Kesäkuun Keijut marraskuussa

Voi hitsiläinen että oon kade teille jo ultrassa käyneille! Onnea paljon hyvistä tuloksista, varmasti aikas kiva fiilis. :) En malttais millään odottaa vielä kymmentä päivää...

Tehdäänkö muuten tämä ultra jo mahan päältä? Kun jostain kuulin, että joskus joutuisi vieläkin ultraamaan alakautta, jos ei näy muuten hyvin. Mulla tulee mies mukaan ultraan, ja jotenkin inhottaa ajatus (vaikka en siis todellakaan tiedä miksi, kyllä se varmasti tietää mitä gynellä normaalisti tehdään :LOL:). Lisäksi yritän pohtia vaatetusvalintojani ultraa varten. Yleensä jos tehdään alatutkimus niin panen mekon, kun sitten ei tarvi ihan täysin alaosattomissa hyppelehtiä vaan voi vaan pöydälle käydessä nostaa helmat tarpeeksi ylös. Mutta mahan päältä ultratessa olisi kivampi kun voisi nostaa vain paidan... (Oon ehkä asunut liian kauan pois Suomesta, kun olen muuttunut näin häveliääksi! :geek:)
 
Onnea kaikille hyviä ultrauutisia saaneille! :) Varmasti todella helpottunut ja onnellinen olo niiden jälkeen. Meillä on ultra huomenna ja kyllä jännittää. :barefoot:

Täällä on huono olo edelleen vahvasti läsnä. Olen tullut nyt sellaiseen tulokseen, että raskausvitamiini pahentaa mun pahaa oloa entisestään. Veikkaan, että kyse on raudasta. Mulla loppu vitskut ja olin pari päivää ilman, jolloin en oksentanut kolmeen päivään. Sitten hain uudet vitskut ja jo oksensin taas olan takaa. Popsin nyt toistaiseksi irtovitskuja (en rautaa!) ja pariin päivään ei ole tarvinnut oksentaa. Katsotaan miten asia etenee...
 
Meillä ultrattiin mahan päältä ja toosi hyvin näkyi, ei mitään ongelmaa, sormetkin pystyi jo laskemaan toisesta kädestä kun hyvässä kuvakulmassa oli ;)

Ei ole ultrattu koskaan alakautta minulla.

Niin ja minulla oli farkut ja t-paita. Kätevä kun housuissa on vetoketju, saa laskettua tarpeeksi alas, bebe kun on niin hirmu alhaalla vielä. Eikä tehty mitään gynen toimenpiteitä, minullakin oli mies mukana eikä tapahtunut mitään häntä järkyttävää :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: pikkutassu17
Onnea kaikille hyviä ultrauutisia saaneille! :) Varmasti todella helpottunut ja onnellinen olo niiden jälkeen. Meillä on ultra huomenna ja kyllä jännittää. :barefoot:

Täällä on huono olo edelleen vahvasti läsnä. Olen tullut nyt sellaiseen tulokseen, että raskausvitamiini pahentaa mun pahaa oloa entisestään. Veikkaan, että kyse on raudasta. Mulla loppu vitskut ja olin pari päivää ilman, jolloin en oksentanut kolmeen päivään. Sitten hain uudet vitskut ja jo oksensin taas olan takaa. Popsin nyt toistaiseksi irtovitskuja (en rautaa!) ja pariin päivään ei ole tarvinnut oksentaa. Katsotaan miten asia etenee...


Mää huomasin saman !! kun olin joskus pari pvää ilman.. ja yleensänoksennus usein onntullut aamupväl jos oon aamul ottanu raskausvitamiinin..tai jos oon ottanu illal ni sit myös n. 30min ni oksennus lentää...

Mikähän siinä on ? mä kävin verta luovuttaa just rv 3+6..menkat ei alkanu aamulla 4+0 ja töissä närästi...tein testin ja olinki raskaana.. kyl sitä säikähti miten se verenluovutus vaikutti... mun hb oli sillo 143..mut ekassa neuvolassa hb oli 122.. söin kaks ekaa pvää verenluovutuksesta saatua rautaa mutta neuvola kielti raudan syömisen ensi viikoilla. en muista syytä..vaikuttiko johonki verenkiertoon tms..
mut onhan tos raskausvitamiinissaki rautaa..
Nyt yritän syödä ja otan vitamiinin miten sattuu päivän aikana.. jännittää se huono olo..mut ennoo halunnu uskoa sitä että pahoinvointi vois johtuu siitä..mut kun säkin Velmis olet saman huomannut niin kai se on niin..hmm..
 
@pikkutassu17 mulla oli 109, eli pikkasen alhaalla. Neuvolassa sanoi kyllä mullekin niin, että alkuraskaudessa ei tartte rautaa, et katsotaan tilanne seuraavassa neuvolassa, joka mulla on varattu viikolle 16.

Ja tosiaan arvailuahan tää on... keksin yhdistää tuohon vitamiiniin kun mun äiti sanoi, että sillä rauta pahensi kaikissa raskauksissa pahoinvointia.
 
Okej.
mä en ajatellu asiaa..ekassa raskaudessa en syönyt vitamiineja.. olin muutenki hyvinvoiva ja huoleton että kaikki menee hyvin.. ja kaikki meni hyvin..lapsi ei sairastellut,koskaan ollut korvatulehdustakaa.
mulla synnytyksen jälkeen hb oli 86 ku litran menetin verta..siksi tässä raskaudessa a tulevassa se asia vähän mietityttää.
 
Mulla lääkäri sanoi ekassa tarkastuksessa kun puhuttiin pahoinvoinnista, että jos on oikein tosi paha olo niin voin ihan hyvin pitää vitamiineista välillä päivän-pari taukoa, koska ne usein pahentaa huonovointisuutta. Mulla ei onneksi oo tullut oksennus kertaakaan (tosin pelkään oksennusta mikä taitaa jotenkin blokata mun sen yökkäysreaktion...), joten oon suht uskollisesti syönyt. Mutta että ihan hyvin voi johtua vitamiineista oksentelu.
 
Mä voisin kokeilla tota kokotaukoa silloin tällöin. Välillä meinaa nimittäin järki lähteä tän pahoinvoinnin kans ja se on aina ihanaa kun siihen saa edes jonkin sortin helpotusta. Mitään lääkkeitä en kuitenkaan halua ottaa, tää on vaan nyt kestettävä tavalla tai toisella. :cautious: Ja sentään pahimpinakin päivinä joku asia on pysynyt sisällä! (y)
 
Tänään tuli doppleri postissa. Aikani yritin kuunnella sydänääniä mutta viuh viuh vain kuului selkeesti eli ilmeisesti istukan ääni.

En vielä hirveenä panikoi, kun monet sanoo, että näillä viikoilla ei välttämättä ääniä kuullu ja vielä kun on tota rasvaa päällä :ROFLMAO: Enkä oo kuullut vielä muualla sydänääniä niin en ole varma mistä kuunnella ja mitä ettii. Yritin kyllä aivan alhaaltakin.

Mutta vinkkejä saa antaa kuunteluun jos jollakin on!

12+0
 
Mä mietin ton hammaskivun kanssa buranaakin mut luin niin ristiriitaisia ohjeita siitä. Toisessa oli et pitkäaikaista käyttöä ei suositella, toisessa ettei ollenkaan. Kärsin sitten. Kovin kipu kesti jotain 7-8 tuntia, toisena päivänä oli paljon lievempää paitsi silloin kun vahingossa purin sillä hampaalla. Kolmantena jo loppui kipuilu. Ehkä siinä itkuisuudessa oli vähän myös stressiä siitä et miten vauvalle käy jos otan jotain lääkettä enkä siksikään halunnut mitään.

Hammaslääkäri sanoi et käytä kipulääkettä mitä olet tottunut käyttämään. En tajunnut kysellä tarkemmin raskauden vaikutuksesta kun tiesin jo et panadol on ainoa sallittu. Yleensä kun mua särkee niin otan buranaa, en kärsi turhan takia kun kipulääkkeitäkin on olemassa. Ja panadol ei yleensä auta mihinkään.

Pikkutassu17, En tiedä puudutuksesta, nyt toi kipu johtui juurihoidosta ja alkoi pari tuntia jälkikäteen. Juuressa voi olla ongelmaa just jos on sekä kylmä että kuuma vihlontaa. Multa tota seurattiin vuosi, vihlonnan sain kuriin voimakkaalla fluorihammastahnalla. Kun juuri oli nyt kuoliossa niin toimenpiteet ei sattunu yhtään. Juurihoidossa yleensä röntgen kuvataan mut nyt ei voinut. Käyn vielä sit tammikuussa hoidossa ja sen jälkeen odotetaan et synnytys on ohi.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Kävin eilen rankalla spinningtunnilla, vähän kyl jänskätti miten maha reagoi sellaseen rääkkiin kun en oo tottunut. Rankkaa oli mut muutamassa minuutissa siitä toipui kun se oli ohi.
 
Heissan kaikille.
Taidan jo uskaltaa hypätä mukaan, ketjua olen jo alusta asti seurannut, mutta jotenkin sitä on vielä niin epäileväinen kaiken sen suhteen, että asiat massussa on hyvin. Viikkoja on nyt 10+1 ja kolmatta odotellaan saapuvaksi. Massussa köllivä kaveri on miehen ja minun ensimmäinen yhteinen, kaksi edellistä lasta ovat aiemmasta liitostani ja noilla naperoilla ikää jo 13v ja 8v. Tämä raskaus on ollut kyllä poikkeuksellinen edellisiin verrattuna. Olen voinut niin järkyttävän pahoin alusta saakka ja töistä olen joutunut olemaan jo jonkin verran pois pahoinvoinnin, oksentelun ja väsymyksen takia. Teen lisäksi pitää päivää 12.5h, joten herkkua ei ole ollut. Odotan vain milloin tämä loppuu. Lisäksi olen ollut aivan hysteerinen sen suhteen, että massussa kaikki hyvin. Varhaisultrassa käyty kahteen kertaan, kun viikot heittivät ja tuolloin massussa todistettavasti pienellä sydän sykki. Nyt odotellaan ensi viikon np-ultraa.

Vieläköhän sinne fb-ryhmään mahtuu, laittelen viestiä ja kokeilen. ;)

Tiedot voi lisätä listaan...

23.5/ Lumpukka/ 36/ Ekks/ 3
 
  • Tykkää
Reactions: Särö78
Ihania ultrakuulumisia! :love:

Minulla oli myös ultra eilen, jännitti ihan hirveesti mut kaikki oli ok. Niskaturvotus oli 0,9mm, tarkemmat luvut saa sitten seuraavalla neuvolakäynnillä tai jos seula hälyttää niin sitten ovat viikon sisällä yhteydessä. Aika rauhallinen kaveri oli masussa, välillä vähän ojenteli käsiä ja jalkojaan. Olin näkevinäni vauvalla pojan vehkeet ja ultrakuvastakin kotona huomasin mut voi tietty olla ihan omaa kuvitelmaa :ROFLMAO: Mut joka tapauksessa poikaolo vahvistui entisestään.

Töissä kerroin lähimmille työkavereille ja olivat tosi yllättyneitä ja onnittelivat kovasti. Pomolle pitäisi kertoa viimeistään huomenna. Kuulin tänään et yksi työkaveri odottaa myös ja vielä samalta osastolta, la kk ennen minua. Hauska yhteensattuma :)

Lapsille kerroin myös kun hain päiväkodista ja voi sitä kysymyksien määrää. Samoten tänään olivat päiväkodissa pulputtaneet vauvasta vähän väliä :whistle:

Laitoin myös viestiä äidille, siskolle ja veljelle ja mies oli tänään kertonut omille vanhemmilleen. Ihanaa kun ei tarvii enää salailla. Oli niin vaikee jutellakaan kenenkään kanssa jos lapset oli kuulolla ja sitten jos näki jotain tuttua joka kysy kuulumisia niin tuntui vähän tyhmältä sanoo et "eipä tässä kummempia..."

Täällä on nt-ultra tehty aina mahan päältä. Syke näkyy paitsi itse kuvassa sykkimässä niin myös semmoisena käyränä. En huomannut kysyä montako kertaa minuutissa, ei merkannut neuvolakorttiinkaan sen tarkemmin, plussalla vaan.

Oon nukkunu viimeset kolme yötä tosi huonosti. Illalla kyllä nukahdan hyvin mmutta jos yöllä herään (esim. itse vessaan tai käyttämään kuopusta potalla) niin menee ihan pyörimiseksi. Sitten iltaisin olen ihan raatona ja menen nukkumaan heti kun saan lapset petiin. Miehenkään kans ei olla paljon kahdenkeskistä aikaa saatu kun menee nuo rytmit niin erilailla. Jospa viikonloppuna saisin ladattua akkuja.

Alamahalla on tuntunut nyt muutamana päivänä pieniä tuntemuksia, istukka on tällä kertaa takana et voisivat hyvinkin jo olla liikkeitä :love:

Hyviä vointeja ja tsemppiä kaikille jotka odottavat vielä ultraan pääsyä!

Särö 12+6
 
  • Tykkää
Reactions: velmis
Mulla ultrattiin lähtökohtaisesti alakautta, ja siitä oli itseasiassa ilmoitus jo kutsussa. Olen huomannut, että mekko on paras siihen hommaan, niin ei ole niin "alaston" olo. Loppujen lopuksi se alakautta ultraminen ei nyt ollut edes niin paha, kun sitä ruutua siinä vaan koko ajan tuijottaa kuitenkin.. joten ei sitä kannata liikaa murehtia!! (y)
Koska pieni oli niin hankalassa asennossa, niin ultrausta tehtiin mulla myös mahan päältä. Mulla oli nyt siis ilmeisesti kohtu kuitenkin vielä niin syvällä, niin paremmat kuvat saatiin sieltä alakautta. Eli taitaa olla ihan tapauskohtaista millä keinolla paras kuva tulee.
 
Heippa,
miekin yritän uskaltaa liittyä mukaan tänne. Toista lasta odotellaan, välissä vaan monta vuotta. Kahdesti on ultrassa pikkuinen nähty, silti mulla ihmeellisiä pelkoja, että mitä jos kaikki ei olekkaan hyvin. Itsenäisyyspäivän jälkeen Np-ultra. Sitten on taas viisaampi monen asian suhteen, ehkä :)

kanelikardemumma 10+2
 
Mukavia ultrauutisia täällä! :) onnea kaikille! ite saa vielä kituuttaa, toivottavasti pian tulis kutsu. Huomenna paukkuu 10 täyteen, mutta en tiedä onko ketään enää kyydissä mukana.

Kuka osais kertoa mulle tuon salmiakin haitan? Ymmärsin alunperin, että ongelma on siinä, että nostaa verenpainetta. Kysyin asiaa neuvolassa, että enkö mä sitten salmiakkia voisi syödä koska mulla on tosi matala verenpaine ollut aina (ja oli neuvolassakin), mutta siunausta ei silti tippunut :D en myöskään saanut mitään selkeää vastausta, mikä salmiakissa hiertää?
 
@sassa7 Eviran suosituksissa sanotaan seuraavaa:

"Lakritsi- ja salmiakkimakeiset sisältävät glysyrritsiiniä, jonka turvallisesta käyttömäärästä ei ole tietoa. Korkea glysyrritsiinipitoisuus nostaa verenpainetta, lisää turvotusta ja voi aiheuttaa keskenmenovaaran ja on mahdollisesti yhteydessä lapsen kehityshäiriöihin. Pienet annokset (esimerkiksi annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia."

Oon itse tämän perusteella pahoina hetkinä suonut itselleni muutaman salmiakin. Mulla se usein vähän helpottaa pahoinvointia. :)
 
Yöllä valvoin 3h ja mietin tulevaa ultraa..
Huomenna tulee rv 12 täyteen <3 <3 ja maanantaina olisi se kauan odotettu NT ultra.
Mutta mites on pitääkö rakko olla täynnä kun sinne menee ? Esikoisesta muistan et sellainen ohje annettiin kun vatsan päältä ultrattiin... alakautta ultratessa kun kävin niin eu ollut siitä erillistä ohjetta. Ja kun varhaisultrass kävin niin kävin sairaalassa vessassa juuri ennen ultraa niin ei ultrassa ole hankala olla.
Unohdin neuvolasta kysyä asiasta. Että jos vatsan päältä ny ultrataa ni vaikutaako se näkymiin paremmin jos pissalla ei juuri ennen ultraa kävisi..hmm
 
pikkutassu17: Naistenklinikalla luki lappu seinässä et kannattas käydä vessassa ennen ultraan menoo. :)

Ja tosta salmiakista, ni luin jostakin artikkelista et salmiakki vois olla yhteydessä autismiin. Eli riski on monella tapaa. Ainut mikä näistä rajoituksista tekee mullekki tiukkaa on nimenomaa salmiakki. Oon sit päätyny sillon tällön syömään keltasia bonbon tikkareita jossa vähän salmiakkijauhetta sisällä. Oisin niin kaikkien mustien ja oikein väkevien karkkien ystävä, mut nyt täytyy yrittää hillitä. Enää suunillee puolivuotta jäljellä :p
 
  • Tykkää
Reactions: pikkutassu17
Tänään tuli doppleri postissa. Aikani yritin kuunnella sydänääniä mutta viuh viuh vain kuului selkeesti eli ilmeisesti istukan ääni.

En vielä hirveenä panikoi, kun monet sanoo, että näillä viikoilla ei välttämättä ääniä kuullu ja vielä kun on tota rasvaa päällä :ROFLMAO: Enkä oo kuullut vielä muualla sydänääniä niin en ole varma mistä kuunnella ja mitä ettii. Yritin kyllä aivan alhaaltakin.

Mutta vinkkejä saa antaa kuunteluun jos jollakin on!

12+0
Tosta dopplerista sen verran, että itellä kuulu äänet viikon yrittämisen jälkeen niin matalalta ku vaa laitteen sai. Semmosen kovemman viuh viuh äänen kohdalla rupee kääntelemään eri kulmiin ni sieltä läheltä yleensä löytyny syke myös.

Ultrassa tuli heti kuva näkyviin, ku vaa laitettii antura vatsalle, selkeesti noi kotidopplerit vähä heikompi tehosia. Mäki saan edelleen joka kerta muutaman minuutin yleensä ettiä ennen ku kuuluu hyvin. :)
 

Yhteistyössä