~KesäMassut 2007~

:flower: Hanille paljon onnea pojasta! Samoin Tuplaunelmalle tytöistä!

Tuli epätodellinen olo kun Hanilla oli la samana päivänä ku mulla, samassa sairaalassakin. Ja nyt siis jo viikon ikäinen oma vauva sylissä! Ihanaa että kaikki meni hienosti, nauttikaa joka hetkestä pienokaisen vierellä! Alkaa tuntua vauvan tulo paljon todellisemmalta kun porukasta alkaa osa jo jakaantua. Oli pakko kyllä ruveta silittämään vauvanvaatteita kuntoon... jos kumminkin synnytys käynnistyisi ennen laskettua aikaa niin taitas jäädä miehelle muutenkin aika lailla hommia.

Meidän oli tarkoitus tehdä kirjoituspöydästä hoitopöytä makuuhuoneeseen, ostaa toinen laatikosto vaan pöytälevyn alle vauvan vaatteita varten ja säädettävät jalat. Tosin pöydän päällinen on vielä tupaten täynnä kaikenmoista rojua, ompelukoneesta ja saumurista paperipinoihin... ja ne ostokset odottaa vielä kaupassa. Kylppärissä meillä onkin ennestään pesukoneen päällä hoitotaso, ja se on kyllä mielestäni ihan riittävä sekin jos ei saa aikaiseksi tätä toista. Vauvan ensisängynkin laitoin jo kuntoon. Pientä kesämekkoa oon kutonut iltojen iloksi, ihan siltä varalta että tulokas on tyttö :heart: Pinnasängyn uus suojus on vielä ompelematta, kangas on kyllä ollut kaapissa jo kuukauden. Miten sitä onkin ollut niin saamaton. No, täytyy kerätä pikku paniikkia päälle niin kai ne siitä ajallaan valmistuu.

Kata32 kirjoitti alapään kipeytymisestä. Mulla alko kans pari viikoa sitten tulla lantionseutu ja just nivuset niin kipeiksi ettei meinannu kunnolla päästä kävelemään, ja tuntuu että paikat on löystyny ihan eri tavalla ku esikoisesta. Kai ne kipeytymiset liittyy hormonaaliseen paikkojen pehmenemiseen ja vauvan laskeutumiseen. Ihme kyllä mulla on vaivat aikalailla parantunu tällä viikolla, enää ei tee ylösnouseminen ja liikkeellelähtö mahdottoman kipeetä ollenkaan. Viime viikolla oli jo sellanen olo että vauva puskee ittensä ulos ihan kohta tolla menolla, tai ainakin sais puskea että pääsis tukalasta olosta. Nyt alkaa taas palata se fiilis että tässä voidaan vielä kolmeviikkoa odotella ihan mukavasti.

Neuvolassa ei mitään ihmeempää, ainoastaan se hiukan ihmetyttää että tämä vaavi ei tunnu kauheesti kasvavan. Tiistaina olin (37+1) neuvolassa, sf-mitta oli edelleen 32 cm. Huomaa kyllä hyvin itsekin että mistään jättiläisestä ei ole kyse kun tuntuu että mahassa on paljon paremmin tilaa kuin esikoisesta. Esikoisesta pidin loppuajan autonistuinta taaksekallistettuna että sain istuttua, nyt ei kyllä ole ollut tarvetta. Olo tuntuu edelleen varsin sutjakalle. Lääkärineuvolassa veikkasi että tuskin on kooltaan yli 3,5 kiloa syntyessään laskettuna aikana, kun asiaa ihmettelin. Siis ihan käsikopelolta tunnusteli ja sanoi että ei järin isolle tunnu. Vaikka siis olisihan tuo 3,5 kg oikein hyvän kokoinen, mutta tuntuu itsestä vaan niin hassulta kun aina tulee verrattua tilannetta omaan aiempaan raskauteen.

Tsemppiä kaikille loppurutistukseen, toivottavasti kaikilla menee loppuaika ja synnytys mukavasti. Erityisesti haluan toivotella jaksamista Narulle. Toivottavasti saamme pian kuulla vauvan paremmasta voinnista.
:hug:

Nipsu78 (37+ööh...4 kai)
 
Olipas tullut tekstiä... Kiva niin.

Maariana... Ihme tyyppi se sun lääkäris! Kun kerran on raskaana olevalle soveltuva allergialääke, niin miks helkutissa sitä ei voi kirjottaa!!!??? Pyydäpä uudestaan, vaikka joltain toiselta, jos tuntuu että sitä tarviit. Myötätunnot oireilusta... :hug: Mulla tosiaan autuaan ihana oireeton kevät (jollasta ei o ennen ollu). Ehkä sit heinäaikaan tuplasti pahemmat... (Toivottavasti ei!)

Kreecher... Koitahan hautoa rauhassa vielä vähän aikaa. Onneks on jo hyvät viikot, niin ei o vauvalla hätää vaikka syntyiskin. Voimia! :hug:

Akupunktiosta ja vyöhyketerapiasta kivunlievityksenä kun kirjottelit, niin ajattelin omia kokemuksia laittaa... Mulla siis ei o kokemusta kivunlievityksenä synnytyksessä, mut muuten oon kokenu vyöhyketerapian hyvänä juttuna oman hyvinvoinnin hoitokeinona ja akupunktiota mulle on tehty selkäkipujen ja migreenin takia. On ollu iso apu ja vaikutus yllättävän pitkä. Migreenit on pysyny pois viikkotolkulla ja selkävaivatkin helpottunu pitkäks aikaa. Luulisin sillä perusteella, että toimii myös synnytyksessä... Sattaa toki sekin olla hyvinkin yksilöllistä.

Mäkin nyt sit yritin kokeilla noita paikkoja tuolta, mut taidan olla liian lyhytnäppinen. Nyt kun on ollu tuota lähes jatkuvaa menkkamaista juilintaa ja enemmän suppareita, niin ajattelin seurailla tilannetta tarkemmin. Reisillekin säteilee kipu aika inhottavasti. Täytyy tänään yrittää vielä uudestaan, josko sittenki ylettäisin.

Mies on huomenna menossa kaverinsa polttareihin ja on sovittu, että "päivystää". Ottaahan ne tietysti saunoessa kaljaa ja mä pahoin pelkään, että jos sit tuleekin lähtö eikä ookaan ajokunnossa. Pääsee sieltä toki taksilla, mut 80km on pitkä matka ja jos on jo menny jo ajokuntorajan yli, on kynnys ottaa enemmän aika alhaalla (varsinki polttariporukassa). On siinä sit päivä totaalisesti pilalla, jos ei mukaan synnärille pääsekään. Ihan sovussa ollaan asiasta keskusteltu, mut mua on nyt alkanu pelottaan, että jos vauva kuitenki päättää nyt syntyä. En kyl haluis niitä juhliakaan "riistää"... On kuitenki paras kaveri kyseessä. Muutenki hautoisin tässä suht mielelläni ainaki viikon verran. Inhottava tilanne... Luotan kyllä mieheeni, mut en nyt sit kuitenkaan uskalla tilanteen takia. Olis niin helppoo, jos pystyis varmaks sanomaan syntyykö vauva viikonloppuna vai ei.

Tulipas purkaus... :ashamed: No, ainakin vähän helpotti.

Hirvee jano... Täytyy taas alottaa se jokapäivänen veden jatkuva litkiminen. Varmaan noi lakut pistää janottamaan, mut pakko niitä on yrittää syödä kun ei kunnollisia luumuja kaupasta saa. Täytyy kokeilla jotain toista rautaa, josko ummettais vähemmän... Alkaa mennä hermot, kun kotikonstit ei kunnolla pure.

Mutta mäpäs lähden tästä koneen äärestä... Mukavaa päivää kaikille!

PikkuMyy-80 ja poikanen (vihdoin) 37+0 (Jipii!)
 
Sellasta nyt kyselisin,että onko muut käyny näillä loppuviikoilla ultrassa ja nähneet vauvan sukupuolen?
Me ei olla haluttu tietää etukäteen vaan yllätyksenä laitoksella sitten tieto saatais.No nyt sit se ultra ma ja "pelkää"et sukupuoli paljastuu...aion kyllä sanoa ettei kerro ellei itse huomata..mietein et voishan miehen oven ulkopuolelle jättää-niin yllätys säilyisi ainakin toisella meistä.
Vauva kyllä jo niin iso,että saattaa hyvin peittää alapäänsä.

Pikkumyy mun mies lähti kanssa polttareihin-jo tänään..ehkäpä la-su yönä saan rakkaani vasta takaisin kotiin..Kyllä minäkin sanoin et puhelin sit päällä ja lähettyvillä...Pieni pelko kans et meidän tuurilla ukko kanttu vei kun lähtö tulee..vaikka ei tässä sen kummemmin tunnu et lähtö lähellä olisi..Pientä polttelua eilen illalla/yöllä mahassa..voi olla kullä seksiin liittyviä jälkioireita..
Mutta toivotaan et me kaksi saadaan jalat pidettyä ristissä vielä tän viikonlopun :LOL:

Pompula81 37+0
 
Maisa72 terkut,perässähän sieltä tuut!!! =)

Kaameeta miten vähän enää jäljellä mulla alkaa paniikki iskee...Ja kun uskon että kivut tulee olemaan kovat,joka synnytys ollut "kipeempi" vaikkakin lyhempiä.

Sinänsä esikoinen on ollut helpoin synnytys!!!No,hän oli "kypsin" tapaus sillä oli pisimmällä kun käynnistettiin..

Mitäs viel...Pikku Myy,kannattaisko käydä tarkistuttamassa kohdunsuun tilanne,sillä sais vähän miehelle ja itelles mielenrauhaa tuohon viikonloppuun?
Mulle sano lääkäri että ei näyttäis että heti tulee,mutta sitä kyllä ei mistään tiiä.Mut tuntija kuitenkin kestää tietty ennen kuin putkahtaa eli eiköhän miehes ehdi selviimäänkin vaikka vähän kaljoittelis..

Sukupuolestako Pompula kyseli..Tai näkyvyydestä.
Musta nä vikat ultrat on niin sekavia että en ite saa oikein mitään enää selvää.Tai siis ei kahella viimeisellä kerralla olla nähty enää niitä vehkeitä,lääkäri on niin nopeeta vaan mitannut nuo paikat ja sitten kiitos heip..
Eli en usko että ois vaaraa,mutta voihan sitä sanoa että varoo jalkoväliä... B)

Mulla pää särkenyt,mikä lie jysäri..
Taidan mennä vähän pihalle happihyppelylle.
moikkis

kata 38+0
 
Apuva, 36+1 jo kasassa! :eek: Miehen kanssa vuorotellen tajutaan, miten lähellä vauvan tulo jo on, ja sitten jompi kumpi hyppii tasakäpälää ympäri asuntoa, kun pitää saada jännitystä purettua! Mahdetaan me näyttää pöljiltä, kun vuorotellen pimahdellaan... :p

Maitohappobakut on auttaneet, ja seksi onnistuu taas. :D Jo kahdesti tällä viikolla on pupuiltu, mikä on viime aikoihin verrattuna todella ruhtinaallisesti! Jälkimmäisellä kerralla homasin, ettei mies mahdu enää niin syvälle kuin ennen. Voisiko se viitata vauvan laskeutumiseen, mitä luulette? Toivossa on hyvä elää...

Niin, onnittelut Hanillekin! Ja sympatiat kaikille allergikoille, itselläkin ollut nokka tukossa pari viikkoa. Ei ole herkkua, kun alkaa nenänalus rohtua puhki niistämisestä. :\|

Opeteltiin tuossa eilen viikkaamaan harsovaippoja miehen kanssa. Oli aika hauska askarrella yhdessä, kun molemmat ollaan ihan noviiseja ja ä-pakkauksen kestovaippaoppaan kuvaohjeen mukaan vaan opiskeltiin... no, ihan oikean näköisiä niistä tuli, saa nähdä pitävätkö sitten pissan. :whistle:

Kestovaipoista tietävät, kertokaahan kokemuksia: Meillä on harsojen sisälle lisäimuiksi puuvillaisia (varmaan lakanasta leikelytjä tms.) liinoja, imevätkö ne tarpeeksi, vai tarvitseeko vielä jotain frotee/flanelli-imua lisäksi? Millainen kuivaliina on paras, siis paperinen vai kankainen ja jos kankainen, niin mitä ainetta?

kaunista kevätpäivää kaikille!
-s-
 
anskuli1978; me kerettiin jo käydä siellä lauantaina :D Mutta ihan kiva kierros oli, paljon hyöty tietoa ja näki paikat.

Minäkin pääsin sieltä polilta kotiin, verenpaineet oli huimia, 160/114 korkeimmillaan, mutta levolla taas asettuivat. Proteiini oli +-, sanoi että normaali, en tiedä onko se joku ä-polin oma merkkaustapa tjt.

Vauvan painoarvio oli 3300g ja käyrien mukaan olisi laskettuna
n.4kg-4,2kg.

Lantion magneettikuvaukseen laittoivat, koska viimeksi vauva ei laskeutunut, varmistetaan että mahtuisi nyt sitten tulemaan. Tiistaina saan tietää tulokset ja otetaan vielä painokontrollia parin viikon päähän.

Paikat oli pehmeät ja auki 2-3 sormelle, kanavaa kuitenkin jäljellä. Sanoi, ettei lähde yhtään arvuuttelemaan milloin syntyy, voi olla ensi viikolla tai vasta kolmen viikon päästä.
Siispä olisi kiva kuulla kokemuksia jos jollain ollut paikat tässä kunnossa, kuinka nopea ruvennut tapahtumaan .. Tai ylipäänsä jos paikat esim.pehmentynyt ja vaika sormelle auki niin kauan mennyt synnytykseen. Mies olisi ensi viikolla lähdössä sinne reissuunkin.... :whistle:

Tänään taas tuntunut kovasti menkkakipuilua, tuntuvat oikeastaan aina istuessa. Kai ne sitten niitä supistuksia ovat :)

-Hiiviö & Elvis 35+5-
 
Neukkula terveisii(15.5)

RV 35
paino 75.2 kg
RR 125/74
Pissasss ol vähä valkuaista ..pissanäyte puhdas ku seur. pvnä vein tk:n näytteen..
liikkeet ja syd.äänet hyvät
SF 31
RT:ssä on pien (pää ei viel kiinnittynyt)
Hempparit ol päälle 140 olikohan se 143 (ei näköjää kirj. sitä toho korttiin)

seuraava NLA-LÄÄKÄRI on ens ke eli 23.5 klo 8.30->
ke otetaa vika vasta-aine verikoekkin
 
Hanille ja koko perheelle paljon onnea pojasta!!
:flower: :flower: :flower:

Hiiviö, meillä neuvolassakin käytetään proteiineista merkintää +- (mulla ollut niin kolme viimistä kertaa), mutta täälläkin sanovat et se on vielä normaali, eli sama kuin olis pelkkä miinus. Arvoon vaikuttaa kuulemma myös, se että onko juonut liian vähän sinä päivänä... korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.

Kiitos muuten Teppanalle joka kerroit mitä se USS tarkoittaa...olihan se ihan looginen lyhenne, jos vaan olis itse tajunnut :headwall:

Kysymys supistuksista, mulla kun niitä ei tietääkseni ole ollut, niin, JOS tulee "kova" supistus niin liikkuuko teillä vauva samalla, vai jähmettyykö se siksi aikaa?? Tietäis sit vaan kun niitä supistuksia joskus alkaa tulemaan..
 
Heippa!

Pikkumyy ja Pompula: täällä olis kolmas äityli jonka mies on lähdössä polttareihin huomenna. Jos mies vaan selviää taudistaan, on kovassa flunssassa ja kuumettakin on ollut parina päivänä. Kyl muakin hieman kauhistuttaa et jos vaik synnytys käynnistyskin, mul ei kyl oo ollu paljon siihen viittaavia oireita, mitä nyt välillä supistelee ym.
Täytyy vaan toivoa et meijän vauvat suostuu pysymään tän viikonlopun masussa et miehet selviää polttareistaan.

Ihanaa kun ollut niin lämpöiset ja aurinkoiset ilmat, ja vielä parempaahan on luvattu viikonlopuksi. B)

Äiti77 Rv34+0
 
Onnea Hani pienestä pojasta! :flower: Hienoa, että synnytys meni ilman mitään ihmeellisyyksiä =) Nyt vaan kaikessa rauhassa tutustutte toisiinne :hug:

Aloin jo itsekin suunnitella sairaalakassin pakkaamista, vaatekaappien järjestelyä, vauvanvaatteiden pesemistä ym.. En ajattele, että vauva syntyisi lähiviikkoina, mutta oma vointi alkaa olla päivä päivältä tukalampi.. Eilen pesin jää- ja viileäkaapin. Siihen kului aikaa yli kolme tuntia, ja sen jälkeen olin jaloillaan olemisesta ja kumartelusta johtuen niin kipeä, etten päässyt ennen iltaa sohvalta ylös... Jos jokainen pikkujuttu on noin vaikeeta ja vaatii tollasen palautumisajan, niin ei millään voi jättää kaikkia järjestelyjä viimetinkaan. :/ Vaikee miehenkään on mitään tehdä sillä aikaa kun olen sairaalassa, kun tuossa pojan perässä juoksemisessa menee jo ihan kiitettävästi aikaa..

Kreecher ja muut supistelevat: Jaksuja teille! Ei varmaan ole helppoa saada jokaisesta liikahduksesta kiitokseksi supistuksia. :hug:

-ebbuliini ja neiti rv 34+1-
 
Heip jälleen!

Kata... Mietin kieltämättä tota tilanteen tarkistusta, kun en ite saanu kokeiltua. Täytyy huomenna kattoo, jos kävis Tyksissä (jos sinne tollasen takia pääsee). On tänäänki suppaillu aika paljon.

Niin ja hei Kata vielä... Niistä topeista kysäsin. Tajusin nyt noi pitkät, mut muitten osalta jotain tajuamatta. Että jos viitit mullekin valaista?

Oon ollu jotenki superväsynytkin tänään... Kävin kyllä hedelmiä torilta, kun oli pakko päästä hetkeks ulos jalottelemaan... Jalat oli niin turvoksissa, ettei kengät meinannu mahtua. Nukuin viime yön klo 23-06 kun tukki (toki heräilin välillä), sit kävin vasta vessassa ja torkuin vähän yli seiskan eli miehen töihin lähtöön. Sit nukuin taas kun tukki vaille 11 asti. Viiden jälkeen otin parin tunnin päikkärit, ihan oli taju ja mehut pois. Muutoin olin suht normaali, mut jotenki vaan uni maistu. Mitähän toi meinaa vai meinaako mitään? Vauvakin on ollu kovin rauhallinen...

Sit tuli päikkäreitten jälkeen pakkofiilis saada hoidettua noi viimeset vauvapyykit (tosin mutsi oli TAAS ostanu lisää), että on sit kotiutumisvaatteet ainaki kuivumassa. Epäilyttää se huominen kovasti... Hirvee stressi asiasta jostain syystä.

Kiva kuulla, että täällä on samassa tilanteessa olevia (polttarileskiä siis)... En siis ole huolineni yksin. Ärsyttää vaan, kun tällaseen aikaan pitää tollasia menoja olla... Meillä nimittäin tuli toi tosi lyhyellä varoajalla. Kismittää oikeesti, miks niitten pitää mennä naimisiin just, kun mä olen jakautumassa... Tiedän kyllä, että ei kauheesti ollu vaihtoehtoja, joten ei edes olis voinu välttämättä huomioida. Ärsyttää silti. (Ja taas mä puran... :ashamed: )

Lupailin sitä uutta masukuvaa... Vaihtuvan viikon ja täysaikasuuden kunniaks. :) Ei kyl näytä yhtään isommalta, päinvastoin. Mut uus kuitenki.

Pikkumyy-80 ja poikanen, edelleen 27+0
 
Niistä topeista,siellä on lyhempiä malleja olikos ne tank nimellä.Mut ne joissa se retrokukka ym.limenväriset.Niissä oli pidempiä malleja lopussa myös.Mulla on sitä mallia jossa se lumikarpalo väri.Ne on kait Top nimellä jos oikein muistan.Sitten on vielä yks malli joka on löysempää mallia kuin nuo kaks edellä mainittua,eli voi käyttää odotusaikana ja samoin raskauden jälkeen jos jää makkaroita niin ei näy topista.

Kaikissa on sama mekanismi eli tukevat,napakat liiiviosat sisällä.

Tänne ei kuulu kuin siivouspäivää.Huomenna vietetään etukäteen kaksosten 8 v synttäreitä,oisivat kuun vika päivä oikeesti mut kutsutaan kummit nyt jo.

Tuo junnu menee anopille tänään,luulisin.Saa tehtyä paremmin kuin lupaavasti uhmakkaan kohta 2 vuotiaan kanssa....

KOhdunsuusta joku kysäsi,uudelleensynnyttäjällä ihan normia että on auki parille sormellekin.
Mulla oli Maisasta 35 viikolta asti ja nyt ollut siitä vapusta saakka.Silti voi hyvin mennä vaikka yliaikaseks...Sitä kun ei tiiä yhtään.

Pikku myy,kyllä joku lääkäri sen tsekkaa varmasti,liioittele että on ollut viimeyönä kovia supistuksia ja haluat että katotaan tilanne.
Saat vähän mielenrauhaa ja ukkos pienen freen tässä ennen vauvaa vielä.
Tekee varmasti ihan hyvää.

Täällä ollut väsymystä pari viikkoa jo..Mulla kun oli se kaamee duracell vauhti tuossa,mutta päikäreitä oon vedellyt vikat 2 viikkoo..
KAit kroppa kerää voimia koetukseen.

kata 38+1
 
Moi!

Mulla olisi henkisesti sellainen duracell-vaihe menossa, kauheasti tekisi mieli laittaa pihaa kuntoon, jääkaappi kaipaisi siivousta, pakastimeen pitäisi leipoa jotain (täällä etelä-suomessa ei näköjään oikein tunneta rotinaperinnett)... Vaan on tuo kahden viikon pakkomakaaminen tehnyt tehtävänsä: liikkeelle ei meinaa päästä enää millään. Liitoksiin koskee ihan tosissaan, kävelykin on kammottavan vaikeaa. Tosi turhauttavaa, kun ei meinaa kyetä mihinkään. :kieh:

Mulla ainakin on vauva pysynyt supistusten aikana paikoillaan ja usein sitten myllännyt hullunviisiin ne supistusten välit. Mahtaa olla vauvalle aika epämiellyttäviä noi supistukset. Onneksi siitä ajasta ei jää muistikuvia...

Jännä miten erilailla noihin kohdunsuun aukeamisiin suhtaudutaan! Jos Hiiviölläkin oli kohdunsuu jo pari senttiä auki, kun mulla oli vain sentin verran ja makoilin viikon sairaalassa... Johtuikohan sitten siitä, että se kohdunkaulakin oli hävinnyt kokonaan...? Ja supistuksista. Tai ehkä sitten niiden yhteissumma sai lääkärit varpailleen. Mun kaverin äiti oli kuulemma aikanaan pyöräillyt viimeiseen lääkärintarkastukseen, jossa oli todettu kohdunsuun olevan 7cm auki. Lääkäri oli vain todennut, että ei ehkä kannata kauheasti enää pyöräillä, ettei vauva putoa kyydistä. No, tästä toki on 23 vuotta aikaa. :D

Jee, kestovaipoistaon ollut keskustelua! Mä pääsen taas vauhtiin...
Meillä on ollut harsovaipat käytössä pikkuvauvoilla ja ihan hyvin on se harsotaitos pitänyt ilman lisäimujakin ensimmäiset pari-kolme kuukautta. Pissaa tulee kuitenkin niin pieni määrä kerrallaan aina alussa. Kuivaliinoina ollaan käytetty riisipaperia, se on siitä kiva, että voi heittää pönttön. Suojelee ihan kivasti sitä harsoa kakaltakin, on sitten paljon helpompi putsata vaipat.
Osakestoilijoita ollaan oltu, eli yöksi on laitettu kertakäyttövaippa, koska se imee kuitenkin huomattavasti enemmän ja vauva nukkuu paremmin. Samoin kyläreissuille ollaan laitettu kertikset, ettei tarvitse sitten roudata likaisia vaippoja mukana.

Pompula, mulla ultrattiin tätä vauvaa tossa sairaalassa ollessani ja aika heikkoa oli näkyvyys, kun vauvasta mahtui niin vähän kerrallaan ruudulle. Reisiluuta mitatessa se jalkoväli saattaa vilahtaa, eli jos ei halua sukupuolta tietoonsa ja pelkää, että saattaa itse huomata, kumpi on tulossa, kannattaa pyytää lääkäriä sanomaan, ennenkuin alkaa reisiluuta mittailemaan. Lohjalle oli tullut aivan uusi ultralaite, jossa oli mielettömän hyvä kuva, kaikki suolet ja suonet erottuivat ihan selkeästi, mutta en minä siltikään onnistunut siellä vauvan jalkovälissä mitään näkemään, vaikka vähän yritinkin zoomailla. no, eiköhän tuo muutamassa viikossa varmistu. Ja niin selkeä pippelinkuva silloin rakenneultrasta saatiin oikein tulostettuna mukaan, että eipä siinä taida paöjon arvailua tarvita.

Hauska kuulla, PikkuMyy, että olit saanut akupunktiosta apua migreeniin. Mua on myös migreeni vaivannut vuosikausia, joskin alkuraskauden jälkeen se on aina rauhoittunut ja pamahtanut päälle vasta imetyksen jälkeen. Täytyykin kokeilla, jos (ja kun) tämä ystäväiseni palaa riesakseni.

Nyt siirrymme poikasten kanssa pihalle nauttimaan upeasta aurinkpäivästä! B)

Kreecher ja Antero 36+1
 
Huomenta!

Kiitän kommenteista! :flower:

Rauhaton olo on edelleen... En edes käsitä miks mä stressaan tän asian kanssa näin. Mielelläni soisin miehelle kivan illan päivän jatkoks, mut silti oon lähes paniikissa. Illanviettopaikka on vaihtunut ja on edes vähän lähempänä... Selviää myöhemmin tarkemmin. Jos on se kaikkein lähin, niin menköön... Puolessa tunnissa on mun luona, jos lähtö tulee. Sanoin myös harkitsevani Tyksin reissua varmistaakseni tilanteen ja saadakseni mielenrauhaa... Seurailen kuitenkin vielä tilannetta.

Pakonomainen tarve saada miehen ja vauvan tavarat laitettua valmiiks mahdollista lähtöä varten... Oon siis touhunnut jo tässä aamun aikana. Yö meni harakoille, kun tuli sarja poikkeuksellisen kivuliaita suppareita(Ei siis Kata tartteis edes liioitella tarkistukseen päästäkseni...) ja vaikersin valveilla varmaan toista tuntia. Sen jälkeen on tullu kivuttomia ja lievästi kivuliaita.

Noita Glamourmom-toppeja mietiskelin... Mulla kun on tuota pehmikettä kertyny ympärille, vois sellanen väljempi malli olla ihan kiva. Olis vaan kätsyä päästä testailemaan ennen ostoa. Se pitkä malli ei näyttäny mun jutulta ja värit on mieleisimmät just siinä tank-sarjassa... Taidan soittaa sinne, niin saan tilattua sopivat.

Kreecher... Kannattaa tosiaan kokeilla akupunktiota migreenin hoidossa. Jos meet lääkärin lähetteellä, saat vähän Kelalta takasin... Muuten kun käynnit saattaa maksaa jopa 40?/kerta, riippuu tietysti hoidon tekijästä. Mulla oli yksityinen fysioterapeutti ja sen tunnin aikana kyl hoidettiin mun kroppaa muutenkin, joten saattoi sekin vaikuttaa. Kaikki ongelmat kato samalla kuntoon vähäks aikaa... :whistle:

*Muoks* Lisään vielä kommenttia... Eli mulla kans jumpat suppareitten välissä, joskus vauva mukeltaa supistuksenkin aikana. Taitaa tosiaan tuntua epämiellyttävältä sillon. Kummallisen rauhallisen oloinen on kyl poikanen mun hermoilusta huolimatta edelleen... Sitä mä en sentään panikoi.

Jees... Mä jatkan touhuumista, josko tuo panikointi unohtuis. Käyn sit varmaan raportoimassa, jos jotain ilmenee. Mukavaa viikonloppu kaikille!

Panikoiva PikkuMyy-80 ja poikanen 37+1<br><br>
 
Katti71
Aurinkoista lauantaipäivää!

Voi, kun on pitkäveteistä...jotenkin on henkisesti jo niin valmistautunut synnytykseen ja kelaa sitä jatkuvasti mielessään, että tämä odottelu on aikalailla tylsää.

Eilenillalla sohvalla istuskellessa kipeitä suppareita tuli säännöllisesti reilut 1.5h vartin välein. Menin sitten nukkumaan ajatellen, että jatkuvat jos niikseen tulee. No, sain nukuttua neljään asti ja sitten majoittauduin taas sohvalle neulomaan... nyt supisteli jo 10 minuutin välein tunnin verran. Menin sitten uudestaan nukkumaan, hieman supisteli edelleen, mutta ei säännöllisesti.

En tiedä, saako tuo istuma-asento sitten ne supparit aikaiseksi, mutta nyt päivällä ei ole supistellut yhtään. Olen kyllä koko ajan ollut ihan rauhassa, sillä taitaa olla myös flunssa tuloillaan, kurkku on inhottavan karhea ja päätä jomottaa. Olisi aika ironista sairastua juuri ennen synnytystä, kun muuten raskausaikana ei ole yhtäkään flunssaa ollut.

Minulla supistukset ovat jo niin voimakkaita, että vauva kyllä pysyy ihan liikkumatta sen ajan, supistuksen lauettua kyllä sitten heti ilmoittaa vastalauseensa :)

Tässä nyt sitten taas jäädään odottelemaan, olisihan se mukavaa vaikka huomenna sunnuntaivaavi pyöräyttää maailmaan =)

Katti ja maha 37+6
 
Heii, sitä mun piti aiemmin kysyä, että mitenkäs se täysaikaisuus menikään, eli onko vauva täysaikainen, kun on täysiä viikkoja 37 vai 38?

Oltiin koko aamupäivä ulkona ja tultiin sitten päiväunille ja itsekin oikaisin tuohon sängylle. Heräsin, kun mies tuli kuiskimaan, että kello on neljä, kannattaisikohan nousta... :whistle:
 
Kirjautuminen ei onnistunu...

Ihan vaan ajattelin piipahtaa lukemassa. Kuulin muuten että, sitä cetiriziniä saa apteekista ilman reseptiäkin, joten pitänee piipahtaa, jos meinaa henki lähteä=)
Ihan hyvä olo on ollu, kun on satanu... mut päänsärkyä tuppaa oleen, kun on ukkosta ilmassa...

Mitään ei ihmeellistä oo tapahtunu... viime yö meni harakoille, en saanu nukuttua, kun ei vaan väsyttäny ja tänään on ollu olo, et vois tehä ihan mitä vaan.... maha on ihan tajuttoman kipeä vaaan... lie sitten johtuuko eilisestä neljän kilometrin kävelystä vai jostain muusta... nivuset ja sisäreidet on ihan hullun kipeät.... vaavi on ollu pikkusen rauhallisempi tässä tänään... supparit ei oo lakannu, mut ei oo voimistunukkaan... muutama kipeä tuli tänään iltapäivällä... mutta kävin tuossa saunassa ja hiljaa elättelen toivoa, joskos tuo kaveri haluis ulos tulla.... onneks maksimissaan neljä viikkoa enää jäljellä ja laskettuun aikaan kaksi viikkoa ja kaksi päivää....

kaipa sen tässä jaksaa, vaikka aika kyllästynyt alan olla olooni...

MUTTA!!! sain koulutehtäviä tänään tehtyä, et se ressi ainakin on vähenemässä päin=)

Jaksuja kaikille!!

Maariana + Iinuska 37+5
 
Paljon paljon Onnea Tuplaunelmalle ja Hanille vauvojen syntymän johdosta!!! :hug: :flower:

Ja sit Kreeher ja MHP sit ottaa iisisti loppuajan...jookos!!! ;)

Omaa napaa...
Neuvola oli ma 14.5. ja kaikki ok.
RR 134/84
hb 132
sf-mitta 34
tarjonta rt
sydämensyke 140
painoa tullut nyt yhteensä 1.4kg (eikä saisi tullakkaan kun tää raskausajan diabetes)

No sit keskiviikkona kun aamulla lähdin viemään likkaa kouluun kaaduin märällä metsätiellä pyörällä....sain onneksi käännyttyä jotenkin pepulleni että en lentänyt masulle....käteen ja peppuun sit tuli vaan mustelmia...*huokaa...onneksi*

Nyt sit oon vauvaa tunnustellut ja laskenut liikkeitä koko viikonlopun...no liikkuuhan hää mut vähän...ei nyt liian vähän mut...hermostun kyllä jos mun pitää yrittää saada 10 liikettä tuntiin...en kyl saa....ONKO PAHA JUTTU??? Ja sit sen kaatumisen jälkeen tuntunut oikeellä kyljessä kipua aina kun rasitan itseeni...oisko sit joku revähtänyt kaatuessa vai onko tää loppuaikaan kuuluvaa???

Että tälläistä pientä pelkoo täällä...mut mietin että jos ois vauvalla hätä kai sen jotenkin muutenkin tuntis...siis ei yhtään liikettä...tai sit ois kovaa kipua tai verenvuotoa...?!?!?

Hyvää lauantaipäivän jatkoa sinne kaikille.... :hug:

TV: Mantsu ja masuasukki 35+5
 
Jolke
Mantsu

Suosittelisin käyntiä äippäpolilla. Mulle sanottiin kun pyllähdin viime raskaudessa (viikkoja mulla oli sillon 34+ jotain. Koira veti mut pyllylleni), että aina pitää käydä näytillä jos kaatuu loppuraskauden aikana, istukka voi revetä ym... en halua mitenkään pelotella, mutta kaatumisella voi olla kohtalokkaita seurauksia.

Et soitteleppa äippäpolille ja käy näytillä!

Vointeja!
 
voin kertoa vähän miten mulla oli tilanne ennen synnytystä. eli noin viikon verran mulla oli todella tukala olo ja kaikki oli tosi vaikeeta , välillä jopa #&%?$!* kun keho pisti vastaan. pari päivää ennen synnytyksen käynnistymistä vauva oli todella hiljainen, ei oikein mitään tuntunut tapahtuvan. minä tietenkin olin tosi huolissani ja samana päivänä tuntia ennen ku supparit alko kävin vielä neuvolassa ja täti katsoi, että kaikki oli kunnossa ja tokaisi sitten vielä, että lähde synnyttämään :eek: minä siihen et voi kun saisikin itse päättää.

sitten alko supparit ja ne oli heti tosi säännölliset. tunti tunnilta ne voimistuivat pikkaisen. edellisenä iltana huomasin ekaa kertaa kun supisti sillai harjotus suppareita ni samalla vihloi alaselkää, mitä ei ennen ollut ollut.

tein päivällä vielä tosi paljon kaikkea vaikka koko ajan supisti. supparit oli oikeastaan seuraavana yönä vasta 5 aikaan niin kipeitä ,että piti synnärillä pyytää eka kertaa apua niihin ja siihen selän poltteluun ei ollu muuta vaihtoehtoa ku epiduraali, ni suostuin sitte sen ottaa. olin tuolloin jo 5 cm auki.

siitä eteenpäin meni aikanopeasti ja kätilö puhkaisi vähän enne ponnistus vaihetta multa kalvot. vedet siis meni siinä pedillä vasta, mikä oli tosi hyvä kun ei tullu kotiin, oli sen verran äklön tuntusta kun kuumaa nestettä valuu joka paikkaan.

sitä ihmettelin, että ponnistus vaihe ei sattunut ollenkaa. tuli vaan hyvä olo kun sai ponnistaa vauvaa ulos, tietnkin kun tuli aina uus suppari ni se alku oli inhottavan tuntuista ennekuin sai aloitettua ponnistuksen.
joutui kätilö mua toppuuttelemaan etten ponnistanu itteäni rikki vaan pikku hiljaa piti antaa paikkojen venyä. mähän olisin rykässy sen ulos parilla työnnöllä.
mies sano et olin välillä ihan sininen kun ponnistin niin lujaa :LOL:

sitten pää syntyi ja piti pitää paussi kun oli kerran löysästi napanuora kaulan ympärillä. loppu vaavista tuli ulos niin ettei edes tuntenut eikä siihen tarvittu supparia tai mitään avuksi.
paikat pysy alapäässä ihan kondiksessa, ei siis tehty epparia, enkä revennyt. kätilö halusi pistää pari kauneustikkiä välilihan vasemmalle puolelle, pinta nahkaan tai johonkin. että sen verran operoitiin, mikä ei tuntunut yhtään vaikka pelkäsinkin.

tässä vähän stooria mun tapauksesta.

loppuun täytyy vielä sanoa, et olisin kyllä hukassa ilman mun miestä. on todella paljon auttanut mua ja osasi tehdä kaikki oikeat jutut synnytyksessä.

Hani ja Samppa 1vko+2
 
No niin, täytyy toivoa, että tällä kertaa saisin viestin lähtemään. Olen jo kahdesti painanut vahingossa jotain näppäintä niin, että kaikki tekstit on kadonneet taivaan tuuliin. Todennäköisesti olen yrittänyt painaa rivin vaihtoa, mutta olenkin osunut liian ylös ja ...

Tämä kone kyllä temppuilee valitettavasti välillä muutekin. Nyt sitten kopioin vähän joka välissä.

Heti alkuun Onnea Tuplaunelmalle ja Hanille!. Oli ihana lukea Hanin kertomaa synnytyksestä. Tseppiä Kreecherille ja muille supistusten kanssa kamppaileville.

Minäkin vietän yksinäistä iltaa ja yötä kun mies on poissa.

Meillä oli viikolla synnytysvalmennus. Se oli kyllä tosi hyvä. Meillä on vain kaksi kertaa täällä, mutta ainakin tämä ensimmäinen kerta, jossa käsiteltiin aikaa ennen synnytystä ja synnyttämistä oli ainakin minulle tarpeellinen. Se selkeytti asioita. Tuli olo, että nyt uskaltaa lähteä synnyttämään sitten kun sen aika on. Meille piti valmennusta kätilönä vuosia toiminut, nykyinen terveydenhoitaja. Hänellä oli omakohtaista kokemusta ja se todella tuli esille positiivisella tavalla. Tunnustan, että aiemmin käsite "on auki niin ja niin monta senttiä" oli minulle jotenkin hankala. Nyt vasta ymmärrään, mitä se oikeasti tarkoittaa. Olin myös ihmetellyt, että miksi pitää kuunnella kätilöä, koska saa ponnistaa. Nyt sekin selvisi. :)

Sain sen terveydenhoitajan vaihdettua ja olen tyytyväinen tähän toiseen. Hänellä on ihan eri ote koko asiaan.

Ensi viikolla viimeinen lääkärinkäynti. Terveysasemalle on hankittu uusi ultralaite. Toivottavasti katsoisi sillä vaikka asentoa tai jotain. Oikeasti minua kiinnostaa edelleen, että kumpi sieltä on tulossa, kun ei sitä vielä tiedetä.

Minä tilasin sieltä Babyidean sivuilta 2 kpl niitä imetystoppeja. Vähän jäin miettimään sitä koko-luokitusta. Mitä kokoa sinä Kata olet tilannut?

Vielä pitäisi ostaa pari tuttipulloa ja tuttia sekä harsoja. Sitten alkaakin vauvalle tavarat olla kunnossa. Tosin äitiyspakkausta en ole vielä saanut. Sain eilen sen ilmoituksen Kelalta, että se on tulossa parin viikon sisällä. Nyt sitten jännäilen, että kumpi pakkaus sieltä tulee. Muuten ei ole väliä, mutta olen jo saanut osan viimevuotisesta pakkauksesta. No, eipä se haittaa vaikka vauvalla on muutamia saman värisiä vaatteita :)

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 17:34 Mantsu kirjoitti:
No sit keskiviikkona kun aamulla lähdin viemään likkaa kouluun kaaduin märällä metsätiellä pyörällä....sain onneksi käännyttyä jotenkin pepulleni että en lentänyt masulle....käteen ja peppuun sit tuli vaan mustelmia...*huokaa...onneksi*

Nyt sit oon vauvaa tunnustellut ja laskenut liikkeitä koko viikonlopun...no liikkuuhan hää mut vähän...ei nyt liian vähän mut...hermostun kyllä jos mun pitää yrittää saada 10 liikettä tuntiin...en kyl saa....ONKO PAHA JUTTU??? Ja sit sen kaatumisen jälkeen tuntunut oikeellä kyljessä kipua aina kun rasitan itseeni...oisko sit joku revähtänyt kaatuessa vai onko tää loppuaikaan kuuluvaa???
Tähän unohdin äsken kommentoida. Minulla ei sinällään ole omakohtaista kokemusta asiasta, mutta juuri tuossa synnytysvalmennuksessa sanottiin, että loppuraskaudessa täytyy aina käydä tarkistuttamassa istukka, jos kaatuu tai tapahtuu jotain äkillisiä repiviä liikkeitä (esim. meinaa kaatua). Istukka voi lähteä irtoamaan toisesta reunasta.

Niiden ohjeiden valossa menisin sinuna tarkistuttamaan asian. Voit ainakin sen jälkeen olla ihan turvallisin mielin eikä tarvitse pohtia asiaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 16:57 Kreecher kirjoitti:
Heii, sitä mun piti aiemmin kysyä, että mitenkäs se täysaikaisuus menikään, eli onko vauva täysaikainen, kun on täysiä viikkoja 37 vai 38?

Oltiin koko aamupäivä ulkona ja tultiin sitten päiväunille ja itsekin oikaisin tuohon sängylle. Heräsin, kun mies tuli kuiskimaan, että kello on neljä, kannattaisikohan nousta... :whistle:
Koskahan mä oppisin kirjautumaan... kun jatkuvasti tulee vaan lisää kommentoitavaa (kun on aikaa yksin kotona ollessa, baariinkaan ei viitsi näillä viikoilla lähteä).

Täysiaikaiseksi lasketaan viikosta 37 eteenpäin syntyvät.
 
Olipa jännää lukea eka synnytyskertomus!!! Vielä kertaalleen Hanin perheelle onnea, unta ja nälkää! :flower:

Tosi hyvä, Jonina, että se on tosiaan nyt järjestynyt se sun neuvolan terkkaongelma. Tosi kurjaa, jos kemiat eivät kohtaa...

Mun neuvolan terkka on aivan hysteerinen ruoka-asioiden ja painonnousun kanssa. On kyllä aivan täysin totta, että mulla on noussut paino suht paljon (13kg), mutta samalla lailla se on noussut aiemmissakin raskauksissa. En nyt muista, jauhoinko jo tämän asian tänne, mutta hypätkää yli, jos tulee toistoa... Eli viime neuvolassa oli pissanäytteessä sokerit heikolla plussalla. Sanoin heti, että saattaa johtua siitä, että söin illalla yhdeksän aikaan muutaman suklaakeksin, kun vieraita oli käymässä. Terkkakin totesi heti, että juu, luultavasti johtuu siitä, mutta samaan hengenvetoon kauhisteli, että olin mennyt syömään illalla! Kuuden jälkeen ei kuulemma pitäisi enää syödä mitään, tai korkeintaan joku pieni korppu ja lasi maitoa. Just joo.
Ja huippu oli, että antoi mulle raskausdiabeetikon ruokavalio-ohjeistuksen, eli vuorokauden kalorit olisi pitänyt pudottaa 1800:n. Sinne sairaalaanhan jouduin silloin samana iltapäivänä ja kun mainitsin terkan ohjeistuksesta, oli kätilö suorastan vihainen ja oikein tenttasi, että en kai vaan ollut alkanut noudattaa niin niukkaa ruokavaliota, kun mitään raskausdiabetesta ei olla todettu, eikä ylipainoakaan ole. En kyllä ollut edes vilkaissut sitä monistenippua, mutta mietin vaan, saavatko kaikki odotajat yhtä hurjaa ruokavalioneuvontaa (luultavasti saavat), koska ensimmäistä odottaessani olisin luultavasti aivan kyseenalaistamatta alkanut dieetille, jos kerran neuvolassa niin on käsketty.

Oho, tulipa pitkä vuodatus aiheesta. Sori.

Supistuksia on tullut koko päivän aika reippaasti ja napakasti, mutta ovat luonteeltaan taas enemmän niitä harjoitussuppareiden kaltaisia. Eli eiköhän tilanne ole hallinnassa. :)

Moneskohan sepustus tämäkin oli tälle päivälle... Mä saan kohta porttikiellon! :D

Kreecher
 

Yhteistyössä