~KesäMassut 2007~

EkaVekara, tervetuloa! Samoin Moonlight-80, kesäkuisiin sitten päädyit B)

Pennonen80, neuvolan kuulumiset kuulostivat tosi lupaavilta, pidetään peukkuja ja toivotaan parasta! :)

PikkuMyy80, en mä saanutkaan vielä aikaiseks masukuvien ottoa B) Ehkä huomenna kun on 12+0... Tai sit sen ultran jälkeen tosiaan B) Pyydä ihmeessä siskoasi ottamaan kuvia, näin pääsee hänkin seuraamaan raskautta!

Ja miehistä, mulla on oma mies jutellut aika paljon vauveliin liittyvistä asioista, tosin johtunee varmaan siitä, että mä höpötän aiheesta koko ajan :ashamed: Mietin, että mitä jos kertoisit miehellesi vielä niistä raskauden aiheuttamista mielialoista ja tarpeista? Ékan neuvolan jälkeen mä vaivihkaa lueskellessani esitteitä hivutin miehelle isille tarkoitetun esitteen, että "tämä tais olla sulle" ;) Lisäksi plussatestin jälkeen, kun iski suurensuuri hellyydenkaipuu ja huomionkipeys, taisin täräyttää suoraan miehelle, että musta tuntuu, että mä tarvitsen nyt extra-paljon huomiota. Heh, mies sanoi, että hän on yrittänytkin ottaa mua enemmän huomioon (on aina tehnyt niin), ja sanoinkin, että on ottanutkin, mutta että vielä enemmän, pliiiis. B) (Nyt omaa tekstiä katsellessani alkaa tuntua, että onko itsekkyydellä mitään rajaa... :LOL: ) Luulen, että miehet tykkäävät, jos saavat konkreettisia vinkkejä siitä, miten helpottaa oloa. Lisäksi oon huomannut, että miehestä on mukavaa, kun puhutaan, että meille tulee vauva/lapsi mielummin kuin vaikka että minä olen raskaana, ehkä miehelle tulee enemmän sellainen olo, että tämä on molempien yhteinen juttu. :heart: feverish tuossa mainitsikin, että ehkä ultrassa käynti voisi tehdä raskauden enemmän konkreettiseksi miehellesi.

Helka, mullakaan ei ole ikinä ollut vesirokkoa, tai ylipäätään mitään rokkoa. Mulla tilanne on erilainen kylläkin, eli en työskentele alalla, jolla sitä esiintyy, mutta kyllä sitä on kuitenkin pohdiskellut, että pitäisi siltä yrittää välttyä. Mulle neuvolassa sanottiin, että ei pidä huolestua, mutta että jos mulla epäiltäisiin vesirokkoa, annettaisiin saman tien lääkitys.

Tulipas taas tekstiä. Oman navan rintamalla ei juuri uutta, koko ajan sudennälkä ja jos ei saa ruokaa, niin huono olo. :whistle:


:heart: Nti Kesäheinä & salamatkustaja 11+6<br><br>
 
Vauvaunelma; tosi kiva kuva sullakin ultrasta.. mutta kiva sitten kun saat uuden kuva pian.

Elikkäs kuva on eilisestä ultrasta ja olin siis olevinani viikolla 14+2 ja laskettu aika olis ollut 20.5
Mutta tuon kuvan perusteella pituutta oli kaverilla 6 cm muistaakseni :/ Ja sanoi että noin 2 viikkoa tai ainakin viikon voin vähentää tuosta eli olisin 12+2 tai 13+2 ja laskettu aika siirty sinne kesäkuun ekaviikolle.

Minustakin näytti isolta, mutta kuvat oli tosi tarkkoja ja selkeitä.. olin siis tosi yllättynyt kuinka vauvalta se näytti. . olin varautunut johonkin epäselvaan ultrakuvaan josta en osaa itse hahmottaa vauvaa :LOL:

Mutta tosi ihana oli nähdä se.

Tosi paljon kaikille ultran odotus jännitystä.. se oli jännää näin ekakertalaiselle!!
 
Voih, nyt mulle kävi se että kirjotin kaiken maailman tekstiä ja lähettäessä tuli error ja teksti on nyt jossain :/ Mut nyt lyhyesti mitä asioita muistan. Tänää sain tietää että ultra on kolmen viikon päästä. Ei millää malttais oottaa nii kauan et saa tietää onko masussa oikeesti elämää. Mies ei oo kauheesti tästä raskaudesta puhunu, oiskohan sillä vaikutusta että mie oon jauhanu kokoajan tuulimunan mahdollisuudesta :ashamed:
Kissoista täällä oli paljon puhetta, ite käytän laatikkoa pestessä myös käsineitä sen käsienpesun lisäks. Ja myös muitten elukoitten häkkiä siivotessa, eipä siitä haittaakaan oo :D Muuten oon kyllä normaalisti silitelly kissaa yms.
Vauvaunelma Mie olen menossa näillä näkymin Koksiin :wave:

EV ja ? (en oo viel keksiny työnimee pikkuselle :D ) 9+4
 
Tuosta aiemmasta toksoplasmoosi-sepustuksestani unohtui se tärkein, eli tartuntaa voidaan hoitaa lääkkeillä jo raskausaikana. Odottava äiti tosin on jatkuvassa seurannassa, kuten sikiökin. Lapsen synnyttyä tehdään lisää tutkimuksia. En kyllä tiedä, että pureeko lääkkeet täysin tartuntaan eli paraneeko tartunnasta. Kannattaa kysellä neuvolantädeilta ja -lääkäreiltä, kyllä niiden luulisi tietävän asiasta jotain.

Nyt loppu energia tältä päivältä ja sänky kutsuu. Öitä!

 
Joku kyseli hyvästä rintoihin olevasta voiteesta...Itselle on muutama henkilö kehunut Yves Rocherin rintojen hoitotiivistettä.Toinen heistä on jo 2 raskauden aikana voidetta käyttänyt eikä mitään arpia ym.ole tullut.
Tiedä sitten häntä...Imetysaikana ei saa käyttää,mutta odotusaikaan ja imetyksen jälkeen kyllä.Tietty itsekin menin sellaisen hommaan.Yritän aamuisin muistaa laittaa.

Tänään oli tosi huono olo töissä-ei kai se pahoinvointi vasta nyt ala kun rv 13 alkoi juuri tänää..No ainakin rv 11 on varmaan menossa ,mutta kuitenkin outoa kun olen ihan ilman pahoinvointeja tähän asti päässy.

To on sitten ultra..sitä oikein innolla odotan.Kumpa se syke vieläkin kuuluisi(niin kuin viikko sitten)ja vauva olis hyvin kehittynyt =)
 
Rintojen hoitamisesta: ite oon jo käyttänyt miehen mulle lahjoittamaa Weleda-merkkistä raskausajan hoitoöljyä ja olen tykännyt kovasti. Voi käyttää rintoihin, mahaan, reisiin jne. Jo pelkkä tuoksu on ihanan rentouttava, ainesosat on kaikki luonnosta. Suosittelen! Seuraava on suoraan nettisivuilta:

Raskausajan hoitoöljy

* Ehkäisee raskausarpien syntymistä


Raskausajan hoitoöljyä voi käyttää raskauden alusta ja käyttöä voi jatkaa kolme kuukautta synnytyksen jälkeen. Dermatologisesti testattu. Ei sisällä keinotekoisia hajusteita, väri- tai säilöntäaineita.

Ainesosat: manteliöljy, jojobaöljy, vehnänalkioöljy, aitoja eteerisiä öljyjä, arnikankukkauute.
 
Hei

Löysin tuollaisen linkin toksoplasmoosista:
http://www.saunalahti.fi/arnoldus/toxoplas.html

Olin tänään neuvolassa. Kovasti toivoi, että aloittaisin selkä- ja vatsalihasjumpan sekä ruokavaliota saisi muokata terveellisempään suuntaan. Ultrattu ei, mutta en odottanutkaan.

Nyt nukkumaan, väsyttää jo kovasti.
 
Ah, enää kaksi päivää aikaa sydänäänten kuunteluun :D Mä olen aika innokas. Mutta se huojentaisi kyllä tosi paljon mieltä, viimeksi kun elonmerkit oli ultrassa silloin 7+2.

Mulla on siis 10+5 perjantaina, niin eikös ne aika varmasti kuulu, jos kaikki okei? Osaisiko joku veikata mitä tapahtuu jos ne ei kuulu? Mä meinaan varmaan hypin sitten seinille.....

Huomenna lupasin sitten jossain mielenhäiriössä mennä pikkusiskolle hiusmalliksi, se aloitti syksyllä parturikoulun. Se kyllä lupaili, että vähän vaan tasoitellaan, mulla on sellainen malli muutenkin, mikä nyt pitäisi leikata, että se riittää, mutta mutta.... vähän jännittää :D

Mun pitää ottaa poikakin sinne mukaan, kun miehellä sellaisia töitä, ettei voi vaihtaa vuoroa. Apua. No ne oli kuulemma vaan ollut innoissaan siellä kun sinne tulee taapero.

-Hiiviö & Elvis 10+3-
 
Hei Hiiviö,

mä kävin ensimmäisessä lääkärineuvolassa viikko sitten, kun rv oli tasan 10, ja valitettavasti sydänääniä ei silloin saatu kuulumaan. Onneksi oli ollut se alkuraskauden ultra, jossa kaikki oli hyvin, muuten oisin varmaan herpaantunut täysin. Lääkäri varoitteli etukäteen moneen kertaan, että viikolla 10 lapsi on vielä niin suojassa lantion sisällä, ettei mitään välttämättä kuulu.

Sydänäänien sijaan kuului kuitenkin kovasti sellaista rätinää, joka kuulemma tulee lapsiveden liikkeistä, kun siellä kohdussa pyöritään niin kovasti noilla viikoilla - sekin jo helpotti :)

Ensi viikolla menen nt-ultraan, ja siellä sitten onneksi/toivottavasti saa taas varmistusta siihen, että kaikki on kunnossa. Veriseulan tulokset tuli jo ja läpi päästin ihan reippaasti, siksi ei tuo nt:kään huolestuta kovin paljoa. Ajateltiin kuitenkin tuolla käydä, kun seulaan yhdistettynä tulokset on aika varmoja jo.

Omasta navasta vielä sen verran, että alkuraskauden oireet alkaa olla hävinneet jo kaikki. Rintojen arkuuskin hävisi oikeastaan yhden yön aikana, kun 11. rv tuli täyteen. Miten teillä muilla on käynyt?
 
elin
Älä Hiiviö hypi seinille, jos ei sydänäänet kuulukaan. Mun esikoiselta saatiin kuulumaan rv 12 ja kakkoselta vasta rv 14! Tosin tämän sydän kuului jo viikolla 9, eli kyllähän ne saattaa sieltä kuulua.

Jensako kyseli raskausoireiden muuttumisesta? Mulla on paha olo aika hyvin helpottanut, mutta tissit on puolestaan turvonneet vasta nyt. Maha on ihan kauhean iso, mutta kyllä ultrassa todettiin, että viikot ovat kohdallaan ja vauvoja vain yksi.
Väsymys ei ole kadonnut mihinkään. Tekisi vaan mieli maata ja nukkua koko ajan... Jokohan se "energinen vaihe" suvaitsisi kohta alkaa... \|O
 


Hei kaikille!

Ihan ensi alkuun osanottoni palstalta tippuneiden puolesta...aika yllättävän monta on tippunut.

Uusia viestejä on tullut hurjasti! Kiva lukea =) =) Mulla on ollut kiiretta töissä ja olen ollut illat tähän asti hurjan väsynyt, kunnes nyt ollessani 10+3 vkolla, niin oireet yhtäkkiä helpottaneet tosi paljon! Olen jopa välillä miettinyt, että onko se masuasukki vielä siellä? On ollut helpottavaa lukea, että monella muullakin on oireet hävinneet/helpottaneet tässä vaiheessa :)

Tänä aamuna vatsa oli ensimmäistä kertaa selvästi pömpöllä..tähän asti on pömpöttänyt enemmän iltaa kohti ja aamulla aika lättänä. Olisikohan jo alkavaa vatsan kasvua, vaiko turvotusta, en tiedä..Miten muilla? Onko jo vatsa alkanut kasvaa vaiko onko vain turvotusta?

Mulla on ollut myös semmosta nippailua oikealla puolella vatsaa...Pahoinvoinnilta olen onnekseni säästynyt ihan uskomattoman hyvin! Koko raskauden aikana olen oksentanut kunnolla ainoastaan kerran ja muutamia yökkäilykertoja on ollut. Muuna oireena on kyllä tisut kasvaneet huomattavasti, rintsikkaostoksille täytys mennä!

Me ollaan kerrottu molempien vanhemmille ja sisaruksille sekä muutamille kavereille. Mulla on monta kaveria jo äitinä, eli niiltä on ollut kiva kysellä oireista ja muista. Kuten myös tämän palstan kautta olen saanut mahtavaa tukea! :heart: :heart: :heart:

Huomenna on neuvolalääkäri ja vähän jännittää. Siellä kait tehdään se sisäinen tutkimus, mikä ei koskaan ole mikään miellyttävä kokemus :( :(
Me ei olla päästy vielä ollenkaan kuuntelemaan sydämen sykettä ja ensimmäien ultrakin edessä vasta joulukuun puolivälin paikkeilla. Sitä odotellessa, aika rauhallisin mielin tässä odotellaan, kun kaikki mennyt tähän asti niin hyvin.

Hyviä vointeja kaikille
:flower:

T: Ninnuli
 
No tulipas nukuttua... Kolme kertaa heräsin ja nukahdin uudelleen, nukkumaan menin n. klo 22.30 ja heräsin klo 12. Teki hyvää! Päikkäreitä en o yleensä malttanu nukkua, vaikka välillä voisin nukahtaa istualleni, joten pitkiä öitä sitten.

Kiitos kaikille kommentoineille! :hug: Sain uusia näkökulmia ja kummasti lohdutti lukea muitten kokemuksia. Eilen miehen kans juteltiin aiheesta ja muustakin ja vaikuttaa nyt paremmalta... Hämmennyksestä ainakin oli kyse ja siitä, kun ei oikein osaa puhua kun on uusi asia. Kerroin omasta hämmennyksestä (ja ymmärtäväni hänen mahdolliset pelot ja hämmennyksen) ja peloista rohkaisuksi ja kehotin lueskelemaan neuvolan antamia vihkosia uudelleen (että tietäisi missä mennään myös mun osalta) ja niin tekikin.

Miehen suhtautuminen on kyllä koko ajan ollut sillai positiivista, että mielellään pitää kättään mun masun päällä ja kyselee missä vauva. Kyselee myös kehitysvaihetta, mut mun kertomisiin ei oikein o kommentoinu. Sit eilen kerroin kommentteja kaipaavani esim. seulonta-asiaan... Kerroin jokin aika sitten asiaa miettineeni uudelleen, hankkineeni lisää tietoa ja päätyneeni toisenlaiseen ratkaisuun. Ei kommenttia. Pyysin, että jos ei heti osaa vastata, jäisi miettimään asiaa ja selvittäisi faktoja jonka jälkeen ottaisi asian puheeksi uudelleen. Lupasi jatkossa toimia toisin, kun hänen mielipiteensä todellakin on tärkeä.

Mun herkkä ärtyvyys on ollu kova pala miehelle. Sanoi, että alkaa helposti ihan refleksin omaisesti puolustuskannalle, kun kokee mun kiukkuilut hyökkäyksenä. Selitin sen johtuvan hormooneista (ties kuinka monetta kertaa) ja asian olevan aika lailla hallitsematon. Pyysin takomaan selkärankaansa, että kyse ei ole hänen huonoudesta vaan tosiaan niistä hormooneista, että voisi välttää oman tilannetta pahentavan kimpaantumisen ja olla mun tukena. Itseni tuntien tilanne olisi monesti sillä ohi. (Tämänkin asian selittäminen oli ties kuinka mones kerta.) Otin puheeksi myös sen, kun puheeni tuntuu menevän tietyiltä osin kuuroille korville ja kovasti lupaili muutosta. Vaikuttaa siis siltä, että tää tilanne on kehittyny jo pitkän aikaa...

Tarpeistani ja mielihaluistani oon puhunut ja asiat koittanut aina perustella. Ehkä oon vaikuttanu liian itsekkäältä. Kerroin siis myös sen tosi asian, että mun on miestä vaikea huomioida, jos hän ei mulle ajatuksistaan kerro. Eikä voimia edes riitä, jos tunnen itseni laiminlyödyksi. Viesti vaikutti menevän perille. Kiukuspäissäni, kun oon yrittäny saada miestä ymmärtämään mua, oon monesti sanonu että minä tässä oon raskaana... Taidan jatkossa muotoilla asian toisin. Kiitos Nti Kesäheinä asian esille tuomisesta! :flower:

Perjantaina on np-ultra ja mies tulee mukaan, joten ehkä sillä on oma vaikutuksensa asioiden parempaan sujumiseen jatkossa. Tulee miehellekin odotus konkreettiseksi ja ehkä pääsee asioihin paremmin sisään. On ollut hienoa lukea teidän muiden ultrakokemuksia... Jännittää se oma kovasti. Valmistelin miestä eilen, että ehtii tottua ajatukseen käynnin tapahtumista... Siinä kun tehdään sisätutkimus samalla. Tai ehkä se tehdään eka ja sit pyydetään mies kattomaan ultraa... En tiedä.

Rasvoista kun oli puhetta, niin kommenttia siihenkin... Mulle suositteli kaveri HTH:ta, ettei tulis raskausarpia. Suihkun jälkeen oon koittanu muistaa sitä laitella ja tykkään kovasti. Imetyksen aikana varmaan siirryn nännien osalta tarvittaessa Bebanthenin käyttöön, kun lanoliinivoide on niin inhan tuntuista (Tehokasta kyllä... Ostin sitä, kun tuli jostain syystä nännit kipeäksi tossa alussa ja autto tosi hyvin. Ei ollut kipeet seuraavana päivänä.). Ihoa tosin kannattaa välillä muistaa kuoria kevyesti, että voiteitten aineet pääsis imeytymään... Itellä ainakin kertyy ihon pinnalle sellasta "moskaa" ihosta, pölystä ja voiteista. (Ihanaa, kun kohta saan oman saunan, niin voin siellä rentoutua ja hemmotella ihoa.)

Jensa kyseli oireista... Huono olo tulee enää vaan, jos en syö riittävän usein. Ruokahaluttomuuden tilalle on tullut lähes jätkuva nälkä. Rintojen arkuus on helpottanut huomattavasti, vessassa ei tässä vaiheessa yleensä tarvi juosta kovin tiheään ja rv 10 tienoilla pahentunu väsymys on ennallaan. Päänsärkyjä on välillä, vaikka toivoin niitten raskauden ajaks hävinneen kokonaan. Särkylääkkeitä en o kyl tarvinnu. Lantio on ihan jumissa... Rangan alaosa on ihan arka venytellessä, joten pitänee käydä napsaututtamassa.

Tulipas taas tekstiä... Huh! :ashamed: No, ainakin tuli tuota miesasiaa vatvottua ihan urakalla. Saa tosiaan nähdä, miten kirjoitusinnon käy raskauden edetessä pitemmälle... Tää on kyllä niin hyvä purkupaikka ja vertaisverkosto, että tuskin kovin passiiviseks ainakaan minä tipun. Nähtäväksi jää. Viikoista oon tainnu taas sekoilla... Nyt siis kasassa 11+5. Mukavaa päivää! :wave:
 
Heippa vaan,
josko minäkin jo uskaltaisin liittyä porukkaan,lueskellut olen kyllä jo viikkoja teidän juttuja :) Olen 31v.,toista lastaan odottava mamma,nyt rv 9+4 eli la 23.6.Perheessä avomies ja poika 1,5v+koiruus.Takana yks keskeytynyt keskenmeno viime kesältä,senkin takia nyt pikkusen "jarrutellut"itteäni etten kauheesti oo uskaltanu vielä tuuletella tällä raskaudella.
Kävin mieleni rauhottamiseksi ultrassa rv7,ja siellähän näkyi pikkiriikkinen elävä ihmisenalku :heart: Hieman levollisempi mieli siitä mutta jonkinlainen pelko kuitenkin silti,viimeks kun alkio oli menehtynyt just rv7+2 ja majaili monta viikkoa vielä masussa ennenku alkoi oireileen.Ei tietenkään pitäis ajatella sitä mutta ei sitä jotenkin nyt oikeen voi sivuuttaakaan :/
Mutta kaipa se siitä kun aikaa kuluu ja masu alkaa kasvaa,niin ajatuksetkin selkiintyy ja olo varmentuu!Tuo taapero kyllä pitää mamman sen verran vauhdissa ettei niin kauheesti kerkii näitä pähkäilläkään =)
Tää alkuaika mennyt mukavasti,pientä ällötystä ja kovaa väsymystä lähinnä ollut.Mukavaa kun on tämmönen porukka missä voi tuntojaan purkaa! =)
 
Pikaseen ultra kuulumisia!!Niskapoimu ok,tulos 0,8 ja olin NIIN helpottunut!!
Siellä ihana pieniPOIKA vilkutti meille ja temppuili!!MEille tulee pieni poika,nyt mittaa oli 6,2 cm päästä pyllyyn... =)
Äiti on täällä yhtä hymyä!!!

Oon niin onnellinen että hyvä kun näppis pysyy kädessä!!
Naurattaa ja laulattaaa!!! =) :heart:

Viikot oli vähän edempnä muttei lähetä muuttelee päivää.ELi kone näytti 12+5 ja 12+6 mutta siinä 4-5 päivää edempänä vaan.Voi olla että toukokuulle pompsahtaa!!

Kun aika meinis nopeemmin.....Näkis pienen ihanan poikapalleron!!! =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 13:50 kata kirjoitti:
Pikaseen ultra kuulumisia!!Niskapoimu ok,tulos 0,8 ja olin NIIN helpottunut!!
Siellä ihana pieniPOIKA vilkutti meille ja temppuili!!MEille tulee pieni poika,nyt mittaa oli 6,2 cm päästä pyllyyn... =)
Äiti on täällä yhtä hymyä!!!

Oon niin onnellinen että hyvä kun näppis pysyy kädessä!!
Naurattaa ja laulattaaa!!! =) :heart:

Viikot oli vähän edempnä muttei lähetä muuttelee päivää.ELi kone näytti 12+5 ja 12+6 mutta siinä 4-5 päivää edempänä vaan.Voi olla että toukokuulle pompsahtaa!!

Kun aika meinis nopeemmin.....Näkis pienen ihanan poikapalleron!!! =)
SIIS MITÄH?! Tuossa vaiheessa jo sukupuolen saa tietää? :O Me ootellaan kanssa innolla milloin tiijettäs kumpi tulee, ihan mielenkiinnosta. Esikoista oottaessa lääkäri sanoi toisessa lääkärintarkastuksessa kun kysyttiin et ei osaa sanoa, kun on vielä niin pieni..ja jotain...Sitten viimesessä lääkärikäynnissä se meille kertoi että tyttö se on...MÄKIII HALUUUN TIETÄÄÄ JO NYT!!! \|O B)
 
Tekay:n sivuilla asiantuntuja tietoa ja viikoilla 12-14 sukupuoli on n.90 % selvää.Riippuen tietty ammattitaidosta,näkyvyydestä,ja laitteiden iästä.
Meillä näkyi kyllä NIIN hyvin,tosin rakenneultra sanoo varmemmaksi,mutta tuosta vuoden ikäisestäkin meille sanottiin niskapoimussa että tytöltä näyttää.

Onhan kaikki rakenteet jo kehittyneet tähän( 13 rv) mennessä!!
Mulle ainakin on ollut ihana asia,vauva on jotenkin konkreettisempi kun tietää kumpi on.TYkkäsin tuosta tytöstäkin tietää,siks nytkin kysyttiin.

Synnytyksessä on ihan tarpeeksi kaikkea ylläriä,musta on ihan kiva tietää etukäteen.SIllä aina vähän jompaa kumpaa oottaa ja se että pitää toipua synnytyksestä ja siitä että ei saanutkaan sitä Prinssiä/prinsessaa vaikka KOSKAAN terve lapsi ei ole pettymys,sitä mielessään maalaa kuvia joihin liittyy tyttö taikka poika.

Hyvänä vinkkinä kysyjille-lääkäri kertoo helpommin jos kysäsee että vieläkös se tytöltä/pojalta näyttää?Ihan kuin jo "muka" tietäis... =)
Vink,vink!!

MEillä oli ihana lääkäri,mies kysäsi siinä kaiken muun jälkeen että kummaltas näyttää kaveri.Lekuri kysyi että haluutteko molemmat tietää-johon kumpikin sanottiin.Otti hyvän kuvakulman ja SIINÄHÄN SE!!
Nähtiin ihan itekin ja lääkäri varmisti "diagnoosin".

On ihanaa kun meillä nä yhteiset on sitten tyttö ja poika.Hassua miten sitä aattelee että kiva kun molempia sukupuolia.VAikka kiva se tyttö olisi ollut leikkikaveriksi,mutta pikkuveli on upee juttu!!! =)
 
Kiitokset Elin, Pikku Myy ja muut oireitaan kommentoineet! Helpottaa kyllä huomattavasti kuulla, että muillakin olo vaihtelee.

Odotan tuota rv 12 kuin kuuta nousevaa, kun ollaan päätetty että vasta sitten kerrotaan "virallisesti" odotuksesta, ja nyt sitten huolestuttaa kaikki pikkuasiatkin kun päiviä on niin vähän jäljellä enää. Epäilemättä viikosta 13 eteenpäin on sitten taas uudet huolenaiheet, mutta etappi kerrallaan... Tänään siis 11+2, ja muutamat hyvät ystävät ovat kyllä jo arvanneetkin mikä on homman nimi.

Sisätutkimuksestakin joku mainitsi - mulla oli tosiaan se lääkärineuvola viime viikolla, ja siinä katsottiin kyllä aivan supernopeasti paikkojen kunto. Ei siis ollut yhtä perusteellinen kuin gynekologilla normaalisti, mistä olin vilpittömän iloinen. Ei varmaan ole järkevääkään tässä vaiheessa kauheasti "räplätä" tuolla ;)
 
Heippa!

Pahoinvointia ei ole enää ollenkaan.
Rinnat on kipeet ja mahassa nippailee, mutta välillä miettii että mahtaako sitä ollakkaan raskaana.
Alkuraskauden ultrassa oltiin 2vk sitten ja siinä oli kaikki hyvin.
Eikä ole mitään syytä edes ajatella ettei kaikki olisi kunnossa...
Taitaa vähän liikaa pyöriä ajatukset oman navan ympärillä varsinkin kun on menossa eka odotus 4 vuoden yrittämisen jälkeen...

Huomenna on eka neuvola, mukava että voi puhua näistä tuntemuksista siellä.
Siellä ei ole ultraa, enkä tiedä kuunnellaanko sydänääniäkään ekalla käynnillä... Onneksi NP-ultraan pääsee pian.

Koska teillä on kuunneltu sydänääniä dopplerilla ?
Kuinka"raskaana" -olo teillä muilla on näin alkuraskaudessa ?

Anni rv 9+1
:heart: :heart:
 
terve!

voi vitsi, mullakin on ens ti se np-ultra. ois aivan mieletöntä jos sais sillon jo tietää sukupuolen :D
mulla on ollu koko ajan ihan poikaolo. kyllähän se on helpompi todeta sukupuoli alkuvaiheessa jos on poika ja näkyy sukupuolielimet.
mut kyllä mä jännitän koko ajan mitä siellä ultrassa näkyy et onko vaavi kasvanu ja onko kaikki ok. 2 viikkoo sitten kävin neuvolassa ja sillon kuulu hyvin sydänäänet. :) :)

Hani ja "Samppa" 11+4
 
hellu; tervetuloa mukaan! Itsellä myös samanlainen kokemus kuin siulla, meillä myös kesällä vauva menehtyi n.8+4 viikoilla ja vasta np-ultrassa selvisi... kova paikka se oli... Nyt on neuvolassa oltu kauhean ymmärtäväisiä ja pääsenkin perjantaina ylimääräiselle käynnille kuuntelemaan sydänääniä!

Voi vinetto, jotkut saa tietää jo sukupuolen!! Mulla oli viime raskaudessa tosiaan se myrkytys ja diabetes, joten mäkin kävin siinä raskaudessa yhteensä n.5 kertaa ultrassa (kolme ultraa kyllä sijoittui tonne 32+ viikoille) ja n.36 viikoilla kerrottiin että poika tulee (vasta!)... olin kyllä muutenkin ajatellut poikaa, oli sellainen tunne.

Nyt on ollut vähän tyttö fiilis :whistle: En ole kellekkään kertonut, jos onkin väärä tunne. Oikeastaan mulle on ihan sama kumpi tulee, mutta ihan mielellään haluaisin etukäteen tietää. Vaikka eihän se ole edes välttämättä varma tieto.. kuten kävi tuttava pariskunnalle, kerrottiin rakenneultrassa että selvä poika ja kaikki ostettiin vaaleansiniseksi ja sitten sieltä tulikin pieni tyttö.... :D

Mullakin nyt 2 viikkoa vielä ultraan, 7.12. Eikös jollain ollut ultra samana päivänä....? Selvitään nyt vaan ekaksi siitä perjantain sydänäänten kuuntelusta.

Onhan tää aika kyllä mennyt jo aika nopsaan, kun ajattelee sitä kun plussasi ja tuntuu että ekaan neuvolaankin on vielä ikuisuus. nyt siitä on jo kauheasti aikaa :)

Niin joo, mä päivitin profiilinkin jo, sieltä löytyy meidän esikoinen joulufiiliksissä. Kuka muu odottaa joulua innolla??

-Hiiviö & Elvis 10+3-<br><br>
 
Vautsi... Vai selvis vauvan sukupuoli Katalle. Ihan tässä sanattomaks menee... Olis varmaan ihana itekin kuulla noin aikaseen. :hug:

Hellu moikka! Toivottavasti toi vauva nyt pysyy mukana loppuun asti. Voimia! :hug:

Anni77... Mul ei o vielä sydäntä kuunneltu, ku rv 9 oli eka neuvola ja perjantaina seuraava käynti, kun on np-ultra. Ekat kuuntelut menee siis seuraavaan neuvolaan 15.12. Onneks toi ultra on jo lähellä.
Aika epätodellinen olo raskauden suhteen on paljolti, kun noi oireetkin on melkein hävinny. Pelottaa ihan. Kyl mä masua silti silittelen ja juttelen, että pysyis positiivinen fiilis. Onneks tää epävarmuuspiina loppuu perjantaina.

Hiiviö... Mä saatoin sotkee sun ajatukset ton ultra-ajan osalta... Kun sul on perjantaina sydänäänten kuuntelua ja mulla ultra. En sit tiedä, jos jollain muulla on ultra sun kans samana päivänä. Mut noista mä jotain kirjottelin jossain vaiheessa.

Mulla on hiipiny mieleen tyttöolo. Haluun ultrassa kysyä mitä sukupuoleks veikkaa, mut mies empii... Täytyy vielä keskustella asiasta. Ei sillä loppupelissä o mitään merkitystä, mut uteliaisuuttani. Olis niin kiva tietää. Mitään en o vauvalle ostellu vielä... Mut niitä punertavampia kyl hypistelly. Niin ja näin ajoissa aloin kattoon isyyspakkaukseen sisältöä, vaikka annan sen keväällä synttärilahjaks. Pitäis vaan keksiä varma piilo, mihin vois niitä varastoida.

Soittelin tossa muutamalle yksityiselle ultrauksen hintoja... Mul on jo rv 17 sit ku mennään joulun viettoon ja olis kiva näyttää tuoreet kuvat. Np:stä kun on sillon jo kuukaus ja kehityksessä huima ero. Varmaan on vaikee peitellä, mut toivon ettei mummoloissa paljastu... En haluis niitten tietävän ennen mun vanhempia ja käydään niitä moikkaamassa siinä matkan varrella. Onneks on tota vararavintoo ollu pitemmän aikaa, niin voin teeskennellä lihoneeni, jos eivät suoraan kysy.

Aika hinnakkaita noi tutkimukset vaikuttaa olevan, mut jostain sais ihan cd-rom -levyn mukaan. Se olis 4D-tutkimus ja kannattais tehdä vasta rv 18-26, joten soitan gynelle suoraan ja kysyn kannattaako tulla ja rv 16+0. Jos toi hinta raskitaan maksaa, niin vois tietysti laittaa sit joulun jälkeen postissa. Täytyy vielä miettiä. Turha se tutkimus toisaalta on, kun ei muuta syytä ku tuoreempi kuva näytettäväks... Sit kuitenki seuraavaan seulaan aikaa enää pari-kolme viikkoa. Mitä mieltä ootte... Kannattaako?

Kävin pyörähtämässä toisessa foorumissa ja löysin hauskan masukuvan... Käykää kattomassa, jos uteliaisuus heräs. Se on kolmas ylhäältä. Mun mielestä aikasta ihana. :D http://www.vauvapalsta.net/keskustelupalsta/index.php?showtopic=43044

Oon nyt ollu kirjautuneena siitä asti, ku koneen päälle laitoin... Laiskuutta tämäkin, kun ei välillä jaksa kirjautua pois, vaikka koneelta poistuu. On niin kätevää sit välillä kurkata... :D (Ja mies valittaa, kun aina on kone päällä...) No, ehkä mun kiintiö tältä päivältä alkaa jossain vaiheessa täyttyä. Täytyy nyt taas mennä syömään ja jos vaikka Salkkarit kattois... Palataan. :wave:
 
Kait sitä itsekin voisin vaivihkaa huomenna np-ultrassa kysästä kumpi siellä näkyy...Eikä haittaa yhtään jos ei osaa sanoa-aina voi kysyä.

Jotenkin jännittää koko toimenpide,kun mies vielä mukana;tulee alatie tutkimuksesta erilainen-entuudestaan joidenkin papan ottojen yhteydessä jääny kakka maku suuhun koko jutuista

Tykkään kyllä et mies pääsee mukaan ja toivon et kaikki olis ok.nähtäis ja tajuttais kunnolla mikä siellä masussa kasvaa :)
 
Tuohon miesasiaan kommentoin sekä itseni että mieheni nimissä.

Meillä itse kullakin on hormoneista johtuvia mielialojen myllerryksiä ja siinä ohessa kiukkukohtauksia, mutta meistä se ei velvoita miestä silti jaksamaan rauhassa ihan kaikkea kakkaa, mitä nainen niskaan kaataa. Kuitenkin se haukkumisen/hermostumisen laukaisema puolustusreaktio miehessä on ihan yhtä alitajuinen ja hallitsematon kuin meidän kiukkuilummekin. Itse en tämän takia pyytäisikään miestä olemaan vastaamatta tunteenpurkauksiini, ei hän sille voi mitään yhtään sen enempää kuin minäkään.

Tämä kaikessa ystävyydessä, ja joka perheessä omalla tavalla. Halusin vaan tuoda miehenkin näkökulman tähän keskusteluun, kun raskausaikana tosiaan helposti tulee vaadittua kaikkea nyt mulle HETI :ashamed: Mies parka joutuu tukemaan vaimoa JA itseään uudessa tilanteessa ihan yksin, etenkin jos kavereillekaan ei alussa saa kertoa ja purkaa tuntoja.

Toinen juttu miehistä: Oletteko lueskelleet sitä neuvolan VAU-kirjan miehille tarkoitettua puoliskoa? Tosi alentuvasti kirjoitettua soopaa! Onhan siellä ihan faktatietoakin, mutta... Jotenkin se "aiemmin olet ollut itsekäs ja vastuuton, etkä varmaan ole yhtään miettinyt, mitä isäksi tuleminen merkitsee. Nyt sinun on parannettava tapasi ja käärittävä vaimosi pumpuliin." -asenne on ihan uskomaton.

sitaatteja:
"Raskaus ei ole luonnon ja rakkaasi sinua vastaan juonima salaliitto!" (huomatkaa huutomerkki)

"Ei ole syytä loukkaantua tai kiukutella jos joutuu odottamaan vuoroaan tai tulee kokonaan torjutuksi - olipa kyseessä huomion saaminen, ilta-ateria tai seksi. --- Pure hampaat yhteen ja muistuta itseäsi, että nämä ovat vain pikkujuttuja verrattuna siihen, mitä rakkaasi ja hänen kehonsa läpikäyvät. Sinun tärkein tehtäväsi raskausaikana on tukea kumppaniasi."

(kuka mies kiukuttelee, jos ei saa seksiä juuri silloin kun haluaa, tai jos joutuu odottamaan ruokaa? Toisaalta, miksi mies tässä alennetaan jonkinlaiseksi naisen palvelijaksi, jonka kuuluu aina ensisijaisesti vastata naisen pienimpiinkin oikkuihin ja joka ei saa näyttää kielteisiä tunteita. Mitä tämä tekee miehen psyykelle, jos kaikki ikävä padotaan jonnkein pois näkyviltä?)

"Jos rakkaasi ei yhtäkkiä haluakaan seksiä, tarjoa silti hyvää, turvallista tukea."

(alleviivaus on minun lisäykseni. Jotenkin oletus, että seksi on ainoa syy, miksi mies saattaa haluta olla naisen lähellä, on aika naurettava! )

No joo. Näitähän riittää, lukekaa itse, jos haluatte.

<br><br>
 
Vähän hienoa Kata, että saitte tietää kumpi tulee... varmasti hieno tunne!
Meillähän oli se ultra pari päivää sitten ja se sano heti mulle että ei ei, ei näe vielä.. ihan liian aikaista. Näette sitten 3 viikon päästä ku menette sinne sairaalan ultraan.

Meillä on siis silloin se lasketun ajan varmistamis ultra.. ja siellä kyllä kysyn, mekin halutaan tietää.. on odotus muutenkin niin jännää..

Onko teillä muilla muuten yhtä kiusallista vaivaa ku mulla, oksennan niin paljon ja nyt 2 viikkoa ollu flunssassa että joudun pikkuhousun suojia käyttään ku välillä saattaa lirahtaa... :\|
Mulla on ollu siis niin niin monia virtsatulehduksia että rakko on kai heikko ja nyt kohtu jo vähän painaa varmaan sinne.. Tosi kiusallista ja nyt sen huomaa kun aamustakin ennen ku on ehtiny pissalle niin tulee se oksennus ja saattaa sit lirahtaa... Mitenhän sitten ku on kunnon maha.. varmaan kunnon tenat pitää ostaa :LOL:

Tänne ei sen kummosia tänään, yritin käydä uimassa mutta sitten alko tekeen kloorin haju paha ja yökkäillen poistuin suihkuun.. saunassa sain onneksi käydä kun norjassa ei juuri saunoja ole.. ihana tunne sen jälkeen.

Täällä ollaan paljon noista rasvoista juteltu, mun mielestä apteekin Ceridal kuivanihon öljy on ollu aika suosittua raskaana olevien keskuudessa ja itse ajattelin ostaa nyt bodyshopin kuivaöljyn perusrasvan kaveriksi kun täältä en niitä Weledan tuotteita saa helpolla.. pitäs varmaan kyllä etsiä, ehkä löytyski jostain..

En muista kuka tuossa just kirjoitti tuosta salailusta ja kun on viikolla 17 joulun aikaan.. .minä olen myös siinä 17-18 viikoilla ja nyt jo maha näkyy kunnolla, mulla ei ainakaan onnistuis salaileen.. Toivottavasti pystyt pitään salassa.. hupparia vaan päälle.. heh.

Nyt taidan alkaa jotain syömään kun iltaisin voi jotenkin joku maistuakkin.

hyvät illan jatkot!

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 22:08 Moonlight-80 kirjoitti:
Onko teillä muilla muuten yhtä kiusallista vaivaa ku mulla, oksennan niin paljon ja nyt 2 viikkoa ollu flunssassa että joudun pikkuhousun suojia käyttään ku välillä saattaa lirahtaa... :\|
Mulla on ollu siis niin niin monia virtsatulehduksia että rakko on kai heikko ja nyt kohtu jo vähän painaa varmaan sinne.. Tosi kiusallista ja nyt sen huomaa kun aamustakin ennen ku on ehtiny pissalle niin tulee se oksennus ja saattaa sit lirahtaa... Mitenhän sitten ku on kunnon maha.. varmaan kunnon tenat pitää ostaa :LOL:
Ihan sama täällä. Oksentaessa vatsalihakset kouristaa aina niin, että usein lirahtaa, jos ei satu olemaan rakko valmiiksi tyhjä. Eikä edes tule ihan vähän, kyllä siinä housut menevät vaihtoon. :\| Minulla ei edes ole ollut vti:tä muistaakseni kertaakaan, että ei voi siitäkään johtua... tosin ihan muuten vaan rasitusinkontinenssia, aivastessa ym. saattaa muutenkin híukan virtsaa tulla. Tosin silloin iha pikkuisen vain, ei tod. näin paljon!
 

Yhteistyössä