karppaajien tsemppiketju

  • Viestiketjun aloittaja pepperoni
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
Mä aloin viikko sitten taas karppailla, tavoitteena saada pois minimissään 5 kg, mieluummin 7-8. Suurin odotuksin menin vaa'alle tänä aamuna ja viikon saldo oli vaan -600 g, höh ja pöh. No, ehkä se siitä vielä paranee... eilisilta meni kyllä aika syömiseksi kun päivällä oli kiirettä ja jäi ruoka tosi vähille. Joten ihan iltamyöhään vetelin vielä meetwurstia juustokuorrutuksella, partista ja mehukeittoa... saattoi näkyä vaa'assa aamulla. Nyt täytyisi vaan motivoida itsensä eteenpäin..!
 
"Lissu"
[QUOTE="öööö";22154999]Mehukeittoa? Sehän pilas sit koko jutun tältä päivältä:-([/QUOTE]

Sokeritonta mehukeittoa siis. Mutta joo, noi iltamässyt se syypää varmaan oli... katsotaan uudestaan vaakaa muutaman päivän päästä. :)
 
Ooo
Sokerittomat mehukeitot taitaa olla aika arkipäivää monella karppajalla. Itsellä ainakin juuri turkkijugun kanssa aamu- tai iltapalaksi.

Tervetuloa uusille ketjun löytäjille :wave:

Mä tein viikonloppuna kattilallisen omenahilloa ja mietin miksi ihmeessä ja kuka tätä syö... No mies ja poika lettujen kanssa varmaan, mutta näin paljon :rolleyes:
 
Mei leipäsin tänään näitä (en muista onko ohje jo tässä ketjussa, taisin karpeista tän noukkia)
Juustoleipäset 4:lle

2 kananmunaa
1,5 dl mantelijauhetta
2 dl juustoraastetta
1-2 tl leivinjauhetta

Sotke kaikki ainekset sekaisin, tee kasoja uunipellille leivinpaperin päälle. Paista 225 asteessa kunnes ovat kauniin ruskeita. Eikä muuten mene kuin hetki, että ovat.

Lisäsin massaan vähän cayannepippuria ja oregano. Tein neljä leipästä ja ne oli hirmu isoja. Jatkossa tietää tehdä pienempiä. Laitoin 1,5 tl leivinjauhetta ja leivät kohos suht korkeiksi. Seuraavaksi koitan vajaalla tl:lla.

Päälle laitoin sitten vähän savustettua kalkkunaa, juustoa ja kurkkua. Slurps :p Suosittelen lämpimästi!
 
Ooo
Juu noi juustoleipäset on hyviä, on puhuttu niistä täälläkin. Oon tehnyt kolmella munalla niin menee sujuvasti pussillinen mantelijauhoja. Pähkinäjauholla oon tehnyt myös. Ja juustoraasteesta osan voi korvata (tai lisätä ) aurajuustolla. Paljon voita ja leivänpäällisiä päälle :p Leivänpaahtimen kautta hyviä seuraavanakin päivänä jos sattuu jäämään. Nyt tosisaan tilasin karppileipää netistä, ja olen syönyt niitä, nämä omatekemät leivänpäälisten aluset on jääneet vähemmälle :)
 
Ooo
Vähän nostelen, ettei jäisi ihan yksinpuheluksi... Jatkan kuitenkin vielä vähän yksinäni. Vaikkapa joitain viimeaikaisia ruokia... eilen tuli tehtyä hyvää pataa: pekonisuikaleita, possun paistipaloja, 3 paprikaa, sipulia, valkosipulia, liemikuutio. Ja tein perinneruokaakin, nimittäin sonnintöyssyä eli ternimaidosta uunijuustoa, hyvää kenelin ja sukrinin kanssa. Rahkamuunnelman tein eilen myös, eli kuohukerma, rahka (iso), mascarpone, mansikkaa, mustikkaa, sukrinia/steviaa. Kaikkia voi suositella :p

Mies kommentoi nähneensä viimeisestä Akuutti-ohjelmasta pätkän, jossa oli puhuttu karppauksesta. Mahtoiko kukaan nähdä? Lääkäri oli todennyt, että un hiilarit jää alle 72 gramman, niin rasva palaa. Tämä oli siis miehen lyhyt refereetti ohjelmasta, mietin itse, että mistä noin tarkka grammamäärä? Pitänee etsiä Ylen arkistoista ohjelma.
 
Ooo
Joo mäkin löysin tuon ja luin ne tekstiversiot, siellä oli myös yhden miehen viikon ruokapäiväkirja kun niitä ruokalistoja aina mietitään. En tosin vielä kovin hyvin ehtinyt paneutua.

Aamiainen taas kovin maitotuotepitoinen: partujugua, jonka päällä tuota mansikka-mustikka-rahkaa ;) Ja teetä. Hunajalla :ashamed:
 
Hei! Uusi karppaaja ilmottautuu. :)

Mulla on ollut paino-ongelmia jo vuosia, ja suklaa ja pitsa on mun kaikista heikoimmat kohdat. Nyt oon reilut kaks vuorokautta (!) pitänyt hiilareita ihan minimissä, eli oon syönyt oikeastaan vaan tonnikalaa, juustoa, auraa ja kananmunia. Kaks satsumaa on kyllä ollut pakko syödä, eilen päänsärkyyn ja tänään ruokamyrkytyksen aiheuttamaan heikotukseen. Miten nää satsumat, paljonko niissä on hiilareita ja mitä pitäis tehä silloin ku mikään ei pysy sisällä ja pakko ois saada jostain energiaa? Uskallanko vetää jotain näkkäriä, vai pilaiskohan se ihan täysin nää ketoosiinpyrkimiset?
Mulla on rasvamaksakin :)ashamed:!) kun jouduin yhteen väliin syömään lääkkeitä aika paljon ja nyt on tätä mahaa vähän liikaa ja jostain luin, että ketoosi rasittaa maksaa aika paljon, mutta toisaalta taas ylipaino ja turhat hiilarit rasittaa varmaan ihan yhtälailla?

Kaiken tän alkuväsymyksen ja -ahistuksen keskellä: nyt tarvii tsemppiä.
 
Ooo
Hei Kaunishäntäinen orava ja tervetuloa!
Näkkäri varmaan pilaa ketoosiyritykset, oletan, että hedelmätkin tekevät sen herkästi. Itse tekisin niin, että siirtäisin vain ketoosipyrkimystä eteenpäin kunnes olisin kunnossa ja söisin tuollaisessa tapauksessa edes jotain -hiilaritietoisesi silti. Olisko turkkilainen jugurttikin masulle aika hyvä... Jos perinteisistä jutuista tuntuu ihan mahdottomalta luopua, niin voisin suositella myös leivän/näkkärin tilaamista esim. hiilariton.fi:n verkkokaupasta. Sieltä saa myös ihania Atkins-patukoita ;)
Mä olen ennenkin varmaan todennut -mutta totean uudelleen, jos et jaksa koko ketjua lukea- että itse en ole kovin tiukan linjan kannattaja. Ajattelen, että tämän pitää olla elämäntapa, joten jos aloitan sen sellaisena kun pystyn pitämään, niin selviydyn parhaiten. Toisaalta ymmärrän, että jollekin sopii tuo vauhdikas ketoosialku. Mutta pelkällä hiilarien vähentämiselläkin kyllä huomaa painon laskun varsin nopeaan. Jos ketoosi on hankalaa tai tuntuu pahalta, niin on ehkä houkutus jättää koko homma sikseen. Tosin oma paino nyt juuri on aika jumissa ja olen miettinyt tuota tehostuskuuria. Se olisi itselle helpompi ehkä toteuttaa tässä jo monta kuukautta karpanneena.
Koko hommaa kannattaa varmasti ajatella sitä laihdutusta laajemmin, niin ehkä motivaatio pysyy myös paremmin. Siis tuo terveys juuri! Ja sen syömisen tietynlainen ajatusmaailma; syödään puhdasta ruokaa, mielellään lähiruokaa ja luomua jne.
Itse lauantai-iltana kylässä meni tosin kaksi olutta ja puolikas pakastepitsa, ei lähiruokaa nähnytkään :ashamed: (miten tämä nolo-hymiö onkin tässä keskustelussa mun käytetyin kuva??)

Mutta tsemppiä siis Kaunishäntäinen orava! Kyllä se siitä. Tämä on helppoa ja kohtalaisen vaivatonta kun pääsee alkuun. Ja tehokasta monella tapaa... kunhan saat elimmistön totutettua, niin ei tee mieli palata hiilarielämään.
 
Viimeksi muokattu:
"Lissu"
Kaunishäntäinen orava, miten olisi pähkinät tai avocado? Pähkinöissä pitää muistaa pitää kohtuus, hiilareita on niissäkin, mutta on myös 60 % hyvää rasvaa. :) Itse olen syönyt Rainbow:n pähkinäsekoitusta, kohtuuhintainen ja hiilareita muistaakseni noin 9 per 100 g. Avocado taas on tosi vähähiilarinen ja runsasrasvainen, jos vaan mausta tykkää.

Itsellä on nyt sujunut paremmin, paino laski 2,5 kg vajaassa kahdessa viikossa, nyt sitten tullut vähän takaisinpäin... mutta johtunee menkkaturvotuksesta, katsotaan loppuviikosta uudelleen. :) Mä tosin suunnittelen jo vähän jonkinlaiseen semikarppaukseen siirtymistä, tämä tiukan linjan karppaus on vähän liian tiukkaa mulle. Hyväkarppaus voisi olla toimiva ratkaisu mulle.

Eilen tein ju-ma-lat-to-man hyvää gratiinia, pakastealtaasta valmista parsakaali-kukkakaali-porkkanasekoitusta, siihen päälle kermaa mihin olin sulattanut Koskenlaskijaa ja uuniin. Olisi varmaan kannattanut kyllä esikeittää nuo vihannekset niin olisi tullut nopeammin valmista. Tänään sitten kaalilaatikkoa missä riisin sijaan laitetaan pekonia ja tietty kevennetään kermalla. :D
 
Ooo
Nam, tuo kaalilaatikko kuulostaa ihanalta. Mulla vielä eilen tehtyä possunpaistia odottaa kotona. Jauhelihapihvejä ja smetanaista sienikastikettakin jäi viikonlopulta. Ja possun paistosta jääneen rasvan otin talteen, kuvittelen, että siitä tulisi melkoisen hyvää pohjaa keittoon.
 
Vieläkö ehtii mukaan? En jaksanut koko ketjua lukea, joten hyppään tässä vaiheessa mukaan. Tänään olen aloittanut vhh-ruokavalion. Olen normaalipainoinen, mutta tavoitteena päästä ylimääräisistä kiloista eroon, samoin kuin hiilari-väsymyksestä. 5-8 kg saisi paino laskea, ja vähähiilarinen ruokavalio olisi tarkoitus ottaa elintavaksi.
Alkupäästä pinoa huomasinkin muutamia vinkkejä, kuten Lidlin cevapicit, hampurilaispihvit, lihapullat ym. joita täytyy hakea. S-marketista ostinkin jo turkki-jogurttia, oli s-ryhmän oma tuote mutta luulisin vastaavan partaäijää (hiilarit 3,7g/100g).
Ja tietenkin tilasin sen Laihdu ilman nälkää -kirjan, jota joku mainosti =)
Tänään söin aamupalaksi paistettua kananmunaa ja broilerifileeleikkelettä. Lounaaksi kanasalaattia, ja tein itse jogurttikastikkeen.
Ajattelin niitä mantelileipiä tehdä, ohjeen löysinkin jo karppausinfon sivuilta. Mutta mitä on fiberhuski? Entäs missä myydään mantelijauhoa? saako ihan normikaupasta ja minkäkokoisissa erissä?
Jospa näillä tiedoilla alkuun...
 
Kiitos tsempistä :D
Mulla on tänään selvästi parempi päivä ku eilen, hommasin Ketostixejä hoksasin, että ketoosi on päällä (jotain kasin pintaan stixin mukaan), vaikka eilen oloa kohentaakseni söin täytetyn patongin puolikkaan ja oon vedellyt noita satsumoita ihan huoletta. Ja pari palaa tummaa suklaata.. :snotty: Tänään olikin ruokana uskomattoman hyvää papu-jauheliha-hernemaissipaprika-sekoitusta turkkilaisella ja kurkulla höystettynä. Ooo:n sienikastikkeet kuulostaa houkuttelevilta, harmittaa olla itse näin kranttu ruuan suhteen ja alkaa kananmunat ja pekonit jo iljettää kyllä miestäkin.

Lissu, musta tuntuu, että se avokado ei maistu mulle. Oon ehkä joskus sitä maistanut ja todennut huonoksi, mutta täytyy vielä varmistaa ja kokeilla uudelleen. Mantelit on tosi jees, niitä ja marjoja vois napostella enemmänkin!

Cheetah, löysin tämän selostuksen fiberhuskista ja muista vastaavista karppaus.infosta:

"Fibrex: (pussissa lukee)
Fibrex hiutaleiden avulla on helppo lisätä ruokavalion kuitupitoisuutta. Fibrex-hiutaleet ovat sokeriijurikaskuitua, mutta eivät sisällä sokeria. Kuitupitoisuus on peräti 73%. Fibrexiä voi käyttää niin ruoanlaitossa kuin leivonnassakin. Leivistä tulee ihanan pehmeitä ja mehukkaita ja ne pysyvät kauan tuoreina. Voit käyttää Fibrexiä leipiin, kakkuihin, keittoihin, lihapulliin ja-murekkeeseen. Esim. korppujauhot voit korvata Fibrexillä.

FiberHusk (Psyllium/Visiblin ajaa saman): (pussissa lukee)
FiberHuskilla on erittäin suuri kyky imeä nesteitä ja turvota. sen avulla leivot hyvää ja mehevää tavallista tai gluteiinitonta leipää. Lisäämällä taikinaan fiberHuskia saat siitä helpommin leipoontuvaa ja kaulittavaa eikä se tartu käsiin. leivästä tulee mehevämpää ja vähemmän murenevaa.

Ksantaani: (purkissa lukee)
Ksantaani on hyydykeaine, jota valmistetaan bakteerikäymisen avulla sokeriliemestä. Ksantaani korvaa sitkon gluteenittomassa leivonnassa. Se antaa leivälle kuohkeutta ja rapean kuoren. Sitä käytetään myös sakeuttajana konditoriotuotteissa ja salaatinkastikkeissa. Ksantaani sekoitetaan jauhoihin"

Mantelijauhetta löytynee lähikaupan pähkinähyllyltä nimellä mantelijauhe, ei -jauho. Mun käsittääkseni sitä myydään vaan aika pienissä pusseissa.
 
Ooo
Moikka,
juu manteli- ja pähkinäjauheita löytyy usein sieltä maustehyllyiltä, samoista paikoista kuin mantelilastut ja -rouheetkin. Olen usein vaihtanut resepteissä mantelijauheen pähkinäjauheeseen tai tehnyt sekoituksia.
Psylimilla saa vähän sitä sitkoa leipiin ja ne pysyvät paremmin koossa. Mantelijauheella tulee herkästi aika murenevia muuten. Vielä en ole mitään erityisen herkullista karppileivonnaista onnistunut tekemään, letut ei oikein onnistu, eikä kakutkaan. Karppi-infonsta poimittu Aila-tädin omena-oliiviöljykakku on ollut ehkä tähänastisista suosikki. Sieltä muistaakseni maapähkinävoita sisältävä maustekkakku oli myös ihan hyvä, siinä turvotettiin psyllium ensin vedessä ja vatkattiin joukkoon. Ja erilaiset juustokakkutyyppiset jutut, joissa olen vähän muokannut perusreseptejä, rahka-tuorejuusto-kerma-hyydykekakku onnistuu myös hyvin makeutusaineella, jos keksii pohjan muusta kuin tavallisesta vehnäjauhosta tai pipareista.
 
Olipas nopea toimitus CDON.COMista, eilen iltapäivällä näpyttelin tilauksen, ja äsken kirja tipahti postilaatikosta! :D Täytyypä perehtyä ajan kanssa.
Tummaa suklaata (86%) olen muutaman palan päivässä syönyt kahvin kanssa. Kyllä siihenkin tottuu kun on pakko...
 
pinkkiii
Moikka,
juu manteli- ja pähkinäjauheita löytyy usein sieltä maustehyllyiltä, samoista paikoista kuin mantelilastut ja -rouheetkin. Olen usein vaihtanut resepteissä mantelijauheen pähkinäjauheeseen tai tehnyt sekoituksia.
Psylimilla saa vähän sitä sitkoa leipiin ja ne pysyvät paremmin koossa. Mantelijauheella tulee herkästi aika murenevia muuten. Vielä en ole mitään erityisen herkullista karppileivonnaista onnistunut tekemään, letut ei oikein onnistu, eikä kakutkaan. Karppi-infonsta poimittu Aila-tädin omena-oliiviöljykakku on ollut ehkä tähänastisista suosikki. Sieltä muistaakseni maapähkinävoita sisältävä maustekkakku oli myös ihan hyvä, siinä turvotettiin psyllium ensin vedessä ja vatkattiin joukkoon. Ja erilaiset juustokakkutyyppiset jutut, joissa olen vähän muokannut perusreseptejä, rahka-tuorejuusto-kerma-hyydykekakku onnistuu myös hyvin makeutusaineella, jos keksii pohjan muusta kuin tavallisesta vehnäjauhosta tai pipareista.
pohjana toimii mulla pähkinä murusina =) niitä rouheitahan myydään valmiina joka marketissa.
 
Hei arvatkaas.. mie söin just pitsan. :ashamed: Vähän takapakkia tuli muutaman hyvän ketoosipäivän jälkeen, en vaan voinut sille mitään.. eikä tullut ees hyvä mieli tai olo. :ashamed: :ashamed:
Miehen kanssa just mietittiin miks pitsakaan ei maistu enää yhtä hyvälle ku ennen, ehkäpä tässä on irtautumassa hiilareiden kahleista. Silti harmittaa ja ahdistaa, kun piti mennä mättämään. Miten te ootte päässeet eroon näistä pahoista fiiliksistä jos ootte sortuneet syömään jotain mitä ei pitäis syödä?

No, noilla hiilarimäärillä kumminkin varmaan nukutaan ens yönä hyvin, väsyttää ihan törkeästi.
 
Ooo
Kyllä mun suuhun vielä pitsa maistuu aika hyvältä :) Makeat ei ehkä niinkään, ne tuntuvat vähän ällömakeilta. Niin se suukin kai tottuu. Kyllä silti äidin leipomasta voisilmäpullasta tulee pelkästä ajatuksesta kuola suuhun :p Jotkut sanovat, että se himo häviää kokonaan, mutta luulen, että multa kyllä ei.

Mä jos sorrun syömään jotain "kiellettyä", niin koitan vain ryhdistäytyä uudelleen. Se paha mieli ja huono omatunto ei edesauta yhtään asiaa kuitenkaan. Ja olen viimeaikoina koittanut ajatella niin, että tosiaan itse Atkinskin suositteli niitä hiilarihetkiä saamaan kehon uudelleen käyntiin =)

Ihanaa ruokaa eilen tein: jauhelihaa, sipulia, valkosipulia, munakoisoa ja herkkusieniä pannulla. Sekaan possupaistista jäänyttä rasvaa, tuorejuustoa, kermaa ja aurajuustoa. Lisukkeeksi parsakaalia. Että oli hyvää! Mies ja poika söivät osittain samoista aineksista tehtyä perunavuokaa (mies ei voi sietää sieniä, eikä oikein munakoisoakaan).
 
Ooo
Mullä näkyy ihossa vaan kun syön hiilareita. Onko sulla ketoosipyrkimys vai vain hiilaritietoinen ruokavalio? En tiedä onko sillä toisaalta väliä. Kai monella tulee jonkunlaisia oireita jos ruokavalio muuttuu radikaalisti yhtäkkiä. Pitäisi ymmärtääkseni viikossa tasaantua ja sitten parantuakin. Jos ei, niin ehkä ei sovi (?).
 
"Lissu"
Kaunishäntäinen orava, pizzassa ei ole hiilareita kuin pohjassa ja senkin voi tehdä karppiversiona. :) Karppaus.info-sivuilta ainakin löytyy ohje, itse olen tehnyt mantelijauhoista ja se on tosi hyvää. :p
 
"Lissu"
Sapfo, ettet olisi allerginen jollekin mitä syöt enemmän kun karppaat? Esim. pähkinöille/manteleille? Oletko muuten atooppinen? Meidän atoopikoilla on juuri nyt parin viikon sisään iho rehahtanut sekä kasvoista että polvitaipeista... se on tämä vuodenaika.
 
Itse olen nyt pitänyt tällä palstalla hiljaiseloa. Tuntuu ettei oikein ole ollut tsemppiä hiilarittomaan. En kyllä tiedä miksi ei, kun ruoka maistuu paremmalta kun käyttää oikeita raaka-aineita. Yleinen syysmasennus?? Ehkä, en tiedä.
Sellaista peruskarppausta on kyllä ollut eli pasta, peruna, riisi ja leipä on ollut käyttämättöminä. Mutta ideat on hukassa mitä muuta voisi syödä kuin kukkakaalia ja parsakaalia lisukkeena. Ja aamupalat on nykyään tuskaa. Ainainen kananmuna paprikalla, metvurstilla, juustolla.
Ja nyt on jotenkin pää tyhjä, ei jaksa väsätä mitään. Ja ehkä sekin että rahat on loppu niin ei ole mahdollisuutta hankkia hiilarittomasta mitään. Ja tuntuu että noi mantelijauhot ei oikein mulle maistu...

Paino on jämähtänyt nyt sille 81-83 linjalle. Ei ole tippunut mihinkään. Alkais varmaan tippua taas kun jaksaisi ottaa kynän käteen ja merkata ruoat ylös. Uskoisin että liian vähällä rasvalla yritän mennä eteenpäin.

Mutta jospa saisi taas itsestään niskasta kiinni ja seuraisi tätä palstaa. Nyt kun näyttää että uutta vertakin on tullut mukaan. Ei silti, ei vanhoissakaan mitään vikaa ollut. Ideoita resepteistä sai ja tsemppausta. Tervetuloa kaikille munkin puolesta.
 

Yhteistyössä