*** KESÄKUUN KULLANKERÄT *** huhtikuussa

Neuvolakuulumisia tältä aamulta.
Viikkoja on nyt 32+4.

Verenpaine: 122/84 (tähän mennessä ollut aina alle 120/80)
pissa puhdas
hb: 117
sf-mitta: 29
painoa tullut 650g/vko eli yhteensä 11 kg...
Vauva oli pää alaspäin, mutta pää liikkui vielä vähän eli ei ole kiinnittynyt. Sykelukemaa th ei maininnut eikä merkinnyt, sanoi vaan että tasainen syke.

On se kumma kun tuota painoa tulee koko ajan hirveällä viikkotahdilla! Yritän syödä säännöllisesti ja terveellisesti. Välillä toki tulee mässäiltyä ja herkuteltua mut en nyt usko että niin paljoo että painon tarvis noin kauheesti nousta! Päivittäin tulee liikuttua 1,5-vuotiaan pojan kanssa siihen malliin, että illalla tuntee olleensa jaloillaan. Kävelyllä käydään usein tai sitten tulee haravoitua pihassa ja sisälläkin oon melkein koko ajan liikkeessä, että välillä pitää ihan rauhoittua ja istahtaa. Edellisessä raskaudessa painoa tuli yhteensä 12-13kg joten nyt mennään hyvästi yli sen... Eikä mun silloin muistaakseni tarvinnut juurikaan seurata syömisiäni.

tipu 32+4
 
painosta- kun katsoin tarkasti mitä söin, rajoitin sokereitani ja suoloja, niin painoa tuli jumalattomasti 10 viikon ajan. Nyt kun olen antanut mennä ns. läskiksi, eli syön sitä terveellistä ruokaa, sitä epäterveellistä, just sitä mitä tekee mieli ja niin paljon kun haluan, niin painoa tulee saman verran, ellei vähemmän. Veriarvot on samat, olo on yhtä hyvä, ellei henkisesti parempi. Sokereita tottakai yritän katsoa niin, ettei koko ruokavalio koostu munkeista, karkeista ja jäätelöstä, vaan mukana on sitä hedelmäsokeriakin ;) Mulla tullut nyt alkupainosta (joka 65) 11,3kg, näkyy tasan reisissä ja mahassa, takaapäin näytän suhteellisen samalta kuin ennen. Tissitkin painaa ainakin 1kg/kpl :LOL:

Tänään perhevalmennus :heart: jossa 2vko vanha vauva vanhempineen.

Suunniteltiin erittäin vähäalkoholinen piknik tohon meidän lähipuistoon Ullanlinnan ryysiksen sijaan (mies sanoi nirhaavansa ensimmäisen känniläisen joka vähänkin horjahtaa mun suuntaan, ja muistutti vessojen vähyyttä/jonoista). Ruokaa, alkoholitonta skumppaa mulle, miehelle normaalia skumppaa ja pari hyvää erikoisolutta, pelejä ja hyvää seuraa. Nyt samaiselle piknikille on tulossa lähes 20 ihmistä :LOL: Moni perhe, joissa 1-3 vuotiaita lapsia olivat suunnitelleet olevansa kotona, mutta ovat nyt ihan innoissaan B)

Kohta kauppaan ja johonkin lounaalle, NÄLKÄ!

Elppa ja Sika-Vanha-Antsa 35+0
 
Neuvolalääkärillä käyty:
Paino: -100g viime kerrasta
RR 85/61 ei siis ihme että väsyttää ja heikottaa,käski lisäämään suolan käyttöä :eek:
Pissa puhdas
Sf 30cm
Syke 145-155
RT
Kohdunkaula normaali 3cm
Kohdunsuu pikkasen pehmentynyt ja ulkosuu auennut,jotain siis on supistukset saanut aikaan,mutta hyvät on viikot joten ei hätää :)

Meillä ei ole kun kesällä 2v täyttävä poika,mutta välillä kadehdin äitejä joiden lapset on hoidossa :ashamed: etenkin näinä uhmapäivinä :kieh:
No onneksi poika nukkuu vielä kunnon päiväunet (2-3h) niin saa äippäkin vähän huilia.

Munkkitaikina on kohoomassa,nami nami :p

Bamse 34+4
 
Mulle on alkanut tulla jotain ihmeellistä rimakauhua! Oon ihan paniikissa. Viime päivät on menneet murehtiessa, että miten ihmeessä mä pärjään tän lapsen kanssa, miks ihmeessä mä oikein ylipäätään olen halunnut lapsen, ei tästä tuu mitään :ashamed: Mä kun jo niin luulin, että noi ajatukset jäi sinne alkuraskauteen, mutta nyt ne on pinnalla taas. Mieskin alkaa olla jo ihan hermoraunio, kun joutuu kuuntelemaan mun huokailuja. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että mun elämää on jäljellä vain tasan sinne LA:an asti. Joo tiedän, ihan idioottimaista. Mutta minkäs mahtaa.... |O :headwall:
 
Syntymäviesteistä: Onko kellään tietoa sivustoista tmv. missä olisi valmiiksi keksittyjä runonpoikasia syntymän jälkeen laitettavaksi tutuille/sukulaisille? Esim. "Yön tähdet tuikkivat, aurinko nousi yksin perheeseemme klo 03.39 ja toi pienen pojan....jne"

Olis kiva jo nyt vähän katsella valmiiksi, eihän sitä tiedä koska se lähtö oikeasti tulee. Ei siinä kuule meikäläisen runosuoni kulje mihinkään suuntaan synnytyksen jälkeen. Mieheltä lähtee varmaan viestiä tyyliin "IHMINEN! ELOSSA!" - eli siihenkään en luottais ;)

 
tuolta tuokokuisten ketjusta kävin kaappaamassa, kun yks päivä siellä kävin, ja just joku näitä siellä kyseli. Jossain sivun 65-67 tienoilla oli vielä lisää, käykääpä tutkimassa..

Elämä hentoinen syntyi toiveesta äidin ja isän,
antaen näin meille suuren valoisan lisän.
Lahjoista arvokkain ____(pvm) syliin siirtyi,
___cm ___kg tytölle/pojalle piirtyi.

Kymmenen pientä varvasta, pienen pientä ja somaa.
Kymmenen pientä sormea, pienen tytön/pojan ikiomaa.
Kaksi on silmää, nenä ja suu. Hui! Kuinka siihen rakastuu.
On kodissa uusi kukka, tyttönen/poikanen silkkitukka.

Pienen pienissä töppösissä onni taloon tuotiin,
poika-/tyttövauvan hymyssä ilo arkeen suotiin!
 
Moi,

Elppa, en nyt varsinaisia sivustoja muista, mutta tämän seuraavan bongasin ja tallentelin puhelimeen valmiiksi jokin aika sitten:

"On jalassaan sillä pienoinen sukka, tuntuu poskea vasten hentoinen nukka.
Silmät on isän ja äidiltä tukka, elämään x.x.2008 klo xx:xx puhjennut kukka.
Siniseen/Punaiseen nuttuun xx senttiä puen, kortista xxxx g painaneen luen.
Pian jatkamme elämää kotiutuen, ilmoitamme kun on aika vierailujen."

-A- 35+0
 
Mulla täällä hermo jatkaa kiristymistään... oikein itteekin välillä hirvittää! :ashamed:
Mikähän tähän auttais?? Päivä tai kax jossain TODELLA kaukana vai onkohan niin, että tämä ei tästä hellitä ennen kuin on taas hormoonit jossakin järjestyksessä?? :/
 
Ihania viestimalleja! Joillakin se runosuoni pulppuaa näköjään meidän muidenkin edestä :)

Mullakin oli eilen neuvola, tässä tilannepäivitys 33+3:

Paino +350g/vko
Turvotus +/-
RR 123/80
Pissa puhdas
Sf-mitta 30 cm
Tarjonta RT (jeee!!)
Syke 135+
Liikkeet ++

Hyvältä siis näyttää. Etenkin tuosta vauvan asennosta olin aivan onnessani: viimeksi se jäi vähän epäselväksi ja ehdin tietysti jo asiasta hätäilemään :ashamed: Mutta nyt siis ollaan pää menosuuntaan ja aika alhaalla jo, hyvä hyvä!

Myös painonkehitys onneksi normalisoitui vaihteeksi. Kyllä toi +350 g/vko kuulostaa paljon paremmalta kuin edellinen +1000 g/vko (tuli jo kylmä hiki otsalle, kun mietin mihin lukemiin sillä tahdilla yltää juhannukseen mennessä). Nähtävästi ainakaan mulla paino ei välttämättä kehity koko ajan tasaisesti vaan välillä tulee jotain kasvuspurtteja. Onneksi näin =)

Meilläkin on tänään perhevalmennus klo 16, saapas nähdä ollaanko Elpan kanssa samassa ryhmässä!

Pyöreää Vappua kaikille pallomahoille :heart:

Tintti ja vauveli 33+4
 
Argh..

Tässä odottelen, että neuvolasta tulee yks utelias akka kylään.
Joku VaVu juttu, eli siis vastavuoroinen vaikutus vauvaan...
Kertoo mulle vauvan kanssa elämisestä yms.. Turhaa!!! :kieh:
Ja kivasti laitettu lappuun, että: "klo 14 jälkeen..."
Mä mikään päivystävä neiti täällä jaksa olla...
Piti siivotakin pikapikaa, etteivät katso etten oo huono kasvattaja jo valmiiksi..

Päivä alkoi ihanasti päänsäryllä, huoh... panadolkaan ei auta.
Onneksi meni ohi tossa siivotessa.
Nyt mä tässä odottelen sitä akkaa vaan..

Vointeja mammat!

Vivvi :heart: "Ilmari" 34+2
 
heippa

Tanaan oli sit neuvola aamusta.
verenpaine 126/70.
vaavin syke 146.
sf 35

Rautatabletteja kyselin kun aina niin vasy ja kolme viikoa sitten hemoglobiini oli 118. Silloin kaski syoda vaan semmoista ruokaa jossa rautaa. Nyt otti uuden verinaytteen ja sanoi et kirjoittavat mulle reseptin ja sen voin hakea sit kylan laakariasemalta.
Vauva oli sitten paattanyt kaantya toisin pain joten paa ylhaalla. Ma eilen ihmetelinkin kun rinnan alla kova pallo ja mun mielesta aivan paan kokoinen. Eli seuraavan kerran naen neuvolan tatia kun tulee jopa kotona kaymaan. Silla kun on aina torstaisin vastaanotto viereisessa kylassa ja sit tullessa poikkeaa tassa meilla. Aivan hyva niin ei tarvi itse lahta linja-autolla reissaileen. Eli seuraavan kertaan on sit kolme viikkoa. Kuulemma siihen asti vauvalla on aikaa kaantya takas paa alaspain. En tieda mita sitten, koittavat kaantaa?
Taaskaan ei punninnut joten en tieda tarkkaan paljonko paino on noussut. Itse sen vaan tiedan et kaikki paino on tossa mahassa, reidet ja peppu pysynyt samana. On vaan niin valtava tama maha.
Vaan nyt paiva unille, ei vaan yhtaan jaksa tehda mitaan
 
Tääl on niin ihana ilma ollu +24 astetta B) jotta ulkon istuessain nostin paidan masun eest pois ja annoin masulle ja vaaville myös aurinkoo :D
Het alko sellain mylläys etttä...tais näkymät pienel muuttuu valosemmaks hetkellisesti.
Eskarilaine kyl meinas et vaavil tuli kuuma.

AadaOlavi 33+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja ursulainen:
Tääl on niin ihana ilma ollu +24 astetta B) jotta ulkon istuessain nostin paidan masun eest pois ja annoin masulle ja vaaville myös aurinkoo :D
Het alko sellain mylläys etttä...tais näkymät pienel muuttuu valosemmaks hetkellisesti.
Eskarilaine kyl meinas et vaavil tuli kuuma.

AadaOlavi 33+4
Älä ny kiehauta sitä siellä :LOL:
 
ikionnellinen
Aah ihanaa arskaa B) Koko päivän oon ollut ulkoilemassa ja kaupungilla, nyt oon aivan nakit muusilla :D
Ostin hoitotason sängyn päälle,ja vähän pöksyjä vaaville :heart:
Just syötiin miehen kanssa napa täyteen ruokaa ja nyt kohta alan pilkkimään, väääsyttäää |O
Huomenna kaverin luona tiedossa munkkitalkoot, ja sitten ei kun sima jääkaappiin niin siitä se vapun vietto alkaa, nam! :p
Perjantaina neuvola vasta. Vaavin asennosta ei mitään hajua, potkuja tulee sinne sun tänne...

Hyviä vappuja kaikille :flower:
Ikionnellinen 33+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Mulle on alkanut tulla jotain ihmeellistä rimakauhua! Oon ihan paniikissa. Viime päivät on menneet murehtiessa, että miten ihmeessä mä pärjään tän lapsen kanssa, miks ihmeessä mä oikein ylipäätään olen halunnut lapsen, ei tästä tuu mitään :ashamed: Mä kun jo niin luulin, että noi ajatukset jäi sinne alkuraskauteen, mutta nyt ne on pinnalla taas. Mieskin alkaa olla jo ihan hermoraunio, kun joutuu kuuntelemaan mun huokailuja. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että mun elämää on jäljellä vain tasan sinne LA:an asti. Joo tiedän, ihan idioottimaista. Mutta minkäs mahtaa.... |O :headwall:
Miulla on välillä ihan samanlainen fiilis, kai sekin sit normaalia on ku "vapaat" päivät vähenee
:whistle:

Tänään kävin sit synnärisairaalan valmennuksessa. Oli kyllä mielestäni hyvä ja hyödyllinen käynti, helpottunein mielin voin olla taas vähän aikaa :D Jäi kyl tuon takia neuvolan perhevalmennus välistä, aiheena siellä olisi ollu vanhemmuuteen kasvu.

ursulainen saanut nauttia jo ihan helteistä, ihanaa :heart: Tulis tännekki! Huomen pitäis olla +18 ja pilvetöntä, saa nähdä.

Hyvää vappua kaikille! (jos en huomenna kerkee tulla mitään kirjottelemaan)

Menhit ja Ella(viljami) rv 35+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Mulle on alkanut tulla jotain ihmeellistä rimakauhua! Oon ihan paniikissa. Viime päivät on menneet murehtiessa, että miten ihmeessä mä pärjään tän lapsen kanssa, miks ihmeessä mä oikein ylipäätään olen halunnut lapsen, ei tästä tuu mitään :ashamed: Mä kun jo niin luulin, että noi ajatukset jäi sinne alkuraskauteen, mutta nyt ne on pinnalla taas. Mieskin alkaa olla jo ihan hermoraunio, kun joutuu kuuntelemaan mun huokailuja. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että mun elämää on jäljellä vain tasan sinne LA:an asti. Joo tiedän, ihan idioottimaista. Mutta minkäs mahtaa.... |O :headwall:
Miulla on välillä ihan samanlainen fiilis, kai sekin sit normaalia on ku "vapaat" päivät vähenee :whistle:
No hyvä että jollain muullakin on samansuuntaisia ajatuksia. Arvelinkin, että tää on jossain määrin ihan normaalia. Jostain luin, että erityisesti, jos kyseessä on ensimmäinen raskaus, alkuraskauteen liittyy aikuistumisen kriisin viimeinen vaihe. Mulla näköjään vaan ajoittuu loppuraskauteen =) No, sitten kun on kädet täynnä nyyttiä, niin tuskin enää ehtii tällaisia pohtia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Mulle on alkanut tulla jotain ihmeellistä rimakauhua! Oon ihan paniikissa. Viime päivät on menneet murehtiessa, että miten ihmeessä mä pärjään tän lapsen kanssa, miks ihmeessä mä oikein ylipäätään olen halunnut lapsen, ei tästä tuu mitään :ashamed: Mä kun jo niin luulin, että noi ajatukset jäi sinne alkuraskauteen, mutta nyt ne on pinnalla taas. Mieskin alkaa olla jo ihan hermoraunio, kun joutuu kuuntelemaan mun huokailuja. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että mun elämää on jäljellä vain tasan sinne LA:an asti. Joo tiedän, ihan idioottimaista. Mutta minkäs mahtaa.... |O :headwall:
Miulla on välillä ihan samanlainen fiilis, kai sekin sit normaalia on ku "vapaat" päivät vähenee :whistle:
No hyvä että jollain muullakin on samansuuntaisia ajatuksia. Arvelinkin, että tää on jossain määrin ihan normaalia. Jostain luin, että erityisesti, jos kyseessä on ensimmäinen raskaus, alkuraskauteen liittyy aikuistumisen kriisin viimeinen vaihe. Mulla näköjään vaan ajoittuu loppuraskauteen =) No, sitten kun on kädet täynnä nyyttiä, niin tuskin enää ehtii tällaisia pohtia.
Ihan normaalilta se kuulostaa. Hyvä kasvaa siihen vauvaan nyt, kun on aikaa sitä miettiä. Vaikka muistan omasta kokemuksesta, että se ei ollut helppoa aikaa. Se kasvaminen äidiksi vie todella aikaa. Eikä oikeesti ole mikään helpoin kasvamisprosessi. Miehet ei kasva isäksi, kuin vasta sitten kun he näkee sen lapsen. (Ainakaan minun mies)Hän kyllä odotti lasta innolla, mutta vasta kun lapsi oli maailmassa, hän todella tajus, että sekö on oikeesti hänen. Että hänkin on sitä samalla tavalla odottanut, vaikka ei fyysisesti.. Voimia teille kumpaisellekin!!
 
Voi, miten nostalginen olo tulee, kun lukee teidän ensiodottajien paniikinsekaisista hämmennyksen tunteista. Uskokaa tai älkää... kyllä se siitä :whistle: Kyllä äiti (ja isä ) osaa lastaan hoitaa. Ja jos nyt ei suorilta kaikki luonnistu, niin yrityksen ja erehdyksen kautta sitä oppii... ihan varmasti. No panic :hug:
 
No tuo onkin yksi asia, jolla yritän itseäni rauhoittaa...että ei se vauva-/lapsiarki voi NIIN kamalaa ja vaikeaa (pelkästään) olla, kun kerran useammat vanhemmat tekevät niitä pienokaisia enemmänkin =)
 

Yhteistyössä