***Kesävauvat 2008***

Itsensä tuntee vaan niin tyhmäksi ja nuoreksi, mutta totuus on että olen kyl aika tietämätön kaikista raskauteen liittyvistä asioista, onneksi on neuvola sitten isänpäivän jälkeen 12.11 ja saan vähän kysellä.
Nyt siis mieltäni vaivaa tälläinen kysymys: Millä raskausviikolla on eka ultra, maksaako se? :/

Rypäle: Toi oli mieheltä kyl tosi typerästi sanottu, mun mies hermoilee asioita melkein enemmän kuin minä ja on mukana kaikissa jutuissa, nyt jo kyseli että pääseekö hän mukaan mun ekaan neuvolaan... :heart:
Ajattelisi miehen vähän enemmän olevan innostunut lapsestaan. Jos mun mies valittais mulle siitä että en siivoa töiden jälkeen niin siinä ois kyl oksat pois ja pala latvaa. :x
koita jaksella. :hug:
 
Meillä ekalle neuvolakäynnille toivotaan isää mukaan,etenkin jos on ensimmäinen tai eka yhteinen lapsi.Siellä kysytään kuitenkin niin paljon isänkin asioita.Tosin töiden vuoksi mun mies ei esikoisesta päässyt mukaan ja tod.näk. ei pääse tästäkään,mut onneks se on kaikkiin ultriin tullu mukaan :)

Rypäle: :hug:
Kurreliini:Tervetuloa!
 
Pikkuelina:Se on aika paljon paikkakunnasta kiinni,koska on eka ilmanen ultra.Mut yleensä se on viikolla 12-14 ja maksaa poliklinikka käynnin verran (Helsingissä se on 22e )
Yksityisellä pääsee koska vaan.Mä kävin viikolla 6+ koska halusin varmistaa et pikkunen on oikeassa paikassa.
 
Pitkästä aikaa täällä, kun oltiin reissussa pe-ke ja nettipimennossa koko ajan. hirveenä tullu tekstiä, enkä vielä jaksa lukea, ku väsyttää aika paljon, ku pojan kans kahdestaan matkustettiin helsinki-oulu junassa. melkoista oli matka :whistle:
mulla on alkanu pienoinen pahoinvointi. aamulla pitää saada melkein heti ruokaa, muuten alkaa yököttään, ei onneks vielä niin pahasti, että sängyn vieressä pitäis olla ruokaa/juomaa. Myös nälän iskiessä pahoinvointi iskee. tästä se siis lähtee, onneks ei oo vielä tarvinnu oksentaa. miehen siskokin sitten sai tietää reissussa raskaudesta, ku voivottelin väsymystä ja vilua, ni tämä tokas, että ootko raskaana. no minä huonona valehtelijana naurahtaen sanoin en. hän kuitenkin sanoi tekevänsä ite päätelmät vaikka en kertonukkaan.
nyt iltapuuron keittoon :wave:
 
Kaa
Terveystarkastus on tehty...

Eli minulla on se eka nla viikon päästä ja ajattelin tarkistaa peruslabrat itsestäni töissä ennen sitä. (Olen siis ammatiltani "labratäti" ) "Mikä on sinun numerosi?" Kokonaiskolesteroni on 4,1. Hyvä minä! Hb 136. Kaikki muutkin labrat on ok, kilpirauhasarvot, sokeriarvot, kaikki. Ihan hyä tietää näin raskauden alussa, tuntuu turvallisemmalta olla kun "perustat" on kunnossa. =)

Ja mitään muuta oiretta ei taas ole, paitsi tämä ihan armoton väsymys... ehkä johtuu osittain siitä, että kolme viimeistä työpäivää ovat olleet 11-14 tunnin mittaisia. :/ Pitääkin ihan nlassa jutella tästä työrytmistä ja -stressistä. Täytyy kysellä miten se vaikuttaa tähän alkuraskauteen.

:heart: Kaa ja nappula :heart:


 
tää paha olo alkaa oleen jo tosi inhottavaa..oksettaa mutta en oksenna....on vaan paha olo, kuvottaa ku jostain naapurista tulee paistetun ruuan haju.... :x ainoo tällä hetkellä mikä helpottaa oloa on satsumat ja päärynämehu.....porkkanoitakin tossa oon pistelly poskeen mutta ne vaan närästää...toivon vaan ettei tää nyt iha ikusuuksia kestäs että sais alas kunnon ruokaakin enemmän ku sen pari haarukallista sillon tällön..

millä te muut helpotatte pahaa oloa?
 
=) , tarkistakaa tietonne... :D Tervetuloa uudet!!!
http://www.geocities.com/kesavauvat08/baby

Olipa kiwaa kun sain hoidella 7kk tyttöä, ja kun se on niiiiiin söpö...ja kiltisti meni nukkumaan :heart: ...nyt mulla väsy, pian nukkumaan...
Yllättävän vähä ällötystä tänään...
 
Mulla oli tullut tänään ihan vähän rusehtavaa tuhrua alushousuihin. Enää ei ole tullut. Mieli on kyllä apea. Vasta 5 rv, joten km kummittelee nyt synkkänä mielessä. Lähi päivinä varmaan näkee, alanko vuotaa... Viikon jo iloitsin raskaudesta. Ei auta kuin laittaa pää tyynyyn ja toivoa, että huomenna kaikki on hyvin. :'(
 
juuliai rusehtava vuoto raskauden ekoilla viikoilla on ihan normaalia ja useat naiset kärsivät siitä (minä kärsin myös). Mikäli vuotoon ei liity kipuja tai vuoto ei muutu runsaammaksi voit huokaista ihan rauhassa helpotuksesta.

Katrinainen ja kirppu 11+1
 
rypäle noi miehet :/ kyllä täälläkin on tullut vuodotettua monta kyyneltä ja pelkästää sen takia kun mies menee korottaa ääntään. kaikesta mä otan niin itteeni heti ja sitten alkaa itkettää. tuetaan me täällä toisiamme kaikki "siskot" kun miehet ei oikein pysy mukana! :hug:
niistä "menkkakivuista", mulla ainakin on edellee (lähinnä töissä) sellanen olo välillä että "nyt alkaa tulemaan jotain.." ihan niinkuin menkkojen alkupäivinä mutta onneksi vaan valkovuotoa. koitetaan vaan olla ihan rauhallisia vaikka sieltä jotain hiukan tihkuiskin, stressihän kuitenkin tekee vaan pahaa pikkuselle.

sydänkäpy täällä kyllä halut täysin tiessään..varmasti palaavat vielä mutta ei tosiaan osaa muuta ajatellakkaan ennenkun pääsee sinne (vko. 12)
ultraan.

kovasti tervetuloa kaikille uusille! me kohta kansotetaan kesällä maailma, ihanaa saada tänne paljon iloisia odottajia!! :D

marleena83 ja vinski 7+5
 
Sydänkäpynen, kun seuraavan kerran taas viitsit päivittää listaa, niin lisäätkö mun tiedot mukaan, kun nyt rohkenin kuitenkin ihan ääneen sanoa, että raskaana ollaan!! :p

Eli ensimmäinen kyseessä, HUS, ja laskettu aika menee tonne ihan kesäkuun lopulle, eli 27.6.2008.

Kurreliini
 
juuliai: mulla oli kolmisen päivää rusehtavaa vuotoa, silloin kun menkat piti alkaa. Se on ihan normaalia, kun siihen ei liity kipuja.

Mulla on paha olo alkanu väistyä taka-alalle, onneks. Putoshan toi painokin parissa viikossa kilon. Täytyy yrittää ottaa takasin, kun ei tota lähtöpainoakaan ollu kun 50kg. Mitään ei meinannu saada alas. Väkisin aina pari lusikallista soppaa. Oksentaa ei onneks tarvinnu kun pari kertaa. Mandariinit ja tuoremehu oli melkeis ainuut mitkä uppos.

Eilen illalla tuolilta noustessa nippas aika makeasti molemmilta puolilta alavatsaa, niin että oli pakko mennä kaksinkerroin. Sen jälkeen mies onneks juos esikkoa takas sänkyyn. Kyllähän se pikkasen säikäytti, mut voihan se olla vaan normaalia kohdun kasvua :heart:
 
huomenia täältäkin :)

täällä viety neiti hoitoon ja ite saa huokasta jokusen tunnin. sitte alkaakin taas se mahoton meno kun neiti on haettava, käytävä kaupassa ja kotonakin tuota hommaa piisaisi sunnuntain synttäreitä valmistellessa. Mutta tuntuu että musta on tullu iha sikalaiska, jaksais tehä mitään mitä ei oo iha pakko just sinä hetkenä tehä. Sitten käykin niin että tulee kauhee kiire tehä ne asiat ja saa juosta pää kolmantena jalkana... :D Nooh, ehkä tämä tästä ku tää kauhee väsymys poistuu... toivossa on hyvä elää :)

omassa navassa ei muutoksia, täällä kanssa välillä oikeen kunnon nippailuja, mutta ne menee sitte aina ohittekin. Jotenki sitä nyt vaan ottaa että alkais toi maha kasvaan ja kaikki näkis että raskaana sitä ollaan :D
 
Onks muuten kellää alkanu iho-ongelmii tulemaan? Mulla on muutenkin huono iho, ja nyt taas alkanu selkään tulla inhon isoja paukamia. Ne on tosi kipeitä ja isoja. Esikosta oli ja. Se on tosi inhottavaa, kun välillä tuntuu ettei voi nojata minnekään. Ja eihän niihin tällä hetkellä voi mitään lääketäkään ottaa. Esikon jälkeen sain puolen vuoden antibioottikuurin niin helpotti.

Hande: on kyllä tosi inhottavaa, kun ei jaksa mitään. Mulla alko toi väsymys ja helpottamaan. Illalla tosin nukahdan tuoliin telkkaria katsellessa vaikka esikko vielä ravaa sängystä pois. Mutta ei voi mitään kun uni tulee silmään. Muuten päivällä jaksaa jo touhuta ja välillä ilman päikkäreitäkin. Meillä on syysloma, niin pidän tytön kotona, kun vointikin on nyt hyvä. Saadaan vähän lomailla molemmat.
 
Venla: meillä toi syysloma oli jo viime vkolla ja tyttö oli kanssa lomalla ja nyt pitää taas vkon loman kun mulla sen verran itellä vielä saikkua. sitten palaakin arki taloon ja toivottavasti itelle löytys töitä välillä ni sais tuon rytmin palaamaan takasin ja varmasti auttas osittain tässä väsymyksessä. Mä oon yrittäny nyt nää mun omat vapaat hetket pyhittää täysin huilaamiselle että jaksaa tuon tehopakkauksen kanssa olla illat koska mä oon suurimman osan ajasta tytön kanssa kaksin ja kaikki hommat on sillon ite tehtävä. Välillä sitä toivoo että tässä olis varsinki aina iltasin toinen, mutta onneks tuokin aika koittaa viimestää ens keväänä ku toi miehen ja mun yhteinen koti on valmis ja päästään asuun samaan kaupunkiin...
 
Hande: Se on kyllä tosi rankkaa, kun joutuu väsyneenä oleen kaksistaan lapsen kanssa. Varsinkin jos on sellain tosi menevä ja vaativa ( niinkun meidänkin neiti). Mut kyllä se helpottaa jossain vaiheessa. Ennemmin tai myöhemmin. Ja kun tietää mistä väsymys johtuu, niin sekin jo helpottaa oloa.

Meillä onneks ukko vaihto työpaikkaa tossa reilu vuos sitte, ja tekee nyt pitkiä päiviä vaan kaks kolme viikossa, kun ennen niitä oli joka päivä. Onhan se tietty rankkaa kun sekin joutuu nousemaan usein klo4 ja tulee kotiin vasta klo 19. Ja jouluaika tulee olemaan taas kaaosta sen työaikojen kans. Viime jouluna miä jouduin hakeen kuusenkin ja hoitamaan kaikki senkin hommat. Tänä jouluna se ei tuu onnistumaan, niin täytyy varmaan porukoita vaivata. :heart:
 
Huomenta vaan meidänkin huushollistamme!

Isot :hug: kaikille, jotka joutuvat "isompia" lapsiaan yksin hoitamaan, minä kuulun niihin myös. Mies on parhaillaankin Kiinassa työmatkalla, tulee onneksi jo huomenna takaisin. Tämä olikin lyhyt reissu, kesti vain viikon, mutta pisimmillään ollaan oltu tytön kanssa kahdestaan yli kolme viikkoa. Eikä siinä vielä kaikki, samalla on kuitenkin hoidettava ja lenkitettävä kaksi koiraakin...

ON: Pahaolo aaltoilee. Välillä tulee päivälläkin aivan hirmuisen huono olo, välillä taas pahaolo iskee vasta illalla. Olen yrittänyt syödä säännöllisesti, lähes kokoajan jotain pientä. Ja kun muistaisi juoda riittävästi, sekin näköjään vaikuttaa. Mikään ruoka ei vielä ällötä aivan ylivoimaisesti (esikoisesta en voinut sietää vaniljajäätelöä alkuunkaan - töissäkin kun jätskitiskin ohi käveli, meinas oksu tulla samantien ja haistoin jo kaukaa, jos jollakin asiakkaalla oli jäätelöä ostoskärryssä).

Nyt haiskahtaa tuo lapsonen sen verran, että tiedossa on vaipanvaihtourakka. Hyvät päivänjatkot kaikille!

Hulda
 
Hande: Heräsin taas viime yönä kahteen otteeseen tosi pahaan ellotukseen, vaikka vedin kunnon iltapalan... Bergh. Yleensä siihen auttaa joku (hyvä) jogurtti tai viili, yöpöydällä mulla on aina välipalakeksejä ja vesilasi. Klo 5 jälkeen en viittiny enää alkaa rapistella, joten huikkasin vähän vettä ja se auttoi :) Aamupalan jälkeen menin vielä torkuttamaan (kerrankin kun on mahis) ja heräsinkin siitä aivan TÖRKEESEEN etomiseen :/ Onneks en oo ikinä ollu oksentelijatyyppi, senkin aika luultavasti silti tulee vielä...

Jo raskaana olleet:
1. Milloin se masukumpu alkoi teillä näkyä?? Voisin kuvitella, et itelläni joskus siinä 4. kuulla..? Olen hoikka, mutta ei mulla nytkään oo oikeen edes turvotusta.

2. Mistä lasketaan, et raskauden aikana ois hyvä lihoa 10-12 kg, eikse vaavi ja nesteetkin paina masus jo jotain 10 kg?

T. Masukumpu jouluksi? =)
 
Kahdeksas viikko lähti sitten käyntiin täällä.. =)

Itselläni tuntuu ainakin pahoinvointiin vaikuttavan ulkoilu, viikonloppuna oli pahoinvointia kun jäi lauantaina ja sunnuntaina kävelyt tekemättä vieraiden ja vierailujen vuoksi, mutta kun taas päästiin ruotuun ja kävelylle nuo pahoinvoinnit ei ole taas vaivanneet.

Sydänkäpynen: laitatko tietoni listalle, löytyvät sivun 1 listalta eli tippuneet listaltasi.. LA 12.6., Jorvi ja toinen

Raskaudenaiheiseen painonnousuun hyvä linkki: (siellä siis mistä nuo 10 - 12 kg muodostuu)

http://www.nicehouse.fi/lapsinfo/03/3_painon.htm

 
1. Milloin se masukumpu alkoi teillä näkyä?? Voisin kuvitella, et itelläni joskus siinä 4. kuulla..? Olen hoikka, mutta ei mulla nytkään oo oikeen edes turvotusta.

Esikoisesta tais olla kolmannella kuulla kunnolla.(silloin olin lihavempi)
Nyt laihempi ja turvotus näkyy heti. Tuskin menee kauaa kun massu alkaa näkyä.

2. Mistä lasketaan, et raskauden aikana ois hyvä lihoa 10-12 kg, eikse vaavi ja nesteetkin paina masus jo jotain 10 kg?

Esikoisesta lihoin 9,5kiloa.
Toivon mukaan toisesta en sen enempää.(vaikka kilothan saa aina pois)
 
Tunnin sitkeän yrittämisen jälkeen sain neuvola-ajan tilattua, 28.11 pääsen vasta eka käynnille. Onneksi miehelläni pitäisi silloin olla vapaapäivä ja hän haluaa ehdottomasti mukaan.

Nippailuja on ollut molemmin puolin vatsaa ja väsymys jatkuu.
Leikkipuistossa vähän säikäytti kun nostelin kuopusta ja otti mahasta oikein kunnolla, pitää yrittää olla vähän varovaisempi. :|
Illalla nukkumaan mennessä välähti yhtäkkiä mieleen että jos tulis kaksoset, saatiin mieheni kanssa oikea hysteria kohtaus ajatuksesta. Ukkokulta vain totesi että täytyy sit varmaan ajaa linja-auto kortti. :LOL:

Hyviä vointeja kaikille.

Fenix & Toukka 4+4 :heart:
 
Heps! Ultrassa oon käyny jo viikko sitten, sydän sykki kauniisti. Ja neuvolassa myös käynyt, nyt sitten odottelen aikoja ultraan.

Sydänkäpynen. listaatko mutkin. Eli la 4.6, synnäri KOS ja toinen tulossa.

Mulla ei oo oikeen mitään raskausoireita, etovaa oloa oli joskus rv 5-7 ja meni ohi. Nyt vaan odotellaan! Vatsasta repii nopeat liikkeet, kuuluu asiaan, joten liikutaan nyt sit tovi vähän hitaammin...Mulla maha rupes näkymään viime raskaudessa selvästi about rv 18-20, eli aika kauan meni. Sehän riippuu myös siitä, miten kohtu on kallistunut. Itse olen ruumiinrakenteelta varsin tavallinen, BI 24. Nyt varmaan maha pomppaa aikasemmin näkyviin, kun on jo kertaalleen venytetty!

äitiäitiäiti: miten sulla toi lillypien laskuri näyttää rv 6, jos kerta sulla olis menossa rv 8? Vai ymmärsinköhän väärin...?

Sinuhe ja Onni-Ilona 8+1
 

Yhteistyössä