Kaksosten odottajia v.2009


21.12.2009
syntyivät ihanat kaksostytöt iloksemme rv 36+1.
Synnytystapana sektio. a- neiti 2275g/44cm ja b-neiti2545g/45cm
Sektiosta olen toipunut hyvin. Enää ainoastaan haavaa välillä kiristää ja yskiminen ja aivastelu sattuu.
Ensimmäiset päivät synnytyksestä olin kipeä jälkisupisteluiden takia, mutta seuraavana päivänä synnytyksestä pystyin jo kävelemään jne.

Olemme sairaalassa edelleenkin, vaikka tytöt voivat hyvin.
Verensokeriarvoja ja bilirubini ( miten kirjoitetaankaan.. ) arvoja on seurattu tiuhaan ja samoin painon nousua. Onneksi arvot ovat ok ja painot ovat nousseet lähes syntymäpainoon. Kotiin lähtö mahdollisesti, muttei sata varmasti huomenna.

Oon pumpannut maito pulloon ja syötellyt kolmen tunnin välein. Korviketta myös annettu. Eivät vielä jaksa imeä rintaa, koska ovat uneliaita "keskosuuden" vuoksi.
Keskoskaapissa tms. lapset eivät ole olleet, vaan koko ajan ovat saaneet olla meidän kanssa. Mies oli sairaalassa ensimmäiset pari kolme päivää, olimme perhehuoneessa.
Nyt olen ollut yksin täällä ja ihan ok mennyt. Tai oikeastaan tosi hyvin!
Samaan aikaan syötän tytöt, tai no n.10min viiveellä toisen, jos hoidan syötöt yksin.
JA sitten he taas nukahtavat kolmeksi tunniksi. Välillä keskustellaan elämän asioista ja
höpötellään :heart:
Leppoista tutustumista!

Esikoinen on käynyt katsomassa mua täällä isin kaa ja kovasti hoitaa pikkusiskoja, mutta välillä hänen tekisi ihan selvästi mieli nipistää vauvoja. Hieman mustis vaan onneksi.

Normikokoisena syntyneet tuntuvat ihan jätti vauvoilta!
Hui. Heidän itkukin on valtavan suurta ja mahtipontista, kun taas meidän tytöt ei kovasti huuda, pikkuisen koiranpennun vinkumiselta kuulostaa :heart:

Onnellinen olen ja huojentunut, että kaikkien vaikeuksien jälkeen
saimme terveet kaksi sievää tyttövauvaa.
Kolmas sikiö löytyi istukkaan kiinnittyneenä.. Häntä ei sen tarkemmin tutkita..

mukavaa joulua teille!
me saimme maailman parhaimmat joululahjat
 
Onnea vilhelmiini hurjan paljon, onnea pikku prinsessoista :heart:

Täällä eletään jännityksessä masuasukkien vuoksi, viimeksi kohdunkaula oli lyhentynyt mutta ei vielä hälyyttävää, kotia käskivät kyllä levolle.
Nyt olisi Uuden Vuoden aattona seuraava aika, näkee miltä paikat näyttää :eek:

-= Kinder- & masukit 30+0 =-
 
Meidän prinsessa ja prinssi syntyivät 11.12.2009

En ole tänne puolelle muistanut kirjoittaa asiasta aiemmin :ashamed:

Kopsaan saman synnytystarinan kuin tuonne tammivauvoihin kirjoitin.

Synnytyskertomus
11.12.2009 rv 37+4

klo 8.50 puhkaistaan A:n kalvot

klo 10.55 supistelee 10min välein ja tässä kävin vielä vessassa eikä ollut "hätää" supistusten kanssa. Oikeastaan tästä vasta alkaa sitten supistelut.
Kohdunsuu auki n.4cm.

klo 11.23 Supistelee tiheästi, mutta toivon edelleen pärjääväni ilman kivunlievitystä.

klo 12.10 Supistukset kipeitä, ja pyydän jotain lievitystä. Hälyyttävät lääkärin paikalle. Paikat auki 8-9cm.
Jonkun ajan päästä lääkäri saapuu ja alkaa valmistella puudutteen antamista, mutta samalla ponnistuttaa ja yhdellä ponnistuksella...

klo 12.21 Syntyy A vauva, tyttö 3215g pituutta ei KYS mittaa enää nykyään.

klo 12.25 Puhkaistaan B vauvan kalvot

klo 12.28 B vauva, poika 3450g syntyy...,tarvitsin pari työntöä tässä.

Eli tuossa lyhykäisyydessään, ja tosiaan jäi taas kivunlievitykset saamatta, kun pärjäsi tuonne h-hetkeen sitten ilman.
Mitään repeämiäkään ei tullut joten istuminen, veski käynnit jne...ei mitään ongelmaa :whistle:

Porukkaa salissa oli miehen lisäksi vielä 8 muuta henkilöä sitten kun vauvat syntyivät, niillä meni jokin hälyytys homma pieleen kun heidän häläri ei toiminut mutta jostain saivat sitten porukan.
Siellä oli luurikin pöydällä kun kätilö oli soittamassa yhdelle lääkärille kun sitten tyttö jo tulikin...,lienee ollut mielenkiintoinen puhelu kuunnella toisessa päässä kun on vastannut soittoon ja ketään ei ole luurin toisessa päässä kauhea huuto vaan kuuluu :LOL:

Sittenpä siinä ei muuta ollut kun meille tuotiin kahvit ja ruokaa sekä "kuohuvat" (pommacia) ja kävin suihkussa, niin ja tyttöä ennätin imettää jo vähän salissa ja poika sai olla rinnan päällä syntymän jälkeen sen aikaa kun A:ta pesivät ja tutkivat.
Vauvat meni osastolle edeltä ja minä sitten kävelin perästä jonkin ajan kuluttua.
Eli pääsivät heti vierihoitoon :heart: :heart: :heart:
Ai niin, ja molemmat sai 9/9 pisteet :heart: :heart: :heart:

Eilen kävikin taas neuvolan täti ja nyt tyttö painoi jo 3680g ja poika 3970g

Enie + Nörtti ja Hissu 18pv
 
Alkuperäinen kirjoittaja dreamer78:
syökä teistä kukaan foolihappoa lisänä siis erikseen kun olen lukenut ja lääkäri kertonut että se on todella hyödyllistä jopa suotavaa mä aloitin jo silloin kun kierukka poistettiin.

Minulla lääkäri määräsi 1mg foolihappoa / pv koska rauta ei imeydy minulla.
Hemppa hurahti vaan alemmaks ja alemmaks mennä koko ajan ja oli 88 kun sitten tuon määräsi. Jo viikon päästä se oli sitten päälle 90 sen ansiosta, nyt varmaan jo enemmän :)
 
vilhelmiinille ja enielle hurjasti onnea! :flower:

kinder jäitkö jo milloin pois töistä? toivottavasti nyt lepo auttaa vauvoja pysymään vielä masussa

marylene jaksamista! sinulla on tainnut olla kaikkiiaan aika hankala raskaus.... mutta kohta olet jo mukavan pitkällä kuitenkin

oma jatkuva tolkuton väsymys ja iltapahoinvointi on viimeinkin viimeisen viikon aikana helpottanut, ja jaksoin nauttia joulusta ja vähän jopa taas liikunnasta =) Maha on nyt aivan räjähtänyt esiin, mitenkähän karmeen isoks se kasvaakin vielä :LOL: Kaikkiaan siis asiat hyvin. Tekisi jo mieli alkaa järjestellä asioita vauvoja varten valmiiksi, jos sitten loppuajasta onkin kovin huonossa kunnossa tai vauvat syntyy kauheen aikaseen.... mutta toisaalta pelottaa liian aikaisin mitään varailla....

Mukavaa viikonjatkoa kaikille

soja ja nappulat 16+6
 
onnea enie ja vilhelmiini! ihanaa kuulla vauvauutisia.
tänne kuuluu myös hyvää, oon vieläkin töissä, pari viikkoa ois ennen kuin äloma alkaa. me mennäänkin kinderin kanssa suht samoissa, laitahan taas kuulumisia ultran jälkeen :) mulla seuraava vasta ensi viikolla, saa nähdä mitä kohdunkaulalle kuuluu. viimeksi ei ollut auennut yhtään, eikä kyllä nytkään ole supistellut. muutenkin vointi ollut hyvä, olen jaksanut lenkkeillä koiran kanssa vaikkakin hitaasti. kiloja kuitenkn tullut valmiiksikin tukevahkoon varteen jo yli 10, eli kaipa sen kuuluukin tuntua jossain. :) ja maha on kyllä valtaisa.
mutta siis, tuoreemmille kaksosodottajille tsemppiä, jotkut meistä tosiaan voi ihan hyvin loppuun asti ja ei joudu sairaslomille kauhean aikaisin.
meillä alkaa olla kaikki hankinnat myös tehty. vaippoja pitää vielä ommella ja ostaa. :)

mukavaa loppuvuotta kaikille, kuullaan taas.

tuplur (rv 31+6, huomenna alkaa vko 33)
 
Marylene: olisi ihme jos nämä pysyisivät vielä kaksi kuukautta mahassa, en oikein mitenkään usko siihen ja kun minulla on jo ennestään yksi ennenaikainen synnytys rv34, ilmoitti tulostaan jo 33+ viikolla ... Ja neuvolatätikin jo puhunut siihen malliin että jos nyt vielä jonkun aikaa pysyisivät masussa... Ittelläni siis tavoitteena tuo 34, jos sinne asti pääsis niin olis jo jotain.... Jännittäääää....

Enie:lle hurjasti onnea vauveleista!! :flower: :heart:

Soja: Sehän tässä hauskinta tai ihmeellisintä onkin että olen ollut koko raskauden ajan kotosalla ... kai olen sitten vaan "liikaa" reuhannut kotioloissa jne.. :whistle:
Täytyy koko ajan muistaa mitä lääkäritkin sanovat että tämä on kaksosraskaus, kaikinpuolin eri kuin yksösraskaus. Niin niin... mutta muistelin että esikoista odottaessa olin myöskin kotosalla koko raskauden.... ja silti kävi niin että aivan yllättäen ilmoitti tulostaan, koko raskaudessa ei ollut ollut mitään ongelmia :eek:

Juuri näiden asioiden takia jännittää suuresti että milloin se synnytys käynnistyy... :eek:

Jep, tulen kertomaan uuden vuoden aattona (jos muistan heti silloin) miten äitipolilla meni (ellen sitten joudu jo jäämään sinne) iiiik.
 
Onnea Vilhelmiini ja Enie :flower:. =) . Kuulostaa aika unelmasynnytykseltä tuo Enien kokemus.

Täällä sitä perässä tullaan päivä kerrallaan. Kumpa voisi hypätä pari viikkoa eteenpäin. Tänään on taas supistellut kovemmin kuin ennen ja vaikka tässä ei varmasti ole vielä syytä suurempaan huoleen, niin toivoisin silti, että oltais jo pian siellä viikoilla 30+-> Muuten vointi hyvä ja myllerrys mahassa mukavan aktiivista.

Nalu 24+2
 
Onnea Vilhelmiini ja Enie =) Ihana saada vauvauutisia!

Täällä Joulunalusaikaan supistelujen vuoksi viikon pois töistä ja hetkeksi helpotti. Tänään rakenneultra missä kaikki hyvin. Toinen sydänkäpysistä varsinainen linssilude (osoittautui pojaksi) ja toinen ujopiimä ( ei paljastanut sukupuoltaan). Vilkkaita olivat molemmat muruset ja kaikki hyvin. Nyt voi hetkeki taas hengähtää ja seuraava ultra 4 viikon päästä.
Voikaahan paksusti ;) ja Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

-tiki & :heart: :heart: -
 
Heipsan ja hyvää uutta vuotta kaikille!!

Tänään tuli käytyä siellä naistenklinikalla, vauvoilla kaikki OK ja kohdunsuulla myös, ei muutosta kohdunsuulla joten hyvä juttu.

Vauvat oli mielestäni aika siroja viikkoihin nähden mutta lääkäri oli sitä mieltä että olivat kasvaneet hyvin, itse laskin että viime kerrasta 100g olivat molemmat per viikko kasvaneet, vaik tähän mennessä ovat kasvaneet paljon enemmän viikkoja kohti.... :whistle:
Pitäiskö mun alkaa syömään koko ajan? :D Ihan putkeen vaan mässää jotain naamaan josko vaavitkin kasvaisi nopeasti....

Mulla on viimeaikoina hävinnyt kyllä nälkä johonkin, tuntuu että vaavit painaa mahalaukkua niin jotta ei ole nälkä, syön vaan silloin kun muistan syödä ja välttämättä silloinkaan ei ole vieläkään nälkä :eek:

Noh, haluisin vain kiireesti vaaveille paljon painoa jotta ovat ainakin yli 2kilosii kun syntyvät...
 
pikinen : itse en ole vieläkään saanut sukupuolia tietoon ja viikkoja on nyt 30+2... :eek: Oon jo aikaa sitten tässä valmistautunut että saan tietää vasta kun syntyvät, harmittaahan se kun muut sitten saa selville mutta mun kohdalla ei näköjään mitenkään saada sukupuolia selville :whistle: Mut siis rakenneultrahan on yleensä se milloin pitäisi tai on mahdollista saada selville..

Ainiin, kamala kun pelottaa, jos oikein laskin niin seuraava ä-poli käynti on kun viikkoja jo 33+6! tasan 34+0 esikoiseni syntyi ja ilmoitti siis tulostaan jotain päälle rv33....
Nyt jänskättää kyl.... mut oli asiat niin hyvin niin pistivät sit about 3vk päähän sen seuraavan ajan... *apuva*

Nyt taidan pelkästään vain maata kotosalla enkä liiku kuin tonne wc:hen ja jääkaapille...... :D
 
Kinder- tiedän jo nyt omalta kohdalta tuon syömis jutun välillä ei taho mennä mikään alas ja saattaa mennä pitkäkin aika ennenkun ruoka maistuu kunnolla mutta sittenkun se nälkä yllättää vois syödä vaikka hevosen.

Paljonko teille on tullut painoa raskauden aikana kun tuossa tajusin (ihme että päässä taas liikkuu jotain) että moni on mua jo paljon pitemmällä. Mulle kun periaatteessa ei ole tullut vielä painoa lisää ollenkaan mutta ultrassa viimeksi sanottiin että vauvat on viikkoihin passaavan kokoset mutta muuten näyttävät isoilta?????
Aikasemmilta raskauksilta on tullut 28 kiloa ja 24 kiloa ja molemmista jäi laitokselle vain likkojen paino :D

Mulla raskautta varjostaa synnytyspelko mikä tuli kun tiesin odottavani kahta juniorin kohdalla yhdenkin maailmaan saattaminen oli hankalaa niin entäs sitten kahden ja jaksaako niitä synnyttää luomuna? kun täällä ei saa ilokaasua? neulakammo on armoton että ottais epiduraalin? Haluaisin niin käymään oulun yliopistolisessa puhumassa näistä mutta en tiedä pääsenkö? ja RAS oli viimeksi hoitaja pula kun kävin juniorin synnyttämään entä jos on sittenkin kun kaksoset syntyy?? Arg :( :(
 
että alkaa supistelemaan 13-14 viikolla?

Sain siis tietää odottavani kaksosia np-utrassa. Molemmat ovat ilmeisesti omissa pusseissaan ja omilla istukoilla. Ei aikaakaan ultran jälkeen, kun olen alkanut tuntemaan supistuksia. (kaksi raskautta siis takana, joten supistukset ovat siltä osin tuttuja minulle, vaikka edellisissä raskauksissa ei juuri muita supistuksia tullut, kuin itse synnytyssupistukset.

Nyt olen huolissani supistuksista, että kuinka normaalia tämä on että näillä viikoilla jo kaksosraskaudessa supistelee? Supistukset eivät ole pitkäkestoisia eikä kipeitä, mutta niitä tulee useita päivässä asennoista ja rasituksesta huolimatta. Toki vajaa kaksi ja kolmevuotiaat lapset on hoidettava, joten touhuttava aina hiukan on.

Seuraava neuvola on 15.1, kun neuvolatäti palaa lomalta. Odottelenko sinne saakka ihan rauhassa, vai olisiko syytä päästä tarkastukseen ennen tuota. Ja onko silläkään silti mitään merkitystä, että menenkö ennen tuota kahta viikkoa, koska eihän varmaan silti mitään olisi tehtävissä, jos jotain muutosta huomattaisiinkin...

Huolestunut Star86 ja murut 14+2
 
Menin eilen paikalliseen päivystykseen supistelujen takia sieltä sanoivat että paikat on auvennut sieltä jatkettiin matkaan oulunyliopistolliseen jossa taas gynenläkäri sanoi että kaikki on hyvin eikä mitään ollut tapahtunut.

Sain sieltä ohjeeksi mennä kyljelleen maate ja juoda paljon ja nopeaa nestettä pitäisi kuulemma tehota.
 
Tervehdys kaikille tuplamammoille!
Ihanaa olla lomalla, ja tän viikon jälkeen olis 1 työviikko ja sitten alkaisi äitiysloma. :) Nyt on kyllä supistellut joka yö sen verran että saa nähdä menenkö enää töihin ollenkaan. Toivottavasti vauvat nyt vielä jonkun viikon olisivat mahassa. Kävin eilen tarkistuksessa ja antoivat suppareiden takia varoiksi kortisonia, ja uus tsekki ensi maanantaina heti aamusta. Kaikki hankinnat on nyt vauvoja varten siis tehty, vaippoja ja rasvoja ja tuttipulloja ja sellaista pientä pitäisi vielä hakea. Niitä saa onneksi ihan kauppareissulla. Yksi asia mitä oon nyt kovasti pohtinut, on vauvojen nukkumapaikka. Miten te olette asian ratkaisseet? Meillä siis pinnis lastenhuoneessa, mutta luin just jostain että vauvojen ois ekat kk:t paras nukkua äidin kanssa samassa tilassa, niin äidin ei tarvii niin herätä. Meillä vaan ei makkariin pinnis mahdu, enkä haluais sohvalla/lastenhuoneen lattialla tai tuolissa nukkua. :) Eli mitä ehdotatte? Ja kokeneet, onko se nouseminen sitten niin kauheeta? Vaikka uskon kyllä että pinnis sivuvaununa oman sängyn laidalla ois helpointa, meille vaan tässä asunnossa mahdotonta. :( Stressaanko turhaan?
Star noista supistuksista en mäkään osaa sanoa, mulla nyt viikonloppuna siis tuli ekat tuntuvat. Harjoitussupistuksia (siis että maha vetää kovaksi, mutta ei tunnu missään) tuli kyllä jo viikon 20 tieonoilla sillon tällön esim kävelyllä.
Mikäs nalun ja pikisen vointi on, toivottavasti helpottaa?
Ja kinder, joko siellä vauvauutisia? :) Enieltä ja vilhelmiiniltä ja muilta jo synnyttäneiltä myös mieluusti kuulisin miten arki on lähteny sujumaan. :)
Mukavia pakkaspäiviä kaikille.

Tuplur (nyt siis rv 34)


 
^^ täällä sen verran uutta tietoo kun huomasin siis vasta myöhemmin äitiyskortistani että kohdunsuu on nykyään pehmeä, eli siis pehmentynyt ja lääkäri viimeksi sanoi mulle ettei mitään muutosta :eek: Uskaltaakohan tässä ollenkaan enää liikkua jos kerta kohdunsuu pehmentynyt? Kohdunsuu oli kuitenkin kiinni ettei mitenkään auki.

Ja sitä vielä että 31.12 olivat vauvat molemmat päät alaspäin ja samat asennot oli nyt eilen kun neuvolassa kävin ja ultrattiin. Jotenka neukkatäti alkoi valistaa mua sittenkin alatiesynnytykseen vaikka tähän mennessä puhe on ollut koko ajan sektiosta mihin oon ollutkin tyytyväinen koska alatiesynnytys kokemusta mulla ei ole ja nyt on kuitenkin 2 vaavia tulossa. Enää en oo panikoinut asiaa mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että jos nyt alatiesynnytykseen alan niin se on sitten molemmat sieltä alhaalta eikä toinen alatietä pitkin ja toinen sektiolla :eek: Oon nimittäin lukenut tosta mahdollisuudesta että juurikin noin voi käydä ja neuvolatäti nyökkäili asialle että voi käydä noin. Joten haluan kyllä sitten täyden varmistuksen että vaavit molemmat päät alaspäin jotta voitaisiin koklaa alakautta.

Tänään poksui viikot 31+0! 3viikkoa siihen ettei tuloa enää estellä. Alkaa aika käymään vähiin. Sitähän ei tiedä että meneekö tää vielä pidemmälle tää raskaus :) Mut en uskalla luottaa siihen ja neuvolatätikin oli sitä mieltä että ei ainakaan loppuun asti mene.

 
Täällä voidaan ihan hyvin, kiitos vain kysymästä. Supistelut ovat nyt onneksi rauhoittuneet niiden parin kovemman päivän jälkeen. Seuraava neuvola on torstaina. Voin sitten kommentoida vähän tota omaa painon nousuakin, kun edellisestä punnituksesta on kuitenkin jo kuukausi. Onnellista loman odotusta sulle tuplur ja hyviä vointeja kaikille. Nukkumisjärjestelyistä voin vain sanoa, että riippuu aika paljon myös lapsista, miten usein yöllä heräilevät. Mutta kyllä ne asiat sitten omalla painollaan järjestyvät, kun pääsee käytännössä kokeilemaan. Meillä nuorempi nukkui ihan aluksi makuuhuoneen ulkopuolella, jotta ei herättänyt yöhuudoilla reilun vuoden ikäistä esikoista, joka siis nukkui meidän makuuhuoneessa ja heräsi jossain vaiheessa yötä vaatimaan viereen nukkumaan. Muistaakseni silloin vielä nukutinkin esikoisen viereeni meidän sänkyyn ja nostin sitten vasta omaan vai miten se mahtoi mennä... Jossain vaiheessa molempien sängyt siirtyivät meidän makuuhuoneeseen ja sitten jossain vaiheessa nukuin viereisessä huoneessa vauvan kanssa... ja välillä säkkituolissa olohuoneessa, jotta sai edes hetken nukkua heräämättä... Nukkumisjärjestelyt vaihtuivat aina, kun yörytmi pojilla muuttui. Paras tehdä vain niin, kuin sillä hetkellä helpoimmalta tuntuu.

Nalu 25+2
 

Yhteistyössä