varsinki sillon ku on oikein paha päivä :'( :'(

ens viikolla on sitte 3kk lääkäri....

vauvis ja miia kohta 3kk :heart:
 
Heissan! Onpa taas tekstiä tullut =) Itse olen tässä ollut uudempia yhdistelmävaunuja kuumeilemassa (nykyiset kun -99 tai -00, en muista, Briot) ja tänään olen sitten menossa hakemaan sellaiset Huuto.netistä kun ostin.

Voimia vauvahaaveelle! Paniikkikohtauksethan tosiaan yleensä oireilee fyysisesti, joten jospa se nyt sit vaan sitä sit on.. :hug: Ihanaa, että sulla mies on tukena!

Voimia myös kaikille, joiden lapsilla vatsatautia tai muuta vatsaoireilua ollut! Meillä mies sairasti pojan ollessa n. 2kk noro-viruksen (raju tauti olikin), mutta onneksi me säilyttiin pojan kanssa terveenä. Se on oikeastaan suoranainen ihme, kun tietää miten tarttuva noro-virus on :eek: Oltiinkin silloin kyl sohvalla "maanpaossa" ja mies sai melkein viikoksi makuuhuoneen itselleen :p

Kiinteistä muistelen, et joskus joku vanhempi terkkari oli sitä mieltä, et mieluummin porkkanalla tai perunalla aloitus kun bataatilla, koska kuuluvat suomalaiseen perusruokavalioon... Mut ajattelin kyllä itsekin sitä bataattia kokeilla (tosin porkkanalla meinasin aloittaa). Mites, kun jos tässä nyt sitten pystyn siihen 5-6 kuukautiseksi asti odotella niiden kiinteiden aloituksen suhteen, niin voiko sitä puuroa lähteä kokeilemaan sitten samalla kerralla?? Kun viljatuotteissahan pitäisi vissiin odotella siihen 5-6 kuiseksi asti ennen kuin aloittaa...

Iltarutiineista ööö... no me käydään kolme kertaa viikossa kylvyssä ja se kuuluu sitten niinä päivinä iltarutiineihin. Muutoin kanssa luetaan iltasatu tai laulan nukkumaan mennessä. Sitä ennen ollaan leikitty, vaippa vaihdettu ja yökkäri puettu + otsaa vähän rasvattu kun siinä "haikaransuudelma" joka tuntuu kutisevan. Sitten lukemisen/laulamisen jälkeen vielä iltamaito makkarissa pimeässä ja kun kylläinen niin otan tissin pois suusta ja vaihdan tuttiin, johon onneksi on sit tyytynyt. Makoilen sitten itse sängyllä vieressä kunnes nukahtaa ja sitten joskus myöhemmin kun siekeämmässä unessa, ni siirrän omaan sänkyyn unia jatkamaan.

Viime yöt ollut meillä kans aika levottomia... tiedä sitten miksi (?) Nälkää ei kuitenkaan tunnu olevan. Kaipa sitten vaan taas tällainen levottomampi kausi.

vaimo ja poju n. 3,5 kk
 
Meillä on jo melkein kaksi viikkoa syöty kiinteitä, kaikki saatavilla olevat kasvissoseet on maistettu ja suosikkikin on löytynyt; Ihan se perinteinen kasvissose uppoaa parhaiten.
Tytön ruokailurutiinit menee niin, että aamulla vetelee maissi- tai perunaporkkanavelliä n.80ml, sitten lounasaikaan sosetta ½prk ja maitoa n.60ml, välipalaksi maitoa n.100ml, päivälliseksi taas sosetta sen puoli purkillista ja maitoa n.60ml ja iltavälipalaksi maitoa n.100ml. Iltavelliä sitten nukkumaan mennessä ja yleensä vielä ekalla yösyötölläkin. "Herkkuja" eli marja-/hedelmäsoseita me ei olla vielä maisteltu.

Kiinteistä huolimatta meidän neiti heräilee edelleen kolme tai neljä kertaa yössä syömään, joten siihen ei ole vielä apua löytynyt. Paremminhan tuo nukkuisi mun vieressä, mutta en mä halua opettaa neitiä siihen.

Mä oon aivan raivona täällä; Mies lähti eilen lätkäjoukkueen kanssa Tallinnaan ryyppyreissulle (1 yö laivassa, 1yö maissa), mutta jätti passinsa kotiin! Laivaan pääsi kyllä mutta voin lyödä vaikka satasesta vetoa ettei pääse maihin kun ei ole muita henkkareita kun ajokortti! Aikaa olisi ollut ennen laivan lähtöä ottaa se pikapassi vai mikä se nyt onkaan, mutta päätti kuitenkin lähteä kokeilemaan ilman. Miten voi olla noin URPO!!! No, täytyy ajatella positiivisia puolia: säästyypähän vähän rahaa kun kolmen päivän ränni typistyi puolella!!! :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vaimo85:
Kiinteistä muistelen, et joskus joku vanhempi terkkari oli sitä mieltä, et mieluummin porkkanalla tai perunalla aloitus kun bataatilla, koska kuuluvat suomalaiseen perusruokavalioon...
Kerrassaan hupaisa kommentti vanhemmalta terkkarilta! Suomalaiseen ruokavalioon kuuluu se, mitä vanhemmat lapsilleen syöttää. Ei vauva voi tietää ekaa kertaa kiinteitä saadessaan kuuluuko ne/hän suomalaiseen vai kiinalaiseen ruokakulttuuriin!

 
Iittala voi että kun pieni joutui tollasen taudin jo kokemaan. :headwall:
NeitiKat :hug: sinne kans! Toivottavasti neiti voi jo paremmin.
Grynna tohon kyselyyn: Mä varmasti plussasin porukasta vikana kun mul oli kierrot päin p:tä 2 x km:jen jäljiltä. Eli plussasin 13/05/08, kun mun menkat oli 2pvää myöhässä. Vahva plussa tuli ja oireita oli ollut jo viikon ennen sitä.... Niistä laskuista LA piti olla 19/01/09. Sit ultrassa sanoivatkin et Tirri on ehdottomasti vanhempi, eli LA muuttui 01/01/09. Eli kultamuru sinnitteli yhdet tavalliset menkat....
Vauvis :hug: Ajattelinkin jo tuossa et minne sä oot tippunut. :ashamed: Voi että minkälainen juttu sulle tuli. :hug: On varmasti noi aika yleisiä, joten et oo ainoo... Mutta kurjaa kuitenkin. :( Toivottavasti kaikki apu alkaa pian tehoamaan ja pääset tuosta yli. :heart:
Kamomilla Kerros miten sun miehellä sit meni sen reissun kanssa. :kieh:
Kaikilla muilla taitaa olla kiinteet kehissä paitsi mulla. No sit joskus täälläkin.... :xmas:
 
Kaunista lauantaipäivää kaikille!

Me ollaan kotosalla tytön kanssa ihan kaksin, meijän miehet+koira lähtivät ukin luo kelkkailemaan ja pilkille, oli miehen oma ehdotus et mä saan hiukan levähtää.. No, aika onnetonta taa mun lepo on, vaikkei esikoista olekaan jaloissa pyörimässä ni en osaa nukkua päivisin ja yöt on ihan samanlaisia tolla pikkuisella, herätään yöllä usein ja aamulla aikasin:/ No saan mä ainakin nyt tytön päikkärin ajat tehä ihan omia juttuja,kuten surffailla netissä :LOL: ja lueskella ihan keskeyttämättä lehteä.

Miten teillä' viihtyy muksut kauppareissut kaukalossa tai vaunuissa? Mä olen nyt kaksi kertaa käynyt tytön kans vaunuilla tossa lähiostarilla(prisma,kapphall,lindex)ni olen kumpanakin kertana hyssyttelemään toista takas uneen, herää miltei heti ku kauppaan sisälle päästään, meinasin tänää kääntyy takas kotiin, mut epätoivoisena kävin ensin imettämässä inva-wc:ssä, jolloin hetken kuluttua nukahti uudestaan,piti silti hyssytellä.. Nyt se nukkuu vielä reissun jäljiltä tuola ulkona.. Vähän kyllä ketutti :/

Me ei olla vielä kiinteitä alotettu(ikää 3,5kk)mut luulen ku 4kk neuvolassa täti niitä jo ehottelee maisteltavaksi,ku meinas et yöt sillä paranis, mut eihän se autuaaksi tee ni moni teistä täällä on todennut.. Mulla ei oo kiire niitä alotella, jos imetyksellä kasvaa samaan tapaan ku tähän asti. Neiti on tollanen 65cm ja 6700g, et ei mikään höyhensarjalainen,raskas jo kantaa..

Silmien väristä..mulla on vihreet, miehellä siniset. Esikoisen silmät muuttui vihreeksi myös, saas nähä kuin neitille käy, vielä ovat siniset..

Mikä on pashmina-huivi? En oo koskaan kuullut.. Tosta julki-imettämisestä, mä en tohtis ostoskeskusten penkeillä imettää yms, vaan menisin mielummin vessaan ta kylässäkin kysyn lupaa jonnekin huoneeseen. Oon kyllä ystävieni luona imettänyt harso suojana, vaikka siinä miehiäkin pyörinyt..

Hmm, mitäs vielä.. Katherine ilta kuulostaa hyvälle, toivottavasti kaikki meni nappiin :)
Mä vietän tänkin illan vielä yksin, lakuja ja cokista on varattuna, jos töllöstä tulis joku hyvä leffa..

Lähen vaihtaan kotilökärit jalkaan..Heippa taas!

Syysusva+ Riina-tyttönen
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kamomilla-81:
Alkuperäinen kirjoittaja vaimo85:
Kiinteistä muistelen, et joskus joku vanhempi terkkari oli sitä mieltä, et mieluummin porkkanalla tai perunalla aloitus kun bataatilla, koska kuuluvat suomalaiseen perusruokavalioon...
Kerrassaan hupaisa kommentti vanhemmalta terkkarilta! Suomalaiseen ruokavalioon kuuluu se, mitä vanhemmat lapsilleen syöttää. Ei vauva voi tietää ekaa kertaa kiinteitä saadessaan kuuluuko ne/hän suomalaiseen vai kiinalaiseen ruokakulttuuriin!
Onhan se näin :D
 
Jösses mikä keli! Täällä ainakin räntää tulee vaakatasossa, yök sentään. Onneksi sain houkuteltua ukon tänään esikoisen kanssa pihalle, yleensä minä hoidan poitsun ulkoilutukset viikonloppuisin(kin).

Vauvikselle jaksuja! Ph:lta kuulostaa tosiaan tuo, kun on fyysisiäkin oireita. Onneksi siihen on hyvät lääkkeet olemassa. Yhdellä tutulla se on, ja hän pystyi jopa odotusaikana syömään lääkettä, eli ei tarvitse murehtia vaikka lisää lapsiakin haluaisitte :hug:. Lääkitystä kun varmaan joutuu jatkamaan aika kauan, jotkut jopa koko loppuelämän (mitä ei tarvitse pelätä myöskään, ne lääkkeet eivät aiheuta riippuvuutta tai muitakaan haittavaikutuksia, ja pääasiahan on että oma vointi pysyy hyvänä ).

NP: ei ole meilläkään vielä kiinteitä aloitettu =). Ajattelin odotella siihen 4 kk ikään ellei ole erityistä syytä aloittaa aikaisemmin, kuten esim. jos rupeaisi korviketta menemään jatkuvalla syötöllä yli litran vuorokaudessa (koska se käy vauvan munuaisille, pienempi "paha" on antaa sosetta siihen nälkään).

Vaimo85:lle siteeraan tähän yhtä monistetta, jonka sain neuvolasta ravitsemusterapeutilta aikoinaan (kävin esikoisen kanssa neuvolan järjestämissä äitien tapaamisissa, ja siellä oli kerran rav.terapeutti puhumassa kiinteiden aloituksesta):

"Kiinteiden lisäruokien aloittaminen 6 kk täysimetetylle lapselle

Kun kiinteät lisäruoat aloitetaan puolen vuoden iässä, on hyvä edetä ruoka-aineryhmästä (kasvikset, hedelmät, liha/kala, viljat) toiseen 1-2 ruoka-aineen jälkeen. Kunkin ryhmän lajivalikoimaa täydennetään myöhemmin.

Eteneminen tapahtuu siis näin:
1.-2. viikko: peruna, johon voi seuraavalla viikolla lisätä esimerkiksi kukkakaalia, porkkanaa tai parsakaalia
3. viikko: liha- ja kalaryhmästä esimerkiksi broilerin rintaleikettä tai sian fileetä
4. viikko: viljaryhmästä esimerkiksi kaurapuuroa
5. viikko: hedelmäryhmästä edustaja, esimerkiksi mustikkaa tai omenaa

Näin edeten on mahdollista ottaa lapsen ruokavalioon neljä ruoka-aineryhmää 5 viikossa. Ravitsemuksellisesti lapsi pärjää tällä valikoimalla hyvin. Jos epäillään allergiaa, uusia ruoka-aineita voi lisätä hitaamminkin."

Tämä nyt siis vain yksi näkemys, mutta näin voi edetä jos aloittaa kiinteät (5-)6 kk iässä. Periaate on sama kuin jo 4 kk iässä aloittavilla, siis sama järjestys ruoka-aineissa, mutta etenemistahti vain nopeampi, jo noin kuukaudessa lapsella otetaan kaikki eri ruoka-aineryhmät käyttöön.

Ja semmoisen nyrkkisäännön mainitsi tämä rt myös, että ensin lisätään aterioiden per päivä määrää ja sitten vasta aterialla kerralla syötävän ruuan määrää. (Mutta eiköhän näissäkin asioissa voi varioida yksilöllisesti.) Viljoista kehoitti aloittamaan grahamilla tai kauralla ja rukiin ottamaan viljoista viimeisenä.

Ja vielä muistutus kaikille (tai ehkä uutta tietoa joillekin), että esim. lanttua, naurista, punajuurta, kiinankaalia ja nokkosta ei saa antaa alle 1-vuotiaalle niiden sisältämän runsaan nitraattimäärän vuoksi . Ja ei suolaa eikä hunajaa alle 1-vuotiaalle. Nakeissa muuten on myös paljon nitraattia, joten niitä ei taaperollekaan suositella.
 

Yhteistyössä