***Kesäkuun Vauvat 2008***Tammi

Venla, voi kun mullakin olis edes jonkinlaiset käsityötaidot! Olis niin kiva tehdä vaikka mitä vaatetta lapsille, ommella vaikka vaippoja ja ties mitä mutta kun ei niin ei. Oon vasenkätinen ja jotenkin ompelukoneen käyttö on mulle vaikeeta, saumat on ihan päin persiitä yms. Kutoa kyllä osaan, tosin itse olen opetellut kun käsityöopettaja aikoinaan sai mun kätisyydestäni vain harmaita hiuksia :whistle:
Siinähän säästäis kyllä roimasti euroja jos ite vääntäis vaipat. Pitäsköös velvottaa isimies siihen hommaan B)
 
Mun sisko väitti, et tää raskaus on sekottanu mun pään, kun kaikki käsityöt taas maistuu...kudoin tossa esikolle villasukat ja nyt on poncho menossa, kohta valmis... toivottavasti. Sit on noi vaipat tekeillä. Päätin kyllä että ne täytyy kaikki saada valmiik, ennenkun alotan niitä hahtuvahousuja kutomaan :p Meinasin niitä koittaa ja. Ja varsinkin jos sairasloma jatkuu, ei tässä muutakaan tekemistä oo.

Esikko taas kipee. Sillä infektioastma ja yskä on jatkunu joulukuun alusta. Lääkitystä ollaan jo tuplattu, mut ei auta. Nyt on taas lämpöö, eli joku infektio tullu taas. Kaikkein inhottavinta on se, kun neiti on niin väsähtäny kun joutuu yskimään niin kovasti :(

Ostin muuten tarvikkeet eilen noin kolmeen tai neljään sisävaippaan ja varmaan samanverran saa tehtyy niitä kuorivaippoja, niin n.20e. Ostin sellasta tosi ohkasta "muovikangasta" josta meinasin ne kuorivaipat tehä. Aattelin vaan, et pitäiskö siihen ommella päälle joku kiva kangas vai teenkö vaan siitä yksinään? Se on sellasta läpinäkyvää ja pehmeetä...
 
Venlan esikolle paranemisia =)

Mun napaa on repiny eilisen ja tänään aamulla,
onkohan se normaalia?? :$
Jouduin herätä viideltä, kun ei pystyny selällä
olla sen verran kivuliasta oli...tuntu selässäkin se "repeily"

Ylihuomenna neuvola =)
Jesh!! Kuulee taas pienen jyminän.
Eilen illalla kaveri päätti olla levoton
ja yli 45 minuuttia myllersi yhtä soittoa
potki, jumppas ja hassusti mulahteli mahassa.
Tunsin kädelläkin muutaman pienen potkun :heart:

Kivunlievityksestä: Mä haluaisin synnyttää ilman
mitään avusteita, mutta jotenki musta tuntuu,
että mä kiljun ku paviaani, että antavat mulle kaikki myrkyt :snotty:
heh... no tuokin on vähän vaikea tietää vielä,
kun en oo koskaan synnyttänyt, niin en tiedä edes mihin
oikeastaan oon pääni pannut :LOL:

Vivvi :heart: Puhna 18+2
 
Moikka vaan pitkästä aikaa! Täällä ollaan flunssan kourissa koko perhe. No ompahan sit ainakin aikaa käydä lukemassa näitä tein ahkerasti kirjoittamia juttuja.

Ensimmäisen kanssa en edes harkinnut kestovaippoja ja taidan kyllä olla nytkin sen verran laiska, että kertakäyttöisillä mennään... Ihailen kyllä salaa teitä, jotka jaksatte kestoilla. Kivunlievitystä en ole edes ajatellut, koska ensimmäinen oli suunniteltu sektio ja siinä jouduttiin operaation jälkeen turvautumaan kipupiikkeihinkin, vaikka olen aina kuvitellut omaavani ison kipukynnyksen. No onneksi aika kultaa muistot ja luottavaisesti odottelen tulevaa. Eiköhän sitä tule otettua lievitystä sitten sen mukaan, mitä tilanne vaatii.

Painon nousu kyllä hirvittää. Esikosta tuli noin 14 kiloa ekstraa, mitkä kyllä lähti oikeastaan siinä parin kuukauden aikana pois. Lähtökohtana BMI oli nyt 21, mutta nyt taidetaan olla jo +6 kg:n kohdilla herkkujen vähentämisestä huolimatta (ilman joulun pyhiä voisi vaakakin näyttää toisenlaiselta). Saas nähdä mihin saakka päästään ennen kuin kesäkuu on käsillä.

Liikkeitä olen aavistellut tuntevani jo useamman viikon, mutta varsinaisen potkusarjan huomasin maha-asukin saavan aikaiseksi eilis-iltana. Kyllä oli tämä äityli yhtä hymyä! Neuvola olis ensi maanantaina ja seuraavalla viikolla vasta rakenneultra. Nyt jo vähän jännittää.

Mukavaa lumista päivää kaikille!

Tuikku07+ maha-asukki rv19+0 (ensi viikolla ollaan puolivälissä!!!)
 
Heippa!

Kivunlievityksestä: Esikoista odottaessa eniten mua synnyttämisessä pelotti sen epiduraalin laitto. Oon ihan totaalisen piikkikammoinen, ja jättipiikki selkäytimeen ei totisesti houkutellut. Kaikki meni sitten totuuden hetkellä ihan eri tavalla kuin olis voinu kuvitella, niinku synnytyksessä aina.

Oltiin kolme tuntia kotona supistusten alusta. Heti tulivat säännöllisesti ensin viiden minuutin välein ja just ennen ku lähettiin sairaalaan niin jo kahden minuutin välein. Sairaalaan kun päästiin, niin aloin heti ponnistamaan ja 20 minuuttia ja vauva sylissä. Kivunlievitystä ei siis ehditty antaa. En missään vaiheessa kotona ollessa ymmärtänyt, että on tosi kyseessä. Ajattelin koko ajan, että kyllä supistusten pitää sattua enemmän. Ja kyllähän ne sitte sattukin, kun taksissa istuttiin viimesten senttien avautumisen ajan. Koko synnytys ensimmäisestä supistuksesta kesti vaan 3,5 tuntia.

Nyt tähän synnytykseen toivoisin samaa, eli ettei tarvitsisi ottaa kivunlievitystä. Synnyttäminen oli minulle oikeastaan aika ihanaakin, enkä sitä yhtään pelkää. Nyt on kuitenkin alkanut pikkasen jännittämään se, että ehditäänkö sairaalaan tällä kertaa. Ensimmäisestä synnytyksestä on niin vähän aikaa ja yleensä toinen tulee aina nopemmin kuin ensimmäinen. Kätilö sanoi nyt ultrassa, että yleisesti pätee sääntö: toinen synnytys kestää tunnin vähemmän kuin ensimmäinen. Luulenpa, että kauhu alkaa olemaan loppuraskaudesta aikamoinen. Menen viimeisiksi viikoiksi telttailemaan sairaalan parkkikselle.

No näin kun pelkää, tästä synnytyksestä tulee tietysti todella pitkä ja kivulias. Koskaanhan ei voi tietää mitä tapahtuu.

Hankinnoista: Jostain pitäisi saada suht halvalla tuplavaunut. Uusiin hyviin vaunuihin meillä ei missään nimessä ole varaa. En kuitenkaan halua mitään minirengasvaunuja, joten varmaan ostetaan hyvät käytettynä.

emilija 16+6
 
nyt on pakko tulla hehkuttamaan..
toinen päivä jo menossa ilman pulloa naikkosella ja päiväunille ja yöunille käydään kiukuttelematta :D yöpulloa en ihan vielä ottanut pois,jos siihen perehtyis parin viikon päästä niin päästään pahimman ylitte.. =)

4d-ultraan ollaan menossa koko porukalla 4.2 ja ihanaa että mieskin pääsee näkemään minin,kun ei sairaalaan saa ottaa lapsokaisia mukaan :kieh: omavastuuksi tulee 158.94?,mikä nyt ei ole kauhean paha ja tässä tilanteessa maksaisin vaikka toisen mokoman.. :whistle:

mutta olkkarista kuuluu nahistelua,gotta go.. :wave:

tuire ja mini 16+4 :heart: :heart:
 
Onnea mymmy myylle pullon pois ottamiseen :heart: meillä se ei käynny ihan helposti. 2-3viikkoo oli ihan suoraa huutoo pari tuntii aina sängyssä. Mut siitä se sitte läks. Neidillä vaan kuume nousee. Nyt yli 39. Päikkäreillä ihmeellisesti nous. Soitin meitin lääkärille, niin käski ottaa yhteyttä taudin talttuessa astmahoitajaan, niin päästään siihen hengityskokeeseen, en nyt muista oikeeta nimee :ashamed: Nyt jo vissiin kova lääkitys päällä, kun menee ventoline aamuin illoin ja flixotide 2suihketta aamuin illoin ja vielä singulair... eipä ainakaan muuta enää antanu. Huomen aamulla käydään verikokeissa. Saapi heti nähä tarviiko antibiootin.
 
täällä tehty eka isompi hankinta pikkasta varten... tilasin tänää yhistelmävaunut :) Kävin tutun luona nuo samanlaiset "koeajamassa" niin uskalsi tilata suoraan netistä :) Pakko oli tilata nuo ajoissa kun kerrankin löyty kivat ja edulliset :)
 
venla-05 voit laittaa imut sisään taskuun tai suoraan peppua vasten.. jos esim ihan sisävaippa on.. mun ymmärätääkseni ihan fiiliksen mukaan ja mikä tuntuu kätevältä...

Meille tulee saumuri torstaina.. pääsee surauttelee vaippoja pikavauhtia =)
 
Taustalla teiän kirjoituksia ja tuntemuksia lukeeneena,kysyn ;Vieläkö mukaan mahtuu?
Meidän perheessä on äiti,isi,isoveli ja pikkusisko.Tulokas on siis kolmas ihme ja arvioitu saapuminen tapahtuu 22.6.
Odotus alun kolmen kuukauden armottoman väsymyksen ja etomisen jälkeen alkaa tuntua juhlalta.Masu pömpöttää ihanasti ja isoveli oottaa jo kovasti omien sanojensa mukaan pikkuveljeä.Se tietty selvinnee sitten syntymän hetkellä :)
Kukikas ja pikkuveli 16+2
 
Venla-05 ;Kiitosta )

Tulee vieläkin todellisempaa tästä raskaudesta kun voi jossain hihkua ja puhkua ilman että kukaan tuskastuu masu juttuihin.

Mitenkäs suku on ottanut teidän vauva uutiset vastaan?(Onkohan tästä jo ollut puhetta)Meillä minu äiti oli kauhuissaan ja muu suku meni hiljaiseksi.Jännään miten miehen puoli reakoi kun kerrotaan...Tuli vähän murheellinen olo kun oma äiti oli sitä mieltä ettei mitään järkeä kolmatta lasta saada.
 
Meillä suku oli todella ilosia vauvauutisista. Ainut vaan oli huoli, joka kaikille pakkaa päälle, kun esikko synty rv26+5 pahan raskausmykytyksen vuoksi. Kuulemma tässäkin myrkytys tulee, mutta toivottavasti myöhemmillä viikoilla. Olis se kyllä outoa aatella, että 7viikon päästä olis nyytti tuossa. No mutta positiivisin mielin eteenpäin. Vielä ainakin näyttää hyvältä. Minäkin haluisin kolme lasta, mut saa nähä :D
 
meillä on anoppi ainut kuka tietää..ja varmaan miehen sisko on jo anopilta kuullut.muille en ole puhut enkä puhu kerta sain jo neljännestä lapsesta kuulla niin ilkeitä kommentteja joten annan asian olla.. :/

vanhalla paikkakunnalla tutut ja "ystävät" juoruavat jo että meille tulee vauva,mutta en tajua mistä ne on sen kuullu kerta anopin lisäks tietää asiasta vain miehen työkaveri ja muutama ystävä täältä "uudelta" paikkakunnalta..muuta en keksi kun ovat jo aatelleet mun masua ja sitä kun lapset on höpöttäny vauvasta :D tai sitten joku on mut hokassu täältä.. :headwall:
 
Tervetuloa kukikas =)
Harmi että noin sukulaisesi suhtautuvat :( Mun mielestä jokaisen oma asia monta lasta tekee. Jokainen lapsi on ihme :heart:

Meillä otettiin hyvin uutiset vastaan. Toinen lapsi tulossa ja kun esikoinen poika saan varsinkin äidiltäni kokoajan vihjailuja että tyttö se nyt täytyy tulla. Ärsyttävää joksenkin :kieh: , mut meän suku on sitä et sanotaan mitä ajatellaan. Ei se tietty pahaa sillä tarkoita ja iloitsee kyllä vaikka poika tuliskin =)

Venla: Hienolta vaippa munkin mielestä näyttää =)

Mä olen huuto netistä nyt muutamat lisäimut ostanut. Aluksi ajattelin vauvalla käyttää harsoa + lisäimua villakuorella. Jonkinlaisen kutomistaidon omaavana ajattelin kokeilla itse tehdä yhdet villahousut ainakin. Ompelutaitoni ei ole niin hyvät että voisin vaippoja tehä :ashamed: Just saan verhot yms. suoraa ommeltua :D

Mistä olet Venla hahtuvalankaa ostanut? Saako ihan isommista marketeista?
 
Kyllä ois kummallista jos sukulaiset noin reakoisivat, pistäisin niitä varmaan turpaan :D Ihme touhua.
Meillä sukulaiset ottivat ihan hyvin asian vastaan, tulevat isovanhemmat aivan innoissaan ja muut sitten alkuihmetyksen jälkeen ovat myöskin kovin innokkaita olleet asian suhteen. Pelättiin kyllä ukon kanssa että tulis paljon huonompia reaktioita.
Venlan vaippa näyttää kyllä kivalta, osaispa sitä itsekkin :D Itse varmaan tyydyn villahousujen neulontaan ^^

Menhit ja Ella-Viljami rv 19+1 (oi hitto, ihan kohta ollaan jo puolivälissä, uskomatonta
:heart: )
 
Kiitokset kaikille, vaikka aika alottelija minäkin ompeluhommissa. Ei todellakaan oo vaikeeta toi vaipan teko.

Hahtuvalankaa en oo vielä ostanu. Löysin eilen yhestä erikoisliikkeestä. En usko että sitä olis marketeissa, en oo ainakaan koskaan törmänny.

Venla ja Tauno 19+2 ( Menhit: puoliväliä tosiaan lähennellään :D )
 
Voi hitsin pimpulat. Hirveesti oli asiaa, ja nyt ei mitään muista... Ainii!

Venla! S-koko on aika iso, mut sit on myös xs ja new born (nb). Kaavoja löytyy täältä:

http://www.kestovaippainfo.fi/tee-se-itse/

Kivunlievityksestä: Vaikeehan sitä on ennalta tietää... En viittii surraa väistämätöntä ennalta, mut tuleehan sitä mietittyä. Muutama ehdoton ei on kyllä; ei ilokaasua (en suostu mitään tommosta "huumaavaa" ottamaan ) ja en (ellei ehdoton pakko oo ) synnytä pöydällä. Kivunlievityksiä tarpeen mukaan, mut mahollisimman luomusti (kylpy/suihku/lämminvesipullo/hieronta tyyliin ). Ja peräruiskeen otan, vaikka joutuisin apteekista hakemaan (synnyttäisin mieluummin ihan vaan vauvan, en eilistä ruokalistaa ;) ).

Meillä tietää kaikki kummin-kaiman-naapurin-serkun-koiran-kasvattajan-veljen-
salarakkaatki jo vauvasta. Paitsi mun yks tosi hyvä ystävä. Kuulostaa typrältä, mut haluun kertoo kasvotusten eikä olla kuukausiin keretty näkemään (opiskelee monen sadan kilsan päässä ). Ja mutsi ja faijahan ei kovin ilosia ollu... :/ Miehen koko suku onneks oli ihan onnensa kukkuloilla.

Meki haluttais 4d-ultraan, mut ei oo varaa... :ashamed: Toivottavasti rakenneultrassa näkee sukupuolen.

Sen verran omaa napaa, et oli eilen se neuvola. Mies oli mukana ja johan muuttu neuvolatädin ääni kellossa. Vissiin on luullu, et ihan omin nokkineni tätä lasta oon hommaamassa. Oon kyllä miehestä puhunu, mut... Eilen se täti oli jo ihan mukava, eikä edes saarnannu mistää. Sydänäänet kuunneltiin myös ja syke oli 156-158. Eli kaikki merkit viittaa tyttöön. ;)

rypäle pallopäineen, rv16
 

Yhteistyössä