~KesäMassut 2007~

Hei vaan!

Oli sitten se eka lääkärineuvola tänään ja niinkuin mä arvasinkin, niin voin luultavimmin unohtaa epiduraalin kivunlievityksenä. On nimittäin toi aika iso tatska alaselässä ja tietty just pitkittäin selkärangan päällä, joten lääkäri ei mulle paljoo toivoa antanut... Suositteli kuitenkin, että käyn sitä ihan siellä synnytyssairaalassa näyttämässä sitten lähempänä, varmuuden vuoksi. Voi kun olis tänkin tiennyt sillon joskun melkein 10 vuotta sitten kun otin sen!! No, ei voi minkään. Suokaa anteeksi jos rutisen näennäisesti turhasta, mutta tää tieto ei helpota mun synnytyspelkoa siis ollenkaan... Ja mieluummin kuitenkin kai kärsin sen yhden päivän elämästä kun otan riskin halvaantumisesta. Onkai niitä muitakin tehokkaitakin juttuja... Muuten kaikki oli hyvin.
Synnytyssairaala on mulla todennäköisimmin Kätilöopisto ja la 6.6.

Sisi ja bébé 13+1
 
No niin, neuvolassa käyty..

Minä jälleen aivan liian kuiva ja sairaalan tiputukseen soittoa odottelen.. Eli tämän keuhkoputken tulehduksen vuoksi yskin niin paljon ja oksennan..ettei sitten mitkään penisiliinit pure kun ne tulee ulos.. Ja viime yönäkin useaan otteeseen halailin tuolla unissani pönttöä ja haukoin happea.
Kuukausi pätkähti jälleen sairaslomaa ja sylin täydeltä toivoa, jotta tämä kohta loppuis..
Sitten täti käski mennä akupunktioon, jos se vaikka jotain auttais ja soitti sinne heti ja kävin sitten siellä ja ei mitään apua ainakaan tälle päivälle.

Sitten piti tädille ilmoittaa uusiksi miten meni ym. Ja että missä mennään.. nyt sitten täti ottaa lääkäriä tuolta jostain kiinni, jotta saavat minut tiputukseen..nestettä ja lääkettä tähän. Niin ja kuumettakin alkaa pikkuhiljaa tuleen..

No mutta Vauvalla löi sydän kivasta ja kaikki sillä varmaan sitten hyvin kuiten, edes jotain positiivista!

No nyt sitten vain odottelemaan tuomiota. mutta kai se on mentävä tuonne tiputukseen, kun en jaksa oikeesti enää tätä oloakaan.

Oletteko muut kokeilleet tuota akupunktiota pahaanoloon tai muuhun? ja onko toiminut? Eihän se välttämättä yhden kerran jälkeen toimikkaan..mutta toivotaan parasta!

Hyviä oloja muille!

Moonlight ja vempula 15+5
 
elin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2006 klo 14:58 Sisi kirjoitti:
Hei vaan!

Oli sitten se eka lääkärineuvola tänään ja niinkuin mä arvasinkin, niin voin luultavimmin unohtaa epiduraalin kivunlievityksenä. On nimittäin toi aika iso tatska alaselässä ja tietty just pitkittäin selkärangan päällä, joten lääkäri ei mulle paljoo toivoa antanut... Suositteli kuitenkin, että käyn sitä ihan siellä synnytyssairaalassa näyttämässä sitten lähempänä, varmuuden vuoksi. Voi kun olis tänkin tiennyt sillon joskun melkein 10 vuotta sitten kun otin sen!! No, ei voi minkään.
Jännä, miten ristiriitaista tietoa lääkäritkin antavat yhdistelmästä tatuointi ja epiduraali. Kaverille oli synnärillä sanottu, että yli vuoden vanhan tatskan läpikin voi pistää, jos ei millään onnistu venyttää nahkaa sen verran, että voisi pistää kuvion vierestä.
Millaista tietoa muut ovat saaneet?
 
Heippa!

Aattelin täältä kysästä, kun neuvolasta sanottiin että pitäs alkaa D-vitamiinia syömään...enkä viittis montaa pilleria alkaa popsimaan, ni voinkohan alottaa vaan tuon Multitabs Special+2, kun siinähän saa kahdesta tabletista sen päivän D-vitamiini annoksen... :whistle: Syökö joku muukin täälä jo kyseistä vitamiinia? Viikkoja nyt 13 ja rapiat B)
 
:wave:
Täällä olis yks joka on syönyt Multitabs 2+ specialia heti plussaamisesta asti. Söin yhtä tablettia, mut neuvolantäti sano eilen et pitää syödä 2 tablettia et saa tarpeeks eli suositeltavan määrän D-vitamiinia. Noi on helppoja tabletteja kun saa kaikki vitamiinit yhdestä valmisteesta mitä raskaana oleva tarvitsee.
 
Mulle neuvolasta suositeltiin muutama viikko sitten Multitabsin specialia, mutta ostin kuitenkin Multitabs raskausvitamiineja, koska noissa specialeissa oli myös a-vitamiinia, mut raskausvitamiineissä sitä ei ole. Tänään sanoin siitä neuvolassa ja sanoi että oikein tein, ei ollut itse edes kuullut tuosta raskausvitskusta :) Kun oksensin 24/7 söin aamuin illoin yhden, nyt vaa aamuisin yhden kun ravinnosta saa jo osan.

Anni77, kiitos sinulle kun selvensit noita lyhenteitä :) Mulla oli rh+ ja va- .

Jihaa, kohta alkaa House..aivan loistava ohjelma! :D


vauvaunelma ja pikkune 11+4
 
Iltaa tupaan! :)

Ja kiitos kovasti vauvaunelma tsempistä, se tuli aamulla tarpeeseen :heart: Tänään tosiaan aamulla oli np-ultra, ja ruudulla näkyi tosi vilkas vipeltäjä, joka kääntyili ja liikuskeli, nosteli peppuaan ja heilutteli käsiään =) Yhdessä vaiheessa kätilö sanoi, että pikkuisella oli jalat jooga-asennossa :LOL: ja sitten taas siellä masussa jatkettiin touhuja :) Oli kyllä uskomattoman hieno kokemus. :heart:
Ensin ultrattiin alakautta ja sitten vielä masun päältä, ja masun päältä kuvatessa pikkuisen ilmestyttyä ruutuun se nosti käden pystyyn ikään kuin vilkuttaakseen meille B)

On kyllä ihan käsittämätöntä, miten vilkasta elämää tuolla masussa vietetään kaikessa rauhassa ja piilossa muulta maailmalta :heart:

Niskaturvotus oli normaali, ja laskettu aika pysyi samana eli 6.6.2007.
Hiiviö, päivittäisitkö synnytyssairaalakseni Naistenklinikan, kun ehdit?

Tuntuu kyllä, että tänään on ollut maailman paras päivä. :heart:


:heart: Nti Kesäheinä & ei-enää-niin salainen matkustaja 13+1 :)
 
Ihana kuulla hyviä ultrakuulumisia neiti kesäheinä!! :) ..olihan se kyllä tosiaan niin hieno kokemus ettei varmasti tule ikuna unohtumaan.
Vaikka osa porukasta näihin aikoihin on tippunut niin enemmikseen tämä on kyllä sellaista ihanien ja hyvien kuulumisten ja kokemusten aikaa kun on näitä ultria ja sydänääniä ynnä muita ihan käsillä :heart:
 
elin
86 kesämassua istuu odotushuoneessa odottamassa kutsua synnyttämään. 4 heistä kutsutaan jo ennen viikkoa 37. Viikolla 37 kutsu käy 8 kesämassulle. Viikkojen 38-40 aikana ovi käy jo tiuhaan, sillä silloin kutsun saa jo 32 odottajaa. Juuri laskettuna päivänä ovesta astuu vain 4 kesämassua, mutta seuraavan kahden viikon kuluessa suurin osa pääsee jo siirtymään ovesta sisään. Ja lohdutukseksi niille 4:lle, jotka yhä tuijottelevat odotushuoneessa toisiaan viikon 42 jälkeen: kenenkään vauva ei ole jäänyt pysyvästi sisälle! :D

Katsotaanpa kesäkuussa, kuinka kävi!
;)

Elin vanhan kaksplussan artikkelia mukaellen.
 
:hug: kesäkuiselle! Koittakaa jaksella!

Kyllä vaan omakin mielenrauha järkkyy, kun kuulee ikäviä uutisia vielä noinkin myöhäisiltä viikoilta. Meidän masuvauvalla sydämensyke ultrattiin rv 7+4, mutta eihän se vielä tarkoita, että kaikki olisi seuraavassa ultrassa kunnossa... Ja siihen on vielä aikaa.

Parempaa oloa kesti kuusi päivää, eilen taas makasin koko päivän, söin vähän ja oksensin nekin ulos :x Tänään oli taas parempi päivä. Moonlightilla tuntuu olevan voinnit vielä aika hirveesti huonommat, vaikka viikkojakin on jo noin paljon! Tsemppiä sinulle ja tietenkin myös muille pahanolon kanssa kamppaileville!

Nyt täytyy mennä jo nukkumaan! Taas vaan vuorokausi vaihtuu ennen kun osaa sulkea koneen.. Öitä!

-ebbuliini rv 10+1-
 
Huomenta ja hyvää joulukuun ensimmäistä! :heart:

vauvaunelma: :heart: Oli todellakin hieno kokemus, ei sitä oikein ymmärräkään ennen kuin itse kokee! :)

elin, olipa hauska tuo juttu, saas nähdä mille viikolle päädytään =)

ebbuliini, on tosi, että tulee tosi surullinen mieli kun lukee ikäviä uutisia näinkin myöhäisillä viikoilla. :\| Ehkä tiesitkin jo, mutta kuulemma 90% niistä raskauksista, joissa sydämensyke on todettu viikoilla 6-7, päättyy onnellisesti, joten turvallisilla vesillä olet :) Me käytiin myös alkuraskauden ultrassa 7+1, ja sydän sykki sielläkin, mutta kyllä mä silti pureskelin kynsiäni ennen eilistä np-ultraa ja jännitin kauheasti. Ei kai sitä ihminen luonteelleen paljoa voi :\|

Mukavaa perjantaita, kesämassut! :heart:


Nti Kesäheinä & pikku-kesis 13+2 (muutin pikkuisen nimen salamatkustajasta pikku-kesikseksi koska maha alkaa jo vähän paljastaa ja nyt ollaan käyty tuossa ultrassa, joka oli mulle eräänlainen merkkipaalu :) )<br><br>
 
Lista päivitetty!

Pennonen80; mä lisäsin sut tonne loppuun, jos kerta haluat meidän listassa pysyä :)

Sain eilen hienoja uutisia, kun yksi kaveri lupasi tulla meille lapsenvahdiksi ensi viikon torstaina niin päästään yhdessä sinne np-ultraan. Se on kuitenkin keskellä päivää, niin isovanhemmat on sitten töissä.

Ukkokin oli iloinen, tahtoo kovasti tulla mukaan noihin molempiin ultriin mitä täällä tarjotaan, kun ei sitten oikein neuvoloihin pääse kuuntelemaan sydänääniä yms. koska ei tolle esikoiselle oikein ole lapsenvahtia tässä lähellä ja varsinkaan arkipäivisin.

Mutta mun oma äitikin jo suunnitteli sitten kesää ja sitä kun lähden synnyttämään, että hän sitten ottaa esikon sinne, kun hänellä alkaa kesäloma jo kesäkuun ekan viikon jälkeen ja loppuu vasta elokuun alussa :D Pitää vaan kuulemma pitää huoli, ettei sitten sillä kesäkuun ekalla viikolla lähde syntymään :whistle:

Mä voisin nyt kysellä kun tänne on tullut niin paljon uusia, että onko kellään kokemusta raskausdiabeteksestä tai raskausmyrkytyksestä?

Mulla oli molemmat kun odotin esikkoa ja nyt sitten mietityttääkin että onkohan kuinka suuri riski että uusiutuu ja onkohan mahdollisesti pahemmat kuin ekalla kerralla?

Mulla auttoi diabetekseen dieetti, eli ihan helpolla siitä, mutta r.myrkytyksen takia jouduin viettämään sairaalassa muutaman viikon ennen synnytystä ja sain verenpainelääkkeet, joista ei kuitenkaan ollut hyötyä..

Vähän pelottaa siis, varsinkin tuon raskausmyrkytyksen uusimismahdollisuus...

-Hiiviö & Elvis 11+5-
 
Raskausmyrkytys harvoin uusii,se on aikalailla ensisynnyttäjien tauti.Toki korkee vrenpaine provosoi tautia.Eli kannattaa aloittaa alkaisin paineiden tarkkailu ja toimet pitää se alhaisena.

Tuo oli hauska tuo ennustus,mä tiiän jo etukäteen että loppuun asti ei mennä.Lääkärikin sen sanoi.Mulla hepatoosi kaikissa raskausksissa ollut tautina ja sitä ei päästetä loppuun asti sillä sikiökuolemien määrä nousee loppua kohden.
ELi toukokuinen tästä vaavista tulee,mutta tulkoon!!!

Nyt varsinkin kun on vaan vuosi aikaa edellisestä raskaudesta,elimistö ei ole ehtinyt palautua.2 vuotta suositellaan tässä taudissa raskauksien väliksi mutta nyt oltiin hätäsiä... =)


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2006 klo 10:07 kata kirjoitti:
Raskausmyrkytys harvoin uusii,se on aikalailla ensisynnyttäjien tauti.Toki korkee vrenpaine provosoi tautia.Eli kannattaa aloittaa alkaisin paineiden tarkkailu ja toimet pitää se alhaisena.
Joo, mulla on välillä verenpaineet vähän koholla muutenkin, nyt siis yrittänyt vältää kaikkea mikä sitä nostaa ja nyt paineet ollutkin hyvät... Mulla on se lääkärineuvola 2 viikon päästä, ajattelin sitten lääkäriltä kysyä siitä uusiutumisesta...

Mäkin kun sain sellaisen lapun siitä raskausmyrkytyksestä ja siinä luki, että ensisynnyttäjien tauti mutta seuraavalla sivulla, missä oli sit riskitekijät niin siellä oli, että jos on ollut aiemmin...

Että ota tästä nyt sit selvää :D
 
elin
Tuossa just katselin noita muita pinoja, jonkun verran on kaksosodottajia liikkeellä. Aika jännä, ettei meidän pinoon ole osunut yhtään. Tietty kaikkia ei ole vielä ultrattu ja tuossa olikin yksi avaus, että kaksosia ei oltu huomattu ekassa ultrassa, vaan vasta neuvolassa viikolla 14+4!

Mulla on vaan maha kasvanu niin kauhean isoksi, että epäilin aluksi, että olisi kaksi kyytiläistä. Niskapoimu-ultrassa näkyi kuitenkin vain yksi vauva.

Elin& Saara-Antero12+0
(JESS, yksi maaginen raja saavutettu!!!)
 
Täälläkin meni 12 viikkoa eilen rikki. Anoppi on jo ihan täpinöissään kysellyt, että milloin saa kertoa, milloin... Kai se seitten jo nyt saa, vaikka kavereille ei vielä kerrotakaan, eikä minun isänikään tiedä.

Joku kysyi vvitamiineista. Minulle sanottiin kun heti plussattuani soitin neuvolaan, että d-vitamiinia nassuun. Apteekista valitsin halvimmat :D eli mini-sun -nimiset nappulat. Niistä saa kahdesta juuri sen suositellun 10mg, mutta koska juon maitoa, johon on lisätty d-vitamiinia j alisäksi ulkoilen, niin syön joka toinen päivä yhden ja joka toinen päivä kaksi. Sitten olen syönyt beroccaa (b-vitamiinia) syysväsymyksen ja pahoinvoinnin takia. En tiedä onko auttanut, kun aloitin jo ennen raskautta (syön niitä muutenkin pimeän vuodenajan).

Kaikki muut vitamiinit saan ruuasta!
 
Raksu81
Heippa hei! Pitkästä aikaa. Hurjasti on tullut kirjoituksia kun en ole tänne päässyt katteleen.

Kävin ultrassa alkuviikosta ja hyvältä näytti!! Ihana, ihana pikku vauveli siellä potkiskeli. Ja pituutta oli kokonaiset 4 cm. Laskettu aikakaan ei muuttunut yhtään. Siis aivan käsittämättömän ihanaa nähdä se pikkuinen! =)

Vitamiineistä: Terkkari sanoi mulle, että D-vitamiinia täytyy saada yhteensä 10mg (vai miten se nyt merkataan??). Eli jos syö joitain vitamiini tabletteja, niissä on monesti vaan 5mg, niinkun munkin tableteissa. Ostin siis D-vitamiini lisää, jossa on se puuttuva 5mg. Ja sitten vaan omaan ja miehen suukkiin niitä!

Olo on taas vaihteeksi vähän parempi, kumpa se vaan säilyiskin tällä kertaa. Ei tarvii enää nukkuakaan koko päivää. Nyt vaan alkaa taas velvollisuudet painaa... Pitäis varmaan jaksaa tehdäkin jo jotain.

Synnytyssairaala on mulla varmaan Keski-Suomen Keskussairaala, mutta saatamme muuttaa vielä ensi vuoden puolella jonnekin. Joten enpä tiedä oikein vielä.

Koittakeehan naiset pärjätä!

-Raksu ja pikkuinen rv 11+3
 
Tuohon kaksosasiaan,eli joku kyseli tuplaodottajista,ite sain tiedon vasta 16 viikolla aikoinani kun odotin kaksosia.En osannut epäillä muuten lainkaa että kaksi vauvaa,paitsi liikkeet tuntui erikoisesti ympäri masua ja siitä pieni epäilys kun esikoinen jo oli,että tiesi miltä liikkeet tuntuu.

Masu ei vielä niin aikasin ollut kasvanut,että siitä en epäillyt.


kata 14 tasan!!
 
Heippa kaikille!

Voi miten riipaisi lukea Kesäkuisen viestit. Toivon myöskin jaksamista ja iso :hug: . Monet meistä tietää miltä tuntuu keskenmenon jälkeen, mutta että noin monen. Siitä on kai harvemmalla käsitystä. Jaksamista :flower:

Moonlight-80:lle myös jaksamista, kuulostaa jo aika hurjalle, mutta hyvä että lähettivät tiputukseen.

Kuulun myös niihin joilla on lähipäivinä vatsaa nipistellyt ultraa odotellessa. Eilen sain helpotusta pitkälle (höh...viikon) odottelulle kun olin ylimääräisessä UÄ:ssä hematooman takia. Oli ihana nähdä vauva polskimassa autuaan tietämättömänä vieressä asuvasta verenhyytymästä. :heart: Vaavi piteli käsiään yhdessä ja näytti jo niiiin ihmiseltä. Lohdutti tietää, että riski vauvan menehtymiseen hematooman takia on nyt lähes olematon... Eiliseen asti oon pelänny sitä ku heikkopäinen.

Elin, ennuste synnytysajankohdasta oli ihana! Toivottavasti saisin kuulua niihin neljään, jotka synnyttää laskettuna päivänä 4.6. Onnennumeroni on neljä, ja meille tulee vielä mieheni kanssa tasan 10v sinä päivänä ensitreffeistämme! Esikoinenkin syntyi 4. päivä.

Seurusteluajoista kun on puhuttu, niin voitte arvata että me ei siis kuuluta niihin nopeasti edenneisiin. Mies pääsi just armeijasta ku alettiin seurustella ja lähti muualle opiskelemaan. Neljä ekaa vuotta nähtiin vaan viikonloppuisin, mutta muutettiin yhteen ja mentiin kihloihin heti ku mies aloitti lopputyötään. Sit meni pari vuotta naimisiin menoon ja pari vuotta esikoiseen...ja nyt tulee sit jo kymmenen vuotta täyteen. Huh. Eikä ees tunnu et ollaan oltu hitaita... Nuorempana ei ollu kiire edetä, kiire tuli vasta ku päätettiin kasvattaa perhekokoa eikä se ekalla kerralla onnistunutkaan.

Pisti muuten silmään että meidän listassa on uskomattoman monta neljännen ja viidennen lapsen äitiä! Ite ajattelin jo ekan jälkeen et fysiikka ei kyllä kestä ku korkeintaa kaks lasta, mutta voihan se ajan myötä muuttua. Tosin taisin päättää tuon esikoisen koliikin aikana, toivottavasti toisen kanssa pääsee helpommalla.

Onko kokemusta ulkomailla käynnistä raskausaikana? Varattiin reissu Kanarialle jo ennen ku tiesin raskaudesta, nyt vähän arveluttaa lähteä. Matka olis reilun kuukauden päästä. Kertokaa kokemuksia!

Nipsu78 ja masuasukki 13+5<br><br>
 
kolmas
Nipsu kyseli matkustelusta. Ihan huoletta voit lähteä matkaan ja nauttia lämmöstä. Vasta viikon 36 jälkeen (muistaakseni) ei enää suositella lentämistä -tietenkin riippuu raskaudesta, joillekin saattaa olla jo aikaisemmin.

Sen verran voin kokemuksesta kertoa, että kun odotin toista lastani oltiin keskellä kesää etelä-Euroopassa pari viikkoa. Oli aivan järkyttävän kuuma, mulla hirveä ummetus ja mies yritti metsästää luumuja joka paikasta.. asiaa ei auttanut se, että ko. maassa tarjoillaan aina vieraille makkaraa, juustoja ja kaikkea muuta rasvaista ikään kuin alkupaloina, joita piti sitten kohteliaisuudesta ottaa.. nukuin yöt tosi huonosti, koska närästi niin pahasti (johtui ruuasta..) että luulin sen jo olevan jotain muuta.. Raskausviikkoja mulla taisi olla tuolloin 24-25.

Älä juo raanavettä, minne ikinä menetkin, ja kiinnitä huomio ruokaan mitä syöt. Muista juoda paljon!

Ja seurustelusta; meillä taas edettiin huimaa vauhtia. Menimme kihloihin alle puolen vuoden seurustelun jälkeen ja naimisiin kymmenen kuukauden seurustelun jälkeen, ensimmäinen lapsi syntyi melkein päivälleen kaksi vuotta ensimmäisen treffien jälkeen. Naimisissa ollaan oltu nyt seitsemän vuotta ja kolmas tuloillaan. :) :heart:
 
joo onhan tää ihan kiva ketju mut ihmetyttää kyllä kun meitä on täällä kuitenkin tosi paljon kirjottajia, niin en saa ikinä vastakaikua kirjoituksiini. olen aina innolla kertonut neuvola käynnistä ja np-ultrasta ja odotellut päiviä, että joku reagoisi niihin ja kommentoisi asiaa. käyn palstalla joka päivä ja kirjoittelen paljon mutta se tuntuu niin turhalta. vastailen myös jos on sellainen aihe mihin voin vastata. kaiken kaikkiaan minulle on vastattu kait 2 kertaa.
en nyt halua säälistä et joku jotain kirjottaa mut olis kiva saada näist omista ultrista yms. jotain kommenttia muilta, kun on eka lapsi ja kaikki on uutta ja jännää :\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 19:21 Riina-Niina kirjoitti:
Hiiviö lisäätkö synnytyssairaalakseni SEKS, niin ja la 12.6. Kiitos!

Riina-Niina + satuaarre 12+1

Hei vaan taas!

Lainailin tuossa itteäni, jos vaikka Hiiviö huomaisi laittaa synnytyssairaalani etusivulle...

Kesäkuinen: :hug:


Oma napa:

Tänään olin Seinäjoella äitiyspolilla np-ultrassa ja olo helpottui kummasti, kun vauva kasvanut normaalisti (pääperämitta 61mm) ja vastaa ihan laskettua aikaa.

Niskapoimu oli vain 1mm, sen ja verikokeen mukaan riski on noin 1:22000, että meille tulisi vammainen lapsi...

Mieskin oli ultrassa mukana ja taisi kolmannen lapsen odotus mennä tajuntaan vasta nyt!
:LOL: :LOL:

Olo tuntuu helpottaneen jonkin verran, tosin eilen illalla oli jumpan jälkeen likellä, ettei oksennus tullut, kun ehti maha liian tyhjäksi.
:x

Nyt pitää lähteä taas syömään jotain...

Riina-Niina ja satuaarre 12+3
 

Yhteistyössä