Kesäkuun kastehelmet 2012

Aaanna, mustikka voi hyvinkin kovettaa vatsaa. Onko luumu ollut testissä? Toivottavasti saatte muutaman ruoka-aineen jotka sopivat varmuudella niin sitten on jatko helpompaa.

Meillä ei ole vielä kiinteitä aloitettu, jouluna tulee se 6kk täyteen niin varmaan muutama päivä ennen sitä aloittelen ettei tartte aattoa kärvistellä jos tulee vaivoja.

Onkos täällä jo monen vauva lähtenyt liikkeelle? Meidän pieni on keksinyt kierimisen eli ei kauaa kestä että pääsee huoneen toiseen päähän. Aika hupaisan näköistä, meidän muut lapset aloittivat ihan ryömimällä. Ja nyt taas pitää olla silmät selässäkin...
 
Mua stressaa iha pirusti tulevaisuus. Haluaisin olla tytön kanssa kotona ainakin siihen asti kun on 1,5v. Musta on iha lapsen rääkkäystä viedä hoitoo alle 1v. Raasu ei osaa kävellä tai syödä ite ja leikkiminenkin on vähän niin ja näin. SEkaryhmään jos joutuu,on vaan jaloissa. Hoitajat juoksee vanhempien perässä ja pienet jää vaille huomiota. Olen tämän nähny ihan itse kun olin töissä p.kodissa. Tuntuu että petän tytön jos joku muu hänet hoitaa. Miksi joku toinen olisi parempi hoitaja kuin minä?! Valvoin toissa yönä ja itkien mietin,miten saisin asiat järjestymään niin että voisin olla kotona. Miehenkin työkuviot niin ailahtelevia. Nyt on töitä,mutta pian taas saattaa hommat loppua ja olla vaikka vuoden työttämänä,kunnes puhelin soi ja kutsu töihin käy seuraavana aamuna. Mulla exän takia reilu 20000e velkaa pankissa,pakko oli myydä asunto aikoinaan tappiolla että pääsin siitä hullusta eroon ja nyt ne jutut vaikuttaa mun lapsen tulevaisuuteen,prkl! Miten muka voisin kotihoidontuella+lapsilisillä maksella lainaani,edes korkoja jos vaikka lyhennysvapaata ottaisinkin? Voi kun voittas lotossa. Mies kyllä ehdotti,että kävisin toisinaan viikonloppuisin muutaman tunnin töissä,mulla siis ihan vakituinen työpaikka odottaa. En haluais taas viikonloppuja uhrata töissä kun voisin olla sekä tytön että miehen kanssa :'( Kyllä köyhälle kaikki on kallista,eikä mitään saa ilman tuskaa ja kyyneliä :(
En ole valmis palaamaan vielä töihin.


Tipetsu ja E
 
Tipetsu, ymmärrän tuskasi :-( Meillä kans funtsittiin noita hoitojuttuja ja rahatilannetta ja todettiin, että töihin on mentävä. Tai siis eihän mikään pakko-pakko oo, mutta homma menee hankalaksi jos jäisin kotiäidiksi, eikä mun töistä oo varmuutta jotta mies vois jäädä kotiin. Isäkuukausi ja lomat menee niin että tyttö olis hoidon alkaessa 1 v 2 kk. Mites Tipetsu teidän tilanne menee, jos siellä onkin ns. pulla taas uunissa?

Mitä teidän vauvat tuumii musiikista? Meillä tyttö on selvästi tosi kiinnostunut kaikesta soitosta ja laulusta, mikä on ihan yllättänyt, kun esikoinen vaikuttaa isänsä tavoin täysin epämusikaaliselta. Itse harrastan aktiivisesti soittamista, joten on kiva saada perheeseen joku hengenheimolainen :) Hassua miten eron lasten välillä huomaa jo näin pienenä, esikoinen ei vauvana saanut mitään kiksejä musiikista, mutta tämä on aivan innoissaan <3

Maikki ja Pikku-H kolmen päivän päästä 6 kk
 
Tielsa: otinkin sitten eilen luumusoseen maisteluun, heti oli apua! Vatsa ehkä vähän kovemmalla kuin normaalisti, mutta ei kuitenkaan mitenkään varsinaisesti mun mielestä, tai ehkä luumu sit auttoi jotenkin. Vähän ilmavaivaa myös viime yönä, mutta parilla itkaisulla selvittiin. Edelliset itkut loppuivat kirjoitusillan alkuyöhön. Mystistä on vaan, mistä noi oireet tulevat. Tosi hankala tietää.

Mäkin oon miettinyt töihinpaluuta. A-P-U-A. Meillä kuviota sotkee vielä tytön sydänleikkaus, jonka pitäisi olla ensi syksynä. Mutta eihän siitä tule kyllä mitään - tänä syksynä ei ainakaan ois voinut leikata kuin korkeintaan aivan syyskuun alussa! (Eikä kyllä minään niistä syksyistä, kun perheessä on ollut lapsia. Meidän muksut ovat jotenkin infektioherkkiä, kai siksi, kun heillä on ollut astma - siis isommilla ainakin). Sen syyskuun jälkeen on jokin infektio perheessä jyllännyt jollakulla koko ajan. Joka tapauksessa rahallisesti tuntuu, että syyskuussa ois töihin palattava, jolloin tyttö on n.1v3kk. Mieli tekisi olla kotona vielä seuraavaan vuodenvaihteeseen nyt ainakin, mutta milläs rahalla olet... Tytön leikkaava lääkäri sanoi, etten voi leikkauksen takia töihinpaluuta ajoittaa, sillä on monta syytä, miksi leikkausajankohta sitten voi vielä muuttua kerran tai useamminkin. Toki jos olen töissä, kun tyttö leikataan, pidän sitten vapaata taas. PItää vielä selvitellä asioita.

Me on päätetty yrittää saada pieni perhepäivähoitoon. Toiveissa on, että edellisiä lapsia hoitanut tuttu pph voisi ottaa hoitoon. Muutenkin veisin perhepäivähoitajalle, päiväkoti on vähän iso paikka pienelle. Meidän keskimmäinen meni päiväkotiin 2,5v, ja silloinkin vielä kärsi tosi paljo siitä, että aamulla saattoivat olla eri ryhmän tiloissa / saattoi olla muu kuin oman ryhmän hoitaja vastassa. Herkille lapsille nuo ovat isoja asioita, ja meidän tyttö ei tykännyt olla päiväkodissa ennen kuin alkoi olla 4v. Perhepäivähoitajalla tykkäsi olla, siellä oli 1,5-2,5v. Nyt tätä lasta haluaisin pitää pph:lla kolmevuotiaaksi, vaikka pitääkin sitten eri paikkaan viedä hoitoon, niin silti.
 
Voi ihanaa Sandrastiina <3 jään kovasti odottamaan testin tuloksia ;)

Jkoo
Tosi inha tuo 3. Tulehdus. Oireiliko teillä poika mitenkään tähän kolmanteen tulehdukseen? ...pääasia että rakenteet kunnossa! :) ab:n syöminen ei todellakaan mukavaa ole joten tsempit täältä pojalle (ja äidille) <3

Imetyksestä
Kävimmekin tuossa Juliuksen 5kk neuvolassa jossa tätä yöimetys asiaa kävimme läpi. Th oli sitä mieltä että kun imetyksen yöllä jättää pois niin pyrkis samalla siihen että yö syöminen jäisi kokonaan pois. Tykkäsin tästä ajatuksesta, vaikka korvikkeella saisi varmasti mahan nopeammin ja paremmin täyteen niin en silti olisi innoissani imetystä vaihtamassa pulloon. Joten nyt teidän innoittamana olen lisännyt yhden kasvis/lihasoseen iltaan sekä iltavelli on vaihtunut kaurapuuroon. Jospa nämä pitäisi paremmin nälkää sitten :) IHANAA kiitos tästä vinkistä! Ja imetyksellä jatketaan yöllä!
Mitäs kun mun toinen tissi on ihan tyhjän oloinen koko ajan. Onko tässä vaiheessa vielä mahdollista maidon tuotannon lisääminen? Tai lisääntyykö maito vielä 5kk synnytyksen jälkeen jos lisäisin imetyskertoja vaikka yhden iltaan?

Puss ja halaus kaikille! <3

Pikkumyy87
Jos käyt täällä lukemassa niin olisi ihana kuulla kuulumisiasi! <3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pikkumyy87
Onko kukaan pitänyt unikoulua vielä? meillä ollaan nyt koitettu tassuttelua ja huudattamistakin useamman päivän eikä helpota yhtään, pisimmillään nukkuu kaksi tuntia eli ei paljon. Illan puuroannoskaan ei auta mutta en usko että nälkäänsä herääkääm. mies ei suostu vielä omaan huoneeseen siirtämään, mä voisin kokeilla jo sitäkin.
 
Imetyksestä: Muutamat täällä ovat puhuneet "tyhjistä" tisseistä, ja kyllä mullakin tissit tuntuvat tyhjiltä melkein koko ajan.. Mikä on aivan normaalia - ei niiden kuulukaan tuntua pinkeiltä ja täysiltä kuten alussa, silloin on usein ylituotantoa. Me ollaan menty tähän asti täysimetyksellä, poika nyt 5 kk 2 vko, eli kyllä sitä maitoa tulee vaikka tisseistä ei niin ehkä voisi päätellä.. Mutta kyllä sitä maidontuotantoa voi lisätäkin, jos tuntuu ettei tule tarpeeksi, imetystukilistalla taitaa olla siihenkin vinkkejä.

Unikoulusta: En ole ajatellut aloittaa minkäänlaista unikoulua. Huudatusta en missään tapauksessa, ja minusta se on lapsen rääkkäystä (joo, luultavasti lapsi "oppii" nukkumaan sillä tavalla, mutta minkäköhän takia...). Meillä kyllä heräillään öisin, mutta otan pojan viereeni niin en noita heräilyjä juuri huomaa.

Soseista: Kauanko omatekoiset kasvissoseet säilyy pakkasessa? Jossain luin, että 3 kk, mutta jossain että vain kuukauden. :O
 
Hemutus Korvike äippänä voin sanoa että kyllähän se pullo nopeesti tyhjenee mutta kyllä se nälkäkin tulee.. Täällä nukutaan taas n 3h ja syödään, viime yönä 4kertaa. Pikasesti laskin että yön aikana meni korviketta yli 4dl. Että herää nyt kyllä ihan taas syömään.. Onnex torstaina on neuvola ja pääsee sinne juttelee tuosta kun ei nuo unet vieläkään pidenny. Ja päivällä menee edelleen 2x puuro+ hedelmäsose, ja 3 purkkia muuta. Pitänee noitakin määriä vissiin lisätä..

Tässä yks yö kirjottelin jo hirveen litanian, mut mikä sitten hävis! Ongelma on taas teini.. Ei noudata edelleenkään mitään sääntöjä eikä auta missään. Tämäkin aiheuttaa sen että vaikka pieni nukkuukin 3h putkissa niin olen silti ihan poikki ja itse saan nukahdettua vasta joskus 2-3 aikaan yöllä kun päässä pyörii sen miljoona asiaa. Teinin tilanne aiheuttaa jatkuvaa lisästressiä ja paniikkikohtaukset on tullu taas kuvioihin mukaan. Ja älkää vaan ehdottako että puhukaa teinin kanssa, voi luoja sitä on kokeiltu niin moneen kertaan ja jopa sossun avustuksella, ei auta. Jos tilanne ei muutu on teinin kohtalo kohta (taas) vastaanottokoti. Ei ole mukava kun omassa kodissaan ei uskalla teinille sanoa mitään ettei vedä hirveitä kilareita. Onnex mies on mun puolelle ja yrittää joka päivä saada järkeä toisen päähän. Mutta tässäpä onkin seuraava ongelma, mitäpä jos teini päättääkin lähtä (myöskin taas) valehtelemaan sossuun että kotona on kaikki huonosti..? Viimeksi teki näin vuos sitten kun karkasi kotoa eikä suostunut tulemaan takaisin vaan meni ennemmin vastaanottokotiin missä olikin n4kk. Silloin oli jo rankkaa ja vielä raskaana olla samaan aikaan. Mitä jos se alkaa taas? Yön pimeinä tunteina oon joutunu jo miettimään sitäkin että onko tästä ite pakko muuttaa pois? No sitä en kyllä tule tekemään, mutta ymmärrätte varmaan tilanteen kireyden.. Anteeksi, menee hyvin paljon varsinaisen aiheen ohi, mutta pakko "avautua" jossain.
 
Hemutus kiitti tsempeistä! :heart: Poika ei ole oireillut mitenkään noiden kahden muun bakteerin aikana. Eli ihan vaan näytteestä todettu, että taas joku bakteeri siellä kasvaa. Pelkäänkin koko ajan, että joku bakteeri aiheuttaa sen minkä ekalla kerralla, eli kuume ja osastolle. Toivottavasti se ei toistu! Inhottavaa tosiaan, kun ei yhtään tiedä, että miksi noita bakteereja tulee :ashamed:

Töihinpaluu en aio kyllä aloittaa vielä kun poika on 9kk. En tiedä miten taloudelisesti pärjätään, tiukkaa tulee olemaan, mutta kai sitä jotenkin sitten elellään. Jotenkin vaan elettiin esikoisenkin aikaan :whistle: Mullahan ei ole edes työsopimusta voimassa, mutta samaan paikkaan ollaan takaisin luvattu ottaa. Siellä vaan "mun sijaisella" on tehty soppari elokuuhun asti. Ja toinen juttu, kun tuo tuttu pph, jolle lapset haluan viedä, niin hällä paikka auki vasta syksyllä. Päiväkotiin en tosiaan halua viedä noin pientä lasta. Töihin ajattelin siis palata loppukesästä/syksyllä, jos kaikki menee hyvin, eli takaisin töihin pääsen ja hoitopaikka on auki. Äh, en ole jaksanut oikeen miettiä, turhaa stressiä. Kun ei täällä ainakaan paljoa töitä ole tarjolla, varsinkaan mun koulutuksilla. Vanha paikka missä olin, oli ihan eri hommaa mihin mulla koulutus. Ihana päivätyö, lähellä kotia, maailman parhaat työkamut ja joustava työaika. Eli täydellinen paikka, niin toivon että tosiaan sinne takaisin pääsen!! Eli kotihoidontuella koitetaan pötkiä muutama kuukausi ja maksella varmaan lainasta vain korkoa.

Kuulumisia. Viime viikolla oltiin neuvolassa ja poika painoi 9,3kg ja oli 68cm pitkä. Iloinen vesseli on. Hampaita ei ole tullut edelleenkään, vaikka kovasti syö kaikkea ja kuolaa, niin tehnyt jo varmaan pari kk, mutta ei hampaita näy, eikä tunnu. Poika kääntyy selältä masulleen ja takaisin selälleen, välillä kierii pidempiäkin matkoja ja on ihan eri paikassa mihin olen hänet jättänyt lattialla :) Isosiskon jutut ovat kivoja ja häntä naureskellaan ja seurataan koko ajan.
Täällä ei edelleenkään syödä enää öisin! Eli nyt pian n. 3 viikkoa menty näin ja siis heti kun puuroa alettiin syömään jäi yömaito pois. Outo olo kyllä, kun esikoinen nukkui huonnosti ja vaati maitoa 1,5v. asti. Toivotaan, että tämän herran kanssa jatkuu näin yöt.

Jkoo + poika ensi viikolla 6kk!!!Huh, huh!! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Plaah kuukautiset alkoi joten sitä nää oireet on enteilly. Kävin testissä vielä, mutta miinusta näytti raskauden suhteen.. Mies oli pettyny se haluisi heti toisen tähän syssyyn.

imetys mä en ainakaan voi lisätä imetyskertoja, poika ei huoli kyllä kuin nälkäänsä tissiä. Jos teillä jollain huolii niin kannattaa kyllä tarjota kun se ainakin pitää nälkää loitolla. Mä oon nostatellu maitoa sit pumppaamalla jotta voin pumpata ilman, että se on pois pojalta.. Oon alkanu lypsää ennen pumppua ja heruminen käynnistyy heti pumpulkin. (ollu ongelmia)

unikoulu kuulun ite kanssa ryhmään joka ei kannata lapsen huudattamasti nukkumisen oppettajana. Tää ikä ei kyllä ymmärrä syyseuraussuhdett niin paljoa, että ymmärtäisi miksi huutaa eikä kukaan tule.. Me ei viedä sänkyyn ennenkuin on väsynyt ja sittenkin ollaan vieressä hetken ja poistutaan. Yleensä jään laittaa pyykit meidän makkariin ja käyn laittaa tutin parikertaa ja ehkä vaihtaa asentoa. Heräilee noin tunnin päästä ku tutti tippuu sillon saatan kaapata jopa syliin ja keinua kiikussa hetken.. Veli huudatti 9kk lastaan monta kuukautta ja nyt kuiteniin tytön ollessa 1,8v ei nuku suoraan vaan vaatii käyntejä.. Sanoin yks päivä heille ettei tainnu se huuto tuoda kun mielipahan vanhemmille... Tää on erikoinen tää meidän kulttuuri kun vauvojen täytyis pystyä moniin asioihin.. Täällä poika nukkunu omassa huoneessa vajaa 3kk siis ja jos ois oireillu siellä olosta ei ois ryhdytty siihen. Ymmärrän kyllä, että omaa tilaa aikuiset haluaisi.. Jokainen tietysti tavallaan ja halujensa mukaan..

Mikä teidän neuvoloissa lasketaan yösyömiseksi??
 
Täällä on jo 6 kk täynnä, mutta kiinteiden syöttäminen on ihan alkutekijöissään. Kuukauden verran oon tarjonnut soseita, tällä hetkellä menee öbaut 2 teelusikallista hedelmäsoseita kerralla alas, kasvissoseita ei sitäkään. Tyttö ikäänkuin imaisee sosetta lusikasta, ei avaa kunnolla suuta, ja kasvissoseet tulee sit usein paluupostissa ulos. Oon tarjonnut viime päivinä soseita noin 3 kertaa päivässä, mutta kyllä se ihan vaan maisteluksi jää. Rinnalla tyttö on päivisin 2-3 tunnin välein, illalla tankkaa tunnin välein.

Vinkkejä otetaan vastaan soseiden tarjoamiseen, miten lapsosen saa avaamaan suunsa? On kokeiltu sanoa itse "aa", ja soseita tarjotaan aina silloin kun muukin perhe on pöydän ääressä. Viittä erilaista lusikkaakin on kokeiltu.

Yösyöttöjä meillä ei oo ollut lainkaan 1 kk ikäisen jälkeen, vaan tyttö on siitä asti nukkunut öisin 8-10 tuntia putkeen. On kyllä ihan ihme unelmanukkuja :heart:. Nyt hän on alkanut nukahtaa kympin sijaan jo ysin maissa ja sit kun on vastaavasti herännytkin puoli seitsemältä, niin mies on ollut ihan, että aloitetaan jo antamaan iltapuuroo, kun noi yöunet on menneet noin huonoiksi :LOL: Just joo.

Tyttö nukkuu meidän huoneessa ja varmaan vielä nukkuu pitkälle 1-vuotiaanakin, kunnes hankitaan kerrossänky ja siirretään esikoisen kanssa samaan huoneeseen. En kyllä ymmärrä miten sen lelumassan keskelle vielä pitäis toisenkin muksun tavaroita mahtua...

Maikki ja pikku-H 6 kk
 
En muuten huudattamista haluakaan tehdä mutta en tiedä enää mikä avuksi, nyt muutamat yöt on herätty jopa alle puolen tunnin välein. Omat voimat niin loppu että tuntuu hulluus iskevän. Ajattelin jos kokeilee siirtää omaan huoneeseen kuitenkin niin ei itse heräisi vasta kun kunnon huutoon, paha vaan että esikoinen nukkuu vastapäätä vauvelin huonetta että se heräilisi sitten.
 
Roki82 Jaksamista sinne teinin kanssa :hug:


Unikoulusta Mä olen tota miettiny. Tyttö siis nukahtaa aina tissille. Mutta siis tuo huudatus on kyllä rääkkäystä. Miten mä pääsen tosta tissille nukahtamisesta? Työkaverit kyseli,lähtisinkö tuulettumaan mutta kun typy ei osaa juoda tuttipullosta,ei ole osannu enää sen jälkeen kun oppi imuotteen tissistä n. 2vkon ikäisenä,niin mites sit maito-poliitikka? Väkisin menee sit huudattamiseksi miehellä ..Ja siis näin ollen mä olen jumissa. Ollaan kokeiltu kaikkia tutteja pulloihin.Silikonista,luonnonkumista,anatomista,pyöreetä,eri virtausnopeuksilla.
Ukki antoi,isi antoi,mummi antoi,mutta ei! Juurikin tämänkin takia tuo unikoulu ois ehkä ihan hyvä,päästäis tissille nukhatamisesta ja yösyönneistäkin ehkä joskus.

Viimeyö oli kyllä niin poikkeus. Tyttö kävi nukkumaan 21,heräsi 22. Sit tais herätä 00:30 ja siitä 03 asti vähän väliä ja 03:sta 04:30 asti valvoi!!! Mä menin sänkyyn 24 maissa ja pyörin 00:30 asti kunnes tyttö heräs. Ja siis mä torkahdin ehkä vartin aina. Mies lähti 06:30 töihin ja oikeestaan vasta sit nukahdin kunnolla kun oli sängyssä tilaa. Tyttöpä heräs sit 08 ja mä olin ihan töötti vielä siihen aikaan. Tuli siis nukuttua ehkä joku 3h viimeyönä..Hohhoijaa. Tätä ei ole koskaan aiemmin tapahtunu. Tyttö vaan tuhtas ja mönki. Jutteli ja pärisytti omassa sängyssään. Viereen kun otin,heti etsi tissin mutta tuntu ettei tainnut lähtee herumaan kunnolla kun itse oli niin hermona ja väsyny. Typy sit lutkutteli vähän väliä ja mä en ois jaksanu..

Laitoin sit yöstä selvittyä tytön ulos nukkumaan 10:40 mutta nyt jo heräsi ja ehdin kahdesti yrittää nukuttaa uudestaan. Mikähän tämä juttu nyt sit on?
Tyttöhän on nukkunu aina yhdet 1,5h-2h unet ja sit 2-3 n. 20-45 min. unet. Mä alan olla kypsä kohta.
Mieskin mussuttaa aina että on ollu töissä rankkaa ja on poikki,niin ei jaksa sitä ja tätä ja mähän tytön hoidan 24h.. Aaargh..nyt alkaa mennä näköjään liian syvälliseksi purkautumiseksi. Hyvä isä mies on,mutta toivosin ehkä enemmän ottautumista isänä olemiseen eli lapsen hoitamiseen isänä.. juunou?!


Noh,nyt kai sitä pitäs ruveta evästä tytölle ettimään..



Tipetsu ja E
 
Tipetsu kuulostaa kurjalta! Ei tytöllä olis flunssa tulossa, korvatulehdus tai hampaita. Ne ekana tulee mieleen tai sitten vaan on "huono" päivä. Meillä oli ainakin jossain kohtaa ihme tuhtaamista yöt ja päiväunet katkonaisia, syytä en tiedä, koska terve oli, eikä niitä hampaitakaan näy. Se meni sitten ohi ja nyt nukutaan taas paremmin yöllä sekä päivällä taas niitä 3h unia. Tai sitten uudet opitut taidot kiusaavat. Toivottavasti menee tällainen vaihe teillä ohi. Tohon tissille nukahtamiseen tai pullolle opetteluun mulla ei ole antaa vinkkejä valitettavasti, kun ei ole omaa kokemusta, molemmat lapset ovat huolineet pullon.

Rytmi on meilläkin vähän muuttunut, tai siis yöunille meno on aikaistunut. Ennen poika meni yöunille aika tarkkaan klo 22, mutta nyt on ihan valmis nukkumaan jo 20.30-21. Iltapuuro annetaan siinä 19.30 aikaan ja sitten vielä maitoa siinä 20 jälkeen, johon välillä nukahtaa ja välillä ei. Sitten viedään sänkyyn ja sinne itekseen hienosti nukahtaa aika äkkiä. Aamulla on sitten myös herääminen aikaistunut, eli täällä heräillään 6-7 aikaan, aika aikaisin, mutta ei voi mittään. Ite vaan tarvis tajuta mennä ajoissa nukkumaan, mutta kun ei malta, varsinkin näin joulun alla haluan poltella rauhassa kynttilöitä ja nauttia glögiä hämärässä ihan itekseni :D
 
Unohtakaa tuttipullot ja siirtykää nokkamukeihin. Maitoa valuu ilman suurempaa imua niin eiköhän se siitä ala juomaan. Opeta vaikka ite siitä ensin juomaan jos tuntuu ettei muilta huoli.

Soseitten antamisen kanssa ei oo jippoja toiset lähtee helpommin kun toiset syömään. Sitkee harjottelua vaan. Ite alotettiin batatilla ja sen laimensi hyvin omal maidol tai sit korviketta. Pakottaa ei kannata jos ei ota kun 2lusikkaa niin se on siinä, vauva ei oo vielä valmis sen suurempaaan määrään. Meillä ei sormiruokailu kiinnostanu yhtään, nyt 3vko kurkun tarjoomisen jälkeen syö sitä sormineen ja tarttuu ihan ite.. Kyl ne kaikki oppii syömään ennemmin tai myöhemmin.

tääl kans päivät vaihtelee. Millo nukkuu pieniä päikkärei ja millo vetää 3h putkeen. Yritän vaan iye elellä sen mukaan.. Jos äiti valvoo yöllä vauvan äänien takia kannattaisi ehkä kokeilla omaa huonetta, se oli juuri se syy miksi me siihen lähdettiin. Esikoinen vaan joutuu nyt elämään vauvan ehdoilla ja tulevaisuudessa muiden sisaruksensa ongelmien kanssa.. Eikai sitä voi yrittää loputtomiin varjella kun lapset vaan on sit sillai kun on :D vai miten sen sanois?
 
Unikouluista ja nukahtamisesta: meidän vauva on edelleen niin vauva, että nukkuu yöt kuitenkin taas vieressä, syö nelisen kertaa yössä, illalla useimmiten nukahtaa tissille tai sitten, jos ei oo ollut tarpeeksi väsy, jää sänkyyn esim. harson kanssa ja joskus nukahtaa itsekseen tai sitten syötän vielä uudelleen uneen/ menen viereen, kun oon välissä laulanut isommille unilaulut. Unikouluja en oo miettinyt, esikoisella vähän ehkä jotain yritettiin mutta hyviin öihin auttoi vain AIKA. Ei auttanut iltasyömisten lisääminen/ tutin käyttö/ tutin pois ottaminen/ itsekseen nukahtaminen/ se, ettei heti mennyt hätiin/ se, että meni samalla sekunnilla apuun/ omaan huoneeseen vieminen (en itse enää osannut nukkua!)/tassuttaminen jnejne kaikkea kokeiltiin mutta vauva heräili jopa puolen tunnin välein. Edelleen on herkkäuninen tapaus ja alkoi nukkua yöt pääosin putkeen 5,5v... Vauvana pahimmat heräilyt olivat 5-9kk iässä, sitten alkoi vähän helpottaa, ihan pahinta oli 8kk iässä, kun uusia taitoja tuli.

Meidän pieni oppi viimein kääntymään masulleen! Vähän vajaa 6kk taisi olla. Toisin päin on siis jo kauan osannut itsensä kieräyttää. Ei vaan vieläkään viihdy erityisen hyvin mahallaan. Naurukin on löytynyt. Tämä tyttö vaan ottaa lunkimmin, eikä naura ehkä niin paljon/herkästi kuin isommat nauroivat vauvana, mutta isommat myös itkivätkin useammin ja kovempaa.

Tipetsulle tsemppiä heräilyihin! Ja tissille nukahtamisesta: se on kyllä toisaalta hyvä ja tehokas nukutuskeino. Meillä lapset ovat itsekseen oppineet siitä eroon. Yksi konsti ehkä on syöttää vähän pirteämpänä, niin, ettei lapsi nukahdakaan mutta rauhoittuisi sopivasti. Toisaalta joku vauva voi kyllä haluta sen tissin suuhun nukahtaakseen, ja alkaa sit kuitenkin huutamalla huutaa... vauvat ovat niin yksilöitä. Meillä tämä vauva osaa nukahtaa ilman tissiäkin, känisee kyllä muttei varsinaisesti saa hepulia. Toinen vauva taas ei varmaan tähän suostuisi, esim. meidän esikoinen.

Päikkäreistä: meillä vauva nukkuu meidän muun perheen menojen mukaan, vähän pakon sanelema juttu. Yleensä aamupäivällä unet autossa (jos käyn kaupassa tms.) tai ulkona, 30-60min tai joskus pitempäänkin. Sitten puoli yhdeltä lähden hakemaan esikoista eskarista, silloin nukkuu vaunuissa 1-2h unet. Illallakin vielä nokoset usein otetaan. Tää vauva nukahtaa rinnalle, jos on tosi väsynyt (18-19 aikaan), tai sitten siinä 16-17 maissa vaunuissa nukutetaan, jos päikkärit olleet lyhyitä.
 
Nukkumisesta haluan minäkin hieman kommentoida. Täällä viimiset kaksi viikkoa on ollut suoraan sanoen perseestä! Aikaisemmin poika nukkus vähintään 4 tuntia yleensä jopa 6 tuntia ennen ensimmäistä syöntikertaa joten äitikin sai levättyä aika mukavasti. Nyt pikkuherra on päättänyt ettei hän nuku kuin tunnin kerrallaan ja pahimmillaan on heräännyt 4 kertaa tunnin sisällä. Aikaisemmin ei myöskään koskaan huutanut yöllä vaan ähisi kun tuli nälkä, nyt hän huutaa oikein kunnolla. Poika liikkuu todella paljon sängyssään ja herää useasti siihen kun kääntyy mahalleen eikä osaa siinnä sitten nukkua. Et aika raskas vaihe meneillään. Toivon et menis nopeesti ohi, kun muuten mulla loppuu kyllä voimat kesken.

Muuten meillä mennään vielä lähinnä tissimaidolla. Iltaisin olen alkanut antamaan pojalle puuroa, mitä nyt ei vielä ihan kauheesti mene. Ja päivisin sitten sormiruokaillaan. Nyt on maisteltu mm. porkkanaa, bataattia, kurkkua ja tomaattia, mutta eihän sitä oikein voi syömiseksi vielä kutsua:)

Ja tissillehän täälläkin nukahdetaan ja tässä vaiheessa se on mulle ainakin ok. Omassa sägyssä pyrin poikaa pitämään mut nyt on ollut pakko aamuyöstä luovuttaa ja ottaa poika viereen, mistä saa nopeemmin tissin suuhun.

Hyvää joulun odotusta kaikki toivoo Madde ja Casper 6kk
 
Onneks meillä se yks yö oli vaan semmonen huono. Toissailtana tyttö nukahti 21 ja heräseka kerran syömään 04:30! Ihanaa kun sai sit itekki nukkua. Viimeyönä nukahti 21:30 ja heräs 02 syömään ja sit 04:30 eli tuo oli taas aika normaali yö.
Tissille nukahtaminen on mullekin ihan ok ja sillä tosiaan saa tytön nukahtamaan helpolla. Tuo nyt vaan stressasi siksi että olen lähdössä baanalle 1,6v tauon jälkeen niin mites mies saa tytön nukkuu. Mutta sekin ratkesi niin että nukutan tytön ja lähden sit. Mies saa sit sumplia loppuyön. Toki koitan 02 maissa kotiutua kun se on aika normaali heräilyaika neitosella,toki yritän tytön syöttää mahdollisimman kylläiseksi ennen lähtöä ;) Ja ihan sama mitä kukakin tuohon biletykseen sanoo,tämä mamma lähtee vähä tuulettuun :)

Tein ite toissapvänä soseita tytölle. Eipä kelpaa. Yökkii,kakostelee ne ulos! Mutta totesinkin samantien etten niitä kyllä aio tehä enää. Enkä koe itseäni huonoksi äidiksi jos kaupan soseita syötän.

Meidän tyttö täytti tänään 6kk!! :heart: Hyvä ihme sentään että aika rientää!! Vastahan mä plussatesti kädessä tärisin miehen kainalossa onnesta itkien ja nyt tyttö on puolivuotias!! Kylläpä tässä voisi jo toista alkaa suunnitella pikkuhiljaa,nyt menkat alkamassa ihan näillä näppäimillä,mutta taitaa kierto olla vielä sekaisin..

Nyt mä painelen kahvinkeittoon! :)



Tipetsu ja E tänään 6kk! :heart:
 
Silmäpolilla käyty ja silmissä ei mitään vikaa. Oli tosi mukava lääkäri ja kehu tytön maasta taivaaseen :) Ja isiä suositteli menemään silmälääkäriin kun valitteli näön huononemista kun kysy samalla et miten meijän silmät. No jokohan usko, mie oon jo pidemmän aikaa sitä sinne patistellu. Neuvola oli eilen ja mitat oli 67cm ja 7,5kg. Purin myös siellä tätä ahdistusta teini-ongelman kanssa ja kyllä teki hyvää puhua. Mutta sen päätöksen tein että teini tehköön mun puolesta mitä lystää, mie keskityn venlaan. Mieskin ymmärs tän oikeen hyvin koska huomannu kuinka raskasta mulle. Tietenkään en voi/halua olla kokonaan erossa asiasta, mutta minimoin minkä voin. Nyt on taas pari yötä menny vaan kahdella syötöllä ja tänään sain tytön nukahtamaan suoraan sänkyyn ja vaan pienellä kitinällä. :) Muutenkin jatkan nyt tätä sänkyyn nukahtamis totuttelua (aiemmin suostunu pääosin nukahtamaan ainoastaan sitteriin) Joulun tienoilla meinasin kokeilla unikoulua, sen takia silloin kun ei kenenkään tarvitse aamulla aikaseen mihkään herätä niin ei tarvii silmät ristissä töihin/kouluun lähteä. Täällä käännytään molempien kylkien kautta selältä mahalle ja pari kertaa mahalta takaski. Eteenpäin ei vielä pääse mutta pakitetaan jo. Suorilla käsivarsilla ollessa nostaa jo vähän mahaakin ilmaan ja pystyssä ollessa pomppiminen on ihan parasta. Nauramisen ja päristelyn keksi pari viikkoa sitten ja nyt pitääkin kaikille päristä. Ens viikolla saatas neiti naapuriin hoitoon niin jos sitä päästäs kahestaan syömään ja leffaan. Sekin nyt riippuu taas rahatilanteesta, tiukille vetää, mies jäi tyttömäx viime kuun lopussa ja yrittää nyt hallilla tehdä jotain pieniä hommia. Ja tunnetusti menee taas tuhottoman kauan että saa kelan rahat pyörimään. Ite en kuitenkaan töitä meinaa lähtä ettimään vaan jatkan kotihoidontuella. Kuitenkin saan samanverran kun nytkin (minimi äippäraha) ja on sitä ennenkin pärjätty kun molemmat oltu työttömiä. Pahoittelen kirjotusvirheitä, puheli ella kirjotan kun en jaksa konetta enään aukasta. Kaikille oikeen hyvää joulu odotusta.
 
Roki, toivotaan että mies saa nopsaan taas töitä!

Mites Tipetsun rillumareit onnistui? ;) Toivottavasti oli kivaa ja syöttökuviot onnistui!

jkoo, meidän rytmit kuulostaa samanlaiselta kuin teillä :wave: Ja sama vika, itse pitäis päästä ajoissa petiin :ashamed:

Viime kirjoituksen jälkeen (kun valittelin ettei kiinteät oikeen mee alas) on meillä lusikka alkanutkin kelvata paremmin! :wave: Edelleen maistuu vain se pari teelusikallista kerrallaan, mutta kuitenkin nyt avaa jo suuta ihan oikeasti. Bataatti ja päärynä osoittautuneet herkuiksi, omenasta tuli kauheat vatsanväänteet ja peruna-palsternakka sai kylmän vastaanoton. Oon pääasiallisesti antanut kolme soseateriaa päivässä. Tyttö alkaa kiemurrella ja lakannut avaamasta suuta kun vatsa tulee täyteen, mutta joka kerta kyllä on innoissaan soseista. Tissiä ottaa usein vielä päälle.

Sandrastiina, oon kans ajatellut että otetaan nokkamuki käyttöön, mutta mitähän siihen mukiin laittais... Mulla tulee koko ajan sellaisia piimäkokkareita ja pieniä tukoksia nännin päähän (sellainen valkoinen läikkä) ja erityisesti pumppaaminen saa niitä aikaan. Ovat tosi kipeitä, joten mielelläni en pumppais. Korvikettakaan en toisaalta haluais antaa, ettei oma maidontulo ehdy... Mutta olis se hyvä opettaa jostain jotain juomaan, kun kahdenkin tunnin poissaolo illalla saa aikaan hirveän huutokonsertin. Jospa sulateltais pakkasesta aiemmin säilöttyjä maitoja, kun alkuvaiheessa maitoa tuli niin paljon, eikä sitä luonnollisesti oo sieltä hävinnyt, kun ei oo tuttipulloa huolinut.

Meillä tyttö on myös muuttunut ihan totaaliseksi sylikissaksi. Jos minä häviän näkyvistä, heti tulee itku. Tää lienee sit sitä eroahdistusta? Onneksi on kantoliina, ja myös esikoisen viihdytys kelpaa välillä.

Tissille nukahtamisesta, meillä tyttö kyllä nukahtaa tissille useinkin, mutta herää kyllä sit kun nostan omaan sänkyyn. Siellä tuheltaa harson kanssa kunnes nukahtaa uudelleen. Usein illalla on viime aikoina tosin ollut 15-20 minuutin itkusessio. Ei oikein tiedetä mitä tyttö itkeskelee, mutta jos maito ei enää kelpaa ja vaippa on kuiva, ollaan sit vaan istuttu (ei siis molemmat, vaan vuoroilloin) siinä lähellä ja odotettu että tyttö pikkuhiljaa rauhoittuu ja nukahtaa. Jonain iltana on selvästi ollut vatsavaivojakin.

Maikki ja pikku-H 6 kk 1 vko
 
Viimeksi muokattu:
Rillumareit meni hyvin. Oli kivaa. Tuli tanssittua ihan kympillä,meinas vähä kroppa olla jumissa kun viime kerran hetkuttelusta on jo hyvän aikaa :D E-roticia kävin siis kattoo työkamujen kanssa :p Ei kyllä ollu kummonnen mutta kiva oli fiilistellä sex on the phonen,fritz love my tits ja fred come to bed jne. -tahdissa teiniaikoija :LOL: Muutenkin ysäri musiikkia soi,kivaa oli!
Mies oli hienosti pärjääny tytön kanssa. Nukutin neidin ennen lähtöä ja oli sit heränny kyllä kolmesti mutta mies oli saanu tytön nukahtamaan syliin,mitää maitoja ei tarttennu ruveta sulattelemaan.

Tytölle on hammas tulossa! :heart: Pilkottaa jo reuna ja tuntuu sormeen,ihkua! :)

Meillä vissiin on tultu siihen tulokseen että mä jää ensi vuodeksi kotiin.

Tuleepas nyt pätkittäistä tekstiä :)

Ja vähän taas väliä seuraavaan tekstiin...:D

*ÄLLÖTYSTÄ*
Mulla on ihan ihmeelliset "menkat". Nyt on 4pvää tuhruttanu,mikä on ihan normaalia mulla ennen menkkoja. Toissapäivänä aattelin että nyt ne alkaa kun kerran pyyhittäessä jäi verta papruun mutta senkin jälkeen on vaan tuhruttanu?! En ymmärrä. Viimeksi alko yhden pvän tuhruttelun jälkeen ihan kunnon vuoto,niin oli ekatki menkat alko noin lokakuussa. Pitää vaikka ti hakee testi neuvolan jälken jos ei oo alkanu siihe mennes kunnolla. Ellestähän mulla oli oletettujen menkkojen aikaan veristä tuhrua kahtena päivänä mutta koskaan ei kunnolla menkat tullu ja testasin sit kun menkat oli 6pvää myöhässä :)


Mutta nyt jos vaikka rupeis imuroimaan.


Tipetsu ja E
 
Kuulkaas naiset, heittäsin sellasen kysymyksen, että onko teidän vattalihakset palautunu, tuntuuko välis viä rako?? ..en muista oonko tätä jo teiltä kysyny, :ashamed: mutta asia on hieman ittee askarruttanu, ku mulla on rako edelleen.. ehkä noin yhden sormen levyynen..
 
Mitkä vatsalihakset? mulla ei sellasia ole eikä varmaan ollut ennen raskauttakaan :) ryppynen maha on vaan jäljellä.
Mä kans olin viihteellä pitkästä aikaa, kyllä oli kivaa. mies vielä haki yöllä kun taksi olisi maksanut kaupunkiin liikaa. Kyllähän se virkisti.
Meillä poju ryömii aika vauhtia. koiran lelut saa kyytiä ja joka paikka pitää tutkia. Unikoulu ei ole vielä tehonnut jatketaan sinnikkäästi. Tyytyväisempi selkeästi on kun eteenpäin pääsee :)
 
Terkut 6 kk neuvolasta! Painoa 7410 g (5 kk oli 7160) ja pituutta 65,6 cm (5 kk 65,1). Melko maltillista kasvua, mutta terkka kehotti vaan jatkamaan samaan malliin, kuulemma ihan OK. Puurot otetaan tänä iltana kehiin. Sanoi myös että syöttötuoliin voi jo istuttaa, ja seuraavaksi sitten odotellaan ryömimistä.

Pikkumyy, mulla vatsalihakset on ainakin ihan kuminauhaa. Muuten on kroppa hoikistunut (varsinkin siitä eteenpäin kun sain kilpirauhaslääkityksen pari kk sitten), mutta vatsan kohta on ihan röllykkä. Ilmoittauduin kevääksi jumppaan, kuvittelen että ne siellä vähän kiinteytyis :confused:
 

Yhteistyössä