***JOULUTONTUT -08, MAALISKUUSSA 2009 !***

NullPoints: Syytä en tiedä tohon miks eivät halua lapsia häihin.Kutsun liitteessä vain luki et kutsu koskee vain niitä,joiden nimi on mainittu kutsussa (meidän kutsussa luki vain siis mun ja miehen nimi).Häät on vielä monen sadan kilsan päässä et jos meillä ei asuis sukulaisia sillä suunnalla niin tuskin lähettäis.Nytkin meinataan olla max se 4 h häissä et pojan ei tartte kauan olla hoidossa.Tiedän et hääparin sisaruksilla on lapsia ja varmasti on ikävää sisaruksille,kun lapset ei saa häihin tulla.

Meillä oli eilen äiti/vauvaryhmä.Ryhmä muodostui neuvolan synnytysvalmennusryhmän jäsenistä.Kaikki siis ensi synnyttäjiä.Ryhmä jatkuu kerran viikossa.Poika oli kyllä ihan ihmeissään,kun ei ole vielä hirveästi nähnyt muita vauvoja.Jäi päikkärit lyhyeksi tuon takia,mut yö nukuttiinkin sitten hyvin.Jospa tänään sit päästäs taas rytmiin...
 
B-7
Tuiskulle :heart: -t onnittelut!!!

Tää on ihan uskomatonta---tämä mun unettomuus!!!
Nyt en oo nukkunut viikkoon kunnolla,yöllä herään pirteenä kuin peipponen :eek: eikä uni sitten enää tule....
Toivottavasti pian menee ohi!

Mulla olis,mut on siis kutsuttu äitien sauna/mökkikesteille toukokuun loppupuolella.
Yksi yö poissa kotoa,sen se vaatiin.
Kovasti tekee mieli mennä,monta hyvää ystävää ja tuttua tulossa.Meidän vauva on silloin vajaa 6kk ja kovasti jo pohdin.
Isä pärjää hyvin hänen kanssaan,kunhan vaan pumppaan maitoa riittävästi pakkaseen(osaa juoda hyvin pullosta)mutta mietin vaan raskinko jättää =) :ashamed:
Toisaalta olis niin ihanaa päästä ystävien seuraan turisemaan!

Kohta tulossa ystävä 2:n tyttärensä kanssa kyläilemään!
Samaiset tytöt ovat tulossa mulle ensikuuksi hoitoon!
Sitten saan harjoitella eloa 9:n lapsen kanssa :LOL:
 
Lapsettomista häistä; Mäkin tiedän pariskunnan, jolla on 2 omaa lasta (3v ja 8kk) ja he eivät halua häihinsä ensi kesänä lapsia. Omat tulevat kirkkoon ja EHKÄ juhlapaikalle, syömään yms. mutta lähtevät sitten hoitoon. Tämä sen takia, että jos kaikkien lapsetkin kutsuttaisiin, tulisi alle kouluikäisiä 25kpl!! Siinä on jo vilinää, ja sitten pitäisi kyllä jo järjestää lapsille joku leikkinurkka tai "lapsiparkki", ettei vieraiden tarvitse juosta juhlissa lasten perässä. Ja tällaista morsian ei halua.

Tietty Juli05 voisit ystävällisesti parilta tiedustella, haittaisiko jos teidän vauva tulee mukaan, siitä kun ei muille niin vaivaa ole kun ei vielä kovin kovaa (ehkä?) mene eteenpäin? Taikka jollain voi tarkoituksena olla se, että vanhemmat saavat rauhassa pämpätä ilman lapsia.. :D Mutta jos te ette joka tapauksessa jää häihin yömyöhään, niin eikös se sitten ole ihan sama onko vauva mukana vai ei? Yksi syy vielä joka tuli mieleen, on se, että huomio pysyy hääparissa koko juhlan ajan..lapset kun tuppaavat usein huomion varastamaan. Nää on vaan mun arvailuja.. :)

Meillä yöt on alkaneet mennä niin, että K nukahtaa 21-22, kähjää puolen tunnin päästä, siitä nukkuu n. 3.30 asti hyvin jonka jälkeen aamuyö on yhtä vehtaamista ja tutin laittoa! :/ Tänään söi "yöruoan" (normaalisti 6-7 aikaan) vasta 7.45, kohkasi puolisen tuntia ja nyt nukkuu vieläkin. Varmaan väsyttää kun aamuyö tarvii vehdata. Ja niin väsyttää kyllä muakin. Nooh, pannullinen kahvia auttaa asiaan :p

-Pippari-
 
Joo, tuo se on yleisin syy miksi häät päätetään pitää vain aikuisten kesken; Lapsia tulisi "liian monta". Omissani tuo ei ollut ongelma, alle kouluikäisiä oli vain kolme ja alle täysi-ikäisiä heidän lisäkseen kolme, mutta kaverini päätyi tuohon ratkaisuun kun lähipiirissä oli 45 alle 10-vuotiasta!

Ei meidän kiinteiden aloittaminen ole parantanut neidin yöunia millään tapaa, eli kai täällä sitten eletään jotain tiheän imun kautta. Kuinkahan kauan se kestää, osaako kukaan sanoa?
 
Hellurei ja viikonloppuja kaikille!!

ALontanpa kommentoinnin hääasialla , niin kuin jo todettu tuhanteen kertaan, jokainen tyylillään jne. ja niin ku pippari kirjoitti jos paljon lapsia olisi syytä heille järkätä ohjelmaa ja parkki tms... meillä häät takana ja ihan oli lapsettomat kokonaan, ei haluttu just sitä 25 tai edes 10 muksua juoksemaan sinne, koska haluttiin että meidän ystävät joilla siis useimmila jo omia lapsia, sais rentouttavan illan myös ilman lapsia, toki tämän voisi halutessaan itse valita jos kutsuun laittais koko perheen, mutta siis itsekin haluttiin "aikuisten hauskaa" ja sitähän tuli. Kukaan ei pannut pahakseen lähimmistä ystävistämme vaan olivat iloisia päästessään vapaalle ja kun lastenhoitokin järjestyi, eri asia sitten jos ei olisi saaneet hoitajaa ja hyvät ystävät kyseessä, toki oltais lapsetkin sit kutsuttu! mutta näin meillä ja tuli ja oli aivan loistavan hauskat häät viineineen päivineen ;) muiden mielipidettä (kauimmaisten sukulaisten jne) ei edes kyselty, meidän puolesta ois saaneet sit jättää tulematta kokonaan jos ei ois tulleet ilman lapsia. Hääjuhla on kuitenkin aina hääparin juhla ennenkaikkea ja sen jokainen mukisematta hyväksyköön. Tämä minun mielipiteeni ja niitähän löytyy jokaiselta!


julille vielä kommentti, että ilman muuta me olisimme ainakin ihan itsekin jo kutsuneet vauvan mukaan, jos jollakulla noin pieni oisi siihen aikaan ollut! ja ihan kutsuun oltaisiin kyllä pikkuisen nimi laitettu :saint:

yöt se siitä 5h nukkumisesta...ei voi olla totta, viime yö 10-12 nukku, söi, sitten klo2 ja 3 uudestaan!! sitten 6, 7, 8 aikaan...huh huh sanon minä |O

vielä mummien syöttövimmasta siis ti on järkyttävää jos suklaata ym. jo tarjotaan!! siis häh?? :eek: vaikka en ihmettele jos täällä sama pian edessä...sen verran on kokemusta että lapsenlapsilleen syöttää vaikka mitä vanhempien kielloista piittaamatta. eikö ne (mummot) tajua että se on lapselle todella haitallista tuollainen syöttely? rakkaus on siitä kaukana! ja taas mun vereni alkoi kiehua!!! :kieh: minäkin mietin kyllä kauan ennenkuin vien yökylään ainakaan sinne missä salaa syötetään...jos koskaan..!! omaan äitiinin luotan, mutta mies haluaisi että ekan kerran vietäisiin hänen äidilleen..miksi ihmeessä..sit' en tajua, ehkä siksi että pelkää hänen loukkaantuvan jos hänen äiti ei ole ensimmäinen joka saa yökylään tämän...veikkaan kyllä ettei ole!! :LOL:
kai sitä äiti saa vähän enemmän sananvaltaa tuossa asiassa, vaikka toki isääkin kuunnellaan, mutta en voisi lähteä rauhallisin mielin mihkään jos sellaseen paikkaan vietäs jossa täytyy koko ajan epäillä mitä tekevät jne..

ulkonakäymisestä me käydään vuorotellen jos tarvii, hoitoon ei tosiaan vielä haluta viedä...ja minä oon kerran käyny ja olin 5h pois, että ei kyllä oo hinkukaan uusia koska haluan olla vauvelin lähellä. mies käyny pari kertaa syntymän jälkeen, mua ei yhtään haittaa, onpa sit enemmän silläkin motivaatiota olla kotona.
seuraavaks meen ehkä n. kuukauden päästä..

nyt vessaan!! apuva!
:wave:
 
Edelleen pakko lisätä omaan juttuun etten mitenkään tuomitse kenenkään iltamenemisiä yms, vaan nimenomaan mietin että jos se tuntuu itsestä yhtään pahalta niin sitten ei kai kannata hoitoon viedä...? No mutta se siitä.

Mulla on sylissä pieni pipopää; Oton päänahka on tosi kuiva (karstaa), niin koitin nyt öljytä tosi hyvin ja laittaa pipon päähän. Yöksi en viitsi kun tuo ei niin älyttömästi pipoista tykkää :whistle:

Pienen nenu tosiaan aika tukkoinen, varsinkin nukkumisten jälkeen :/ . Täytyis päästä hakemaan keittosuolaliuosta apteekista.

Elämme jänniä aikoja, Otto kun on harventanut kakkauskertoja Paljon ja taas on yli 2 päivää viime kakasta - sen siis tietää että sitä riittää sitten kun tulee :eek: . On kuitenkin syönyt taas useammin, taitaa käyttää niin hyvin hyödykseen vaan. Ei sen takia ole masuvaivaisen oloinen, paukut vaan haisee tosi pahalle :x

- Terhikki ja Otto 2,5kk siskoineen -
 
Häistä sen verran vielä, et aattelin et onko ne jotkut tyyliin "rokkihäät laivalla", kun ei lapsii saa tuoda... Tietty kukin tyylillään niihän se on. En oo vaan itse törmännyt tuollaiseen ennen. Häissä tulee oltua ainakin kerran vuodessa ja tuo oli uutta. :ashamed: Yleensä ihmiset jättää vieraiden omaan valintaan: jättääkö siis lapset kotiin vai ei. Kurja juttu vaan Juli jos monimutkaistuu se häihin meno tuollaisen kiellon takia...
Se vaan tuosta, ei sen enempää. :$

Terhikki mä oon itse keitellyt ne nenätipat. Laitan vaan sit sellaiseen tippapulloon. Vettä ja suolaahan se vaan on....
Meil oli kans kakkaamattomuutta ekan kuukauden aikana ja jumankekka kun sit se pommi irtosi. :x :whistle: :eek: :headwall: |O :xmas: Viimeistä hiuskiehkuraa myöten oli herra sinaapissa. :saint:

NP Tirrin kanssa
 
Terhikin ja babysevenin kanssa samanlaiset tuntemukset hoitoasiaan omalla kohdalla. Eli en vielä ole edes miettinyt yökylään vientiä, vaikka mummolat on molemmat lähes naapurissa. Pari kertaa viikossa kyläillään mummoloissa. Luulen, et tässäkin on persoonakysymystä, kun itse olen tullut jotenkin paljon huolehtivaisemmaksi ja aremmaksi lapsen saatuani. Koskien siis myös hoitoon jättämistä, yökyläilyjä yms. Mies pärjää hyvin pojan kanssa, mutta siitä huolimatta olen aika kiinni henkisesti lapsessa (sekä hyvässä että pahassa)

Ens viikolla olis useampi "pakollinen" meno alkuiltaan/iltaan ja vähän jännittää. Varsinkin kun toinen meno vaatii olla pois noin 5h, enkä ole niin pitkää aikaa vielä ollut. Iltaisin on aina levottomampaa ja poika on rinnalla useammin. Saa nähdä tarviiko isukin laittaa poikaa nukkumaankin ekan kerran itsekseen. Yleensä poika on nuokkunut rinnalla, josta sitten vien sänkyynsä nukahtamaan. Kuinkahan suostuu nukkumaan, jos ei voi tissitellä ensin :$

Tuiskulle onnea :flower:

Viimeyö alkoi levottomasti, useampi itkukohtaus silmät kiinni, ennenkuin rupesi kunnon unille. Sit pitää vähän purkautua miehestä..

:kieh: Sain pojan suurinpiirtein rauhoittumaan omaan sänkyynsä ja mies alkoi kiehnätä kyljessä. Totesin, ettei kai tarvis nyt kun lapsi on niin levoton, niin mies mökäänty ja paineli kattoon telkkua..kyllä suututti! Eipä paljon voi nauttia sillon, jos ite oottaa sormet ristissä, josko lapsi saisi unen päästä kiinni.

Mussupussu, kiitos passi-infosta

Vaimo 85
Ihan saman oon huomannu tuosta vieratamisesta, et erityisesti jos on yhtään väsy tai just heränny tulee itsku herkästi. Meillä mummoja vierastetaan kans, vaikka nähdään pari kertaa viikkoon.
 
En ole ehtiny käymää täällä yhtään :(
Kaapo oli 4päivää yli 40 asteen kuumeessa ja päivästä toiseen ravattii lääkäris ja labrassa,mut lähti sit laskuu ja oli adenovirus!Kaamea tauti mutta kukaan muu ei sitö saanut!
Nea kasvaa kovaa vauhtia ja nyt 68cm vaatteet ja ei paljoakaa reiluja...Lääkäri silloin sano et saadaa antaa luumusosetta kun on tosi masuvaivanen ja levolac menee kanssa, niin yksi päivä maha ei millää toiminu ni annoin ihan vähä luumua ni johan toimi =)

Meillä olis tarkotus ens kuussa lähteä turkuun anopin luo ja voi sitä junamatkaa :kieh: ei yhtään innosta lähteä vauvan ja 2v kanssa junalla ja sit koko vkl kamat,mutta...
kerron neuvolakuulumisia pian,mut nyt kahvin keittoo ku just leivoin pullaa :p

sini ja nea 2,5kk
 
NullPoints, jos oliskin tippapullo niin vois keitellä itse - täytyy jostain sellainen vastaisuuden varalle hankkia. Tänään tukkoisuutta jatkui pitkälle päivään asti, samoin yskäilikin ressukka. Nyt taas kuitenkin selvästi parempi, tietysti siksikin kun paljon ollut pystymmässä sylissä ja sitterissä.

Ei vieläkään ole tulosta vaippaan tullut, ilmaa vaan tosiaan riittää... tiedän että on ihan normaalia tämäkin eikä täysimetyksen kanssa oikein ummetusta voi olla, silti tiedän että vähän vois keventyä pojan olo kunhan masu toimisi. Pissaa kyllä riittää, huomaa siitä viimeistään että on nyt syönyt tiuhempaan...

Ja vielä tuohon hoitoasiaan, meillä ihanat mummut lapsilla enkä hetkeäkään epäile etteikö pieni pärjäisi siellä - se on vain tosiaan se oma tunne mikä siitä tulisi ja siksi en vauvaikäistä hoitoon vie yön yli :) . Täysin henk.koht. syy siis, kaikilla omansa. Isommat tosiaan olleet muutamaan kertaan yökylässä ja hyvin aina mennyt, silti sitä tulee aina mietittyä mitenhän pärjäävät jne - normaalia äidin huolehtimista =)
 
Hei pakko laittaa tänne..
kun kävin imetyssivuilla lueskelemassa imetyksen historiaa ja siellä oli "opas isovanhemmille" niin hitsi kun sen vois loukkaamatta vinkata heille luettavaksi! niin hyvä se oli :) ja itekin ymmärtää paremmin miks mummot suhtautuu niin ja niin, kun heidän aikanaan on neuvottu ihan eri tavoin! mutta onneksi on nyt viisaampaa sukulpolvea! siellä jollain vuosiluvulla oli neuvottu antamaan sokerilientä "että kasvaa paremmin" jne. jne. marjamehua vauvalle...HUH HUH!!!!! :eek: mutta tosiaan niin hyvä opas oisi että isovanhempine ois syytä lukasta se. osote löytyy ainakin googlettamalla imetystuki ja sieltä eteenpäin... vink, vink jos mummoja paikalla :saint:
 
kathe, meillä ei niinkään lasten mummot oo ongelmana (aika pian hoksasivat et asiat tehdään aika erilailla kuin ennen), mutta omat mummot on enempi ollut ihmeissään. Ei nyt niinkään mitään kädenvääntöä asioista ollut mutta tosiaan eräs isoisomummoista ei lakkaa ihmettelemästä kuinka usein vauvat syö jne :whistle:

Muutoinkin meidän omat vanhemmat tosiaan alusta asti sisäistäneet että me tehdään asiat meidän tavalla, eivätkä puutu ollenkaan. Kertovat toki miten asioita tehtiin silloin kun me oltiin vauvana, mutta ei niinkään neuvomismielessä vaan ihan mielenkiintoisina juttuina :) .
 
Terhikki ihan hyvä pointti! En todellakaan loukkaannu!

Mutku mä jotenki ajattelin sillon keskiviikkona, että ollaan poissa vaan vähän aikaa ja mun siskokin on tosi tuttu Lumille (nähdään joka kolmas päivä tai useemmin) ja kun sisko tuli meille, eikä siis viety Lumia mihinkään vaan oli tutussa ympäristössä...

Mut joo, ihan tyhmää lähteä väkisin ulos... Oon ennen ollu tosi spontaani tyyppi, ni kai toi keskiviikkoinen tempaus juontaa juurensa sieltä. Mutta näistä oppii!

Tänään ollu aikamoinen hässäkkäpäivä! Ostettiin aamulla poreallas ja oltiin piiiitkällä vaunulenkillä ja mun kummitädillä kyläilemässä monta tuntia.

Vitsit näihin omar -karkkeihin tulee HIMO!

Viikonloppuja kaikille perheille!

Aino & Lumi-Emilie
 
Pikaseen!

Mä tossa jo kerkesin manaahan sitä velliäki, mutta en tiä mistä johtuu vellistä vai jostain muusta, niin nyt neiti on taas vedelly 8-9h pätkiä yöllä.

Joku kyseli, että onko ollu jotain ongelmia kiinteissä. En itte oo ainakaa huomannu mitää erikoista. Meillä ei tosiaankaa edes puhuta mistää makuannoksista, ku Ronjalla menee kaks perunaa päivässä jaettuna kolmeen eri ateriaan ja joka kerralla on nyt sit viä joukossa noin ruokalusikallinen porkkanaa tai kukkakaalia ja hyvin uppoo.

Tota vellin määrää mä vähä ihmettelen, ku likka vetää 200ml velliä yhdeltä istumalta, mutta pelkkää maitoo ei koskaa ku 100-120ml.

Anoppi meillä on yks toisten joukossa, ihan ok silloin, ku on selvinpäin :/
 
Huomenta! Mukavaa lukea ni monenlaista tarinaa pienten kanssa elosta ja olosta. Olen ollut tosi laiska kirjotteleen,luen melkein joka päivä, petyn jos ei oo kukaan käyny edellisen visiittini jälkeen mitään kirjottamassa :whistle:

Täällä on puhuttu monesta itseäkin askarruttavasta asiasta,mut en tietty muista puolikaan mihin aattelin kommentoida..
Tuosta anoppiasiasta.. Mun anoppi on edesmennyt, kuollut jo ennen ku me miehen kanssa tutustuttiiin n.10v sitten. Nyt appiukollani on jo useamman vuoden ollut avovaimo, joka tuntui alkuun tosi mukavalta..Ja onhan se sitä toisinaan vieläkin. Sillä on vaan kans kauhee tarve tuoda oma näkemys lastenhoitoon,neuvoo ja on olevinaan kai jo edelläkävijä, onhan hän kahden lapsen äiti |O Millon paapattaa, et lapselle pitäs pitää lakkii päässä ettei tuu korvatulehduksia(mut eikös noi tulehdukset ole virus/bakteeriperäisiä, tarvii siis pöpön et tulee?kertokaa joku jos oon väärässä) Mä olen kieltäytynyt pitämään pipoa kummallakaan lapsista, ni tää rouva sit siihen et"meijän lapsilla ei oo kyllä ollut korvatulehduksia ja plaaplaaplaa".. Mun esikoinen sairasti eka kerran n.1,5v hoitoon mennessään, et sillain..
Sitten tää matami kun käy meillä, hän tekee "tupatarkastuksen" ja toteaa tähän tyyliin:Ai, te ootte tän laittanut TÄHÄN..mitäs jos sen siirtäs tohon noin" kyse siis kauheesta vimmasta sisuataa aina uusiksi meijän asuntoo, on kai olevinaan siinäkin joku edelläkävijä. Onhan sillä varmasti silmää, mutku ei me tarvita sen erinomaisuutta, me sijoitellaan tavarat niinku me halutaan..

ÄÄh, mulla ois tuhat ja yksi asiaa tosta naisesta, mä tuohduin siihen ni viimeksi ku vierailtiin niiden luona, joka asiaan puuttumassa..Mut olkoon nyt..

jahas, lasten ohjelmat loppu, pitää laittaa esikolle aamupalaa..

Saimpas vähän purkaa tota ärtymystäni, kiitos..vielä huonoja öitä takana, tyttö viuhtoo ja vehtaa ni paljon et jää unet vähiin..väsyneenä ketuttaa ni paljon enemmän

Mukavaa lauantaita kaikille!

Syysusvis ja mukelot
 
Aurinkoista lauantaita kaikille!

Laiskana kirjoittelijana oon niin iloinen teidän toisten teksteistä - niitä on mukava lukea ja vertaistukea saa ihan huomaamatta. :D

Täällä pamahti 3 kk täyteen; ensin vaikka vähän mittoja ja suluissa syntymämitat:
pituus 65,4 cm (54cm)
paino 7780g (4030g)
py 42,3 (38,5cm)

..ei siis tosiaankaan mikään kanniskeluvauva enää. Pienimmät 68cm vaatteet alkaa käydä pieniksi; varsinkin tämä olkapää-peppu -mitta alkaa olla riittämätön (Lindexin bodyt!), vaikka hihoissa/lahkeissa oliskin tilaa. Pelkällä rintamaidolla mennään, nyt alkaa jo vähän vaikeuksia olla pullosta syömisessä..saa aikamonet temput esittää, ennen kuin kelpaa. Tytsy pitää huolen, ettei äiti pääse kauas! Pääympäryksestä oli th vähän huolissaan, lääkäri sitten kuittasi senkin, että onhan tuo muutenkin yläkäyrien yläpuolella, että ehkä se päänympäryskäyräkin saa ihan rauhassa kulkea siellä ylhäällä. Rokotuksesta ei tietenkään tykätty yhtään, tais äitiä sattua ihan yhtä paljon kuin lasta.

Kun tuosta yökyläilystä ootte puhuneet, niin meillä oltiin ekan kerran n. kk sitten yökylässä. Oltiin synttäreillä ja tarkoitus oli hakea lapsi illalla mummulasta kotiin, mutta koska oli nukahtanut sopivasti, niin aattelin, että olkoon siellä kun ei me kuitenkaan kaukana olla..ja aamuun asti oli posottanut. Ens viikolla meillä on tiedossa häät (, jonne myös tytsy on kutsuttu ja jossa jo kutsussa käytiin läpi lasten asiat; löytyy leikkipaikkaa ja useampiakin hoitajia ja lastenhoitopaikkaa pienemmille vauvoille) ja toisen kerran yöhoitoon menee sitten silloin. Onhan siitä ittellä ihan hirveet omantunnontuskat, mutta kun niistä pääsee yli, niin hyvää se ittelle vaan tekee. Kyllä näissä asioissa jokainen tekee sen ittelle parhaan ratkaisun eikä siihen pitäs kenelläkään olla mitään sanottavaa. Syy miksei häihin oteta koko perhettä mukaan on se, että ollaan siellä keskimäärin aika itteksemme, ei juuri muita sylkyttäjiä ja matkakin on ihan kiitettävän pitkä. Toivon että lapsi nautti mummulasta enemmän kuin ahdistavasta juhlamekosta. :)

Yöunet täällä sujuu edelleen mallikkaasti; nukahtaa siinä kymmenen maissa ja yleensä syödään ekan kerran 06-07 paikkeilla..tänään poikkeuksellisesti vasta kahdeksalta. Nyt on menty koko viikko ilman enempiä yösyöttöjä. Ehkä ymmärsi lauantaiaamun ihanuuden ja antoi iskän ja äitinkin nukkua vähän pidempään. :D Seiskan jälkeen saatetaan hetki leikkiä, mutta yleensä nukahtaa aika pian uudelleen ja sitten klo 9-10 alkaa päivä varsinaisesti. Päiväunet on lyhentyneet max. 2 tuntiin, mutta eipä ne juuri haittaa kun yöllä saa sitten nukkua. Yleensä nukutaan aamupäivällä tunnin verran, iltapäivällä pari kertaa sellainen 45min-1½h ja illalla vielä pikkutirsat. Syöminen on kautta linjan muuttunut tosi 'lyhytjänteiseksi'..pitää välillä kiskoa päätä taaksepäin ja ihmetellä maisemia ja ei malta imeä kuin hetken kerrallaan. Mies hoputtaa aloittamaan kiinteitten maistelun, mutta kun tää tissittely on niin älyttömän helppoa ja vaivatonta, niin en malttais vielä kyllä aloittaa..eikä tässä siis kasvunkaan puolesta mikään hätä ole. Yritetään vielä reilu kk eteenpäin tällä systeemillä ja katsellaan sitten uudelleen. Nyrkit on täällä muuttuneet ihan koppuraisiksi, kun niitä pitää tunkea suuhun koko ajan. Leluihin myös tarrataan jo mukavasti kiinni ja heilutukset kyljeltä toiselle onnistuu. Masullaan viihtyy koko ajan paremmin. Normaalia kehitystä siis...

Täälläkin tuntuu välillä että suku on pahin. Oma äitini on poikennut valtavirrasta silloin kun oon ollut itte pieni ja syöttänyt mua ja siskoa ihan vauvantahtisesti..miehen äiti taas siunailee aina että "justhan se nyt söi..eikai se nyt taas syö..." Tää on tää sukupolvien välinen kuilu eiks vaan..Anoppi on myös Täydellinen Arvostelija, minähän en yleensä osaa tehdä mitään oikein enkä varsinkaan tiedä lasten hoitamisesta mitään. Oon aika hyvän anoppisuodattimen kehittänyt kyllä, yleensä sekin toimii hyvin. :D

Äiti lähtee nyt harrastamaan. Mukavaa viikonloppua kaikille ja nauttikaa auringosta!

Ente ja Tyttelityy, +3kk.
 
Heipparallaa kullanarvoiset äipät vertaistuen-ja tiedon kannattelijat !

Ooh, olipa henkevä aloitus... :saint: ja enpä pysynytkään poissa täältä koko vloppua vaikka jo aiemmn toivottelin hyvät weekendit. Täytyy alkuun kiittää jokaista, kun käytte kirjotitelemassa tänne :hug: kiitos. Täältä saa tukea, tietoa, erilaisia ajatuksia ja näkökulmia omaan äitiyteen ja muutenkin vinkkeliä elämään. Asioista voi ja pitääkin ajatella niin eritavoin kun on ihmisiä, se vasta onkin rikkautta!
Ja vielä avoimuuteen, että minä ainakin kannatan ( niin kuin täällä onkin ollut tapana) sanoa omat mielipiteensä ihan "suoraan" (mitä nyt netin välityksellä pystyy ) ja pelkäämättä kenenkään loukkaantumista, ja jos sanasotaa tulisikin, niin puhdistuupa ilma ja psyyke ;) aikamoinen avaus-lässytys taas alkuun..no siitä "asiaan"..
viime meni tytöllä hyvin, 10-03 nukkui ja sitten puoli 6 ja 8 syömään, mutta mulla ei mennyt...en tiedä, heräilin koko ajan ja olin levoton..luin iltasanomista siitä vauvasta joka oli tukehtunut juopuneen äitinsä alle jne, niin jopa sitä tarksiteli koko yön toisen hengissäoloa...se vaan pamahti sellanen tunne, että pakko tarkistaa ja kuunnella hengistystä..yö oli aika ahdistava itsellä, enkä tiedä miten noin herkkä olin tonkin uutisen suhteen, kaikkeahan sitä tapahtuu koko ajan kamalaa, ei pitäs ottaa kaikkea kontolleen ja murehtia. Sitten näin unta aivoverenvuodostakin, kun meillä suvussa ollut sitä ja suuri osa kuollut nuorena siihen, että veri alko itellä virrata vaan..huh huh miten kamala yö siis takana! :(
järjettömästä onnesta on hiuksen hieno ero järjettömään suruun, tai siis vasta kun tälläisen onnen kokee, tajuaa myös sydäntäraastavasti sen kääntöpuolen elämässä. Tulee taas tunne että "sori kun tämmöstä negatiivista lataan tänne" mutta enpä viitsikään anteeksi pyydellä, tämäkin helpottaa taas oloa, kirjoittaminen.
Ehkä se on hyvä jos tajuaa, että elämä on nyt ja tässä, mutta miten päästä eroon siitä tunteesta, että keikutaan jatkuvasti veitsenterällä, menetysten pelko kun toisessa vaakakupissa..ystävä kertoikin että hänellä pyöri kyllä lapsen syntymän jälkeen pitkään elon toinen ääripää mielessä, kuolemat ym. kai sitä ihminen vaan tajuaa oman rajallisuutensa ja sehän voi olla hyvä juttu, rajoissaan jos pysyy. Tein eilen aarrekarttaa..siis sellasta mitkä asiat itelle tärkeitä ja omat tavoitteet elämässä, no ei siitä enempää, mutta mielenkiintoista touhua kyllä on.
terhikki teillä on ihanat vanhemmat! tukevat, mutteivät tuputa :saint:
syysvauva argh sun "puoli-avo-anopin" (okei aika sana!) kanssa! vedä vaan kunnon tiukka linja matamille! :D
entelle myös voimia tohon anoppisuodattimen vaihtoon kun se tukkeutuu taas!!hyvä, kunnon tiheäseulainen suodatin vaan paikoilleen aina kun tarvis!! ja oikein mukavia juhlia teille!!
mussupussulle rentouttavia ja ihania porekylpyjä!!! vaude !!!!! ;) :saint: ja juu, omar karkit on mun mielestä parhaita mitä kaupasta saa....
:p
nyt, aloitan siivouksen taas! Aurinko näyttää mistä pitää aloittaa! ei päästä edes vaunulenkille päivällä kun vaunut varastossa ja ovi lukossa ja miehellä varaston avain unohtu taskuun ja mies töissä :LOL:

:wave: päivää mukavaa!
 
Kathe: Ei haittaa tuollainen vuodatus. Itsekin olen "ahdistelevaa" sorttia... Siis jo ennen pojan syntymää. Oon aina pelännyt hirveästi lähimmäisteni menettämistä... Ja kaikki tuollaiset uutiset (kuten se juopunut äiti-juttu) tai ohjelmat tv:ssä joissa erit. lapsia kuolee tai sairastaa, tuntuu tosi pahalta ja ahdistavalta. Välillä on käynyt mielessä sekin miten lähellä oli, että meidän poika olis kuollut synnytyksessä, mutta lopulta se aina kääntyy kiitollisuudeksi siitä, että niin ei tapahtunut ja poikkaa kehittyy iän mukaisesti. Lisäksi mun oma äiti on monisairas ihminen ollut jo vuosia (vaikka ikää vasta 42v.) ja pariin kertaa ollut tehollakin sairauksiensa vuoksi, joten nämä kuolema-asiat pyörinyt moneen kertaan päässä jo senkin vuoksi. Hautajaisiakin on tullut unissa ja omassa vilkkaassa mielikuvituksessa aika-ajoin suunniteltua... Yks yö näin unta, että itse kuolin ja taivaassa mulla oli kamalan surullinen ja ahdistava olo siitä, että en saanut nähdä pojan kehitystä ja jouduin olemaan rakkaistani erossa :( Mutta koitan muistuttaa itseäni säännöllisesti siitä, kuinka tärkeää on elää tässä päivässä ja nauttia siitä mitä nyt on. Voimia sullekin näiden asioiden keskellä! :hug:

Anoppi on mulla tosi mukava ja onkin ottanut mut kuin "omaksi tytökseen" (hänellä vain kaksi poikaa) =) Toki anoppi on välillä ehkä liian huolehtivaa sorttia, että joskus pikkuisen ärsyttää (ensimmäinen lapsenlapsi kyseessä sekä anopille että omalle äidilleni) Mutta pojan hoitamisasioihin ei toistaiseksi ole puuttunut. Lähinnä ehkä kyse siitä, että itse on miehensä kanssa kovin viluista sorttia ja ajattelee siksi, että pojallakin pitäisi olla aina reippaasti vaatetta päällä, ettei vaan palele :p Mutta ei se mua oo suuremmin haitannut ja pystyn kyllä asiasta kuin asiasta puhumaan hänen kanssaan. Monessa asiassa ollaan myös anopin kanssa aika samanlaisia. Tulevaisuudessa sitten kun sitä hoitopaikkaa tarvitsee niin se tulee olemaan anoppila. Omalla äidilläni kun niin paljon itsensä hoitamisessa jo hommia...

Sitten siihen paino-asiaan :kieh: Että oon masentunut, kun vaa'alla nyt sitten tänään kävin, niin näytti lukema samaa kuin kaksi viikkoa sitten! Vaikka oon ollut tosi "kiltisti" ja lenkkeilen ja syön säännöllisin väliajoin enkä liikaa ja vielä laadukasta ruokaa jne... Mutta ei ni ei :/ No täytyy jatkaa vaan pää pystyssä ja katsoa mitä se taas kahden viikon päästä näyttää.

Nyt täytyy lähteä tapaamaan lukion aikaisia kavereita poitsun kanssa :) Aurinkoista päivänjatkoa kaikille!
 
Hei taas! Tuiskulle ekaksi kovasti onnitteluja rouviintumisesta!

Tervetuloa joukkoon Dreamer!

Syysusva: meille on ihan korvalääkäri sanonut, ettei ole mitään tekoa jollain korvaläpillä korvatulehduksen ehkäisyssä! Pienellä lapsella pää ylipäätään täytyy pitää lämpimänä (ettei saa kylmää esim. ulkoillessa, tai saunan jälkeen, kun lapsi kuitenkin on siellä lattianrajassa kylppärissä ) mutta korvien peittämisestä ei ole vilustumisen eikä varsinkaan korvatulehdusten välttämiseksi mitään hyötyä. Terveisiä vaan avo-anopille ;)

Mussupussu kyseli sosiaaliturvatunnuksesta, enkä muista yleensä kummankaan loppuosaa... Jostain syystä muistan kyllä vieläkin esikoisen väliaikaisen tunnuksen, siis sen joka sairaalassa annetaan :eek:

Katherinelle ja B7:lle jaksuja noihin valvoskeluihin, täällä kohtalotoveri :( . Olen tosin nukkunut huonosti koko ikäni, ei ole vain raskaus- tai vauva-ajan vaivoja. Ja tänne vaan purkamaan Kathe aina kun siltä tuntuu! Nuo lapsen menettämisajatukset taitavat olla harmillisen tavallisia meillä tuoreilla äideillä :hug:

Ronjaneidille, Kamomillalle ja Pipparille jaksuja hulinaöihin, ja muille myös joilla sellaista on ollut ilmassa! Kamomilla: mun mielestäni tiheän imun kaudet eivät yleensä kestä kuin jonkusen päivän.

Vau, Enten tytöllä on tosiaan ollut mittaa 3-kuisneuvolassa! Meidän tyty ei taatusti ole noin pitkä, vaikka syntyessään olikin samanpituinen kuin teillä (meidän mitat itse asiassa lähes identtiset - sama pituus, painoa 60 g enemmän, päänympärys vaan oli erilainen, 1,5 cm pienempi eli meillä 37 cm). 2-kuisneuvolassa tyttömme oli 61 cm, mutta en usko että nyt pituutta enää tulee niin monta senttiä kuukaudessa.

Ja kyllä Jivenkin poitsulla ihan kivasti 2-kuiseksi on pituutta! Ja varmaan Napin Ronjakin vetelee jotain kasvuspurttia kun ruoka noin hyvin uppoaa :)!

Anoppi mulla on tosi mukava, hyvin tulemme juttuun vaikkemme aina samaa mieltä olekaan ja kyllä muakin sen neuvominen vähän väliä rasittaa. Mutta ei auta valittaa, kun hän niin auliisti on ollut apuna tässä vauva-arjessa, mähän en olis kyllä yksin selvinnyt tän kuuppani kanssa kahdesta, näin pienestä varsinkaan. Vaimo85:llä kuulostaa olevan tosi ihanneanoppi =)!

Julille mukavaa hääreissua, vaikka lapsia ei saakaan mukaan, ja kiva kun pääsitte sinne äiti-vauva-ryhmään myös.

Ja Sintzille myös reissutsempit, hyvin se junamatkakin varmasti menee! Hirveä virustauti kyllä teille iskenyt.

Tintalle jaksuja yksinhuoltajan elämään! Onneksi saat vähän omaa aikaakin välillä, toivottavasti jatkuvatkin noin hyvät unet!

Meidän tytölle on Terhikki myös tullut nyt yhtäkkiä aika paljon karstaa, ensimmäiseen 2 kuukauteen sitä ei ollutkaan. Öljyllä ja harjailulla ollaan koetettu toistaiseksi selvitä.

Mimmu kyseli päikkäreistä. Meillä typy herää yleensä viimeistään seitsemältä, ja menee viimeistään yhdeksältä ekoille unille. Parvekkeella nukkuu kuin tukki, saattaa vetää viisikin (!) tuntia. Sitten jaksaa taas valvoa pari tuntia (ihme ettei enempää, esikoinen meillä oli päinvastainen eli valvoi 5 ja nukkui hyvä jos 2...). Toiset päikkärit nukkuu myös parvekkeella, ja helposti taas jonkun 4 tuntia ellei herätellä. En ole tosin herättelyllä huomannut vaikutusta illalla, joten viime aikoina ei olla paljon herätelty. Eli meillä siis iso ongelma se, että tyttö ei suostu nukahtamaan ennen noin yhtä yöllä vaikka mitä tekis :( . Kohta kun kelloja siirretään, meillä mennään siis yöunille kahdelta yöllä :'(

Mussupussulle myöhästyneet synttärionnittelut :flower: ja NullPointsille vilkutukset :wave: . Oi, ja AC:n vauva jo kulmahampaita tekee, hurjaa! Ne on ainakin meidän esikoisella olleet tosi kivuliaat, yhtä tuskalla on niitä tehty kuin poskihampaita.

Pitää mennä laittamaan esikoista päikkäreille ja kammeta itse suihkuun, tuli puistoreissulla kamala hiki kun ton tuulen takia pakkasin hulluna vaatetta päälle. Päästään tänään miehen kanssa kahdestaan syömään kun anoppi tulee vahtimaan mukuloita! Mennään siis niiden päikkäriaikana, mutta varmasti ainakin jompikumpi kyllä herää ennen kuin ollaan takaisin. Anoppi on kyllä tuttu hoitaja, joten huolissani en ole =) . Toivottavasti vaan tulee kiva reissu, me jo kerran tänään ollaan ukon kanssa kolisteltu sarvia aamulla...

Juu ja mulla muuten alkoi eilen sitten menkat |O |O |O . Ihan vielä ei olis tarvinnut alkaa. Kutakuinkin päivälleen vuoden ne sitten pysyivät poissa, mulla just tässä hiukan maaliskuun puolivälin jälkeen vuosi sitten oli menkat ja sitten kuun vaihteessa napsahti =)

Vaikka on siitä menkkojen alkamisesta hyötyäkin, pääsen sen hormonikierukan nyt laitattamaan ja papa-kokeeseen. Ei olekaan papaa multa viiteen vuoteen otettu :eek:

Jeps, nyt pois
Grynna & poitsu 1 v 7 kk & typylius 2,5 kk
 
Kiitos, Grynna! Aijon kertoo korvalääkärin terkut jos vain ottaa asian puheeksi vielä
Tämä samainen muori esikoisen ollessa pieni, alle vuoden, eikä oltu vielä maisteltu mitään maitotaloustuotetta, meni antaa jätskiä vaikka me kiljuttiin vieressä miehen ja appiukon kans "et kyllä anna", mut sellanen jäärä se on, ettei uskonu.. Mä kihisin raivosta, mut sillon se jäi siihen, nyt en enää anna kulkea mun yli .. Mä pidän huoleni että akka tietää mitä mieltä MINÄ oon. Joku vois sanoo että"anna olla" Mä oon ollut turha kiltti aina, oon antanut toisten määrätä, enää en anna.
Mut taas mä täällä saarnaan..Olen ihan oman onneni nojassa, typykkä nukkuu ja miehellä ja esikoisella ni hyvät leikit ettei mua huolita sinnekkään :D

Täälä tuntuu olevan osaavia vauveleita, meijän tyttö ei esim vielä käänny mahalleen, yrittää sängyllä kyllä ja usemmiten öiseen aikaan jolloin äidin unet jää vähäsiksi.. Ja leluihinkin tarttuu vielä harvakseltaan..Mutta kova jutteleen ja seuraan varsinkin isoveljen touhuja..

Miksen mä muista juttuja mihin piti kommentoida nyt ku alan kirjottaan.. Onnee Tuisku(toivot meni oikein)naimisiinmenosta!! :flower: Me mentiin kans viime marraskuussa ihan kaksin maistraatissa, ilman omia todistajia.. Ei haluttu mitään hössötystä, kesällä sit ehkä pidetään jtn grillibileitä lähiporukalle..

Mut jep, löhöön viel hetken sohvalla enneku tissitakiainen herää..Herkkuja tekis mieli
 
Heipat!

Mulle tuli yhtäkkiä mieleeni, et piti eilen heittää ilmoille kysymys kiinteistä, ku alkaa kohta puoliin olla ajankohtainen asia monelle muullekki, ku mulle, joka otti pienen varaslähdön ;) Eli teettekö/aiotteko tehdä soseet itte, vai ostatteko kaupasta valmiina.

Meillä on nyt tilanne se, että Ronja on ensimmänen meidän muksuista, jolle kelpaa äitin tekemät pöperöt, ja se tuntuu aika hienolta ja onhan noissa sapuskoissa ihan erilailla makua :p
 
Mä en aio vielä hetkeen aloittaa kiinteitä, jos vaan maitoa riittää, mut oon ajatellut et teen itse ainakin peruna-ja porkkanasoseet. Varmaan alan tekemään niitä kohta jo pakkaseen valmiiksi silikonisiin jääpalamuotteihin..Oon ajatellut et jos 5,5 kk:n iässä aloittais maistattelun... Jos siis vaan mahdollista ootta sinne saakka.
 
Kamalaa ku ei muista mitä o edellisessä viestissä naputellu (mut en kyl jaksa sitä etsiäkkään) :D

Anopista Tiedän et mulla sellainen anoppi joka MIELELLÄÄN neuvoo ja ohjeistaa mut onneksi toistaiseksi meillä on 900km välissä :LOL: Joten toistaiseksi oomma saaneet olla rauhassa...

Kiinteistä Ajattelin tehdä osan ainakin itse, toki en usko et kaikkea... Ihan hyvä että tottuu molempiin, ku niissä teollisissa tuotteissa on kuitenkin eri maku ku itsetehdyssä.

Kat
 
Pikaseen taas...
Kiinteistä. Viimeks tein paljon itse, mut kaapissa oli aina ostettuja kans jotka olivat eksoottisempaa kamaa tai sit vaan hätätiloja varten.
Itsetehtynä on siis kaks vaihtoehtoa. Tekee kerralla satsin jotain ja pakastelee sit pieniin muoviastioihin/jääpalamuotteihin. Tai sit tekee päivästä toiseen. Eli meillä käytetään vihanneksia päivittäin. Laittaa sit esim ylimääräisiä porkkanoita paloiteltuna pikkuisiin astioihin. Pari/kolme annosta jääkaappiin ja loput sit pakastearkkuun.
Sit kun tarttee, siis hienontaa haarukalla ne palaset ohuemmaksi soseeksi ja laittaa pikkasen maitoa et se on kiinteempää.
Terkka sanoi mulle et ainakin aluksi kannattaa kaikkien vihannesten olla lautasella erikseen, et vauva maistaa eri vihannekset kunnolla, kuin et ne olis yhtenä sotkuna kaikki.
Eli tuolleen aiotaan mennä täällä sit 20vkon jälkeen. (siis pikkuhiljaa toteutetaan yhteen vihannekseen, sit toinen mukaan jne....)
Tulipa sepustus. :ashamed: En tiiä oliko tästä nyt kenellekkään apua....... :headwall:
 
Sunnuntai ehtoota kaikille =)

kiinteistä: Ajattelin tehdä itse ja pakastaa alkuun jääpalarasioihin. Hieman vielä lykkään kiinteiden aloitusta, kun ekasta perunakokeilusta tuli tosiaan närästystä aika tavalla. Hedelmäsoseita varmaan enemmänkin ostan valmiina ja toki muitakin soseita omatekoisen lisäksi varmaan välillä syödään. Helpompi on valmiita sitten käyttää matkoilla yms. kun ovat tuttuja makuja myös.

Appivanhemmat on mulla oikein mukavat ja läheiset. Kaikissahan meissä on puolemme, mutta lapsen suhteen erityisesti ovat ihania. Ovat kiinnostuneita lapsesta ja meistä vanhemmista, mutta eivät tuputa neuvojaan. Apua saa ja neuvoja jos tarvii.

Entellä onkin tosiaan pojalla jo kokoa, itsestäkin tuntuu, että ihan huvikseen ei sylissä lasta kanniskele. Pituutta meillä suunilleen samat, mutta painoa kilo vähemmän :LOL:

Katherinen kanssa olen samaa mieltä, että täällä on kivasti osattu jutella kukin oman mielipiteensä kertoen ja mielstäni mukavassa hengessä. Kiitos siitä kaikille :flower:

Syysvauva05 ja muut. tää paikka on ihan oikea noihin kiukunpurkauksiin, joten antaa tulla vaan :LOL:
Vaimo85 tsemppiä painon kanssa taisteluun. Itsellä on hyvin lähtenyt kilot, mutta löysää vatsaa olisi työstettävä...

Loppuun hehkutusta! Miedän poitsu on parin päivän sisällä keksinyt kääntyharjoitukset. Saattaa äheltää yli tunninkin lattialla peitolla ja kääntyillä kyljilleen. Aivan hilkulla on, ettei mene ympäri selältä vatsalleen toiselta puolen. Vatsalta selälleen kääntyy jo, mutta huomattavasti toinen puoli on paremmin hallussa. =)
 

Yhteistyössä