***KESÄMASUT KESÄKUUSSA JA HEINÄKUUSSA***

kiitos onnitteluista :) koetan tänään illalla päivitellä listan ajantasalle, on mennyt uuteen arkeen totutellessa kaikki aika kotiutumisen jälkeen. hulinaa riittää.
tsemppiä ihan kaikille :hug:
ja onnitteluja vauvautuneille :flower: palailen illalla.

umayya + siiri 4vrk :heart:
 
masuha kyseli jännitetäänkö jo synnytystä. en mä oikein tiedä, oon sen suhteen (ainakin vielä ) todella rauhallinen. vauva kun ei suuremmin paina minnekään ahdistavasti kuin hetkittäin, suurimman osan ajasta en edes huomaa tuota isoa vatsaa (sf-mitta 37cm) ja olo tuntuu kevyeltä. reilu viikko ois laskettuun aikaan. kyllä mulla oli esim. rv 30 PALJON karseempi olo kuin nyt :eek:

ja musta tuntuu et mun kroppa jotenkin tietää että kuitenkin mennään yli la:n (täähän ois siis vaan mun tuuria koska mulla ei koskaan ole sitä :D), niin se ei kiusaa mua pahemmin. ainakaan vielä. nyt kun on ollu pari päivää sateista ja viileää ni painokin on tippunut pari kiloa, kun turvotus on helpottanut.

ja tietty sekin, kun odottaa ekaa, ni ei tiedä mitä on edessä :heart: luin jostain et uudelleensynnyttäjät pelkää synnytystä enemmän kun tietävät mitä se on.. eli suurin osa meistä esikon odottajista voidaan olla onnellisia :D kyllä me miehen kanssa odotetaan että vauva syntyisi pian ihan silkasta näkemisen halusta, mut ollaan aika rauhallisia vielä.. vadelmanlehtiteetä oon lipitelly jo useita viikkoja yleensä kerran päivässä, josko vahvistaisi kohtua+pehmentäisi kohdunsuuta, ja kolmesta taikaässästä on ollu käytössä sauna ja seksi useammin nautittuna ;) siivotessa vaan tuskastun kun hengästyy nopeaan ja kaikkea ei kumminkaan kannata kokeilla (kurotellessa voi napanuora kiertyä vauvan kaulan ympäri).

eli suht aurinkoisin mielin täällä. halit kaikille, kellä ei niin hyvät fiilikset ole :hug: pian on palkinnot sylissä, ja huonot ajatukset/kokemukset kyllä ajan myötä painuvat unholaan... :hug:

38+5

täytyypi googlettaa toi rannekanavaoireyhtymä.. oon tässä aika ajoin ihmetelly jähmeitä ranteita/sormia, mut luulin sen johtuvan turvotuksesta
 
Jaaha, se ois sit kohta lähdettävä käyttämään koiraa silmätarkissa. Onpahan siinäkin ohjelmaa täks päiväks.

En sit tiedä jos tänään illalla ottais käyttöön ne tosi maagiset kolme ässää :) Tuskin ne mulla mitään supistuksia aiheuttaa kun mikään mukaan, mut pitäähän sitä testata :p

Mulla puutuilee kädet öisin vaikken edes nuku niiden päällä. Taitaa olla ihan normaalia sekin.

Lissu ja jäbä 40+3 (meneepä aika nyt hitaasti...)
 
Rannekanavaoireyhtymä..mulla on kanssa! Yöllä sattuu vessapaperin katkaisukin ja sormet ja kädet puutuu, tulee kipeeks ja turvonneiksi aina yön aikana. Aamulla ovat vielä hetken kipeet ja sit päiväksi helpottaa.

Mä oon niin väsyny tähän mahaan, vaivoihin, odottamiseen ja kerta toisensa jälkeen samanlaisiin päiviin....tajuis ny syntyä jo!! En jaksa edes pelätä/jännittää synnytystä vaik on sitä koko raskauden pelännyt.

josema 38+4
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja josema:
Mä oon niin väsyny tähän mahaan, vaivoihin, odottamiseen ja kerta toisensa jälkeen samanlaisiin päiviin....tajuis ny syntyä jo!! En jaksa edes pelätä/jännittää synnytystä vaik on sitä koko raskauden pelännyt.
juu on kyllä jännää miten luonto hoitaa sen ongelman. muakin pelotti ihan kamalasti mutta nyt oon valmis ihan mihin vaan kunhan tää tulis jo. :kieh: :D
tsemppiä sinne! :hug: nää vikat viikot on kyllä raastavia. |O

HS ja J rv 40+1
 
Taa
Moi kaikille!

Onnea vauvaantuneille. Oli tossa sellaset 8 sivua luettavaa, joten unohdin autuaasti nimimerkit. Joku oli myös naimisiin mennyt, onnea siitäkin!

Meidän perhe sitten kasvoi odotetusti poikavauvalla 3.6 rv 40+0 :heart: Isoa vauvaa veikkasivat sekä lääkärit, kaverit että minä ja sellanen saatiin. Mittoja herralla oli 51cm ja 4530g. Synnytys oli tosi pitkä ja raskas, mutta loppuviimein selvittiin pienehköllä 2.asteen repeämällä ja viidellä tikillä :whistle:
Tänään päästiin sitten kotiin opettelemaan eloa nelihenkisenä perheenä.

Nyt menen itsekin vähän lepäilemään, koska molemmat lapset nukkuvat (näitä hetkiä ei varmaan liian montaa tule).

Tsemppiä kaikille vielä kärvisteleville!

Taa ja jättisykerö 2vrk
 
Onnea Taa vauvasta! Olipas hyvän kokoinen, oli varmaan raskasta kantaa masua kun noinkin suuri poika tuli. Minulla on myöskin sormet ranteet kipeät ja turvoksissa varsinki öisin ja herätessä. Joskus jopa menee sormen nivel lukkoon. Kuulin että johtuu siitä että kropan nivelet löystyy, koska lantio levenee. Löystyminen ei kuitenkaan tapahdu vain lantiossa vaan koko kropassa. Siksi kengän koko saattaa kasvaa jne.

Eilinen polireissu tuli tehtyä ja 3,5 kiloista veikattiin, ei siis jättiä tulossa :) . Koko ajan vain miettii että mitä sitä tekisi että aika menisis nopeammin...täytyy varmaan alkaa piinata kavereita josko joku lähtisi johonkin tms.

maare 40+1
 
Rv 38+1
Painonmuutos +160g/vko
RR 116/66
HB 120 (vau! itestää noussu, ilman rautaa)
Sf-mitta 31cm omalla alakäyrällään kulkenu
Tarjonta RT (jeeeee!!!!)
Syke 130-140
Liikkeet ++

Ja sanoi että jos synnytän nyt tulevana viikonloppuna tai alkuviikosta nii pitää ilmotella hänelle.. Muuten neuvola taas ens pe jos sinne asti menee, mut kätilö veikkas et ens viikolla vois syntyä.. Mistähän se muka tietää? :D

Käsikopelolla painoksi arvioi 3kg
 
Heips...
Nyt ihan oikeasti, olkaa kilttejä ja lähettäkää mulle edes virtuaalisesti pieni määrä voimia :'( (joo todellakin: tämä on myötätunnon kerjäys viesti...)
Ahdistus helpotti jo eilen vähän, mut palas taas. Ja ei: se ei tuu loppumaan siihen kun vauva syntyy.
Mun uskoni ikuisiin ihmissuhteisiin on nyt todella kadonnut kerta heitolla, kun omien vanhempien 40 vuotta kestänyt yhteiselo on tullut, jos nyt ei tiensä päänsä niin ainakin todella, todella pahaan kriisiin ihan yllättäen ilman mitään varoituksia. Ja tavalla, jota en vaan ymmärrä. Tällä hetkellä ainut mitä tuosta asiasta pystyn ajattelemaan, on se, että meillä meni kaikki synnytykseen ja lastenhoitoon liittyvät kuviot uusiksi - vaiks se lopulta onkin se pienin asia.

Mä en saa nukuttua, pää särkee ihan helvetiks koko ajan. Ja supistelee, että eiköhän tää vauvakin päätä syntyä tähän kaiken keskelle viel...

Ja kiitos, jos joku luki. Ymmärrän kyllä ettei kiinnosta.
 
Ninniliinalle :hug: :hug: :hug: Ei se ole teille mikään pieni asia, et pitää miettiä synnytyksen ja lastenhoidon kuviot uusiks, ne on ne teidän elämän oleelliset asiat tällä hetkellä. Toivottavasti asiat järjestyy edes jotenkin kriittisimmiksi hetkiksi. Jaksamisia kovasti!

Ja Taalle ja mullekin vauvautuneille (vauhtis oli ainakin...) ONNEA! Näitä uutisia lukiessa sitä käy vaan malttamattomammaks koko ajan. Tänään tosin th oli sitä mieltä, et ei ehkä enää ti nähdä :) Mietin kans, et mistä se sen voi tietää :D Verenpaine ja paino oli nyt laskenu, ilm. keho vaan kävi hitusen liian kovilla helteitten takia, eikä onneksi tarvinnu lähteä ajeleen äitipolille. Samalla pääsin kurkkaamaan pientä ihmistä ultralla, th halus tarkistaa, et onks hän jotenkin pyörästänyt kasvot alaspäin, ko sydänäänet kuulu molemmin puolin hyvin.

Hei miten tuo kurotteleminen vaikuttaa siihen napanuoran kiertymiseen kaulanympäri? Joku siitä kirjoitteli...

Nyt imuroimaan ja sit koiran kans ulos, täällä ei enää sada!!!

-H ja kirppu-Kyytiläinen 38+2
 
voe ,prkl,mun pahin pelkoni sit toteutui...ens ke 10.6 käynnistykseen heti aamutuimaan :headwall: sitten katsellaan et millätyylillä seppo saatellaan maailmaan.viikot on sitten 40+0 ja sepon päivä!

Jouduin nyt kaks kertaa käyrään,kun lääkäri ei ollut tyytyväinen sepon sykkeeseen,liian korkea.paikat oli pehmentyny,kaulaa 3cm,sormelle auki...pää ei ollut vieläkään kiinni,vaik niin neuvolassa meinas...märisin jo siinä käyrässä,kun pelottelivat,et jään aamuun asti tarkkailuun...mitä sit ens ke...vollotan kuulkaa niin,et teillä kaikilla jalat kastuu:)

Ja nyt menoksi...
 
Ryhis Paljon voimia ja tsemppiä sinne. Ja jos vollotuttaa niin se ei haittaa mitään! :hug:
Ninniliina :hug: Jaksamisia myös sulle!

Mä olen pessyt lisää vauvanvaatteita tänään, mut en tiedä yhtään mitkä otan kotiutumisvaatteiksi. Alkaa jo mietityttää ens tiistain painoarvio, viimeksihän se oli 2,3-2,5kg (rv 35+3 silloin). Nyt kun vauva on laskeutunut ei ollut eilen enää sf-mitta noussut eli mitta oli 30cm ja rv 37+5 eilen. Siivosin päivällä ja kyllä toi maha vaan siitä noita harkkareita jo saa. Varsinkin yks oli semmoinen oikein huomattava, ettei pelkkä kovettuminen.

Jennynen ja Pikku-Möhkö 37+6 (huomenna poksuu)
:heart:
 
jadal
Se on sitten käyty äitipolilla. Samoin kävi mullekin, käsky käynnistykseen.
Toisaalta helpottunut olo, mutta pelottaa se kipu :(
Siinä kun lääkäri alkoi katsoa kohdunsuun tilannetta, sanoin leikilläni, ettei haittaa jos puhkasee siinä kalvot "vahingossa". Lääkäri siihen vaan totes, että katsotaan, jos on paikat tarpeeks auki niin puhkastaan! mä oli ihan :eek: Ei kuitenkaan yltänyt puhkasemaan kalvoja, kun kohdunsuu on niin ylhäällä vasemmalla, kuulema kummassa paikassa. no, konsultoi siinä sitten toista lääkäriä, ja olisivat laittaneet samantien saliin oksitosiini tippaan, mutta osasto oli sitten niin täysi, ettei olis riittänyt vuodepaikkaa. Joten sain käskyn tulla maanantai aamuna synnytys saliin, niin laitetaan tippaan. KÄÄÄK!!!
Enkä nyt oikein tiedä mikä se syy tähän lopulta on, vai onko monen tekijän summa.
VArmaan vaikuttaa se, kun on paljon vettä, niin ne voi kontrolloida sitä vesien menoa, ja sitä kun vauva mahtuu pyörimään miten sattuu... Ja kai se vähän vaikuttaa myös, että ite alan olla tosissaan loppu.

No enivei, menis vaan äkkiä ohi, ja jos vielä hengissä selviäis niin hyvä :D

jadal rv 38+3
 
ninniliina iso :hug: . elämä on niin arvaamatonta että sitä ei voi etukäteen mitenkään ennakoida. meille kävi hanakala tilanne silloin kun esikkoo odotin. miehen isän ja sen vaimon toinen lapsi kuoli kohtuun viikolla 35.. olin sillo jo yli 12 viikolla raskaana ja heillä suurin huoli oli aluksi MINÄ. koska pelkäsivät että alan pelkäämään liikaa.
nyt vaan rauhassa käytte lastenhoitokuviot läpi. ja jos sulla mahis päästä tirsoille ni särkylääkkeenkanssa pötköttämään....

ryhis meinaat sitte hylätä mut :( :eek: :ashamed: minäkö malttamaton.... eli mulla ä-poli aika varattu 11.6 mutta ei takuu varmaa käynnistystä vielä... tosin alkaa ryyni olla jo sen verran suuri että ei o enää hyvä olla. alaselkä väsyy oitis jos oon kauemmin paikallani...

mulla muuten oli sama tilanne sillo viimeksi ä-polilla eli oli auki sormelle ja kaulaa 3cm. tosin sillo mulla viikkoja 37+ ja sen jälkeen olen saanut tutustua näihin "omiin suppareihin" eli ovat toivottavasti saaneet jotain aikaan.... ja jos tilanne epäkypsä vielä ke niin ei ne tuosta kalvoja käy puhkomaan vaan saat osastolle mennä tableteille.... mut on kaksi kertaa käynnistetty tuosta samasta tilanteesta ja ekalla kerralla meni ti-pe ja toisella 1pvä vauvelin syntymään.... onhan tässä nyt vielä aikaa keskiviikkoonkin eli ehtiipä tulla luomunakin.... iso :hug: kyllä se siitä... mun mielestäni on pelottavampaa tää että suppareita tulee sillo tällö ja koskaan ei tiedä koska on tosi kyseessä.... olen siis aijemmin ollu aina jo sairaalassa sisällä kun synnytys käynnistynyt....

taa onnea potrasta pojasta koko perheelle.

tinni ja ryyni 39+2
 
Taa onnea!! :flower:

Ninniliinalle suuren suuret tsemppihalit!! :hug: ei oikein sanoja löydy.. :(

Himpsu en nyt muista mistä siitä napanuoran kiertymisestä luin... mut esim. ikkunanpesut viimeisillään ollessa kannattaa muille jättää.. ei kai tarkoiteta siis normaaleja kurotteluja arkielämässä mut semmoset ekstriim-versiot ei oo suositeltavia. ja sehän ei oo mitenkää erikoista et vauvalla ois napanuora kaulan ympärillä syntyessään, mut kuin pahassa solmussa, se on eri asia..

kauhia kun ihmiset on saaneet paljon käynnistyspäätöksiä :eek: toisaalta hyvä, että turvallisuutta ja vauvan+äidin parasta ajatellaan, vaikka moni pelkääkin noita..

mua kans huvittaa kun joillekin lääkärit, kätilöt yms arvailee koska vauva syntyy.. :D niinku ne sen vois jostain tietää! ellei sit satu olee sektiossa ja lääkäri on tekemässä viiltoa vatsaan "1-5min ni vauva syntyy" :D
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Ryhis:
voe ,prkl,mun pahin pelkoni sit toteutui...ens ke 10.6 käynnistykseen heti aamutuimaan :headwall: sitten katsellaan et millätyylillä seppo saatellaan maailmaan.viikot on sitten 40+0 ja sepon päivä!

Jouduin nyt kaks kertaa käyrään,kun lääkäri ei ollut tyytyväinen sepon sykkeeseen,liian korkea.paikat oli pehmentyny,kaulaa 3cm,sormelle auki...pää ei ollut vieläkään kiinni,vaik niin neuvolassa meinas...märisin jo siinä käyrässä,kun pelottelivat,et jään aamuun asti tarkkailuun...mitä sit ens ke...vollotan kuulkaa niin,et teillä kaikilla jalat kastuu:)

Ja nyt menoksi...
anteeks mutta nyt on pakko :LOL: . siis jos vauva on poika niin pakkohan siitä on tultava Seppo. :D :heart:

kyllä se hyvin menee. ja pidä mielessä nyt vaan se lopputulos. ihana pieni. :heart: :hug:
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
ryhis meinaat sitte hylätä mut :( :eek: :ashamed: minäkö malttamaton.... eli mulla ä-poli aika varattu 11.6 mutta ei takuu varmaa käynnistystä vielä... tosin alkaa ryyni olla jo sen verran suuri että ei o enää hyvä olla. alaselkä väsyy oitis jos oon kauemmin paikallani...
tinni, tinni, tinni...mä en hylkää! :D :attn:

Taa:lle onnea pojasta! :flower: =)

ja Ninniliinalle haleja ja jaksuja. :hug: :hug: :hug:

HS ja J rv 40+1
 
Jopas on tullut vauvoja sitten viime kirjautumiseni. Kaikille paljon onnitteluja !!! :flower: =)

Jospa nyt sitten kirjottelisin vähän jonkinlaista synnytyskertomuksen tynkää.

Eli 20.5. aamulla heräsin tavalliseen malliin laittamaan lapsia hoitoon ja itteäni neuvolakäynnille. Siinä sitten ihmettelin, kun aamun aikana tunnin sisään kävin jo kolmatta kertaa sillä isommalla asialla veskissä. Vähän juimisteliki alavatsalla ja miehelle, joka oli työvuoroaan päättämässä, laittelin viestiä, että taitaapi nyt sitten ihan oikeesti supistella.

Muksut vein hoitoon, hoitotätiä "varoitin", että lähtö saattaapi tulla ja lapset hakee sitten joku muu hoidosta, ja kävin neuvolassa. Supisteluja oli säännöllisen epäsäännöllisesti koko ajan, ei mitään kovia todellakaan, mutta sellasia, että tiesin, että lähtö on todennökösesti edessä.

Miehen kanssa siinä sitten aamupäivä ihmeteltiin, kunnes patistin ukon nukkumaan ja itseki hetken torkuin. Sitte ku ei enää pystyny nukkumaan menin suihkuun missä supistukset sai vähän vauhtia. Klo 14 maissa taisin tännekin kirjotella, että alkaa tehdä jo tiukkaa istuminen ja siitä ne sitten pikkuhiljaa alku supparit kovenemaan. Klo 14.30 soitin synnärille, että tulossa ollaan ja varttia myöhemmin olinki jo käyrillä. Paikat oli auki 5cm.
Supistukset tuntu voimistuvan koko ajan ja käyrillä makaaminen oliki jo aika tuskasta. Kuitenki supistusten välit pystyin hyvin rentoutumaan ja kätilökin naureskeli, että onpa siinä rento synnyttäjä, kun supistuksen irvistää ja muuten vaan hymyilyttää.
Luulen tuon johtuneen siitä, että mulla oli vedet vielä tallella. Aiemmista on vedet menny ennen supistuksia ja kyllä oli supistuksissa sillon ihan erilainen potku. Ei paljo hymyilyttäny supistusten välitkään kun niitä ei pahemmin huomannu.

Joka tapauksessa käyrä sitten näytti vauvalla sydänäänten laskuja aina supistuksen yhteydessä ja lääkäri teki päätöksen puhkaista kalvot, jotta vauvalle saatiin pinni päähän sydänäänten seurantaa varten. Mulla tuli siinä sitten paniikki, kun aavistin pahinta kipujen suhteen, ja pyysin kätilöä tilaamaan spinaalin saman tien. Kalvot puhkottiin klo 15.32, kätilö lähti hakemaan tippaa ja mulla alko supistaa. Taisin olla 6 cm auki tuolloin. Supistus tuli ja kuvittelin, että se meni, kun tuli jo toinen ja taas sama juttu ja sanoinki miehelle siinä vaiheessa, että soita kätilö tänne nyt! Kätilö tuli tipan kanssa paikalle, yritti hätäpäissää saada kanyylia mun käteen, mutta ei onnistunu ja mua vaan supisti ja supisti ja supisti ja sattu niin pirusti, kunnes oli pakko ähistä kaiken sen kipumölinän seasta, että tää taitaa tulla jo!!!!
Kätilö ja mies auttoivat mut selälleen puoli-istuvaan asentoon ja mä vaan huusin ja örisin jotain ihan alkukantasta mölinää. Sattu niin järkyttävän paljon eikä supistuksissa ollu mitään taukoa. Mun oli vaan pakko työntää se kipu pois. Kätilö merkkas papereihin aktiivisen ponnistusvaiheen alkaneeksi klo 15.50, vauva tuli yhdellä työnnöllä ja syntyi klo 15.51. Ja jälleen kerran ne kivut oli vaan tiessään sillä samalla sekunnilla kun vauva oli maailmassa.

Mut kyllä mä silti totesin ton synnytyksen jälkeen, että onpa mukava ajatella et meidän lapset on nyt tehty ja mun ei tarvi enää synnyttää.
Tosin nyt jo haikeana välillä toivon, että jos vielä kerran vois kokea tuon kaiken... Niin se luonto hoitaa. ;)

Kaikille synnyttämään lähteville paljon voimia matkaan mukaan toivotan! Ja nauttikaa se minkä voitte, on se vaan ihanan kamalaa, tai kamalan ihanaa. :heart:

vanttu ja pari viikkoinen viljo
 

Yhteistyössä