❃ Kauan plussaa odottaneet (vuosi →) ❃

Aamu aloitettu haaveilulla. Mies toivoo meille kaksosia. Aina hän mainitsee ne kaksoset, mistä keksinytkään :D Se on söpöä, vaikkakin aika riskitoive... :p:love:

Toivon meille kaikille ihanaa tätä vuotta, jaksetaan uskoa haaveista totta <3
 
@Nonsk aika myöhänen ovis. Miten se nyt noin, eikös sulla oo kierrot ollu jotain 30pvä hujakoilla..?

@Josia apua, kaksoset :D eihän sitä koskaan tiiä vaikka tuliski :D

Täälläki tosiaan menkat alko onneks pari päivää sitte, tämä kierto saiski olla paljo lyhyempi nii pysyttäis aikataulussa. Ei oo taas pitkä aika enää tositoimiin! Hui.

Myös toivottelen hyvää alkanutta vuotta. Toivottavasti toisi paljon hyvää mukanaan ❤
 
Verikokeiden tulokset tulleet ja hemoglobiinin arvo alakanttiin. Hoitaja passitti rautakuurille. Mulla on ollu nuorempana taipumusta siihen ettei rauta imeydy. Yritin googlailla, mutta onko kellään kokemusta tämän vaikutuksesta yritykseen? Kunnon vastauksia ei löytynyt vielä...
 
@Josia Miten sulla näkyi tuo raudan huono imeytyminen, ihan vaan hitaana arvojen nousunako? Ootko kokeillut eri valmisteita, niiden imeytymisten välillä on vissiin isojakin eroja? Raudan pitäisi imeytyä kaikkein tehokkaimmin, jos sen ottaa heti herätessä c-vitamiinin kanssa (esim. appelsiinimehu), ja odottaa sit vähintään tunnin muun syömisen kanssa. Etenkin kofeiini- ja maitotuotteet lähekkäin otettuna heikentää imeytymistä.

Mä mietin tänään, että pitäiskö käydä mittauttamassa yksityisellä ferritiini eli raudan varastoarvo. Onks kukaan täällä tehnyt sitä? Julkisella eivät ilmeisesti mittaa ellei oo jotain painavaa syytä, mutta ainakin tuolla Simpukan Facebook-sivulla on lukuisia ja lukuisia esimerkkejä siitä miten ihan normaaleilla hb-arvoilla ferritiiniarvo on silti ollut aivan pohjalla. Oon ehkä tän kanssa vähän herkillä nyt, kun harmittaa vieläkin etten mittauttanut kilpirauhasarvoja jo vuosi takaperin - ei huvittais tehdä samaa virhettä uudelleen.

Huomenna onkin sit ensikäynti. Hermot on asiasta kireämmällä kun luulinkaan, tuli nimittäin otettua aika hieno huutomatsi miehen kanssa kun ei heti löydetty sairaalasta tulleita esitietolomakkeita, jotka pitää palauttaa huomenna... Hups?
 
@Tuimatar Mites meni ensikäynti?

Mulle tuli lappu että hoitaja soittaa mulle helmikuun alussa klo se ja se.
Lähetetty äitius ja naistentautien osaatolta.
Mietin että onko soitto nyt jatkoo mein lapsettomuusasioissa. Ja miks soitto?! Mikseivät vaan lähettäneet lappua että tulette silloin ja silloin tänne.

Täällä kp 19/23-29
 
@Josia just jostain ketjusta bongasin että vihreet linssit nostaa hyvin hb:tä.

@Tuimatar tosiaan miten ensikäynti meni? Kyllähän sitä välillä miettii että aika suppeet verikokeet otettu nii pitäiskö vaatia jotain.. Mutta katotaan.

@tänttähäärää sairaaloilla tuntuu olevan ihan hirveen eriävät toimintatavat joten en olis huolissaan tosta soitosta vaikka varmasti mietityttää miks. Aikanaan seki selviää.

Jokos @haaveistatotta sumut kohta alkaa?
 
Ensikäynti oli ja meni, käteen jäi näemmä aika paljonkin, romaanivaroitus siis:

Aukiolotutkimus on edessä totta kai, ja labrassa tarvii kans käydä testauttamassa sukupuolitautitestit ja uusimassa kilpparitestit (lisäsivät vielä vasta-ainetestin siihen, kun suvussa on autoimmuunitauteja). Jos kilpirauhasarvot on uudelleen koholla, niin tyroksiinilääkitys on edessä. Aukkarin jälkeen sit edetään inseminaatioihin, jos ei mitään kummallista ilmene.

Mielenkiintoinen ylläri oli se, että lääkäri oli lukenut mun vanhat potilastiedot tarkkaan läpi, ja tarttui kymmenen vuotta sitten olleeseen epäselväksi jääneeseen vatsan alueen tulehdukseen. Lopullista diagnoosia ei silloin saatu, epäilys oli lievästä umpilisäkkeen tulehduksesta. Vaikka makasin silloin pari päivää sairaalassa tiputuksessa en edes muistanut koko tapausta ennen kuin lekuri otti sen puheeksi. Aukiolotutkimuksessa sit toivottavasti selviää, että eihän se oo aiheuttanut mitään kiinnikkeitä tms.

Toinen vähän turhankin jännä osio oli hyyyyyyyyvin perusteellinen ultraus: ilmeisesti mun kohtuni muoto on vähän erikoinen, kaartuu vasemmalle ja lääkäri jäi hiukan miettimään, että oliko se nyt ihan normaali vai ei. Ikäväkseni väläytti lievästi yksisarvisen kohdun (kyllä, luitte oikein, sisälläni saattaa olla yksisarvinen!) mahdollisuutta - ei siitä sen enempää puhunut, antoi vaan ymmärtää, että aukiolotutkimuksessa sekin sit selviää tarkemmin.

Lopullinen fiilis on yllättävän rauhallinen, ei siellä juuri sen kummempia tapahtunut kuin olin odottanutkin. Nopeasti tässä kanssa päästään eteenpäin, aukkariajankin pääsen varaamaan varmaan jo ens ma, kun heti kierron alkuun pitää tehdä. Mies tylsistyi kuoliaaksi, ja sai nuhteet tupakoinnista, eli voi olla että sen käsitys käynnistä ei ollut ihan niin positiivinen :whistle:
 
Ihanaa uutta vuotta kaikille! tänä vuonnahan me kaikki plussataan, vai mitä??!!:)

Pitästä aikaa täällä..viimeksi kirjoitellut ennen juhannusta...eli ei plussatuulia täällä edelleenkään :( Juhannuksen jälkeen pidettiin taukoa hoidoissa ( luget, irrotuspiikki, tosin letroja söin) syyskuussa vai olikohan lokakuussa meillä oli ensimmäinen inssi. Se oli tosi mukava ja jännä kokemus..harmi että ei tärpännyt. Tämä aika eli alkuvuodesta 2017 tuohon käytiin yksityisellä ja jos olisin tajunnut jo kesällä pyytää lähetteen julkiselle....Lopetettiin tuolla yksityisellä käyminen tuon ekan inssin jälkeen ja laittoivat lähetteen julkiselle jossa sitten kävimme ennen joulua. Ihan peestä että itse se pitää pyytää että tehkää lähete, eivätkä tarjoa sitä itse vaikka heiltä julkinen sairaala ostaa kuitenkin hoidot niin ei ole heiltä pois!!

Saamme sitoumuksen kolmeen inssiin...ihanaa että ei tarvi enää itse maksella, koska eipä tässä enää rahaa olisikaan!! Lääkkeet kuitenkin maksavat ihan tarpeeksi! Ennen tuota ekaa inssiä oli menopur pistos 5 pv.

Ensi viikolla alkaa menkat ja sitten piakkoin inssiin..jännnää ja kivaa mutta toisaalta ei halua edes hirveästi miettiä kun eipä sitä taas tiedä kuinka käy...huoh.

Ihanaa että kesällä tullut plussanneitakin <3 onnea suuresti heille!!
KP 25/28
 
Tänne syntyi eilen iltapäivällä nopean ja helpohkon synnytyksen päätteeksi pieni poika 3490g, 51cm. :love:

Toivon sydämeni pohjasta teille jokaiselle toiveikasta, onnellista ja plussauutisia sisältävää vuotta. Vaikka täällä on ollut tosi paljon vastoinkäymisiä monella, älkää luopuko toivosta. <3
 
@Tuimatar ompa ollu perusteellinen lääkäri teillä. Kiva kuulla välillä tämmösiä uutisia. :) kurjaa jos oiski yksisarvinen kohtu, mutta kyllähän silläki pärjää. Toivottavasti aukkari menee hyvin, mulla ei ainakaan ollu kivulias, loppupäivästä vähän jomotteli :)

@AuliMari kiva ku kävit kertomassa kuulumisia :) harmi tosiaan ku ei oo onnistanu vielä. Teillä kuitenki asiat edenny ihan mukavasti, toivotaan että inssillä tärppää vielä :) olikos teillä simpat ok?
 
@Tuimatar ompa ollu perusteellinen lääkäri teillä. Kiva kuulla välillä tämmösiä uutisia. :) kurjaa jos oiski yksisarvinen kohtu, mutta kyllähän silläki pärjää. Toivottavasti aukkari menee hyvin, mulla ei ainakaan ollu kivulias, loppupäivästä vähän jomotteli :)

@AuliMari kiva ku kävit kertomassa kuulumisia :) harmi tosiaan ku ei oo onnistanu vielä. Teillä kuitenki asiat edenny ihan mukavasti, toivotaan että inssillä tärppää vielä :) olikos teillä simpat ok?

Simpat on ok! Itellä lähinnä jotkut hormooni arvot alhaiset, en muista enää mitkä, ja sanottiin että hiipuvat munasarjat.. mutta toivoa ainakin on ja lääkkeistä tullut toivottuja tuloksia.
*muoks omakannassa määrittämätön hedelmättömyys ja sielä kyllä sanottiin et arvot normaalit... yksityisellä käydessä oli hieman erimieltä. Mut ei siis paha tilanne (y)
 
Viimeksi muokattu:
@Lumi87 Onnea hurjan paljon ja myös nopeaa toipumista sinulle! :love: Oli tosi kiva, että jaksoit tännekin käydä ilouutisen kertomassa.

@AuliMari hiipuvat munasarjat. Anteeksi pöljä kysymys, mutta voiko tätä hiipumista jollain tapaa lääkkeillä hidastaa? Vai miten lääkehoidolla tuetaan munasarjojen toimintaa?
 
@Lumi87 Onnea hurjan paljon ja myös nopeaa toipumista sinulle! :love: Oli tosi kiva, että jaksoit tännekin käydä ilouutisen kertomassa.

@AuliMari hiipuvat munasarjat. Anteeksi pöljä kysymys, mutta voiko tätä hiipumista jollain tapaa lääkkeillä hidastaa? Vai miten lääkehoidolla tuetaan munasarjojen toimintaa?
@Josia ihan juuri näillä lääkkeille voidaan boostata jos lapsia haluaa (lääkkeitä joita siis lapsettomusshoidoissa käytetään) google osaa ehkä kertoa järkevämmin : D mistä kyse mutta tätä kyseistä termiä käytti yksityinen lääkäri..ja ennenaikanen " menopaussi" mutta kyllä tässä menkat on aina tullut ihan ajallaan eikä paikat ole kuivuneet..et ei nyt ihan vaihdevuosia sentäs mulla ole..ikää reilu 30 vee.
 
Jos on hiipuvat munasarjat niin se ei välttämättä vielä näy millään erityisellä tavalla. Jossakin kohtaa voi olla että menkat alkaa hieman lyhentymään tai välistä jää välillä pois. Lapsensaantiin se hankaloittaa vähän siten että vuosia ei ole oikein kamalasti tuhlattavana, että ei suositella tekemään niitä lapsia vasta kun täyttää tyyliin 40v kun todennäköisesti menopaussi alkaa lähestyä jo kovaa vauhtia. Lääkkeillä sitä ei oikein voi hidastaa, mutta juuri näillä lääkkeillä voidaan nyt vielä buustata työstämään niitä munarakkuloita paremmaksi. Eli vähän sama idea kuin esim ivf-hoidoissa, piikittää itseensä hormoonia jotta saisi mahdollisimman hyvän sadon aikaiseksi, toki ivf:ssä annokset on huomattavasti suurempia kun tarkoitus on saada mahdollisimman monta munsasolua. Myös se määrä ja laatu taitaa hieman kärsiä mitä matalammaksi arvot menee ja on myös yhä vaikeampi saada niitä omia munasoluja. Mulla myös hiipuvat munasarjat mutta vielä sen verran hyvät arvot että omia saa kuitenkin aikaiseksi. Me saatiin kuitenkin ihan ok sato (11kpl) ja muutamasta näistä tuli ihan huippualkiokin pakkaseen. Näin itse ainakin olen järkeistänyt asian, joku fiksumpi saa korjata jos olen väärässä : D

Mutta siis ei tarvitse vielä hätääntyä, on vain hyvä tietää että ei lykkää niitä lapsia hamaan tulevaisuuteen :)
 
Mies antanut simppanäytteen! (y)(y)(y)
Olin niin peloissani vielä aamulla, ettei menekään. Kaiken tän jälkeen vihdoin! No helpotus ei kauaa kestänyt, kun nyt ihan paniikissa tuloksista. Entä jos siellä ei oo ketään tai mitä jos mitä jos.... :eek: Voi hyvänen aika, kun on pää ja sydän sekaisin!! Tulokset kai jo torstaina ja lääkäri ensi viikolla.... Apua... :D
 
  • Tykkää
Reactions: Jennipä
@AuliMari joo eri lääkäreillä on kyllä välillä hyvin eriävät mielipiteet. Mut hyvä että ei isompia ongelmia :)

@Josia JES mahtavaa!! :D onneks saatte tulokset noin nopeesti. Naisen kropasta voi kierron perusteella jotain päätellä mahdollisista ongelmista mutta spermasta ku sitä ei mitenkään kotikonstein nää niin on piinaavaa! Toivottavasti ois ok. :)
 
@Josia Toivottavasti tein simppa testi tulokset parempia kuin meillä.
Me oltiin ajateltu että voi osa olla huonoja mutta että koko näytteessä 0..Ni olihan se pommi, Olis ollut ees jotain ni olis edes jotain mitä jännittää kuukaudessa nyt tietää aina että menkat sieltä alkaa.
Nyt 22/23-29
 
Kauhee kun tänne oli tullut paljon viestei eikä tullut ilmotuksia :eek:. Hienoo @Josia että mies sai näytteen annettua, toivotaan että ois hyvät tulokset :). Ei enään se ainakaan hidasta hoitojen etenemistä (y). @Tuimatar kiva et oli perusteellinen lääkäri ja saatte kans hommaa eteenpäin! Ja @Lumi87 onnea vauvasta :love: ja tsemppiä kaikille muillekkin!

Täällä oli ovis eilen, ovistestillä tuli bongattua eikä kivuistakaan voinut erehtyä eilen. Ja ovis oli tosiaan jo kp 14, joten sopivan mittainen kierto tulossa :rolleyes:. Tosi pitkä luteealivaihe ainakin aikaisemmissa letrokierroissa ollut niin varmaan nytkin, eli menkat alkanut vasta dpo 16 o_O
 
@Josia Juu ei oo edennyt. Me luettiin tulolset omakannasta perjantaina ja maanantaina mies soitti labraan. Nyt laitettiin keskussairaalaan mihin odotamme ekaa aikaa. Ja sirllä sit selviää ne meidän mahdollisuudet.

Mies ei vaan viäkään usko tuloksia ja on varma että näyte oli liian pieni.

Mulle tuli eilen maailman kauheimmat mahakivut. En muista koska olis niin paljon sattunut. Otin buranan mutta ei auttanut. Kipu aaltoili oikealka puolella vähän kuin synnytyskivut.

Kp 23/23-29 dpo ehkä dpo 9
 
@tänttähäärää jaa miehen mielestä näyteoli liian pieni? Oliko hänellä vaikeuksia näytteen otossa? Menikö osa huti tms? Mun miehellä oli ekan näytteen annossa vaikeuksia eli suurin osa huti ja tulos oli nolla siittiötä. Tokassa näytteessä meni paremmin ja tuloksena normaali sperma. Lääkäri oli ekan näytteen jälkeen sitä mieltä ettei uskota tuloksia vaan katsotaan kontrollinäyte joka tosiaan oli parempi.
 
  • Tykkää
Reactions: tänttähäärää

Yhteistyössä