~Kesäkuun kullannuput 2010~

Huomenta ja viikonalut mammoille sekä muksuille :)

Miunki piti tulla kertomaan, että neitokainen on oppinut seisomaan. Itse nostaa itsensä sohvaa vasten seisomaa, ja nykyisin ihan minne vaan, todellakin pitää vahtia. Tänäänkin kiipesi kissanraapimispuuhun, ja jäi jumiin sinne :D Ja kaikessa äidin kanssa pitää olla mukana esim. imurointi, pyykkien laitto, ruoan laitto.

Täällä ei vieläkään pottailla, koska ei ole pottaa. Jos sitten hieman kun rahatilanne paranee nii ostais :)
Ruokailusta: On muutaman kerran syönnyt samaa ruokaa ku myö esim. jauhelihakeittoa (ilman suolaa). Kovasti lusikkaa itse tavoittelisi mutta eipä siitä mitää vielä tuu vaikka saisikin lusikan. Tuttipulloa ei neiti edelleenkään pidä itse kiinni, mutta tänää oli jo kova yritys. Muuten ruokailu ja unet sujuvat vaihtelevasti. Yleensä nukutaan 2-3päikkärit päivän aikana.

Ulkonakin ollaan käyty tutustumassa lumeen tarkemminkin, toinen sai konttailla lumessa :D Vauvapulkkaa olen myös itse miettinyt, mutta sekin on jäännyt mietintätasolle.

Hui, kuinka monelle teidä vauvoilla on tukkaa hirmusesti, täällä neiti on aika kalju vieläkin. Hieman tukka on kasvanut, mutta enemmän sitä kaljua on ku tukkaa :D
Nii vauvakuumeilusta piti vielä puhua. Voi luoja, kuinka itselläkin on kauhea vauvakuume tai lähinnä kaipaan sitä raskautta ja sitä masua sekä haluaisin kokea sen normaalin synnytyksen (Lillihän syntyi sektiolla). Mies on toppuutellut ja sanonut että seuraava muksu sitten riittää, ai riittää vai? :D Jos nyt vähäks aikaa töihi, syksyllä kouluu ja sen koulun jälkeen tuumailis tilannetta uudelleen, eipä kyllä yhtään kiinnostais tuo koulu, mut jos käy eka töissä nii ehkä se sitten alkaa kiinnostamaankin.

Jees, mutta hyvää viikkoa teille kaikille <3

-Anna ja Linda n.7,5kk
 
Miulla ainakin alko menkat vasta sitten kun lopetin imetyksen kokonaan, siis esikoisen jälkeen. Imetin silloin 9kk ja menkat alkoi sit 10kk päästä synnytyksestä. Nyt tän kakkosen kanssa oon lopettanu imetyksen myös, mut ei oo vielä menkat alkanu.. johtuu ehkä siitä ku syön noita minipillereitä vielä.. haluisin sen hormoonikierukan, meen varmaan sen laittamaan vaikka vähän jännittääkin se, et sattuuko se ku on 2 sektiota ollu. Mut sattukoot sit, on se niin huoleton lopulta :)

Kukas se nyt kertoikaan niistä kivuistaan, unohin jo.. no kuitenkin. Mie kyllä tosissani miettisin tuota imetyksen lopettamista, jos kivut on sitä luokkaa, ettei voi nukkua yöllä.. eihän sitä jaksa olla jaksava äitikään, jos ei voi nukkua. Uskon, että vauva nauttii paljon enemmän siitä, että äiti jaksaa kun on saanut nukkua kuin siitä,että imetät vain ja oot sitten väsyny vaikka imettämisellekkään ei ois enää mitään pakkoa vaan vois ihan hyivn antaa pullosta. Mie siis ite tekisin niin, et lopettasin imetyksen ja paremmat lääkkeet kehiin. Mut tää on vaan miun mielipide..

Täällä taas kiukkunen poju ku ehkä hampaita tekee tai jotain.. no toivotaan, et menee ohi kohta :) kitisee vain ja heräilee yölläki useemmin..

Jaksuja kaikille :)

Anzzu ja Alpo 6,5kk
 
Kauhiast tullut tekstiä, no mitäs olen ollut liian kauan poissa :LOL:

Bannah: Huh, millaisia säpsähdyksiä Lindalla. Onneksi ei löytynyt mitään! Vieläkö ovat jatkuneet? Mä aion siis olla hoitovapaalla molempien lasteni kanssa elo/syyskuuhun 2012. Tsempit parisuhdekiemuroihin :hug:

Anzzu: Jaksuja muuttoon!

Mami: Hui, värttinäluu irti kuopastaan! Onneksi toimit ja sait lääkäriajan nopeasti ja nyt kaikki ok :hug:

Ripelle onnea asuntonäyttöihin, jotta sopiva ostaja löytyisi!

Saagatar kyseli vauvojen luonteesta. Meidän vauva antoi ymmärtää olevansa hyvin vaativainen, kun oli alle 3 kk iässä kovin itkuinen. Nyt kuitenkin itkujen loputtua olen huomannut yllätyksekseni, että taustalla onkin rauhallinen (= ei äkkipikainen) neiti. Hän leikkii jo pitkiä aikoja yksin leluillaan, eikä valita, vaikka siirrän hänet kesken, esikkoni vie lelut käsistä tai pää kopsuu lattiaan (aina silloin tällöin kääntyy vieläkin holtittomasti masulta selälleen) tms. Nykyisin itkuun on aina jokin looginen syy esim. kakka, väsy, nälkä, pipi. Nauravainen hän on. Ja hyppiminen on edelleen lempipuuhaa, että vauhtia varmasti löytynee tulevaisuudessa. Vähän vierastaa välillä.

Mutta mukavasti tulemme nykyisellään juttuun, ainut mistä voin vähän ”valittaa” on se, että nukahtaminen onnistuu edelleen suunnilleen vain rinnalle ja vaunuihin ja lisäksi on hyvin herkkäuninen, eli se, että siirtäisin hänet esim. omaan sänkyynsä nukahdettuaan ei meinaa onnistua. Kävin viime perjantaina työporukan kanssa syömässä klo 18-22 ja kun yleensä vauva menee nukkumaan klo 20, oli miekkoseni nukuttanut häntä sen 2h eli juuri oli saanut hänet nukkuun, kun tulin. Nukuttaminen siis tapahtui siten, että kantaa vauvaa puoli tuntia, tämä nukahtaa, mutta herää, kun yritetään siirtää ja niinpä taas kannetaan puoli tuntia. On ukon oma valinta, ettei käytä kantoreppua ja niinpä voi sitten hartiat ym. vähän väsyä moisesta parituntisesta!

Hienoja pussukoita ja muita käsitöitä! Täällä peukalo keskellä kämmentä eli tyydyn ihailemaan!

Onerva: Tervetuloa :wave:

Maira: Tuttia meillä syödään vain päiväunilla vaunuissa ja usein autossa. Päivisin ei ole tuttia tarjolla ja öisin on rinta.

Milkei: Meillä lapsiluku täynnä. Plussatuulia tarvitsijoille!

Shawne: Kuukautisia ei näy. Tosin muutama viikko sitten oli ihan pikkiriikkisen punertavaa vuotoa, joten jos olivat ns. ekat menkat, sopii ajankohta kiinteiden aloitukseen/imetyksen vähenemiseen…

Mammaliini: Ihanainen Aarni :heart:

Rutti: Perhekerhoissa lähinnä jutellaan muiden mammojen kanssa ja kahvitellaan (pientä maksua vastaan). Tapauskohtaisesti saattaa sisältää askartelua, hartauden (seurakunnissa), muskarituokion tms. Rohkeasti vaan paikanpäälle katsomaan ja tutustumaan :)

Meillä kontataan täyttä päätä, vaikka vauhti ei vielä ole kovin kova, onneksi. Istumaan on kääntynyt kerran konttausasennosta vahingossa itse. Pystyyn nouseminen kiinnostaa jonkin verran, mutta sopiva taso puuttuu. Hyppykiikku on ykkönen! Ja jokeltamaan on nyt alettu enemmän, oli vissiin tuo konttaamisen opiskelu sen verran työlästä, että ne viikot oli hiljaa ja nyt voi alkaa harjoitella puhumista.
 
Hui miten paljon hienoja taitoja täällä on opittu! leena80 Ensi viikolla teillä varmaan jo kävellään ja sitten juostaan:D
Ei täällä vaan..herra on nyt kolmatta viikkoa ettei oikein suostu syömään. Tänään oli 8kk neuvola (aikaisessa) ja th jo olikin painosta jo hieman huolissaan, käyrä oli pudonnut.
Mutta lääkäri ei..olikin sama "mölli" kun viimeksi terveyskeskuksessa käydessä. Pärjää kuulemma maidollakin - niin varmasti pärjää, mutta minkälaisilla syöttöväleillä. Kokeile itse mennä yhtäkkiä nestemäiselle ruokavaliolle. Poika söi kuitenkin jo isojakin määriä soseita.
No kai tämä sitten on joku vaihe.

Shawne Täälläkin poika 7,5kk, imetän eikä menkoista vielä merkkiäkään. Kuulin että vuosikin voisi mennä, joten en huolehdi, kun en niitä todellakaan kaipaa=)

Vauvakuumeilusta yms. Mies haluaisi jo toisen. Itse ajattelin kyllä mennä töihin välissä, mutta kieltämättä sen verran edistystä on tapahtunut että pystyn kuvittelemaan meille toisen pikkuisen.
 
Hei Miumiu83, meillä on kans "lusikkalakko" päällä ollut jo tovin (syö siis mitä käsin annetaan esim. leipäpaloja, appelsiinia ja mandariinia "kuorittuina" jne. Saman teki kun oli alahampaat tulossa, nyt ylähampaat pullottaa niin kovin, joten olen yrittänyt kärsivällisti tarjota - jos ei, niin sitten maitoa. Hiemanhan se rassaa, mutta menee ohi ennemmin tai myöhemmin. Tosin nyt viikonloppuna käytiin pienimmän johdolla vatsatauti (ehkä noro) läpi, joten kumman köykäiselle poju tuntuu - onneksi sentään imetän, tuntui ettei sitäkään mennyt normaalisti.

Mutta sinänsähän tuo tässä vaiheessa "käyrien" tippuminen on kai aika tavallista, meilläkin kaksi vanhempaa ovat "joutuneet" 9kk iässä painokontrolliin, kun tipahdus on ollut ns sallittua suurempi, vaikka ollutkin ihan luonnollista - liikkuneet enemmän ja syöneet kiinteitä (mä kuulemma tuotan "kermaa:LOL:), keskimmäisellä paino 6kk -12kk välillä lisääntyi vain 750g. Että jos on kuitenkin vielä normaalien käyrien välissä eikä siis liikalaiha, niin ei varmaan syytä huoleen.
 
pulinapata Jotenkin huojentavaa että sielläkin, Jaksuja sinulle:hug:
Niitä hampaita minäkin yritän epäillä, mutta hammas puhkesi ekalla syömättömyysviikolla, sen jälkeen lakkoiltu vielä kaksi viikkoa. Mikä on minusta outoa, mutta ehkä niitä hampeja tulee lisää.
Kaikki on kokeiltu, myös tuo itse syöminen. Eilen ei paljon lusikkaa kokeiltu, sai syödä itse mitä söi. Lähinnä kyllä leikki ja rummutteli. Yöllä sitten huusi (nälkäänsä?) kolme tuntia|O Eikä maito auttanut.
Tänään kyllä jopa aukoi suutaan ja mölisi - "lusikka tänne ja äkkiä". Tiedä sitten olisko muuten vaan parempi päivä.

Niin joo ja painokontrolliin ollaan menossa.
 
Unohdin viimeks laittaa 8kk neuvolakuulumiset. Oli lääkärineuvola ja kaikki lääkärintutkimukset oli ok. Pituus 70,3cm (66cm) ja paino 8140g (7870g) suluissa siis 6kk mitat. Pituuskäyrä pompsahti vähän lähemmäs 0-käyrää, mut painokäyrä kääntyi meilläkin laskuun. Ei jouduttu painokontrolliin, muutenkaan terkka ei ollu huolissaan, sanoi että jos haluan voin lisätä rypsiöljyä ruokaan vähän, mut ei pakko. Välillä oon nyt laittanu tilkan öljyä jos oon muistanu. En itekään oo huolissani, kuitenkin tyttö on nyt aktiivisempi ja liikkuvaisempi kuin viimeksi ja lisäks meni pari viikkoa kun söi tosi huonosti kun eka oli mahatauti ja sitten tuli hampaita. Ja esikoisella myös samanikäisenä laski painokäyrä kun lähti liikkeelle.
Meillä ei vielä(kään) ryömitä eteenpäin, taaksepäin vaan ja lisäks kierii ja pyörii niin että saa olla usein pelastamassa milloin mistäkin huonekalun alta. Konttausasennossa heijailee, tosin se on nyt vähentyny jonkin verran kun on ollu väsyneempi. Ylöspäin kurkottelee. Enpä oo vielä huolissani, esikoinen lähti ryömimään 8kk iässä, nousi tukee vasten seisomaan 9kk ja oppi konttaamaan vasta 10kk. Eroahdistus on kova, äiti ei sais olla hetkeekään pois näkyvistä ja mielellään olis koko ajan sylissä ja en tiedä liittykö siihen että nyt viikon verran nukkunu vaan yhdet päikkärit. Millään en oo saanu nukahtaan toista kertaa ja sit vaan sylissä viihtyy iltapäivät ja illat kun on ihan väsyny : / Tänään oli kyllä jo kympin jälkeen niin väsyny ettei syömisestäkään tullu enää mitään ja nyt on nukkunu kohta 2 tuntia. Tuskin nukkuu niin pitkään että pärjäis iltaan. Pakko sitten saada toisille unille, mies lähti koulutukseen ja tulee torstaina kotiin niin täytyy tänään viedä Elsi mummulle ja papalle hoitoon esikoisen uimakoulun ajaksi. Ei oo kiva jos siellä huutaa vaan väsymystään koko ajan :(
Jaksuja Shawnelle kipujen ja miehen kanssa. Imetyksen lopettaminen on suuri päätös, mutta et sinä lastasi petä vaikka lopettaisitkin. Itselläsi kuitenkin elämänlaatu paranisi jos saisit paremmat lääkkeet, tärkeää sekin eikä varmasti ainakaan negatiivisesti vaikuttaisi tyttöösi :hug: Meillähän ei imetys kestänyt kuin reilu 2kk ja koko ajan tyttö sai myös pullosta. Maitoa multa olis tullu vaikka kahdellekin lapselle, mutta kun tyttö sai jo sairaalassa maitoa pullosta kun ei keltaisuutensa takia jaksanut rintaa imeä, niin sitten hän ei koskaan oppinut kunnon imuotetta ja jäi tunninkin rinnalla olon jälkeen vielä nälkäiseksi ja tarvitsi pullosta lisämaitoa. Vieläkin mua surettaa ettei imetys onnistunut, mutta annan sitten muuten läheisyyttä ja hellyyttä :heart:
Nyt taas unohtu mitä muuta piti kommentoida. Jos vaikka ummistais hetkeks silmänsä sohvalla, vaikka se onkin aika varma keino saada tyttö heräämään :rolleyes: 2 viime yötä menny taas valvoskellessa, osaks omasta syystä, mitäs en tajua ettei mulle sovi kahvi illalla...

-Minttu ja Elsi 8kk
 
Mammaliini Ihana kuva Aarnista! Tuo tukka on kyllä aivan mieletön! :)
Ja tsempit taas kaikille tasapuolisesti valvomisiin, vaivoihin ja hampaidentuloon ynnä muihin!
Meille ei ihmeempiä. Asuntoa ei ole vielä myyty, se vähän harmittaa kun ei tiiä tuleeko muutto vai ei.
Aaroa pitää nyt vahtia ihan koko ajan, koska kiipeilee koko ajan seisomaan ja ottaa jo muutamia sivuaskeleitakin siinä seisoskellessaan, mutta ei osaa ihan kauhean nätisti vielä tulla alas. Siinäkin on kyllä hän edistynyt, että on aika varovainen ja jotenkin yrittää vähän ottaakin kiinni kädellään kun tulee alaspäin. Matalalta osaa tulla alas jotenkin.

Hänellä ei ollut tuttia ollenkaan pitkään aikaan kun ei hän sitä tuntunut syövän, niin ei ole edes tarjottu. Muutamana iltana ei velli maistunut nukkumaan mennessä niin kaivettiin tutti, jonka kanssa hän sitten nukahtikin. Ja nyt kun muutenkin nukkumaankäyminen on mennyt sellaiseksi, että ei oikein malta vaikka on ihan väsynyt, möngertelis vaan, niin ollaan annettu tutti ja se vähän taitaa auttaa nukahtamiseen. Vaikka välillä ei hän muuten rauhoitu kuin ottamalla syliin, johon sitten nopeasti nukahtaakin. Kai se on tuo kaiken uuden oppiminen, että ei malta käydä nukkumaan.

Töihin ilmoitin, että pidän vanhat lomat maaliskuu-toukokuun puoliväli ja sitten siitä heinäkuun loppuun pidän hoitovapaata ja mahdollisesti mies jäis sitten hoitovapaalle.

Mutta oikein hyvää viikkoa!

T.Ripe ja Aaro
 
Viimeksi muokattu:
Miumiu: Miten siellä jaksellaan, onko ruoka alkanut taas maistumaan ja yöt rauhoittuneet ennalleen? Toivottavasti! :hug:

Pitäisi alkaa siivoamaan, kun sain esikon vietyä kerhoon ja Hamuliini (nykyisin Imuliini :LOL:) nukkuu ulkona, mutta ei nappaa! Muutenkin tänään sellainen päivä, että kaipaisi jotain vaihtelua/piristystä. Onneksi esikolla on ensi kuussa 4v.synttärit, joita voi jo alkaa suunnitella, niin ei ihan hirmuinen joulublues/kevätmasis pääse yllättämään!

Parin viikon päästä 8kk ja 4v neuvolat, joita odotan kuin kuuta nousevaa, muuten vain. Esikon 8kk neuvolassa aikanaan ei ollut kivaa kylläkään: Siihen asti terveestä lapsesta löytyi kolme asiaa: 1.Päänympärys liian pieni. En huolestunut, koska meillä tuota suvussa. Serkun lapset käyneet/saaneet lähetteen kalloultraan, jossa kuitenkin kaikki ollut ok. Ja me jouduimme vaan seurantaan, myöhemmin kaikki ok. 2.Sydämestä löytyi sivuääni, joka lääkärin mukaan hyvin yleinen flunssan jälkeen ja häviää parissa kuukaudessa, kuten sitten kävikin. 3.Ei varannut jaloilleen (ainut liikkuminen oli navan ympäri pyöriminen), joten sai lähetteen fysioterapian arvioon, jossa sitten kävimmekin kerran kuussa, kunnes oppi kävelemään 1v 3kk iässä - oli vain mattimyöhäinen, mutta sitäkin meillä suvussa, joten en ollut huolissani. Arvioissa siis fyssari katsoi aina tilanteen ja antoi ohjeita kotiharjoituksiin mm. laittaa matot rullalle kotona, jotta vauva joutuu ottamaan konttausasenon mennessään siitä yli.

Mukavaa viikonloppua kaikille! Laitan täällä siivousmusat kaakkoon :D
 
Lenniina Kiitos kysymästä:heart: ruoka maistuu hieman paremmin. Yöt on edelleen tosi levottomia JA jouduin yhtäkkiä hammaslääkäriin (voi vietävä mikä särky olikin), joten pieni sai korviketta ja siitäkös vasta huuto tuli. Ei nukkunut ennen aamuyötä yhtään, valitti jopa unissaan. Lisäksi on puklaillut. Eli sain vahvistuksen että refluksi on allergiaperäistä ja yksi syyllinen on ainakin maito. Taitaa muunkin takana olla pahentuneet refluksioireet.
Ollaan lähdössä lääkärille, harkitsen jopa imetyksen lopettamista ja erityiskorviketta, jos ei muuten tule ideoita miten pikkuisen saisi oireettomaksi:|

Siltikin hyvää viikonloppua kaikille! Toivon että tilanne selkiytyisi tänään ja pääsisin huomenna ulos "tyttöjen iltaan"hieman tuulettumaan:)
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa! Lukemassa käyn ahkerasti, mutta en ole saanut aikaseksi kirjoittaa. Meillä neidillä ikää 7.5kk ja kaksi hammasta ilmestynyt nyt viikon sisään. Liikkuminen tapahtuu lähinnä oman navan ympäri pyörien ja se olikin asia mikä sai minut kirjoittamaan.

Lenniina joka mainitsi, että heillä esikoinen harrastanut samaa eikä varannut jaloilleen 8kk iässä. Meillä nimittäin 6kk neuvolassa siitä sanottiin, että ainoastaan mitä he "vaativat" 8kk lääkärineuvolassa on tämä jaloille varaus. Eikä meillä neiti varaa jaloillensa. Kiinnostaa vaan, että millaisia harjoituksia te saitte fysioterapiasta.

Mukavaa viikonloppua kaikille! Täällä valmistaudutaan neidin ensimmäiseen yökyläilyyn ja äitiä jännittää!!

Hukkapätkä ja neiti 7.5kk
 
Päiviä!

Kai se minunkin pitää välillä ilmottaa olemassaolostani.. :)
Lukemassa käyn joka päivä, mut en oo viittiny mitää kirjotella kun ei meillä ole tapahtunut mitää.. :D Sälli edelleen ryömii/vetää itseään, nousee konttausasentoon jossa heijailee itseään, muttei konttaa vielä, syö kun hevonen ja on turhan nopee liikkeissään noin ryömienkin... :) Koko ajan saa olla komentamassa pois koiran vesikupilta tai verhojen kimpusta..

Tavuja tulee suusta paljon ja pölisee melkein koko ajan kun on hereillä, ego on iso ja omaa tahtoa järkyttävästi, ilmaisee kyllä hyvinkin selvästi jos jostain ei pidä.. ;)

Hampaita ei vieläkään ole yhtäkään, yöt nukkuu omassa huoneessa, joka on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi siitäkin huolimatta että edelleen saan juosta vaihtelevasti 2-5krt laittamassa tuttia tms. Silti nukun itse nyt paremmin kun aikaisemmin. Pojallakin on muuten selvästi uni syventynyt nyt kun on tavallaan metelin keskellä nukkumassa eli meidän tv:n katselun äänet, vessan vetäminen, suihkussa käynti yms. kuuluu sen huoneeseen, joten ei tartte juuri varoa kun täällä pyörii, ei se ääniin näemmä kovin herkästi herää.. :)

Mun pitäis alkaa siivoomaan...Anoppi on tulossa huomenna yökylään, perussiistiä meillä on yleensä aina, mut sillä on sellanen paha tapa järjestellä paikkoja ja vähän ohimennen tarkistella meidän kaappeja...Joten pakko olis jotain tehdä, motivaatio on vaan nollassa..

Mutta mukavaa perjantaita ja viikonloppua kaikille! :) Ja tsemppiä sekä jaksamista niille jotka sitä tarvitsevat! :hug:

Maira ja Juhis 7,5kk
 
Heippa!

Pikaisesti tulin kertomaan pari juttua.

Leo oppi viime viikolla ryömimään ja nyt mennään jo vauhdilla. Eilen kävin ostamassa kaikenmaailman turvasalpoja ja tulppia pistorasioihin, jotka herraa kiinnostaa yli kaiken.

Viime yönä olikin sitten luksusta, kun herättiin vain kerran ja vasta puoli kolmen aikaan. Sitten tosin valvottinkin tunnin verran.

Aamulla tulin niin hyvälle tuulelle, kun kuulin radiosta YouTube - Jukka poika & Kompostikopla - Vauva älä itke
Tuli sellainen fiilis, että ihanaa, en ole ainoa valvoja :)
Oli pakko tulla jakamaan tämä teidänkin kanssa.

Mukavaa viikonloppua!
 
Pikaisesti kerron että lääkäri oli samaa mieltä allergioista, kaksi viikkoa olen vielä imetysdietillä jos ei tosiaan auta, niin sitten aloitetaan soijapohjainen korvike. Poika on tänään jo ollut selvästi pirteämpi, mutta saas nähdä, kun öidenkin tulisi selvästi rauhoittua.

Väsyttää, mutta nyt tarvitsee vähän vaihtelua. Joten lähden illalla vähän kaupungille! Isä ja poika pärjää, saatiin jo vähän tuota soijakorviketta kotiin varalle:)
 
Jonna H - Ihana biisi :) Piristystä mä kaipasinkin...

Nopsasti ajattelin kertoa, että meillä löytyi ensimmäinen hampaan alku edessä alhaalla, tytöstä itsestä katsottuna oikeanpuolinen. :) Oon joka päivä koittanut ikeniä sormella ja eilen tuntui terävä kohta kuin 7kk lahjaksi, "synttärit" kun on tänään. Ja mikä hauskinta, meillä tota hampua ei olla kyllä yhtään "tehty" elikkä en oo huomannut että olis ollut tavallista kiukkuisempi tyttö!

Yötisun lopetin viikko sitten la-su yönä, kun tämä mennyt viikko oli miehen talviloma, jonka hän otti juuri yövieroituksen vuoksi, jotta voi sitten valvoa tytön kanssa. Valvoa my ass... Kyllähän se nousi tytön aina rauhoittamaan jos tämä unilta heräsi, mutta joka kerta minä sain miehen herättää. Eikä pikkuinen kyllä kovasti oo protestoinut, eli itketty ei meillä olla yöllä ollenkaan ja heräämisetkin on olleet pari-kolme yössä ja nekin vasta aamuyöstä. Mutta kun itse joka kerta sain kuitenkin herätä ja toista ylös patistaa, se toivomani oman unirytmin löytyminen jäi vaan toiveuneksi... Oon kyllä sitten aamupäivällä vetänyt parin-kolmen tunnin päiväunet, jotka onkin vähän piristäneet. Siitäkin on kuitenkin kuullut sitten äijältä... Tai oikeammin, sen on saanut huomata. Ei tuo valita välttämättä, mutta sitten pienillä tekemättä jättämisillä antaa ymmärtää, että koska oli lapsen kanssa jo "koko päivän" se on sitten tavalla tai toisella multa pois. Oon välillä niin väsynyt koko äijään...

Liikkumisesta... Meillä ei myöskään ryömitä tai kontata, ja tuntuu että siinä missä pari kuukautta sitten tyttöä ei meinannut neuvolassa täti saada istumaan kun tämä koitti vaan ottaa jaloilleen, ei enää ota juuri lainkaan. Mistähän tällanen käänne? Kun en usko että enää 5kk olis ollut heijastettakaan. Noh, liikkuu tuo kyllä itseään vetäen ja kieritellen tms, että ei ihan pelkästään navan ympäri. Mahtaako riittää neuvolassa?

Jaksamista ja piristystä kaikille, jotka sitä tarvitsevat!! Kesää kohti ollaan kuitenkin menossa ja jokainen päivä alkaa aina vähän valoisampana!! :hug:
 
Heippa!
Lenniina: Milon käsi on jo ihan kunnossa. Meillä myös 2 tyttöä kävi fysioterapeutilla noin 9-10 kk ikäisinä, kun eivät ryömineet ja kontanneet. Neuvolassa sanottiin, että heillä oli motorisen kehityksen viivästymä. Kumpikin neiti oppivat kävelemään 1v3kk iässä.

Shawne: Jaksuja sulle hankaliin kipuiluihin ja tsemppiä miehen kanssa. Mun miehessäkin on välillä kestämistä, eroakin olen välillä harkinnut, mutta kun on nuo ihanat lapset ja kyllä se rakkaus kuitenkin vielä pitää meidät yhdessä.

Täälläkään ei ole tietoa menkoista. Hyvä juttu. Viikko sitten oli pojan 7kk neuvola: paino 8025g ja pituus 66.6cm. Sai toisen influenssapiikin ja eikä tullut mitään oireita. Pikkumies ei ryömi vaan pyörii ja kierii eikä myöskään istu. Syöttötuolissa tykkää olla ja nauttii lusikkaruuasta. Eilen kokeiltiin hyppykiikkua ja sehän oli pojan mielestä kivaa. Hurjasti on pojalla asiaa ja kaikki pesulaput ovat mielenkiinnon kohteina. Rauhallinen kaveri tuntuu olevan paitsi kun on nälkäinen tai väsynyt.

Kuinka usein teidän vauvat ovat kylvyssä? Meidän poju kylpee 2 kertaa viikossa ja se on aikamoista touhua. Hän punkee pystyyn ja on aika pidettävä, että ehtii pesaista.
Entä miten usein leikkaatte pienten kynnet ja onnistuuko se ongelmitta? Tuntuu siltä, että saisi olla lähes joka päivä leikkaamassa pojan kynsiä, kun ovat niin terävät. Yritän kylpypäivinä tai tarpeen mukaan niitä lyhentää. Joskus homma hoituu rauhallisesti, toisinaan tarvii isän apua kiinni pitämisessä. Olen tykästynyt käyttämään pojalla Sebamedin Baby extra soft hoitovoidetta (saa apteekista)punoittavalle pepulle.

MiuMiu: kiitos ruokaohjeista!

Mukavaa viikonalkua kaikille!

Mami7 ja Milo7,5kk
 
Helou taas pitkästä aikaa!

Tänne kuuluu hyvää.:) Pikkuneiti kovasti koittaa jo konttailla ja portaitakin yrittää ylöspäin (se ei ole niin kiva juttu, juu), mutta että vauhtia riittää ja ihan suht terveinä on saatu olla!:heart: Hampaita on 2.

Mutta sitä tulin vaan kertomaan, et isoksisiskoksi saa neiti ehkä alkaa!:rolleyes:

-Elettaria ja neiti 7kk sekä Einari 4+2:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Elettaria: Onneksi olkoon :flower: Moneskos kullannuppu tämä Einari teidän perheessänne jo on?

Miumiu: Olikos mukava tyttöjen ilta? Entä kuinka pojat oli pärjänneet kotona? Mikäs pienen vointi nyt imetysdietin ansiosta? Toivottavasti ratkaisu löytyy vaikka sitten soijakorvikkeesta, että saadaan parempi vointi pienelle ja rauha taloon :hug:

Hukkapätkä: Miten meni yökyläily? Kaivelin vanhat ohjeet esiin ja 8kk ensikäynnillä olemme saaneet seuraavia ohjeita:
1) Lapsi oman jalan tai jalkojen päälle syliin istumaan, itse istut lattialla jalat suorina – lapsen polvista painetaan alaspäin (lapsen jalkapohjat lattiassa), napakasti kohti lattiaa -> syntyy painon tunne jaloille
2) Lapsi oman reiden päälle konttausasentoharjoitteluun, kun istut itse lattialla
3) Lapsen istumisen harjoittelua, aikuinen tukee samalla lapsen alaselkää ja lantiota
4) Lattialle laitettaessa lapsi ensin tukeutumaan suorille käsilleen (eli älä laita lasta suoraan selälleen tai masulleen vaan tukeutumaan suorille käsille)
5) Aikuisen jalkojen välissä istuessaan, lapsi ottaa tukea sivulle toisella kädellään ja kurkottaisi lelua toisella.
Toivottavasti varaukset jaloille löytyvät! Minusta oli mukava käydä kerran kk ammattilaisen arviossa, kun hän aina kehui, kuinka hyvin menee ja osasin olla olematta huolissaan, mutta varmasti mieluumminhan sitä olisi aikataulussa näissäkin asioissa.

Shawne: :hug:

Mami: Kaksi kertaa viikossa on meillä pesupäivät, joista toinen vauvauinnin yhteydessä, mutta useimmin nykyään suihkussa kuin kylvyssä pesen. Pitäisi ostaa isompi kylpyamme, kun edellinen on hoitopöydässä kiinni oleva ”pikkuvauvojen amme”. Kynnet tarpeen mukaan, satunnaisesti.

Sain mä sitä vaihtelua juu. Ensin saimme yllätyskutsun siskoni tulevan avokin sisaruksia tapaamaan lauantaille, joka oli tosi mukavaa, mutta sitten lauantai-iltana esikolle nousi kuume, joka onneksi kesti vain yhden vuorokauden. Nyt on Imuliinilla siitä johtuen räkätauti. Ja kyllä ne kolme viikkoa sitten olleet menkanpoikaset olivat juuri sitä itseään, sillä nyt on vuotanut kuin saavista kaatamalla, blaah :x:kieh:
 
Viimeksi muokattu:
Elettaria Oi paljon onnea:) Ihanaa!
Shawne Meillä on tainnut olla miehen puolelta hieman saman tyyppistä käytöstä, taisin ajatella että hakee huomiota. En tiedä oliko näin, mutta tilanne on kuitenkin itsestäään korjaantunut.:hug: sinne!
Lenniina Kiitos fyssariohjeista, jäin minäkin ihan mielenkiinnosta miettimään minkälaisia ohjeita siellä annetaan. Tyttöjen ilta meni hyvin, kuten myös kotona poikien ilta:) Ja seuraavana aamuna sain nukkua niin pitkään kun nukutti ja mies leikki pikkuisen kanssa. Ilman että edes pyysin moista:O
Imetysdietti tuntuu toimineen loistavasti, ainakin päivien osalta. Saa nähdä miten käy öiden kanssa, vielä ei suurta muutosta niissä nähtävissä. Energiaa näyttää olevan ihan uudella tavalla ja ruokakin taas maistuu. Niin että :kieh: vaan sille neuvolalääkärille jonka kanssa juttelin ennen yksityistä lääkäriä. Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta...

Poika hokasi tänään oman pippelinsä ennen kylpyhetkeä:D
..kylvystä tulikin mieleeni Mami7 Meillä kylvetään melkein joka ilta. Ja kynsien leikkauksen kanssa oli minullakin juuri ongelmaa, kunnes lopetin leikkausyritykset hoitoalustalla ja otin pojan kuten "isot pojat"syliin istumaan selkä vasten vatsaani. Siinä leikkaus sujuu:)
 
Heipsan!
Jumpas käyty ja odotan että pääsen vielä saunaan.
Onnea Elettaria :flower: Mietinkin, että milloinkahan ja kenelle tulee seuraava. :)

Täälläpäs on hiljaista kirjoittelu...

Meillä ei kans ihmeempiä, Aarolla alkoi nuha, viime yön nukkui huonosti. Saa nähdä miten menee ensi yö. Viikon päästä perjantaina onkin sitten 8 kk lääkärineuvola, joten sitten tulen ainakin kertomaan uudet mitat ja kuulumiset.

Hyviä öitä ja viikonloppuja!

T.R&A
 
Kiitos Lenniinna fyssariohjeista. Niitä ollaan nyt kotona harjoiteltu. Tossa jokin aika sitten neiti oppi istumaan eikä nyt muuta tekisikään. Jaloille varaus vielä vähän niin ja näin.. Katsotaan mitä sanovat 16pvä. Siirtyi tuo lääkärineuvola viikolla, kun lääkäri lomalla. Yökyläily meni neidin osalta ihan hyvin. Hiukan oli illalla ja yöllä itkeskellyt. Kotiin, kun tultiin niin nukuttiin iltaa vasten vielä 2 tunnin päiväunet ja yölläkin 12 tuntia putkeen. Oli se rankkaa niin äidille kuin tyttärellekkin.

Saagatarko se kyseli vauvojen luonteesta. Meillä on ujo ja rauhallinen tyttö, mutta sitten kotioloissa taas helposti tulistuva ja kärsimätön. Iloinen eikä juuri ikinä itke. Viihtyy yksikseen touhuten pitkiäkin aikoja. Nyt tosin ollut pieni hetki, kun hermostuu lattialla yksin, kun ei vielä pääse eteenpäin.

Nukahtaminenhan meillä tapahtui ensimmäiset 6kk syliin. Sitten opetettiin neiti nukahtamaan omaan sänkyyn ja n. viikko siinä meni. Nyt nukahtaa itse sänkyyn, kun sinne vie.

Nyt aamutouhujen pariin.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Hukkapätkä ja neiti 7.5kk
 
Onnea EC! Meillä ei vielä lisääntyminen ole mahdollista :)

Käytiin tänään 7kk neuvolassa. Saatiin influenssatehoste. Mitat:
Paino 9380g (9220)
Pituus 72,4cm (71,5)
Pipo 45,1cm(44,6)
Pituus kasvu alkaa lähestyä keskitasoa, kun aiemmin mentiin siellä kakkoskäyrällä. Painon ja pituuden suhde kuulemma kuitenkin edelleen ihanteellinen.

Kylvettämisestä joku kyseli. Me käydään vauvauinnin lisäksi 1 krt /vko. Pojan iho kuivuu helposti ja saa rasvata kahdesti päivässä, joten ei viitsitä paljon lutrata. Kynsiä leikataan tarpeen mukaan ja se onnistuu parhaiten sylissä istuen.

Leo on ollut alusta saakka melko valpas ja aktiivinen, mutta ryömimisen myötä tuo aktiivisuus on nyt potenssiin sata. Hereillä ollessaan ei ole hetkeäkään paikallaan vaan koko ajan pitää touhuta ja höpöttää jotain. Onneksi touhuaa paljon myös itsekseen, ettei tarvitse koko ajan olla viihdyttämässä. Nyt on tullut myös ihmeellinen tarve repiä, riuhtoa ja nyhtää sekä haukata suulla ihan kaikkea, eritoten mamin tukkaa, paidan kaulusta ja poskia. Aluksi luulin, että pojalla on nälkä ja haluaa tissille, mutta ei, pitää vaan saada rempoa. Voimaa alkaa olla kuin pienessä pitäjässä ja välillä on tekemistä, että heppu pysyy edes sylissä, kun oikein innostuu. Kivaa kun tukkaa lähtee muutenkin, niin irtoaa ne loputkin haivenet tällä menolla...

Yöt on edelleen melko rikkonaisia. Välillä nukutaan jopa 3h kerrallaan, mutta välillä taas heräillään tunnin välein tai jäädään kukkumaan tunniksi tai pariksi. Ja nyt ei oikein rauhoitutakaan muuten kuin syliin tissille. Kokeilin jopa ottaa meidän keskelle nukkumaan, mutta ei auta, kauhea mekastus vaan jatkuu. Yösyöttöjen lopettamisesta ei täällä ole puhettakaan. Nyt on joku ihme tissittelykausi taas, jatkuvasti saisi olla syöttämässä sekä yöllä että päivällä.

Ja pyykkiä se on taas mentävä laittelemaan...
 
No jopas on täällä hiljaista..
Eikä kyllä mullakaan mitään ihmeempiä, pakko oli vaan tulla kertoon että neiti oppi konttaan eilen :heart: Vajaan viikon ehti ryömiin kunnolla eteenpäin. Pitkään kyllä on heijaillut konttausasennossa ja nyt löytyi käsien ja jalkojen yhteistyö. Ja ikää nyt siis 8,5kk eli ei mikään nopee liikkeissään ;)
Meillä on täällä pienimuotoinen remontti menossa ja ajateltiin että samaan syssyyn kun huonekalut pyörii ympäri kämpää, niin siirrettäisiin Elsi isoveikan kanssa samaan huoneeseen. Esikoinen on puhunu että haluis nukkua siskon kanssa niin koitetaan nyt mitä siitä tulee.
Kylvyssä meillä käydään pari kertaa viikossa. Tai itseasiassa aika usein suihkussa.. Muutaman kerran on Elsi ollut jo saunassakin pesuvadissa istumassa (löylyä ei silloin heitetä, muutakuin mitä veikka roiskii kiukaalle). Kynsienleikkaus onnistuu vaihtelevasti sylissä, kun ne sakset olis niin kiva saada omaan käteen..

Täytyypä taas rientää...

-Minttu ja Elsi 8,5kk
 
Ompas todella hiljaista!
Meilläkin ollut hässäkkää ja hyvin alkanut imetysdietti otti vähän takapakkia kun mies antoi vahingossa ruokaa jossa oli vehnää, pakkoko sitä on ruokiin tunkea sekä riisi- että vehnätärkkelystä! Nyt on sitten VIElä lisäksi naudanliha (maitoallergia) pois itseltä että pojalta ja pojalle vain "puhdasta" puurohiutaletta. Soijamaitoakin on maisteltu välillä lisänä, tuntui että oma maidontuotanto alkaa jo vähän hiipumaan.

Nyt kun pikkuisella on ollut enemmän energiaa lattialla ryömitään kovaa, haetaan konttausasentoa ja kurkotellaan vähän ylöskin päin. Polvillaan olisi kiva seisoa:)
Ja ah, viimeyönä herätiin vain kerran:heart:

Käytiin tänään hammasalääkärissä, eli suuhygienistillä. Eipä ollut pitkä käynti, mutta varmasti hyödyllinen. Hirveän pitkä aika seuraavaan - vasta 3vuotiaana!

Ruttiko Se oli joka sanoi niin hyvin että tässä arkea eläessä ajantaju katoaa, pikkuisen sairastellessa sen on todella huomannut. Ei muista tapahtuiko asiat viime viikolla vai kk sitten.

Miumiu&poika 8kk
 
8 kk (6kk) neuvola-kuulumiset:
8425g (7595g), 71,5cm (68cm). Kaikki ok. Polviseisonnassa meillä oleillaan usein, kontataan sujuvasti, mutta vielä ei istu hyvin tuetta, eikä nouse itse istumaan. Hampaita ei ole. Varvistelee seisotetaessa, johon sanoin, että teemme itse kotona em. fyssariohjeita ja siihen th oli tyytyväinen.

Huonona uutisena pidän sitä, että neuvolatätini vaihtuu. Nykyinen täti muuttaa toiselle puolelle kuntaa ja hänelle on seuraaja haussa, toivottavasti olisi mukava uusi täti. Seuraava neukkumme onkin vasta 1v., jos en sitten itse soita välillä ja pydä ylimääräistä (10kk) mittojen tarkistusta tms.

Kohta pitänee alkaa miettiä kerhoja ja muita harrasteita lähinnä esikolle ensi syksyksi, kun haut on maaliskuussa. Samalla nuo toki vaikuttavat myös pikkuneidin päiväohjelmaan.

Mukavaa viikonloppu kaikille!
 

Yhteistyössä