~KesäMassut 2007~

elin
Sylin täydeltä onnea, Pennonen!!! :flower:

feverish sun neuvolakortti on lipaston toiseksi ylimmässä laatikossa! ;) (löytyikö?)

Me saatiin VIHDOIN netti kotiin, ei tartte kirjotella työpaikan koneelta. Siellä onki saanu aina piiloutua johonkin nurkkakoneelle, ettei muut huomaa, millä sivuilla meikäläinen roikkuu... En ole kauheasti vielä työpaikalla raskauttani kuulutellut. :D

Elin & Saara-Antero 10+6
 
Siellä se erittäin liikkuva vauveli näkyi.Näytti kuin sillä olis ollu hikka kun hyppi ylös alas ja viuhto käsillään ja potki jaloillaan.Meikä ja mun avomies oltiin suunpielet korvissa kun sitä monitoria katseltiin.

Neuvolan mukaan olis 13+2,mutta totuus 11+6(eli sen verran kp 41 kiertoni heitti arviota.)Sinänsä turvallisemmalla puolella ollaan kun rv13 alkaa huomenna.
Niskatuvotus oli 1,00-hyvä juttu et näytti et asiat ok!

Rakenneultraan tilaan ajan joulukuun alus-menee tammikuun puoleen väliin.Nähdään sitten tarkemmin sydän (munuaiset)ym.vaikka terhakkaasti se pumppas,mutta näillä viikoilla ei tarkkaan osata sanoa.

Ei tehty ollenkaan alateitse,kun näkyi niin hyvin mahan päältä.Jotain hyötyä siitä et mulla rasva/läski kertyy pyllyyn ja maha on kaponen
:LOL:

En sukupuolesta kysynyt..Ja äitini kanssa pväl puhuin ja hän sanoi et älä kysykään on jotain jännättävää sitten synnytyksessä.Se on kyllä ihan totta-ehkä en haluakaan tietää etukäteen..ei ole kaikki sinistä/punasta sitten :)

Piti ottaa kuva digillä ultrakuvasta ja laittaa nettiin niin eikös meidän 1 ½vuotta vanha kamera ilmoittanut et moottorivika..et se siitä kamerasta,kun takuu meni kesällä.
Ehkä kohtalon ivaa kun kaupungilla sanoin miehelleni et hommataan hienompi kamera(ent.kyl aivan hyvä ja tarkka)...suuttu kamera koko ajattelustani :(
 
Wow, onpas tänne tullut yhtäkkiä paljon viestejä! No anyway, tänään oli meilläkin se kuuluisa NP-ultra ja aamun eka aika kun oli, niin jouduttiin vähän herättelemään vauvaa. Ei hän olis aluksi halunnut kun köllötellä mutta sitten rupeskin kädet vipattamaan ja muutama sulava käännös ja tulipa nähtyä kunnon venytyskin jalat suoraksi! Turvotus oli 0,8mm, joten nou hätä siitä asiasta. Muuten tyypillä oli kokoa 6,05cm, vastaa viikkoja täysin, joten LA pysyy samana.
Mies oli ihan liikuttunut kun lähdettiin ja sanoi vaan, että 'kylläpäs se liikkui! Mä luulin, että se vaan jotenkin nukkuu vielä tässä vaiheessa..' Voi sitä. Lupas siis viimenkin lukea mun vauva-opuksia kehityksestä ja muusta. Meille ei kerrottu sukupuolesta mitään enkä kysynyt, mutta ihan viime hetkillä luulen aika varmasti nähneeni aikas selvän poikaan viittaavan merkin bébémme venytellessä itseään.. Nyt oon siis melko vakuuttunut, että poika se on. Täytyy sitten rakenneultrassa tarkistella asiaa uudelleen..

Ei voi muuta kyllä sano kuin että suuri helpotuksen huokaus!!! :heart: :heart: :heart:

Sisi ja bébé 12+1
 
Kiitos kaikille vastanneille,
en ole ollenkaan yhtä huolissani enää kun ei muillakaan ne sydänäänet ole vielä tässä vaiheessa kuuluneet...

Neuvolantäti lupasi että voidaan kuunnella uudelleen ensi viikolla jos haluan!!
Ja np-ultraankin pääsen jo ensi tai seuraavalla viikolla.

Jotenkin vaan pelkään niin paljon km, kun tämä vauvahaave on (toivottavasti) toteutumassa niin monen vuoden yrityksen ja monien pettymyksen jälkeen.

Neuvolassa puhuttiin noista sikiötutkimuksista.
Kaikki tutkimukset meidän kunnassa tarjotaan.
Päätin nyt sitten tietenkin np-ultraan ja siihen seulontaverikokeeseen mennä ja sitten katsotaan uudestaan jos tarvitaan niitä lisätutkimuksia.


Kauniita unia kaikille
\|O \|O
Anni :wave:
 
Ihania ultrakertomuksia =) Ja Onnea Pennonen! Kiva kuulla hyviä uutisia vaihteeksi!

Mulla oli tänään vasta eka neuvola, eikä siellä mitään ihmeellistä. Sydänääniä ei kuunneltu, kun eivät tod.näk. olisi tänään vielä kuuluneet. Olisin kuulemma vain huolestunut turhaan. No ei sen niin väliä, kun alkuraskauden ultrassa reilu viikko sitten oli kaikki kunnossa ja lääkärineuvola on jo vajaan kahden viikon kuluttua. Sitten ne äänet varmaan jo saadaan kuulumaan! Muuten jäi kyllä hyvä mieli neuvolasta ja th:sta. Sai tuntemaan oloni tosissaan raskaaksi! :D

Laskettu aika muuttui eri laskentaohjelman takia päivää aikaisemmaksi, mutta antaa nyt olla listoilla tuo vanha la np-ultraan asti.

Ja tervetuloa taas kaikki uudet! Paljonkos meitä jo on?

-ebbuliini rv 9+0-
 
Onpas tullut paljon uusia "jäseniä" meidän joukkoon, tervetuloa vaan kaikille :wave:
Ja pennonentosi mahtava juttu, että kaikki näyttää olevan kunnossa! Hienoa :flower:

Sydänäänien kuuntelusta on ollut puhetta ja joku on maininnut, että luulisi kuuluvan kun on hoikka tai että vararengas häiritsisi kuulumista. Itsekin epäilin, että tuo vararengas saattaisi häiritä kuulumista, mutta terkka sanoi ettei sillä ole vaikutusta, että jos äänet on ylipäätään kuuluakseen ei rasvakerros haittaa. Se jos on taaksepäin kallistunut kohtu voi sitten kyllä haitata. Mulla kuului rv:lla 9+5 selkeesti äänet, terkka suostu kuuntelee, kun lupasin olla hätääntymätttä jos eivät kuulukaan, kun olisi ollut kuitenkin yhtä hyvin mahdollista ettei ne olis vielä kuulunu.
 
Huomenta, Kaikille! Ja kiitos Hiiviölle, kun jaksat päivitellä pitkänpituista listaa.

Onpa tämä ketju tosiaan vilkastunut. Kiva, kiva! Ihan huippuihanaa, Pennonen, että asiat ovat kunnossa.
Ultra-kokemuksia on hauska lueskella. Jäin eilen miettimään, että miten paljon sikiö pituus keskimäärin on/pitäisi olla viikon 12-13-välillä. Joku muistaakseni kirjoitti heidän pikkuisensa olevan alle 6cm. Meidän vauveli oli 6,5cm. Voiko jo nyt ennustella, että meidän vaavista tulee isokokoinen? Lääkäri ei kyllä sanonut mitään. Hieman harmittaa, kun en tajunnut ultra-päivänä, että sukupuoltakin olisi jo voinut kysellä. Aiheesta alettiin kirjoittaa täällä vasta ultramme jälkeen. No, eipä sillä niin väliä, kumpi tahansa on tervetullut. Nimetkin on jo mietitty valmiiksi kolmelle lapselle. Olisipa kiva, jos niille olisi joskus käyttöä kaikille. Mutta eipäs ahnehdita... yksi raskaus kerralaan ja kiitollisena siitä.
Eilen tuli sellainen kauhea itkukohtaus, jotenkin ihan hallitsematon pahamieli ja -olo. Silloin kyllä tuli pohdittua niiden äitien jaksamista, joilla on monta pientä lasta ja oma raskaus kannettavanaan. Kaipa voimat kasvavat ja pinna venyy tarpeen mukaan.

Hiiviölle, onnellista päivää sydänäänien kera!! Kyllä mulle tuo sydänäänien kuuleminen oli melkein sykähdyttävämpi kokemus kuin ultra. Ehkä olen sellainen "korva-ihminen", koska musiikki ja kuunteleminen on tärkeätä. Tai sitten sydänäänet olivat niin erityisen tärkeät, koska ne olivat ensimmäinen konkreettinen viesti pikkasemme olemassaolosta. Toisaalta onhan se pahoinvointikin viesti, mutta siitä en kyllä ole osannut iloita.
Itseasiassa tuntuu siltä, että pahoinvointi on taas alkanut hieman kiusata. Välillä oli helpompaa ja syöminen helpotti oloa. Nyt on ihan arpomista, auttaako ruoka vai paheneeko olo. Syömättäkään ei voi olla, koska sitten ainakin on huono-olo. Kiputtelin eilen apteekkiin täydentämään B-vitamiini varoja. Vitamiinien loputtua huono-olo on vaivannut enempi, joten kaipa pillereistä oli sitten hyötyä. Vinkkinä muillekin, vaikka kaipa olette jo moneen kertaan kuulleet B-vitamiinin tehosta niin täällä palstalla kuin neuvolassakin.

Yksi kyssäri olisi mulla teille tai ehkä pari...Tietääkö joku, monennellako viikolla vauveli alkaa kuulla ääntä, kuten puhetta ja musiikkia. Oppaissahan kehotetaan juttelemaan vauvalle. Mua kiinnostaisi ihan kauhiasti. Iltaisin olemme kuunnelleet vauvan kanssa musiikkia, mutten tiedä, voiko pieni jo nyt oikeasti kuulla. Tuleva isukkikin aina välillä juttelee masumatkaajalle ja naureskelemme, että vaavi tykkää "basso-äänistä" Soitatteko te pikkuisellenne musiikkia? Mitä?
Meillä soi enimmäkseen klassinen musiikki (Mozart, Bach ja Rahmis viime päivinä) ja sitten kotimainen ja ulkomainen gospel- ja ylistysmusa siis sellaista poppiksen tyyppistähän se on.

Mukavaista päivää teille ja masuillenne! Voikaa paksusti, kuten yksi ystäväni toivotteli kuullessaan raskaudestani ;)

Manteli ja masumatkaaja huomenna jo 13rv<br><br>
 
Moi!! Täällä ollaan taas saikilla...kävin lääkärissä pään oudon paineen vuoksi ja siellähän olis sit poskiontelotulehdus..oon toki ollut 2 kk flunssassakin et olihan tuo arvattavissakin!! Sain antibioottikuurin ja sit tänään pitää hakee "seuraksi" maitohappobakteereita ettei toi pirullinen hiiva yllättäsi kuurin aikana...Se on niin inhottava vaiva...

Np-ultraa odotellaan 7.12. voi että kun siihen on vielä aikaa *huokaisee* Kun olisi niin kiva nähdä tai kuulla vaikka joka päivä kun tää on niin epätodellista vielä tässä vaiheessa....tälläistä pelkäämistä ja rakastamista!! :heart:

Mantsu ja masuasukki 10+3
 
Huomenta!

Manteli-76
Luin jostain että viikolla 20 vauva alkaisi kuulemaan noita ulkopuolisia ääniä.
Katsenin netistä Bola-koruja, jotka helisevät äidin mahan päällä ja rauhoittavat vauvaa. Mietin että aika kiva idea vaikka odottavalle kaverille joululahjaksi.

Hyvää viikonloppua kaikille! :wave: :wave:

Anni :heart: 9+3
 
Hiiviö täällä ollaan hengessä mukana ja peukkuja pidetään että kaikki on kunnossa!! :hug: Monessa neuvoloissa ääniä ei edes kuunnella enne 12 raskausviikkoa ihan siitä periaatteesta ettei haluta tuottaa pettymystä kun eivät välttämättä ennen sitä kuulu. Tule sitten ilmoittamaan kuulumiset :)

Olen kanssa lukenut vissiin siitä Vau-kirjasta että 20 raskausviikolla alkaa kuulemaan pikkuinen ääniä ja silloin olisi hyvä molempien vanhempien jutella päivittäin. Luin myös että jos vaikka joka ilta laulaa odotusaikana vauvalle jonkun tietyn tuutulaulun niin synnyttyään tunnistaa laulun ja rauhoittuu kun sitä laulelee :)

Mulla ollut tänään taas tosi paha olo ja oksu on lentänny :x Ja eilen illalla, yöllä ja tänään on ollut aivan järkyttävän kovia repäisykipuja ihan pienestäkin liikkeestä ja välillä on just sellain menkkakipuilu mistä ainakin ite aina tiedän että kohta alkaa vuoto. Mut vielä ei ole mitään vuodellut ja toivottavsti ei niin käykkään vaan on asiaan kuuluvaa :) säikäyttelee vaan..

Saanko muuten udella että kuinka pitkään olette seurustelleet tulevan isän kanssa..?..niin esikoista odottavat kun muutkin :) Meillä ei kaksi ja puoli vuotta sitten ollut toisistamme mitään tietoa, alle vuosi kun oltiin seurusteltu alkoi tämä vaavin yrittäminen ja nyt sitten pitkän odotuksen jälkeen vihdoin vauva tuloillaan :) Nopeita ollaan siis käänteissämme mutta mitä sitä suotta odottelemaan!
 
Hei, me ollaan kai sitten aika konkareita. Yhdessä ollaan miehen kanssa oltu 13v, naimisissa 8v. Vanhempi poika on 5v, eli syntyi kolmen aviovuoden jälkeen, nuorempi on 2,5v ja tää kolmonen nyt sitten tulossa.
Tuo nikki ei muuten oikeen enää tunnu ajankohtaiselta kun heikotus ja huimaus on jo hellittänyt, etomista saattaa välillä vielä tulla, tosin aika vähän. Viikkoja kasassa 13+1.
 
heips!

me ollaan oltu kimpassa 8 vuotta. mekin olemme käänteissä olleet nopeita kun viikon tuntemisen jälkeen muutettiin yhteen ja siitä hetkenpäästä kihloihin. seurustelumme alkoi niin nuorella iällä ettei tätä vauvaa olisi voinut silloin edes harkita, muuta kyllä sen vaan tietää koska aika on oikea :p

hiiviö toivottavasti kaikki on ihan normaalisti, tässä itsekin rupee jännäämään kun se np-ultra lähestyy ens tiistaina,että kaikki ois hyvin ja sitähän mä täällä olen jo moneen kertaan voivotellut.
nyt tyhmä kysymys, mitä se bp tarkoittaa??? :ashamed:

hani ja "samppa" rv 12+0
 
Heipsan kaikille! =)

Paljon on ollut nyt puhetta siitä sydänäänten kuulemisesta. Itellä nyt 10+5 (sama kun hiiviöllä) ja lääkäri onnistui kuulemaan mahdollista vauvan sykettä pariin kertaan, mutta ei paikantanut ääniä. Aika kauan se niitä ääniä haki! En silti hermostunut, sillä ei kaikilla jo synnyttäneillä kavereillanikaan vielä tässä vaiheessa niitä kuulunut. Ja ovat synnyttäneet täysin terveitä lapsosia. Ei varmasti siis mitään hätää Hiiviö :)

Me saatiin tällä vkolla kutsu ekaan ultraankin, joka on 7.12. taisi olla parilla muullakin tuona samana päivänä! Kiva sitten jakaa kokemuksia!!!

Juttelin eilen äitini kanssa, joka muuten kertoi, että hänen raskausaikanaan (70-luvulla) ei tehty noita ultria läheskään kaikille. Äiti kertoi huoletta odotelleensa minua vain =) Tänä päivänähän kaikki käyvät kahdessa ultrassa, joten kuulostaisi hyvin oudolta, js siinä ei kävisi. Kaipa se silti vapaaehtoista on? Me odotamme kyllä innolla avomiehen kanssa sitä =)

Minkälaisia hemoglobiiniarvoja teillä on ollut? Mulla oli 151, mikä oli lääkärin mukaan ihan huippuluokkaa! Veriryhmä sen sijaan oli hieman yllätys, kun en muistanut kuuluvani harvinaismepaan veriryhmään. Aika mielenkiintosia noi lääkärikäynnit, kun saa itsestäänkin samalla tietoja, joita ei ole tullut pahemmin ajatelleeksikaan! =)

Nyt taas palattava töiden pariin vielä reiluksi tunniksi...blaah. toivottavatsi Hiiviöllä menee lääkärissä hyvin, mitä menet sinne tarkistamaan??? Huolestuiko lääkäri sitten, kun ei syd. ääniä kuulunut?

Ninnuli

 
Ninnuli; Mulla on tosiaan se keskeytynyt km takana, joten mennään katsomaan oko pikkuinen enää hengissä.... Terkka itse suositteli kun äänet ei kuuluneet.

Vielä reilu tunti!!

bd=peukut pystyssä.

Tulen sitten kertomaan miten kävi...
 
Joku kysyi tuosta sikiön kasvusta,se on kaikilla sikiöillä sama 20 rv:lle asti.Siitä eteenpäin sanelee geenit.ELi jos jollakulla lyhempi on viikkoja vähemmän.Meillä oli 6,2 cm ja onhan tuo selvää että pienikin heitto lääkärin kädessä tuota viivaa laittaessa voi tehä aika heiton tuohon lukuunkin.Ei tässä vaiheessa voi ennustaa minkä kokoinen vauva tulee.
 
Pennonen: Ihanaa että kaikki on hyvin :hug:

Vauvaunelma: Mie oon kans menossa Koksiin. Miehen kanssa ollaan seurusteltu reilu 8 vuotta,kesäkuun alussa tulee 9 vuotta. Yhteen muutettiin aika äkkiä,kihloihin mentiin 9kk seurustelun jälkeen ja esikoinen syntyi 5 vuoden seurustelun jälkeen,naimisiin menosta haaveillaan mut rahatilanne toistaiseksi estää sen. Kaikki raha menee remonttiin.

Mulla tää huono olo tuntuu pahenevan,tällä viikolla melkein joka aamu olen oksentanu. Alkaa olla voimat aika lopussa. Tuntuu että kokoajan on pala kurkussa eikä paljoa tarvi että alan yökkäilemään. Tänään ennen ruokaa söin omenan niin tuli tosi paha olo ja kädet alko vapisemaan ja tuli sellanen veltto olo.
Janottaako muita kovasti? Mulla on aamulla ja illalla tosi kova jano vaikka en olis syöny mitään erityisen suolasta.
Pitäsköhän koittaa sitä b-vitamiinia jos auttais tähän pahoinvointiin,multitabs 2+ ei oo ainakaan auttanu yhtään tähän oloon. Muistaisin että esikoisesta kesti huono olo 14 viikkoon asti,toivottavasti myös nyt häviäis viimeistään silloin.

NallePuh rv12+4
 
kesäkuinen
Heips kaikille :wave:

Eilen oli sitten se eka neuvola =)
Puolitoista tuntii kesti koko käynti, joten tarkasti kaikki paperit täyteltiin ja kysyttiin. Sydänääniä ei pieneltä vielä kuulunut :\| Ja viikkojakin neuvolassa saatii jo 10. Pari viikkoa aikaa ultraan, jonka tänään varasin.
Neuvolantäti oli tosi mukavan oloinen ja ymmärsi tuntemukseni, kun selitin epävarmaa oloa raskauden suhteen. Pelko pienen menettämisestä on niin kova, että olisin halunnut niin kovasti kuulla sydämen äänen.
No ensi viikolla on kuulema sitten jo ensimmäinen neuvolalääkäri, jossa yritetään uudestaan kuunnella :)

Kuvotus ja huimaus on aivan suunnatonta ja vaikeuttaa nyt jo ihan päivistä selvitymistä :( Ihan on kaikki voimat poissa ja muuttourakkaakin olisi vielä viikko jäljellä :'( Mitenköhän kaikki menee...
 
elin
Me ollaan oltu miehen kanssa yhdessä 6 vuotta, josta naimisissa 4. Esikoinen syntyi vuosi häiden jälkeen, kakkonen kaksi vuotta myöhemmin ja nyt kakkosen ja kuopuksen ikäeroksi tulee 1v11kk.

Olin 20-vuotias kun mentiin naimisiin ja tästähän revittiin ties minkälaista juttua silloin. Mulla on kavereita, jotka saivat lapsia samanikäisenä tai nuorempana, mutta sitä ei pidetty mitenkään outona. Nuorena naimisiin tuntui olevan monen mielestä täysin hullu ratkaisu. No, sillä tiellä ollaan yhä.

Mulla on ollu koko päivän todella ahdistava olo istuessa, ihan kun ei mahtuisi hengittämään. Yleensä ahtaus on iskenyt vasta loppuraskaudessa. Mitäpä lienee moinen...

Elin & Saara-Antero 11+0
 

Hiiviö hengessä ollaan mukana. Lujasti toivotaan, että kaikki on hyvin. Mulla siis kuunneltiin vaavelin sydänäänet 11+3rv. Lääkäriltä päästyäni neuvolatäti kysyi, kuului äänet. Ilmeisesti olisi ollut hyvinkin mahdollista, ettei olisi vielä kuulunut. Kyllä sulla, Hiiviö, ja vauvelillasi on varmaan kaikki ihan kunnossa.

Kits teille, jotka olette kommentoineet sikiön kuulon kehitystä. Taitaapi olla niin, ettei maha-asukki vielä kuule, vaikka kuinka soittelisin hälle Mozartia. Eipä haittaa, musiikista tuli hyvä mieli ja sen kai pikkuinenkin aistii. Sain tänää lainaksi ihanan kirjan: Syntyy uusi ihminen (Nilsson&Hamberger). Vilaistiin se miekkosen kanssa läpi. Pitää sitten ajan kanssa keskittyä tekstiinkin eikä vain suloisiin kuviin pienen ihmisen kehityksestä.

Vauvaunelma: taisit kysellä yhteisen taipaleen aikaa... Me aloitimme seurustelun helmikuussa 2003, kihloihin menimme samaisen vuoden lokakussa ja naimisiin elokuussa 2005. Nyt siis eskoista odottelemme.

NallePuh: suosittelen sitä B-vitamiinia. Tuskin siitä haittaakaan on. Mä kyllä uskon sen auttaneen, koska karmea pahoinvointi alkoi helpottaa vitamiinien myötä ja nyt on meinannut tulla uutta ällötystä, kun en ole vitamiineja jotain viikkoon ottanut. Kysy vaikka vie neuvolasta tai apteekista, mitkä olisi parhaita raskausaikana. Muistelen, että mulle suositeltiin BmaxStrongia neuvolasta, mutta ostin sitten BekoStrongeja, kun ei noita toisia löytynyt meidän putiikista. En kyllä nyt muista varmasti, kun jotkin asiat jäävät huonosti päähän.

Ilon hetkiä perjantai-iltaan ja nyt Hiiviölle zemiä, kellohan on kohta sen 16.15.

Manteli ja masu
 
Yllätyin, miten moni (no, ei kovin moni ole vielä vastannut,kuintekin...) on mennyt naimisiin tai hankkinut lapsen jo pari vuotta ensitapaamisen jälkeen. Ihan kiva kuulla, kun me olemme kaveripiirissä hiukan kummajaisia juuri siksi... tutustuimme syyskuun 5. 2004, muutin käytännössä miehen luokse kaksi päivää myöhemmin (oli oma kämppä, mutta kävin siellä ehkä parin viikon välein), kihloihin mentiin lokakuussa 2005 ja nyt 2006 elokuun 5. naimisiin. Eli siis reilu 2 vuotta ollaan vasta tunnettu, ja kolmas raskauskuukausi alkaa olla lopuillaan... Ihanaa!

 
kesäkuinen
Jäipä minulta huomaamatta tuo kysymys parisuhteen pituudesta, eli voisinpa vastata kanssa =)
Me ollaan miehen kanssa tavattu vuonna 1994 ja sillon heti seurusteltiin ja viikon päästä muutettiin yhteenkin :D Kihloihin mentiin muutaman kuukauden päästä. Yhteiseloa siis jo 13 vuotta nyt :heart:
Poika syntyi vuonna 2004 ja naimisiin menimme samalla, kun vesseli sai nimen. Nyt siis pikkukakkosta odotellaan kuumeisesti :heart: :heart:
 

Yhteistyössä