~Kesäkuun kullannuput 2010~

Ihania kuvia vauvoista! :heart:

Onnittelut vielä "mattimyöhäisille" vauvaantuneille!! ;) :flower:

Tämä äiskä otti tänään pienen irtioton ja kävi parin tunnin täydellisessä kasvohoidossa!! Sain sellaisen lahjakortin mieheltä jo joululahjaksi ja piti se käyttää ennen synnytystä, mutta en saanut aikaa... Ihana silti näin päin, pientä hemmottelua arkeen! Vaikka onhan toi vaaveli yhtä hemmottelua mulle, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan... Olin sitten kolmisen tuntia poissa kotota ja tunsin huonoa omaatuntoa, vaikka täällä oli kaikki hienosti ja isi oli syöttänyt pienen tissimaidolla pullosta hyvällä menestyksellä! :)

Kiitoksia muuten kannustavista kommenteista vaavin kanssa liikkumisen suhteen! Jaahas, ja taasen tissille... Oli muutakin, mutta palailen... :)

Tässä vielä pari kuvaa meidän tytöstä kaksiviikkoisena. Taitaa alkaa lähennellä kolminumeroista lukua hänestä otettujen kuvien määrä...:heart:





muoks. Shawne & Baby Girl 3 weeks
 
SisunÄiskä: Onnea tytöstä ja tsemppiä pumppuhommiin :flower:

Maira: Täällä kanssa kokeiltu sitä kivointa S:ää ja hyvin sujunut, ei siinä tarvitse nykysääntöjen mukaan odottaa edes vuodon loppumista, näin olen ymmärtänyt. Mulla nyt ei ollutkaan tosin mitään repeämiä eikä tikkejä. Esikoisesta oli molemmat ja silti hyvin meni jo kolme viikkoa synnytyksestä. Mulla alkoi viimeksi 2 kk synnytyksestä menkat, vaikka täysimetin, hope ei nyt ala! Tulin niiiiiin kiukkuiseksi kun imetys- ja menkkahormonit kohtasivat.

Ihania kuvia taasen olette laittaneet. Meillä toinen repale ei edes näköjään tule niin usein kuvatuksi kuin tuo esikoinen, pitää ryhdistäytyä ja alkaa ottelemaan niitä kuvia ;)

Tänään oli jälkitarkastus ja kaikki hyvin. Innolla odotan pääseväni huomenna uimaan mökille :) Niin ja todellakin iso kiitos tuosta kapalovinkistä, tänään nukuttiin jo kolme tuntia päiväunia pisimmillään ja pari lyhyempää pätkää.

Jaksuja helteisiin ja ihanaa vauva-arkea, tää tyttö ja poijjaat suuntaa huomenaamulla itäiseen Suomeen B)
 
Ole hyvä vaan Unna, nettiosoitteen puolesta! :) Tosi kiva, että kapalosta näyttää olevan hyötyä. Meilläkin tänään väläyteltiin hymyä kapalossa. :) Tiedä sit oliko oikea hymy vielä, mutta ainakin tyttö vaikutti onnelliselta muutenkin. Elikkä kiitostapukkaa täältäkin vinkin antaneille!!
 
Yleisesti liikkumisesta kun puhe oli, niin me ollaan menossa perheellä powerparkkiin huomenna! :D Kato ku lapset haluaa, ei me muuten... ;) Äiti, isäpuoli ja pikkuveikka lähtee kans joten saadaan nöttis ilmastoituun autoon matkaamaan ja mummo saa lykkiä vaunuja puistossa joten pääsen veikan kanssa laitteisiin.. :) Että voi aikuista ihmistä lapsettaa.. :p
 
Taisipa tuo onnistua! Olen vaan aikas arka kans laittamaan nettiin kuvia, vaikka nuo pitäisi kai poistus tuolta Aijaasta jollain aikavälillä, mutta silti.
Tuossa kuvassa siis ollaan sairaalassa vielä ja poika on vajaa parin päivän vanha.
Ei ole näemmä kauhean tarkka kuva ja tuli vähän liian isona, mutta anyway.
Halusin jonkun tällaisen kuvan laittaa missä näkyy tuo vaalea tukka, sitä ihmettelivät sairaalassa aina hoitajatkin.
JonnaH:n Leo:lla taitaa olla vaale tukka kanssa? Muutenkin meidän pojat on aikas paljon saman näköisiä. Tästä kuvasta ei ehkä näe, mutta tuosta laittamastasi kuvasta tuli mieleen, että melkein kuin meidän poika. Vaikka kaikki vauvat ovat kuitenkin oman näköisiänsä vaikka paljon onkin samoja piirteitä näin pienenä.
En ole ehtinyt kommentoimaan mutta olen sentään kerinnyt lukemaan tämän ketjun.
Täällä aika menee nopeasti.
Imetys ei sitten oikein lähtenyt alkuvaikeuksien takia käyntiin kunnolla, joten pääasiassa korvikkeella mennään. Nyt kun poika osaa jo hyvin imeä rinnastakin niin ei sitä maitoa tule niin paljoa kun tarviis, mutta hyvä, että edes jotain. Joten välillä imetän kun hän malttaa ja välillä pumppaan. Mutta pumpulla tulee tosi pieniä määriä. Vaikka sitä maitoa kuitenkin, esim puristamalla rinnasta vielä tulis.

Onko teidän vauvoilla näppyjä paljon? Meidän pojalle tuli hormoninäpyt heti ekalla viikolla.
Lähtivät jo vähän jo poiskin, mutta nyt on koko pää, kaula, niska ja päänahka täyttä pientä näppyä. Neuvolassa oli sitä mieltä, että ihan hormoninäppyjä on. Tietty tämä helle tuo noita kans esiin ehkä enemmän. Mutta kai ne siitä lähtevät pois, on vaan hurjan näköistä.

Me ollaan menty menoja ihan kans reilusti pienestä pitäen, siis kaupoissa yms.
Mutta yöreissua ei olla vielä tehty, eikä lähdetty mökille käymään. Mutta ehkä pian.
Harmi vaan näillä helteillä kun ei saa uida vielä. Jälkitarkastus VASTA 10.8. :(

Ristiäiset päätettiin pitää mutta saatiin pappi vasta 22.8. no ehtiihän sitä sittenkin.
Mahdollisimman pienimuotoisesti mennään ja helpoimman kautta, eli mennään vanhempieni luokse ja yhdessä varmaan tarjottaviakin tehdään. Eikä tule kuin ihan lähiperheet paikalle. Ei stressiä näistä oteta.

Nyt tuli paljon tekstiä, kun harvoin saa aikaiseksi kirjoittaa ja poikakin sattui juuri sopivasti nukkumaan ulkona vaunuissa näinkin pitkään :)
Nyt helteillä tuntuu että päivällä nukkuu vaan pieniä pätkiä.
Yöllä nukkuu sängyssä välillä sellaisia 4 tunnin rupeamia, ihan kiva. Eli yhdellä yösyötöllä selvitään nytten. Pitäisi taas yrittää laittaa omaankin sänkyyn nukkumaan, että ei ihan opi tuohon vieressä olemiseen. Omassa sängyssä vaan tuntui nukkuvan lyhyempiä pätkiä. Mutta katsotaan...

Onnea vielä vauvansa saaneille! :flower:

Selviämistä helteisiin!!!

T.Ripe ja Elvis-poika reilu 5 viikkoa :heart:

ps. virallinen nimi päätetty, mutta olkoon vielä täällä salaisuus
 
Joo..ensin meni päivät vaan syötellessä ja nyt alkaa mennä pojalle viihdykettä keksiessä. On alkanut ihan hirveästi katselemaan ympäristöä ja kannattelee sylissä päätä pystyssä, saa olla tarkkana vahtina, ettei yhtäkkiä heitä sitä johonkin suuntaan. Pitää tottakai vielä tukea. Hirveä kohkaaminen koko ajan :D Ilmeisesti syöminen ei vaan ole enään se kivoin juttu.

Kyllä muuten pelästyin toissa päivänä kun poitsu oli sohvalla torkkumassa ja itse kulman takana keittiössä käymässä. Kuului pari ähkintää, ajattelin että heräsi ja kun menin paikalle oli tämä jotenkin mönkinyt ihan reunalle. Hyvä ettei pudonnut :eek: Hyvä herätys että hän liikkuu jo sen verran että pitää vahtia ihan koko ajan.

Jee!! täällä sataa =) Ja näyttää pilvet siltä ettei ihan heti lopukaan.

Ainiin, kun käytiin päivystyksessä flunssan kanssa, lääkäri oli sitä mieltä olisi vähän sammasta. No ollaan sitten pyyhitty puolukkamehulla tai sitruunamehulla ja pojan mielestä ne maistuu hyvälle, uskomatonta :D

Miumiu&poika 6vkoa 1pvä
 
Huomenia mamit ja mukulat!

Ripe on meidän Leolla tosiaan vaalea tukka ja niinhän nuo pojat näyttävät tosiaan aika samanlaisilta :)

Finneiltä näyttäviä näppylöitä on ilmaantunut täälläkin pojalle poskiin. Toivottavasti eivät siitä muualle leviä. Katselin vauvanhoito-oppaasta ihonhoito-ohjeita ja siinä tuntui kaikkiin näppylöihin olevan ohjeena, että katoavat itsestään. Olen laittanut noihin näppyihin perusvoidetta, joka tuntuu vähän auttavan.

Imetysyöpukua minäkin kaipailisin ja olen ajatellut tilata Hot Milkin pyjaman, jossa on tuollainen tukevan näköinen imetystoppimainen yläosa. Olen vaan vähän arka tilailemaan netistä vaatteita, kun tuntuu, että aina tulee vääriä kokoja tai muuten sellaisia malleja jotka ei meikäläiselle istu. Harmittaa kun imetysvaatteita tuntuu olevan tosi vähän kaupoissa myynnissä, mun pitäisi aina päästä hiplailemaan ja kokeilemaan kaikkea.

Miumiu onneksi ei tenava pudonnut. Meillä kanssa möyritään siihen malliin, että ei kovin kauaksi aikaa parane yksin jättää. Leo kannattelee jo hienosti päätään mahallaan ollessa ja kovasti potkii jaloilla vauhtia.:)

Eilen vietettiin pojan kanssa melkein koko päivä Jumbossa ja shoppailtiin alennusmyynneissä. Oli ihanan viileää. Tuota kappakeskuksessa hengailua voisi harrastaa näin helteillä enemmänkin, jos lompakko kestäisi. Tosin paljon mitään ei kyllä tullut ostettua, kun vietin varmaan enemmän aikaa lastenhoitohuoneessa, kuin kaupoissa.

Jonna & Leo 3 viikkoa
 
Pitikin just valittaa, että miten voi olla niin huonosti imetysvaatteita! Aika ihmeellistä jos ei se bisnes kannata.
Tilasin just (kalliin) Boobin imetysmekon netistä, kun en muuta löytänyt. Mutta on se kyllä sitten nättikin:)

Täällä on hormoninäpyt menossa jo ohi. Jos näyttävät ärtyneiltä, meillä auttoi punoitukseen kun laitoin ihan vähän Bebanthenia. Muistaakseni pian tämän jälkeen katosivat ihan kokonaan. Vaikka taitaa olla suositus että antaisi näppyjen olla ihan rauhassa :ashamed:

Pitäisköhän sitten hommata se sitteri, niin olis joku turvallinen paikka mihin laskea pikkuinen. Sohva on nyt boikotissa :D
 
Moi :)

Me täällä kuumuuteen läkähdytään.. kamalaa kyllä.
Muuten menee hyvin :) Esikkokin tykkää veikasta eikä oo kamalan paljon mustiskaan :) hyvä niin..

Viimeyönä poikanen nukkui 6h putkeen :) luksusta..sit söi ja nukkui vielä lisää :) esikko kun heräs 2h välein aina... nimestä vaan on vaan vääntöä.. ei varmaan ikinä sopivaa keksitä mikä miellyttäis kumpaakin.. kutsumanimi siis vielä hakusessa, muut on jo päätetty :D

Aika hyvin tuo 2v suostuu seisomaan seisomalaudalla :) luulin, ettei seisois, mut kun ei mihinkään kamalan pitkälle lähde, niin seisoo oikein hyvin :)

Varattiin kirkkokin, että mentäis miehen kans naimisiin ens kesänä :) mukavaa kyllä, vaikka jännittääkin kovasti..

Täällä kans jo möngitään niin, ettei ihan reunalle voi jättää.. viuhtoo käsillä ja jaloilla ja venyttelee, että vahingossa menee kyljelleen jo helposti :D et ei uskalla tälläkään ihan sängyn laidalle jättää :)

Vähän on jääny vähälle palstan lukeminen, et ei oikeen osaa kommentoida muitten juttuja.. mut jaksamisia muillekkin helteesssä ja vauvan kanssa :)

Anzzu ja ukkeli 22 päivää
 
Imetysvaatteista: Isabella Oliverilla on FINAL SALE! Suosittelen: isabellaoliver.com --> Maternity --> nursing. Oon niin rakastunut noihin IO vaatteisiin, etten oikein enää muita pidäkään...
Esim. nyt päällä tää:
http://www.isabellaoliver.com/maternity-clothes/eu/100/maternity-tops/TP078.html

Hirmu näppärä tunika imetyksessä HotMilkin imetysliivien kanssa! Eikä mun mielestä näytä mammavaatteelta. Joku muu voi olla toista mieltä, but I don't care!

HotMilkin liivejä ja imetysyöpaitoja (mulla on melkein noi kaikki mallit, eli jos joku kaipaa käyttökokemuksia niin voi kysyä) saa --> www.nursingbra-shop.co.uk Tosi nopea toimitus ja ystävällinen asiakaspalvelu! Jos vertaa Suomessa Bebesin hintoihin, niin säästää kyllä huimasti! Tuolta myös sitä paljon puhuttua Bravadoa! Suosittelen Body Silk Seamless -liivejä!

Boobia olen tilannut eBaystä: www.ebay.co.uk. Tuolla Brittien ebayssä joku myyjä myy hirveesti uusia Boobin imetysvaatteita törkeen halvalla. Hakusanaksi Boob maternity tms.

Ekassa raskaudessa mulla oli jonkin verran Mamaliciousin imetysvaatteita ja H&M:n, mutta ne on suoraan sanottuna ihan p*skoja ja kulahtaa välittömästi. En tykännyt yhtään.

Siitä Glamourmomista mulla ei oo kokemusta. Jotkut on sitä kehuneet...

Oon ostanu myös kesäksi pitkiä ribbitoppeja avaralla kaula-aukolla. Ne käy hyvin myös imetykseen, mutta kun tarpeeksi monta kertaa sitä kaula-aukkoa venyttää niin... Onneks on HotMilkin superihanat rintsikat alla, ni ei haittaa vaikka vähän vilkkuu. ;)

Hormoninäpyistä
Esikoisella ei ollut yhden ainuttakaan, mutta Pyryllä on kasvoissa jonkin verran. En oo mitenkään niitä hoitanut. Eivät näytä yhtään kipeiltä ja on alkanu jo vähentyä...

Mä oon sitten kivassa kesäflunssassa! Onneks kukaan muu perheestä ei sairastunut ja mullakin tää on tosi "lempeä" flunssa. Vähän lämpöä, kurkku karhea, nenä vuotaa. Parissa päivässä menee ohi.

Ristiäisvalmistelut jo hyvällä mallilla. Kutsut suurimmaksi osaksi lähetetty (lähetetään osalle sähköinen kutsu ja osalle ihan kortti), vastuualueet tarjottavien osalta sumplittu ja asuntoa vähän korjailtu. Meidän piha on niin jumalattoman kaunis nyt kun on istutukset (joo ollaan miehen kanssa niitä mm. keskellä yötä laitettu maahan) laitettu, että voisin vaan istua tossa terassilla ihailemassa niitä. No, ihailen meidän vauvaa täällä sisällä ihan mielellään. Pyry nauttii ihan suunnattomasti, kun saa olla pystyasennossa mun mahan päällä ja varata jaloilleen. Uskomattomat voimat on pikkumiehellä! Kovasti jo liikkuu ja meillehän sanottiin jo parin viikon neuvolassa, että ei saa jättää yksin mihinkään... Saattaa nimittäin tippua! Yksi läheltäpiti -tilanne on ollut, mutta onneksi ehdin paikalle ennen vahinkoa! Rytmit on edelleen aika kivat; yöllä nukutaan ja herätään pari kertaa syömään, päivisin syödään n. 2-3 tunnin välein ja joissain väleissä nukutaan. Illat on edelleen rankimpia, kun vatsaa kipristää ja se iso lasti on tulossa. KuplaStop varmaan jonkin verran helpottaa, mutta ei se kivaa oo kuitenkaan. :( Onneksi se kakkarytmi on hiukan asettunut, eikä joka vaippaan tee kakkoja. N. 2 kakkavaippaa tulee nykyään päivässä, mikä on ihan jees. Esikoinenhan kakkas kerran viikossa. :eek: Nykyään onkin sitten ummetusta... Ehkäpä nyt lopettelen, ettei mee ihan kakkahommiksi.

MP & Pyry viikon vajaa 2kk
 
Anzzu: Onnea kirkon varaamisesta! Meidän piti mennä tänä kesänä naimisiin, mutta kun tuli tuo raskaus... En halua olla raskaana tai juuri synnyttänyt mennessäni naimisiin. Eli meidänkin häät ehkä jo ens kesänä. :D
 
Täällä vielä mattimyöhäinen ilmoittautuu. Poika syntyi 38 tuntia lapsiveden menon jälkeen hätäsektiolla 8.7. Paino oli 4290 g ja pituus 53 cm. Hätäsektioon jouduttiin vaikka kohdunsuu oli auki jo 9 cm, koska vauvan syke oli pitkään aivan liian korkea (noin 190) ja mikroverinäytteiden ph ja happi olivat huonot.

Poika joutuikin syntymänsä jälkeen lastenosastolle happi- ja antibioottihoitoon. Kotihoitoon pääsi maanantaina mutta vielä keskiviikkoon asti piti käydä illoin aamuin antibiooteilla osastolla. Itse pääsin kotiin jo sunnuntaina vaikka hemoglobiini olikin vain 83. Vointi oli hyvä, joten sain luvan lähteä.
 
Onnea masuasukki pojasta :)

Siulla vähän samanlainen synnytys kun miulla :/ Mut onneks lopputulos on mitä parhain kuitenkin ja terve nyt :) poika syö hyvin ja kasvaa vauhdilla.. :)

Huomenna taas vieraita tulossa.. tosin esikolle pidetään synttärikestit vähän myöhässä.. kummit ja tädit ja mummot tulee onneksi vain vieraiksi :) kaverit kävi tässä viikolla ja oli aikamoista menoa 4kpl 2 vuotiasta ja yks 4 vuotias ja muutama vauva :D mut selvittiin siitäkin.. hih

Eipä ihmeempiä.. samaa arkea vain... kamala yö oli takana.. ei meinannut poika rauhottua oikein nukkumaan.. mut aamulla sain sit vähän nukkua ku mies vahti muksuja muutaman tunnin, niin nyt ei taas väsytä :)

Anzzu ja poika 23 päivää
 
Terveisiä mökiltä. :) Lähdettiin maanantaina karkuun hellettä ja keskiviikkona vaan pikaisesti piipahdettiin neuvolassa. Milla kasvaa silmissä. Oli jo 5570g ja 57cm, pipo 41,5cm. Painon ja päänympäryksen suhteen ollaan jo käyrillä, pituus ihan himpun verran käyrän alapuolella.

Saatiin sitten rokotteetkin, se normaali 3kk rokotus ja siihen päälle rotavirus ja se tutkimusrokote. Pikkuisen tyttöä kiukutti keskiviikko-iltana, mutta onneksi sitten yönsä nukkui makoisasti. :D

Kuuma on täälläkin mutta onneksi ollaan saaressa ja järvi vieressä niin sinne voi pulahtaa. Ärsyttää vaan tuo tuttipullojen pesu kun ei juoksevaan vettä ole. Kauhea homma kantaa saunalta tiskivesi, ja huudella ämpärissä. Keittovesi on mantereelta tuotua hanavettä. Ei neiti ainakaan toistaiseksi ole järvivedestä pöpöjä saanut. :)

Onnea vauvautuneille, aletaankos kaikki olla jo nyytit saatu? :heart: :flower: :heart:

Jospa sitä uimaan kohta pääsisi kun avokki tulee kaupasta. :)

Helleterveisin, mipsu ja Milla
 
Imetysvaatteita voisi minusta olla helpomminkin saatavilla, kuin netistä tai erikoiskaupoista. Voi olla että kuvittelen, mutta H&M:n laatu tuntuu olevan mammavaatteissa vielä huonompi kuin muuten.

Olipa mukava päivä eilen :) Oltiin koko perhe kaupungilla, puistossa ja nähtiin kavereita rannalla. Poika oli kiltisti ja taas touhupäivän jälkeen tuli oikein erinomaisesti nukuttu yö. Taitaa ihan pikkuisetkin tarvita aktiviteetteja niin voi hyvin ja nukkuu paremmin.

Tänään aamulla sain pojalta oikein leveän hymyn =) Hymyntapaisia ollut, mutta tässä oli silmätkin mukana.

Täällä on huomenna lääkärineuvola ja minun jälkitarkastus. Vähän jännittää.

Kivaa sunnuntaita! Täällä tuntuisi sää hieman viilenevän..ihanaa
 
Tervetuloa Mami :wave: Huh - olihan syöksysynnytys!

Milkei: Onneksi pojallasi kaikki ok röhinästä jne. huolimatta! Kirjavinkki: Sinkkosen Jari kirjoittaa hyvin lasten ja varsinkin poikien puolesta - itse olen tykännyt lukea esikoispoikaani ajatellen.

Mammaliini: Siis aivan super suloinen Barbapörrö teillä! Ja kiitos vastauksesta kohdunlaskeumaan! Toivottavasti säästytään moiselta ja jaksetaan tehdä lantiopohjalihasten jumppaa - itse olen sen suhteen tooosi laiska :ashamed:

Meriheponen: Onnea pojasta :flower: Paranemisia synnytyksestä!

Jonna: Ihania kuvia Leo Verneristä ja susta! Mulla oli kans tuota paineentunnetta - normaalia on ja helpottaa parissa viikossa!

Emmmaa: Hyvä, ettei tullut rokotteesta oireita Pikku Rikulle!

EC: Ihanainen Ada teillä! Onnea talokaupoista ja jaksuja muuttoon!

Marjukka: Onnea pojasta :flower:

Kaikku: Onnea tytöstä :flower:

Sisunäiskä: Onnea tytöstä :flower:

Shawne: Ihanaisia kuvia rinsessastasi!

Ripen pienestä niin suloinen unikuva! Näppyjä on - sekä hormooninäppyjä, että nyt ilmeisesti hikinäppyjä. Hikinäpyt on aamulla kadonneet ja illalla tulleet takaisin (yöllä saadaan kämppää jäähdytettyä jonkin verran).

Anzzu: Onnea naimisiinmenopäätöksen johdosta ja mukavia häävalmisteluja!

Mussupussu: Olipa kakkatarinasi kuin suoraan mun kynästä! Esikko syö vieläkin aamupuurolla vauvojen luumusoseita, että pysyy ummetus loitolla ja kuopus taas on sellainen sinappikone, ettei tosikaan!

Masuasukki: Onnea pojasta! Paranemisia teille molemmille - onneksi kaikki hyvin nyt :hug:

Ristiäiset olivat eilen ja hyvin meni. Meillä täällä mennään nyt täysimetyksellä, mutta ristiäisissä annoin Aventin pullosta maitoa ja se pelasti päivän pahimmilta itkuilta. Helle saisi silti jo helpottaa!

Lenniina ja Hamuliini 6,5 vkoa
 
Hiphei!

Jospa tässä pikku hiljaa aktivoituisi. Meidän viimeiset kolme ja puoli viikkoa ovat pitäneet sisällään tutustumista vauvaamme, esikoisen kanssa puuhailua, synnytyksestä toipumista (lähinnä epparista ja repeämästä ), rintatulehduksesta parantumista antibiootein ja lääkäreissä ravaamisin (kuume sahasi, crp nousi ja rinta kipuili) sekä vauvan allergiaepäilyjen hyväksymistä (olen maidottomalla ja viljattomalla ruokavaliolla ja täysimetän). Ei ole siis hirveästi ehtinyt koneelle, kun oma vointi on ollut ajoittain melko huono ja vauva on ollut kipeä ihottumien ja suolisto-oireiden vuoksi. No, tätäpä osasi odottaa, kun esikoinenkin on ollut tosi allerginen. Kantoliinan keksijää olen jälleen kiitellyt moneen otteeseen. Verraton väline!

Synnytyksestäni vielä sen verran, että se oli tosiaan melko nopea (3h 13min, josta sairaalassa n. 1 tunti) verrattuna esikoisen synnytykseen (10h). Vaikka supistukset oli rajumpia ja tiheämpiä kuin esikoisen synnytyksessä ja itsestä tuntui, ettei meinannut pysyä synnytyksen perässä, koin synnytykseni oikein hyväksi ja hienoksi kokemukseksi. Sairaalaan saapuessani olin 5 cm auki ja pääsin suhteellisen nopeasti ammeeseen. Siellä en ollut kauaa, kun supistukset vain koveni ja tiheni, joten aloin kaivata suunnitelmistani huolimatta jotain puudutetta tms. Siirtyessäni saliin supistuksia tuli jatkuvasti ja olinkin jo 8 cm auki. Kätilön puhkaistessa kalvot vetelin hetkisen ilokaasua, mutta muuta ei ehditty, kun aukenin täysin saman tien ja aloin tuntea tarvetta ponnistaa. Siinä sitten ponnistelin 8 min. ja ihana tyttö syntyi maailmaan. Voi sitä iloa, onnea ja helpotusta! Niinpä sitten lopulta kivunlievityksenä synnytyksessäni käytin lämmintä kauratyynyä ja TENS-laitetta kotona ja matkalla sairaalaan ja sairaalassa ammetta ja ilokaasua. Sainkin lopulta toivomani melko luomun synnytyksen, vaikka sairaalassa ehdinkin pyydellä tujumpia keinoja. Kun synnytys oli noin nopea, niin jäi oikein positiivinen mieli hommasta. Lisäksi kätilö oli aivan ihana!

Paljon onnea kaikille vauvan saaneille!

Nyt yritän lueskella tarkemmin kuulumisianne. Mukavaa sunnuntaita kaikille! :)

-Sh ja Nöpöstiina 3,5 vkoa
 
Nyt on pojalle virallisesti annettu nimeksi Leo Verneri. Kastetilaisuus pidettiin Järvenpään ortodoksisessa kirkossa ja sen jälkeen siirryttiin meille kotiin kahville. Mukavat pienimuotoiset ja rennot juhlat oli. Isovanhemmat on ihan höpsähtäneitä ja tuo lapsiparka hukkuu vielä tavarapaljouteen.

Koska oli niin kuuma tein pöytiin kannuihin alkoholitonta boolia ja jääteetä. Tässä molempien ohje, jos joku haluaa kokeilla. Erinomaista hellejuomaa molemmat.

Vihreä jäätee

Noin 1 litra keitettyä vettä
4 pussia vihreää teetä
2 ruokalusikallista sokeria
Tuoretta minttua

Hauduta noin 5 minuuttia ja jäähdytä. Lisää jäät ennen tarjoilua.

Big mojito (alkoholiton)

Noin 12 limelohkoa
4 ruokalusikallista ruokosokeria (tavallinenkin käy)
Mintunlehtiä (revittynä)
3 dl omenamehua
3 dl kivennäisvettä

Murskaa sokeri ja limelohkot erillisessä kulhossa ja kaada kannuun. Lisää revityt mintunlehdet, omenamehu ja kivennäisvesi sekä jäitä. Alkoholillisen version saat lisäämällä rommia oman maun mukaan.

Ihanaa, kun on jo vähän viileämpää B)

Jonna & Leo 3 viikkoa 3 päivää
 
Mors!

Mä sitten tyylikkäästi peruin perjantain neuvolan kun eksyin meidän porukoille yöks powerpark reissun jälkeen, huomenna uus yritys! :) Pojan th heti aamusta ja mulla itelläni jälkitarkastus iltapäivällä!Niin se aika vaan menee.. :D Onneks mies on kotona tänkin viikon niin ei tartte poikaa raahata kahteen otteeseen mukana..

Powerparkin reissu meni oikein mukavasti, poika matkusti sinne ilmastoidussa autossa ilman kitinöitä, koko iltapäivän ajan mein äiti työnteli vaunuja ja hyysäs poikaa.. :) Vähän meinas olla sit illasta känkkää liikenteessä kun ei nukkunu päivällä ollenkaan mut onneks perjantaina jo hymyiltiin.. :) Meillä siis on alettu tosissaan hymyilee, oikein niin että silmät on mukana ja juttuakin on alkanut vähän jo tulemaan enemmän.. :D Kyllä huonokin päivä muuttuu hyväks kun poika väläyttää kunnon hymyn! =)

Ristiäiset on 2viikon päästä ja mulla on kaikki auki, jostain pitäis tilata kastemekko jne..Anoppi sählää muuten kotopaikkakunnalla siihen tahtiin ettei mun paljon tarvihe asiaan käestää, mikä toisaalta vähän ottaa aivoon..Mut tehkööt nyt sit..

Laskeskelin tuossa et kamalasti on tulossa "vauvavapaata aikaa", ensin tutun polttarit elokuussa ja sit häät syyskuun alussa, häitten ajan anoppi hoitaa poikaa ja polttareitten ajan se on isin kanssa, mietin vaan et kuinkakohan mun "turnaus"kunto kestää kun ei oo tota alkoholia tullu pahemmin otettua...Yhtenä iltana kävin kaverin kanssa terassilla ja tuntu et parikin olutta nous jo hattuun niin et huh... :whistle: :p
Häitten jälkeen ei menekkää ku viikko ja lähetää kuusamoon lintumetsälle, sinne tosin mennää koko porukka, eli mun vanhemmat lähtee kanssa, ihan kivaa olla liikenteessä, tuntuu että sai raskausaikana istua ihan tarpeeks kotona yksin.

Mutta palailen taasen huomenissa neuvolakuulumisten kanssa. :)

Maira ja emppu 1kk1vko3pv
 
Hei taas pitkästä aikaa! =)

Onnittelut kaikille vauvaantuneille! :flower:

Meillä täällä poika kasvaa kovaa vauhtia. On alkanut jo hymyilemään ja kovasti juttuaki piisaa. Tulevana torstaita on neuvola, saapa nähä joko on ylitetty 5kg painossa =)
50cm vaatteet laitoin jo varastoon ja kohta saa alkaa pienimpiä 56cm laittaan myös. Äkkiä ne nämä pienet kasvaa.
Meillä oli eilen ristiäiset ja poju sai nimekseen Veeti Antti Juhani
Kastetilaisuus oli lähimpien sukulaisten kans pidetty pieni nätti juhla. Pappi piti oikein kivan puheen ja tarjoilut oli todella maittavia. Voi kehua ku en tehny ite mitään ku kaikki tuli tuolta paikasta valmiina missä tilaisuus pidettiin =)

Mukavaa kesänjatkoa mameille ja vauveleille!
:heart:

Niiskuneiti- & Veeti 1kk ja reilu 3 vkoa
 
Päivää! jälkitarkastuksessa käyty..minulla oli sektiohaava parantunut hyvin ja painoa oli -2kg ekaan raskaudenaikaiseen neuvolaan..lihaksia varmasti kadonnut, kun ei ole päässyt lenkille.
Poika kasvanut hyvin, pituudessa oli ihan yläkäyrällä, painon puolesta keskellä. 4880g, 56,5cm pipo 39,7.
Lääkäri oli tietysti joku sijainen ja en saanut todistusta Kelalle. Ei osannut sitä tehdä, postittaa sen jälkikäteen. Toivottavasti tulee pian.
Otettiin myös Rota -"rokote", kätilö sanoi ettei näin pieni ole ennen ottanut lääkettä näin helposti..poika maiskutteli lääkkeen tyytyväisenä ja imaisi vielä lopuksi - eikö lisää tule :heart:

Meiltä ei tule ristiäisista juttua, kun ei sellaisia pidetty. Maistraattiin nimipaperit postitettu ja mielenkiinnolla odotellaan jonkinlaista kuittausta tai postia Kela-kortin muodossa.

t. Ylpeä äiti & poika 6vkoa 5pvää :)

Edit. Kakkajutuista kun oli puhetta. Meillä poju (pitäisköhän se nimi sitten julkaista niin ei tarttis keksiä pojalle synonyymeja/lempinimiä;) kakkaa monta kertaa päivässä. Harvemmassa on ne kerrat kun vaipassa Ei ole keltaista..kai se on normaalia :/
 
että tää kesä on hurahtanut niin kamalan nopeasti. kohta alkaa syksy hui..
meillä tyttö aloittaa 3 luokan poika eskarin ja nuorin 4½v poika jatkaa päiväkodissa 8-12 eli on sit vähän ikäistään seuraa.

ristiäiset meillä oli jo 4.7 ja meidän "elmeri" sai nimekseen Lenni Luka Elmeri =)

jälkitarkastuksessakin kävin otin jo kierukasta reseptin kun se pitää ite hakea mutta ukko on tuossa vähän vihjaillut lisä lapsista =) en tiä sitten viä ei ehkä nyt ihan vielä mutta en tiä sit tuunko tota kierukkaa laittamaan maksaa kuitenkin 160e mietinnässä vielä..
meillä petipuuhat alko n. 3 viikon päästä synnytyksestä ja ei oo ongelmia ollut mutta mulla ei repeytymiä eikä muutakaan synnytyksessä tullut.

lennin 2kk mitat oli jo huikeat paino 6,2 pituus 57,3cm tuollanen tasapaksu kaveri =) syö ja nukkuu hyvin. tai päivällä ei juurikaan nuku kun pienissä pätkissä

tänttärä ja Lenni 2kk
 
Kylläpä aika menee vauhdilla.. Eipä oo juuri ehtiny kirjotteleen, vaikka lueskelemassa käynkin.
Mut jos nyt sit vähän kuulumisia.

Meillähän oli se lonkkakontrolli sillon vajaa 3-viikkosena. Ja tuplavaippa (sekä välillä lääkärin suosituksista huolimatta kestovaippa :whistle: ) oli riittänyt hoidoksi. Lonkkamalja oli ehkä hieman pyöreä vielä, mutta lonkka pysyi hyvin paikoillaan. Joten ei tarvittu lonkkalastaa ja saatiin jatkaa normaalia vaippailua. Samalla otettiin verikokeita sen keltaisuuden takia. Hb oli hieman laskenut, mutta ei vielä rautalääkityksen tarvetta. Pari viikkoa sitten käytiin uudestaan, ja oli taas laskenut (mutta normaalin rajoissa). Samoin oli Hkr laskenut, joten vielä ensi viikolla pitää mennä kontrolliin. Toivotaan, että se asettuu. Kesälomasuunnitelmat vaan menee vähän uusiksi, kun pitää siellä sairaalassa käydä ne kokeet ottamassa.

Nyt ollaan täällä Pohjanmaalla mummolassa (500km päässä kotoa), viime viikolla tultiin, kun miehellä alkoi kesäloma. Täällä ei onneksi ihan niin kamalan kuumaa ole kuin kotona oli, vaikka lämmintä täälläkin. Ikävä puoli on se, että hyttysiä ja kärpäsiä riittää :kieh: Eli vauva nukkuu kantokopassaan hyttysverkon alla myös sisätiloissa :)

Tyttö tuntuu kasvavan ihan silmissä. Hymyjä irtoaa usein. Jonkin verran jokelteleekin, mutta taitaa olla enempi tarkkailevaa tyyppiä, tarkkaan katselee mitä ympärillä tapahtuu. Liberolta saatu ampiaislelu näyttäisi olevan mieluinen. Sitä katselee pitkään, kun istuu turvakaukalossa (ei ole täällä sitteriä mukana) ja ampiainen roikkuu kahvasta.
Päivärytmi ei ole vielä kovin täsmällinen, vaan vaihtelee. Välillä saattaa nukkua jopa 4 tunnin unet, ja sitten on taas päiviä että nukkuu 1-2 tunnin unia useammat. Hereillä jaksaa välillä olla vaan tunnin, ja välillä sitten jopa 3 tuntia. Mutta yöt on meillä menneet hyvin. Yöunille käy yleensä n. klo 23. Ja nyt on useampana yönä nukkunut jopa 6h putkeen! Viime yönäkin nukahti lopullisesti 23.30 (useamman tutin annon ja tissittelyn jälkeen) ja heräsi ekan kerran 5.30. Annoin tutin, ja nukkui vielä 6.30 asti. Sitten syötiin ja jäi viereen nukkumaan. Ainakin vielä kertaalleen söi aamusta, ja 10 aikaan herättiin kunnolla. Ihan kiva, kun saa itekin nukkua. (Esikoinen kun heräili jatkuvasti 2 tunnin välein, niin oli iteki tosi väsyny, ja 4 tuntia tuntui luksukselta)

Imetyksestä julkisella paikalla: Sitäkin on ollu pakko oppia harrastamaan näitten kolmen tytön aikana. Ekan aikana yritin aina johonkin vessaan hakeutua, tai sitten oli pullo mukana. Vaan kun ei niitä siistejä paikkoja aina ole lähettyvillä, niin sitten imetetään siellä missä sattuu. Yleensä istun vähän johonkin hiukan syrjempään kuitenkin, etten nyt ihan kaiken kansan edessä, tai sitten on jotain harsoa tms. vähän edessä. Ensimmäiset imetyspaidat hommasin vasta nyt, kahden ekan imetysaikana en semmoisiakaan omistanut ja ihan hyvin meni. =) Mutta onhan nämä paljon kätevämpiä. Pari kietaisumallista mulla on, mutta Boobin tyyliset tuntuis ainakin nyt olevan parhaat. Isorintaisena on vähän hankala siirrellä noita kietaisumallisia sivuun, ettei ole sitten märkinä (kun sitä maitoa kuitenkin tulee melko reilusti).

Usein otan mukaan kuitenkin pullonkin, kun tuota lypsettyä maitoakin kerta on. Siitä on kuitenkin suht helppo syöttää esim. kesken kauppareissun. Meillä on siis noita Aventin pulloja, kun rintapumppukin on Aventin. Ja ovat olleet kyllä hyviä ja toimivia, kun imuote lähes sama kuin rinnalla. Noista tuttiosista pitikin kommentoida sen verran, että niissähän on siis 5 eri kokoa. Ja ehkä hieman hämäävä se merkintä. Eli koko 0+ on vastasyntyneestä ja erittäin hidas virtaus. Siinä on tutissa merkintä 1, koska siinä on 1 reikä. Sitten koko 1+ on 1kk eteenpäin. Siinä tutissa on merkintä 2, koska on 2 reikää. Koossa 3+ (3kk->) on 3 reikää (tutissa 3) ja koossa 6+ (6kk->) on 4 reikää (tutissa 4). Ja sitten on vielä se "säädettävä", jossa on viilto. Se on 3kk eteenpäin ja sopii vellillekin.

Ehkäisystä: meillä luultavasti mennään ihan kondomin voimin ainakin jonkin aikaa. Kierukat kun ei ollenkaan houkuttele. Pillerit oli käytössä ennen tätä raskautta, ja ne oli ihan ok, mutta ei voi imettäessä käyttää. Viimeksi kokeilin imetysaikana noita Cerazette-minipillereitä, mutta eivät sopineet. Ensinnäkin meinasin unohdella niitä jatkuvasti (kun pitää ottaa niin täsmällisesti), ja sitten vuotoa oli lähes koko ajan. Välillä oli taukoja, mutta koskaan ei tiennyt millon lorahtaa.


Tillintallin ja Tytteli 6,5 viikkoa
(Nimi on meillä vieläkin päättämättä :ashamed: Ehdotuksia on pyörinyt useita, mutta yhteisymmärrykseen ei olla vielä päästy.)
 
Moi moi!

Tässäpä ekan kunnon neuvolakäynnin kuulumiset (suluissa synt.mitat ):

Paino 5.345kg (3.530kg )
Pituus 56,5cm (50,5cm )
Pipo 40 (35cm )

Eli hyvin jäbä on kasvanu! :D Kovasti sai taas kehuja siitä kuinka on niin tarkkaavainen jne.. :)

Itellä oli myö jälkitarkastus tänää jonka suoritti lääk.tieteen kandi, nuori kolli..Oli aika...Kokemus.. :p Eniveis, kaikki on mullakin ok ja cerazetet se kouraan löi jotka alotan heti kun käyn vaan antaa labrassa pissanäytteen jolla suljetaan raskauden mahdollisuus pois.

Kävin samalla apteekista hakee gefilus d-tipat ja cuplatonit jotka otetaan nyt kokeiluun kun tuntuu et välillä pojalla mahaa kipristää..

Mutta mä alan nyt henkisesti toipuu tosta jälkitarkastuksesta.. :D :p

Maira ja emppu 1kk1vko4pvä
 

Yhteistyössä