~Kesäkuun kullannuput 2010~

Mie oon antanu ihan tavallista kaurapuuroa enkä oo ees hienontanu hiutaleita :) oon vaan laittanu hiutaleet kylmään veteen ja sekotellu lämmityksen aikana nii on tullu ihan pehmeetä ja pojulle maistuukin.. esikko oli paljon enemmän sihtikurkku kun tää poju :)

me kans lähetettiin lapsista kuva joulukortteina :D

Meillä kans alkais muutto.. mutetaan 2 kerroksiseen rivariin 4h+k+s asokotiin.. tää nykyinen on iso kaksio.. vähän epäkäytännöllinen.. tosi isot huoneet mut liian vähän huoneita :/ nyt on pienemmät huoneet mut niitä on riittävästi ja saunaki mitä ei ennen oo ollu :) pikkasen kalliimmaks tulee mut on nii paljon parempi vaik miinuksena et on kahessa kerroksessa.. ylhäällä makkarit ja sauna ja kodinhoito ja alhaalla olkkari ja keittiö.. noh eipä tarvii siivota ku alakerta ku vieraita tulee :D..

Mut nyt esikon kans syömään omppua.. toien tuli just kipeeks ku tänään ois ollu kiva uintireissu kerhoäitien kans ja nyt jää sit välistä :( mut jos jouluna oltas terveinä :)

Jaksuja taas kaikille arkeen :)

- Anzzu ja poju 5,5kk
 
Kiitos Unna oireista! Ihan siksikin kyselin, kun meilläkin oli vähän aikaa sitten aamuisin "pahanhajuista pissaa" Mutta puuten poika oli hyväntuulinen oma itsensä, joten odottelin jatkuuko.
Johtuikin sitten ilmeisesti lihan aloituksesta, niin pissan haju muuttui. Joka tapauksessa meni ohi:)
Täälläkin tutkitaan innolla "pesulappuja", muutenkin näpräillään pieniä yksityiskohtia=)

Anzzu1984 Olen tähän asti laiskana antanut Muksun valmista puuroa, mutta jännää että tavallinen maistuu niin paljon paremmin:) Ja tuo suolan määrä myös kummastutti.
 
Miumiu83: Juu, lääkäri totesikin sairaalassa, että se pissan haju ei vielä merkkaa mitään. Itse en tosin ole huomannut mitään hajuja ennen tuon pississä. No omalla maidolla on menty, että ei vielä syökään lihaa. Pitäisi kyllä aloittaa pian.

Meillä oli neuvola tänään ja ihan ok meni. Kasvu ei tietty päätä huimaa 5 kk mittoihin verrattuna kun pelkällä rinnalla on ollut, esikoisella oli sama tässä vaiheessa. Pituus 69,5 cm ja paino 11 780g. Sairaalassa oli jo yli 12 kg aamupaino, että vähäsen tippunut, mutta mikäs ihme kun tuo kakkaa varmaan 6 kertaa päivässä:O Tiedä sitten onko antibiooteista vai tuosta kiinteiden aloituksesta.

Mun pitäis kanssa perehtyä tuohon sormiruokailuun. Nuuk tykkäis kovasti syödä esim. päärynän paloja, mutta äitiä hirvittää. Maissinaksuja pureksii jo hienosti ja syö, mutta ne sulaakin suuhun. Jos tuolle antaisi jotain "tikkuina" varmaan puris liian isoja paloja. Eilen annoin päärynän paloja jotka oli Nuukin pikkurillin kokoisia ja ne meni hyvin, tosin pientä kakomista aina välillä. Muksun puurojauheella ajattelin tänään myös puurot aloitella.

Nyt kaivamaan esikoisen luistimia varastosta. Sellainen hinku tuolla on jäälle päästä ei tule kirjaamisesta yhtikäs mitään kun aina käy hihasta nykimässä =)
 
Meillä loppui imetys :(
Jose söi tissiä jo jonkin aikaa vaan öisin ja huomasin pikkuhiljaa, että ei tarttenut enää päivällä lypsää. Nyt ollaan 4 yötä jo oltu syömättä. Ajattelin samalla lopettaa yö syötöt kokonaan kun päivällä syödään jo 5 kertaa + maidot päälle...
Vaikka kauheelta tuntuu että poika on ilman ruokaa n.12h miten se muka pärjää??
Mutta ei tuo ole yöllä itkenyt nälkää, mumissut vaan ja max 5 kertaa laitan tutin suuhun...

Mä oon tilannut vista printiltä 1.12 joulukortit ja ensvuoden kalenterit josen kuvilla pikatoimituksella mutta ei ole vieläkään tulleet!! :'(
Olen laittamassa asiaa eteenpäin...
Nyt jannulle evästä...

Jose täytti eilen 6kk
 
Heippa!
Mussupussu kyselit vaatemerkeistä. Meidän pojalla on muutama lahjaksi saatuja POPin ja Espritin vaatteita ja olen kovasti tykännyt niistä. Name Itin vaatteet ovat olleet käteviä, kun ovat joustavia meidän pullero pojalle. Tutan vaatteet ovat reilun kokoisia ja kestäviä. Joulu ollaan kotona oman perheen kesken.

Rutti kiitos mielenkiintoisista sormiruokailuvinkeistä. Meidän poju on nyt maistellut kasvissoseita viikon verran ja tuntuu tykkäävän.

Jonna H hyvä kun kerroit tuosta Jääkarhu lämpöpussista. Tilasin pojalle Lastenpuoti Potitosta sinisen pussukan, kun alkaa olla ahdasta kantokopassa.

Pulinapata tämä meidän pikkumies on meilläkin iltatähti. Isot siskot ovat aivan ihastuksissaan pikkuveljestä ja auttavat ihanasti veikan hoidossa.

Neuvola kuulumisia: 6kk mitat 7650g ja 65cm. Poika kasvaa rintamaidolla ( siis paino nousee ) hurjaa vauhtia. Influenssarokotteet otettiin pojalla, siskolle ja itselleni. Poitsu ei vielä ryömi. Uusi lääke on tehonnut niin hyvin, että pikkumies on nyt nukkunut omassa sängyssään jo toista viikkoa. Lempiasento on masullaan nukkuminen. Pari kertaa on nukkunut koko yön vain yhdellä syötöllä. On todella ihanaa nukkua pitkällään eikä istuallaan, kyllä selkä ja takamus olivatkin jo kovilla. Poitsu tykkää kovasti kylpemisestä. Joku mainitsikin kylppärin vedenpaisumuksesta niin on meilläkin.

Mukavaa Joulun odotusta kaikille äideille ja pikkuisille!

Mami7 ja Milo 6kk
 
Ripe: Onneksi ei Aarolle käynyt kuinkaan, vaikka putosi sängystä – pelästytti kyllä varmaan! Ei vielä ole tarvinnut ilmoittaa töihin paluusta – se on 2kk ennen loman loppua, kun pitää ilmoittaa. Töihinkin voi mennä välissä ja sitten pari kk ennen ilmoittaa, että jääkin vielä hoitovapaalle, johon siis on oikeutettu, kunnes nuorin lapsi täyttää 3 vuotta. Taidanpa ymmärtää mitä tarkoitat sanoessasi, että on erilaista, kun mieskin on kotona. Meillä kyllä mies käy töissä, mutta on paljon enempi kotona kuin luulin ja siinä on ero lasten kanssa kaksin oloon, useimmiten hyvässä, mutta välillä pahassakin… Toivottavasti hyviä asuntotarjouksia satelee!

Unna: Hyvä, että lääke tehosi! Olen kuullut, että näin pieniltä korvatulehduksen havaitseminen on tosi hankalaa ja siksi usein syövät lääkkeitä turhaan. Toivottavasti teillä ei ole tulehdusta tai aiemmin saamanne lääke vei sen mennessään! Täälläkin pesulappuvaihe on päällä edelleen…

Anzzu: Ei toi valitettavasti toimi toi, että yläkertaa ei tarvi siivota, ku vieraita tulee. Meillä ainakin kaikki lapsivieraat mennä viilettävät suoraan yläkertaan, kun siellä esikon huone ja lopulta sinne menevät myös aikuiset hakemaan lapsiaan… Mutta onnea kovasti uuteen kotiin!

Jane: Toivottavasti saatte kuvat het alkuviikosta, niin ehtivät vielä jouluksi perille!

Täällä esikko kuumeessa, joten kävin tänään neidin kanssa vauvauinnissa kaksitaan ja ihan hyvin meni, vaikka täällä kaamea lumipyry onkin. Alkuviikon suunnitelmia pitänee rukata uusiksi tuon kuumeen takia, toivottavasti emme sairastu jouluksi muut - hus lunssapöpöt, hus :stick:
 
Täälläkin hirveä pyry! Tänään on siis ei mennä ulos ollenkaan-päivä:D

Fotoykkösestä tulee kuvat tai kuvakortit seuraavana, tai sitä seuraavana päivänä. Mutta tosi inhottavaa Jane että tuollaisen takia menee joulukorttien lähetys mönkään. Pyydä korvauksia että joudut lähettämään kortit kalliimmalla hinnalla!
Ostettiin pojalle "joululahjaksi" ksylofoni. On toki vanhemmille tarkoitettu, mutta hänen tämän hetken suosikkilelu on muutenkin tuollainen laatikko, johon pitää kannen läpi pudotella eri muotoisia palikoita.(ei tietysti osaa vielä tehdä niin, mutta hauska se on joka tapauksessa)
Hakkaa ksylofoninkin koskettimia innoissaan, kun ensin näyttää mallia:D

Sai siis lahjansa etukäteen, meillä on muutenkin niin kovin vähän joulun traditioita. Ei olla uskonnollisia jne. Ensi vuodeksi pitäisi varmaan jo päättää miten joulua vietetään. Lapsen takia olisi varmasti kiva jotain olla..

Jes! kolme iltaa mennyt niin että vien pikkuisen sänkyyn ja poistun huoneesta. Nukahtaa itse:)
 
Jaaha, Lahti viikonloppu takana. Olipas mukava käydä omilla vanhemmilla pitkästä aikaa. Ja kaikki kylän ihmiset kävi kattomassa tyttöä. Ja neiti oli aivan innoisaan, kun sai huomiota. Ja muutenkin oli uskomattoman kiltisti. Lauantaina pyörittii äitini kanssa kaupoilla neljättä tuntia ja neiti ei kertaakaan inahtanut :)

Täällä nukkumisen kanssa on tullut hieman ongelmia, taitaa olla jokin vaihe. Illalla, kun vie sänkyyn nii alottaa kauhean huudon, vaikka näkee, että lapsukainen on väsynyt mut ei halua jäädä sinne. Eilenkin illalla tunnin verran meni nukuttamisessa :/ Rupes itellä jo hermoa kiristämään, kun olisi ollut mukava viettää miehen kanssa iltaa <3 Mutta ehkä tämä on ohimenevää, ainakin toivon näin.

Onkos muilla vielä muksuille tullut hampaita? Täällä kaks alahammasta tuli 3,5kk iässä ja nyt yli 6kk eikä ylähampaita näy.

Jaaha, tämä viikko on kiireinen. Ja anoppilaa ensimmäistä kertaa mennää viettämään joulua. Varmaa neiti kaataa kuusen, niin kuin vetoa on lyöty. Koska viikonlopun aikana Linda otti ensimmäiset konttaus "asekeleet". Vastahan hän on puolitoista viikkoa ryöminyt eteen päin, ja nyt jo yrittää kontata. Kylläpä aika menee nopeasti.

Mutta onneksi nyt enne joulua sain omaa kouluasiaa hieman hoidettua, ja opettajien kanssa päätettiin että syksyllä palaan koulunpenkille, nyt keväällä voin avoimessa amk:eek:ossa jotain kursseja käydä jos huvittaa, mutta ei todellakaan ole mikään pakko.

Mutta oikein hyvää joulun odotusta tänne kaikille ja rauhallista joulun alus viikkoa, turha stressi pois :)

-Anna ja Linda n.6,5kk
 
Täällä ei joulustressistä kärsitä. Mä niiiin rakastan joulua, etten suostu siitä stressaamaan, päinvastoin on ihanaa laittaa ja järjestää :xmas:
Perjantaina huomasin, että neidille oli puhjennut ekat hampaat alas. 2 kerrallaan, ja just edellispäivänä kun katsoin suuhun, niin siellä ei näkyny mitään siihen viittaavaakaan. Ruokakin alkoi sitten heti perjantaina maistumaan todella hyvin pitkästä aikaa, sen verran on siis ikenet olleet arat että syöminen tuntu pahalta. Toivottavasti loputkin hampaat tulis yhtä helposti. Esikolle tuli kaikki tosi vaivattomasti, ekat puhkes 8kk ikäisenä ja sit niitä tulikin 16 hammasta 5 kuukauden aikana eikä mitään muuta vaivaa ollu kun huonontunu ruokahalu. Takimmaiset 4 poskihammasta puhkes 20 kuisena kaikki samaan aikaan, eikä nekään vaivannu yhtään.

Lenniina: Toivottavasti teillä esikko paranee pian ettekä muut sairastu jouluksi ! Mä täällä jännitän saadaanko me mahatauti, kun oli lauantaina kaverin lapset hoidossa meillä ja viime yönä toinen niistä oli alkanu oksentaa :x

Jaahas, täytyy kyllä nyt käydä neiti herättämässä ulkoa, kun ei tajua itse herätä. Menee muuten koko päivän rytmit ihan sekasin ja iltapäivällä pitäis lähtee käymään mun mummulla..

-Minttu ja Elsi 7,5kk
 
Heipparallaa piiiiiiiitkästä aikaa!
Lueskelemassa oon käyny välillä, mutta yhtään ei oo jaksanu kirjotella. Kommentoidaki on pitäny vaikka mitä, mutta enää ei muista että mitä :confused:

:hug: kaikille, joilla sairauksia ym. lähipiirissä. Meilläki on sairasteltu. Ihme kyllä vauva on selvinny yhellä ainoalla nuhalla, vaikka me muut ollaan oltu useempaankin kertaan kuumeessa syksyn aikana. Minäkin, jolle ei yleensä kuume nouse, oon ollu neljä kertaa kuumeessa! Ja pahimmin meillä on sairastanu isi. Se on nyt neljättä viikkoa sairaslomalla keuhkokuumeen takia. Viikon ajan oli sairaalassakin, ja vieläkin pitää ottaa rauhallisesti.

Ruokailusta: Meillä syödään kyllä soseita, mutta tyttö on saanut myös omin käsin syötävää sormiruokaa. Meillä on noilla isommilla tytöillä ainakin sormiruokaa enemmän syöty siinä vaiheessa, kun on hampaita jo muutama. Molemmilla on itse asiassa ollut sellainen kausi, ettei lusikka ole kelvannut ollenkaan, vaan kaikki on pitänyt syödä käsin. Tällä hetkellä meillä syödään kiinteitä lounaalla, päivällisellä ja iltapalalla. Muulloin saa tissimaitoa.

Nukkumisesta: Yöt oli meilläkin jossain tuossa 5kk -> melko levottomia niin kuin monella muullakin, 2h välein heräili ja vain maito auttoi. Myös nukahtaminen tuntui olevan vaikeampaa. Nyt on onneksi helpottanut. Nukahtaa melko helposti, ja viime yönä nukkui peräti 6h heräämättä! Sai äitikin nukuttua. (Edellisyönä kun oli heräillyt senkin edestä, 1-2h välein.)
Päiväunia tyttö nukkuu 1-3 kertaa. Pidemmille unille käy n.12, vaunuissa ulkona nukkuu yleensä 3-5h. Sitten riippuen mihin aikaan heräilee, niin saattaa aamupäivällä nukkua pienet 1/2h tirsat. Pienet iltaunet olisi tarpeen, mutta eipä tuo aina niitäkään nuku. Syliin tissille saattaa joskus nukahtaa, mutta muuten ei rauhoitu. Varsinkaan jos edelliset unet on olleet pitkät. Yöunille mennään 21-22, ja heräilee sitten 7-9 aikaan.

Meillä ei nyt olekaan 6kk neuvolaa, vaan seuraava on 7kk ja lääkäri. Nuokin on vähän muuttuneet sitte isompien tyttöjen.
Aavalla ei ole vielä yhtään hammasta, vaikka sormiaan pureekin koko ajan. Lattialla viihtyy mahallaan. Ja selälleen jos laittaa, niin hyvin vikkelästi pääsee mahalleen. Muutaman kerran on kääntynyt selälleenkin takaisin, mutta harvemmin. Pyörii mahallaan napansa ympäri ja peruuttaa, mutta eteenpäin ei vielä pääse, vaikka yritys on kova. Välillä nostelee takapuoltaankin jo konttausasentoon. Mutta vaikkei eteenpäin vielä pääsekään, niin jollain konstilla saa kuitenkin itsensä myllerrettyä toiselle puolelle huonetta ihan hetkessä.

Vaatteet: Meillä ei ole mitään suosikkimerkkejä, kaikki käy. Osa vaatteista on vielä kokoa 62, mutta suurin osa 68. Ensimmäisenä loppuu bodeista ainakin pituus (osaksi varmaan johtuu kestovaipoistakin). Osa vaatteista on jo kokoa 74, näissä oikeastaan hihat on liian pitkät vielä. Mutta minusta on mukavampi hitusen liian iso, kuin pieni.

Tillintallin ja tyttö 6,5kk
 
Kiitokset Rutti, MiuMiu, Lenniina ja Unna sekä muutkin myötätuntoiset.

Huhuh, onpas ollut valvomista. Sain muutama päivä sitten (olen niin koomassa, etten enää muista mikä päivä) migreenikohtauksen:mad:, ensimmäisen sen jälkeen kun aloin odottamaan Leoa. Täytyy varmaan hankkiutua uudelleen raskaaksi, jotta pysyy migreenit poissa:LOL: Mulla onneksi tehoaa suht miedot lääkkeet, kunhan vaan älyää ottaa ajoissa. Tosin Suomesta ei ko. lääkettä saa edes reseptillä, mutta Ruotsista saa ilman reseptiä:confused:. Ongelmana oli, etten tiennyt saako imettäessä näitä lääkkeitä syödä ja pyysin miestä katsomaan paketin kyljestä, kun itsellä se migreenin näköhäiriö vie aina näön melkein kokonaan. No, eihän se ukko sitten siitä ruotsinkielisestä tekstistä mitään tajunnut ja yritin sitten itse sitä tavata. Onneksi sen verran kykenin tihrustamaan, että tajusin lääkkeen olevan vaaratonta imeväiselle. Koska ukon selkä on edelleen kipeä ja itse taas en kyennyt juuri sängystä nousemaan, oli otettava poika viereen nukkumaan, jotta voi sitten yöllä imettää. No sen jälkeenpä mennytkin sitten valvoessa, kun poika ei enää suostunut omassa sängyssään nukkumaan:(. Viime yö sujui taas onneksi suht hyvin, herättiin vain kolmesti (jos aamukuuden heräämistä ei enää lasketa yöheräämiseksi). En tiedä onko tässä jo eroahdistusta ilmassa, vai mikä on. Josko se tästä taas alkaisi rullaamaan.

Hampaiden puhkeamisen jälkeen ei meinannut ruoka maistua kunnolla, mutta nyt taas syödään hyvin. Meillä syödään aamu- ja iltapalaksi ihan normi 4-viljan puuroa, joka uppoaa hyvin ihan hienontamattakin, tosin hedelmä- tai marjasosetta vaati seuraksi, pelkältään ei poika suostu syömään (en kyllä söisi itsekään, on sen verran mautonta). Lounaaksi ja päivälliseksi teen itse erilaisia kasvissoseita joita sitten täydennän lihalla, kanalla tai kalalla. Olisin kiinnostunut kokeilemaan tuota sormiruokailua ja poikakin kovasti haluaisi käsillään syödä, mutta mua hirvittää se tukehtumisriski. Olen varovaisesti kokeillut, mutta Leo sai kurkusta puraistua muutaman kerran isoja palasia, jotka onnistuin onneksi kaivamaan ulos suusta ennen kuin ehti nielaista. Sen koommin en ole uskaltanut kokeilla. Annan kyllä esim. hedelmistä valmiiksi sopivan kokoiseksi pienennettyjä palasia, ettei ihan pelkällä soseella mennä.

Rutti ja Iituska, täällä myös samat fiilikset, sitä tuntee itsensä maailman onnellisimmaksi, kun tuota poikaa katselee, mutta se menettämisen pelko ja muiden vaikeuksien myötäeläminen on valtavaa. Ja tokihan kaikki muutkin haluavat katsella kuvia meidän vauvoista:LOL:. Leon kuvia on kyllä lähetelty lähisukulaisille ahkerasti.:whistle:

Me ostettiin nyt sitten uusi turvaistuin toiseen autoon. Kiitokset Ripelle vinkistä, mekin hommattiin tuo Cybex. Sitä vanhempaa mallia lähdettiin hakemaan, mutta jouduttiin ostamaan se uudempi fix-versio, kun ei autossa vyöt riittäneet sen vanhan kanssa. Typerää, kun ei meidän autoissa edes ole isofixiä, mutta siinä uudemmassa fix-versiossa tyyny oli muotoiltu paremmin, eikä vaatinut niin pitkää vyötä. Onneksi mummi ja ukki lupasivat osallistua istuimen hankintaan, muutoin olisi kyllä jäänyt kaupan hyllylle. Tosin onpahan se kyllä pitkäikäinen istuin. Ostettiin aiemmin käytettynä Gracon Cosmic, mutta en ole ollut kovin tyytyväinen siihen. Asennus on hankalahkoa ja selkä menosuuntaan vie tosi paljon tilaa, jos haluaa saada istuimen kunnolla kallelleen, tällöin ei etupenkille mahdu istumaan, kun sen joutuu vetämään ihan eteen. Tuo istuimen oma kallistuksen säätö on aikalailla yhtä tyhjän kanssa. Samoin lapsen asettaminen siihen istuimeen on melko haasteellista, ettei lapsiparka lyö päätään oven yläkarmiin. En tiedä onko noi kaikki istuimet ajateltu johonkin korkeisiin tila-autoihin, kun ovat niin hankalia käyttää tavan autoissa. Saa nähdä toimiiko paremmin sitten kasvot menosuuntaan asennettuna.

En tänäkään vuonna saanut lähetettyä yhtä ainutta joulukorttia. Joka vuosi pyhästi lupaan ja vannon itselleni, että nyt tänä vuonna minä kyllä… mutta ei taaskaan onnistunut:ashamed:. Tosin olen antanut itselleni luvan vähän lintsata jouluhommista, kun tuli tuo polvileikkaus ja kaikkea. Sen verran olen kunnostautunut, että leivoin itse pipareita. Meidän mummo tekin aina pehmeitä pipareita ja halusin kokeilla, miten sellaisia saa tehtyä. Muuten meni ihan hyvin, mutta tavallista margariinia EI KANNATA käyttää leivontaan (joku oli unohtanut ostaa leivontamargariinia):whistle:. Taikina jäi niin löysäksi, että jouduin lopulta pursottamaan sellaisia pötkylöitä siitä. Ihan hyviä tuli kumminkin ja pehmeiksi jäivät, kuten oli tarkoitus:D

Mukavaa ja rauhallista joulunaikaa kaikille!

Jonna & Leo, joulupäivänä 6kk
 
Viimeksi muokattu:
Luin teidän kirjoituksia ja paljon on täällä tapahtunut sitten viime käynnin. Joskaan en enää muista, mitä minun piti kommentoida ja kenelle :)

Meillä on elämä ollut oikein mallillaan. Valo sairasti pari viikkoa sitten ensimmäisen flunssansa, mutta siitäkin on jo hyvin toivuttu. Huomenna on 7 kk neuvola. Saa nähdä, kuinka paljon hän on kasvanut. Vaatteet on ainakin muuttuneet kokoon 74, osa 68 menee vielä. Tuntuu, että aika menee hurjan nopeasti ja Valo on jo iso mies. Ihmettelee vaan, että milloin hänestä on tuommoinen jo kasvanut. Tänään on hänen lasketusta ajasta tasan 6 kk. Valohan syntyi rv 34.
Joulua odotetaan kovasti ja vähän jännittääkin. Isäni syöpä on paljastunut sen tyyppiseksi, ettei sitä voida parantaa, ainoastaan täsmälääkkeillä hidastaa etenemistä. En ole nähnyt isääni sen jälkeen, kun syöpä on todettu, mutta jouluna näemme. Siltikin tuntuu aivan erilaiselta ajatella oman isän kuolemaa, mitä oman lapsen kuolemaa. Vanhempien kuolema tuntuu niin paljon luonnollisemmalta eikä yhtä raastavalta, vaikka pahaltahan sekin tuntuu. Minä olen vielä aina ollut isän tyttö. Tälläistä tämä elämä on ja siitä pitää nauttia nyt kun sen aika on, koskaan ei tiedä, milloin aika loppuu, mutta sen tietää, että sitä on rajallisesti.

Oikein kaunista joulua kaikille!

Saagatar & Valo ja pienen pieni Toivoenkeli
 
Voi että Saagatar:hug::hug: Voimia oikein kovasti!
Juuri eilen mietin mitä teille kuuluu kuunnellessani kappaletta Varpunen jouluaamuna, se on niin kovin surullinen ja jotenkin siitä "olen pieni veljesi, tulin taivahasta" kohdasta tulitte mieleen.
 
Voi tuo Varpunen jouluaamuna on minun pitkäaikainen suosikki joulukappaleista, ihana! Vaikka onkin niiin kovin surullinen.
Onko muuten joku maistellut neljän viljan puuroa? Kaura loppui yhtäkkiä ja maisteltiin vähän tuota 4-viljan puuroa, ei kovin hyvin uponnut. Jotenkin minulle on vain jäänyt sellainen mielikuva ettei vehnä olisi hyväksi kovin pienille.

Menettämisen pelosta puheenollen, minulle tulee välillä oikein sellaisia välähdyksiä, että näkee elävästi Mitä Jos tapahtuisi sitä ja tätä..sitten pitää oikein henkäistä että se mielikuva menisi pois:/:x

Ihanaa, rauhallista ja leppoisaa joulua kaikille!!:xmas:
 
Lenniina: Toivottavasti esikoinen on teillä jo parantunut ja muutkin olette pysyneet terveenä!

Bannah: Meilläkään ei ole kuin ne kaksi alahammasta ja turvonneet yläikenet. 5 kk iässä tuli nuo pari.

Ihanaa, että muilla ei ole havaittavissa joulustressiä. Täälläkin onneksi jo helpottaa, kun kaikki alkaa olla valmista =) Tänään aamun pulkkamäen jälkeen leivottiin esikoisen kanssa pipareita ja torttuja. Justiin siskon kanssa tuli myös shoppailtua vikat joululahjat. Joten enää pitäisi kuusi hakea, se kun jäi viikonloppuna tekemättä. En varmaan ehdi enää palstalla piipahtaa ennen joulua joten

Oikein ihanaa ja tunnelmallista joulua kaikille :xmas::heart:

Toivottaa Unna ja Nuuk
 
Mami7, onko sinustakin tällaisen iltatähden hoitaminen aivan erilaista? Itse huomaan yhtyväni tähän joukkoon, joka kehuu kuinka tästä osaa nauttia samalla todeten, että on kyllä ehdottomasti viimeinen:D. Meillä kyllä on sellainen pikkumies, joka on äärimmäisen sosiaalinen - mitä enemmän porukkaa sitä parempi, kylvyssäkin roiskitaan aivan valtavasti jos saadaan yleisöä...

Tosin nyt tahtoo tökkiä nämä yöt, eli yötissuttelu mennyt mahdottomaksi ja pakkasillakin nukuttais vaan ulkona, joten jos jollakulla on hyvä vinkki, miten tästä kierteestä irti, otetaan mielellään vastaan:saint:. Mutta tuota "Lempeää matkaa höyhensaarille" ja sen oppeja yritän ottaa käyttöön. Tai sitten käy lähikuukausina kuin isompien kanssakin, että imetys loppuu siihen - unissani syötän kuitenkin ja päivällä ei maltetakaan syödä - varsinkaan rintaa.

Tässäkin kun välissä oon hypännyt jo kahdesti, niin ehkä nopeasti ne neuvolakuulumiset, käytiin tänään (tai siis eilen) 16min yli 6kk iässä ottamassa mitat 74.5cm (viimeks oli kai reilu mitta, nyt sitten tiukka) ja 10880g. Että ei ihme, jos tuo kaukalo alkaa tuntua aika ahtaalle:). Ja totesi että istuminen alkaa olla jo hyvää ja suojaheijasteet ovat kehittymässä.

Mutta pitäisi yrittää nukkumaan ennen seuraavaa havahtumista, niin Oikein Ihanaa Joulua kaikille mammoille uuden perheenjäsenen kanssa!
 
Huomenta!

Täällä herättiin kiukuttelevaan viisaudenhampaaseen, eli reissu hammaslääkäriin tänää tiedossa et sais kuurin kun ruukaa tulehtumaan.. : /

Eilen sälli sitten oppi et käsiä käyttämällä pääsee eteenpäin! :D Tuli muuten vauhilla vanhan pahvilaatikon perässä! :) Mut jossei mitää kiinnostavaa näy niin aika laiskasti tuo liikkuu, ihan hyvä vaan, mä en mitenkää innolla enää odota et tuo lähtee liikkeelle kun tajusin kuinka kamala vahtiminen siinä sitten on.. :p

Hampaita ei meillä edelleenkää näy, kuolaa kyllä ja jotenkin syöminen on nyt vähän tökkiny, joten ehkäpä niitä sieltä pikkuhiljaa alkaa tulemaan..

Mutta muuten ei uutta meille, yöt on parantuneet siihen pisteeseen et taidan vuoden vaihteen jälkeen siirtää pojan pois meidän makkarista kun tuntuu siltä et me häiritään sen unta ja aika herkästi alkaa levottomaks kun me kääntyillää..

Ja niin joo, sain vihdoinkin myytyä pikku fiiattini pois ja pihaan tuli seisomaan vanhempi skoda octavia hb ja kyllä on muuten tilava auto! :O Konttiinkin menis 3 tollasta pientä vasikkaa kun mitä meidän koira on! :)

Oikein mukavaa ja rauhallista joulua kaikille perheille!Nauttikaa yhdessäolosta! :heart:

Maira ja Juhis 6,5kk
 
Huomenta!
Pulinapata, kyllä olen samaa mieltä, että tämän viimeisen vauvan hoitaminen on aivan erilaista kuin edellisten. Hyvin haikeaa, mutta ihanaa! Raskaampaa on ollut, ei tahdo jaksaa enää valvottuja öitä ja katkonaisia yöunia. Ei se haittaa. kun poika on vaan niin ihana. Pikkumies on alkanut saada itkukohtauksia rinnalla eikä malta syödä, kun on mielenkiintoisampaa seurata siskojen touhuja. Yritänkin järjestää imetyshetket makkarin rauhassa.

Joulukuusi tuotiin illalla sisälle. Lapset haluavat koristella sen vasta aattona katsoen samalla joulupukin kuumaalinjaa. Kohta leivotaan pipareita. Lisää jouluntuoksua.

Rauhallista Joulua!

Mami7 ja Milo6kk
 
Heipparallallei!

Ihanaa joulua! Meidän joulu oli ihan huippu! Leivottiin, tehtiin ruokaa, koristeltiin kuusta, kuunneltiin joulumusiikkia, siivoiltiin, käytiin saunassa (ekaa kertaa omassa saunassa <3 )... Tv pysyi kiinni. Joulupukki kävi aattona ja molemmat lapset vähän vierasti, on se niin pelottava ukko. :p Järjetön kasa taas lahjoja, vaikka suurimman osan kanssa sovittiin, että mitään ei osteta... Olin ihmeissäni, että minäkin sain pari pakettia. :saint: Kiitos siitä miehelle ja lähisuvulle! Lastenkin lahjat meni ihan nappiin! Onpas meillä fiksuja ystäviä! ;) Päästiinpä ennen aattoa miehen kanssa kahdestaan Johanneksen kirkkoon kuuntelemaan kuoron laulamia joululauluja ja joulupäivänä käytiin moikkaamassa miehen vanhoja tuttuja kotipaikkakunnallaan ja ihan pitkän kaavan kautta istuttiin iltaa tutuilla, käytiin baarissa, tanssittiin, seurusteltiin ja ihan oikeen snägän kautta lasten luokse anoppilaan. Lapset olivat tietysti jo nukkumassa, kun kello oli jo 2 yöllä kun palattiin... Ohhoh, miten sitä näin vanhana jaksaakin noin myöhään kukkua! Saatiin aamulla nukkua pitkään, eikä tietenkään mitään krapulaa ollut, kun osataan ottaa kohtuulla ja sivistyneesti. Ihan loistavat joulun päivät!

Mitäs Uuden Vuoden suunnitelmia mammoilla on? Me ollaan ihan kotosalla. Varmaan miehen pari kaveria tulee saunomaan alkuillasta, mutta ei sen kummempia. Täytyis keksiä jotain omia perinteitä, kun ei se tinan valaminenkaan oikein nappaa...

Vaatteista vielä: Juuri ekologista ja kestävää kehitystä on panostaa laadukkaisiin vaatteisiin ja kun jäävät itselle tarpeettomiksi, lahjoittaa ne hyväntekeväisyyteen, tutuille, myydä. Siis kierrättää. Näin meillä tehdään. En tarkoittanut ihan pikkuisia vauvanvaatteita, oli meilläkin niissä jotain markettikamaa sun muuta halpista... Me vanhemmatkin pukeudumme merkkivaatteisiin, joten ostetaan samoja merkkejä lapsillekin. Sitten on myös se eettisyyspuoli (ihmisoikeudet, plagiointi), josta itseasiassa tämän päivän Hesarissa oli juttua. Riskimaissa tehtyjä vaatteita kartan, mutta aina ei anna kukkaro myöten. Halppisketjujen vaatteet tehdään järjestäin ihmisoikeuksia rikkovissa maissa, joten välttelen niissä käyntiä. Henkkamaukalla ja Lindexillä en ole käynyt n. vuoteen, joten en tiedä onko laatu parantunut, mutta itselläni noista huonoja kokemuksia laadullisesti. Eikä varmasti ole pesutavoista kiinni, kun on käytössä A++ höyrypesukone ja parhaat nestemäiset pesuaineet. On liankerääjälaput ja Vanishit. Käännän myös kaikki vaatteet aina nurinpäin pestessä. Mutta mä vaan kyselin niitä lemppari- ja inhokkimerkkejä... Kiva että vastailitte! :)

Pyry konttaa jo niin kovaa vauhtia, että vaarassa on koiran kupit ja joulukuusi! Kynnykset ei hidasta tuota vipeltäjää yhtään! Ihana pikkumies se on, niin tyytyväinen ja iloinen nykyään! Koittaa jo nousta ylöskin. :) Leivottiin tytön kanssa kuningatarpiirakkaa keittiössä, kun huomasin, että Pyry kiipeää käsillään turvaporttia vasten. Olipa hassu näky!

Meilläkin nukuttiin ennen ainoastaan ulkona päiväunet, mutta nykyään nukahtaa myös sisälle omaan sänkyyn. Illat on hemmetin helppoja tämän tapauksen kanssa: Nukahtaa vähän ennen klo 20 pullon kanssa omaan sänkyyn! Herää n. klo 3 syömään ja herää seuraavan kerran aamulla klo 8.30! Hallelujah! Täällä on nykyään niin hyvin levännyt ja energinen mamma! Huomaan, että muistikaan ei enää pätki samalla tavalla kuin raskausaikana ja imettäessä. Jesh! Back to being me!

Oon lukenut teidän kuulumisia pitkin viikkoa, mutta just nyt en muista mitä piti kommentoida...:ashamed: Ens kerralla sitten...
 
Lumikinosten keskeltä hei!
Mussupussu siellä niin pirteänä:) Ihana tuo tunne mikä tulee kun saa pitkästä aikaa kunnon yöunia. Tosin täällä sitä ei tainnut kauan kestää..hampaan jälkeen nukkui n. viikon oikein hyvin ja nukahti aina helposti.
No nukahtaa edelleen hyvin, mutta pojalla taitaa olla eroahdistusta tuloillaan. Mielestäni aika aikaisin aloitti vierastamaan, kun kolmekuisena meni suu mutruun ja tuli itku vieraan sylissä. Nyt kun se on helpottanut en päivisin saisi poistua näköpiiristä ja öisinkin ravaan rauhoittelemassa. Voi pientä! Kipulääke ei nimittäin auta ja korvatkin käytiin taas tarkistamassa.

Meillä vaan olisi uudeksi vuodeksi tiedossa juhlat ja poitsu oli ensimmäistä kertaa menossa koko illaksi hoitoon..nyt epäilen onnistuuko ollenkaan.
 
Saagatar: :hug:

Minttu ja Unna: Kiitoksia, esikon kuume kesti vain yhden vuorokauden ja muut olemme kuumeelta säästyneet ja siten joulut vietetty ennakkosuunnitelmien mukaan. Mutta vieläkin koko perhe räkätaudissa ja lapsilla kovaa yskää!

Bannah: Hampaista: Meidän esikolle ensihammas tuli 1v 3kk iässä, viimeiset neljä kpl 3,5 vuoden iässä. Nyt kuopuksella ei vielä ole hampaita, kaikki aikanaan.

Uusi vuosi vaihtuu meidän osalta kotosalla. Toivottavasti Miumiun suunnitelmat onnistuu!

Meillä löytyi konttausasento noin viikko sitten ja nyt noustaan jo ketterästi ja heilutaan, mutta kuusi sai tämän joulun vielä olla rauhassa. Neiti sai muutaman lelun, vaatteita, astioita ja rahaa lahjaksi eli hyvin runsas oli joulupukin kontti. Nukutaan edelleen vierihoidossa, herää syömään muutaman kerran yössä, ei niitä jaksa laskea, kun ei mua niin häiritse. Pirteäksi tunnen itseni, kun nukun vauvan kanssa 10 tunnin yöunia, juon vähän kahvia aamulla ja syön edelleen niitä raskaus/imetystabuja, joissa rautaa.

Neidin sosemaistelut huononivat tämän flunssan takia, nyt syömme kaksi liha-ateriaa/pv, toisella menee ehkä 1 tl masuun asti. Uskon, että helpottaa flunssan myötä ja sitten laajennamme kolmeen ateriaan ja puuroihin. Rinta maistuu edelleen aina kun tarjotaan :p

Joulut jäi toivottamatta, mutta hyvät uudet vuodet kaikille!
 
Hei kaikki :)

Nopeesti tuun kirjottelemaan.
Täällä neiti oppi viikkoa ennen joulua konttamaan, muutaman askeleen ja viikkoa sitä ennen oppi kunnolla ryömimään. No nyt joulun jälkeen voipi sanoa, että neiti osaa kunnolla kontata. Menee keittiöt ja oman huoneeseensa jo tutkimaan (meillä on noin 3m pitkä eteinen, joutuu kulkemaan eteisen läpi). Ja kovasti kädellä korotellaan kirjahyllyn ja tv-tason reunoja. Joten rikkoutavat esineet alhaalta olen ottanut pois.
Mutta on se suloinen näky kun neiti konttaa, ikää viikkoa vajaa 7kk. Mutta koko ajan pitää olla vahtimassa.

Joku puhu täällä eroahdistuksesta. Itse epäilen samaa oman neidin kanssa, aina ollut hyvä uninen öisin. Mutta nyt heräillää 2-3kertaa yössä, ei ole nälkä tai vaipassa mitää mutta haluaa syliin. Ja päivisin voi saada raivokohtauksia jos mie en ole näkyvillä ja jos hän ei ite jaksa kontata miun perässä. Silloinkin tahtoo sylii, ja nukkumaan meno on yhtä tuskaa. Parikin tuntia voi mennä nukuttamisessa kun ei sänkyyn halua jäädä, sylissä nukkuisi mutta ei sänkyyn. Alkaa itteään ottaa pannuun :/ Mutta yritin ajatella tämä on ohimenevää, pakko jaksaa.

Uudesta vuodesta: mies lupasi neitiä vahtia, jotta itse pääsen lähtemään parin kaverin kanssa. Mutta empä tiedä, haluaisin olla enemmin miehen kanssa kun kavereiden kanssa :/ Mutta eipä neidille taida saada hoitajaa. Katsotaan, onhan tässä muutama päivä aikaa :)

Jaksut tänne kaikille, ja uusia vuosia jo nytte :)

-Anna ja Linda kohta 7kk
 
Meillä meni myös joulu mukavasti ja suunnitelmien mukaan. Tosin jouluaattona oli niin kylmä, että ulkoilupäivä siirrettiin tapaniksi. Kirkossa tuli käytyä ja pukki toi myös meille vähän turhan paljon lahjoja. Menee se joulun idea vähän pipariksi tuollaisen lahjavuoren alla. No, lapset tykkäs ja se kait se pääasia on. Herkuteltua tuli paljon ja avannossakin käytyä. Tapanina oltiin joukolla ulkoilemassa luistelemassa sekä pulkkamäessä. Extremeäkin tuli harrastettua kun laskettiin pieniltä kallioilta peppumäkeä suoraan uppolumeen ;)

Uutena vuotena ajateltiin olla mökillä Nuukin kummin perheen kanssa. Heillä on myös pieniä lapsia. Ajatuksena olis että ulkoiltais, syötäis hyvin, saunottais ja tietty raketteja täytyy lähettää ja tinaa valaa. Eli aika perinteisesti mennään. Saas nähdä, ollaan reissattu pidempää matkaa viimeksi kesällä vaikka yleensä liikutaan paljonkin. Kesällä Nuuk vaan huusi niin kamalasti, että ei ole tehnyt mieli mökkeillä tai yleensä matkustaa. No, nyt tuskin ainakaan on liian kuuma ;) Nyt on myös ostettava se turvaistuin ennen reissua. Ollaan saatu kikkailtua tähän asti tuolla kaukalolla. Vaunuihin pitäisi varmaan myös lämpöpussi hommata jos tällaiset pakkaset meinaa koko talven jatkua.

Lenniina: Mukava kuulla, että teillä meni joulu hyvin ja ette saaneet kuumetta. Toivottavasti paranette myös räkiksestä. Tuo yskä on niin kurja varsinkin pienillä. Meillä myös syöpötellään välillä öisin eikä se häiritse kun toinen on siinä vieressä.

Miumiu83: Toivottavasti onnistuu juhlailut. Hieno juttu, että teillä kuitenkin jo nukahdetaan hyvin omaan sänkyyn =) Meillä myös nukahdetaan, mutta otan (lue: herra vaatii päästä viereen;) sitten viereen kun itsekin mennään nukkumaan. Eroahdistusta ei ainakaan vielä ole ilmassa, mutta kun tuo saattaa vielä syödä öisin.

Maira: Toivottavasti sait avun vihoittelevaan viisaudenhampaaseen! Skoda on tosiaan tilava auto. Meillekin tulossa joku superb ?! tai sen suuntainen Skoda maaliskuussa. Itsellä suuria ennakkoluuloja kyseistä merkkiä kohtaan, mutta tilat olivat ruhtinaalliset. Automaattikin kun on niin taitaa tää tyttö vaan ajella omassa käytössä olevalla vanhalla autollaan vaan =)

Uskomatonta että pienet jo konttailee, ainakin Pyry ja Linda sekä Hamuliinikin nousee jo asentoon. Meillä on vielä aivan vauva ;) Nyt on tosin alettu taas liikkua enempi. Oli aika pitkä tauko tuossa välissä. Ei ryömitä oikeaoppisesti vieläkään, pyörimistä ja hytkymistä jne. Tavoittaa silti noita esikoisen pikkutavaroita huolestuttavasti. Riisipuurolla on puurot aloitettu ja lihaakin jo on saanut. Muutamalla teelusikallisella tosin vielä mennään, söis kyllä jo enempi, mutta yritän rauhaksiin aloitella. Tuo on siitä hassu tapaus, että söis edelleen mieluiten paloina ja pureksiikin ikenillään tarmokkaasti. Olen välillä antanut nyt pieninä paloina mm. päärynää sekä lihaa.

Nyt on otettava itseä niskasta kiinni ja vähän alettava siivoilemaan. Muutama päivä vaan keskitytty
lapsien kanssa leikkimiseen ja yhdessäoloon välittämättä siivoilusta ja kämppä on sen näköinen. Taitaapa se mieskin olla kohta töistä tulossa ja mun kahvihammasta kolottaa ihan tosissaan.

Oikein onnekasta Uutta Vuotta 2011 ja terveyttä pienokaisille ja perheille!

Toivottaa Unna ja Nuuk
 

Yhteistyössä