~Kesäkuun kullannuput 2010~

Huhhuh Myntti! Sulla on rankkaa! Ja vielä 3 poikaa! Tsempit sinne! Onneks teillä alkaa jo sujua arki.

Miumiu: Lucky You! Mulla hiusten kanssa päinvastoin! Siis kasvoivat raskausaikoina ihan hullua vauhtia, mutta rasvoittuivat ja sojottivat aina mihin saattuu. Esikoisen imetysaikana ohenivat jonkin verran, mikä on mulle ihan ok, koska mulla on tooosi paksu tukka. Nyt niitä lähtee ihan tupoittain ja viemärit on ihan tukossa mun hiuksista! Aika ohut alkaa jo olla tää tukka! Meen onneks perjantaina kampaajalle ja laitetaan muutamat pidennykset, niin niillä saa edes hetkellistä apua. Lauantaina pitäis olla edustuskunnossa häävieraana. Tulee muuten pisin aika erossa mun pikkumussukasta, ajattelin 4 tunnissa selvitä takas kotiin, kun ne häät on kuitenkin aika lähellä tossa...

Aamulla muskari, kohta keskustaan shoppailee! Mies lykkäs mulle eilen seteleitä kouraan ja sanoi: "osta näillä jotain". Mitäköhän ihmeellisen epätavallisen kivaa mä oon hälle tehnyt tai sanonut, kun noin anteliaalla päällä...? Ajattelin esikoiselle jonkun siistimmän ns. juhlatalvitakin ostaa ja itselleni jotain ihania vaatteita...ja ehkä jotkut kengät...ja miehelle joku pieni lahja...

Ihanat lapsukaiseni nukkuvat päiväunia samaan aikaan! Jiihaa!
 
Tervehdys naiset ja vauveliinit :heart:

Mie katoin sen inhimillinen tekijä yleareenasta, ja tippa tuli linssiin. Jaksuja saagatar:ille.

Mitä ihmettä? Täällä on muutama yö nukuttu, että vaan kerran on pitänyt herätä. Ja sekin aamuyöstä, viime yönä vasta puoli kuusi :) Ja sitten tänään neiti oli niin pirteä ja energinen. En oo ikinä nähnyt sitä niin "touhukkaana", päiväunille meni vasta yhden aikaa, ja aamulla kahdeksan aikaa noustiin.
Tänään se sitten tapahtui, Linda hekotteli ekan kerran :heart: Mutta se oli vain sen kerran, mutta olipa ihanan kuulosta :)
Soseet maistuu hyvin, ajattelin viimeistään ensi viikolla kokeilla perunaparsakaali tms. Ja vatsan toiminnasta, täällä on ruvennut kakkaa tulemaan hieman useammin sen jälkeen kuin aloitin soseet.
Ei kai tässä muuta, neiti kasvaa kovasti ja kauhean kiinnostunut kaikesta mitä ympärillä tapahtuu. Saapi nähdä kun ajattelin huomenna lähteä kaupunkiin ehkäpä shoppailemaan mitä neiti siihen sitten sanoo :D

Päivän jatkoja tänne, nyt tää äiti juo kahvin loppuun ja sitten varmaa neitokainen heräilee :)

-Anna ja Linda 15vk.
 
Niin hiustenlähdöstä vielä. Voi herranjumala ku niitä lähtee ihan älyttömiä määriä. Mieskin nauraa kun joka paikasta löytyy miun vaaleita pitkiä hiuksia. No toivottavasti pikku hiljaa vähenis, muuten tässä ollaan ihan kaljuja :D
 
Mäkin katsoin eilen inhimillisen tekijän. Todella liikuttava ohjelma :'( Saagatar raskasta on varmasti ollut, mutta onneksi teillä on siellä pieni Valo-poika :heart:

Mulla oli jotain kommentoitavaa, mut nyt en muista ja se jäi jo edelliselle sivulle...
Meillä Elsi oppi kääntymään selältä mahalleen viikonloppuna. Käänty siis jo viikko aikasemmin, kun tökkäsin häntä lonkkaan, mut viime lauantaina oli lattialla peiton päällä ja mä istuin sohvalla, niin yhtäkkiä vaan pyörähti mahalleen ihan kuin ei ois joutunu yhtään ees ponnistaan. Vatsalihaksia on kova treenaamaan, yrittää selältään nousta istuun :D ja jalat on ilmassa koko ajan. Sitterissä ollessaan myös punkee istuun ja pari kertaa on kolauttanu naamansa lelukaareen. Sylissä oon antanu jo jonkin verran istua, kun ei muutenkaan viihdy, ja hyvin pysyy selkä suorassa jo, sitten kun alkaa lysähtään kasaan niin äippä pakottaa makaamaan :) Myös seisominen on kivaa ja varaa tosi tukevasti jaloilleen.
Tosi aurinkoinen neiti tuo kyllä on. Miehen kanssa on naurettu, kun ei hän edes yöllä syömään herätessään ala itkemään, vaan kuuluu pitkän aikaa hyväntuulista jokellusta, mutta sitten jos ei tarjoilua tule, niin suuttuu kyllä, mutta muutaman kerran oon kokeillu niin yli puoli tuntia on siellä ihan tyytyväisenä :O Yöunet menee niin että 19.30-20.00 nukkumaan, herää syömään 5-6 välissä, joskus täytyy kerran käydä laittamassa tutti suuhun jossain vaiheessa yötä, mut ei läheskään joka yö. Mut tasapainon vuoks esikoinen sit saattaa heräillä monta kertaa yössä, mut onneks hänkään ei läheskään joka yö.
Juttua piisaa hirveesti. Hieman saa nauraa kun toinen ihan vakavalla naamallla tuijottaa silmiin ja saattaa selittää pitkän aikaa ihan taukoomatta. Erilaisia tavuja ja äänteitä on paljon, useimmin kuultu ehkä ÄPYY.
Käytiin eilen varaamassa laivaristeily. 24.päivä lähetään viikkarille, siellä on silloin Puuha-Pete, esikoinen on ihan innoissaan Ja pääsee Elsi ekalle ulkomaanmatkalleen, vaikkei maihin mennäkään :LOL:
Tänään illalla pääsen vesijumppaan, viime viikolla jäi väliin kun olin kipee, vieläkin on yskää ja kurkku kipee, mut pakko päästä silti.

-minttu ja elsi
 
Mussupussu Joo miulla on tosiaan tähän asti hiukset tuntuneet ihanan paksuilta, erikoisen ihanaa koska normaalisti mun hiukset ovat aika ohuet olleet aina. Tosin mietin että olisinko vähän ylihoitanut ja käsitellyt niitä, eli tämä "loma on tehnyt niille varmasti hyvää.
Nyt on parin päivän ajan pudonnut hiuksia enemmän, ei vielä paljon, mutta kuitenkin. Ja tätä väriäkin vähän mietin, värjäsin viimeksi raskauden alkuaikoina, mutta oma väri onkin aika lähellä niin rajaa tuskin huomaa. (kiva nähdä omaakin väriä 10v tauoan jälkeen:D)
Sävyttävä shampoo käy toistaiseksi:)

Kalsiumlisä sattais kai auttaa hiustenlähtöön, pitänee kokeilla.

bannah On niin pirteän kuuloisena siellä:)
Meillä on taas yöheräilyt lisääntyneet, välillä mentiin jo yhdellä herätyksellä. Onko muille käynyt niin?

Varasin pe ajan gynelle, pitänee käydä tarkistamassa että kaikki ok:$ Oireet nimittäin täsmäis kohdunlaskeumaan, mikä varmaan ihan mahdollistakin näin sektion jälkeen. No toivottavasti vaan jotain muuta..
 
Hei kaikille!

Joelin 3kk mitat: 7700g ja 63cm. Paino ihan omilla käyrillä! :whistle:
Rokotteita tuli 3 kpl:ta; 2 piikkiä ja rota suun kautta. Hyvin uppos. Itku tuli molemmista rokotteista, mutta pneumokokista enemmän. Vissiin kirvelee enemmän.
Saatiin ohjeeksi aloittaa vellit nyt ja kiinteät heti, kun 4kk tulee täyteen.
Täti sanoi, että Joel vois olla taitojensa ja kokonsa puolesta jo 5kk.

Nyt pitää lähteä jumppaamaan! =)

Papuneiti ja Joel 3kk ja jotain
 
Saagatar: :heart: Hieno jakso, vaikka aihe todella koskettava ja tuore. Jaksamista perheellesi ja Valolle kiukunvähentymistä :hug:

Milkein Oliverista ja Bannahin Lindasta söpöiset kuvat :heart::heart:

Meillä Hamuliini on vielä sinisilmäinen, ehkä jääkin, kun itse olen siniharmaa-silmäinen ja esikkonikin on.

Bannah: Toivottavasti miehesi voi jo paremmin tai saat hänet lääkäriin. Neuvoja en osaa antaa, kun on niin mieskohtaista, mikä puree kehenkin.

Jaksuja miesten kanssa vauvanhoitoasioihin liittyen ja muutenkin tietty! Toivottavasti kasvavat pian vastuulliseen isän-rooliin ja vauvat tulevat puolitiehen vastaan, eivätkä vierastaisi isukkeja!

Meillä nyt pikkuhiljaa on alkanut tutti maistumaan, varsinkin päiväunitutti.

Paranemisia Mammaliinille! Ja muille rokotusoireisiin, flunssiin jne.

Myntti: Kiva, kun jaksoit/ehdit kuulumisia laittaa! Ihanaa syksyä myös teidän perheeseen!

Jonna: Meillä esikko kakkasi kerran viikossa (korvikelapsi). Nyt kuopukseni kanssa ihmettelen samaa kuin sinä, että milloinka mahtaa vähentyä tämä jatkuva kakkaaminen. Todnäk vasta kiinteiden myötä?!

Ripe: Kuumeen mittaan pepusta.

Rapu: Tules kertoilemaan, mitä lääkärissä sanoivat :hug:

Miumiu: Tsemit gynekäyntiin! Mulla magneettikuvissa pää todettiin terveeksi ja elo neljänneskuurona siis jatkuu :headwall: Varjoaineesta tuli 24h imetyskieltosuositus, joten pumppasin viemäriin. Korvike maistui onneksi Hamuliinille suht hyvin, mutta kyllä muuten suretti äitiä, kun toinen hamusi rintaa esim. sylissä kauheasti ja piti vain tuttia antaa. Onneksi oli vain 24h!

Meillä alkaa nyt vasta kakka palata keltaiseksi rotan jälkeen ja välit harventua (kyllä Jonna, rotan jälkeen kakkasi VIELÄ useammin). Soitin jo neuvolaan, että onko normaalia, rokotuksesta kuitenkin jo 2,5-viikkoa. Th soitti THL:ään ja sit mulle ja sanoi, ettei todellakaan ole normaalia ja THL oli suositellut, et pitäisi mennä lääkäriin ja tehdä sit asiasta haittavaikutusilmoitus (neuvola tekee). Emme lähteneet lääkäriin, koska on nyt paranemaan päin ja Hamuliini muuten hyvinvoiva. Lisäksi THL oli sanonut, ettei Hamuliinille enää anneta 5kk tehostetta, koska on nyt selvästi saanut kunnon vasteet.

Lenniina ja Hamuliini ~4kk
 
Pitäkäähän pipoistanne kiinni, mamit, täältä tulee Oliverin 3kk-mitat:

Pituutta 67 cm
Painoa 8 745g
Pää 42,5 cm

Sai rokotteet molempiin kinttuihin, äiti itki enemmän kuin poika.... Oliver kitisi eniten sitä, että jalasta pidettiin kiinni :D Pistoksen jälkeen oli taaas oma hymyilevä itsensä. Rota ei sit vissiin kuulu täällä vielä rokotusohjelmaan ja unohdin kysyä :ashamed: Mutta siis hienosti kasvaa ja kehittyy, kuulemma ei kannata lisämaitoa aloitaa vaikka yöt onkin katkonaisia, pitäisi pian muuttua rytmi kuulemma. Hassua, että viime yönä muuten sitten juur poika nukkui suht hyvin pari kertaa tuttia suuhun ja yksi syöttö vaan puoli viiden maissa. Nukahti tosin vasta kymmenen aikaan.

Pää on Oliverilla vähän lättänä ja siihen kiinnitti huomiota. Ja toispuoleinen aavistuksen. Niinpä pitää kiinnittää huomiota tuon nukkuma-asentoon enempi ja ehkä käydään ostamassa tarkoitukseen valmistettu patja, riippuu paljon se kustantaa.

Katsoin myös netissä tuon Enkelilapset-jakson. Oli hyvin, hyvin liikuttava kyllä. Jaksuja sinne ja halauksia!

Täällä on myös alkanut tukka irrota päästä ja naama kukkia. Grrrrrr. Koko ajan saa olla nyppimässä hiuksia pojan suusta. Voi kun pääsis kasvohoitoon!

Nyt jos jotain aamiaista söis, poika nukkuu sylissä kuin tukki. Toivottavasti ei nousis kuumetta ressukalle.
 
Meillä on heitetty hyvästit kunnon yöunille..Mä ehdin jo tottua niihin ja nyt tuntuu ettei millää meinaa jaksaa kun ei tuo nuku päivälläkään..Hää siis kitisee kaikki yöt läpeensä!En mä tiiä onko tää nyt joku vaihe vai mikä mättää, mut julmettua kitinää jatkuvalla syötöllä enkä saa nukuttua sen takia..Mä olin oikeesti viime yönä jo niin hajalla et itkin täällä, onneks isäntä tuli just töistä lohduttaa..Nyt ehkä taas alkaa ymmärtää niitä jotka joutuu koko ajan valvomaan..Ei käy kateeks.. :hug:
Musta tuntuu et tosta on muutenkin tulossa kovaa kyytiä ihme narisija, mikään ei oo hyvä ja aina vaan huudetaan..Voin rehellisesti sanoa et tällä hetkellä mä vihaan tätä elämää, kämppäkin kaatuu niskaan kun ei oo jaksanu siivota kun päivät menee haahuillessa ku joku zombi..

Mut eipä siinä, taas kuuluu huuto, joten pakko mennä..
 
Maira: Kokeile ihmeessä antaa suppo tai nestemäistä särkylääkettä yöksi. Kuulostaa aivan siltä, että Juha tekisi hampaita. Ei lapset kitise tuhmuttaan, eivätkä huvikseen. Jaksuja :hug:

Täällä lähtee tukka niin multa kuin Hamuliiniltakin :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Milkei, komeat on Oliverinkin mitat, vaikka tästä meidän jäppisestä vielä 2cm ja 300g jääkin:p, ja olihan täällä yksi toinenkin yli 9kg. Mukava kun näitä on muillakin, jotka 3kk on lähempänä keskikokoista puolvuotiasta:whistle:. Välillä on olo, et olikos tämä sittenkin pari kuukautta yliaikainen, kun monet vinkeet on enemmän tuota puolvuotiasta kuin 3kk ikäistä. Tuo meidän keskimmäinen oli syntyessään suurinpiirtein saman kokoinen, joten olisin kuvitellut kasvavan suurinpiirtein samoin, mutta nyt ollaan jo siskon 5kk mitoissa...

Maira ja muutkin joilla on yöt nyt levottomia - tätä on nyt ollut meilläkin, eri heräillään selvästi enemmän kuin ennen. Toisaalta kun nukkuu vieressä ja on rinnalla, en niin hirveästi itse unettomuudesta kärsi, joten tsemppiä kaikille siitä kärsiville. Eilen yritinkin neuvolan ohjeen mukaan tarjota maissivelliä, mutta eipä tuo pullosta oikein kelvannut - tänään lapoin sitä lusikalla ja näytti maittavan paremmin - poju tuntuu haaveievan muutenkin lusikkaruuasta, tai kovin kiinnostuneelta muiden eväistä: /, että mikähän sitten tässä paras keino, ajattelin kokeilla nokkamukia.

Hassua kun varsinkin ensimmäiseltä sitä oikein odotti, että pääs antaan soseita ja sitten puuroja ja lihaa, nyt tuli tuosta pienestäki vellimäärästä melkein fyysisesti paha olo, kuin olisin "hylkimässä" vauvaani:ashamed:. Onkohan minusta tullut vanhuudenhöperö vai mitä...tai sitten tuo "puoli vuotta täysimetystä" on jostain syystä saanut minut syyllistymään, vaikken sitä oo missään vaiheessa suoranaisesti tavoitellut. Tai ehkä vaan sitten tämä "iltatähden" hoito on jotenkin vaan niin "viimeinen kerta elämässäni"-vaihetta, että kaikki tuntuu menevän liian nopeasti. Minä, joka en ikinä ole varsinaisesti vauvakuumeillut tai eritysen ihastunut tähän vauva-vaiheeseen, vaan paremminki noihin taaperoihin... No, tällainen spontaani mielenliikutus kai meille vauvojen äideille suodaan;).
 
Maira :hug: Täällä vähän samaa, koko ajan on unet menossa huonompaan suuntaan, viimeyönä heräsi 21.30 ja 23.00 välillä 4 kertaa..kun näytti että vaan pahenee, niin otin viereen nukkumaan, siinäkin nukkui tosi levottomasti..ja minä myös.
Jotkut päivätkin on ihan mahdottomia, olisko meilläkin hampaita tulossa. Parina yönä olen anatanut supon ja sen jälkeen on nukuttu aamuun asti.
No viikon päästä nla lääkäri..
 
Pulinapata, unohdin jo, että teilläkin ollaan jäntevämpää sorttia :) Todellakin lohduttavaa kuulla! Miulla myös samat fiilikset imetyksen ja kiinteiden suhteen. Olisikohan näiden poikie nhurjalla kasvuvauhdilla osuutta asiaan? Jotenkin tuntuu muiden vauvoja katsellessa, että meiltä olisi ikäänkuin jäänyt joku vaihe välistä... Mitens siun selkä jaksaa kanniskella? Tää on kuitenkii kun märkää mattoa kanniskelis. Sellaista isoa ;) Tarttis varmaan tuota manducaa taas alkaa käyttää enempi. Kotona ois kyllä kiva ehkä joku kantopussi, mitens kokemuksia muilta?

Meilläkin kitistään enempi. Oisko joku "vaihe" näillä menossa... Maira, se menee ohi kyllä jossain vaiheessa! Tätä mantraa hoen itselleni, että jaksan näillä miniunilla. :hug:
 
No itseasiassa mä aloin itekki epäilee et ei kai se pirulainen nyt alkanu sit hampaita tekee...Koska mikään hätä sillä ei ole, tutti on suussa eikä vaikuta nälkäiseltä tms. se vaan känisee ja kitisee..Täytyy illalla kokeilla laittaa suppo, jos se vaikka rauhottais.. Juu, loppuu tää ennemmin tai myöhemmin.. :) Kiitos kaikille.. Te ootte ihania.. :heart: :)

Komean kokoisia perillisiä teillä! :D Mä oon koittanu nyt syöttää tota jätkää urakalla et saatais painoa nousemaan, painokäyrä kun tolla laahaa perässä..Mut taas toisaalta, jos kattoo sen isää niin voipi olla ettei tuosta ikinä "normaalipainosta" tulekkaa, isänsä on "kukkakeppi", pitkä ja tooooosi hoikka, onneks äiskä kompensoi.. :LOL:

Tuli hyvä mieli kun sain vähän siivottua kun mies heräs unilta ja oli pojan kanssa, kummasti toi jäätävä lian määräkin saa mielialan matalalle..Huomenna mennää anoppilaan, jossa ajattelin sikamaisesti käyttää anoppia hyödykseni, sekun ei poikaa ole taas kk nähny niin hyysää sitä kuitenkin, joten taidan antaa vaan hyysätä ja hengähtää hetken.. :)

Sit pitääkin kysästä, saatteko te pestyä muksujenne pepun kunnolla? Meidän sälli vetää pakarat niin tiukasti yhteen et meillä on alkanu pepun pesu olemaan tappelua! :p Se oon aina kun sen ottaa vaakatasoon jalat suorana, koko kroppa jännitettynä!Mä haluan mun helpon makaronin takas.. :D

Oli mulla jotain muutaki mistä piti kysyä mut unohdin, joten palailen myöhemmällä.. :)


Muoks.

Muistinhan mä! :D Vaipoista piti kysyä!Että mitä vaippoja käytätte?Kun jotenkin alkaa vaikuttaa siltä et 3 koon liberot alkaa kohta käymää pieneks, mut mitä katoin tänää kaupassa niin neloset on jo housuvaipat!Joten nyt mä sit arvon et kituutanko vielä vaan kolmosilla, kun eikai tollanen makailija voi housuvaippoja käyttää?!Vai?Tuntuu vaan jotenkin ihan hullulta... :D :p
 
Viimeksi muokattu:
Onpas kivasti tullut tekstiä =)

Jaksuja Saagattarelle:hug: Katsoin minäkin YleAreenasta tuon koskettavan jakson.

Pulinapata: Meillä on myös vähentynyt syönti, noinkohan pärjää noin vähällä. Tissit tosiaan pakkautuu ikävästi. No, pakastin täyttyy mukavasti, kun välillä on pahin kiristys pumpattava.
Meillä myös katsotaan haikeana, kun muut syö.

Noista hiuksista. Täällä lähtee kanssa tupoittain. Paksuuntuivat ihanasti raskausaikana. Pitkikin kysellä, mites muilla, mutta täällä olikin jo alkanut keskustelu asiasta. Tuo on kyllä hermostuttavaa kun joka paikka täynnä vaaleita suortuvia, kovin ovat pitkäksikin päässeet. Tänään kaivelin hiuksia jo pojan reisipoimujenkin välistä, huoh! Mietin, että lähteekö suurimmalla osalla raskauden jälkeen vai onko tuo imetyksestä johtuvaa.

Kakkavaipat. Täällä on vähentynyt aika paljon. Olisko joka toinen päivä kun tekee, joskus saattaa muutama päivä olla, että joka päivä tekee. Sitten alan seurailla jos alkaa lähennellä viikkoa tuo väli. Eikös se viikko muistaakseni ollut kun rintalapsi voi olla kakkaamatta.

Ripe72: Kuumeen mittaan pepusta, tarkoitus olisi kokeilla tuota korvamittaria, se on niin kätevä. Esikoisella ainakin toimii hyvin, vauvoista ei vielä ole kokemusta.

Yöheräilyistä: On ollut myös levottomampaa meillä. Nyt taas pari yötä mennyt hyvin. Tuossa yks päivä nukkui päikkäreitä 4 h pihalla ja sitten vielä 3h ja muutaman lyhyemmän pätkän sisällä, niin sitten kyllä oli levotonta yöllä ja kuudelta kujertava vauva vieressä. Nyt olen yrittänyt ettei nukkuisi päivällä liikaa, jotta yöt olisi rauhallisempia. Ei ennen vaikuttanut tuo päikkäreitten määrä yöuneen.

Lenniina: Hienoa, että pää todettiin terveeksi. Toivottavasti syy vielä löytyy. Aika pelottavaa tuollainen reaktio tuosta rota-rokotteesta, onneksi nyt jo helpottamaan päin. Voi, lähteekö Hamuliinilta se suloinen tukkapehko:O

Milkei: Meillä kanssa kohta 10 kiloinen puntti. En ole sellaista kantovehjettä keksinyt joka ei selkää rasittais. Mutta tuo kanto öö mikä lie pussi, sen havaitsin käteväksi pikkukaupoissa kun voi kiertää tuohon lonkalle ja sitten tukea vauvaa. Ja kun se on niin helppo laittaa. Kotona en sitä niinkään ole käyttänyt. Muutenkin tuo siivous yms. ei multa onnistu jos vauva on tuossa edessä, pitäis olla selässä tai sivulla. En ehkä ole perehtynyt noihin ohjeisiin tarpeeksi, liinallakin osaan vaan muutaman sidonnan ja usein en jaksa sitoa sitä.Mulla ei ole kantoreppua, se vois olla kätevä ja tukea enemmän.

Meillä oli miestä vastassa tyhjät vauvan kasvot kun tuli neljän päivän metsäreissulta. Eipä kujerreltu enää, tosin ei vierastettukaan. Liekö parta syynä moiseen vai oliko vaan liian pitkä aika erossa. Muuten ollaan ihanan nauravaisia ja äänessä koko ajan. Kiljuminen on mennyt tosi kimakaksi. Nukkuu jo pitkiä unia ulkona. Sain vanhemmilta sellaisen Joutsenen vauvan untuvamakuupussin ja se on osoittautunut hyväksi. Ei ole näillä keleillä liian kuuma eikä kylmä. Tosin hikikalle on siellä muuten sisävaatteissa paitsi töppöset, tumput ja pipo päässä. Siten on ollut ihan lämpöinen muttei hikinen.

Nyt pitäis lähteä hakemaan kuvia, jotta sais vihdoin aikaiseksi askarrella nuo ristiäisten kiitoskortit:ashamed:
 
Milkei ja Unna, eihän tuota tosiaan niin kannella kuin ennen, mutta onneksi "nukun vain sylissä" vaihe on mennyt ohi, joten ihme kyllä selän kans ei ole ongelmaa - hartiaseutu tahtoo vähän tukkeutua. Viihtyy kyllä aika hyvin jo lattialla ja tietysti sitten kun talossa on kolme muutakin, jotka tekee osansa kantelusta, vaikka minulla toki pääosa, se auttaa paljon. Useimmiten kannan siten, että pojan selkä on vatsaani vasten ja pidän kiinni tuolta jalkojen välistä. On niin jämäkkä ukko, ettei pahemmin tarvitse kannatella, että suhteessa tuntuu kevyemmältä tuo kanniskelu kuin vaikka kuukausikin sitten.

Ihana ku on nyt innostunut kurkistusleikistä -pistän harson kasvoille ja huutelen, kun otan harson pois niin kikattaa ääneen -ja taas uudestaan:heart:
 
Ajattelin tulla kertomaan lääkärikuulumisia, jos täällä joku muukin kokee tuskaa repeämiensä kanssa. Kävin lääkärissä noiden repeämien tarkistuksessa, kun tosiaan tuntuu tuo välilihan alue melko kireältä ja epäilin, että onko se ommeltu ihan ”oikein”. Lääkärin mukaan kaikki näyttäisi kuitenkin olevan hyvin. Palautuminen kuulemma ottaa vain ottaa oman aikansa, että kyllä ne kudokset siitä kuulemma pehmenee ja venyy. Määräsi kuitenkin estrogeenivoidetta ensin viikon kuurin päivittäin ja sen jälkeen vielä pari kertaa viikossa koko imetysajan. Oli hienoa, että lääkäri otti asian kuitenkin vakavasti. Tutki kunnolla, kyseli tarkkaan ja antoi ohjeita. Tuli sellainen tunne, että minusta oikeasti välitettiin ja sain itselleni mielenrauhan. Synnytyksen jälkeen on välillä ollut vähän sellainen olo, että äidistä viis, kunhan tenavalla on kaikki hyvin.

Yöt on meilläkin levottomia, tiedä sitten vaivaako rokotteet edelleen. Toivottavasti menisi tämä vaihe nopeasti ohi, jotta mamikin saisi kunnolla nukuttua.

Tukka tuntuu pysyvän vielä toistaiseksi ihan hyvin päässä, mutta ei ehkä enää ole niin kiiltävän ja elinvoimaisen näköinen kuin loppuraskauden aikaan. Tosin silloin sitä ehti ja jaksoi laittaakin, nyt tulee vaan sitaistua nopeasti ponnarille tai saparoille. En muista olenko aiemmin maininnut, mutta mulla tukka tummeni loppuraskautta kohden aika rajusti ja olin varma, että se ei enää vaalene ennalleen. Kolmisen viikkoa synnytyksen jälkeen kävinkin värjäyttämässä koko tukan tummemmaksi. No kappas kepposta kun se sitten vaalenikin uudestaan, jopa ehkä vielä vaaleammaksi kuin ennen odotusta. Nyt on melko kirjava tämä pää, kun värikin otti odotusaikana kasvaneisiin hiuksiin ihan eri tavalla kuin muualle päähän. No, josko seuraavalla kampaajakäynnillä saisi tasavärisen tukan.

Lenniina, joo mä luulen kanssa, että vasta kiinteiden myötä tasoittuu. Meilläkin ekan rotarokotteen myötä alkoi varsinainen kakkaralli, joka kesti viikon, mutta tällä kertaa ei asioida ihan niin usein ja on aavistuksen kiinteämpääkin tuo tavara.

Maira meillä käytettiin liberoita ja kerkisin jo siirtyä nelosiin ja ne oli kyllä ihan normivaippoja, eikä minusta mitään housuvaippoja, olisikohan niitä erilaisia versioita olemassa? Siirryin muumivaippoihin, kun luin lehdestä jutun tuosta Delipapista, joka niitä valmistaa (suosin siis suomalaista). Olin aluksi vähän skeptinen, kun vaipat ei vaikuttaneet ihan niin ergonomisesti suunnitelluilta kuin liberot, mutta käytössä huomasin, että jostain syystä muumivaipoissa tuntuu tavara pysyvän paremmin sisällä kuin liberoissa.

Ostin justiin huutonetistä Leolle mobilen. Onko teillä muilla mobileita käytössä? Millaisia ja ovatko olleet toimivia? Onko vauvat tykänneet?
 
Maira: On tosiaan noita 4 liberoja tavallisina vaippoina. Me ollaan jo muutama säkki käytetty.

Jonna H: Meillä on tuollainen Fisher Pricen mobile, ostettiin kirpparilta. Tuo soittaa musiikkia ja pyörittää erilaisia eläinhahmoja. Meillä on tykätty siitä kovasti.

Tulin vain pikaisesti kommentoimaan, pitää mennä saunaan. Sain kiitoskortitkin väsättyä, vihdoin!

Kauniita unia mammoille ja parempia unia vaaveille..
 
Hei.

Juu on noita teippivaippoja 7 kokoon asti ja housuvaipat alkaa siitä 4 koosta.. tarkemmin vain tiirailemaan, niin löytyy :)

Täällä oli eilen illalla ihan kamalaa.. poika huus varmaan 3 tuntia ihan tosissaan.. en tiiä, mikä sitä vaivas.. ei meinannu millään nukahtaa.. annoin sit suponki ja sit lopulta rauhottu ja heräs vaan kerran yöllä ja nukku omassa sängyssä ku siirsin.. pitää enemmän alkaa siirtelee sitä omaan sänkyyn, ku nukkuu siellä vissiin vähän paremmin ku meijän vieressä :)

Mut jospa tänään ois helpompaa ja huomenna on taas lapsivapaata ku lähetään miun äitin kanssa kattelee hääpukuun kankaita :) taas menee eri mummoloihin lapset hoitoon :D.. mut eipähän tuu liian rankaksi sit yhen hoitaa kumpaakin.. sit ku Alpo on vähän isompi, nii sitte varmaan pärjää kahenkin kanssa nuo mummelit paremmin :)

Mut jees... nyt aamuhommiin.

Anzzu ja pikkumies
 
Saagatar: jaksamista sinne! Todella koskettava jakso! Ja jollain tasolla osaan samaistua surun tunteeseen vaikka kohtukuolemaa tai lapsen kuolemaa en ole kokenut mutta tämä meidän toiseksi nuorin on ns.erityislapsi ja edessä iso leikkaus jossa kuoleman mahdollisuus on. Toki lähtö voi tulla kenelle vaan mutta jotenkin kun tuo on tiedossa niin se tuntuu jotenkin enemmän. Ja ahdistus yms on välillä kuin painava kivi hartioilla eikä saa hengitettyä kunnolla. Mulle tuo romahdushetki tapahtui muutama viikko sitten ja itkin vain hysteerisesti, mies oli tämän erityislapsen kanssa sairaalassa ja minä vielä hormoonimylläkässä kotona muiden kanssa. Tuli hetki jolloin tuli tunne että mä en enään jaksa ja miksi mun pitää olla vahva kun mä en jaksa oikeasti. Onneksi mies tuli just piipahtamaan kotona ja sain äitini tänne 3päiväksi. Sattui olemaan vapaapäiviä töistä juuri oikeaan aikaan. Ja nyt kun Aarnin kanssa on ollut "normaalia" ja on helppo hoitoinen niin tuli kai tilaa niille tunteille. Tähän saakka on juurikin pitänyt vaan mennä reippaasti eteenpäin ja käydä läpi erinlaisia tutkimuksia ja odottaa tuloksia sekä hoitaa muut lapset. Meillä on vasta nyt tulossa sairaalan järjestämät tietopäivät kahdesta "sairaudesta" mitä lapsellamme on ja tähän asti kaikki tieto ja vertaistuki on itse etsittyä.

Meillä ei vielä olla kokeiltu kiinteitä, vielä tuntuu että maidolla pärjätään.

Istumaan pöngätään täälläkin kovasti ja muutnkin huidotaan ja pompitaan niin, eilen meinasi tipahta siskoni sylistä kun kaupassa piti Aarnia ja ei osannut varautua siihen. Mun muistakseni istumisesta on niin että kun vauva alkaa ite pönkäämään istumaan, sitä voi pitää niin että itse kumminkin tukee eikä anna painon olla kokonaan vauvan selässä. Kyllä mä Aarnia jo sylissä aika istualleen pidän mutta kuitenkin just niin että nojaa mun mahaan.

Jutteluakin tulee tosi paljon , ykspäivä nauratti kun Aarni totes mulle "muu muu" mä että et sä mikään lehmä ole =)

nyt pitää mennä vaipanvaihtoon kun sellainen tylsyysitku on menossa ....

vielä pitää kertoa kun eilen oltiin hennesillä ja hyllyssä roikkui mun mielestä ei-niin-kiva pipo-hanska setti ja mun sisko kiusas että tuosta Aarnille, niin tokaisin että ei ikinä! Niin Aarnin ilme oli näkemisen arvoinen, katsoi mua niin loukkaantuneesti kuin olis tahtonut sanoa että "mutta kun mä haluan nuo! " :D ja kun sanoin että no "no jos xxxx ne sulle ostaa" niin jatkoi naureskelemista!! Hassuja nämä pienet! :heart:

täällä edelleen lääkekuuri jatkuu kuin myös nippailut mahassa... plääh! toivottavasti tuo kuuri nyt kumminkin puris. On oireet jo vähentyneet siitä mitä oli.

Voikaahan hyvin!! meillä vielä yksi yskii mutta aikalailla tauti ohi.. esikoinenkin meni tänään viimein kouluun, ollu koko viikon pois kuumeen takia.
 
Moikka kaikki!

En ole taasen kirjaillut tänne mitään, viimeksi synnytyskertomusta laittelin. Lueskelen kuiten teidän juttujanne. Jotenkin alkuun tuntui, etten kuulu tähän porukkaan, kun meitin vauva on (enemmänkin ehkä jo oli!) aikas "vaativa laps". Olisin vain valittanut, eikä se tuntunut hyvältä, kun "kaikilla muilla" lapset nukkuu yöt läppeensä, viihtyvät itsekseen, naureskelevat ja kehittyvät kamalaa vauhtia jne jne. Vaikka eihän se niin ole, mutta mutta... Ja kenenkään helppo tapaus ei ole multa pois! Epäilempä, että kävin aika lähellä masistakin tuossa. Varmaankin liikaa odotuksia oli vauva-ajalle: mitä me sit tehdään.. Niin väärin! Pitkään toivottu vauva ja paljon oli ehtinyt haaveilla siis, vaikka aina olevinaan järkeili, että voi olla haastavakin vauva.

Alkuun poika kärsi mahottomista vatsavaivoista. Ei mitään koliikkihuutoon verrattavaa kuiten. Oli kuitenkin sylissäpidettävä koko ajan. Nukkui sylissä päivät, välillä yötkin. Hereillä koko ajan sylissä myös. Ja hän oli elämänsä alussa lähestulkoon koko ajan "huonolla tuulella", se harmitti kovasti, tietenkin kun haluaisi rakkaimmalleen hyvän olon! Ja ne helteet! Sisällä elämän ekat 7 viikkoa oikeastaan.. Vaunuissa ei viihtynyt (liian kuuma), kantoliina oli kauhistus.. Kestovaipatkin *kele fuskasi aina.. Imetyskin sujui vain rintakumin avulla. Mutta mutta.. Mitäpä niitä muistelemaan!

Nyt mahakivut hieman helpottaneet jo. Poika viihtyy matollakin, joskus sitterissä. Nukkuu vaunussa nukutettuna ja lenkillä. Tutti kelpaa jopa joskus! Kamalia rintaraivareita sai tossa pari viikkoa, uskoisin, että nyt olemme menossa parempaan suuntaan. Poika on erittäin nopeasti kiihtyvä tapaus. Rintaraivarit ja muut on sitonut meitä kotiin aika hyvin.. Ollaan käyty vain kaupoilla ja sellaisissa kyläpaikoissa, jossa ei arvostella. Olen aika herkkä ton suhteen. Hävettää ne kumitkin, joista olemme jo sänkyimetyksessä päästy eroon! Näen punaista, kun joku tulee neuvomaan, että syötä/vaihda vaippa/nukuta laps.. Ei kaikki vauvat ole tyytyväisiä löllyköitä, mikä lie näitä meidän omanarvonsa tuntevia tapauksia milloinkin vaivaa.. Poika on hyvällä tuulella jo ison osan päivästä, se on ihanaa! Hymyilee ja kehittyy hänkin. Nostan kyllä hattua tuon "vaativa vauva" -pinon vanhemmille, joilla hankala aika kestää pidempään.

Sitten noi mun repeämät.. Eli repesin aivan ja täysin.. Kävin tossa mittauttaa lantionpohjanlihaksiston ja huonolta näyttää. Ilmeisesti korjausleikkaus ei ihan onnannutkaan. Tosin tiesinhän mie ton jo ilman mittaustakin. Onneksi toimii joten kuten kuitenkin. Ja tämä tarkoittanee ehken sitä, että seuraavat (toivottavasti) vauvat käyttää toista ovea.. Ei kuulemma huonossa kunnossa olevaa revitä uudestaan. Mulla siis oli erittäin timmi lihaksisto, joka ei venynyt toivotusti. Kyselivät, että olenko joku urheilija.. Sokeat..:p

Mutta siis, olisi mukava kirjoitella tänne joskus. On ollut helpottavaa huomata, etten ole kaikkine nukutusongelmien kanssa kuitenkaan yksin, kuten alussa tuntui, kun en nähnyt itseäni pidemmälle.

Meidän poika kävi ke 3 kk neuvolassa ja mitat olivat 61,5 cm ja 6180g. Täysimetyksellä on, pullosta saanut rintamaitoa vain kun olen itse käynyt lekurissa. Imetys on mulle tärkeä juttu ja olen rintaraivarit ja -kumit yrittänyt ylittää, että imetys jatkuisi. Toiveissa olisi kuuden kuukauden täysimetys ja siitä sitten sormiruokaillen (jos on pojan juttu) kiinteisiin tutustuminen. Soseiden sörkkiminen ei innosta. Mutta pojan mahan mukaan mennään! Kuiten tuohon puoleen vuoteen on vielä 3 kk matkaa, joten voip olla.. Haluaisin kuitenkin uskoa, ettei maitorauhaset ole ihmisillä ihan turhaan.. :)

Ai niin, ja kestovaipatkin pitää tavaran jo sisällään (poika oli liian rimppakinttuinen ko. malliin alussa?). Miten voikin ihminen tuntea huonommuutta joidenkin vaippojen takia?!? Se oli kuin viimeinen pisara ämpärissä.. Kun oli suunnitellut.. Huh huh, mitä paineita sitä itselleen olikin kasannut.

Eikä sitä oikein järjellä pystynyt ajattelemaan hormoneissaan. Vaikka tajusi, että olen maailman onnellisin, kun unelmani on sylissäni.:heart:

Tukka on täälläkin ihan kamala. Näytän muutenkin ihan "mammalta", kun aina pitää noi tissit saada esille.. Enkä omista oikein siistejä paitoja. Rahatilanne on sellainen, ettei uusiin vaatteisiin kehtaa tuhlata. Meinasin itse värjätä tukkanikin, vaikka kampaajalla käynti tekisi terää. Meillä maalla liitytään parhaillaan kunnalliseen viemäriverkostoon ja maksellaan asuntolainojen ja normilaskujen päälle aika suolaisia summia liittymästä.

Oi mitä valitusta! Ja mulla on kaikki hyvin! On aivan ihanaa, kun äiti nauttii lapsestaan! Nyt hän on nukkunut vaunuissa kaksi tuntia ja mulla on ikävä.. Jatkan taas joskus. Kiitos teille!

Rutti ja Ruttu-Ukko 3kk
 
Rutti Tsemppiä sinne:)
Olen minäkin stressannut kaikenlaista, alkaako nyt hormonit hälvetä, vai vaikuttaako oma päätös ottaa rennommin. Mutta kaikki on nykyisin oikein valoisaa ja ihan ihanaa, vaikka välillä vähän valvoisikin:)
En edes menettänyt yöuniani tämänpäiväisen gynen takia:D
Mutta mammalta näytettään, tosin olen kyllästynyt imetyspaitoihin ja käytän ihan vanhoja vaatteita. Pitää vähän valikoida mistä saa helposti olan alas tai napit auki.

Poika on tänään taas niin aurinkoinen, on oppinut kunnon kimeän kikatuksen ja kikattelee kun seistään peilin edessä ja minä päristän kieltä:heart:

Stressitöntä viikonloppua kaikille!
 

Yhteistyössä