Kaksosten odottajia v.2009

Hieman olen käynyt täällä juttuja lukemassa, ja ehkä nyt uskaltaudun pienellä varauksella liittyä joukkoon.. Eli elämäni ensimmäisen plussan saanut 12.1, ensimmäinen neuvola oli 25.1. Terveydenhoitaja ultrasi, varmistaakseen että masussa todella jotain on. Meidän tk:ssa on ultralaiterikki, kuvassa näkyy toisella puolella pelkkä musta, suht. paksu viiva, eli ei siis näe koko kuvaa kunnolla. Kuvassa näkyi kuitenkin ihan selvästi kaksi sikiöpussia, nätisti rinnakkain... Toisessa, vasemmanpuoleisessa pussissa näkyi myös alkio, mutta toisesta pussista ei saatu minkäänlaista selvää, kun tämä "katve" tuli juurikin sen pussin päälle.. Ja vaikka terkkari kuinka yritti, niin ei mitenkään nähty mitä siellä toisen pussin sisällä on, vai onko mitään..
Miehen suvussa on muutamia kaksosia, minun puolellani ei. Vähän hirvittää, pakko myöntää.. Esikoinen kun on, niin ihan mukava olisi yhdellä aloittaa, mutta... :ashamed: Lääkäri ultraa 10.2, eli siihen asti nyt odotellaan, että saadaan edes jonkinlainen varmistus montako sieltä on oikein tulossa!
Kuinka monella muulla esikoiset ovat olleet kaksoset? Miten on selvitty ja pärjätty =) ?!
 
Kiira- meillä kaksospojat ovat esikoiset. Kun tieto kaksosista alkuraskauden ultrassa tuli, oli se ensimmäiselle päivälle vähän sulateltavaa, mutta jo seuraavana aamuna asia tuntui oikin ihanalta. Meistä kummallakaan, siis minulla tai miehellä ei juurikaan hoitokokemusta noin pienistä ollut, mutta hienosti kaikki on mennyt, kyllä sitä "oppii" nopeasti omiensa kanssa ja minulla ainakin on "hätä keinot keksinyt", siis miten saa molemmat pulloista ruokittua yhtä aikaa ym....kaksospoikamme näkivät päivänvalon 4.10.2009. Päätimme myös heti alkuun, että yritämme toimia niin, että molemmat saavat tarpeeksi unta, joten meillä asia hoitui niin että mies hoiti öisin syötöt ja vaipan vaihdot sekä hoiteli mahdolliset juttutuokiot. minä sitten aamusta otin "vuoron" niin että mies sai nukkua rauhassa. Ja onneksi jo joulukuun alusta pojat ovat nukkuneet yöt kokonaan heräämättä. :)

Mitäs odottajille kuuluu ja muille jo kaksoset syliin saaneille??

Meillä aloitettiin pari viikkoa sitten soseiden maistelu. Voi että pojat on tykänneet, eikä ole tullut mitään vatsaoireita tai muutakaan.
Kovasti pojat jo juttelevat ja ovat oppineet, että heistä lähtee myös kiljahduksia. Sitä on hauska katsella.

Taas sitä havahtui siihen miten nopeasti aika menee eteenpäin..pojatkin täyttävät ihan pian 4kk.

Rattoisia pakaaspäivä kaikille ja kirjotelkaahaan kaikki kuulumisia!!

Jdath

 
Moikka,
ja tervetuloa Kiira. Meilläkin tulossa esikoiset, syntynevät päivänä minä tahansa tässä, ja 2 viikon päästä viimeistään sitten autetusti jos ei sitä ennen mitään kuulu. Tunteet on ihmeen pinnassa koko ajan, olen itkenyt ja kiukutellutkin miehelle turhastakin, ja toisaalta vaan ihan hormoonihuuruissa onnessani odottelen että joko joko. :) Lienee normaalia näillä viikoilla. Muistanpa muuten hyvin sen ekan ultran jossa lääkäri kysyi että tiedettiinkö me että siellä on 2, mistäpä oltais tiedetty. Itku ja nauru tuli siinä yhtä aikaa. Monesti mäkin olen kyllä miettinyt miten kahden kanssa pärjää ja pohtinut olisiko sitä yhdelle "parempi" äiti. Mutta, sellaisten miettiminen on turhaa, näillä jaetuilla korteilla pelataan ja olen kyllä maailman onnellisin molemmista vauvoista. Ja tietty maailman huolestunein että onhan kaikki varmasti kunnossa - synnytys kun lähestyy myös pelot mahd. sairauksista ja komplikaatioista tuntuu kasvavan eksponentiaalisesti. :) Ehkä sekin tästä.
Vointi on ollut hyvä, kelit vaan ei rohkaise kauheesti liikkeelle. Puolisen tuntia maksimissaan tarkenee kävellä kerrallaan ulkona, mutta onneksi on koira niin tulee käytyä kahdesti päivässä se edes, muuten houkutus jäädä viltin alle olisi aika suuri. Hitaastihan tuo vaappuminen sujuu, mutta nautin kyllä siitä että edes vähän tulee liikuttua johonkin muuallekin kuin jääkaapille.
Mitenköhän muuten kinder, oletkohan jo synnyttänyt? Meillähän oli muistaakseni viikot suht samoissa, eli lienee ihan mahdollista. :) Jos niin onnea ja tule kertomaan sitten miten meni ja menee. :)
Tsemppiä kaikille muillekin odotukseen taikka vauvojen hoitoon, ja oikein rentouttavaa viikonloppua!

Tuplur (rv 37)
 
Jos noin kerran kuukaudessa kerkeisin päivittää tänne kuulumiset... :)
Joku kyseli onko kaksoset esikoiset, niin meillä pojat ovat siis myös esikoiset eikä meillä kummallakaan ollut aiempaa kokemusta vauvojen hoidosta ja kaikki on oikeasti sujunut hyvin.

Meidän pojat täyttää ylihuomenna 4kk ja ovat taas kasvaneet mahottomasti. Heistä tulee koko ajan jäntevämpiä ja omansa näköisiä (vaikka identtiset ovat). Vieraiden silmissä tietysti ovat ihan samannäköiset mutta meidän mielestä ei :) Lähinnä kasvonpiirteistä heidät erottaa, toisella pyöreämmät ja toisella kapeat, mutta myös temperamentiltaan ja motoriikaltaan. Itkuäänet ovat myös erilaiset. Jos toinen aloittaa itkun makkarissa, tiedän kumpi se on :) Miehellä menee kyllä sekaisin...
Pituutta lapsilla on noin 65cm ja painoa suunnilleen 6,5kg. Tällä viikolla onkin taas neuvola, sitten tarkentuu...
Kiinteiden aloittamisesta oli aiemmin juttua. Aloitettiin reilu 3kk iässä iltavellit (maissivelli), jota menee nyt 140ml + 200ml maitoa iltaisin, mutta silti pojat heräilee 4.00-6.30 välillä syömään. Pari päivää sitten aloitettiin perunasoseen maistelu, voi niitä ilmeitä... :D Maistelu tarkoittaa ihan teelusikallista ja maitoa päälle tuomaan tuttua makua. Seuraavaksi ajateltiin kokeilla porkkanaa, kukkakaalia ja bataattia. Kasvissoseet valmistan itse ja pakastan valmiit annokset, hedelmäsoseet ostetaan purkeissa. Ja tietysti kyläilyjä ja reissuja varten kasvissoseet ostetaan purkkiruokana.
Meidän paikkakunnalla on monikkoperheiden ryhmis joka kokoontuu kerran viikossa ja myös monikkokahvila pari kertaa kuukaudessa. Käytiin poikien kanssa tänään ekan kerran tuolla ryhmiksessä ja olipa mukavan tuntuinen porukka, mennään jatkossakin kun aikatauluun vaan passaa. Meidän lapset oli nuorimmat, sitten oli vajaan vuoden ikäiset ja siitä eteenpäin.

Kuulumisiin,

tupsuliini + pikku-ukot

 
:flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:
Aurinkoista kaksostenpäivää kaikille!!!
:flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:
 
hyvää kaksostenpäivää

Ultrasta meillä oli vauvat nyt A 342g ja tyttö B 302g ja arvatenkin tyttö :heart: lääkäri meinas että meille tulee kaks ville (maija) vallatonta kun niin kovasti menivät ultraa karkuun

sf mitta oli nyt 29cm ja lapsivettä oli normaalisti kylläkin iso maha ihmetytti lääkäri tai siis sen niin nopea kasvu ja nyt 2 viikonpäästä tarkistetaan lapsivedenmäärä.

Autossa istuminen kiellettiin tai käskettiin vähentää niin paljonko voi. Kaikki nosteleminen kiellettiin ja jos tulee supistuksia vieläkin täytyy laskee paljonko niitä on ja kauanko ne kestää ja ottaa sitten yhteyttä äitipolille/synnärille jos niitä on päivän aikana yli 10 tai kestää yli 30 sekunttia?

Mä kyllä siivosin likan avustuksella ja oli niiin ihanaa kun likka touhusi kovasti kaverina ja lähes pyyteettömästi :heart:

Itteä ekaksi hävetti pyytää vaihtaa asentoa ultrassa kun ei maate olosta tahtonut tulla mitään kun rupes tekeen pahaa ja pyörryttään mutta lääkäri meinas että on normaalia jos ei pysty selällään makaamaan niin kauan että saa ultrattua.

sain taas huvittavia kommentteja kun sanoin odottavani kaksosia ja katseitakin :D

Mutta nyt nukkumaan aamulla taas aikanen herätys.
 
Menihän se 10 viikkoa. Tänään vihdoin oli taas ultra. Vauvoilla kaikki hyvin. A oli pää alaspäin ja painoarvio 1237g. B makoili poikittain ja painoi n.1300g. Tästä eteenpäin ultrat on kuulemma kahden viikon välein =) . Ei mitään merkkejä, että synnytys alkaisi ennen aikojaan, mutta käskivät olla rauhallisesti ja muistaa lepäillä. Ensi kerralla otetaan vauvoilta sydänkäyrät. Lääkäri ei puhunut sukupuolista mitään enkä minä kysynyt eli edelleen täysin arvoitus mitä ompi tulossa.

Nalu 29+4
 
Tervetuloa Kiira! Vielä muutama päivä niin saat varmistuksen montako kyydissä on.
Jokohan tuplur on jakautunut? Vai kolmiutunut...? ;) Kiitos Tupsuliini79 että tulit kertomaan kaksosten arjesta, minua ainakin jännittää ihan törkeenä miten karu (?) arki sitten sujuu. Mutta ihana lukea kannustavia tarinoita =) Nalu; oletko jo sairaslomalla?

(.) Kävin äitiyspolilla pari päivää sitten. Vauvat ovat noin 600 g ja terveitä. Sukupuolia ei vieläkään saatu selville, mur... Olisi niin ihanaa jo ostella vaaleanpunaisia tai -sinisiä nuttuja. Sf-mitta meikäläisellä on hulppeat 32! Ei taivu, ei... :LOL: Muutoinkin kaikki arvot sun muut ihan ok kaikilla kolmella.

23+4
 
Moikka kaikille,
eilen oli taas ultra ä-polilla, muttei taaskaan lapsiveden suhteellisen vähyyden takia saatu tarkkoja mittoja, noin 2,5-kiloisia kai ovat suunnilleen. Jos ei mitään tapahdu itsellään niin käynnistellään ilm. viikon päästä kun menen seuraavan kerran maanantaina. Olen nyt itse ollut flunssassa, toivottavasti ehtii mennä ohi ennenkuin vauvat syntyy niin saa kivemman alun sitten arkeen. Täällä siis vain odotellaan... Tukalaa on, sf-mitta 41. :) Ei tosiaan taivu, ei. Millainenkohan pussukka tuohon mahtaa synnytyksen jälkeen jäädä?? Apua, ei huvita edes kuvitella... :D
Mukavaa viikonloppua täältä sängynpohjalta toivottelee tuplur (ja nyt siis menossa rv 38)
 
Voimia sulle tuplur. Luulisi vauva-arjen alkavan vähän helpommin, kun on viikkoja jo noin monta, mutta liikkuminen ja oleminen tuollaisen vatsan kanssa on varmasti :whistle: mielenkiintoista... Hope 79; olen ollut kotosalla lasten kanssa esikoisen syntymästä lähtien. Pojat nyt 3v 8kk ja 2v 6kk. Lisäksi meillä on oma yritys. Koitan lepäillä niin paljon kuin mahdollista, mutta sairasloma on vähän venyvä käsite...
 
tuplur jokohan teitä on 3? toivottavasti kaikki on hyvin. voin vaan kuvitella miten tukala olo tuossa vaiheessa alkaa olla...

Nalu pitkä aika toi 10vko mikä siun piti ootella, mutta hyvä että kaikki on hyvin. Koitahan nyt osta ottaa kohtuullisen rauhassa, jos se nyt noiden pojan veitikoiden kanssa on mahdollista. Mutta anna jo muiden tehdä työt.


pikinen miten voit? noiden supistelujen takiako sitten jouduit lepoon? oliko muita oireita? missä vaiheessa sulla nyt on raskaus menossa? jotain 20 ja risat kai?

hope79 hyvä että kaikki on hyvin ja varsin mukavan muhkee on siunkin massu jo =) ootko sinä vielä töissä? oon saattanu kysellä aiemmin, sorry, vähän huono muisti...

Kiira mites kävi tänään??

oma viime viikolla nla, hb oli pudonnut lähtötilanteen 132 nyt 112, aloitin rautakuurin, eipä siis ihme että oon ollu jotenkin normaalia väsyneempi. töissä oon vielä jaksanut just käydä, päivät sinällään menee, mut iltasin aika kurjan väsynyt. sf mitta oli viime viikolla 24cm kun edellisellä kerralla 4vkoa aiemmin 23cm. olikohan se eka mittavirhe vai nyt? no, sama se, nyt tää maha on taas viikossa kasvanu ihan järkkynä, ja napa onkin jo sileenä :LOL:

Supisteluja ei oo ollu, mutta enpä oo käyny kävelee, mikä niitä aiemmin aiheutti. Pitempään istuminen koventaa mahaa, tänään oli 4h ajomatka työmatkan takia, niin nyt tässä koneella istuskellessa tulee vähän epämukava olo... pitää seurata tilannetta. muuten oon jaksanu liikkuu, uida, ja jumppailla kevyesti.

Ensi viikolla ois seuraava ultra, pitää sit kysellä lääkäriltä tuosta töissä olosta. Alkaa olla jo vähän ristiriitainen olo, kun sinällään jaksaa joo, mutta ois kiva jos ei ois työpäivän jälkeen näin raato :( toisaalta tekis mieli vielä muutama viikko jaksaa.... no, aika näyttää...

Miustakin on tosi kiva kuulla jo vauva-arkea elävien kertomuksia, itsekin jo alkaa sitä kohta ootella... kuhan nyt nappulat vielä kolmisen kk kasvaisi =)

Koitetaas pitää palsta elossa, :wave:

Soja ja nappulat 23+0
 
voin ihan kohtalaisen hyvin jaksan tehäkin jotain koska supistelut on vähentynyt siis tekemiseni on kevyttä koti hommaa.

Mulla vaan oli ihan kunnon supistuksia ja nyt viisaantuneena makaan sen ajan minkä pystyn kumminkin mulla on noi neidit jotka täytyy hoitaa/huolehtia vaikka paljon itekki pystyvät ja osaavat tehdä.

Toi paino mua vaan ressaa tekis mieli lenkille kun painoa tulee niin paljon vaikka viime neuvolaan mennessä ei ollut noussut kuin 3,5kg mutta nyt oli oma vaaka näytti että olisi tullut 1.25kg/viikko ja mä vielä syön normi ruokaa ilman mitään herkkuja :ashamed:

Nyt olis viikkoja jo sitte 22+1
 
pikinen hyvä kuulla että supistelut on rauhoittuneet. toivottavasti toi paino asia ei mieltäsi liikaa vaivaisi, kun voihan se vähän turvotuksenkin mukaan vaihdella? miulla ainakin tänä aamuna oli 1 kg enemmän kun eilen... turvotusta, joohan :LOL: ? ja miula tullu jo 7,5kg kaikkiaan... eikä vauhti hidastu varmasti.

oma kyllä se sit toi eilinen väsy ja kurja olo päälle, aamulla oli ihan painava maha, ja kurja olo. Kävin töissä vaan kääntymässä ja sanomassa että huilaan loppuviikon. sitten otinkin tuossa 2h unet, ja heräsin kun näin unta ruuanlaitosta, eli oli nälkä =) nyt olo parempi, ja ulos tekis ihan hirveesti mieli, aurinko paistaa ja on tosi kaunista... mut en tiijä uskaltaako kun kävely aiemminkin, etenkin väsyneenä, provosoinu mahan kovistelua. että jospa sit vaan tuonne sohvalle... ja huomenna vaikka uimaan, sen pitäs rentouttaa kroppaa

soja ja nappulat 23+1
 
Soja joo sovitaan että se on vaan turvotusta :LOL: hyvä niin

Kamala kun noi potkii tuntuu että toinen tulee kylkiluiden läpi ja toinen hakkaa toista kylkee ja pissarakkoaoikeeta sarjatulitusta.
No ei se mitään hyvä kun tietää että ystävät on kunnossa vaikka äiskä sairastaakin poskiontelontuölehdusta ja kuumetta ja sitten SYÖMÄÄN :LOL: :LOL:
 
Hei!
Pikaista paranemista pikiselle :hug: . Voimia sinulle soja. Toivottavasti väsymys helpottaa.
Mulla oli kanssa neuvola. Täytynee minunkin tehostaa tota raudan ottamista, hb oli pudonnut 85:een. Mutta en kyllä ihan säännöllisesti sitä ole tähän asti ottanutkaan, joten parantamisen varaa löytyy. :LOL: Vertailin ihan mielenkiinnosta noita mittojani esikoisen odotuksen neuvolakorttiin. Tämän hetkiset vatsan mitat vastaavat n. rv 34+4, mutta nyt painan 4kg vähemmän! :D Raskauden aikana olen kyllä itse laihtunut selvästi, joten on toiveita, että synnytyksen jälkeen olen taas rantakunnossa ekaa kertaa neljään vuoteen... :LOL: Ekassa raskaudessa painoa tuli n. 16kg ja sitä jäi n. 8kg ylimääräistä, joka ei ole lähtenyt mihinkään.
Nyt on meilläkin tehokas seuranta. Ultra ja nla vuoro viikoin. =)

Nalu 30+4
 
Eiköhän tuplurilla ole jo nyytit kainalossa =) Toivottavasti. Soja: Kyllä mä olen vielä töissä, ihme kyllä. Mulla on aika kovatahtinen tehdastyö, mutta oma kroppa ja mieli pysyy parempana mitä pidempään jaksan olla töissä. Tavoitteena on olla helmikuun loppuun asti. Mutta jos alkaa supistella niin jään heti pois, en riskeeraa mitään.

Nyt tosin olen pari päivää saikulla, koska 2 päivää sitten tuli kova kipu oikealle puolelle. Se oli sitä kohdun kasvu kipua, mikä mulla on ollu riesana koko raskauden ajan. Nyt on parempi, mutta oikeaa puolta aristaa vielä.

Pikinen: Paremisia sulle. Varmasti ankeeta olla kipeänä ja raskaana . Puhuit vauvojen rummuttamisesta, eikös olekin veikeää :D Nojaa, kyllähän se ottaa herneeseen joskus yöllä, kun koittaa nukkua ja nää tykkää heitellä sisäelimiä sinne sun tänne. Ainakin siltä se tuntuu.

Painosta: Mulla on tullu 8 kg :ashamed: Osa johtuu vauvoista, osa siitä kun ei pysty enää lenkkeilemään kunnolla, kävely on tällästä lyllerrystä jo. Ja osa ehkä johtuu siitä, että juurikin otin vadelma-valkosuklaamuffinssit uunista ulos :whistle:

Raudasta: Mä olen syönyt rautaa raskauden alusta asti, mutta hemppa ei meinaa nousta. Nyt se oli 109. Sitten välähti, että rautaa ei kannata ottaa maitotuotteiden kanssa, kuten olen tehnyt koko ajan. Mielenkiinnolla odotan seuraavan hempan tuloksia. Nalu: Hui kun sulla on alhainen hemppa :eek: Mä en pysyisi tolpillani noilla arvoilla.

24+3
 
Hope79 kaveri juuri lohdutti että sitte kiva alkaa kun mahasta tila loppuu ja toinen heilahtaa niin toinenkin heilahtaa sen toisen voimasta jee no mutta on se kiva kun ne liikkuu tietää että kaikki on hyvin.

Mulla vastaa nyt edelliseen raskauteen verrattuna 33+4 viikkoa ja painan 10 kiloa enemmän :LOL: :LOL: No mutta oli lähtöpainossakin 20 kiloa enemmän

http://www.aijaa.com/v.php?i=5736043.jpg

Nyt viikkoja 22+2
 
Moikka!

Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena =)
Kun tulee viikkoja täyteen 34 niin täytyy lopettaa supistuksenestolääkkeen syöminen. No ei niitä nyt oo ollutkaan.
Sit vaan ootellaan et saan koko kämpän järjestettyy uusiksi ja ehdin kivoihin menoihin ennenkuin vauvat syntyvät.

Sf-mittaa mulla ei ole kahteen kuukautaan otettu. Painoa on tullut 15 kiloo. Vuvat painavat 2450g ja 2200g. Iho mahan alapuolelta turvoksissa, vanhat arvet koholla, kirvelee ja kutisee ja sit uusin asia et tunto melkein kokonaan kadonnu.

Pelkovalmennus
Nyt mä uskallan alkaa synnyttämäänkin :)

Marylene 33+4
 
Marylene supistustenestolääke? voisitko kertoa lääkkeestä hieman enemmän olisin todella kiitollinen.

Paljonko teillä on vauvat painanut viikolla 20+6? mietin vain noiden omieni painoja kun A vauva oli 342g ja B 302g

Olipas hirveä yö närästi hirveenä ja näin unta että inhosin vauvoja ihan täysillä koitin saada ne mahasta konstilla millä hyvänsä :ashamed: Toisaalta valvoin kyllä yöllä tuon närästyksen takia ja olin jossain vaiheessa sitten nukahtanut kun mahassa hiljeni mutta kumminkin kamala uni.
 
pikinen

No sillä yritetään hieman rauhoittaa ja lieventää supistuksia, samalla laskee myös verenpainetta.
Meijän vauvoille ei tehty painoarvioo rakenneultrassa.

Sähän voisit kokeilla nestemäistä Gaviconia.

Mulla maha repee ja tunto katoaa, kutiseekin tosi paljon.

Marylene ja pikkuiset 33+5
 
Marylene mulla on takana kaks raskautta jonka aikana oon maannut kotona ja sairaalassa mutta ikinä en oo saanut mitään lääkettä muuta kun vain sairaalassa tippaa jos kaikki menee saman kaavan mukaan rupean viikonpäästä makaamaan ja makaan loppuun asti.

Nyt supistelee kans ja ottaa aika kipeesti selkään harmittaa kun lupasin viedä likat tänään kylpylään ja ne vielä aamulla kysy että äiti tuuthan sääkin ja mennäänhän varmasti hitto jos nää ei lopu niin joudun taas tuottamaan lapsille pettymyksen :ashamed:

Aikesemmin kun on touhuttu lasten kanssa niin paljon niin nyt onkin opettelua kun ei pysty ja lapset varmaan kohta hermostuu
 
Arvasittekin, eli nyytit saatu, 2 pikkuista tyttöä tarkemmin. Kaikki meni hyvin, tytöt nyt jo pariviikkoisia ja kotonakin ollaan oltu jo muutama aika. Aika menee ihan siivillä, ja tuntuu että elämä on yhtä imettämistä nyt. :) Molemmat syö 2-4 tunnin välein, pääasiassa tissiä mutta välillä myös korviketta (jos olen just imettämässä toista tai imettänyt/pumpannut rinnat tyhjiksi tai tuntuu että heräävät lopettamisesta vartin - puolentunnin sisään taas nälkäisenä). Itse siis aika väsynyt, kaipa tämä tästä. Ihanaa tää kuitenkin on. Ja noi on niin suloisia että voisin tuijotella niitä päivät päästään. Ihanuudet. :)

Painosta olitte kirjoitelleet, älkää huoliko. Mulla tuli painoa 20 kg, joista 10 joulun jälkeen eli alkuun oli suht maltillista tuo nousu. Viikko synnytyksestä painoa oli alkuperäiseen nähden jäljellä enää 6 ylimääräistä, eli kyllä sinne sairaalaan aika paljon jää vaikka minun vauvat oli alle kolmekiloisia kumpikin.

Ja se mahan repeäminen ja kutina, onneksi se on nyt takana! Se oli kyllä kamalaa, mutta jääkaappikylmä kosteusvoide auttoi aina hetkisen.

Nyt kuuluu ininää eli palaillaan. Mukavaa alkanutta viikkoa!

Tuplur
 

Yhteistyössä