Kaksosten odottajia v.2009

Kuulumisia täältäkin vaihteeksi :) Viikkoja nyt 32 tasan, ja on ylitetty se rajapyykki että päästään omaan sairaalaan synnyttämään kun lähtö tulee. Viimeksi ultrassa näytti siis siltä että alateitse synnytys onnistuu mutta voihan se olla että nuo kelmit vielä päättää vaihtaa paikkaa. Kääntymään eivät taida sopia enää joten toinen olisi tulossa jalat edeltä.. Viikko sitten neuvolassa sain ohjeet liikelaskentaan ja nämä koijarit päättivät heti säikäyttää ja kahteen päivään ei juuri liikkeitä tuntunut. Olivatkin sitten kumpikin selät minun masua vasten, joten ei ihme ettei mitään kuulunut. Siitä kun sitten kääntyivät onkin mylläkkää riittänyt. Ei tosiaan enää juuri potkuja tunnu kun alkaa ahdasta olla mutta kaikkea muuta möyrintää kyllä. Olo on toooodella raskas ja hengittäminen välillä vaikeaa. Alan myös tuntea suurta sympatiaa eturauhasongelmaisia miehiä kohtaan, itse kun juoksen etenkin nukkumaan mennessä vessassa monta kertaa tiristämässä muutaman tipan ja kohta taas uudestaan :D Muuten on ollut ihan hyvä olo, ei koske mihinkään eikä supistele kun rauhallisesti ottaa. Masu on nyt isompi kun yhtä odottavilla (yleensä) loppuvaiheessa, ja siinä sitä ihmettä riittää ihmisillä.. Silti en tukivyötä käytä vieläkään, kun en tarpeelliseksi koe.

Olen aloittanut kestovaippojen ompelun, pitäisi taas kasata ompeluvehkeet ja yrittää jotain tehdä aikansa kuluksi. Aloittaminen vaan on aina niin vaikeaa.. :D

Me otettiin kaksi pakkausta ja yksi sitten rahana, ajattelin että kolmesta pakkauksesta tulee vähän liikaa turhaa tavaraa. Saatiin vielä viime vuoden pakkaukset, tykkäsin kyllä eikä siinä paljon muuta turhaa ollut kuin se naisten kortsu :LOL: Tämän vuoden pakkaus näytti kyllä kanssa aika kivalta ja kestojen osalta olisi ollut parempi, mutta toisaalta viime vuoden pakkauksessa oli mielestäni kivemmat värit. Olen kuitenkin ihan tyytyväinen niihin mitä saatiin :)

Tänään olisi taas neuvola ja viikon päästä ultra. Ensi viikolla alkaa varmaan jo selvitä nuo synnytysasiat, niin lähellä loppua jo ollaan. Melkein alkaa jo jännittää ;)

Ottakaa rauhallisesti ja nauttikaa raskaudesta! :heart:
 
Heippa
Saisikos joukkoonne liittyä? Täällä siis esikoiskaksosia odotetaan rv:lla 29+2, eli jo aika pitkällä ollaan. Meillä LA on 28.6, mutta mä olen kyllä jo henkisesti varautunut siihen, että aikaisemmin tulevat =) Viime viikolla oli äitipolikäynti ja vauvoilla oli painoa n. 1400 grammaa kumpaisellakkin ja tyttöä ja poikaa odotetaan.

Mulla on taustalla toistuvia keskenmenoja (3 kpl:tta) ja tämä on nyt ensimmäinen raskaus joka on näin pitkällä. Tosin nämä keskenmenneet ovat tapahtuneet ihan alussa rv 6-8, mutta kuitenkin tämä raskaus on henkisesti ollut melko vaikea.

Mun on ihan pakko kommentoida Valkoliljan saamaan kohteluun, ei kenenkään pidä tuollaista kuulla, varsinkaan raskaana. Mä voin toivottavasti sua hieman lohduttaa: Mulla näiden kolmen keskenmenon jälkeen otetiin kaikenmaailman keskenmenotutkimukset ja löydettiin tällainen tukostaipumus, ja sain ohjeen seuraavan raskauden alkaessa ottaa yhteyttä Veli-Matti Ulanderiin joka on tutkinut keskenmenoja ja häntä pidetään jonkinlaisena guruna tällä saralla. No, kun vihdoinkin saimme raskauden alkamaan kävimme hänen luonaan rv 5+0 ja näkyi siis kaksi raskauspussia ei muuta ja tämä käynti siis siksi, että sain aloittaa tähän tukostaipumukseeni lääkityksen. Seuraava käynti sovittiin rv 7+0, jossa sitten näkyikin molempien sykkeet. Kysyin silloin, mitkä ovat mahdollisuudet saada keskenmeno tässä vaiheessa ja hän vastasi, että kun syke on havaittu rv 7 enää 5 % raskauksista menee kesken. Mä turvauduin tähän tähän tietoon sillä sen kuitenkin kertoi mulle "keskenmenoexpertti". Joten toivottavasti tämä hiukan sinua Valkolilja helpottaa :flower:

Oma olo alkaa olla todella tukala, mahaa on hirveästi ja särkee selkää ja nivusia melkein taukoamatta. Vauvat kuitenkin näyttävät voivan hyvin, äidin ahdingosta huolimatta mikä on kuitenkin pääasia.

Mukavaa keväänjakoa
Toivottelee Virtis
 
Kiva että liityit mukaan Virtis!!! Kiva että kaikkien taistojen jälkeen olet nyt siinä. Uskokamme Veli-Matti Ulanderiin ja nautitaan olostamme... On ikävää jos koko raskausaika menee murehtien... Tsemppiä, uskoa ja luottamusta siis kaikille!

Hienoa kuulla Lilliputit-80 uutiset!

Itselläni on mennyt vähän paremmin (koputtaa puuta...). Saatan oksentaa enää noin kerran pari päivässä. Päänsärky on välillä poissa... Masu kasvaa todella nopeasti nyt :D... Syön ilolla ja kasvatan vauvoja, jos lisäkiloja tulee ja muodot menee, niin pääasia et masukeilla asiat on hyvin- tiukkaa treeniä sit myöhemmin :whistle: ...

Aurinkoista päivää!!!
 
Moikka kaikille!
Kevään tuplat vallan hiljentyneet.

tirppa: Täällä kans toinen tahtoo tulla jalat edellä. Aikoo vissiin lähteä käveleen samantien.
Painoarvio 33+6 n.2,5kg. Ens viikolla synnytystapa-arvio b:n perätilan takia.

K&S 35 :heart: :heart:
 
Aurinkoinen huomen kaikille!

Liittyisin mukaan joukkoonne. Nyt menossa rv 29+6, la on 26.6. eli aika lailla samaan aikaan kuin Virtiksellä. :) Meillä huomenna äippäpolikäynti, ja vauvojen koko/paino kovasti kiinnostaa.

Oma olo on välillä ihan ok ja välillä taas tosi kömpelö. Vatsaa löytyy ja supistuksia myöskin, mutta toistaiseksi mitään vakavampaa ne eivät ole aiheuttaneet. Yöt menee aika lailla asentoa hakiessa, ja näyttäisi sama tarttuneen myös tuohon tulevaan isään, eli meillä jo opetellaan jatkuvaan heräilyyn. ;) Syömisten kanssa pitää olla tosi tarkkana, sillä vatsa täyttyy aivan liian helposti ja sitten onkin tuskaisan huono olo monta tuntia. Mutta nämä nyt on asiaan kuuluvia vaivoja, ja tärkeintä kuitenkin, että vauvoilla olisi kaikki hyvin.

Eemelin äiti, hienosti sulla viikot kuluneet!

Aurinkoista loppuviikkoa kaikille tuplamammoille!
Kurreliini ja Pepe+Panda
 
Huhhuijaa mikä yö takana.. Heräsin viime yönä puolen kahden aikaan ihan litimärkänä hiestä ja vatsaan koski aivan armottomasti. Siis jonnekin tuonne alas, menkkamaista kipua. Ei oikein supistukselta tuntunut, tähän asti ovat olleet niitä harkkasuppareita, kivuttomia ja maha pinkeellä. Nyt ei ollut maha edes pinkeenä mutta koski kyllä. Ja liikkeet tuntuivat tosi alhaalla. Meni onneksi nopeasti ohi mutta taidan kuitenkin kysäistä neuvolan tätiltä että onko syytä huoleen. Hyvin huomaa että ollaan ekaa kertaa asialla kun tahtoo säikkyä vähän joka asiasta :D

Meillä ei kyllä ukkoon ole tarttunut univaikeudet, viime yönäkin nukkui kuin tukki kun ite pyörin ja mylläsin sängyssä :D Ihan hyvä kyllä, en edes tohtinut herättää kun oli niin väsy töiden jälkeen ja aamulla aikainen herätys.

Eemelin äiti, tosi hyvän kokoisia ovat pikkuiset, ei varmaan kauan mene kun syliin saat :heart:

Ja kaikille uusille tasapuolisesti tervetuloa ja tsemppiä odotukseen :)
 
Täällä ilmoittautuu uusi kaksosten esikoisodottaja Porista. Viikkoja takana tänään 7+2, joten hissukseen odotuksen kanssa ollaan. Todella mukava kuulla Virtiksen asiantuntija lausunto, itselleni suurin pelko kaksosuutisen jälkeen on ollut toisen "katoaminen".

Neuvolaan parin viikon kuluttua ja vielä kuukausi np-ultraan. Siihen asti asia pysyy perhepiirissä ja toiveet korkealla =)

Hauska kuulla / nähdä vauvamasuistanne, omaani kovasti odottelen. Jotain pientä jo näkyvissä mutta taitaa mennä vielä "normaalin" mahani piikkiin.

 
Tuplamamma75 Tervetuloa ja vielä Porin porukkaan!! Kiva!
Eilen tuli viikko 17 täyteen...
Oon ollut pikkasen huolissani (no yllätys, TAAS!) kun masukkejen liikkeitä en juur tunne enää... Silloin viikoilla 13-15 liikkuivat kovastikin, mutta nyt on niiiiin hiljaista... Ovat kai vaan sellaisessa asennossa ettei liikkeitä tunne. 29.4 neuvola, siellä sitten taas toivon kuulevani masukeiden vahvat sydänäänet... :heart: :heart: !!!
 
TERVETULOA!! :wave: Noormarkusta olen ja esikoiset tulossa, nyt rv 21+3! Kaksi alkiota huomattiin varhaisultrassa rv 7+1! Ja kerrottiin raskaudesta ensin vain perheille ja parhaille ystäville. Niskapoimu-ultran jälkeen (rv 11+2) kerrottiin sitten vähitellen kaikille. Mun massu on vasta nyt kuukauden sisällä alkanut kunnolla kasvaa, eli aika kauan olisin voinut salailla tilaani.. ;)

Suosittelen liittymään Porin Seudun Tuplakerhoon http://www.porinseuduntuplakerho.net/, saat sitten monesta paikasta alennusta ja tietysti kerho järjestää monikkovalmennusta ym tapaamisia.

Mä aloin just itse suunnitella porilaisten ja lähikuntalaisten tupla-odottajien kahvittelua/jätskittelyä ilmoista riippuen joskus toukokuussa, jos kiinnostaa niin laita mulle vaikka yksityisviestiä, niin otetaan sut mailiketjuun mukaan! Muutama on jo kasassa! Mm. Nanah ja Joskiposki täältä Kaksplus-keskusteluista! Nanah, vastaappa siihen mailiini niin, että vastaus menee kaikille? Kun ehdit ja jos vaan viitsit..?


 
Eilen istuin kädet tiukasti "puuhkassa" ylävatsan päällä ja ihan säikähdin, kun tunsin käsivarteeni iskun.. :LOL: Sehän oli siis ensimmäinen selvemmin massun ulkopuolelta, kuin "sisäpuolelta" tuntemani potku!! :D Pientä muljahtelua on voinut tuntea jo aiemminkin, jos on sattumalta oikeaan aikaan painanut kämmenellä oikeasta kohdasta vatsaa, mutta ne liikkeet ovat tuntuneet silti selvemmin mulla vatsassa, kuin siinä kämmenessä.


 
Moi pitkästä aikaa!

Kaikki on ilmeisesti siirtyny tänne tuolta kevään tuplista. Oon ollu aika laiska kirjoittelemaan, mutta käyn päivittäin lukemassa kuulumisianne. Viime viikolla (rv 24) oli äippäpoli käynti ja kaikki oli ihan ok. Jäin vaan miettimään painoarvioita kun oon lukenu, että toisilla on ollu jonkin verran painavampia samoilla viikoilla. Meillä arvioitiin toisen painoksi vähän alle ja toisen vähän yli 500g.
Parin viikon päästä olis neuvola, ei huvittais yhtään mennä kun se täti puhuu mulle kun lapselle ja huomautteli mun painosta. (Sitä on tullu jo kymmenen kiloa!) No onneks se lääkäri oli sitä mieltä et painoa saa ja kuuluukin tulla eli jos tk aloittaa taas saman laulun niin sanon sitten suoraan, että keskustelen asiasta vain lääkärini kanssa, kiitos!
Enää olis viikko töitä ja sitten jään kesälomalle, ihanaa! Nyt on alkanu kyllä olo olemaan energisempi, mutta ei tän mahan kanssa oo enää luonteva tehdä töitä. Tunnen itseni puupökkelöksi, hyvä kun saan kengät jalkaan itse. Eilen joutu mies auttaa kun meinas tulla koko ajan oksennus suuhun kun kyykystelin, great!
Laitoin sulle Nanah kaveripyynnön facebookiin, meillä on siellä yksi yhteinen kaveri ;)

Innolla odotan meidän monikkotapaamista Porissa, toivottavasti kaikki pääsee tulemaan!

Joskiposki 25 ja risat
 
Merkkailemassa :wave:

Onko teillä siellä Porin seudun juomavedessä jotain vai miksi nämä kaksoset tuntuu ainakin tällä palstalla kovasti sinne päin painottuvan?! ;)

Täällä vointi edelleen hyvä eikä tipan tippaa ole vuotoja näkynyt. Väsymys on kylläkin niin kovaa, että normaali arki alkaa olla haastavaa. Tunnekuohut ovat myös heitelleen muutaman viikon suuntaan jos toiseenkin. Edelleen toivo elää suurena, että molemmat möykyistä olisivat mukana. :heart:
Kiitos Virtis, me miehen kanssa itsekin mietittiin tota samaa juttua. Kun jostain olin kuullut, että kun syke on näkynyt, on keskenmenoriski enää hyvin pieni. Miksei sitten koske myös kaksosia.

tuplamamma, tervetuloa minunkin puolestani. Kiva, että on joku muukin melko alussa oleva odottaja. :flower:


 
Joo se on varmaan Porin Vesi se kaksosten aiheuttaja. :D Mutta itse asiassa tutkittua tietoa on, että Suomessa kaksosia syntyy eniten Lounais-Suomeen (liittyy johonkin geeni-juttuun). Maailmassa on muitakin alueita, joihin syntyy keskimäärin enemmän kaksosia, kuin muualle, kuten Norjassa vuono-alueet (en muista tarkoitettiinko kaikkia vai jotain tiettyä vuono-aluetta). Mun äiti on kotoisin Porin naapurikunnasta, mutta isä Kemistä.

Joskiposki: Hienoa, että poli-visiitillä oli kaikki hyvin!! Noista painoista en osaa sanoa yhtään mitään. :/ Vaikka mun massu ei vieläkään ole mikään iso, vatsalaukku on kyllä niin puristuksissa, että oksennuksen maku on tullut pari kertaa suuhun, kun oon syönyt vähänkin enemmän ja etenkin jos sen perään menee kittaamaan kupillisen teetä.. Kun ei mahdu niin ei mahdu.. :| Ja oli hassua kuulla, kun maha kurni pe-aamulla pari kertaa, niin se kurina tosiaan kuului pienen pieneltä alueelta ihan rintojen alta, ei tuolta alempaa, kuten kurina mulla ainakin aiemmin on kuulunut.

Nanah: Ei pitäisi olla mitenkään outoa, jos noilla viikoilla ei liikkeitä tunne hyvin. Mäkään en tuntenut kuin sitä kuplintaa jostain 13-14 viikosta eteenpäin, ja sitäkin aluksi vain alemman Lilliputin kohdalta. Selkeämpiä liikkeitä en ole vielä kovin kauaa tuntenut. Kuukausi sitten eli joskus 18. viikolla en oikein edes uskonut, että ne tuntemukset on vauvelien aiheuttamia, vaan jotain oman massun toimintaan liittyviä juttuja. Mutta liikkeitä ne tietty tod.näk. oli. Nyt potkuja ja muljahduksia tuntuu molemmilla puolilla joka päivä monta monta kertaa!! Joskus melskaavat varmaan tunnin putkeen.

Tirppa82, Virtis, Eemelin äiti ja Kurreliini! Ootte jo tosi pitkällä, toivottavasti raskauden loppuosa sujuu ongelmitta ja jaksatte vielä monta kertaa tulla tänne kertomaan kuulumisianne! Oikein hyviä vointeja teille ja tietysti kaikille muillekkin täällä kävijöille!!

Me ollaan vietetty rauhallista viikonloppua miehen kanssa ihan kotosalla. Tekee hyvää välillä, ettei aina lupaa jollekkin ystäväpariskunnalle illanviettoa tms. Tai no, käytiin kyllä la-aamupäivällä kaupungilla (siis Porissa, kaksosten luvatussa kaupungissa..) :LOL: ja käytiin mm. tsekkaamassa Muksumassissa etukäteen Autoliiton testin ja netti-keskustelujen kehujen perusteella "valitsemani" Britaxin Baby Safe Plus Isofix -turvakaukalo. Ei ostettu vielä, mutta ennen kesää haetaan ne kyllä. Oon pessyt pyykkiä, silittänyt ja eilen vaihdettiin vielä parista isommasta kasvista mullat. Muiden huonekasvien mullanvaihto olikin hoidettu jo viime kuussa. Kurjaa kun ei tarjennut tehdä pihalla mitään. :( Eilen illalla tehtiin meksikolaista ruokaa ja join pienen lasin punaviiniäkin. :p


 
Täällä voidaan hyvin, hyvin pieniä supistuksia tullut. Tuskin mitään tekevät. Ke tarkistus ja lantion kuvaus jos b vieläkin pt. Mahan nahkaa vain kuumottaa ja potkut on kunnon muljautuksia =)
Vatsanympärys 106cm.
Kyllä tästä voisi jo mennä mahaa pienentämään :saint:

Asutaan etelä-pohjanmaalla ja tänne synty viime joulukuus kaksoset ja viime vko:lla, me ja yksi toinen pariskunta odottaa. Kyllä niitä kaksosia on nyt tullut :LOL:
Mulla on täti ja eno kaksoset.

K&S 35+4 :heart: :heart:
 
Hei kaikki :)!

Menin tänään neuvolaan hakemaan allergialääkkeitä lääkäriltä (olen ollut 3 päivää oksentamatta niin nyt alkoi nenä vuotaa ja silmät kutisemaan... :snotty: )
Mainitsin siinä sitten lääkärille etten ole masukeiden liikkeitä tuntenut mielestäni muutamaan viikkoon... Lääkäri päätti helpottaa mun oloa ja sanoi kuuntelevansa sydänäänet samalla...

MITÄÄN ei kuulunut, lääkäri alkoi hermostua, itse aloin hermostua, ei, EI MITÄÄN!! Lääkäri sanoi että on voinut sattua jotain, vaikka toiselle sikiöistä... Tunsin vereni putoavan jalkoihini!

Minut lähetettiin päivystyksenä suoraan siltä seisomalta ä-polille... Ette usko mikä ajomatka yksin! En muista mitä reittiä edes ajoin... ajatukset pyörivät masukeiden menetyksessä... Ajattelin ettei elämästä tulisi enää mitään jos masusta löytyisi kaksi elotonta pientä...
Odotushuoneessa tärisin ja itkin... Muut asiakkaat olivat masujensa ja miestensä kanssa hymyhuulin odottamassa vuoroaan... Olin täysin paniikissa, tuntui ettei henki kulje!!

Pääsin vihdoin sisään. Huoneessa oli kolme ihmistä. En edes muista nimiä... Minut otettiin rauhallisesti vastaan ja lääkäri jutteli aikansa odotusajastani... Ajattelin että ULTRATKAA nyt jo pian!! Kun näin ensimmäisen masuasukin monitorissa, sydämeni pomppasi innosta... sydän löi vahvasti ja tasaisesti! Helpotus! Sitten toinen... pelotti... näin pienen masukin kyyryssä ja kyllä, sydän löi!!! Ette usko mikä helpotus...!!! En voinut estää muutamaa kyyneltä vierimästä... KAIKKI HYVIN!

Töihin mentyäni iski päänsärky jännityksen laukeamisesta mutta tuskin huomasin sitä... Olisin voinut pyrähtää lentoon, niin onnellinen olin että kaikki on toistaiseksi hyvin.

Siis, jos sydänääniä ei kuulu se ei tarkoita että peli olisi menetetty... En tiedä oliko neuvolan laitteessa jotain vikaa vai eikö lääkäri vaan osunut kohdalle...

Ä-polilta saamani "hoito" ja rauhallisuus lämmittivät mieltäni. Lähtiessäni teki mieli halata heitä kaikkia. Ultrannut lääkäri ainakin oli oikea helmi! Koko ultrauksen ajan hän jutteli ja kertoi minulle asioita rauhallisesti ja vakuutteli kaiken olevan hyvin...

Tsemppiä ja haleja kaikille!!

Nanah ja masukit 17+5



 
Nanah, onpa hyvä että selvisit säikähdyksellä! :hug:

Vähän äitipolikuulumisia täältä. Käytiin siis taas ultrassa tänään, ja kas kummaa mitä meidän pikku kelmit olivat tehneet :D Olivat vaihtaneet kumpikin tarjontaa, mitä ihmettelen suuresti kun viikkoja on jo 33 ja en itse ollut varsinaisesti huomannut kääntymistä. Tai no yhtenä iltana oli kova mylläkkä mutta oletin että jäivät samoin päin kuin aiemminkin. Lisäksi olivat niin "tasoissa" että lääkäri ei uskaltanut veikata kumpi olisi A ja kumpi B. Mittauksista nyt ei sitten enää oikein mitään tullut, lääkäri ei edelleenkään osannut käyttää uutta laitetta ja olivat niin sykkyrällä että taas saatiin 400g painoeroa. Nyt kuitenkin lääkäri itse totesi sen olevan virheellinen tulos. Tarkkaa tietoa ei nyt ole mutta himppa alle kaksi kiloa nuo nyt painavat :) Kätilö yritti saada sydänkäyrääkin mutta olivat taas niin vilkkaalla päällä ettei siitä oikein mitään tullut..

Muuten pyyhkii hyvin, tosin jostain pesiytyi kyynelkanavan tulehdus toiseen silmään, ja se on kovasti ärsyttänyt, fyysisesti ja henkisesti :D Mutta paranemaan päin on sekin :) Kovasti odotellaan ensi viikkoa ja muuttoa uuteen kotiin..
 
Nanah, onneksi selvisit säikähdyksellä!

Mulla kans kävi kerran niin, että neuvolassa todettiin toisen msukin syke liian alhaiseksi ja tuli lähtö äitipolille, jossa onneksi kaikki oli ok, vaikka saamani kohtelu olikin todella huonoa.

Ja kyllä nuo meidän mussukat kääntyilee, mulla on nyt viikot 36+ ja ainakin tähän asti on B vaihtanut tarjontaa lähes jokaiseen äitipolin kontrolliin.

Nyt mie yritän jatkaa tuon ukon veroilmoituksen kimpussa, että ehtisin sen saada valmiiksi ennenkuin haen lapsukaiset hoidosta.

- Narttu rv 36+ -
 

Yhteistyössä