~~~KESÄMASUT 2009 huhtikuussa~~~

Taa
Hei taas!

Neuvolassa käyty. Edelleen sf-mitta yläkäyrällä, mutta th ei kuulemma ole huolissaan, koska se on tasaista linjaa kulkenu koko ajan. Synnytystapa-arvioonkin mut jossain vaiheessa automaattisesti laitetaan, koska edellinen synnytys on ollut sectio. Ja siinä sitten tietysti ultrataan. Onkohan meidän sykeröllä pysyny kassit tallella vai onko tytöksi vallan muuttunu? :D Tuntuu, että jäi jotenkin torsoksi tuo neuvolareissu. Unohdin kaiken, mitä piti kysyä. Onneksi parin viikon päästä on uus käynti. Jos silloin pääsis ilman tuota esikoista niin pystyis ehkä keskittymään muuhunkin kun siihen lapseen.

Suositumpien nimien listalta ei tainnu löytyä meidän miettimää nimeä, eikä kyllä esikoisenkaan, vaikka se aika suosittu on tuntunu olevan.

Nimistä muutenkin. Meillä on hieman erimielisyyttä miehen kanssa nimen suhteen. Periaatteessa se on päätetty, mutta kirjoitusasusta väännetään. Mä haluaisin, että se kirjoitettaisiin k:lla ja mies haluaa c:llä. Sukunimikin on suomalainen, joten toivottavasti joku ymmärtää, miksi karsastan tuota c-versioo.

Pääsiäissuunnitelmistakin päästiin vihdoin selvyyteen. Huomenna starttaa auto kohti pohjanmaata kyydissään koko sakki. Paluu sitten joskus pyhien jälkeen. Oli siinäkin taas vääntämistä. Seurustelkoon mies bändinsä kanssa sitten myöhemmin. Voi olla porukat vähän helisemässä kun taloon tupsahtaa 8 henkeä (Me 3 ja siskon poppoo 5hlöä). Eiköhän sopu sijaa anna...

Hyvää pääsiäistä kaikille! Ei sitten syödä liikaa munaa!

Taa ja sykerö 32+1
 
Leijonaäidille jaksamisia :hug:

Oliko jollain joku linkki siihen raskausdiabetes ruokavalioon? En nyt millään löydä... Sokerit on taas eilen ja tänään heitelly ja saan syyttää siitä ihan vaan itteeni, kun en pysy "dieetissä". En vaan ilmeisesti oikein osaa syödä. Enkä ymmärrä muutenkaan noista sokereista, ja ei kyllä ymmärrä mun neuvolatätikään kun ei osaa koskaan vastata mihinkään. Tosi hyvää ohjausta. Eilen söin aamulla puuroa ja ruisleivän ja arvot ihan hyvät. Tänään sama paastoarvo kuin eilen aamullakin ja söin samaa ruokaa ja nyt tunnin arvo oli 8,5 kun eilen se oli 6,7. :eek: Mulle on tullu kauhee ressi siitä, että pojasta tulee joku jättiläinen vaan mun syömisten takia. :( Sitte vielä ku kaverit kommentoi myös asiaa, ni tulee entistä ahdistuneempi olo.

Mä sitä nimiasiaa mietin eilen vielä, ja en kyllä oikein osaa vaihtaa enää sitä miksikään muuksikaan. Pitäisköhän kumminkin katella vielä jotain nimikirjaa...

MM ja Pepe 32+3
 
No niin,nyt mä olen sitten kunnostautunut ja kävin kaupassa ostelemassa tutteja,tuttipulloja,liivinsuojia,kylpyöljyä,sinkkivoidetta(mitä lie...),tuttiketjun...hih,mut miltä hemmetin osastolta kaupasta löytyy rintakumet??????kävin koko prisman läpi ja ei kumen kumeja...jätin sit shoppailun sikseen ja päätin et on tuossa alkajaisiksi...ja jalat huusi hallelujaa,kun laitoin kuukausien tauon jälkeen korkkari jalkaan...palaan suosiolla lättäpohjaisiin kenkiin...

tuota rintapumppu asiaa olen miettinyt kans,et ostaakko vai ei ,mut sitten päätin et taidan lainata sen sairaalasta ainakin ens alkuun...on mulla sellanen aatamin aikuinen käsipumppu kaapissa,mut taidan kuitenkin kallistua sairaalan sähköpumppuihin...eihän nuo kaupassa näyttäny kovin kalliita olevan(käsikäyttöset)kun katselin,en kyllä tarkemmin tutkinu et millasia olivat...


imetysliivit on varmaan aika hakusassa mulle,kun on siunaantunut karmeat lollot(f95)normaalistikkin,niin ei ainakaan prisman valikoima tuntenut lollokokoa...en nyt ois vielä ostanutkaan,mut kattelinpa varsin..joutuukohan tässä marssimaan erikoisliikkeeseen ja syytään niille rahansa,et sais sopevan kokoset...eli vinkkejä otetaan vastaan jos jollakin on dolly partonit,et miten ratkaisette imetysliivi pulman :LOL: tilaatteko jostain vai?!

Mies ja lapsi on ny siellä reissussa ja vähän on orpo olo...ei osaa oikein millekkään ruveta vaik nyt ois aikaa rauhassa laitella paikkoja...toisaalta taas nautin ettei kuulu koko ajan äitiiiiiii....mut yöllä en osannut nukkua;heräsin klo03.50 ja aikani pyörin sängyssä ja rupesin sitten syömään sängyssä pizzaa(tosi terveellistä;) ja lukemaan kirjaa...meni se aamuyö siinnäkin :kieh: oon yöllä alkanu heräämään kamalaan näläntunteeseen,vaikka kuinka tankkais illalla,ni nälkä on...

Mut lähdenpäs tästä tutkiin pesukonetta,kuulostaa lonksuttavan jotenkin oudosti...taitaa viimeisiä vedellä...terkuin :ryhis ja seppo 31+1
 
juups eli lyhyt kestoiset insuliinit aloitettiin. ja sitte ensi viikolla kattellaan onko vaikuttanut.

se jurkeleen ä-polin lääkäri kirjoitti mulle reseptin siitä insuliinista että kaksi kynää.... no prkle myydään vain viiden kynän pakkauksessa. tulipahan siis insuliinia reippaasti. lisäksi piti sitten viel puol neljän aikaan saada omasta terkkariosta joku kiinni kun täytyyhän siihen kuynään niitä neulojakin jostain saada..... hieman kiehun täällä :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: onneksi sain labratulos tätin kiinni ja lupas laittaa mulle päivystyksen ilmoittautumiseen sopivia neuloja jotta pärjään "joukkojakoon" joka joskus ensi viikolla.

jurpeaa ja lujaa... nneksi pääsen huomenna miehen kanssa laivalle. ei olla kakkosen sytymän jälkeen oikeen käytykkään missää "reissussa" eli aikakin jo oli.

pitänee poistua murehtimaan lisää.... :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:
niin ja koko arvio oli nyt 1890g ja reisi luu pitkä. eli isoa "tuotetaan"

tinni ja ryyni 31+2
 
Pakko oli tulla hehkuttamaan kuinka ihana mun siskoni on.Tietää et mulla ollut rankkaa ni oli salaa menny varaamaan mulle jalkahoitoon ajan.Tarjos mulle viel ihanan lämpimän kanasalaatin.Ai että ollut ihana päivä :)
Pitäis ottaa ihan tavaks hemmotella itseään ainakin kerran kuukaudessa erillaisilla hoidoilla.

Palailen myöhemmin lukemaan mitä ootte kirjoitellut :wave:

sankofa & bongos 30+2 :heart:
 
Äippäneuvolassa käyty...kaikki muutoin ok, mutta nyt pitää aloittaa lisärauta.
Viikkoja on kasassa jo 32+3 joten enää muutama viikko ja se kuulkaas mammat poksuminen lähellä itse kullakin.

Tänään katselin kaupassa josko sitä ostais jo valmiiksi noita liivinsuojia ja siteitä...mutta toistaiseksi jätin ostamatta. Ehkä ostan ne nyt kun mennään miehen kanssa vielä hakemaan unohtuneita juttuja. Jotenkin en oo vaan vielä osannut ajatella, että nyt ois jo hyvä ruveta taas keräämään noita tarpeellisia juttuja hyllyyn. Tosin eipä mulla ollut viimeeksi edes vaatteita pestynä vauvalle kun synnärille jouduin reilu kolme viikkoa laskettua aiemmin. Tulee väkisin mieleen ajatus, että mä taidan ottaa taas turhan rennosti tän loppuraskauden :ashamed:

Sankofa
: kuulostaa ihanalta tuo sun hemmottelupäiväsi. Kelpais mullekin. =) Mä olen ollut viimeeksi jalkahoidossa joulukuussa, kun oltiin Thaikuissa...ja sen kyllä huomaa kantapäistä että ois pientä :whistle: raspausta vaille. Saati sitten jotain muuta ihanaa hemmottelua väsyneille kintuille.

Jeps1 + pulla 32+3
 
kleo itse ajattelin vauvelille ostaa vain uuden talkki purkin kun vanha on nyt tullu tiensä päähän.

ryhis jos noita rintakumeja ei ollu siinä vauvantarvike hyllyssä ni apteekista löytyy.- en o koskaan tullu kattoneeksi myydäänkä tavis kaupoissa noita olleskaa.

tinni ja ryyni 31+2
 
Heip......

Mulla sokerirasituksentulokset olivat 5.9, 9.3 ja 7.1 eli paasto koholla.....mut voiskohan johtua siitäkin et en kyl ihan ollu 12h syömättä ja illalla syötiin niiiiin niiiinnn niiiinnn hirveesti ku ajattelin ettei tulis heti nälkä. Nyt koti arvot kaikki hyviä. Lisäksi sain nekkulasta lähetteen polille ultraan, kun terkka epäili et joku elefantti ois tulossa. joo mul 20 kg tullu painoa lisää. lähtöpaino oli 55kg ja nyt se on hiukkasen noussut :LOL:
yritin kyllä terkalle sanoa painosta et lopetin tupakanpolton samaan aikaan kun tulin raskaaksi et kai se ruoka senkin takia vähän maistuu....ennen en ikinä syöny aamiaista ekankerran vasta kahentoista kieppeillä ja nyt on pakko saada heti ruokaa ku herää.

Osaiskohan taas jälleenkerran kukaan rauhoitella minua...onko tää ihan normaalin kuulosta vai onko mulla nyt diabetes ja norsu mahassa....... =) :headwall:

hömppä ja poju 28+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja hömppä78:
Heip......

Mulla sokerirasituksentulokset olivat 5.9, 9.3 ja 7.1 eli paasto koholla.....mut voiskohan johtua siitäkin et en kyl ihan ollu 12h syömättä ja illalla syötiin niiiiin niiiinnn niiiinnn hirveesti ku ajattelin ettei tulis heti nälkä. Nyt koti arvot kaikki hyviä. Lisäksi sain nekkulasta lähetteen polille ultraan, kun terkka epäili et joku elefantti ois tulossa. joo mul 20 kg tullu painoa lisää. lähtöpaino oli 55kg ja nyt se on hiukkasen noussut :LOL:
yritin kyllä terkalle sanoa painosta et lopetin tupakanpolton samaan aikaan kun tulin raskaaksi et kai se ruoka senkin takia vähän maistuu....ennen en ikinä syöny aamiaista ekankerran vasta kahentoista kieppeillä ja nyt on pakko saada heti ruokaa ku herää.

Osaiskohan taas jälleenkerran kukaan rauhoitella minua...onko tää ihan normaalin kuulosta vai onko mulla nyt diabetes ja norsu mahassa....... =) :headwall:

hömppä ja poju 28+6

Mun lähtöpaino ollu sama ja painoa on tässä kolmannessakin tullu se 20 kiloa tähän mennessä. Mulle ei oo kertaakaan sanottu neuvolassa mitään mun painonnoususta.

Saman verran tuli aiemmissakin ja ei nuo mitää elefantteja ole olleet (rv 39 3,6kg ja rv 38 3,8kg) :D

Vauhtis rv 32+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vauhtis:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppä78:
Heip......

Mulla sokerirasituksentulokset olivat 5.9, 9.3 ja 7.1 eli paasto koholla.....mut voiskohan johtua siitäkin et en kyl ihan ollu 12h syömättä ja illalla syötiin niiiiin niiiinnn niiiinnn hirveesti ku ajattelin ettei tulis heti nälkä. Nyt koti arvot kaikki hyviä. Lisäksi sain nekkulasta lähetteen polille ultraan, kun terkka epäili et joku elefantti ois tulossa. joo mul 20 kg tullu painoa lisää. lähtöpaino oli 55kg ja nyt se on hiukkasen noussut :LOL:
yritin kyllä terkalle sanoa painosta et lopetin tupakanpolton samaan aikaan kun tulin raskaaksi et kai se ruoka senkin takia vähän maistuu....ennen en ikinä syöny aamiaista ekankerran vasta kahentoista kieppeillä ja nyt on pakko saada heti ruokaa ku herää.

Osaiskohan taas jälleenkerran kukaan rauhoitella minua...onko tää ihan normaalin kuulosta vai onko mulla nyt diabetes ja norsu mahassa....... =) :headwall:

hömppä ja poju 28+6

Mun lähtöpaino ollu sama ja painoa on tässä kolmannessakin tullu se 20 kiloa tähän mennessä. Mulle ei oo kertaakaan sanottu neuvolassa mitään mun painonnoususta.

Saman verran tuli aiemmissakin ja ei nuo mitää elefantteja ole olleet (rv 39 3,6kg ja rv 38 3,8kg) :D

Vauhtis rv 32+2
Mulla myös eka 3670 ja 49 pitkä eli ei mikään jättiläinen. Nyt terkka oikein PELOTTELI et iiiiisooo vauva on tulossa. Se terkka nyt on mua muutenki mollanut. Sanoi et en saa nyt syödä niin paljon eli nälissään pitää olla. En kyl ole!!!!!!!!
Yritin terkkaa jo kertalleen vaihtaa ku ollu ongelmia sen kaa kokoajan, mut ei onnistu. :'( :'(
 
hömppä78 mulla kans oli paastoarvo testissä koholla,6.0.eli sain diabetestuomion,mutta kotona kaikki arvot olleet 4.9-5.4 ,enkä todellakaan ole katsonut mitä suuhuni tungen...kävin ylimääräisessä UÄ:ssä nyt alkuviikosta tuon sokerin takia,halusivat katsoa onko vauva suurempi kun on se "diabetes".vauva vastas ihan täysin viikkoja eli 30+5(silloin).kysyin kanssa tuosta et kun join limua vielä klo 20.30 ,et voiko johtua siitä tuo paasto arvo,johtuu todennäköisesti siitä meinas lääkäri.joten mä en ole täällä huolissani lainkaan,jos ne paasto arvot rupeaa hillumaan koholla niin sit otan itseäni niskasta kiinni...tuosta painonnoususta en voi kyl sanoa oikein muuta kuin et mulal nousi esikoisesta 17kg ja syntyi ihan normikokoinen vauva,3620gr,48cm.mun kaverilla nousi paino 35kg!!! ja vauva oli normaalin kokoinen...joten varmasti painonnousuun vaikuttaa muukin kuin et ois tulossa iso vauva...itellä on noussu paino nyt 10kg ,mutta mulla onkin hurjasti liikaa painoa ilman raskauttakin...Nuo terkkarit osaa olla kyllä inhottavia tuon painon kans,mulla on ihana neuvolantäti,se ei ole kertaakaan morkannut mua painostani vaikka kuulun näihin isokokoisiin odottajiin :LOL: sanon aina sille,et älä sit sano ääneen mun painoa,katson vaivihkaa vasta kotona kortista...

Nyt meidän reissulaiset on palanneet kotiin hautajaisista.olipa ihana saada muksu kotiin,juoksi suoraan halimaan mahaa,kun on ollut "seppoa"niin ikävä.täällä sataa taivaan täydeltä räntää,joten josko ei vielä tänään aloteta pehmiskautta...huomiseksi luvannut lämmintä tännekkin,joten sit lähdemme kevään ekalle pehmikselle ja katsomaan pääsiäiskokkoa.

Munarikasta pääsiäistä kaikille,terkuin :ryhis ja seppo 31+2
 
Kauhee ressi päällä,menin eilen sänkyyn normaalia reippaammin ja miksen tajunnu et meen maha edellä lysähtään sinne...En menny koko painolla kyllä eikä siitä tullut mitään kipuja...Potkuja tuntui vielä sen jälkeenkin,toivottavasti kaikki on vauvalla hyvin..Nyt aamulla on ollu vähäsen hiljasempaa mut pikkuinen varmaan nukkuu vielä...Pitää varmaan tarkkailla noita potkuja et tuleeko niitä kuinka usein..

Masuha&Piskuinen 30+2 :heart:
 
hömppö ja ryhis mulla nyt insuliini käytössä ja mulla ei o kkertaakaan ollu paato koholla. eli ei aina se paasto kerro koko totuutta. mulla ei ppysys tunnin arvot alle sen suosituksen eli 7.8 vaan menevät yli jonkatakia käytössä nyt lyhytvaikutteinen insuliini.

lisäksi mietin että jos olisin vaan kaksiviikkoa mittaillu noita aamupaastoja ei olisi tullut "todellinen" tilanne koskaan esiin koska mulla pysyy noi paastot aina rajoissa.
ja mulla siis todellakin iso/pitkä vauvelini tuloillaan.... tosin ei ne edellisetkään mitään kirppuja ole olleet.

ja mun raskauden aikainen painonnousu nyt hiukan alle 4kg

tinni ja ryyni 31+3
 
tää poistuu miehen kanssa muutaman tunnin päästä viettää laatuaikaa silja euroopalle joten kotiudutaan lauantaina illalla ja sillee.
lapset menee mammalle ja pappalle yötä jota sitäkin on ainakin vanhempi odottanut jo joulusta. eli taitaa olla jo sopiva aika odotuttaa toista. :LOL:

nyt meen syömään pizzaa ja sitten pakkaushommiin kiitos ja hei.

tinni ja ryyni 31+3
 
Hyvät pääsiäiset vaan täältäki suunnalta.

Tää mamma tahtoo perheensä takas terveiden kirjoihin, sais liikkua koko pesueen kanssa ihan normaalisti.
Maanantaina alkaa kuudes viikko täällä sisällä kökkimiseen ja rupee pikkuhiljaa ottaa nupoliin

Nytkin mies lähti likan kanssa fillaroimaan kevään ekaa ajolenkkiä ja mä jäin tän meidän rokkopotilaan kanssa kotosalle. Tosin musta ei kauheasti ois tän kessini kanssa tuolla likalle avuksi niin isi pysyy paremmin hurjastelijan perässä. Mitä, kypsäkö tällä hetkellä paksukaisena oloon, KYLLÄ :kieh:

Jaahas, tulipas varsinainen valitusteksti, mut meinaa hermo mennä :LOL:

Sairastuvan johtaja vauhtis rv 32+2
 
Ilmoittautuisin myös mukaan kesämasuihin.. :wave:
Laskettu aika ois 16.6. (kamala, kun siihen on vähän aikaa) ja synnytyssairaalana SatKS. Esikoista odotellaan yhdessä aviomiehen kanssa, ikää mulla on 24v.

Nyt vasta oon kunnolla tajunnu, että kohta se pieni nyytti oikeesti syntyy. Jäin töistä kesälomalle ja ens kuussa alkaa se äitiysloma.

HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ, MUUTEN!

Mihan & masukas 30+3 ko?
 
mua kans pelotellaan isosta vauvasta ja käsketään tarkkailemaan syömisiä, ei sokeria yms blaablaa.

mun ruokavalios terveellinen ruoka ei oo ongelma. leipiä tutkin tarkkaan mitä syön, puuroa lähes joka aamu, on kasviksia/hedelmiä, tasapuolisesti eri lihoja ja vaihtelevasti perunat/pastat ja muut asiaankuuluvat, eli siis kaikki ihan ok. herkut vaan maistuu helposti.

oon ite huomannu, että nyt kun oon viimeiset 2,5vko syöny vähän miten sattuu, karkkia melkein joka päivä, jäätelöä kerran viikossa, käytiin hesessäkin viikko sitten ni mun paino ei oo noussu oikeastaan yhtään. (muutoin on siis ollu terveellinen ruokavalio, herkkuja vaan ihan hirveästi.) mutta jos pidän sen 1-2 herkkupäivää viikossa jolloin syön herkkuna sen yhden karkkipussin, ni kiloja satelee!! tää motivoiki mua ihan pe***leesti pidättäytymään herkuista!! |O kellään vastaavaa???

pientä sf-mitta galluppia. mikä on ollut viimeksi mitattu sf-mittasi ja millä raskausviikolla? mun mitattiin eilen rv 30+4 32cm. voitte ihan omista neuvolakorteistanne vaikka vilasta kuin paljon yläkäyrän yläpuolella mennään.

neuvolasta voisin minäkin ottaa lähetteen äippäpolille katsomaan vauvan todellista kokoa. voisinpa melkein tätä udella ensi tiistaina kun menen viralliselle neuvolakäynnille. koska tää nyt arvatenki PIKKASEN stressaa mua.

30+5 :heart:
 
Mulla oli sf-mitta 27 cm rv 29+1, keskikäyrää menee. =)

sinulla on Talvis, vauva tainnut ottaa kunnon kasvuspurtin! :) tai oisko lapsivettä vaan enempi. Hyvähän se on käydä katsoos, että kaikki on ok, ja näkeehän siinä pikkuisenkin samalla.

mulle ei tullu painoa ennen maaliskuuta juuri yhtään, ja nyt sitte yhtäkkiä maaliskuun neuvolakäynnistä lähtien on tullu aika roimasti..vähän ehkä liikaakin.. karkit o kyllä maistunu! :ashamed:
 
HelloShitty
tervetuloa ja onnea odotukseen, synnytykseen ja tulevaan mihan! :flower:

sf-mitta on kyllä vaan mitta. että ei kannata stressata siitä. riippuu ihan vauvan asennosta ja sadasta muusta. ja jos vähänkin ylimääräistä vatsamakkaroita niin tulee helposti montaa senttiä lisää. ja sity tietysti riippuu ihan mittaajastakin. kyllä sä varmaan Talvis saat lähetteen jos on tarvetta. :hug:

täällä ollu siivouspäivä koko päivän. huh mikä työ. huomenna juhlitaan esikoisen 7v synttärit. :heart:

mutta juu...kolmonen nukkuu kerrankin päikkäreitä niin pitää ottaa rennosti kun on mahollista. :D

HS ja Jools rv 32+1 :eek:
 

Yhteistyössä