~KesäMassut 2007~

Ebbuliini... Ei noi sun kirjotukset o mitenkään kovin pitkiä... Meinaan ite kirjotan lähes romaaneja, kuten näkyy. :ashamed: Ei varmaan o porukan kovin vaikee päätellä, että mun lähipiiristä ei löydy samassa tilanteessa olevia, jotka jaksaa aiheesta kuunnella (eikä kovin moni edes tiedä vielä). Tekstin voi kuitenki jättää lukematta, jos ei jaksa kiinnostua. Ite kyl aina vilkasen muitten kuulumiset, jos vaik muilla on samanlaisia ajatuksia tai tilanteita.

Käytän kyl liikaa aikaa täällä notkumiseen... Meinaa välillä jäädä vähemmälle se muu elämä, kun ei malta koneelta poistua. Kai sekin muuttuu, kun väsymys helpottaa.

Mites teillä on muuten menny pahoinvoinnin kanssa? Mulla helpotti ihan yllätäen samalla, kun tää 10. viikko alkoi... Aaltoilevasti enää on ja tietysti se vähän huolestuttaa. Onhan se hyvä, että ruoka maistuu, mut ihmetyttää se äkillinen muutos. Närästyslääkkeitä kävin ostamassa, mut oon pärjänny vielä kylmillä hedelmillä. Mehukeitto on kans aika ihana juttu.
 
Hei PikkuMyy-80,

ei täällä Oulussakaan normaalisti ultrata ennenkuin joskus viikoilla 18 tai jotain, kun on rakenneultra. Neuvolassa ei todettu raskautta mitenkään, kuunneltu sydänääniä tai tehty testiä. Ensi viikolla on lääkärineuvola, siellä kai kuunnellaan sydänääniä sikäli kun ne vielä silloin kuuluu - viikkoja ois sitten jotain 9+6.

Minä pääsin kuitenkin alkuraskauden ultraan, kun osallistun veriseulaan ja se ei ole luotettava jollei raskausviikkoa tiedetä tarkkaan. Ultraaja oli sellainen aika napakka vanhempi täti, joka oli selvästi tehnyt noita ultria varmaan tuhansia, sen verran näppärästi kävi. Ei siis ollut mikään lepertelijä, mutta kertoi koko ajan mitä kuvassa näkyy, miehelle oli oma monitori, ja kuvakin (itse asiassa 2) saatiin mukaan ihan erikseen pyytämättä :) Ultraaminen ei tuntunut miltään, ei ollut kovakouraista käsittelyä. Eiköhän nuo lääkärit ymmärrä kuinka herkistä asioista on kysymys - vaikka varmasti ikäviä tapauksiakin mahtuu joukkoon.
 
Heippa! Arvatkaas mitä :) Mä palaan takas tälle listalle!!!!!!!!!!!!! Joten Hiiviö jos viitsit laittaa mut listalle!

Kävin tänään siinä kontrolli ultrassa ja siellä oli kuin olikin meidän pikku-ukko 1,9cm pitkä ja sydänkin sykki :heart: On vaan viikon verran varhaisemmassa vaiheessa tää raskaus joten siksi ei edellisellä kerralla vauvaa näkynyt. Eli tänään olis ollu menkkojen mukaan 9+3, mutta onkin vasta n. 8+2. Laskettu aika siirtyi 12. pv:stä 20.6. Varailin just neuvola ajan, eka neuvola on 20.11. Ja neljäs lapsi on siis tulossa.

Ette kuulkaa usko mitkä fiilikset nyt on =) Olin jo niin asennoitunut tuulimunaan ja varautunut menemään tyhjennykseen, mutta sitten kävikin näin onnellisesti!
 
Enni80 ja Annis Nyt vasta huomasin teidän kirjpitukset tuulimuna epäilystä. Jos vaan mitenkään lohduttaa niin älkää menettäkö toivoa. Mä kävin itse kolme viikkoa sitten yksityisellä ultrassa viikkoja piti olla 6+3, eipä siellä näkynyt muuta kuin ruskuaispussi. Olin aivan varma tuulimunasta ja nää edelliset kolme viikkoa on olleet todella raskaita.

Mutta kaikki kääntyikin hyvin, kuten äsken tuohon kirjoitinkin niin tänään näkyi sikiö! Oli vaan viimeksi niin alussa ettei näkynyt. Joten älkää luovuttako vielä vaikka todella tiedän, että aika vaikea pitää mitään toiveita yllä. Tsemppiä ja koitakaa jaksaa :hug: <br><br>
 
raksu81
Onneksi olkoon Teppana! :) :flower:

Saatiin kerrottua perheillemme vaavin tulosta ja ne oli ihan iloisia. Toivottavasti kaikki sujuis nyt hyvin loppuun asti. Toivoisin, että tää olo alkais pikkuhiljaa tästä jo paranemaan. Eilen ainakin olin tosi reipas, kun jaksoin käydä pienellä kävelylenkillä. Tosin kun sen jälkeen aloin tiskata, niin lopussa meinas pimetä silmissä. Piti huutaa mies jatkamaan.
Mutta alan olla aika kyllästynyt tähän huonoon oloon ja sohvalla makoiluun!!

Ens maanantaina on eka neuvola! Jännää.

-Raksu 8+2
 
Ja taas on tämä pino kasvanut lisää.. kiva, että täällä on näin paljon meitä kesäkuulaisia.

Omista kuulumisistani sen verran, että pahoinvointi on vaivannut ja kiusannut aika paljon. Olen oksennellut lähes päivittäin, joskus pari-kolme kertaa päivässä. Ja väsymys yhdistettynä tuohon jatkuvaan ikään kuin "krapulaiseen" oloon on vienyt mielialan hieman matalaksi.

joudun lisäksi olemaan töissä, olinpa sitten missä kunnossa tahansa, koska edessä on monta dead-linea, eli hommia, jotka on pakko hoitaa pois. en vain millään jaksaisi raskaudesta ja valvomisesta johtuvan väsymyksen, vellovan pahoinvoinnin yms. keskellä tehdä työtäni, joka vaatii paljon keskittymiskykyä. tällä hetkellä keskittymiskykyni on aika lähellä nollaa...

toivottavasti tämä tästä kääntyy siedettävämmäksi. täytyy vaan yrittää ajatella valoisammin. ajatus siitä, että tämmöinen äklö olo jatkuu yhtä menoa vielä kuukauden ja työtä täyty tehdä siitä huolimatta, tuntuu aika kauhealta.

Ella 9+5 (LA 18.6.07)
 
Jensa... Mul oli eka neuvola rv 9+4 ja ihan neuvolan täti siel oli. Kyseli tosi paljon kaikkee: sairauksista, alkoholin ja tupakan käytöstä, parisuhteesta, ehkäisystä yms. Virtsanäyte piti antaa mennessä, painon katto siellä ja verikokeisiin sain lähetteen. Lääkäristä ei ollu mitään puhetta edes jatkoa ajatellen. Seuraavan kerran on se pelkkä ultra (täällä eka seulonta rv 12-14 ja lääkäri tekee) ja seuraava taas neuvola. Kovasti mäkin haluisin "todisteita" tulokkaasta, mut pitää malttaa. Tosi erilaisia noi käytännöt...

Millon kävit ekaa kertaa neuvolassa ja onko siitä alkuraskauden ultrasta ja veriseulasta kauan? Millä perusteella sellaseen pääsee? Mulle sanottiin, että neuvolaan kirjataan vasta viikolla 8. Mä tosin ehdin käymään entisellä paikkakunnalla juttelemassa sillon ku plussasin. Tollasista ei kyl o ollu mitään puhetta.

Sulla oli sit tosi kiva ultraaja... :) Toivottavasti täkäläinen on kans, kun ei o edes mahdollisuutta vaihtaa muuhun ku yksityiseen. Sanoin miehelle eilen, et pitää sit mun kans meidän puolia siel ultrassa, että saadaan kunnolliset kuvat mukaan. Jännittää ihan hirveesti, ku en voi keltään tutulta kysyä millanen se ultraava äijä on ja kaikki alapään tutkimukset on epämiellyttäviä. Mul on varmaan jääny trauma, kun umpparileikkaukseen mennessä (olin tosi kipee) laittovat mut gynelle ja sattu ihan tautisesti. Että oli sitten kiva eka gynekokemus. :D

Mut sellasta...

Onnea Teppanalle! :flower: Kiva lukee tollasia uutisia. :)
 
Paljon onnea Teppana!!! Ihana lukea hyviä uutisia :D
Ja kovasti tervetuloa takas :)

Mulla on tää väsymys helpottanut. Tai siis että väsyttää ja makoiluttaa, mutta ei välttämättä edes pystyisi päivällä kuitenkaan nukahtamaan. En sitten tiedä voisiko se kun hemoglobiinit oli niin hyvät (145) helpottaa asiaa.

Innolla odottelen sitä ensi keskiviikkoa ja niin kovin toivon, että äänet kuuluisi.. mulla on silloin syntymäpäiväkin, joten olisi kyllä paras lahja mitä voisi saada :D

Myös 15.11.04 eli kohta kaksi vuotta sitten nähtiin esikoinen ekaa kertaa ultrassa :D

Mutta aika nopeaa tää aika on mennyt... ja joka päivä voi tekstin loppuun laittaa yhden päivän lisää. Eteenpäin kun ajattelee aikaa niin ultraan tuntuu olevan ikuisuus, mutta esim. plussasta on ihan pieni hetki vain :D

-Hiiviö & Elvis 8+5-
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 11:24 Teppana kirjoitti:
Kiitos Hiiviö listan päivityksestä. Jos jossain vaiheessa jaksat niin mulle voi laittaa iäksi 27v. ja Hämeessä asutaan ja plussasin 7.10. Unohdin kokonaan mainita ne äsken :ashamed:
Päivitin uudestaan :) Eikä tuo mitään , että unohdit, varmaan niin innoissasi vielä.

Voi kun tältä listalta ei tippuisi enää yhtikäs ketään!!!
 
PikkuMyy-80, samat kysymykset ne näemmä kysyy vaikka käytännöt onkin muuten erilaisia :) Mä soitin nlaan kun olin viikoilla 6+0, ja aika varattiin heti sekä terv.hoitajalle että ekaan lääkärineuvolaan. Eka nla oli viikoilla 9+1 ja lääkäri siitä kahden viikon päästä, eli ensi viikolla. Nuo raskausviikot tosin muuttui 5 päivällä, että oonkin sitten lääkärissä vasta viikoilla 9+5... sekavaa ;)

Ultrassa kävin nyt keskiviikkona, ja ultran perusteella katottiin otollisin aika veriseulalle (se pitää tehdä muistaakseni viikoilla 9-11, ja on sitä tarkempi mitä aikaisemmin se otetaan). Seulassa kävin tänään, ja tulokset tulee viikon päästä. Vertaavat siis noita viikkoja raskaushormonin+jonkun valkuaisaineen määrään veressä, ja päättelevät siitä sit jotain ;) Jos mun viikot ois olleet varmoja, niin olisin käynyt vaan seulassa, mutta koska käytössä oli se hormonikierukka jonka jälkeen raskauduin oikeastaan heti, niin viikot piti varmistaa ultralla. Pääsin siis toteamaan venkulan olemassaolon ns. siivellä, mistä oon kyllä tosi onnellinen.

Se ultra muuten tehtiin mahan päältä, mikä oli myös tosi jees juttu - mieluummin noin kuin alakautta. Lääkäri kuulemma arvioi tapauskohtaisesti kummalla tavalla se tehdään, en tiedä minkä perusteella. Oon kyllä aika laiha, en tiedä auttoiko se asiaa. Niitä kuvia ollaan nyt sitten katseltu, ja kyllä mä ehkä sieltä selkärangan erotan ;) Tippa tuli kyllä linssiin kun lääkäri totesi että kaikki on kunnossa. Oli tosi kiva kun mies oli mukana ja näki kanssa pikkukaverin omin silmin. Muutenhan tää odotus on miehelle vielä aika abstraktia varmaan.

Ja vielä onnea Teppanalle!
 
Teppana

Mielettömän hieno juttu!!! Kauheesti onnea. Nyt sitten naatiskelet raskaudesta sillä takuulla olet jännittänyt ja pelännyt viimeisen kolmen viikon aikana koko loppuraskauden edestä ;)

Viikonloppuja kaikille!
 
elin
Voi miten ihania uutisia Teppanalla olikaan! Toivottavasti Ennin ja Anniksen uutiset muuttuvat samaan suuntaan! :hug:

PikkuMyy taisi kysellä ultraajista kokemuksia (sori jos nyt muistin väärin). Mulla oli Savonlinnassa vanhempi mieslääkäri ultraamassa, ja todella ystävällinen ja helläkätinen kaveri oli! Toivottavasti sulla käy yhtä hyvä tuuri. Täällä menen ultraan Lohjalle, ei mitään tietoa, millainen lääkäri siellä on. Vaan eiköhän tuo ammattitaito ole kaikilla hanskassa.

Tämä lista, niin ihana kuin onkin, on kyllä saanut aika vainoharhaiseksi. Kauhea tuulimunapelko, keskenmenopelko ja mikä-milloinkin-pelko... Onneksi suurimmalla osalla menee kaikki ihan hyvin. On vaan niin kurjaa, kun se menetys, joka joitakin harvoja koskettaa, on niin suunnattoman suuri...
 
Jonnakar harmailee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 12:37 Jonnakar kirjoitti:
Ultrassa sitten eilen käyty ja siellä se pikkuinen vaan köllötteli ja huitoi jaloillaan :heart: :heart:

Lääkäri kertoi mun olevan vkoilla 9+5 ja LA on 15.6.
(Tosin ihmettelen, että miksei laskettua aikaa siirretä, kun vkot tulee täyteen jo 9.6.??? Eli vko 40)

Noh, joka tapauksessa, olen niin paljon jo lihonut, että omat housut ei mene jalkaan.. Mitähän tässä on odotettavissa?? :LOL:

Kertokaas te muutkin, että mitäs vyötärön seudulle kuuluu?? Vai kuuluuko vielä mitään :ashamed: Taidan olla ainoa possu täällä......
Niin eli ilmoittautuisin mukaan joukkoon, mikäli kelpuutatte..? :ashamed:
Niin ja lisäksi että olen 27v., mies 32v. ja kaksi lastamme ovat 6 ja 4vuotiaat.. Eli kolmatta odotellaan, plussannut olen 5.10.

:)
 
juu elikkä muitakin saman odotuksen tilassa olevia löytyi... Täällä äippä satakunnasta, ikää 27v. kolmatta odottelen.
Edelliset syntyneet -00 ja -02. Tämä raskaus jo näin alussa hyvin erilainen kuin edelliset, joista tuskin huomasi odottavansakkaan... Oksentelen ympäri vuorokauden ja pari pvää sitten onnistuin pyörtymään kaupassa niin että leuka aukes ja sain aivotärähdyksen.. Ja eikun ambulanssilla ensiapuun..
Lisäksi kovat kivut alamahassa vaivanneet, joten ultrasivat samalla reissulla, sikiön sydän löi, mutta oli ikäisekseen hieman pienen kokoinen. Eli saas nährä onko tämä raskaus kovinkaan kauan pysyvä olotila... Näin kolmen vuoden yrityksen jälkeen odotukset on suuret.
Koskas muuten aiotte töissä kertoa perheenlisäyksestä???
 
Kuulostipa Hensku hurjalta tuo kokemukses...Koitapa pysyä tolpillasi.

täällä hetki omaa aikaa,mies lähti tytön kanssa kylpylässä käymään.Se on heidän harrastuksensa,liki kerran viikossa.

Olen tänään herännyt jo ennen 5 ja tyttö nukkui vain 8 asti.En aloittanut heti listaani tekemään ja miltei jäi iso osa tehtävistä tekemättä sillä mies tuli päivällä ruualle.
Onneksi sain tytön avustuksella aamusiivoukset tehtyä ja lounaan siinä sivussa valmiiksi.
Tyttö on hirmu kiltti,ihana.

Mies oli tehnyt töissä uuden ruokalistan,ravitsemusterapeutin kanssa.Mua vähän loukkasi,sillä olemme yleensä yhdessä sen tehneet.Nyt siksi että varmasti tulee monipuolista ruokaa tytölle sekä minullekin kuulemma,koska raskaana olen.

On tullut vuotoa kahtena päivänä.Alkuraskaudessa kävimme varhaisultrassa eli me tiedämme masussa olevan vauvan.Miehelle en uskaltanut sanoa vuodosta,olisi lääkäriin mut vienyt heti.

Mutta en usko sen olevan vakavaa,sillä se on aika tummaa=vanhaa verta.
Tuli hirmu paha mieli,sillä en ole iloinnut tästä raskaudesta.Kun vuotoa tuli,pelästyin ajatusteni sen tehneen.Ehkä se syynä etten miehelle uskalla sanoa vuodosta mitään.
En voi sanoa että olen välillä ihan vihannut tulevaa vauvaa.
Nyt vihaan ajatuksiani.

Tytön vauva-aika oli todella rankkaa,sillä mies vaati jo silloin taloudenpidon olevan tiptop.Sairastuin masennukseen ja elin sumussa.
On vieläkin vaikeaa se tunnustaa.Sillä tyttö nukkui 2 tuntia putkeen,huusi tunnin ja siivoisin yöllä tyttö kantoliinassa roikkuen.Tai en muista oikeastaan oliko yö vai päivä,ne sekoisivat aika lailla.
Olen juuri päässyt tolpilleni ja nyt uusiksi vauva-aika ja toinenkin on noin pieni.Kauhistuttaa.

Mutta pelottaa myös jos vuoto lisääntyy....

 
Perjantaita kaikille odottajille!!! =)

Täällä porskutellaan vaan eteenpäin! Pahoinvointia on ajoittain, mutta syöminen helpottaa eikä ONNEKS oo tarvinnu oksentaa kertaakaan!
Vaa'alla kävin tänään, ja säikähdin ku viikosssa oli painoa tullu kilo lisää!!! Ja olevinaan kun en oo ees herkutellu...syöny lähinnä vaan hedelmiä ja tavallista kotiruokaa.

Mies lähti juuri työkamujensa kanssa saunailtaa viettämään, joten saan rentoutua kotona ihan yksikseni. =)

Jotenkin on vielä tosi epätodellinen olo tästä kaikesta. Ja ultrakin on vasta 4.12!!! Sitten on viikkoja 12, ja toivottavasti näen jo pikkuisen!!! Ehkä se realisoi tätä oloa! :heart: :heart:

Muuten kaikki onkin menny ihan hyvin. Läheisilleni ajattelin vauvasta kertoa vasta jouluna...toivottavasti onnistun pimittämään asian sinne asti!! Kauhee väsymys painaa, ja vielä ku tota pahoinvointia ja rintojen arkuutta sekä heikostusta on, ni pitää aina jos jonkinmoisia selityksiä tutuille kertoa, etteivät vaan arvaa! :whistle:

Tämmöistä tänne!

Mukavaa viikonloppua kaikille Kesämasuille!!! =) :heart: :hug:


- Kesäheinä-81 8+4
 
Kiitos kaikille myötäelämisestä ja onnentoivotuksista! Onnea tässä tosiaan tarvitaan!!! Tänään näin vanhan työkaverin kaupassa ja hän sitten kysymään, että olenko raskaan... ilmeisesti takki pömpötti vatsasta epäilyttävästi. No mitäs minä sitten siihen... Toki kielsin kaiken, mutta tutui pahalta, kun en edes tiedä valehtelinko vai puhuinko totta.
Olen kuitenkin päättänyt roikkua täällä mukana, kunnes vuoto alkaa tai ultrassa todellisuus tulee vastaan. Mutta siihen asti pidän kaksin käsin toivosta kiinni....
Ebbulinille onnea!!! Aivan mieletön juttu! Voin jotenkin kuvitella miltä sinusta voisi tuntua....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 21:40 PikkuMyy-80 kirjoitti:
Ebbuliini... Ei noi sun kirjotukset o mitenkään kovin pitkiä... Meinaan ite kirjotan lähes romaaneja, kuten näkyy. :ashamed: Ei varmaan o porukan kovin vaikee päätellä, että mun lähipiiristä ei löydy samassa tilanteessa olevia, jotka jaksaa aiheesta kuunnella (eikä kovin moni edes tiedä vielä). Tekstin voi kuitenki jättää lukematta, jos ei jaksa kiinnostua. Ite kyl aina vilkasen muitten kuulumiset, jos vaik muilla on samanlaisia ajatuksia tai tilanteita.

Mites teillä on muuten menny pahoinvoinnin kanssa? Mulla helpotti ihan yllätäen samalla, kun tää 10. viikko alkoi...
Musta on ainakin kiva kun jaksatte kirjoittaa pidempiäkin juttuja. Mun tekstit on aina niin lyhyitä, lähinnä raportointia omasta voinnista. Sitä ajattelin nytkin vähän kommentoida :whistle: Mulla on vähän tuo pahoinvointi helpottanut, toivottavasti meneekin ohi kokonaan, oli se niin kurjaa aikaa.
 
Moiks!!
Huh, olipas tänne tullu paljon uusia kirjoituksia sitten viimenäkemän :) Annis ja enni, teille iso :hug: ja pidän peukkuja että seuraavassa ultrassa pikkuine näkyy!!

Olo on ollu aikas kamala, mutten oo oksentannu tänään kertaakaan! :D
Eilen käytiin taas ultrassa ja vaavilla oli kaikki hyvin, oli mieletöntä nähdä miten paljon oli kasvanu viime ultrasta joka oli 2vko sitten! Mun ultraaja on vanhempi mies, oli myös mun hedelmöityshoitolääkäri, aivan ihana sympaattinen ja hellä!! Saatiin mukaan kaksi kuvaakin pikkusesta, laitoin profiiliinkin kuvan!!..saa käydä vilkaisee :)

Kiva lueskella muiden neuvolajuttuja...aika paljon vaihtelee neuvolakäytännöt eri puolilla. Mulla kun oli jo eka neuvola rv5 ja nyt jo kaks ultraa takana, ens viikolla neuvola, sitä seuraavalla np-ultra ja siitä parin päivän päästä neuvolalääkäri. Tuntuu että täällä oikein paapotaan odottavaa äitiä :LOL:

Paljon tsemppiä pahoinvoiville ja muillekkin!!..ite sain renniestä pientä helpotusta :) Nyt katsomaan mallikoulua :LOL:
 
Iltaa kesämassun kantajat!

PikkuMyy, mulla kans tuntuu se pahin huono olo menneen ohi! Ihanaa. :) Mulla on nyt 10+2 ja pari päivää sitten aloin huomata, että ruoka alkaa taas maistua. Välillä on ihan huutava nälkä \|O

Töissä ajattelin kertoa, henskuko sitä kyseli, heti kun np-ultrassa on käyty, eli kolmen viikon kuluttua 13+1. Tosin vyötäro tuntuu nyt jo levinneen joten voi olla että joudun kaapuun pukeutua jos aion pitää tämän salassa ultraan asti. :LOL:

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Nti Kesäheinä & salamatkustaja 10+2
 
Moi taas!

Olen jälleen äänessä... :ashamed:

Kiva, että monilla muillakin on pahoinvointi helpottamaan päin tai ainakin okselta säästynyt... On se sen verran kuluttavaa ja epämiellyttävää, että kiva siitä on päästä vähitellen eroon. Ainoa hyvä puoli etomisessa kun on se, että tietää istukan toimivan hyvin... En kyl tajua miks sen pitää noin ilmetä! Toivottavasti myös voimat palautuu vähitellen, niin jaksaa taas paremmin myös päivärutiineita. Voimia erityisesti töissä käyville ja niille, joilla on jo ennestään lapsia! :hug: En osaa edes kuvitella, kun ite voin keskittyä itteeni (ja tietysti myös miehen huomioimiseen) ja levätä sillon kun siltä tuntuu. Taidan olla aika helpossa tilanteessa siinä mielessä.

Taitavat seurata erityisen tarkkaan, jos raskaus on saanut alkunsa hedelmöityshoidoilla... Hyvähän se niin on, kun muutenkin varmasti stressaa paljon. Toivottavasti tosiaan kaikilla menee odotus hyvin, eikä kenenkään tarvitse tippua.

Mulla oli tossa vähän aikaa sitten hauskaa tossa Plussalaisten Mitäs nyt -palstalla, kun itse tehtyjen lahjojen pinossa pääsin nauramaan omalle viestille... :LOL: Ei ollut alunperin mun ajatusvirhe, mut ihan aivottomana vissiin luin, kun en tajunnu ennen ku nostettiin. Pistän linkin, jos haluutte käydä naureskelemassa. On edelleen vähän pahvifiilis... :D http://www.kaksplus.fi/keskustelu/?cm=forums&mode=viewtopic&fid=2&tid=603758&page=8

Että hauskaa iltaa...
 

Yhteistyössä