Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TAMMIKUUSSA**

Moi,

pikaisesti tuosta raudan syömisestä...
Mulla todettiin alhainen hemoglobiiniarvo jo tokassa neuvolassa. Muistaakseni arvo oli jotain 103, ja terkka oli sitä mieltä, että rautaa pitää ottaa, koska myöhemmin arvo laskee vielä radikaalimmin verimäärän noustessa. Oon siis nappaillut ohjeen mukaan 100-200 mg rautaa päivittäin jo pari kuukautta. Mulla ainakin poisti jatkuvan pyörrytyksen ja uniongelmat (kroppa ei pysty rentoutumaan, kun yrittää saada tarpeeksi happea).

Uskoisin, että jos hb-arvo epäilyttää, kannattaa se mitatat ja rautaa nauttia.
Mua jopa hieman pelottaa, että kun en huomannut neuvolan tädin vastaajaan jättämää viestiä veriarvoista, olin anemiassa varmaan kolmisen viikkoa ainakin, ett toivottavasti ei ole vaikuttanut vauvan hapen saantiin...
 
Moikka,

Biegga, mulla kans kutittaa vatsan sivulta, ristiselästä ja sääristä. Normaalisti ei mitään atopiaan taipumusta, mutta talvisin kyllä iho kuivuu normaalia enemmän.

Raskaushepatoosi
ssahan alkaa myös iho kutista, mutta ei se vielä näillä viikoilla kai pitäis tulla.

Lisätietoa: Raskaushepatoosi :: Terveyskirjasto

Kaverilla oli raskaushepatoosi ja se sai loppuraskaudesta keskushermostoon vaikuttavaa kutinanestolääkitystä, kun muuten ei saanut öisin kutinaltaan nukuttua.

Maikki rv 19+1
 
Aanna : Nyt raskauden aikana tää on alkanu, semmosina aaltoina tulee; välillä ei kutita ja välillä kutittaa KOKO AJAN ja PALJON.

Mulla on luonnostaan toisinaan rasvattava iho, ja justiinsa talven myötä tahtoo kuivua. Se on ihan tuttujuttu, mut nää säärikutinat on jotain ihan eriä! Varsinkin iltasella alkaa ihan hulluna kutittaan, enkä tiiä pitäiskö itkeä vai nauraa ko se on niin omituista :/ Toinen kutina-alue on selkä.

Joo mullaki normaalisti hiki aiheuttaa kutinan mut tää on tosiaan jotain ihan outoa :O tiiä häntä, en tajunnu neukussakaan kysyä.. hmm.
Biegga, en halua maalata piruja seinille, mutta eikös kutina voi viitata raskausmyrkytykseen? Soittaisin ihan varmuuden vuoksi neuvolaan.

Muoks.: Korjaan, tarkoitin siis tuota hepatoosia.
 
Viimeksi muokattu:
Avocado : En oikein usko, että olis sitä. Kuitenki eilen kävin neuvolassa ja kaikki ok, virtsat, paineet yms. Kai se olis niissäki jotenki ilmenny? :eek: Eikä ole mitään turvotusta tms.
Kutina on kuitenki alkanu jo iha alkuraskaudessa..
 
Heippa tänne ja onnea taas hyvistä ultrakuulumisista!! :heart:
Monille ollaan siis kerrottu sukupuolikin, onko jollain tullut eteen nyt tai joskus, ettei ultraaja suostuisi kertomaan sukupuolta? Olen näitäkin tarinoita kuullut, ettei kaikki halua kertoa.

Omaa napatusta, taas ollut outoa oloa tuolla alapäässä ja sain niin kammon siitä jouluisesta virtsatulehduksesta ja katetroinnista, että heti menin lääkäriin. Eli valkovuoto ollut tosi runsasta ja kamalan hajuista. Lääkäri otti näytteen ja saan tuloksen pe., mutta kirjoitti jo reseptin Dalacin-voide kuuriin, koska oli melko varma, että kyseessä on emätintulehdus!! Mistä hitosta näitä tulehduksia oikeen tulee, ei ole ennen ollut kyllä tällaset vaivannut, kaikkea se raskaus teettää! No pääasia, että kuurin sain, jos sillä hoituis ja virtsa oli onneksi puhdas :) Onko muilla kokemusta tuosta emätintulehduksesta?

Mä oon ostanut 2 bodya ja telakan Britaxin kaukaloon Stockan alesta, muuta en vielä...pinnis ja city koppa ja se itse kaukalo pitää siis vielä hankkia, kai niitä sitten tuon rakenneultran jälkeen uskaltaa :D

Kutinoita monella mulla ei ole kyllä mitään iho-ongelmia...mutta kivoilta ei kuulosta, kannattaa ehkä neuvolasta kysäistä :)

jkoo + PupuPupunen 19+0 :heart:
 
Täältä voisi yhden uuden lisätä joukkoon. Tällä olen näitä juttuja lueskellut jo pitkän tovin, mutta tuo rekisteröityminen vaati niin suuren vaivan :D

Meille olisi siis toinen lapsi tulossa. Rakenne uä:ssä lupailivat tästä tulokkaasta tyttöä. :) Ikää minulla on 24-vuotta ja synnytyssairaalana SKS. Laskettu aika 4.6.

Alkuraskaus on mennyt hyvin, lukuunottamatta sitä että esikoisen odotus oli täysin oireeton ja tältä on kyllä tullut kaikki mahdolliset ja mahdottomat oireet. Kovin on vilkas tämä pieni (kuten esikoinenkin) liikeet tuntuneet viikolta 15 ja nyt jo päivittäin on kovat jytinät pienellä menossa.

Cleopatra. rv 21+2
 
maikki79 : Nyt ko tarkemmin aattelin niin mulla on pari kertaa kutittanu kans just masun sivuilta! Hitsi.

Nyt aloin hulluna miettiin sitä raskaushepatoosia.. hmm.

Pitää nyt vielä vähä seurailla ja viimeistään ÄP:llä parin viikon päästä kysyä siitä..
Ko kai se hepatoosi näkyis muuallaki?

Kääk.
 
Hei!

Pakko oli tulla tänne avautumaan, meillä on tällähetkellä vesirokkoa. Itse olen sen onneksi sairastanut 5-v. Soitin kuitenkin ihan paniikissa neuvolaan, kun netistä googlaamalla löytyi tietoa että saattaa olla hyvinkin vaarallinen raskauden aikana. He rauhoittelivat ja sanoivat että olen immuuni sille, eikä hätää ole.
Itseäni pelottaa myös tuo parvorokko, mun tuurilla lapset onkii senkin tuolta tarhasta.. ne on kyllä petollisia paikkoja, kun sieltä ne kaikki taudit leviää.
Mieskin sairastaa nyt aikuisiällä vesirokkoa, koska lapsena ei sitä saanut, raukka on ihan kun rupikonna, näppyjä joka paikassa ja kova kuume :( sai viruslääkityksen tänään lääkäristä, toivotaan että alkaa pikkuhiljaa helpottamaan.

Juu mutta tälläistä, näyttää pahasti siltä että joudun menemään rakenneultraan yksin, jos ei mies ehdi parantumaan ennen maanantaita.

Joku kyseli päänsärystä, täällä kanssa vaivaa vähän väliä, mutta yritän vaan kestää!!

Palaillaan taas.

t. Enisa ja tänään poksuin 20+0
 
Heippa! Ja tervetuloa uudet!!
Ja onnea ultrakuulumisista :heart:

Ja heti omaa napaa... Olin niin innoissani tänään, kun huomenna piti olla mun toinen neuvolaäynti, niin eikös neukkatäti soittanut et joutuu peruun sen, siis meinas oikeesti itku tulla :ashamed: Mä en ole päässyt kuin kerran neuvolaan ja kerran lääkärille, sekä nt-ultra... Ja seuraavan ajan sain neukkariin vasta 15.2, ja seuraavana päivänä ultra... Onneksi naapurineukka oli paikalla ja sain käydä kuunteluttaan edes sydänäänet, kun en niitä liikkeitä vieläkään tunne : / Sain selvityksesi,että jos istukka takana, niin liikkeet ei tunnu sisällepäin..?? Ja vaavi oli tosi korkeella, navan seudulta tuntui sydänäänet, mutta siis muuta ei tehty vain kuunteli sydänäänet, ei edes laittanut ylös käyntiäni, kun kesti minuutin.. No näillä sit mennään seuraava kolmeviikkoa... Toivon, et nuo liikkeet alkais tuntuun sitten pian :confused:
Hankinnoista.. ne vaunut olen siis ostanut, ja eilen h&m:ltä ostin pari neulepaitaa, ja neulehousut, sekä plyysihaalarin, siellä oli kaikki kolme euroo kipale.. Tosin en usko et ostankaan oikeastaan muuta, sain kankaita, joten taidan yrittää ehtiä väkertään itse jossain vaiheessa. Vaippoja olen tehnyt muutamia jo valmiiksi.

Mulla on jatkunut koko raskauden yskä ja nuha, sekä ajoittainen kurkkukipu.. eilen oli taas niin kipee kurkku, et meni jo hermotkin... Nyt ei ole kurkku ihan niin kipee mut päätä särkee täälläkin useesti, ja on varmasti veden juomisen vähyydestä...

Mulla oli tota kutinaa kolmannessa raskaudessa, ja kävin aika usein muistaakseni verikokeissa, ja muutamassa ylimääräisessä ultrassa, mutta mitään ei kuitenkaan ollut, Ilmeisesti kuiva talvipakkasilma aiheutti ylimääräistä ihon kuivumista ja kutina lisääntyi, ja tieto lisäsi tuskaa..:whistle:

Opetettiin meidän heppa uudelleen ajolle, oli joskus nelivuotiaana vetänyt kärryä, ja nyt 7v jälkeen, onnistui reen vetäminen aivan loistavasti, sain siis heppaharrastukseni takaisin, vaikka en selkään pääsekään :D Ja 5vee neidin ratsitunnilla 20 asteen pakkasessa tärisin tunnin eilen, huurrr et oli kylmä. Mutta mitä en tekisi lasteni eteen ;)

Multa ei ole kertaakaan mitattu ees hemoglobiinia, mutta enhän ole siellä neukkarissakaan käynyt, joten mennään oman tuntemuksen pohjalta.

Huomenna olis hieronta... en kyl mahalle enää mee makaileen, mutta onneksi mun täti on hieroja, voidaan näitä asentoja hiven muutella..

Jaa, tulipas stoori vaan omaa nappulaa... Hyvää keskiviikkoiltaa kaikille!!

Jisse ja "eilien" rv18+?
 
Biegga: Hepatoosi ei näy niissä neuvolan pissa- ym. testeissä millään tavalla. Kutina on se oire, johon kiinnitetään huomiota ja sen perusteella lähetetään verikokeille. Pitää ottaa maksa-arvot, joista näkee onko kysymys hepatoosista. Arvot voivat huonontua raskauden loppuvaiheessa vaikka kutinaa olisi ollut pitkään. Loppuvaiheessa on pieni riski, että vauva kuolee äkillisesti. Siksi ainakin mulla synnytys käynnistettiin varmuuden vuoksi ennen laskettua aikaa. Kannattaa ehdottomasti soittaa siitä neuvolaan ja pyytää lähetettä verinäytteelle. Vara ei venettä kaada :) Todennäköisesti kysymys on vaan talven ja raskauden aiheuttamasta ihon kuivumisesta.

Barbbis 18+4
 
Jos alvariinsa kutiaa niin kannattaa kyllä pyytää ne verikokeet varuiksi, ei tarvii ihmetellä ja arvailla. Satunnainen kutiaminen sieltä täältä on normaalia, mutta tollanen raapiminen vereslihalle voi olla jo oire, ettei maksa jaksa puskea kaikkea kuonaa tosiaan läpi. Pelottavalta tosiaan kuulostaa, mutta parempi sanoa ajoissa ja saada asia hoituu kuin ihmetellä.

Flunssa on siirtynyt keuhkoihin ja olen 2 yötä yskinyt sitten sillä seurauksella, että valkovuoto on tummaa eli verensekaista. Ei missään nimessä kirkasta. Oli pakko jo tänään sitten tutkia mitä lääkkeitä voi käyttää ja yskänlääkkeen (resilaria) hain ja panacodia olen ottanut kun ei sillä enää ekan kolmanneksen jälkeen ole todettu sikiövaikutuksia pienellä satunnaisella käytöllä. No yskiminen on todella vähentynyt, onneksi.

Kaiken tämän hurjan 4päivän flunssan takia piti jo kurkata ultraäänellä miniä tänään (en ole aikaisemmin siis tohtinut töissä tätä mahdollisuutta hyödyntää). Sydän siellä pamppailli ja kuperkeikkaa rauhalliseen tahtiin pyöri, paras asento näytti olevan pääalaspäin. Hirmuisesti oli kasvanut sitten viime näkemän eli viikolta 12+2, nyt 18+4. Sen enempää rakenteita tai sukupuolta ei alettu ihmettelemään tai arvaamaan. Antaa niiden tietojen tulla sitten asianmukaiselta taholta. Potkuja en ole tosiaan tuntenut, mutta kaippa ne tämän päivän näkymän perusteella on tulossa kehiin kunhan mini vaan voimistuu <3.

Se on kyllä käsittämätöntä millasen hellyyden kohtauksen ja tunneryöpyn tommonen kuvaruudusta välittyvä paketti voi saada aikaan. Miehen ilme kirkaistu valtavasti tänään kun kotiin tultuaan terveisiä kerroin miniltä. En malta odottaa, että hän pääse rakenneultraan ja eka kertaa näkee minin liikkuvan ja olevan muutakin kuin ultravalokuva.

Ja super voimia teille jotka exien kanssa jotenkin joutuu taistelemaan. Saa mut todella raivonpartaalle, ahdistun ihan teidän puolesta!

LISÄÄ ULTRAKUULUMISIA KERTOKAA JO!

Sandrastiina ja Mini 18+4 poikaolo on iskenyt päälle
 
Viimeksi muokattu:
Kutiamisesta, Mullahan tota oli silloin raskauden alkuaikana joskin nyttenkin. Vasemmassa jalassa kauniit kolme arpeakin yöllisistä raapimisista. Kutinat helpottui kun ostin maitohapollisen ph neutraalin suihkusaippuan ja ohjelmoin kunnon kosteusvoitelut pari kertaa viikossa. Suihkussa käyntikin pitäisi jättää vähemmälle mutta kun tottunut päivittäin läträämään.. : / (ja mä sheivaan karvoja varmaan liikaa, mun mielestä ihokarvat naisella on hrrr)
Mähän olen onnistunut villissä lapsuudessani/nuoruudessani hankkimaan itselleni maksavaurionkin, mutta ei siihen oo millään tavalla neuvolassa kiinnitetty huomiota esikon aikaan saati nytten. Toki kun nyt täällä puheeksi tullut niin rupesin ittekin miettimään.. Mutta kun kutinat eivät enää niin pahasti vaivaa niin eiköhän syy ole talven kuivassa kelissä :)
Mustakin kannattaa käydä siellä verikokeessa, saa ainakin mielenrauhaa :)
Ja muutes, masun alueen kutina voi liittyä ihan ihon venymiseen.

Jkoo, Mähän vastoittain kävin antaa emätinflooranäytteen kun epäilin/ neuvola epäili tulehdusta (tästä on jossain tuolla aijempana varmaan pitkät selostukset :D) Ainakin bakteerivaginoosi on yleinen raskausaikana ja netistä kun asiaa lähtee pläräämään niin saa itselleen vaan vainoharhoja. Nää mm. johtuu emättimen ph arvojen menosta pyllyrälleen, johon löytyy sitten apua ihan apteekin käsikauppalääkkeitä (eli esim. suun kautta Femiflor ja emättimen kautta Lactal balans) Tottakai antibiootit jos lääkäri katsoo tarpeelliseksi (jonka lisäks mä ainakin suosittelisin noi femiflorit käyttöön kun antibiootit tuhoo myös hyviä bakteereja, mut mä en ole sun lääkäri :D)
Sitten kohdunkaulan ym. tulehdukset on asia erikseen...
Mä kärsin jatkuvista emätintulehduksista aikanaan kun söin e-pillereitä, Tk:sta aina vaa sanovat että hiiva hiiva, käytä hiivalääkkeitä ja sehän vaa pahens tilannetta. Itse tulehdus kesti jonkun 1/2vuotta (kahdet antibiootit käytin) ja paikkojen normalisoitumiseen meni vielä vuosi sen päälle. Ei ollut hauskaa. Toivottavasti menis sulta helposti ohi (jos siis tulehdus on) :)

(.) Äitiä vähän väsyttää.. Esikoinen huutanut unissaan kolmena yönä, en tiedä mikä sillä on. :confused: Lääkärissä käytiin ja kaikki kunnossa. Ehkä näkee sitten painajaisia tai jotain.. Inhottavaa tämmönen pätkissä nukkuminen |O Ensi kesää odottaen...

T ja t 18+5
 
tirlittan87 kiitos vastauksesta. Lääkäri siis juu epäili, että se olis tuo tulehdus ja kirjoitti jo sen reseptin, koska sanoi, ettei siitä olisi haittaa sitä käyttää, vaikkei se tulehdus olisikaan...muuta ei oikein sitten sanonut tuosta, sen verran vain, ettei ainakaan hiivaa ole. Mitään ennaltaehkäiseviä neuvoja ei antanut, mutta aion kyllä hakea tuota femifloria mistä puhuit =) Tänään haen tuon lääkkeen ja kauhuissani odotan, että miten saan sen laitettua sen asettimen kanssa tuonne alapäähän...huoh, mä niin inhoon kaikkea tuollaisia...:ashamed:
Mutta netistä ei tosiaan kannata mitään lukea noista tulehduksista, koska taas sai lukea kauhukertomuksia kaikista keskenmenoista ym. jutuista, mitä toisille tullut tulehduksista...:kieh:

Perhepäivähoidosta ja maksusta ken tietää....meillä siis esikoinen yksityisellä perhepäivähoitajalla ja jää sieltä pois toukuun puolessa välissä, eli silloin kun äitiyslomani alkaa. Hoitaja tänään kuitenkin sanoi, että ottaa maksun vielä kesäkuulta...meneeköhän ihan oikein? Itellä ei mitään käryä, että miten nuo maksut kuuluu mennä ja yksityinen kai saa itse niihin vaikuttaa miten ottaa. Kesäloma-aikanakin ottaa aina maksun siltä kuukaudelta, joten kai yrittää tolla nyt sitä perustella.

Uusia taas tullut joukkoon, tervetuloa!!! :wave:

jkoo + Pupu 19+1
 
jkoo Itsellä on jatkuvien antibioottikuurien takia oli sama vaiva, bakteerivaginoosi. Jos tuota tarkotit, sehä on just bakteerien epätasapaino. Se tulee herkemmin raskaana olles ja myös jos syö jatkuvasti kuten minä antibioottikuureja poskionteloihin. Näin mulle erikoislääkäri selitti. Yksinään tuollainen tulehus ei hänen mukaansa aiheuta keskenmenoa, vaik jossai nii väitetää. Siihen tarvitaan mun tapanen tilanne esim:heikko kohdunkaula ja siks mulle tärkeetä et huomasivat sen nopeasti tän rv.12+ kohdalla. :)
Toivottavasti omat kokemukset voivat auttaa tai rohkaista muita. =)

sandrastiina kiitos tsempeistä, tääl ei exän kans muuta nykyää tapahu ku taistelua. Varmaa vaa pahenee ku saa tietää täst muksusta, noh se on sit sen ajan murhe.

Täällä oli yöllä potkunyrkkeily matsi menossa, kivaha se tietää että pikkuinen voi hyvin. :whistle: Mut ois voinu valita toisenlaisen ajankohdan. :LOL: :D

Missy 20+6
 
  • Tykkää
Reactions: Stiinuliini
jkoo itselläni valui valkovuotoa, haisi pahalle ja välillä pelkäsin, tuleeko ihan lapsivettä. Kerroin rakenneultrassa tästä, lääkäri tutki (olin käynyt labrassa antamassa emättimestä näytteen+pissatestin, molemmat negoja..) ja tuumasi, että jonkunlainen bakteeritulehdus. Määräsi dalacin 2%-lääkettä, minkä käytin tuossa.. kai se auttoi, ei ainakaan pahasti valu valkovuotoa:) Itseäni pelotti sekin, kun 7kk jälkitarkastuksessa minulla oli emätintulehdus, mihin sain lääkkeet, mutta sitä ei ikinä tarkastettu.. ja täällä ei ole ollut mitään alkuraskauden lääkärintarkastusta. Joten oli hyvä, että tuolla rakenneultrassa katsottiin alapää:p

Meikällä alkanut JO pesänrakennus. Ostanut pieniä pojanvaatteita aikalailla, ja tosiaan tytön pienet vaatteet myin:) Toivottavasti on sitten poika.. ja toivottavasti kaikki menee hyvin! Viikon päästä vasta neuvola, missä saa raskaustodistuksen kelaa varten. Täytyy heti viedä kelalle paprut, koska 2kk aikaisemmin täytyy töihin kertoa, millioin jää älomalle (vaikka ne tietää siellä..).
Ihania nuo 50cm ja 56cm vaatteet<3 Tosin niitä ei monia tarvitse, mutta ostin tuossa ison laatikollisen vaatteita parillakympillä (poikavärejä, kesävauvalle) ja siellä oli 50cm, 56cm, 62cm ja muutamia 68cm vaatteita:) Vaikka tyttö käyttää 80cm ja 86cm vaatteita, ei se tunnu niin vauvalta enää kun konttaa ja nousee seisomaan:) oppisipa kävelemään ennen uutta tulokasta...

No, eipä tarvi enää ostaa mitään vaatteita tulevalle vauvalle:) ja kun en ota äitiyspakkausta, menee se 140e vaikka vauvavakuutukseen. Täytyy sitten ennen h-hetkeä käydä hakemassa pinnasänkyyn uusi patja, ainoa, minkä ostan uutena aina.

Liikkeistä pakko myöntää, että kerran päivässä kuuntelen kotidopplerilla sydänääniä. On niin hiljainen poika tuolla masussa! Ihan erilaista oli odottaa tyttöä, se kun tässä vaiheessa jo möyri lujaa. Maha on tullut isosti eteen, onneksi olen kotona 24/7, eikä tarvitse ostaa uusia äitiysvaatteita, menee nuo vanhat hyvin:) Äitiysfarkut (h&m:n) alkavat purkautua saumoistaan (niissä on sellainen massunpäälle menevä kangas - tosi hyvä!! mutta purkautuu sieltä saumoista) mutta kyllä niitä käyttää vielä kaupoissa käydessä + tytön kanssa keskustassa liikkuessa.

Vauvavakuutuksen
hain jo pohjolasta, tulee siitäkin kohta lasku..
Jään siis aikaistettuna ä-lomalle.

Nyt tytölle lounasta

Piuh ja toukka 20+6
 
Emätintulehduksesta. Minulla on tällä hetkellä Flagyl Comp puikot menossa siihen. Oireina ei ollut mitään muuta kuin ruskean-punertavaa tiputtelua. Sitä ei ole enää ollut yhtään, lääkekuuria vielä muutama päivä jäljellä. Hieman se säikäyttää kun verta yhtään näyttäytyy, me kans työkaverin kanssa ultralla katottiin että lyöhän sydän ja siellä se pamppaili :)

Liikkeitä täällä ei tunneta kuin satunnaisesti. Olin tässä jo vähän muka huolissani, että liekkö masussa ees kukaan ja varsinkaan elossa, mutta viime yönä hän ilmoitti 2:lla pienellä tökkäyksellä että eipä nukuta mahallaan :) On se vaan jännän tuntoista!

Huomenna ois sit se äitipoli käynti. Isi ei pääse mukaan, mutta otan tulevan kummin kurkistamaan vauvaa.
 
ZiiliZeija hoitosopimuksessa lukee kyllä, että kesälomakuukaudestakin maksettava hoitomaksu ja niin ollaan maksettukin aina, mutta kun hoitotädillä kesäloma heinäkuussa, eikä kesäkuussa. Noh, samapa tuo, en jaksa siitä ainakaan mitään ruveta hänen kanssaan vänkäämään, maksetaan sitten, jos näin kerran päättää :D Mutta, jos ä-lomani alkaisikin vaikka maaliskuussa, niin ottaisiko hän sittenkin vielä huhtikuusta maksun, että tuntuu nyt vaan, että tuolla "kesälomakorvauksellaan" yrittää saada maksun itselleen.

Ja näyttää monella muullakin olevan noita tulehduksia tuolla alakerrassa, toivottavasti minullakin se lääke auttaa! =)
 
Tsempit kaikille noiden tulehdusten kanssa. Toivottavasti helpottavat nopeasti ja pysyvät poissa vastaisuudessa!

Kiitos kaikille noista lapsivesikommenteista. Täytyy yrittää vähän vähentää tätä panikointia :ashamed: Siinä kun vielä onnistuiskin! Mutta hyvä tietää toi, että ainakin jossain neuvoloissakin sen vuodon voi testata.

Ihana kun teillä monella on mahdollisuus päästä töissä kurkkailemaan masukkia! Ei oo tälläsellä toimistyöläisellä moista luontaisetua ;)

Täälläkin masutyyppi on suhteellisen rauhallinen kaveri ja potkuja tulee aika satunnaisesti. Sen takia toi doppleri on täälläkin vielä ahkerassa käytössä. Eilen ei oikeastaan koko päivänä tuntunut mitään ja kotiin päästyä olikin pakko kaivaa doppleri taas esiin. Siellä se pieni sydän onneksi puksutteli :heart: Ja taisi ärsyyntyä kuuntelusta, kun alkoikin sitten monottelemaan doppleria niin, että tuntui ihan kunnon potkuina! Illalla vielä monotti muutaman kunnon potkun. On ne liikkeet vaan niin ihania :)

Keskiviikkona käytiin eka kertaa perhevalmennuksessa. Tai tää olis ollu jo toinen kerta, kun missattiin ensimmäinen kerta. Aiheena oli vauvan ja vanhempien vuorovaikutus ja hyvä vanhemmuus. Vetäjinä oli kaksi neuvolapsykologia. Oli oikeasti tosi kiva tilaisuus. Tai että siitä tuntui oikeasti jäävän ihan hyödyllisiä juttuja mieleen ja keskusteltiin miehenkin kanssa aiheista vielä jälkeen päin.

Huomenna neuvolaan, josta pitäisi saada ne Kelan paperit!

Sanmar + superpapunen 21+6 :heart:
 
(.) Itseäni on alkanut ihmettää vauvan aktiivisuus, ja pelottaakin mikäli se jollain tavalla olisi yhteydessä myös vauvan luonteeseen syntymän jälkeen. Eilen illalla katselin Emmerdalet, niin vähän väliä ipana monotti mahaa tai pyöri ja hyöri siellä. Sama jatkui satunnaisesti pitkin iltaa, joskus oli jonkinlaisia taukoja. Illalla menin miestä ennen nukkumaan, ja heräsin hänen tultua nukkumaan, ja vaihdettiin sitten muutama sananen. Siitäkös se riehuminen alkoi, vaavi aloitti hirmuisen potkimisen, kun ilmeisesti heräsi? :eek: Potki jonkin aikaa, kunnes onneksi rauhoittui sitten...

Toinen, minkä olen huomannut, niin vauva vaikuttaa aamu-uniselta. Parhaiten alkaa bongailemaan liikkeitä näin klo 12 jälkeen, joka jatkuu sinne 23.00 saakka. Aamulla tulee monesti sellaisia "laiskoja" potkuja silloin tällöin, mutta nytkin aloitti kunnon pyörimisen kun tulin koneelle labrasta taas kirjoittamaan raporttia. :)
 
Päivähoitomaksuista sen verran, että ainakin Helsingissä heinäkuu on aina ilmainen (kunhan hoito on aloitettu vii. ed. vuoden syyskuussa) ja muilta kuukausilta, jolloin lapsi on kokonaan pois peritään puolen kuukauden maksu. Tuossa teidän tapauksessa, Jkoo, pitäisi kai mennä sitten korkeintaan se puolen kuukauden maksu?

Emätintulehdus oli täälläkin, ja Flagyl- emätinpuikot oli käytössä 10 päivän ajan. Nyt tuntuisikin jo tilanne vähän "tasoittuneen" tuolla, tosin ihan normaalitilanne ei ole vieläkään :headwall:
 
Eebowi niin, en sitten tiedä miten kuuluu mennä yksityisen perhepäivähoitajan puolella nää maksujutut, kun me maksetaan joka kk maksu, vaikka olisi kesälomakk, eikä siis hoitoa. Näin sopimuksessa on, kun eihän se hoitaja saisi palkkaa sitten lainkaan siltä kuukaudelta milloin on lomalla, sen ymmärrän kyllä, mutta tässä tuntuu nyt hassulta kun joutuu seuraavan kuun maksamaan, vaikkei tule yhtään hoitopäivää. Pitää vielä kysyä tädiltä, et meinaako oikeesti näin menetellä. Kunnallisella puolella nää menee varmaan pikkusen erilailla ja niistä mulla ei oo hajuakaan. Yksityinen määrää oman hintansa ja kai sitten myös omat sääntönsä :D

Äitiyslomasta ilmoittaminen mä olen työnantajalle ilmoittanut sen päivän, miten olen Kelan ohjeen mukaan laskenut lomani alkavaksi. Aion pitkittää kyllä Kelan papruja, että laskisivat äp-rahani 6kk mukaan, koska olen ollut kokopäiväinen marraskuusta asti...koskahan ne pitikään viim. lähettää Kelaan ne hakemukset?? 2kk ennen vai?? Ja riittääköhän tuo itse laskemani päivä loman alusta työnantajalle, vai pitääkö antaa joku Kelan vahvistus/todistus?? Ei muista enää yhtään tällasia...:D

Njääh, tyhmänäni ja töissä tylsyyttäni tappaen eksyin jonkun raskaussivujen kautta lukemaan noista FAS-lapsista ja voi että kun tuli taas kauhea olo!! En ole ikinä törmännyt (varmaan) tuollaseen FAS-lapseen tai aikuiseen, joten piti sitten vähän googlettaa, että miltä näyttävätkin ja itku meinas tulla, miten joku äiti voi käyttää päihteitä raskaana! Tai koukussa tietty ovat, mutta kun siinä pilaa niin toisen elämän, mää en kestä! Nyt en enää kyllä googlettele mitään, onneks sen ainakin tietää, ettei ite käytä mitään, joten itse ei aiheuta lapselleen tollaista! :ashamed: Tunnetteko tai tiedättekö te jotain FAS-oireista kärsivää?
 
Viimeksi muokattu:
Rintintin
Paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista ja osa oli sukupuolenkin saanut tietää!! Kiva. :) Uusiakin oli liittynyt joukkoon, tervetuloa!

ventti paljon kiitoksia vastauksestasi liikkeitä ihmetellessäni. :) Sanmar82:lta kysyin kun hänkin odottaa ensimmäistään niin hain ikäänkuin "kohtalotoveria" kun esikkoa odotetaan ja kaikki on uutta ja jännittävää. :) Pääasia että kuitenkin vastauksen sain.

Liikkeistä vielä sen verran että tunnetteko ihan päivittäin? Ja mitenkä pitkiä aikoja on mennyt ettei tunne? Kun ei sitä doppleria ole niin ei saa sydänääniä kuunneltua... Ja osaisiko joku kertoa mistä sellainen ikäänkuin paineen tunne johtuu tuossa navan seudulla, aika ylhäällä siis? Yleensä aina kun menen selälleen makaamaan ja yritän niitä liikkeitä bongata niin alkaa tuntua sellainen juurikin paine tuossa navan kohdalla tai jopa hieman yläpuolella.... Jatkunut jo pitkään.

Kutinasta, minulla myös masu ja alaselkä kutiavat säännöllisen epäsäännöllisesti ja ajattelin siitä ensi kerralla parin viikon päästä neuvolassa kysyä. Kuitenkaan ei ole tarvinnut verille raapia ja yleensä suihkun jälkeen, niin olen laittanut talven ja kuivan/venyvän ihon piikkiin. Mutta onko kukaan huomannut silmien kutinaa/kuivumista? Välillä tuntuu että hieroo silmät päästä kun kutiaa niin kovasti. En edes tiedä voiko tämä liittyä raskauteen, mutta aiemmin en ole moista huomannut. Ja saako jotakin silmätippoja käyttää? Ennemmin ottaa kaikki pienetkin asiat huomioon kuin jättää huomioimatta. :)

Rakenneultraa odotellessa....viikko vielä...

Rintintin & masukki 20+4
 

Yhteistyössä