kauan teillä kesti ponnistus vaihe esikoiselta?

2 minuuttia, sanoi kätilö, vaan sanoi heti perään että 5 minuuttia on lyhin aika,joka voidaan merkitä papereihin. (Esikoinen täytti juuri 14 vuotta eli vissiin vähän muuttuneet nuo kirjaamiset siitä...)
 
1,5h täyttä työtä :D Koko aikana en pystynyt sanaakaan sanomaan, vain karjumaan ponnistaessa. Avautumisvaihe oli niin nopea, ettei ehditty laittaa mitään puudutteita ja ilokaasusta ei ollut mitään apua, mikä osaltaan vaikutti siihen et tuntui ja kunnolla. Syntyi lopulta kun välilihaa leikattiin pikkuisen auki, mikä oli puhtaasti helpotus. Imukupista ei ollut mitään puhetta.

Mut toisaalta heti kun pikkuneiti oli maailmassa, mulla oli täysin pirteä olo. Imetin vauvan heti ja pystyin kävelemään ja istumaan sekä käymään vessassa ja suihkussa ilman apuja. Vauva oli myös todella virkeä. Ja olo on ollut tosi hyvä synnytyksestä lähtien muutenkin. Nyt siitä on siis 3 viikkoa aikaa..
 
44 minuuttia ja kyllä tuntu ihan ikuisuudelta. samoin kun sulla äiti-äiti vauvan pää oli vinossa ja paino heitti ultran paino arviosta puoli kiloa ylöspäin.. olen myös aika pieni kokoinen, että reilu nelikiloisessa oli kyllä työtä!!
 
:wave: juu täällä 55 minuuttia, joista vartti imukupin kans, joka viel irtosi kaksi kertaa. ahtaat paikat ja tyttö virhe tarjonnassa... ja huusin kuin leijona, ja kätilö takisin, et älä huuda, joten kiitti vaan kätilö sympatiasta, ja lievästä synnytyspelosta.
 
Koko synnytyksen kesto 4h 20 min ja ponnistusvaihe 13 min. Vaikka tuntukin, että vähintään 7 h ponnistin.
Synnytys oli ihana kokemus, ja mulle sattu niin hyvä kätilö, että toiste menisin ihna millon vaan! =)
 
Jaa, miten se lasketaan? Oikeata puskemista 32minuuttia, mutta neljä tuntia ennen sitä olin jo 10cm auki ja epiduraali väännettiin kiinni... oli muuten helvetilliset neljä tuntia... Varsinainen ponnistaminen tuntui helpolta, kun vauva kääntyi vinosta tarjonnasta suoraan, ja osasin ponnistaa. Vaikka se sattuikin niin, että huusin suurimman osan aikaa, niin silti helppoa siihen odotteluun verrattuna.
 

Yhteistyössä