❃ Kauan plussaa odottaneet (vuosi →) ❃

Moi!

Olen seuraillut keskustelua jonkun aikaa, mutta nyt vasta uskaltauduin itse kirjoittamaan. Meillä on yritystä takana vasta puoli vuotta, mutta kuulun ehkä kuitenkin tänne ennemmin kuin muihin vauvakuume-keskusteluihin, koska luomuna raskautuminen ei näytä onnistuvan.

Olen sen verran kärsimätön, että marssin lääkärille kuluvan kierron 12. pvnä, koska kuukautiset ovat olleet teroista huolimatta olemattoman niukat eikä raskautta edelleenkään ole kuulunut. Lääkäri totesi ettei johtofollikkelia näy ja määräsi letrot seuraavaan kiertoon. Nyt olo on jotenkin helpottunut koska vihdoinkin jotain tapahtuu! Toisaalta pelottaa, koska jos letrot eivät toimi, niin seuraavaksi on kai vuorossa piikitykset... Mielelläni kuulisin muiden kokemuksia letroista - onko toiminut ja millainen on ollut annostus?
 
Tiuku1: Minulla nyt kolme letrokiertoa takana, söin 2tablettia päivässä kp3-7. Ekassa kierrossa vaste oli hyvä, oli 19,5mm johtofolli. Toisessa letrokierrossa löytyi 17mm folli mutta se ei tuosta sen enempää kasvanut eikä ilmeisesti irronnut ollenkaan? Nyt on meneillään kolmas letrokierto ja nyt minulla ei ollut mitään seurantaa joten en osaa sanoa onko ollut millaista follia. Tänään tosin dpo14 ja negatiivinen raskaustesti. Mun neuvottiin tulla uudestaan käymään jos ei raskaus ole alkanut 3 letrokierron jälkeen.

Mulla ei follit kypsynyt ollenkaan luomusti... Syytä ei oo löydetty miksi näin on... Mulla on ennestään 2lasta molemmat saanut alkunsa luomusti ensimmäisistä yrityskierroista.

En tiedä yhtään että mitä nyt sitten tapahtuu. Olen käynyt yksityisellä perus gynekologilla. Nyt seuraavaksi olen menossa lapsettomuuteen erikoistuneelle gynelle.
 
kismett: Ikävä kuulla, että ei ole tärpännyt, vaikka vaste on ollut hyvä :/ Kirjoitit että syy siihen, miksi follit eivät kasva, ei ole selvinnyt, mutta tutkiko perusgyne siis sitä jotenkin? Ja huomasitko mitään sivuvaikutuksia letroista?

Itselläni näytti olevan myös melko ohut limakalvo joten sain letrojen lisäksi myös estrogeenigeeliä levitettäväksi mahalle kierron 1.-10. pvä. Vähän ärsytti, koska nostin kysymyksen ohuesta limakalvosta esille jo aikaisemmin niukkojen kuukautisten pohjalta mutta silloin lääkäri vain kohautteli olkapäitään tälle. Nyt hän sitten totesi että ohut limakalvo on tyypillinen kaltaisillani hoikilla naisilla... No, nyt on ainakin rohdot siihenkin vaivaan.
 
Kiitos letrokommenteista! Mullakin limakalvo ollut hyvin ohut aina kun ultrattu kierron keskivaiheilla. Gynen mukaan se todennäköisesti paksunee samalla jos letrot muuten toimii?

Onko teillä kaikille miehet suostuneet heti antamaan simppanäytteen? Mä sain gynekäynniltä mukaan myös purkit miehelle ja mies ei asiaa ihan tyrmännyt, mutta rivien välistä luin että mun eka letrokierto tulee kyllä alkamaan ilman näytettä... Ja joku optimismin ääni mun päässä tietysti elättelee toiveita, että olisinkin jo raskaana (älytön ajatus koska ultrassa ei näkynyt yhtäkään kasvamaan lähtenyttä follia), joten haluaisin säästää näytteen myöhemmäksi. Ja kun letrot alkaa, haluaisin keskittyä makkarihommiin enkä pitää taukoa niistä... Ensikäynnille lapsettomuusklinikalle meidät kutsuttiin niin että samalla voisi ultrata vasteen letroille kp10-12. Ennen letrojen aloitusta käyn hormoniverikokeissa.

Jännä olo tästä kaikesta. Tuntuu siltä, että itkut on hetkeksi itketty ja aika syvällä rämminkin syksyn. Nyt tuntuu jotenkin luottavaiselta, että hypätään nyt tän junan kyytiin ja katsotaan mihin se vie. Tavallaan helpottavaa laskea asian miettiminen muihin käsiin.

Mulla siis yk 8, yritys aloitettu 3/2016. Ollut kierrot 20-56 päivää maaliskuun jälkeen... Ennestään pian 7v tyttö jonka raskaus alkoi luomusti ja nopeasti, eli sekundäärisen lapsettomuuden diagnoosi tulossa. Ikää 29.
 
Tiuku1: iso liuta verikokeita on otettu mm fsh, amh, progesteroni, prolaktiini, testosteroni, kilpirauhasarvot, keliakia verikoe, hemoglobiini. Kaikki on ollu normaalia paitsi tuo progesteroni joka otetaan luteaalivaiheessa noin 7päivää ovulaation jälkeen oli matala. Gynekologi selitti sen johtuvan juuri siitä ettei folli kypsy kunnolla niin ei muodostu kunnon keltarauhasta joka erittää sitä keltarauhasta eli progesteronia. Tuon enempää ei vissiin asiaa edes voida tutkia... Ultrattu on moneen kertaan ja kaikki on näyttänyt hyvältä, paitsi että mullakin on vähän ohuehko kohdunlimakalvo. Ollut noin 6mm ovulaation aikaan. Sain siihen vagifemit emättimeen laitettavaksi, siinä kierrossa limakalvo oli oviksen jälkeen 8mm.

Mulle ei tullut mitään sivuoireita letroista. Mulla oli ennen letroja 2 kiertoa clomeja mutta niille ei ollut minkäänlaista vastetta.
 
Lumi87 ja kismett: Mulle gyne ei ole puhunut mitään miehen testeistä eikä myöskään multa ole otettu mitään testejä - ainoastaan ultrattu. Lähete lapsettomuuspuolelle luvassa jos letrot eivät toimi, ja siellä sitten varmaankin testataan kaikki mahdollinen. Aika jännä miten erilaisia lähestymistapoja lääkäreillä on jos kerran osa ottaa heti miehen testit puheeksi, osa teettää saman tien kaikki mahdolliset tutkimukset naisella ja osa taas tyytyy ultraamaan.

Oletko Lumi87 syönyt teroja kierron tasaamiseksi?

Mulla on vähän malttamaton olo koska nyt pitäisi syödä 10 pvää teroja ja aloittaa letrot sitten seuraavasta kierrosta, mutta huomattavasti helpompi hengittää kun tietää ettei enää tarvitse vain odotella vaan ongelmaan yritetään löytää aktiivisesti ratkaisu :)

Olen itsekin 29 ja meillä toiveena ensimmäinen lapsi.
 
Heippa! Voisin liittyä tänne myös.. Taustoja: Pillerit jätetty pois 11/14..oma kierto ei oikeen lähtenyt käyntiin.. 02/15 haettu yksityiseltä gyneltä terolutit 3kk paketti sillä vuodot tulivat ajoissa.. 09/15 haettu lisää teroluteja 6kk paketti jotka söin putkeen ja menkat rupesivat säännöllistymään luomu kierto 37-39pvää.. 05/2016 raskauduin mutta meni kesken 06/2016 rv9.. 08/2016 hakeuduin yksityiselle lapsettomuusklinikalle josta sain diagnoosin ovulaatiohäiriö, hormonit muuten ok.. eikä munasarjat ole tyypilliset pco:n näköiset.. letrozolit(ovulaatiota avustava lääke) alotettu 09/2016 tuloksena nega ja kysta.. toinen letrokierto 10/2016 nega ja kystat molemmilla puolilla.. 11/2016 ei menkkoja ollenkaan alkoivat vasta 9.12 primolutien avulla.. 19.12 tehtiin lähete julkiselle puolelle ja ensi aika saatiin ja se on maaliskuun alussa :). et tämmönen pitkä taival.. yritys on alkanut siis kunnolla 01/2015.. et nyt jo 2vuotta tuosta..

Olen siis 24v ja mies on 27v.. miehen simpat on ok. eli minussa vika.. nyt mennään luomuna siihen asti et saadaan julkisella hoidot alkuun.. mutta todennäköisesti hormonilääkkeet vaihtuu pistoksiin..

Tietoja listaan: Kinder_kitty, 24v, ya 01/15 ja nyt on kp2/kp36-39 ja ensimmäistä lasta toivotaan
 
Viimeksi muokattu:
@tiuku1 mulle ei ole teroja ehdotettu missään vaiheessa. Sen 56pv kierron odottelin huoleti kun esikoisen raskautta edelsi myös yli 60pv kierto. Sitten kun hain apuja ed kierrot oli noita 20pv mittaisia... silloinen gyne epäili jo ovisongelmaa ultrausten perusteella ja oli sitä mieltä että terot voi näennäisesti auttaa kiertoja tasaamalla mutta ovista ne ei tee. Nyt kävin tällä viikolla sellaisella gynellä joka työskentelee lapsettomuusklinikalla, hän määräsi labrat ja letrot. Siitä en sitten tiiä että mitä jos letrot ei auta. Mutta se on sen päivän murhe. :) Mutta joo, tuntuu olevan erilaisia lähestymistapoja asiaan.
 
@Lumi87 hmm mulle lääkäri sanoi et jos on ovulaatiohäiriö niin silloin on herkempi kystille.. eli tavallaan kai letrot ei sinänsä kaikille aiheuta kystia.. mulla siis kystat tulevat siitä että ovista ei tapahdukkaan.. eli munarakkula kyllä kasvaa mutta jostain syystä jää puhkeamatta..ja sitten jatkaa kasvuaan ja kysta muodostuu.. mulla kuitenkin aivolisäke tuottaa lh-hormonia ja ovistestit ovat plussia kun ovis lähellä mutta aina ei tosiaan irtoa se munasolu.. mullakin terojen aikaan jäi ovis tulematta.. ja tuolta mistä hain telotutit aikanaan niin siellä ultrattiin ja ovulaatiosta ei ollut tietoakaan vaikka kp oli joku 30 tai ylikin.. eli pillerien lopetuksen jälkeen mun keho ei edes yrittänyt ovuloida.. mutta nyt se sentäs yrittää ovuloida.. teroista oli kuitenkin apua siinä et saivat tasattua ja lyhennettyä mun kiertoa.. ekoja oviksia rupes vasta tulemaan v2016.. että oishan se kiva jos keho toimis normisti mutta kun ei toimi.. ja näillä mennään
 
  • Tykkää
Reactions: Lumi87
Mulla oli aluksi terolutit 3kk kiertoja tasaamaan. Kierrot pysy säännöllisenä niin kauan ku terolutia söin. Sitten ku ne loppui alkoi taas menee epäsäännöllisiksi. Kahdessa letrokierrossa ollu terolutit oviksen jälkeen keltarauhas tukena.

Minäki tässä mietin että mitä nyt sit ku letroilla ei tullu raskautta niin mitäs nyt kokeillaan? Julkiselle ku ei päästä kun on 2lasta. Yksityiset lapsettomuus klinikat on niin kaukana.. :/
 
Lisään vielä et mullahan vikat kystat huomattiin 25.11.2016 kun menkat olivat jo myöhässä sen yli 3vkoa.. mulla oli siis letrojen seuranta ua 31.10 ja silloin ultrassa näky litistynyt munarakkula eli munasolu oli irronnut jo.. ja nestettä oli vatsaontelossa.. mutta menkat ei alkaneet 2vkon kuluttua oviksesta kystien takia eli mulla molemmat kystat estivät menkkojen tulon.. eli jäi epäselväksi et oliko ovis tapahtunut kunnolla.. lääkäri määräsi 12pvän primolut kuurin jolla vuoto sitten alkoikin..onneksi.. sitten kysta kontrolli oli 19.12 ja kystat olivat hienosti pienentyneet ja tehtiin lähete eteenpäin..
 
Mä en nyt näköjään saa kustua plussaa ovistikkuun. Ja oon siis aina saanu, turhauttaa!! Limat on, kivut on ja kaikki löytyy. Oon testannu vaan kerran päivässä ja vahvahkoa on ollut, eli joko plussa on menny jo ohi tai se tulee vasta huomenna. Helevetti kun pitää olla kuumemittarista patteri loppu, normaalisti nään lämmöistä oviksen mutta nyt tää epätietoisuus raastaa sialua ja syräntä :cry::cry::cry:

Noh, ainakin ollaan touhuttu ku kanit eli siitä ei jää kiinni. Haluaisin vaan tietää tarkalleen päivät kun nyt satun tällänen neuroottinen kontrollifriikki olemaan. Blääh.

Niin ja tervetuloa uusille! @Kinder_Kitty n taivalta olenkin jo esikoista yrittävien ketjusta lueskellut. Pitkä matka teilläkin jo takana.

Onneks torstaina pääsee vihdoin lääkäriin. Sitä vaan mietin että jos ne tekee aukiolotutkimuksen ja siinä huuhtoo mun värkit niin meneekö samalla mahollisuus tästä kierrosta plussata? Onko se ees mahollista että munasolu huuhtoutuis ulos tai jotain :ROFLMAO:
 
Täällä dpo 10 ja nega testattu ostarin vessassa. Mietin, että testaan koska jos nega niin en osta lugeja lisää. No, mies sitten näki siinä haalean viivan ja hain nyt sit lugeja lisää. Ei siinä sitte hetken päästä näkynyt kun viivanpaikka. Eli luultavasti 18 kierto starttaa.

Meillä noi letrot toiminut hyvin ja Clomit ennen näitä. Limakalvo oli ovulaatiohetkenä 10-11mm ja munarakkuloita kaksi, simppanäyte ok. Mutta mitään ei tapahtu, kolmas inssi. Nyt päätettiin että otetaan aikalisä ja keväällä tehdään viimeinen inssi. Oon henkisesti aivan loppu.
 
@tiuku1 tervetuloa, hyvä että ootte heti saanu apua!

@Kinder_Kitty tervetuloa, minäki oon lukenu tuota esikoisesta haaveilevien ketjua, kovin on ollu monta mutkaa teilläki matkassa..

@kismett- tuntuu kyllä niin käsittämättömän epäreilulta että kahen lapsen jälkeen saa hoidot kustantaa itse jos lisää vielä haluais. :(

@Yuna tsemppiä! Jospase plussa tulis vielä tai jos on jo menny nii hyvä et ootte kuitenki talletellu! Muista et ei saa stressata :D tohon huuhtoutumiskysymykseen en osaa kyl vastata, mutta aattelisin varmaan samoin ku sinä :D

@Välli kuulostaa siltä että aikalisä on varmaan paikallaan. Hirmusesti jaksamisia ja keskittykää toisiinne ja iloisiin asioihin ❤

Huomenna gynelle. Jännittää kamalasti, en tiiä miks. Järki sanoo että mitään kauheen konkreettista ei vielä tapahu mutta silti.. Kai se on sit pakko hyväksyä että on oikeesti lapsettomuusongelma.
 
Piti testata nuita one stepin ovistestejä ku tuli tilattua niitä heikkona hetkenä. Alempi ebaysta tilattu ovistesti. Ovis sit vissii huomena :) toivottavasti ultrassa näkyy onko tapahtunu vaiko ei. Miehelle vinkkasin et tänää vois olla toimintaa makkarissa niin tokasi että mitä hyötyä siitä on.. :( Nii ei siitä tunnu olevankaan mutta ei muutakaan voi ku jatkaa yrityämistä.
 

Attachments

Kiitos tervetulo toivotteluista! :) letroista oli puhetta.. ite söin siis kaks kiertoa niitä annostuksella 1päivässä ja hyvin sillä tavalla toimivat et munarakkula lähti kasvamaan.. ekassa letrokierrossa ovis kuitenkin tapahtui ja käytettiin vielä lisäksi pregnyliä irrottuspiikkinä varmuudenvuoksi.. tuossa ekassa letrokierron tarkitusultrassa huomattiin tuo kysta joka oli siis jo muodostunut edellisen kuukautiskierron aikana sinne mutta menkat alkoi kuitenkin kystasta huolimatta.. eikä onneks estänyt siellä mitään ovista kun irtosi solu sitten toiselta puolelta jossa ei sitä kystaa ollut.. toisessa letrokierrossa sitten olikin muodostunut molemmille puolille kystat.. lääkäri sanoikin et mulle sopis paremmin piikitykset et niitä ois ainaki yksityisellä kokeiltu seuraavaks mut ei jatkettu nyt enää yksityisellä kun hieman olisi ruvennut tulemaan kalliiksi..
 
Viimeksi muokattu:
@-dino- ikävää että miehesi on tuolla mielellä :( kun eipä sitä koskaan tiedä jospa nappais.. mut ymmärrän kyllä toisaalta tuon tunteen..
itekki käyn välillä niin syvissä vesissä tän lapsettomuuden kanssa.. mut päivä kerrallaan.. oon niin kiitollinen siitä et tulin luomuna raskaaksi mutta ei se valitettavasti kestänyt.. mutta se antoi jo paljon toivoa mulle..et mun keho pystyy raskautumaan ja ainakaan munajohtimet oo tukossa ainakin toinen on auki :) mut eipä se nyt enää kauheesti lohduta kun km jo 6kk ja sen lapsen kaipuu on niin suuri ja tämä lapsettomuuden tuoma tuska ja suru on niin suurta..
 
Mulle alotettiin myös hoitojen aikana kilpparilääkitys tsh arvo oli 3.6 ja tv415 ennen lääkitystä ja tsh arvon olisi hyvä olla alle 2.5 raskautta toivoessa.. lokakuussa alotin lääkityksen ja joulukuussa kävin kontrolli verikokeessa ja tsh oli 3.4 ja tv417 eli pikkuhiljaa se tsh laskee sieltä
 
Piti testata nuita one stepin ovistestejä ku tuli tilattua niitä heikkona hetkenä. Alempi ebaysta tilattu ovistesti. Ovis sit vissii huomena :) toivottavasti ultrassa näkyy onko tapahtunu vaiko ei. Miehelle vinkkasin et tänää vois olla toimintaa makkarissa niin tokasi että mitä hyötyä siitä on.. :( Nii ei siitä tunnu olevankaan mutta ei muutakaan voi ku jatkaa yrityämistä.
"Mitä hyötyä siitä on" :eek: On siinä äijä, pinppiä tarjoillaan ihan tarjottimella ja toinen sanoo vaan että mitä hyötyä! :poop: Ja vakavasti puhuen, on siitä se hyöty että sitten on ainakin yritetty, eikä jää kaivelemaan että mitä jos nyt oiski onnistunu eikä ees yritetty.

ON: Mä en vieläkään tiedä mun ovispäivää mutta veikkaisin että tänään. Pitäis vielä illemmalla kellistää mies, se ei onneks tuota yleensä vaikeuksia. Meidän eilinen "esileikki" kun istuttiin sohvalla pleikkaa pelaamassa:
"Mitäs nyt tehdään?"
"Pannaanko?"
"No mikä ettei, oota mä tallennan pelin eka"
:ROFLMAO:
Romantiikka on ehkä kaukana mutta tuleepahan hoidettua!
 
  • Tykkää
Reactions: Välli
@Yuna nii aatella kui moni mies ois onnellinen siitä että vaimo haluaa vähintää joka toinen päivä :D lähinnä yllätyin että kommentoi noin, ei hirveesti puhu tunteistaan. Kysyin että jännittääkö huominen nii kuulemma ei mutta taitaa vähän kumminki. :D
 
Eiköhän kaikki miehet vähän jännitä @-dino- ;)

Mun täytynee myöntää, että eilen olen hirveän maratonin käynyt keskusteluita läpi väsyhuuruissa. Ja taas puolet mennyt ohi. :oops::X3: Viime viikkoiset olot taisi olla vaan laivareissun jännitystä. Oireet katos nimittäin viikonlopun aikana. Nyt tissit sivuilta kipeät, mitään muuta ei oikeastaan ole. Viikonloppua ja odotellessa :cautious:
 
Tänään kp.23/26 alamahassa tuntuu outoa, vähän niinku särkee ja muiluu,kahvi närästää usein! Maksamakkara himo yllätti tänään kesken päivän ja oli pakko hakea töiden jälkeen.. :ninja:
Pilvilinnasta tullaan varmaan taas kovaa, mutta ei auta ku toivoa..
 
Mä välillä mietin että olisi ihanaa kun vauva saisi alkunsa ja seksi olisi pelkkää seksiä - täysin paineetonta ja vain nautinnon vuoksi. Väkisinkin kai pidempi yritys muuttaa seksielämää. Meillä on tällä hetkellä menossa hyvä vaihe, mutta se johtunee siitä ettei kumpikaan usko luomuplussaan ja letrot alkaa ensi kierrossa. Huomaan pohtivani pitäisikö ottaa yksi välikierto että kaikki pysyisi näin yksinkertaisena...

@Välli varmasti hyvä idea ottaa aikalisä. Välillä on hyvä selvittää omaa päätä ja kerätä itseään. Halaus.

@dino tsemppiä gynelle! Anteeksi olen vielä vähän pihalla mutta menettekö julkiselle vai yksityiselle?
 

Yhteistyössä