*Kesämassut 2009 TOUKOKUUSSA*

mianna iso tsemppi :hug: . raksa aika on vatsan kanssa raskasta... rakennettiin taloa kun tuo pikkukakkonen oli tulollaan. nyt tyuntuu että alakaa pikkuhiljaa helpottaa ja ollaan kohta 2v tässä asuttu. toisaalta nyt toi 70 neliön autotallikin alkaa olla jo kuosissa. pintaan vaan vielä hieman maalia ja lautaa... voimia raksa aikaan.

ninniliina voisihan sitä vyöhyketerapiaa kokailla mutta mistälöytää terapeutin joka oli mahd. lähellä edullinen.... olisihan se muutenkin rentouttavaa....

ajattelin kyllä vielä soittää ä-polille ja kysyy että onko tossa systeemissa mitään järkee että "pelkopolin" puolella erikoislääkäri merkkaa papereihin luvatut asiat ja sitte ne vaan ohitetaan sokeripuolella!!!! nyt vaan jurpee kaikki niin lujaa....

aamusta oli miehen kanssa sutinaa ja nyt tuntuu että toi häpyluu repee joka kerta irti kun nousee ylös... tarvii silti mennä pesee toi asuntovaunu loppuun,......

tinni ja ryyni 36+4
 
Ihanan aurinkoinen päivä ollut tänään. Me vietiin lapset ihan muuten vain mummolaan viime yöksi ja käytiin pitkästä aikaa ihan kahdestaan pienellä kävelyllä :heart: tosin ajettiin kävelypaikkaan/ rannalle autolla ja käppäiltiin siis ihan rauhassa..

Mun pitää varmaan huomenissa soitella neuvolaan tai jonnekin näistä minun käsistäni. :| Aamupalan jälkeen mittailin sokereita ja sain arvoksi 2,2! (Ei saisi mennä kovin paljon alle 4) Olo ei tuntunut mitenkään erityisen huono, kuten joskus kun ovat alhaiset.. Mittasin sitten uudestaan toisesta sormesta ja tulos olikin jo ihan normaali. Ei taida enää veri kiertää kuitenkaan normaalisti, vaikka äitipolilta vakuuteltiin että ei sormet varmaan niin paljon voi turvota. :(

Kohta mies taitaa viedä tytöt jalkapallo-otteluun ja saan jäädä ihan yksikseni kotiin, tosin kyllä tekisi mieli kähteä kiertelemään plantagenissa.. :whistle:

-maranooka & prinsessa 34+4-

 
Muistathan pyyhkiä ensimmäisen veritipan pois? Ihan näin sh:n näkökulmasta ajattelin vinkata,nimittäin jos otat ensimmäisen tipan,siinä on mukana kudosnestettä enemmän ja tulos ei välttämättä ole presiis luotettava =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mianna:
Muistathan pyyhkiä ensimmäisen veritipan pois? Ihan näin sh:n näkökulmasta ajattelin vinkata,nimittäin jos otat ensimmäisen tipan,siinä on mukana kudosnestettä enemmän ja tulos ei välttämättä ole presiis luotettava =)
Jep. :) Ensimmäisen tipan pyyhkäisen ja mittaan aina puhtaista (vedellä huuhdelluista) käsistä. Puristan ylimmän nivelen kohdalta, että saan hyvä tipan tulemaan.. On nuo mittaustulokset ennekin olleet erilaiset eri sormista, mutta tuo 2,2 oli aika pohjalukema kyllä.

Sormissa ei ole ollut tuntoa nyt yli kahteen viikkoon (lukuunottamatta nivelsärkyjä ) ja väritys on myös hiukan muuttunut. Hurjan kylmätkin näpit ovat. Toki se veri jotenkin täytyy käsissäni kiertää, mutta näin maallikkona epäilykseni ovat ainakin pintaverisuonien toimintaa kohtaan hieman heränneet.. ;)
 
Iltaaaa Mä ootan vaan keskiviikkoo kun on se synntystapa-arvio! Ajomatkaa synnärille se 120km, jeejee :/ Mulla on ne menkkajuilimiset koventuneet ja suppailuja tuloo noin muutama tunnissa ihan ympäri vuorokauden.. Välillä 6 kertaa tunnissa, välillä vähemmän, huoh |O

Millasia suppailuiden pitää olla et ne merkkais jotai? Mulla tuntuu samalla paineen tunnetta, pissaamisen tarvetta, melko kovaa vihlontaa ja sitä menkkakipua, mutta ei nää niin kovia oo et taju menis, panadolia oon ottanu, mikä ei auta.. :ashamed:

Mä en sitte synnytyksen alkaessa varmaan tajua lähtee sairaalaan ollenkaan jos tää tällästä on :ashamed:

kleo ja Tilliäinen 35+3
 
Tulipa nukuttua hyvin viime yo :)
Kaytiin sitten siella synnytysvalmennuksessa (mieskin heras ja tuli mukaan). Oli kylla tosi kattava valmennus ja olen todella tyytyvainen. Taalla on ton laakityksen kanssa sellanen politiikka, etta synnytyksen ei pida olla karsimys. Eli kaikki mita pystytaan niin annetaan. Yks mika pisti silmaan oli etta 1/4 synnytyksesta menee sektioon. Musta kuulostaa aika isolta luvulta :eek: niin ja ketaan ei kaannyteta sairaalasta jos synnytys on kaynnistyny vaikka oliski ihan alkumetreilla. Jos aitista tuntuu ettei kesta kotona niin sit paasee sisalle, toi oli must aika helpottavaa kuulla. Taalla ollaan kylla muutenkin ihan ylivarovaisia kaikessa, etta kaikki otetaan varman paalle (muuten tulee oikeusjuttuja). Spinaalia ei kayteta ollenkaan synnytyksessa, ainoastaan jossain tapauksissa sektiossa. En tiia miksi.

Mutta oli todella hyva kokemus minulle ja helpotti kamalasti synnytysjannitysta. Nyt tietaa mita tapahtuu ja miksi ja milloin. Hengitys harjoituksissa miehen kaljan hajunen henkaily ei tosin kauheesti miellyttanyt :LOL: mut pakko se oli huumorilla ottaa.

Me kaytiin eilen sen valmennuksen jalkeen rannalla syomassa ja kattomassa auringonlaskua :heart: oli kylla todella romanttista.

Taal ei siis edelleenkaan mitaan merkkeja alkavasta synnytyksesta. Muuten katilo valmennuksessa sano et kun alkaa maha olla loysalla ja etova olo niin ne on myos merkkeja lahestyvasta synnytyksesta. Kroppa kuulemma alkaa "puhdistaa" itseaan ennen synnytysta. Etta teille joilla on mahan kanssa ongelmia ja pahoinvointia niin pitakaa positiivisena merkkina =)

Traveler 36+jotain
 
Kleo taal neuvottiin tosta synnytyksen alkamisesta, etta kun se oikeasti alkaa niin supistusten tahti on nousujohteinen. Eli ei heittele kauheesti et valilla tulee 20 min valein ja valilla 5 min ja sit taas 15 min. Tuliko tarpeeks epaselvasti... :LOL: Toivottavasti ymmarsit. Mutta ainahan voi ietenki olla poikkeuksia.
 
HelloShitty
mä en ainakaan jaksa miettiä noita kipuja ja supistuksia. tuleehan noita juu mutta kyllä sen huomaa sitten kun on menoa. :whistle: :D alkaa vaan elätellä liikaa toiveita kun miettii ja tuijottaa kelloa. :kieh: en viitti kiduttaa itteeni.

kauhee olo. meiän kämppä on kuin sauna ja ahistaa. masu niin iso ja turvottaa muutenkin. oikein ällöttää tää oma olemus. :x no..tiistaina taas neuvola ja eiköhän siellä vaaka taas kertoo kivoja lukuja. en oo meinaan muuta tehny ku mässänny koko vlopun. :ashamed:
 
Niistä sukkapuikko tuntemuksista oon unohtanut mainita,vaik oon monesti aikonut kertoa omista kokemuksista.

Eli mul oli 2 viime raskaudessa niitä ja ne ei kyl ollut omalla kohdalla supistuksia,vaan molemmat tytöt potki suoraan kohdunsuulle tuolloin(molemmat köllötteli perätilassa pitkään ja välillä tosiaan roikotteli jalkojaan kohdunsuulla) ja se oli kaikkea muuta kuin miellyttävä tuntemus.

Huomenna tuleekin jo rv 38 täyteen ja ti on äippäpolikäynti,jossa ultrataan taas Mimmin koko


Kleo:sit kun ne on säännöllisiä niin kannattaa lähteä.Toki on eroja,mut mulla on alkaneet 2-10 min välein säännöllisinä sit kun on lähtö ollut lähellä.

Ensi viikolla lapsil onkin vaan 3 koulupäivää,heil on helatorstain jälkeinen pe vapaata.
Vähiin käy koulupäivät muutenkin ennen kesälomaa.

Ihanaa saada kaikki kotiin päiviksi ja kaikki saa nukkua pidempään niin halutessaan =)
 
Iltoja! Mulla meinaa vissii kotihommat loppua kesken (lue: ei viitsi eikä jaksa tehä mitää), kun ties kuinka monennetta kertaa tänää jo täällä kuulumisia kurkkimassa. Lähtiskö joku vaikka synnyttämää jooko, kun ei täällä omassa mahassa tunnu mitään tapahtuvan?!???!

Traveler kiva kun sait ukkos sittenki valmennukseen mukaan ja vielä romantiikkaa siihen päälle =)

Kleo: sanovat että sen kyllä sitten tietää, kun on tosi kyseessä. No ei kaikilla supistelut niin selkeinä tuu ilmeisesti ja onhan ihmisillä erilaiset kipukynnykset, mutta omakohtaisten kokemusten pohjalta sanoisin, ettei sulla vielä hätää ole synnärille. Synnytyksen kunnolla käynnistyttyä supisteluja alkaa tulla säännöllisesti ja tiheemmin ja ne oikeesti kyllä erottaa noista harkkareista.
Toisilla polttaa ja pakottaa enemmän selkäpuolta, toisilla alavatsaa ja toisilla reisiä ja joillain koko kohdun ympärys on tulessa eikä missään ole hyvä olla ja se kipu pyyhkii kaiken muun ylitse eikä mielessä enää ole muuta kuin halu selviytyä sen supistuksen yli.

Hui hemmetti, ku oikein kylmät väreet menee, kun ihan tuli mieleen noi aiemmat synnytykset!
:x

Nii ja muuten voin vahvistaa ton, mitä joku kätilö oli sanonut lähestyvän synnytyksen merkeistä. Mulla viimeks alko vessaistunnot 12 h ennen synnytyksen käynnistymistä ja ne jatku viime hetkiin ennen synnytyshuoneeseen siirtymistä, että joku spontaani puhdistuminen se varmaan sitten oli. Samaa muistelen esikoisen synnytyksestäkin.

( . ) tänää on mullaki noita suppailuja ollu ihan kiitettävä määrä. Eilen tuli sitä mukavinta S:ää harjotettua miehen kanssa, tiedä sitten olisko se vaikuttanu asiaan. Mutta joo, ei noi mitään sen kummempia supistuksia ku tähänkä asti. Alavatsaa juilii, kohtu kovottelee, vessattaa ja on vaikee kävellä. Odottelen vain, että koska ne vedet menis, ku edellisetki niin lähteny syntymää, ni tottakai tääki?

Yks tuttu kävi muuten vyöhyketerapiassa synnytystä käynnistämässä aikoinaan. Hänellä taisi yksi tai kaksi kertaa sitä olla ja viimeisestä kerrasta meni vajaa 2 vrk, kun synnytys lähti käyntiin. Tosin raskausviikkojakin hänellä oli tuolloin jo lähemmäs 42 täynnä, joten voi olla toki, että olisi joka tapauksessa käynnistyny. Mutta supisteluja tuo vyöhyketerapia ilmeisesti ainakin lisäsi.

vanttu ja poitsu
 
Ajattelin tänne kirjoittaa, että onko teillä kenelläkään ollut oloa, että olisi pala koko ajan näänyt kurkkuun. Mulla on ollut tällänen tuntemus jo viikkoja ja olen unohtanut siitä mainita neuvolassa ja nyt perjantaina lääkärissä.
Sitten välillä alkaa myös särkemään silmään mutta kipu tuleeja menee yhtä yllättäen.
En tiedä mikä ikiliikkuja mahassa asustelee kun tulee jatkuvasti potkuja joka alas kohtuun tai sitten ylös kylkiluihin on sellaisessa v-asennossa tai jalkatarjonnassa, kun ei pääse ympäri osittaisen väliseinän takia.
Mantelilastu ja rv 34+4 sektiopäivä 15.6 =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Traveler:
Tulipa nukuttua hyvin viime yo :)
Kaytiin sitten siella synnytysvalmennuksessa (mieskin heras ja tuli mukaan). Oli kylla tosi kattava valmennus ja olen todella tyytyvainen. Taalla on ton laakityksen kanssa sellanen politiikka, etta synnytyksen ei pida olla karsimys. Eli kaikki mita pystytaan niin annetaan. Yks mika pisti silmaan oli etta 1/4 synnytyksesta menee sektioon. Musta kuulostaa aika isolta luvulta :eek: niin ja ketaan ei kaannyteta sairaalasta jos synnytys on kaynnistyny vaikka oliski ihan alkumetreilla. Jos aitista tuntuu ettei kesta kotona niin sit paasee sisalle, toi oli must aika helpottavaa kuulla. Taalla ollaan kylla muutenkin ihan ylivarovaisia kaikessa, etta kaikki otetaan varman paalle (muuten tulee oikeusjuttuja). Spinaalia ei kayteta ollenkaan synnytyksessa, ainoastaan jossain tapauksissa sektiossa. En tiia miksi.

Mutta oli todella hyva kokemus minulle ja helpotti kamalasti synnytysjannitysta. Nyt tietaa mita tapahtuu ja miksi ja milloin. Hengitys harjoituksissa miehen kaljan hajunen henkaily ei tosin kauheesti miellyttanyt :LOL: mut pakko se oli huumorilla ottaa.

Me kaytiin eilen sen valmennuksen jalkeen rannalla syomassa ja kattomassa auringonlaskua :heart: oli kylla todella romanttista.

Taal ei siis edelleenkaan mitaan merkkeja alkavasta synnytyksesta. Muuten katilo valmennuksessa sano et kun alkaa maha olla loysalla ja etova olo niin ne on myos merkkeja lahestyvasta synnytyksesta. Kroppa kuulemma alkaa "puhdistaa" itseaan ennen synnytysta. Etta teille joilla on mahan kanssa ongelmia ja pahoinvointia niin pitakaa positiivisena merkkina =)

Traveler 36+jotain
Mulla toi just toi ripuli on merkki siitä että kohta tapahtuu,,, saattaa pari pväää ennen olla sellaista ripeliä että 3-5 krt päivässä tyhjenee,,, siitä voin sitten aavistella että kohtakohta..
vielä ei ole sitä ihanaa merkkiä näkynyt :eek:

Saatiin kesätyttö kesäksi kotiin =)
Niin kivaa kun saa kotiäitikin vähän kesälomaa kun tulee hoitaja kotiin, aion kyllä nauttia täysin palkein, ja mennä kun huvittaa,,, riippuen tietty voinnista, ja vauvasta :heart:

Eilen kävelin helsingissä 6h ja voin sanoa että ekaa kertaa olin KIPEÄ---lonkat huusi hallelujaa,, ja illalla tuli uni aika ilosesti ;)
Aamulla heräsin vasta klo 11, eikä enää mitään vaivoja,, olisin vähän supisteluja toivonut vaan ei niin ei :whistle:
Mulla se menee näköjään aina näin että ennen synnytystä ei ole kerrassaan mitään vaivaa,ja sit kun on mennyt se 13-16 vrk yli niin sitten rysähtää viidessä tunnissa kaik valmiiksi :eek:
Toisaalta ihan hyvä niin vaikka sais ne lähempänä laskettua tulla-- on niin rasittavia noi ylimenevät pvt/viikot.. Mä laskeskelin että 3.-5. heinäkuuta mulla on synnytys jos kaikki menee kuten aiemminkin :eek: :wave:

Piltsu ja Nestori 35+2

 
huomenta!
pariin päivään en ole kuin kerennyt käymään lukemassa nopeeta teiän tekstit ja kylläpä taas putoaa nopeesti kärryiltä kun niin kamalasti kirjotatte :eek:
joten en osaa oikein mihkään nyt kommentoida.. neuvola on mulla tänään klo 12 jolloin lähtee lähete pt:n takia eteenpäin ja huomenna mennään kuopuksen kanssa sinne putkitukseen/risaleikkaukseen..
josko se poliaika tulis jo tälle viikolle kun olis vähän muutakin asiaa sinne ainakin tän päänsäryn kanssa.. mut ei sitä tiiä..

sukkapuikkofiilikset: täällä tuttu vaiva, joka raskaudessa ollut, polin lääkäri sanoi että ne ei oo mitään vaarallisia, vauva vaan painaa sinne kohdunsuulle joten elkää nyt panikoiko nitten kanssa, ei ne oo suppareita.

mahtokohan se sisu jo mennä??

no nyt meen laittaan pojille aamupalat ja pakkaileen esikon reppua, menee tänään mun vanhemmille yökylään kun on se operatsuuni huomenna..

umayya + siiri 36 POKS
 
Huomenta! Lapset vein hoitoon, mies töissä ja tiedossa siis vapaapäivä. B) Mitähän keksis, Kekkerin suunnitelmat saunan ja pesutilojen pesusta kyllä kävi mullakin äsken mielessä, jos kokeilis sitten sitä siivous-S:ää tänään. ;)

Piltsu: mikä tuo tommonen kesätyttö-juttu on? Mistä semmosia saa (meille kans!) ?

Mulla oli kyllä viime yö aika tuskainen; supisteli aivan jatkuvasti ja pieninki asennon vaihtaminen tuotti hirveet kivut lantioluissa ja maha tuntu repeevän. Kuvittelin käyneeni useamman kerran vessassa, mutta aamulla ku mietin tarkemmin, niin en kyllä käyny kertaakaan, joten tais toi tuskanen olo johtua sitten siitä.
Tän aamua kuitennii oonki sitten pähkäilly, että miten päin toi vauveli tuolla loppujen lopuks on, kun jotain nujuamista tuntuu tuolla ihan alhaallaki ja tosiaan olo on tosi tukala. Toivottavasti ei nyt sentään yön aikana oo kääntyny pyllylleen tuolla!

vanttu rv 37+0 jee!
 
HelloShitty
maha on tyhjentäny ittensä jo muutama kk..millon alkaa tapahtuu? :whistle: :kieh:

mä oon oikeesti ihan loppu. vein lapset tarhaan ja happi einas loppua. mun kunto on niin huono ja painoa liikaa. :ashamed: järkkyä! jos nyt ois kristallipallo ja kattelisin siinä että 1kk:n päästä vauva vasta syntyy niin vetäisin varmaan itteeni narun jatkeeks. ei kukaan jaksa tämmöstä. :headwall: semonen masispäivä tänään siis. että jos en näy kauheesti niin oon vaan peiton alla piilossa. en laitoksella. :attn:

HS ja Jools rv 37+4
 
Hui nyt rupeaa jännittään...Synnytystapa-arvio tänään...Eilen supisteli illalla reilun tunnin ajan mukavasti,mutta ei ollut kipeitä :/ kannatti kökkiä päivällä kukkapenkeissä...

Mahtava päivä tulossa,nyt jo t-paita keli,eikä kerrankaan tuule!!!Sais tuon lapsen ja ukon hereille,mutta taiatavat nukkua vielä euroviisu univelkojaan...

Oli mulla jotain kysyttävääkin,mut en muista enää...kyselen sit myöhemmin...

Ryhis ja Seppo 36+5
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja kekkeri:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
maha on tyhjentäny ittensä jo muutama kk..millon alkaa tapahtuu? :whistle: :kieh:

mä oon oikeesti ihan loppu. vein lapset tarhaan ja happi einas loppua. mun kunto on niin huono ja painoa liikaa. :ashamed: järkkyä! jos nyt ois kristallipallo ja kattelisin siinä että 1kk:n päästä vauva vasta syntyy niin vetäisin varmaan itteeni narun jatkeeks. ei kukaan jaksa tämmöstä. :headwall: semonen masispäivä tänään siis. että jos en näy kauheesti niin oon vaan peiton alla piilossa. en laitoksella. :attn:

HS ja Jools rv 37+4
No, onneksi hyvässä ja pahassa ei tiedetä. Se voi tapahtua tänään tai sitten vasta sen kk päästä... Mutta jokainen tunti ja päivä vie lähemmäs maalia (öö, olipas lohduttavaa...)
jos ei muuta niin voi vaikka kavereitten kaa lyödä vetoo ja tienata rahaa siinä samalla. :kieh:
 

Yhteistyössä