~KesäMassut 2007~

Moi.

Aikalailla valvottu yö takana, supisteli melko kovasti ja kipeästi, mutta kun niihin ei tullut mitään säännöllisyyttä, emme lähteneet sairaalalle. Ja aamuun mennessä nuo sitten loppuivatkin. Noita yösupistuksia taisi olla aika monella muullakin.

Jännityksella odotellaan Katalta vauvauutisia...

Sheivailusta sen verran, että miehen olen laittanut asialle jo useampi kuukausi sitten. Itse ei oikein enää näe hommaa toimittaa ja mulla on karvafobia! Heti tulee sellainen "klähmäinen" olo, jos karvoja on liikaa...
Asiasta puheenollen, kokeilin sitten epiloida kainalokarvat. Yleensä olen epilaattoria käyttänyt vain sääriin ja käsiin. En kyllä kokeile toiste, kaksi päivää kainalot niin #&%?$!* kipeät, ettei meinannut pystyä käsiä laskemaan alas. Kaikkeen sitä ihminen ryhtyykin... :LOL:

Mulla olisi ollut viimeinen neuvolalääkäri eilen, mutta koska sama tutkimus tehtiin sairaalassa viikko sitten ja menen viikolla 38 (jos olen yhtenä kappaleena) vielä äitipolille tarkastukseen, jätettiin tämä vika tarkastus sitten tekemättä, ettei kohdunsuuta suotta ärsytetä enempää.

Irmeli-rouvaa unohdin viimeksi onnitella, kukkalähetys siis tälleen vähän myöhäisenä... :flower: ''

Meidän pikkupoikaset osallistuvat tänään Hippo-yleisurheilukisoihin! Nyt kyseinen tapahtuma on vielä kiva, kun eivät nuo ymmärrä, että siinä on kilpailu kyseessä. On vain hauskaa päästä juoksemaan yhdessä samanikäisten kanssa. Se on vaan kurjaa, kun sitten vähän isompana siitä tuntuu häviävän kaikki ilo: pienetkin lapset taistelevat hampaat irvessä mitalista ja mielipaha on suunnaton, jos mitali jää saamatta. Itselläni on kyseisistä kisoista saaliina kaksi pronssia! Tosin molemmilla kerroilla osallistujia oli sarjassani vain kolme...

Nyt ulkoilemaan, ennenkuin tuhotiimi saa kämpän nurin.

Kreecher ja Antero 36+5
 

Swerfiel: kyllä varmaankin kantoliina tulee vielä hankittua, kuulostaa sen verran kätevältä kun saa samanaikaisesti kannettua vauvaa lähellään ja kädet ovat vapaana. Vaunut meillä on tosin myös. Tarvitaan niitä esim. mummoloissa käydessä kun kummassakaan ei ole vauvalle erikseen nukkumapaikkaa. Samoin ajattelin nukuttaa vauvaa parvekkeella vaunun kopassa.

Siitä tulikin mieleen, että parveke kaipaa siivousta, tylsää... Olen pohtinut, että laittaisko tänä vuonna parvekkeelle aitoja kukkia vaiko vain muovikukkia. Joo - muovikukat kuulostaa kauheelta, mutta niitä on nykyään tosi oikean näköisiä. Mietin sitä, että ehtiikö ja muistaako niitä kukkia sitten kastella kun tulee muutakin puuhaa. Nyt parvekkeella on vain yksi kukka, jonka sain tuossa pari päivää sitten. Ja senkin kastelu meinaa unohtua. Sisäkukille en vaihtanut tänä keväänä multia ollenkaan, menkööt näin välivuosi. Olis ehkä kannattanut, ei taida olla kovinkaan paljon helpompaa ensi keväänä "innokkaan apurin" kanssa. Niin, nyt siellä ehkä joku ajattelee, että vähästä minäkin valitan. Toki tuon pienen parvekkeen kanssa pääsee huomattavasti helpommalla kuin ison pihan kanssa.

Joo täällä ei siis mitään merkkejä synnytyksen lähestymisestä. Olenkin asennoitunut, että kesäkuun lopussa olisi nyytti sylissä, niin ei tule turhaan stressattua lasketun ajan tienoilla.

Kreecher ja muutkin saa vastata: oletko tehnyt lasten ja vauva-ajan ruuat itse? Ei nyt vielä ole pitkään aikaa ajankohtaista, mutta olen jo mietiskelyt asiaa. Jostain luin soseiden pakastamisesta annoksiin jääpala-pakasterasioissa.

Huh, meinas käydä "vanhanaikaisesti" eli painoin jotain väärää nappulaa ja tekstit katosi. Onneksi olin juuri kopsannut kirjoittamani tekstin... Kerrankin näinkin.

Juu, lähden tästä kaupungille, menen kampaajalle. Saa nähdä kuinka siellä jaksaa istua tuolissa. Onneksi on tuttu kampaaja niin voi ihan hyvin lähteä välillä jaloittelemaan.


 
Täällähän tapahtuu! Tsemppiä kaikille synnytykseen lähteville! :flower:

Onnea Irmelille rouviintumisesta!

Meillä oli viimenen ultra maanantaina (rv 36+4). Lääkäri teki kaksi painoarviota (vauvan pää oli niin alhaalla, että oli vaikea saada mittoja siitä) 2600 ja 2800 ja totesi, ettei mikään kovin suuri vauva olisi tulossa. Laskeskelin itse, että jos 200 grammaa tulee viikossa lisää painoa, niin tulis joko 3,2- tai 3,4-kilonen murunen meille. Mutta eihän nuo arviot mitään tarkkoja oo, joten katsellaan. Ultran mukaan kaikki oli hyvin, vauvan liikkeet oli kuulemma "jänteviä" ja lapsivettä oli sopivasti. Istukka on edelleen etuseinämässä.

Viime viikon keskiviikkona oli viimenen neuvolalääkäri. Kohdunsuu oli vielä kiinni eikä kohdunkaula ollut lyhentynyt yhtään. Nyt kuitenkin on ollut useempana päivänä menkkamaista kipua selässä ja mahalla, joten ehkäpä nyt alkaa paikat kypsyä pikkuhiljaa synnytystä varten. Mulla ei kyllä oo mitään kiirettä vielä päästä synnyttämään (vaikka oishan se toisaalta hienoa saada oma vauva syliin... :)). Saan nimittäin alkaa nauttia äitiyslomasta kunnolla vasta tämän viikon lopulla, koska oon tehny gradua koko kevään päivittäin. Mulla on vielä vauvan vaatteita pesemättä ja sairaalakassi pakkaamatta, joten tekemistä on vielä vapaapäivillekin.

Löysin viikonloppuna edullisesti kestovaippojen kuoria kirpparilta ja opettelin tässä jo harsoja taittelemaan imuiksi. Kiitos Kreecherille riisipaperivinkistä! Aioin käydä ostamassa sitä vielä tämän viikon aikana. Saapas nähdä, miten kestoilu meillä lähtee sujumaan. Varmaan kestoillaan ihan vaan "osa-aikaisesti", oman jaksamisen mukaan.

Täällä kans kuulostaa tuo pesänrakennusvietti tutulta! Siivoilen ja puuhailen kotihommien parissa oikein mielelläni. :D Saatiin eilen muuten tietää, että saadaan uusi, tilavampi asunto heinäkuun alusta. Ihana on muuttaa isompaan asuntoon, jossa on oma sauna! Asunto on kaksikerroksinen rivari ja me saadaan muuttaa alakertaan, joten vaunujen kanssa ei tartte tuskailla portaissa. Vauvankin voi helposti nukuttaa omalle pihalle. Oon kyllä tosi ilonen uudesta asunnosta, vaikka muutto voikin olla melko raskas vauvan kanssa. No, eiköhän siitä selvitä...

Anskuli1978 kyseli maidon tihkumisesta. Maitoa on mulla tullut tammikuun loppupuolelta asti. Käytän öisin urheilutoppeja tai -rintsikoita, niin lakanat ei tahriinnu ja oma olo on kivempi. Kaarituellisia liivejä en tykkää yöllä käyttää. Toivottavasti maitoa tulee myös synnytykseen jälkeen yhtä vaivattomasti! :)

Sheivailun oon pystyny tekemään ainakin toistaiseks vielä ihan hyvin. Alkaahan tuo maha olla jo tiellä, mutta homma onnistuu kuitenkin jotenkin.

Pompula81: Mäkin luulen, että Paavo reagoi iskän ääneen. Olin perjantaina ja lauantaina ystäväni polttareissa ja vauva mukelsi aika vaisusti tuona aikana. Lauantai-iltana alkoi sitten kunnon möyrintä heti autossa, kun isi tuli meitä hakemaan. :D Oli muuten kivat polttarit. Käytiin hoitolassa hunajasaunassa (muut kävi turvesaunassa, mutta sitä ei suositella raskaanaoleville) ja puistossa piknikillä. Syötiin hyvin ja juteltiin vanhassa ystäväporukassa. Kivaa siis oli! Nyt vaan odotellaan häitä. Noin kuukauden ikäisenä pääsee meidän vauva ensimmäisiin hääjuhliinsa. =)

Vointeja kaikille!

Katziina ja Paavo 36+6
 
Piti tulla kurkistelemaan josko Katasta olis kuulumisia. Eiköhän lie siellä olla jo vauveli kainalossa! Kyllä mullakin vähän kateeks käy, olis niin kiva päästä jo itsekin vauvaa hakemaan.

Mä oli jo ihan varma, että Kreecherkin on jo vauvautunut! Ei varmaan kovin kauaa kyllä sullakaan enää mene.

Voi pöh, mäkin menin kaatumaan nurin aamulla noissa meidän parissa ulkorappusessa. Nilkka nyrjähti aika pahasti alta ja nurinhan siinä mentiin. Onneks ekaks tuli polvet maahan niin pehmensi vähän loppukaatumista ja ehdin kääntää kyljelleen. Parin tunnin päästä on onneks neuvola niin saa tarkistettua, että kaikki on kunnossa. Nilkka on kyllä ihan tohjona vieläkin.

Palailenpa neuvolan jälkeen asiaan.

Teppana & pikku-ukko 36+2
 
marke
KUUTTIPIENI!!

Anteeksi kun kirjoitan nyt vierailevana tähän teidän kesäkuun odottajien ketjuun, mutta kysyit tuosta munasarjakystasta.

Meillä tilanne siis seuraava. Laskettu aika myös kesäkuussa ja nyt menossa rv 36 + 4. Kävimme myös äitipolilla 4 vkoa sitten ja sinne mentiin istukan virtauksien takia. Istukan virtaukset olivatkin ok, mutta meiltä löytyi vauvalta myös munasarjakysta ja vieläpä todella iso sellainen, noin 5 cm halkaisijaltaan!! Luultiin ensin laajentuneeksi virtsarakoksi, mutta paljastuikin sitten myöhemmässä tarkastelussa kystaksi.

Huomenna tulossa sitten uusi kontrolli tuon asian tiimoilta ja samalla sitten vauvan perätilan vuoksi.

Minulle gynekologi sanoi, että kyllä näitä munasarjakystia esiintyy aina muutama/vuosi. Sanoi että kysta saattaa puhjeta itsestään tai sitten surkastua. Jos kysta vielä olemassa vauvan syntymän jälkeen, niin se tullaan tod.näköisesti poistamaan koska on niin iso. Poisto-operaatio ei ole kuulemma iso.

Uskon ja toivon kaiken menevän hyvin, vaikka tosiaankin jännittää tietenkin tällainen. Yritän ajatella, että asiat voisivat olla huonomminkin. Voisin huomenna tulla kertomaan mitä äitipolilla nyt tapahtui, kirjoitanko tuohon odotuspuolelle vaikka omalla otsikolla niin en sotke teidän kesäkuisten odottajien palstaa?
 
Nla-lääkäri terveisii

pissa puhdas
RR 118/72
hemppareit ei tarvint ottaa
rv 36+1
paino 76.3
(vajaa kilo ol tullu vkossa)
seur. nla 4.6 kun ens vkon o nla-täti lomalla
kohdunsuu pehmentynyt ,kanavaa jälell 2cm
sydänäänet hyvät
samoin liikkeet
sf 32
 
Neuvolakuulumisia viimeisestä lääkärineuvolasta:

Mulla oli vaihtunu sekä neuvolantäti että neuvolalääkäri ja oli molemmat kyllä ihan huippuja tyyppejä! Harmittaa, että vasta tässä vaiheessa vaihtuivat kun ollaan jo loppusuoralla.

Noh, anyway..

Pissassa oli proteiinia mikä tuli ihan yllätyksenä :ashamed: Sitä nyt tarkkaillaan ja lepoa määrättiin näin alkuun hoidoksi.
Verenpaineet oli kuitenkin ok 109/74
Hempat noussu raudan ansiosta 110 --> 125 :)
Painoa oli tullut viikossa 100g, nyt siis yhteensä 11,8kg mikä on kuulemma oikein hyvä painonnnousu juuri minulle.
Vauvan sykkeet hienosti 145 ja raivotarjonnassa laskeutuneena on pikkuinen, pää melkein kiinnittynyt.
Sf-mitta nyt rv36+3 on 34cm
Kohdun suu pehmeä, mutta melkein kiinni ja 2cm kaulaa jäljellä..muutaman sentin tullut siis alas :)

Lääkäri veikkasi että jos laskettuun aikaan mennään niin sellainen vajaa 4kg vauva olisi tulossa..eli kunnon mötkäle :D Oli muuten hassua kun lääkäri sormilla kohdunsuuta kokeillessaan sanoi että silittelen tässä samalla vähän vauvan tukkaa (??) En sitten tajunnu kysyä että ihan oikeastikko tukkaa vai päätä vain...

*********

Mutta juups, ehkä minäkin panen sitten miehen asialle tuossa sheivailuasiassa..on tosiaan vähän inha olo kun on tottunut olemaan karvaton. Kuitenkin jollain tapaa nolottaa laittaa mies asialle kun tuntuu että alapää ei ole ihan timmimmässä kunnossa vaan turpoillut ja muutenkin ihmeellinen :ashamed:

Jonina..meilläkin on vain tuo parveke mitä pitäisi vähän "laitella"..Olen miettinyt ihan samaa kukkien suhteen että aitoja vai teko. Mietin lähinnä sitä että jos aitoja laittaa niin tuovatko ne sitten hirveest amppareita sun muita öttiäisiä jotka sitten olis inhottavia kun vauva nukkuu partsilla..VAIKKA hyttysverkkoa tietysti käyttää mutta silti.... =)

Nyt lähden syöpöttelemään, heips :wave:


-vauvaunelma ja jonniminea 36+3-


*muoks* vähän kirjotusvirheitä vähemmälle :)<br><br>
 
uutisia...tai noh mitään uutisia ole.eli maanantai iltapäivästä meni ns.ylemmät vedet eli kavoissa ylhäällä reikä.Saan 4 tinnin välein antibioottia ja kytätään noita tulehdusarvoja.

Ja käynnistyksestä..Ou mai kaad...
Eli on tabua laitettu,geeliä ja tippaa.Eilen klo 11 alkoi supistukset ja ilta 12 ne lopetettiin.Epäkypsä tilanne ja kohtu ei jaksa supistella kun ei olis valmis.
kanavaa 2 cm ja se on pehmee kun mikä muttei katoo.Auki on 3 cm ja siinä se pysyy sitkeesti.Tänään tabua laitettu ja uutta kohta.EI oo supsitellut ja mä pelkään että sektioon joudutaan.

Luulin aina että kun menee vedet,niin seon menoo.#&%?$!*.
Säännöllisiä suppareita ei välttämättä tuu ja se onkin sitte pirullista.

Mutta pitäkää peukkuja että tänään poika syntyis,kovasti ootetaan.Viereisistä huoneista kuuluu kaameeeta karjuntaa ja vauvan ilkuja,meillä on hiljasta...

Mies on saanut olla täällä mun kanssa,ollaan perhehuoneessa.

Uni oli tarpee n viime yönä kyllä olin ihan rättipoikkiväsy kun yli 12 tuntia 3 minsan välein supsiteli.
Sain brikanyliä ja ompamoxia ja taju pois. aamu 6 heräsin ja toivoa täynnä.Vähän huonolta näyttää tällä hetkellä.

Limatulppa tuli aamulla ja limoja on tullut.Mutta tulis nyt kunnon supparit ja niin että kohtu jaksais.

kata vielä maha pystyssä...Nyt nultra äytti että olis poika jo liki 3,5 kg!!!Hienoa!!
 
Katalle kovasti voimia ja suppareita. Toivottavasti saatte pojan vielä tänään kainaloon =)

Täälä oli vauva silloin maanantaina neuvolassa kääntynyt perätilaan, mut sit jo illalla tunsin et asento oli taas muuttunut. Tiistaina kävin neuvolassa ja terkkakin sanoi et olis taas raivotarjonnassa. Perjantaina menen kuitenkin taas uudestaan neuvolaan ja jos näyttää et edelleen on raivotarjonnassa ei joutuis lähtee Poriin kääntöyritystä varten. Mulla ilmeisesti vielä kohdussa vielä runsaasti tilaa ja vauva sen verran pieni et mahtuu tekemään vielä kuperkeikkoja vaikka rv 38+2.

Tänne ei suppareita kuulu ja ihan hyvä niin kun olis huomenna tarkotus mennä kuopuksen kanssa korvien tuubitukseen. Huomisen jälkeen oisin kyllä jo valmis synnyttämään mikä päivä tahansa vaikka vointi onkin hyvä. Haluis vaan jo saada käärön syliinsä ja tietää kumpi sieltä tulee =) (minähän en ole malttamaton).

Meillä on asuntokaupat meneillään ja näillä näkymin päästään muuttamaan 6.7. Ollaan aina muutettu pienen vauvan kanssa, joten eiköhän se tälläkin kertaa suju hyvin kun on sukulaisia ja ystäviä auttamassa.

Joku kyseli vauvan soseiden teosta. Mä olen tehnyt aina kasvis ja lihasoseet itse. Ensin alkuun pakastanut niissä jääpalarasioissa ja kun annoskoot on kasvaneet niin pienissä minigrippusseissa. Musta soseita on ihan helppo tehdä kun tekee isomman määrän kerralla ja sit pakastaa niin ei tarvii edes joka päivä tehdä. Hedelmäsoseet olen kuitenkin ostanut aina kaupasta valmiina.

Ai niin Irmelille onnittelut rouviintumisesta :flower:

Nyt on lähdettävä syömään kun vatsa huutaa

mama-75
 
KATALLE SUPERSUPPAREITA, MIELELLÄNI LUOPUISIN OMISTANI! :)

En pysty/jaksa kirjoittaa nyt enempää, olotila on niin totaalisen p.aska! repii, riepoo, sattuu niin saakelisti....Yritän tuolle masuasukille puhua ja vakuutella, että olis paree pysytellä siellä pesässään ainakin sen pari viikkoo, sit ois edes se 37 vkoo täynnä...Mut hei nyt pakko mennä yrittään lepäilemistä...kuullaan taas rakkaat mammat ja tsemppiä jokaiselle ja paljon jaksuja kaikille :hug:

MHP ja masuasukki 34+5
 
Tervehdys jälleen!

Mulla on nyt ollu pirteempiä päiviä, johtuen varmaan tuosta kummallisen hyvästä unien maistuvuudesta. Katkonaisesti nukun, mut hyvin silti. Tunnen jaksavani touhuta päivisin ainakin jotain. Öisin suppailee ihan kivasti, mut ei vielä lähtö tunnu läheiseltä... Provoilu on kuitenki kehissä eli pupuilut ja saunomiset on lisääntyny, seuraavaks on sen siivoustouhotuksen vuoro. Päätin ottaa tavotteeks siivota asunnon niin, että miehen tarvii siivota vaan varpajaisten jäljet, mikäli viikonlopun aikana niitä pääsee viettämään. Katotaan nyt sitten, miten paljon saan aikaan lukuisilta hidastavilta tekosyiltä... :LOL:

Äitien ja tyttärien synnytysten samankaltaisuudesta ekaks... Mun isosisko on syntyny 10 päivää etuajassa ja kohtuullisen nopeesti. Lapsivedestä jälkeisiin 3h50min. Suppareita saattoi provota 50 km:n automatka sairaalaan. Ite oon kuopus ja lasketun mukaan syntyny 18 päivää yliaikasena :eek: (siis ihan menkkojen mukaan laskettu aika ja kummallista sikälikin, kun edellisenä päivänä oli ylilääkäri lähettäny seurannasta kotiin... :eek: :headwall: ), joten nyt sit jännään miten omalla kohdalla käy.

Katalta oli kiva kuulla väliaikatietoja... :) Tsemppiä sinne! Pian kuullaan vauvauutisia. :D Kysäsepäs sitä käynnistelyä siellä sairaalassa sillä vyöhyketerapialla... Jos sillä sais vauhditettua eikä sektioon tarvis mennä. :hug:

Vauvaunelma... Mä oon edelleen sheivaillu siistimmäks, mut sokkonahan se täytyy tehdä. Välillä kurkkaan peilistä meneekö ihan pieleen. Kerran laitoin miehen asialle, mut oli niin varovaista touhua, että ajattelin seuraavan kerran yrittää ite ja onnistuhan se. "Hullu nainen!" vitsaili mun mies. :LOL: Rajailu siis onnistuu sokkonakin, mut lyhentely oikein ei... Ite haluisin senkin mieluiten hoitaa, joten pitänee pyytää mies peiliä pitelemään. :whistle: Ei romanttista sekään, mut ei näytä hillitsevänkään... :p

Jousimies... Lepäile toki hyvällä omallatunnolla ja jätä touhuilu vähemmälle / myöhemmälle, jos siltä kerran tuntuu. Mulla kans oli noilla paikkeilla vielä veto pois, kun nukuikin huonosti, mut siitä oon sit piristyny h-hetken lähestyessä. Kyllä sä vielä ehdit touhottaa, nyt ota rennosti. :) :)

Ihana toi Kreecherin Hippo-kisajuttu. :D Mitäs väliä sillä osallistujamäärällä... :whistle: Hieno saavutus se pronssi on silti! :)

Jonina... Mul on kans parvekeen laitosta pohdinnat meneillään. Haluisin sinne kukkia, mut tälleen ekaan kerrokseen varmaan sit tulee kauheesti kaikkee häiritseviä pörriäisiä. Ehkä siis toi ruukkuruusu jää ainooks. Kalusteet pitäis ostaa ja siivota siellä pitäis myös. Ne taidan kyllä nakittaa miehen hommiks. :whistle:

Siskon kanssa eilen oli puhetta kestositeistä, kantoliinoista ja glamourmomeista... Soittelen siis kohta niistä topeista ja meen sit kaupungille tutustumaan noihin muihin. Menkkamaista juilintaa masulla ja välillä selässäkin...Jospa se kävelykin vähän provoilis. Ihana sää taas ulkoilla! :)

PikkuMyy-80 ja poikanen 37+5
 
Voi ei, onpa Katalla urakka tuon poikasen kanssa! Toivottavasti nyt siitä käynnistyy oikein kunnolla.

Olen tehnyt vauvoille kasvis- ja lihasoseet itse, mutta samoin kuin mama-75, hedelmäsoseet olen ostanut valmiina. Ensikseenkin hedelmäsose tulee itse tehtynä kalliimmaksi ja muutenkin ulkomaisissa hedelmissä lienee noita tuholaismyrkkyjä, vaikka kuinka pesisi ja kuorisi. Ja tosiaan se jääpalarasiaan pakastamine on aika hyvä. Tai siis mä olen tehnyt niin, että olen jäädyttänyt soseet jääpalarasiassa ja kun ovat jäätyneet, olen siirtänyt ne pussiin. Varsinkin lihasoseet nimittäin saavat semmoisen vähän kummallisen, kuivan pinnan, jos niitä säilyttää avoimessa jääpalarasiassa. Ja tosiaan isohkoja satseja kannattaa tehdä kerralla. Niistä saa sitten kivasti yhdisteltyäkin vähän eri makuja, kun ottaa yhtenä päivänä pari palaa porkkanaa j ayhden palan maissia ja toisena päivänä sitten jotain muuta.
Perunasosetta ei kannata tehdä pakastimeen, se on niintärkkelyspitoista, että menee pakastettaessa semmoiseksi inhaksi jauhomössöksi.

Nyt alan nauttia tästä siunatusta rauhasta: molemmat poikaset päiväunilla! :D

Kreecher
 
Urgh, KATA tsemppistä sinne loppumetreille, sulla maaliviiva jo häämöttää. Tuo toisista huoneista kuuluva karjunta ja vauvojen syntymärääkäisyt on kyllä ihan kaameita kuunella kun itsellä "hommat" vielä pahasti vaiheessa. Koita kestää.

IRMELIonnea rouviintumisesta :flower: myös minulta. Miltäs nyt tuntuu?

MASUASUKINHUOLESTUNUTPESÄ: Tännepäin voi myös luovuttaa lähettää niitä suppareita. Ihan mielelläni jo lähtisin synnärille. Vauva on jo sen verran iso että pärjää, sinun olisi sitävastoin tärkeää saada pari viikkoa lisää että keuhkot vauvalla kypsyvät ja kasvaa vielä vähän.

Eipä tässä ihmeempiä. Olo on ihmeen rauhallinen, yöunet huonot, vauva painaa ja vessassa saa juosta usein. Supistelee usein ja napakasti. Silti vielä saattaa mennä parikin viikkoa kevyesti. Yhtään ei vielä tuskastuta tämä olotila. Koitan ottaa siitä kaiken irti kun tiedän kokemuksesta että tätä tulee ikävä :heart: Ihana söpö, pullea vauva masuni :D

tinzu ja toivo rv 37+4
 
Tässä pikaseen tulin kääntymään, ajattelin unia mennä katselemaan, kun pikkuveli tuli jo puoli yhdeksän aamulla auttaan enkun tehtävissä... no ne nyt on saatu sitten tehtyä.. jos huomenna sitten palauttaisi ne, kun menee koululle enkun päättökokeeseen... tai jos menee... lähtö' tietysti kovasti odottelen, kun on ollut vähän tukala olo eilen ja tänään... varsinaisia supistuksia ei tuu ainkaan niin pahoina kun viime viikolla ja viikonloppuna, mut muuten hassu olo. Vaavikin on ollu eilisen ja tän päivän jotenki rauhallisempi... liekö sillä mitään merkitystä mihinkään...

Sheivailusta... siistein kyllä niin kauan kuin itse näin mahan takaa(päältä... vai mites sen nyt ikinä ilmaisisi... you know :LOL: ) mies kyllä eilen lupautu auttamaan, mutta menköön nyt tuo pöpelikkö... kunhan sääret ja kainalot on siistit ja karvat on pöksyjen sisäpuolella, niin se saa nyt riittää=)

Kauhistuin juuri, etten ole ajatellu elämää tätä viikkoa juuri pitemmälle, kun alusta asti on tuntunu, et tää viikko ois semmonen et jakaudun ja nuo on äiti ja anoppi veikkaillu samaa... varsinkin kun massu on ollut alhaalla jo pari viikkoa... mutta katsotaan nyt miten tässä oikein käy, vai ollaanko vielä juhannusviikolla raskaana=)

Muttapas joo... huomenna neuvola kuulumisia sitten...

Maariana + Iinuska 38+2
 
tytsy83
en ole ties herran aikaan kirjotellut täällä...mikä lie laiskotus on!!! juttuja olen kyllä käynyt lukemassa!

täällä siis viikkoja 36+3 ja vointi on mainio!
kaikki arvot sun muut kohdallaan!

hyviä vointeja ja onnea kaikille kesämasuile!!!!
 
Heippa!

Vikat neuvolalääkärikuulumiset:
Pissat, paineet, vauvan sydänäänet sun muut oli kaikki oikein hyviä. Paino siirty nyt uudelle kymmenelle (70,4 kg) eli reilu 8,5 kg on tullut yhteensä. Alaosastolla ei ollut tapahtunut juuri mitään :headwall: Paikat oli kyllä pehmennyt, mutta ihan kiinni ja kanavaakin oli samat 3 cm jäljellä kuin viimeksikin... Lisäksi lääkäri ilmoitti, että "sulla on täällä suonikohjuja, mutta se on ihan normaalia" :x
Enkä sitten vielä tässä toisessakaan raskudessa tunne kaikkia supistuksia.. Th alkoi ottaa sf-mittaa, mutta sanoikin sitten, että eipäs mitata vielä, kun on supistus päällä. Ite en kyllä huomannut muuta kun saman tukalahkon olon, mikä mulla on melkein jatkuvasti päällä. :ashamed:
Vauva oli tullut selvästi alemmas viime neuvolakäynnin jälkeen, tuskin pääsee enää kiepsahtamaan perätilaan.

Katalla onkin astetta hankalampi tilanne meneillään.. Vai olisiko nyt jo pikkuinen kainalossa? Jaksamisia sinne joka tapauksessa! =)

Sheivailut: Viimeksi kun yritin siistiä sokkona alakertaa niin sain aikaan vaan vekin ja verenvuodatusta :headwall: Aattelin sitten, että antaa rehottaa loppuun asti. Esikoista synnyttäessä kätilö hoiti karvanpoiston ihan pyytämättä ennen ponnistusvaihetta. :)

Vauvan soseet: Mä tein kanssa aluksi lihat ja kasvikset pakastelokeroihin ja sieltä pusseihin ja yhdistelin eri aineksia sitten mielivaltasesti keskenään :p Hedelmäsoseet (paitsi banaanin) olen ostanut purkissa. 8 kk ylöspäin olen tehnyt osan ruuista itse ja osan antanut purkista. Nytkin annan pojalle välillä "pikaruokaa" eli Saarioisten laatikoita tms. jos ei satu olemaan kotiruokaa valmiina juuri siihen aikaan kun pojalla on ruoka-aika. Periaatteena, että edes kerran päivässä saisi kotitekoista. En todellakaan ole mikään keittiöihminen, mutta poika on kyllä aina syönyt hyvällä ruokahalulla mun pöperöt =) Kai se on niin, että mihin on pienestä asti tottunut...

Tunnin päästä tulee taas uusi viikko täyteen! La ei ole vielä lähelläkään eikä vauva edes täysiaikainen, mutta kyllä sitä jo ajattelee päivittäin, että kohta tämä raskaana olo muuttuu vauvan hoitamiseksi =)

-ebbuliini ja neiti rv 34+6-<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 23:02 ebbuliini kirjoitti:
Sheivailut: Viimeksi kun yritin siistiä sokkona alakertaa niin sain aikaan vaan vekin ja verenvuodatusta :headwall: Aattelin sitten, että antaa rehottaa loppuun asti. Esikoista synnyttäessä kätilö hoiti karvanpoiston ihan pyytämättä ennen ponnistusvaihetta. :)

Vauvan soseet: Mä tein kanssa aluksi lihat ja kasvikset pakastelokeroihin ja sieltä pusseihin. Hedelmäsoseet (paitsi banaanin) olen ostanut purkissa. 8 kk ylöspäin olen tehnyt osan ruuista itse ja osan antanut purkista.

Peesailen ebbuliinin kirjoitusta noilta osin ihan täysin! =)

Tänään mulla on alkaneet aivan järkyttävät vihlonnat nivusissa eli henkeä haukkoen yritän päästä liikkumaan jotenkin. :x
Alkaa kai lantiorengas antaa periksi oikein urakalla, kun ennemmin en ole näistä kivuista tässä raskaudessa vielä kärsinyt...

Toivottavasti Katalla on jo synnytys ohi. :hug:

pikaisesti Riina-Niina ja satuaarre 37+1
 
Juu täälläki ihan vielä yhessä kasassa :wave:

Kata; Meni sitten niin päin, että sinä lähitki sitä nyyttiä hakeen vaikka mun oli aika. .höh! epäreilua ;) No mutta tosi paljon sinne supistustuulia, ettei enää kauaa menis ja et niin väsyis noihin turhiin supistuksiin..noh, pian kuiten saat sen vauvan ja takuulla ennemmin ku minä!

Täällä on kans siivoiltu koko päivä, josko sillä sais supisteluja aikaan,,mutta vain 2 pientä mahan kovettumista tuli. Meillä ei seksi enää onnistu sen vuoksi, että seuraavana päivänä minä en voi liikkua noiden liitoskipujen vuoksi sitten. Vaikka tänään ajattelin kyllä jälleen uhmata itseäni ja pitää sitten vaikka huomenna sänkypäivän. Ette oikeesti tajua, kuinka kauhee se vihlonta on tuolla alhaalla!!

Ja sheivaillut olen kans kaiken pois itse vielä, helpompi kun vetelee kaiken nyt pois niin ei juuri tarvi peiliä eikä katsella tuonne. Varovasti vaan vetelee menemään. Nyt mulle on vielä tullu semmonen ajatus, että mun on pakko päästä sitten vielä ennen sairaalaan lähtöä ajaan kaikki pois, että toivottavasti ehdin siis sitten!..heh heh!

Niin ja toinen aivan älytön juttu mikä mulle on tullu tässä mieleen, on se että jos menee lapsivedet sänkyyn..
No tänään työkaveri sitten toi mulle töistä noita sängynsuojia ja sänkymuovin ja ne nyt sitten asentelin tuonne. Tuli vaan hätä jotenkin, kun on aivan uusi sänky jossa on aiklailla ohut tuo petarikin ja valkoinen sänky..ja sekin vielä, kun se on pyöree sänky niin vaikee olis pestä se petari.. noh joo, tiedän..tosi naurettavaa..mutta nyt on sitten suojattu yöllistä lapsivesi valahdusta varten ja samalla nauroin miehelle, että ne vedet ei joko mene ollenkaan tai sitten ne menee kuiten lenkillä jaloille. Mutta se vaan lohdutti, että juu meni missä meni, mutta jos näitä suojia ei olis laitettu niin varmaan ne menis sitten sänkyyn.. :whistle:

Swerfiel; luin tuolta toisesta kohtaa, kuinka sä innoissaan odotat niitä maksamakkara leipiä.. niin täällä norjassahan on joka raskauslehti täynnä noita maksamakkara mainoksia, kun sitä täällä käsketään syödä..olen ennenki tämän sanonut..mutta ajattelin vaan, että ihan hyvin sitä voi syödä, tietenkin miten itse haluaa mutta täällä sitä kannatetaan ja minä olen kyllä syönytki aika useesti. Ja eipä ole kertaakaan ollu kyllä ongelmia hb; n kanssa. Mutta ajattelin vaan mainita, jos hirveesti haluttaa niin...

Irmelille todella roppakaupalla onnea kun siviilisääty vaihtui!! ihanaa!!

No mutta eipäs täällä sen kummosia, lähden kokeileen tuota unen saantia joka on nykyään tosi kiven takana.. mutta sitten nukunkin joka yö noin 12 tuntia ainakin muutamalla heräämisellä..
Ja tästä pitäis kyllä vielä koittaa nauttia kun kerran on tilaisuus tähän ;)


Moonlight ja menkkojen mukaan rv.41
(ja ultran mukaan laskettu aika 28.5) .. eli odotellaan..
 
tässä nautin ekan aamupalan-no olihan sejo klo 01 kun viimeksi söin =) Ei tajua mistä kamala nälkä tulee-maha kun ei ole laskeutunut...vai olenkohan vaan päivällä syöny liian vähän..
Mies kömpi sänkyyn ja meni noin yunti kun kuorsausta lähdin pakoon-aamuaurinko paistaa niin kirkkaalta ettei vierashuoneen vaaleaverho auta yhtään.No viime yönä nukuinkin pitkät unet..

Pitääkö sairaalaan ottaa joku "oloasu"mukaan-siis kotiutumisvaatteiden lisäksi?entäs oma yöpuku?Pampersin sähköpostissa luki,niin ja nyt tuota sitten pohdin..mulla kassi jo aika täys,kun fleece aamutakin meinasin mukaan ottaa..vie pirusti tilaa-ja varmasti on liian kuuma.. :(

Tarvii muuten moonlightia matkia ja vuorata sänky-oiskohan muumialustasta mitään apua :LOL: siis niistä kertakäyttöisistä vauvalle hankituista-peittääköhän ees persustani :snotty:

Mun ei tarvi pestä kuin kaksi ikkunaan niin johan selkää kolottaa..eli jos tänää keittiön ikkunan vuoro olis-se ainoa auringon valossa kakkaselta näyttävä.
Vieraitakin saapuu tänään,joten touhua piisaa....suppareita ei tosin näy missään :x eli terkan nään taas ensi ke aika varmasti-kuten itsekin epäili

nut takas peiton alle,ennen kuin enemmän alkaa päätä särkeen
Pompula 37+6
 
Huomenta taas kaikille!

Tulin vaan kyselemään ja katselemaan Katan kuulumisia....Kyllä varmaan on jo vaavi kainalossa, toivottavasti! :) Joo kaikille halukkaille lähettelen näitä suppareitani, jänskää tänään kun iltapäivällä on tuo neuvola, katotaan mitä täti sanoo...No mut hei, tää oli taas tällainen pikapyrähdys ja menen takaisin lepäilemään noitten poitsujen kanssa!

Halit ja jaksut kaikille kesämassuille :wave:

MHP+Masuasukki 35 rv ( enää 2 viikkoa niin vaavi vois tupsahtaa täysaikasena)
 
Moikka kaikille!!!TÄällä ollaan,kotona nyt vaihteeksi.Ja tiiätteks mitä???
Oon täällä vauva masussa!!! :wave:

Ei siis käynnistynyt synnytys,kanava vaan takkus 2 cm ja auki on kolmelle sormelle vaan ei sitte lähtenyt käyntiin.
Nyt tarkkaillaan niitä tulehdusarvoja ja niin eespäin.

Mutta yöllä tuli taas,ja sänkyyn-suosittelen tuota Moonlightin miettimää vuoraamista.Mulla meinaan tullut nyt kahdesti ja petarin läpi.

Taas perkule lähettävä ja mitä sitte??Ei ne kait käynnistä kun se ei tehoo.

Mut oikeesti sanottava että tuolla sairaalassa oli oomituinen meininkin.Ensin se kätilö räyhäs mulle kun mentiin tiistai aamuna vasta.Että ois pitänyt heti tulla,nyt voi jo olla mitä tahansa tapahtunut.Samalta kätilöltä kysyin että oisko laturia sairaalassa,akut tyhjiä kun niin hätänen lähtö tuli (eli laittakaa laturi kassiin myös) Tää kätilö kyttäs että täh??Ei kukaan ole koskaan moista pyytäny!!!
Löyty laturi mutta miks noin töykeetä??
Ihan yks kaks mukavaa kätilöä oli,tosi vaisuja ja puhumatttomia ihmisiä.

TÄnään menenkin tuohon lähempänä olevaan sairaalaan siihen tikkutestiin,en rupee ajaa saadakseni huutia kun itteäkin tä ihmetyttää.Eilinenlääkäri oli tosi töykee,ihan pelkkä tapa katsoa oli kuin halpaa makkaraa.

Kun koitettiin sanoa että jos nyt yritettäis kunnolla,kun ensin tosiaan laitettiin yks sytotec.no se ei tehonnu niin geeliä vähän.Sitte tippa ja sitä 2 tuntia.No,sitte lopetettiin ja aamulla yks tabu taas.Sitte tippa 4 tuntia ja musta tuntui vaan etä sohellettiin vähän jokaista.
Sitä lääkärille koitin sanoa,mutta se sano että nyt rouva vaan lähtee pois.

Mutta täällä siis ollaan,poika kait toteuttaa mun toivetta ja pysyy masussa tiukasti vähän liruttelee vaan välillä!!!

Mukavaa taas olla kotona.Kunpa nyt vaan sais olla ilman noita vuotoja.

Heippa!!

kata
 
kolmas
Moro kaikille! ja voimia kata32:lle!! Kylläpä se nyt hitaasti lähtee etenemään! Ja harmi, että olet saanut tuollaista kohtelua laitoksella.

Joku kyseli oman äidin synnytyksistä, ja vastaavasti omista. Itselläni ja äidilläni on esikoisen synnytys ollut aikalailla samanlainen: monta päivää on supistellut aika rajusti, ennen kuin vauva lopulta on syntynyt. Erona näinä vuosikymmeninä on ollut se, että äitini on joutunut olemaan koko ajan selinmakuulleen laitoksella, nykyisin onneksi kannustetaan liikkumaan. Molemmilla synnytys alkoi muutama päivä lasketun ajan jälkeen. Toinen lapsi (siis minä) tuli äidilläni pari päivää ennen laskettua, ja muutaman tunnin supistelun jälkeen -itselläni toinen meni yli ja käynnistettiin. Eli ainakin tuo ensimmäinen synnytys oli meidän kohdalla samanlainen.

Vauvaruuista: minä olen tehnyt pakkaseen pilttipurkkeihin suoraan erilaisia soseita. Yhtenä päivänä kun uurastaa, niin on ruoat pitkäksi aikaa. Hedelmäsoseet olen myös minä ostanut valmiina.

Mieleni tekisi lähteä käymään kotiseuduilla ennen synnytystä, mutta matkaa on 300 km. Ei varmaan uskalla lähteä, vaikkakaan ei ole mitään oireita synnytyksestä. Minun tuurillani synnytys alkaisi sitten siellä, varsinkin jos olisin yksin lasteni kanssa.. No, ensi viikolla on viimeinen lekuri, joten sitten tiedetään missä mennään.

Univaikeudet senkun jatkuu.. joko levottomat jalat vaivaa, tai närästys tai kuumuus! Mies nukkuu peiton sisällä ja minä puhkun hiestä, vaikka ikkuna olisi auki.. on se muuten hyvä, että nämä kesävauvat syntyy ennen tosi helteitä!

Monta asiaa piti kommentoida, mutta ei sitä näköjään muista enää mitään.. :headwall: pitänee palata myöhemmin asialle..

Hyviä vointeja kaikille!!

=) kolmas & beba 35+3
 
MHP harmaana
Pikatervehdys taas täältä meiltä....Kata, kyllä voi nyt sitten kestää! No mut kyllä se poitsu sieltä jossain vaiheessa tulla tupsahtaa.....tuntuu vaan ihan älyttömältä että hommaa ei hoideta loppuun saakka ja yhellä kertaa...? ihmeellistä soutamista ja huopaamista :/ Mulla ainaskin menis hermo...Olisin varmaan ihan varpaillani koko ajan, epätietonen vaavin olosta! No mut onnex kaikki ollaan erilaisia ja eriluontosia... Nyt vaan superhalit sinne sulle ja ihan hirmuiset tsemppaukset koitokseen...Suppareita tässä sulle kans lähettelen, ota koppi =)

MHP ja masuasukki jonka on PAKKO pysyä sisällä vielä 2 viikkoo! :heart:
 
paulaliina
Heippa pitkästä aikaa!

En ole päässyt pitkään aikaan kirjoittamaan kun pahuksen Elisan laajakaista tökkii. Toivottavasti nyt onnistuis. Sellaista lähdin kyselemään, että onko kellään ollut omituista kipua ihan tossa rintojen alla mistä kohtu alkaa? Mulla on nyt monta päivää särkenyt siitä ja arkuus tuntuu ihon päältä. Voisikohan johtua siitä, että olen joutnut viime päivinä pyöräilemään päivittäin. Auto on kaks viikkoa korjaamolla ja kaupassakin on pakko käydä joksus vaikka mies raahaakin painavimmat tavarat. neuvolasta en oo viitsinyt kysä, kun "noottia" tulee pyöräilystä.
Vaikka on neljäs lapsi tulossa niin aina näköjään tulee jotain uutta. Tätyy vaan toivoa ettei vauva ala syntyä (rv 37+5) ennen kuin saadaan auto takaisin käyttöön. Tosin pääseehän sitä ambulanssillakin Hämeenlinnaan sairaalaan mut ei viitsis turhaa sitäkään hätyytellä.

oikein hyvää tulevaa kesää kaikille ja iloisia odotushetkia näin loppumetreillä
Paulaliina
 

Yhteistyössä