Kauan mennyt synnytyksestä toipuminen ennenkuin pystyit istumaan?

  • Viestiketjun aloittaja NuoriÄiti
  • Ensimmäinen viesti
Ensimmäiseen viikkoon en istunut ollenkaan, ja seuraavat pari viikkoa vaan toisella kankulla. Nyt kuukausi synnytyksestä ja istun kyllä ihan normaalisti, mutta sattuu se vieläkin... Menee varmaan vielä hetkinen ennenkuin normalisoidun |O
 
Sartsa83
Repesin emättimen onkalosta (? ei hajuakaan missä moinen onkalo on), jonne tuli tikkejä sekä leikattiin välilihaa viistosti pakaran suuntaan, johon tuli tikit. Aristelin ekan viikon tosi paljon istumista (tosin istuin silti jo muutama tunti synnytyksen jälkeen, jota kätilöt ihmettelivät ja sanoivat mun olevan teräsnainen :D ), mutta toinen viikko meni jo paremmin ja nyt kolmatta viikkoa mentäessä pystyy istumaan normaalisti. Tikeistä en tiedä, onko vielä sulaneet.
 
kolmesta ekasta on tullut 2-3 tikkiä, ja olen pystynyt istumaan heti, mutta varovasti ekoina päivinä.. tikit sulivat helposti ja nopeaa..
nyt neljännestä ei tullut yhtään tikkiä ja istuin jo synnytyssalissa ilman mitään arkuutta.
 
Ekasta tuli 3 tikkiä ja muutama päivä meni että pystyi istumaan ilman suurempaa vääntelehtimistä :D

Tokasta oli heti synnytyksen jälkeen ihan normi olo, kuin ei synnyttänyt olisikaan. Ei repeämiä, ei tikkejä.
 
Esikoisen kanssa meni reilu kuukausi siten, että oli pakko istua uimarenkaan päällä. Oli paljon ongelmia, tulehdusta sun muuta.... ja jösses miten epparin voi leikata pieleen.... :(

Tokasta ei mitään, istuin jo synnärillä eikä mitään kipuja ilmennyt alapäässä missään vaiheessa myöhemmin. Vain sellaista paineen tunnetta oli välillä joka meni itsestään ohi.

Nyt kolmatta odottelen ja elokuussa la eli vielä matkaa siihen, että selviää miten tällä kertaa :)
 
Synnärillä käytin rengasta, ja meni ehkä n. 2-3 viikkoa ennenkuin pystyi istumaan normaalisti. Sitä ennen piti varoa istumaan menoa eikä voinut silleen "lysähtää" noin vaan tuoliin. Mulle tuli toisen asteen repeämä välilihaan sekä virtsaputken suulle.
 
Toisen asteen repeämät ja paljon tikkejä (määrää en tiedä, mutta kauan ommeltiin). Väliliha repesi suoraan alaspäin peräaukon suuntaan ja emättimen sisälle tuli repeämä.
Silti mut kärrättiin pyörtuolilla osastolle 3,5 tuntia synnytyksen jälkeen. Osastolla imetin istualtaan jo toisen päivän iltana muistaakseni.

Hieman varoen menin istumaan ehkä noin viikon-kaks, mutta pystyin silti istumaan oikeestaan vuorokausi synntyksen jälkeen. Ei hajuakaan koska tikit ovat sulaneet, mutta vihdoin 3kk synnytyksen jälkeen uskalsin kurkata peilillä alakertaan ja ihan samalle se näyttää, kuin ennenkin =)
 
Itse istuin ekan jälkeen vasta n. 1,5kk:n päästä kunnolla. Synnytys ei kai mennyt ihan putkeen, en vaan saanut koskaan oikein tietää mikä mätti (enkä tajunnut siinä sekavuudessa kysyäkään heti). Lapsi painettiin mahan päältä voimalla ulos, repesin iloisesti kakkoseen asti, ja lääkäri, joka minua tikkasi, huikkaili tuon tuosta itsekseen "hupsista!". Olin hieman ymmälläni, pakko myöntää.

Toinen synnytys meni onneksi paremmin ja pystyin istumaan heti. :)
 
tuntuupa hassulta, minä luulin että minun toipuminen vei kauan.. :O lapsi tuli maailmaan väkivalloin repimällä ja mulle tehtiin reilu eppari, repesin aika lihamyllyksi sisältä sekä peräpukamat olivat sellaset viissenttiä kertaa viis senttiä. repeämiiin tuli niin monta tikkiä että niitä ei kuulemma edes laskettu. .. 9pv kärvistelin kotona kunnes tajusin että oli iso hematooma jalkojen välissä , olin tosi turvonnut tuolta, ottivat heti sisään tyksiin ja leikkaukseen samana iltana. sitten istusinkin heti leikkauksen jälkeen. :D olinkin sitten kunnossa kaksi päivää kunnes tajusin että bartholinin rauhaset olivat tulehtuneet, joten alapää taas turvoksissa ja kivulias. mutta viikko ja kunnossa! eli 3 viikkoa ja olin täysin toipunut. vaikka kaikkea olikin!!! :D ihanaa kun voi taas kävellä! ja istua! :)
 
Pystyin istumaan n. 10min tikkaamisen jälkeen kun luvan sai nousta, siinä sitten söin aamupalaa synnytyssängyllä :D
Mulle tuli varmaan 3-5 tikkiä tuonne jonnekkin häppäreiden sisäpuolelle ruhjeisiin siis vain, ekalla pissakerralla kirpas aika paljon, mut eipä muuten sattunu. Huomenaamulla tasan 7vrk synnytyksestä ja vielä oli ainakin tikit tallella, tosin näytti vähän jo "repsahtaneilta" joten olisivatkohan sulaamassa?
 
Mä olen istunut samantien. Ekassa leikattiin väliliha, eikä ollut yhtään arka istua. Johtuneeko siitä,että opiskelija ompeli, ei mennyt rutiinilla, vaan tehtiin tarkoin, eivaa:) Toisesta istuin kans samantien. EI leikattu mitään. Nyt juhannusvauvan tuloa odotellessa, ja pelkään pahoin,että nyt ei taida onnistaa ja varmasti on arka.
 

Yhteistyössä