Kesäkuun kastehelmet 2012

Harmi ettei meidän suunnalla tarjota kummilusikoita!

Demdem, väsyneet silmäni lukivat epähuomiossa, että pojan nimeksi tuli Vilma :headwall:, mutta Viima on kyllä pojalle reipas ja harvoin kuultu nimi!

Piti vielä kysyä, että onko muilla tullut näin synnytyksen jälkeen ranteet kipeäksi? Mulla on molemmat ranteet kipeät, niitä särkee ja varsinkin kylmillä säillä ulkona kivistää.

Esikoisen syntymän jälkeen mulla tuli peukalot kipeäksi pojan ollessa noin puolivuotias, peukalot alkoi naksua oudosti alimmasta nivelestä :confused: En edes pystynyt kunnolla vaihtamaan pyörällä ajaessa vaihteita, kun olis pitänyt käyttää peukaloita. Lääkäri ei ottanut mun naksuvia peukaloita tosissaan, mutta se kipu jatkui kuukausitolkulla, ja lopulta mahdolliseksi syyksi totesin itse meidän sateenvarjorattaiden työntämisen. Mutta näille ranteille en oo kyllä nyt keksinyt mitään järkevää selitystä paitsi lapsen kannattelu imettäessä? :O

Maikki ja pikku-H 2 kk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: demdem
kiitos tuosta kummilusikka vinkistä. Olinkin aivan unohtanut ko. asian. Hakemus tulostettu ja täytetyy. Vielä kun muistais kiikuttaa kauppaan.

Maikki: Mulla tuli esikoisen aikaan toiseen ranteeseen ganlio eli neste/hyytelörakko. Veikkaisin, että nuo sun ranteet on kipeytyneet jatkuvasta rasituksesta mm. vaipanvaihto (pieni kiertoliike) ja just topi kannattelu ym.
 
2kk neuvola takana ja nykyset mitat on 4805g ja 55,9cm (6vk 4285g, 53,6cm).. Hieman verottanu tuo kova pulauttelu painon nousua. Pulauttelu saatiin kuriin nutrilon maidonsakeuttajalla, mutta siitä sitten maha löysälle =( Neuvolassa kuitenkin sanottiin että kun ei mitään vesilitkua ole niin ei tarvii huolestua. Mutta ikävää se kuitenkin on kun toinen joutuu mahansa kanssa taas kiprestelemään. Onnex ei ole enää pitkä aika niin voi alkaa kiinteetäkin ruokaa tarjoomaan =)
Nimekseen neiti sai Venla, ilman mitään juhlia, koska oli sula mahdottomuus saada kaikki tärkeät ihmiset samaan aikaan paikalle. Ei ainakaan kenelläkkään tule pahaa oloa kun ei kutsuttu ja kuitenkaan kun tyttöä ei olisi kastettu.
 
Onko kellään ideaa mikä voisi poikaa ärsyttää..?! kahtena iltana alkanut "iltatissillä" kauhea huuto. Alkuun ottaa tissin hyvin ja alkaa imemään mutta loppu mennään niin että tissi suuhun, muutama imu, kauhee huuto ja tämän jälkeen kieltäytyy tissistä, huutaa vaan selkä kaarella ja naama punaisena kunnes taas hetkeksi tarttuu tissiin ja samalla kaavalla. Oon antanut nyt kahtena iltana sitten antanut Nannia monen tunnin tappelun jälkeen. Kunnon korvike annoksen jälkeen nukahtaa...
Itselläni menossa Ab kuuri ja oon lukenut että se voi muuttaa maidon makua että vauva ei välttämättä tykkää mausta ja tästä huuto MUTTA kun poika syö normaalisti aamun, päivän ja yön tissiä. Nyt iltaisin vaan mennään äskeisellä kaavalla.
Ideoita mistä johtuu!? Muuten ei siis itke kun vaan tissillä ja rauhoittuu heti tuttiin tai syliin... :(

Pelkään että tää menee vaan siihen että pullo kerrat lisääntyy ja tissittely loppuu.. :(

Meidän herrasta tuli Julius <3
 
Kivoja nimiä vauvoilla! Mä en taida meidän pojan nimeä paljastaa jotta pysyn hitusen anonyymina edelleen..

Hemutus! Meillä ollu tota samaa ja täällä auttaa toisinaan rinnan vaihto eli lisää maitoa nopealla temmomla. Toisinaan jos iltaunet jääny ottamatta ei jaksa imeä tarpeeksi kun on niin väsyny ja hermostuu jolloin annetaan maitoa pullosta. Ja viimeisenä se, että maha on täynnä ja ilmaisee tällä huudolla että ei enää vaikka ottaa tissin aina vaan uusiks suuhun ja huutaa taas. Tällöin nostan pois rinnalta röyhytän ja isken miehen syliin tutti huulessa jolloin saa vai imutella hetken ja sitten nukahtaa.. Muuten poika siis syö kauniisti rintaa eikä saa tollasia huutokohtauksia. Jos nää ei tehoa ja jatkaa huutoaan niin sitten me kannellaan pitkin taloa plusmiinus tunti, että hiukan rauhoittuu ja väsyy jolloin katotaan samat uusiksi tai saattaa tuo kannisneluun nukahtaa josta herättyään syö sitten tissiä. tätä sun kuvaamaa toimintaa ei oo tosiaan jokailta pari-kolme iltaa viikossa näin voi mennä.

meillä ehdotonta iltaisin ennen nukkutisseilyä, että torkkuu edes 20-30min muutoin ei jaksa tissiä syödä. Muutenkin unenmerkitys on tosi tärkeä meidän pojalle. Nukkumaan menee edelleen ennen klo 22 mikäli tissittely luonnistuu kauniisti.

Ja aiju 6vko paino 6,4kg ja pituutta 58,6cm taidan omistaa suurimman vauvan vai?? :)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei ole tullu ranteet kipeäksi, mutta kyllä haba on kasvanut, kun tota 5,5 kilosta mölliä kanniskelee ;)

Ja samanlaista iltatissihuutoa täälläkin. Joskus tuntuu että tulee maitoa niin paljon ja kovalla paineella, että Viima ei ehdi syömään. Tähän sitten auttaa pieni tauko tai joskus rintapumppu.

demdem & Viima 5vko 6pv
 
Meillä ihan vastaavaa iltahuutoa ollut ja tosiaan ei auta kun kanniskella ympäri taloa niin kauan et malttaa ottaa tissin suuhun ja tosiaan sitten kun malttaa ottaa sen tissin suuhun niin nukahtaa hyvin pian. Mä olen kans yhdistäny ton siihen et mitä väsyneempi poika on sitä enemmän tota huutoa on iltaisin, mut jos on hyvät iltatirsat nukkunu ni menee toi nukkumaan meneminenkin paremmin. Mut mitä mä netistä luin tämmösestä iltahuutelusta ni pitäis olla ihan vaan muutaman viikon kestävä vaihe, et koittakaa vaan jaksaa ohi se menee:)

Mulla ei oo onneks tullu ranteet kipeeks, kun pelkäsin sitä kun mun toisesta ranteesta on tosiaan pari jännettä revenny, mut mul on selkä ihan sökö. Nyt sen huomaa et kuin tärkeetä olis päästä harrastamaan jotain liikuntaa, kun öisin on vaikeuksia saada poika pinnasängystä ylös, vaikka pohja on korotettu. Kun tosiaan tulee niin paljon istuttua sohvalla, kun poika viihtyy rinnalla niin paljon ja kun isä ei pärjää pojan kanssa ni ei oo pystyny mihinkään salille menemään. Enkä oo ees päässy kunnolla kärryttelemään kun poika ei nukahda vaunuihin ja hereillä viihtyy siellä maks. 30 min. No ehkä se siitä vähitellen.
 
Terve vaan kaikille!

Mahtuisko tänne vielä yks kirjoittelija joukkoon? :)

Meitin tyttö kylläkin putkahti maailmaan 31.5, mutta LA oli 2.6. Tyttö oli syntyessään pienoinen - pituudeltaan 45cm ja painoa 2685g.
Maito alkoi nousta vasta kolmantena päivänä ja imetys tuntui aika hankalalta tuolloin. Kotona alkoi maitoa tulla ja imetyskin helpottui, kunnes sitten painoa ei ollut tullut 2kk neuvolassa kuin vain 95g/15pv. Terkkari sanoi, että korvikkeelle osittain. Nyt sitten ollaan annettu korviketta 3-5 kertaan päivässä imetyksen päälle, öisin mennään vain rintaruokinnalla. Tyttö tosiaan painaa nyt sellaiset 4400-4500g ja pituutta 53-55cm, eli edelleen pienoinen, seuraava neuvola onkin 3kk ja loppukuusta. Meitin tyttö on kova hymyilemään ja kyljelleen kääntyilevä. Masullaan tykkää kovasti olla ja päätään kannattelee jo todella hienosti. Kovasti olisi eteenpäinkin menossa, mutta ei vielä ihan, puolisen metriä kylläkin saa itseään siirrettyä leikkimatolla masullaan ollessaan :D

Meillä tyttö on alkanut nukkumaan yönsä todella hyvin, aikaisemmin heräiltiin parin tunnin välein ja vaippaa vaihdettiin yölläkin (ehkä vähän turhaan), nyt tosiaan nukahtaa 22-23 ja herää syömään 4-6 aikaan. Siitä sitten vielä koisii 1-3 tuntia ja herätään aamusyötölle ja itse herään syömään miehen kanssa aamiaista.
Mies oli kotosalla periaatteessa koko kesän - vasta nyt elokuun alussa meni töihin. Oli ihanaa kun mies oli jakamassa vauva-arkea niinkin pitkään ja iltasin nyt osallistuu vauvan hoitoon kiitettävästi! :)

Sitten itsestäni, ikää on 28v ja tyttö on meille esikoinen, ja me asustellaan Helsingissä. Itse olen palautunut mielestäni hyvin synnytyksestä eikä se ollut mitenkään kamala kokemus vaikka tytön sydänäänet supistusten yhteydessä heikkenikin ja kohtuun laitettiin synnytyksen aikaan lisävettä ja tytöllä pinni päässä. Lopulta jouduttiin epparikin tekemään, mutta todella pieni sellainen ja hyvät oli kätilö ja kätilöopiskelija ompelemaan :)
Painoa lähtöpainoon olisi vielä 3kg jäljellä, mutta vanhoihin housuihin ei ole vielä mitään asiaa - nyt pääsääntöisesti käyttänyt hameita. Painoa tuli raskauden aikana 15kg (lähtöpaino 52,4kg ja pituutta itselläni 152cm), suurin osa oli näköjään nestettä, myös takapuoli ja reidet paisuivat :(

Olen ilmoittanut itseni ja tytön babypilatekseen, joka alkaa syyskuussa, lisäksi aion ilmoittautua BalletFit -kurssille. Vaunulenkkejä tehdään jos jonkin pituisia päivittäin ja sauvakävelen kun miehen kanssa ollaan vaunulenkillä.
Lueskentelin että joillakuilla täällä ranteet kipeät - pelkäsin itse että omat ranteet kipeytyisivät kun pari vuotta sitten kumpaankin ranteeseen tuli rannekanavaoireyhtymä, mutta ei vielä ainakaan hirveän kipeiksi ole tulleet (onneksi!).

-M_L_R & tyttö-

Ps. nimiäiset pidetään vasta syyskuussa, mutta nimi tytöllä on ollut jo pidemmän aikaan :)
 
Ihana kesäpäivä!

Pienin on unilla, esikoinen haettu eskarista keskimmäisen kanssa leikkimään. Join juuri päiväteet ja lueskelin lehteä, omaa aikaa!! Kahden pienen kanssa tällaista luksusta ei ollut juurikaan, ja esikoisen kanssa en osannut vielä nauttia näin paljon omasta ajasta.

Iltahuudoista / koliikista: meillähän isommilla lapsilla oli koliikkista huutoa, siis n. kolmisen tuntia putkeen huusivat iltaisin ja keskimmäinen huusi lisäksi pari viikkoa käytännössä koko ajan hereillä ollessaan. Olen kyllä kuullut pahemmastakin, että vauva huutaa pari kuukautta käytännössä koko ajan. Rankkaa! Esikoisen kanssa tuo kolmen tunnin huutelukin oli henkisesti rankkaa, kun kuitenkin pelotti, että mitä jos jokin on vialla. Tämä vauva huutelee selvästi vatsakipuja. Paukutteluja ennen / jälkeen itkee, röyhtäisee tosi huonosti, joten ilmaa kertyy vatsaan paljon. Maito myös nousee ylös. Saatiin ohjeeksi vain pitää syöttöjen jälkeen ainakin 20min kohoasennossa... olen huomannut, että meillä tiheämmin syöttäminenkin auttaa, nimittäin jos syö kerralla tosi paljon, todennäköisesti osa tulee kaaressa ulos vähän ajan päästä ja lisäksi raukka nieleskelee kurkkuun nousevaa maitoa takaisin. Myös tällöin itkee, etenkin iltaisin. Koholla pitäminen helpottaa, joten sylissä pidetään paljon ja sitten sitterissä. Tämä lapsi viihtyy myös keskimmäisen lahjaksi saamassa "koliikki-keinussa", siis selvästi helpottaa oloa joskus se keinutus ja auttaa nukahtamaan. Mahanväänteet ovat 1kk iästä jo vähän helpottaneet kyllä. Enkä tosiaan osaa ajatella, mikä on normaalia tuossa maidon takaisinvirtaamisessa ja nieleskelyssä ja mikä ei... selvästi se kuitenkin lasta häiritsee, mutta öisin tuota nieleskelyä toisaalta ei oikeastaan ole. Joskus, etenkin päivällä, tyttö heräilee uniltaan kärttyisesti huutamaan, siis kesken unien. Mahalleen kääntäminen auttaa, eli vatsa lienee kipeä sitten. Meillä kaikki lapset ovat itkeneet unissaan, ja unenlaatu tuntuu usein heikolta. Esikoinen nukkui tämän vuoksi vain mahallaan ja liikkuvissa vaunuissa. Joskus mietin, missä se normaalin raja menee ja milloin lapsi pitäisi viedä lääkäriin, että missä on vika. Itkevätkö teidän muksut unissaan/ heräilevätkö itkemään?

Mites Barbamaman vauva, muistelen, että teilläkin oli isommilla ollut itkuisuutta?

Mupelon ja Sandrastiinan vaavit ovat tosiaan isoja :) Meidän tyttö oli 7-viikkoisena 53,5cm 4,5kg. Mun mielestä pieni, kun ottaa huomioon, että keskimmäinen oli syntyessääön 53cm ja 4,2kg... En tiedä, kasvaako tämä vauva sydänvian vuoksi vähän siskojaan hitaammin vai muuten vain. Neuvolan mukaan kasvu on hyvää kuitenkin, ettei oo syytä olla huolissaan.

Omista kiloista: varmaan 1,5 kuukaudessa tipahti painosta paria kiloa lukuunottamatta kaikki pois. Nuo pari kiloa eivät taida lähteä... ja lisäksi vatsa on mulla edelleen pehmeä löllykkä. Mulla ei oo vatsalihakset palautuneet kahden ekan raskauden jälkeenkään, joten eivät nytkään palaudu, oletan... Navan molemmin puolin ei oo lihaksia, vaan sellainen aukko pitkien lihasten välissä :( Että en tiedä, miten vatsalihastreenikään auttaisi.

Meillä tytöllä on tuuhea tukka, siis syntyi peikkotyttönä. Nyt juttelee kovasti ja ilmeilee, hymyt ovat tietenkin niin valloittavia kuin äidistä oman lapsen hymyt vain voivat olla! Lattialla on tuon pulauttelun tai enemmänkin nieleskelyn vuoksi pidetty varmaan liian vähän... Tyttö tykkää selvästi kylpemisestä, se rauhoittaa, vaikka ois itkuinenkin. Öisin syö yleensä pari kertaa, illalla nukahdettuaan nukkuu pisimmän pätkän, joka oli viime yönä 5 tuntia.

M_L_R: tervetuloa! Meilläkin mies oli kotona elokuun alkuun asti, ihanaa oli lomailla koko perheen kanssa ja tutustua uuteen perheenjäseneen.

Hemutus: meilläkin neiti joskus iltaisin temppuilee rinnalla. Veikkaan, että suuttuu tosiaan siihen, ettei maitoa tule niin nopsaan/paljon kuin haluaisin. Rinnanvaihto ehkä voi auttaa. Ja kyllähän se lapsi muuten oppii siihen, että jos temppuiltuaan saa pullon, että temppuilee aina saadakseen pullon, jos sitä haluaa. Ja toisaalta pullosta syöttäminenkin vähentää sitä oman maidon eritystä, jos ei pumppaa pois sen kertaisen imetyksen maitomäärää. Toisaalta taas ois kätsää, jos vauva osaisi syödä pullostakin.

Meidän tytölle kelpasi tutti sairaalassa, mutta kotona tuli pari kertaa yökkäys tutin jälkeen ja pidin muutenkin toosi paljon rinnalla, että saisi mahdollisimman paljon maitoa. Nyt sitten tyttö ei kerta kaikkiaan huoli tuttia. Mikähän tutti ois hyvä? Se ainun ensitutti yökkäyttää satavarmasti, mutta myös pieni mam-tutti irvistyttää ja pahimmillaan tyttö oksentaa. Miten tuttia sitten harjoittelisi, kun reaktiot ovat nämä? Sitten kuitenkin ennen unta lupsuttaa omia käsiään, eli vaara on, että alkaa syödä peukkua :( ja tytöllä on edessä vauvavuonna paljon tutkimuksia polilla, joissa tutti voisi rauhoittaa, jos osaisi siihen rauhoittua. No, keskimmäinen söi tuttia 4kk-1v iässä, joten on tässä vielä toivoa oppia :)
 
Mä luulin, että meillä iltahuudot oli vähenemään päin, mutta eilen ja tänään on taas ollut kunnon koliikit päällä. Ei auta mikään heijaaminen eikä sylissä pitäminen. Tänään oli koko ajan vaan tissillä, just äsken mussutti tunnin rintaa, eikä kyse ollut varmaankaan koko ajan syömisestä. Nyrkkejä tunkee raivokkaasti suuhun ja nielee ilmaa, joten jonkinlaiset vatsakivut ilmeisesti on päällä. On kakannut myös pienen lirun joka vaippaan ja itku tulee koko kropan kipristelyn saattelemana. Söin kyllä eilen ison määrän suklaata, tämä lienee sanktio siitä :ashamed: :confused:

Tuttia en oo saanut suuhun kertaakaan, tyttö on vain yökännyt ja sylkenyt tutin pois. Nuk-merkkinen on ollut lähimpänä onnistumista. Eikä me aleta väkisin totuttaa tuttiin, jos nää kitinät nyt ei tästä pahemmaksi ylly. Mä elän toivossa, että 3 kk kohdalla tosiaan alkais helpottaa illat.

Aanna, teillä tyttö kuulostaa pulauttelujen kanssa just samanlaiselta kuin mun esikoinen. Maito meinas väkisin tulla vastapalloon ja sen takia lattialla oleminen oli vähän niin ja näin. Tämän tytön kanssa on vähän samaa oiretta, mutta ei ollenkaan niin pahasti.

Onko muilla ollut imetyksen myötä hiustenlähtöä? Mulla hiuksia irtoaa suihkussa ihan kamalasti!

Mulla kans oma vatsa on ihan löysä röllykkä. Mähän jo uhosin että alan käydä joka ilta lenkillä, mutta ei se oo tuon koliikkihuutajan kanssa onnistunut, kun vauva tankkaa puolen tunnin välein klo 20 eteenpäin (jolloin esikoisen saa petiin).

Meillä on reilun viikon päästä tulossa toisessa kaupungissa juhlat, joihin lapsia ei voi ottaa. Mun isä on luvannut tulla hoitamaan lapsia illaksi hotellille missä ollaan yötä. Toivotaan että pappa nyt sit pärjää vaipanvaihtojen, pulloruokinnan ja koliikkihuutojen kanssa samalla kun laittaa 4 veetä petiin... Mitähän korviketta uskaltais äkestään kokeilla, kun tähän mennessä ei oo saanut muuta kuin rintamaitoa? En tiedä tuleeko päivän aikana sopivaa hetkeä pumppaamiseen.

Maikki ja pikku-H 2 kk 1 vko
 
Ja taas mä tuun paasaamaan refluksitaudista ja yritän että kaikilla ois just se...no ei ny mutta muutamalla tuttu sai lapsilleen sen diagnoosiksi kun mä sitä heille ehdotin niin jotenkin mulle on hiukan jäänyt se päälle että ehdotan aina sitä...ja kun meidän lääkäri just sanoi sitä että monet koliikit on just tätä... Aanna, lue tätä ketjua hiukan taaksepäin niin näet mitä kirjoitin refluksista ja silentrefluksista Muumimammalle. Esim. Just toi nieleskely ja käsien syöminen on tyypillinen oire... (oon ehkä vähän liikaakin opiskellut tätä aihetta... :) )

Täällä oli lähtöpaino 60, raskauden lopussa 80 ja nyt 69 eli kyllä täälläkin vielä on tiputettavaa....

Eilen oli tytön 2 kk. neuvola ja mitat oli 5570 (4795) ja 58,5 (55,5) eli hyvin edelleen kasvaa!

Jouduttiin nyt jättää Gaviscon pois kun on se refluksin ph-mittaus ens tiistaina ja on taas ollut paljon itkuisempi, yöt menee edelleen tosi hyvin mutta päiväunet todella katkonaisia...ollaan kuitenkin saatu itsestään jonkunlainen rytmi päiviin. Aamuisin herää siinä 7-8, menee ekoille unille 9-10 ja nukkuu avustettuna pari tuntia, sit on hereill taas pari tuntia ja toiset unet 13-14 aikaan ja taas nukkuu avustettuna pari tuntia,sit taas pari tuntia hereillä, 18 aikaan puolen tunnin tirsat, illalla tankataan ja syödään monta kertaa kunnes nukahtaa yöunille klo 20-21, eka syöttö sit yleensä klo. 5-6 ja tosiaan sit nukkuu vielä pari tuntia! Että eipä voi valittaa muutakun että päikkäreitä ei kyllä nukkuis ku 20 min. Ellei vaunuja työntäis että se on noiden vanhempien kannalta vähän vaikeeta...

Mukavaa tulevaa viikonloppua kaikille!

Maya ja tytsy 2kk
 
Maya: joo, uskoisin, että meidän esikoisella oli refluksi tai jotain allergioita. Neuvolasta asiaa kuitenkin vähäteltiin silloin "toiset vain itkevät paljon". Lapsi ei nukkunut päiväunia kuin liikkuvissa vaunuissa, oli koliikkinen (keskimmäisen koliikki paljastui maitoallergiaksi) ja itki muutenkin paljon. Keskimmäinen pulautteli VALTAVASTI, siis jopa 12 krt 3-4 tunnissa, ja sekin kuitattiin "toiset vain pulauttelevat enemmän". Lopulta lapsen päälle kaatui muutama maitopisara kevytmaitoa esikoisen mukista 4kk iässä, ja kamalat patit nousivat. Allergian oireena vain vatsaoireet, ei ollut ihottumaa. Vielä 3v iässä maito löysensi mahan kuralle. Nytkin välillä epäilen sitä, maitoa keskimmäinenkään ei hirveästi juo. Nyt on taas sama tilanne siinä mielessä, että en tiedä enää itse, mikä on normaalia. Kaksi aiempaakaan lasta eivät ole olleet siis kovinkaan rauhallisia tai hyviä nukkumaan, ja tämä on rauhallisin tapaus. Itkut ovat kuitenkin selvästi vähentyneet, kun pidetään vain pystyssä paaaljon. Meillä on rattaat, joissa pehmeä koppa. Pidetään kohoasennossa. Valveilla on paljon sylissä/ sitterissä/ keinussa. Tänään aamulla neiti söi n. klo 7:45, ja 9 aikaan laitoin lattialle, niin nieleskely alkoi taas. Sitten tyttö halusi kuitenki syödä lisää, ja nyt on sitterissä ja kamala hikka.
 
No sama vastaanotto täälläkin oli neuvolassa...meiläkin tyttö ennen Gavisconia söi usein (lääkäri sanoi että helpottaa polttelua hetken) ja hikkaa edelleen paljon....joo, en osaa sanoa mikä on normaalia, musta vaan jotenkin tuntui ettei kaikki ole niinkuin pitäis silloin esikoisen kohdalla ja nyt kun oireet olivat samantyylisiä niin menin aika herkästi lääkärille. No, ensi viikolla sen kuulee että oliko sitä vai ei. Esikoisella kun tehtiin 24h ph-mittaus niin iso osa vuorokaudesta ph-arvo oli 1 kun neutraali arvo on 5 ja alle 4 niin saa refluksitautidiagnoosin. Että en ihmettele että huusi kun oli mahahapot aika polttavia varmaankin...

Nää on näitä kun vaan joutuu aina arvailemaan...
 
Yritin eilen korjata pojan unirytmiä myöhästyttämällä nukkumaanmenoa, eikä onnistunut yhtään. Nukahti puoli yhdentoista jälkeen mutta heräsi siltikin samaan tapaan kahdelta. Nyt on ite taas niin väsy että pää ihan sekasin. Kai se on vaan annettava ajan kulua jos unta alkais tulemaan enemmän jossain vaiheessa
En tiedä johtuuko imetyksestä vai vaan siitä että on aikaa sopivasti mutta syöpöttelen ihan kamalasti, en ole varmaan tuntiakaan syömättä mitään. Olo on illalla usein ikävä mut ei sekään auta :(
Kauheesti nyt jäänyt ensi vaatteita pieneksi, huomaa että poju on jo aika pullero, ensi viikolla neuvolalääkäri ja rokote. Kuulin kaverilta että sen jälkeen voi itse saada parin viikon ajan tartunnan vauvalta kakan kautta..en sitten tiedä voiko pitää paikkaansa.
Helpottanut huomattavasti esikoisen kanssa, kun alotti eskarin, piti sylissäkin eilen ihanasti veljeään :)

teris ja poju melkein 8vkoa
 
heips Maya82 oon lueskellu noit sun juttui ja oirei ja ne täsmää aikast hyvin tohon meijän jäbään..nyrkit suussa, puklauttelee paljon esim. 1-2h ruokailun jälkeen ja sellaist "kiinteempää" maitoo, ja ne itkut ku taitaa poltella..aattelin soittaa neuvolaan ja sitte jollei sielt tuu apui ni sinne Pulssiin sille erikoislääkäril, jonka nimee en taaskaan muista :) meil on ristiäiset huomen et täs on muutenki aika häsähäsää ja sitte tää viel...

Tiituliini ja jäbä 8vko 1pvä
 
:) :wave:

Hienoa, että ootta saanu painoa alaspäin :) Mä olen jo lähtöpainossa :) Aikast mukavata, mut kyl toi makkara tossa silti on, et en mä ny mikään hoikka ole.. Phyh! :D

Meilläkin poitsu syö nyrkkejä ja hikka on siis parhaimmillaa / pahimmillaan neljä / viis kertaa PÄIVÄSSÄ! Mut ei kyl pulauttele :O et mitä lie.. Refluksia on meillä suvussa, et kulkeeko se sit sillai? ..pisti siis vaan silmään tää refluksi keskustelu ja oon nyt seurannu poitsua, onko oireita sinne suuntaann..

Iltarytmin on saanu kaveri kiinni aika hyvin :) Nukahtaa tässä puol kymmenen - yhdetoista välillä. Joskus nukkuu kaks tuntia, joskus neljä.. Parhaimmillaan nukkunu viis ja puol tuntia! Se oli aikast hienoa :) Puolet siitä nukkus mun vieressä, mut silti :) Hiukan riippuu mitä ollaan päivisin tehty ja miten on saanu nukuttua päiväunia.. Nyt on ollu niin kuuma, et aika kehnosti nukkuu päivisin : /

Mites, ootteko ihan hiljaksiin ko tein kääröt nukkuu vai pidättekö elämän meteliä yllä? Tyyliin imurointia, telkkaria, kännyköissä äänet yms.. :)

Mitenkäs teidän mielialat ja ajatukset? ..mun tarttis varata aika psykologille, ihan vaan selventämään hiukan tätä pääkoppaa. Pelkotiloja on melko paljon..

Mutjuu, jos laittais poitsun sänkyyn ja menis itte perässä unten maille :wave:

*muoks* Niiiih, tosta hiustenlähdöstä, mä ainaki kaljuunnun tätä menoa! :( Joka kerta ko vähääkään koskee hiuksiin, ni lähtee kauhee tuppo : / Ei kiva!

Emby^ ja Nökö 2kk 1vko :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Pikainen päivitys vaan koska oon aivan puhki.

Aamupäivästä noin kello 11 vaihdoin juliukselle vaippaa jossa pissa oli hieman vaaleenpunaista. Asiaa ihmettelin ja soitin neuvolaan josta ohjattiin käymään varmuuden vuoksi lääkärin vastaanotolla. No saimme heti ajan klo 13:00 ja siellä otettiin pissanäyte ja labroja. Pissanäyte positiivinen ja matka jatkui Taysiin lastenpäivystykseen jossa olimme 14:50. Päivystyksessä otettiin kaksi pussi-pissanäytettä, yritettiin kolme kertaa rakkopunktiota ja kerran katetrointia. Katetroinnilla viimein saimme näytteen. Kaikkien näiden hommien jälkeen pääsimme osastolle noin klo 00:30.. Yhdeksän tunnin odotuksen jälkeen.

Poika nyt iv antibiootilla ja vointia seurataan. Yleisvoinniltaan Poika on tähän asti ollut oma iloinen itsensä. Repii sydämestä nähdä toinen nyt kipeänä :(

Nyt menen itse nukkumaan. Voi kuinka ihminen voi olla väsynyt.
 
Täältä toivotellaan pikaista paranemista hemutuksen pikkuselle!!!

Mä oon lueskellu noita refluksi juttuja eilisen illan ja nostan käden ylös silent refluksi vaivoille. Tottahan on, että kaikilla vauvoilla tää vaiva on kun rakenne heikko sulkijalihaksessa. Ne vaivat ei aiheuta lapsessa mitään itkua jatkuvasti. Yöt on rauhallaisia, mutta aamuisin pulauttelee oikeen huolella vanhaa maitoa. Mä nukahdan ite kun poika syö yöllä joten ylisyötän tod näköisesti joka pahentaa. Viime yön syötin niin, että poika makasi kainalossa mun käden päällä ja ei ihan ylttyny ilman avustusta nänniin joten heräsin kun imutti sivusta. Nyt aamu klo 8syötön jälkeen jätin nukkui mun kainaloon pää koholle ja tiedä sitten mistä johtu mut nukkusin ite puoli 10 ja laps nukkuu edelleen. 'Normaalisti' herää 30-45 min tuon ruokailun jälkeen kun nukkunu tasasella. Toki emon kainalossa varmaan nukkuisi vaikka kuinka pitkään.. Muita vaivoja on toi itkuun heräily ja helpotta kun nostaa ylös, tulee röyhy ja laskee takas nukkuu, hikkaa, rohiseva limainen hengitys öisin (ollu koko elämänsä ajan), vanhan maidon pulauttelu aamuisin päivisin pulauttaa normaalimaitoa ja siitä syystä, että syötän vailka näen kaverin olevan täynnä.. Pinniksen kohotus, vaunuihin sama homma ja tarkempaa koholla oloa ruokailun jälkeen. Mä pelkään lähinnä, että ruokatorvi ärtyy niin pahasti, että tästä saadaan kunnon vaiva...

Jaa mitä vielä joo päivisin meillä pidetään elämää ja vauva ei häiriinny edes siitä kun traktori ajaa pihalla vaunujen ohi. Nukkuu missä tahansa mölyssä siis jos ei tule kovaa ja korkealta.. Meidän taloherra on kanssa vanha joten alakerran äänet kuuluu yläkertaan jossa nukkuu. Panko totuttaa kaikkeen kun täällä nitisee ja natisee enkä ala hiipimään kun lapsi on vanhempi..
 
Hemutukselle jaksamisia ja Juliukselle kanssa! :hug: Aika rankka päivä teillä takana.

Hiustenlähdöstä mulla ei lähde nyt lainkaan hiuksia, raskauden aikana lähti tosi paljon, mutta nyt just kun kävin parturissa, niin parturi totesi, ettei minulta lähde nyt yhtään tukkaa ja olen sen itekin huomannut. Hiuksen laatu on muuttunut hentoisemmaksi, kun raskauden aikana oli jotenkin karheampi.

Täällä meni viime yö kivasti, poika meni nukkumaan 22.30 ja heräsi ekan kerran 4.ltä, ei siis edes mitään kitinöitä tuossa välissä, sitten heräs syömään vielä 6.30 ja nukkui siitä sitten 8 asti. Ensi yö onkin sitten varmaan ihan katkonainen kun täällä hehkutan tätä ihanuutta, niin se aina menee :whistle:
Päikkäreitä täällä nukutaan 2 pitkät päivässä, kestoltaan n.3h, parina kertana aamupäivällä nukkunut jopa 4h ulkona. Sitten joskus torkutaan syöttöjen aikana. En tiedä onko paljon vai vähän unta, kun tuntuu silti, että aika paljon hereillä poika, siis tossa keskipäivällä välillä ihan 4 tuntia putkeen...
Poika on iloinen vesseli. Usein täälläkin pulautellaan ja välillä pitää nostaa ja röyhtäyttää. Vatsaa vääntää vielä välillä, se on kyllä jo huomattavasti helpannut, kun kauheesti touhuaa ja potkii jo lattialla.
Kuinka usein teillä pienet syövät päivällä? Vaikka hereillä ollessaan? Kun välillä täällä halutaan tissille hereillä tunninkin päästä edellis kerrasta, tai siis tissi on viimeinen mikä kelpaa, kun ei enää kanniskelu ja tutti auta, niin tissille rauhoittuu. Kun mun äiti sanoi joku kerta, että syötän liian usein, kun poika vääntelehti ja sanoi, että sillä on vatsa liian täynnä...? Noh, tiedä sitten, läheisyyttä kai sitten kaipaa, kun tissille rauhoittuu, mutta pulauttelee kyllä välillä, niin mietein että onko sitten oikeesti ylensyönyt.
Jätkä on tosi pitkä ja tuntuu, että nuo 62cm vaatteetkin käyvät jo liian nafteiksi. Tai lähinnä bodyt. 58cm oli 6vkoa neuvolassa, onko muka 2viikossa kasvanut sitten taas niin kauheesti. Mitä kokoa teillä vaatteet?
Leikkimatto olis jo täällä tarpeen, kun tuo poika tykkää katella kaikkia leluja, yksi suosikki on, esikoisen vanha muovinen leijona, kun sitä näyttää, niin hymy herähtää kasvoille ja sille jutellaan kovasti :heart:
Meillä alkaa onneksi nuo hormooninäpytkin vihdoin lähteä, huh.

Meillä on viikon päästä ristiäiset ja esikoinen on hoksannut nimen jutuistamme ja kertonut sen sitten isovanhemmille :LOL: No, ei kai se niin haittaa, muille ei onneksi ole kertonut.

Tässä pikaista päivitystä täältä =)

jkoo + pikkumies 7,5 vkoa
 
Vaatteista :) Me ollaan nyt tässä viikon - kahden sisällä siirrytty 56:siin :) :heart:

Voi että mää nyt huolestuin tosta refluksi asiasta : / Pitääki soittaa neuvolaan ja keskustella tosta.. Paljon on samoja "tapoja / oireita" mitä siihen kuuluu, mut sit taas kuuluuko se tuohon vauva ikään yms.. Who knows.

Syömisestä, hereillä ollessaan poitsu syö sillai kahden - neljän tunnin välein. Ja voi että kuulkaa! :) On alkanu kaveri nukkumaan yönsä! Ihanaa :D Viime yökin meni 4½ tunnin unilla, sit syötiin ja nukuttiin taas sellanen 2½ tuntia :)

Mut nyt on pakko lähtee vaunuilemaan, ihana ilma!! :cool:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä