Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

Heippa ja terveiset Kreikasta!

Ihania terveisiä tuonkin. Meinaan plussasin tänään. Eipä siis pcod paljoa meitä hidastanut, mutta katsotaan jatkuuko onni yhtä hyvänä vai tuleeko eteen muita ongelmia, kuten km tai raskausmyrkytys yms..
Mutta nyt olen niin onnellinen ja nautin tästä. Huomen aamulla labraan ja katsotaan noi thyroxin arvot. Ensimmäinen neuvola on 7.10 ja laskettu aika olis siis toukokuussa.

Plussapuhureita kaikille!!!!!
 
Huh hei kun aika rientää, no on sitä tapahtumiakin. On siis toisetkin, tosin niukat menkat saatu teroilla aikaan syyskuussa ja lokakuussa alkaa clomit...Sain ohjeeksi myös pudottaa paino 2,5kg jotta saan aloittaa sen clomeilun...ja kyllä mä aina siihen pystyn, herkut jää syömättä ja vain terveellistä suuhun, kuten siis nyky-laihduttajan elämäntyylissä muutenkin. Mutta aion siis tuon 2,5kg saada ensi kuuhun pois...jotta saan kokeilla clomeja. Sitten tokalla clomikierroksella saanen inseminaation kaveriksi elikkä "tehostetaan". Miehen simpat ovat 'normaalit', mutta määrällisesti hyviä simppoja oli vähän vähemmän kuin useinmiten, kuitenkin kuulema laatu korvaa määrän...huonommat olivat hitaita. Mitään tarkkoja lukuja en saanut.

Olen tavallaan helpottunut kuitenkin, että asioissa edetty ja tänä vuonna saadaan jo ekoista insseistä lisätietoa, onnistuuko jne. Ja, että tälle asialle todellakin voidaan vihdoin jotain...paikallaan junnaaminen on syönyt mieltä liian paljon, liian monasti!

Mitäpä niukulle? Miten clomeilut sujuneet?

Clomeilusta. Miten se siis käytönnössä sujuu. Kun siis aloittaa clomit, milloin on seurantoja ja miten voi koskaan luottaa siihen oviksen tikuttelutulokseen kun se on useinmiten plussalla ollut vime heinäkuuhun asti ennen tätä...nytkin kp 6 näytti plussaa, kp 7-10 negat, rinnat kipeytyneet kp 5. Yhä hieman herkät. Toivoa oikeasta oviksesta kp 12-15 ajalla...tänään ei tikutusta, mutta heti huomenna koklattava.
 
Täällä Terolutien ansiosta kp 3.
Kp 5 aloitan Clomifenit, jännittää

2004 söin loppuvuodesta yhden kierron Clomeja ja syyskuussa 2005 syntyi poika.
2007 Clomit 4kk, ei tulosta.
2010 jälleen Clomit, että jokohan ois taas vauvan aika tulla meillekin
 
Teretulemast uusille!! :D:wave:

Täällä on ollu hieman hiljais eloa kirjoittelun suhteen vaikkakin käyn aina silloin tällöin lukaisemassa mitäs tänne kuuluu...
neunu tosi kiva kuulla että sullekkin on jo jotain valoa edessä... :D

Täällä metsästetään ovista... joskin hyvin huonolla menestyksellä... kp 12 ja 13 oli aavistus piennestä viivasta kunnes taas kp 14 ei mitään... mulla alkaa olla hermo hiukkasen kireellä...
Vissiin tarvis soitella sinne oyssiin päin että mitäs nyt.. kirjoittaakos mulle vielä uutta clomireseptiä vai miten tästä mennään... :stick:

Ja onnea:) haaveilijalle
 
Heiii, onhan täällä teitä muitakin :wave:

Ja mukavaa kun plussa-uutisiakin joillakin ;)

Omanapa-asiaa: nyt on sitten kroppa ihan sekaisin sillä kp 7 ovis tikutettu, tosin epäilen oliko se oikeasti oikea ovis. Mutta tänään se vasta erikoinen asia tapahtuikin, alkoi menkat! luomuna joo, mutta huomenna kp 15 ja teroilu olisi alkaneet. Nyt kyllä en taia teroja napsia vaan pidetään vain tauko. Onko täällä kellään vastaavaa eli välivuotoja??? onko terojen tai metujen popsijoita joilla vastaavaa...en tähän kiertoon aloita clomeja vasta seuraavaan tai sitä seuraavaan. Olen ihan pöyristynyt tästä tapahtumasta nyt. Kipuja on, vuoto muistuttaa melkein ihka aitoa vuotoa, mutta aavistuksen "laimeampaa"...ei runsasta, ei niukkaakaan. Auttakaahan nyt, pitäisikö ihan soitella lääkäriin vai onko tämä normaalia. Koskaan aiemmin en ole välivuotoja saanut osakseni!
 
neunu tuo vuoto voi johtua niistä aiemmin syödyistä teroista jotka alkaa vasta nyt potkimaan päälle... mulle kävi keväällä näin... ei tullut ekaks menkkoja ja niitä odoteltiin ties kuin ja kauan. Sitten tohtorista toiset tropit ja alkoikin menkat 3 pv popsimisen jälkeen. soitin lääkärille että mitäs nyt... näinkö pian nuo autto niin sanoi että taisivat terojen tehot tulla viiveellä...

Mun niin v*****aa... tuossa just lueskelin fb päivityksiäni ja tietty etusivulla oli päivitys entisen koulukaverin pikku kakkosesta... edellinen on vajaan vuoden nyt ja vissiin odottaa toista nyt neljännellä... onnea hänelle mutta mua itteä vaan niin masentaa!!:headwall:
 
Täällä uus tuskailija!

Minulla menkat oli ensin vuoden pois, menin verikokeisiin ja yllärinä kilp. vajaatoiminta.
menkat ei normalisoitunut koskaan. Sitten tuli nivel psoriasis ja liikkumiskykyni meni hetkeksi, liikuin kainalosauvoilla ja kärsin koko vartalon peittämästä ihottumasta... sitten menkat pois taas,. uusi tutkimus, jolloin minulla todettiin pco. Laihdutus kuulemma ainoa hoitokeino, pyysi 10 % pois painosta. Lekuri kätteli ja sanoi " tee lapset nuorina" ja laittoi oven perässäni kiinni. Muistan itkeneeni.. paljon.. ja minä laihdutin yli 30 kiloa.

4 vuoteen en ole ehkäsyä käyttänyt, olen naimisissa, ikää 24 vuotta ja menkat nykysin suhteellisen normaalit, kiitos laihduttamisen. Kierrot ovat vain liian lyhyitä. Lapsia ei ole siunaantunut, pari todella varhaista keskenmenoa takana. Nyt vasta olen menossa hakemaan clomeja, toivottavasti saan ne... Tuntuu tuskaiselta tämäkin, mutta nyt kun opiskelut ovat ohi olen valmis tähän kaikkeen, jopa adoptioon jos sinne asti pitää mennä. : /
 
Heips, vielä kysyisin tyhmänä täältä (joudun varmaan kyllä soittamaankin klinikallekin...), että jatkanko terolutien syöntiä välivuodosta huolimatta ens kuussa ja sillä kp:llä jolla nyt 6 kk teroja syönyt vai välivuodosta "syntyneellä" uudella kp:lla...? Aattelin siis tämän kuun ja ens kuun alun katsastaa milloin ne menkat tulisivat ja jolleivat tule niin siitä sitten seuraavaa kiertoa syömään sitä terolutia...
 
ONNEA HAAVEILIJALLE!!!

Niuku: Mua kans hieman harmittaa kun toiset näyttää tulevan raskaaksi ihan noin vain..

Mua taas vaihteeksi alakulottaa (hyvä termi :) ).. Teroja syön nyt kolmatta kiertoa ja positiivista toki on että tuolla saa menkat aikaiseksi, mutta se ovis.. Ostin ovistestejäkin, jotta voisin sitä ovista alkaa bongailla paremmin, join greippimehua/söin greippejä, mutta ei sitä vain näkynyt.. Ovista testailin kp6-kp15 ja sitten pitikin jo aloittaa terot. Peittoa kyllä heiluteltiin vaikka testit näytti järkiään vain yhtä ainutta viivaa. Toivo ei siis ole kovin korkealla.. Missä vaiheessa olette saanet nuo clomit avuksi?
 
Fantasygirl, mulla on clomit tulolla nyt ensi tai sitä seuraavaan kiertoon. Riippuu miten tämä välivuoto sekoitti kierron. Sain ne vasta NKL:ltä eli ootas, söin 6kk teroja. Jonotin aikaa maaliskuusta, aika siis elokuun puolevälin jälkeen. Siitä ensikäynti ja sen jälkeen toinen kerta, kolmannella ultra jossa seurataan clomien tehoa ja vaikutusta...sitten toisesta clomikierrosta inssi :D ei ollut puhetta inssien määrästä, mutta jollen väärin ole ymmärätänyt niin 3-5 inssiä tehdään yleisimmin.
 
Neunu: Toivotaan että nuo clomit auttaa sinua, minä ainakin pidän peukkuja sinulle. Silloin kun sain nuo terot, niin lääkäri puhui, että tulla uudestaan käymään jos puoleen vuoteen ei tärppää. Eli pitänee vain toivoa ja jaksaa vielä yrittää. Tammikuussa viimeistään lääkäriin.. En tiedä meniskö taas yksityiselle jolloin asiat tapahtuis heti vai yrittäiskö sit päästä kunnallisen kautta.. siinä vaiheessa on vuosi täynnä yrittämistä.
 
fantasygirl: oliko sulla se PCO taustalla siis? Jos on ja menkkahäiriöitä (epäsäännöllisyyttä) niin pääset kyllä jonoon eli odottamaan aikaa naistenklinikalle tai vastaavalle, riippuen missä asustelet. Jonotusajat pk-seudulla on n. 2-4kk, jotta jos vasta sitten sen 6kk odottelun jälkeen lähtee pyytämään lähetettä tutkimuksiin niin hoito voidaan aloittaa vasta kun saat ajan vastaanottavasta tahosta, he lähettävät sen sinulle. Yksityisten vastaantotto on tietysti nopeampi, ei jonotusta noin kauan ja etenkään samanlaisia vaatimuksia yrityksen kestosta. PCO on riittävä peruste hakeutua tutkimuksiin jo aiemmin kuin 1v. yrityksen jälkeen. Suosittelen ottamaan selvää mitä vaihtoehtoja on, niin julkisen puolen jonot jne. Itsellä kiehui yhdessä välissä niin pahasti koko touhun kanssa, että olin valmis menemään ykistyiselle heti perustutkimusten jälkeen. Mutta nyt kun alkuun on päästy niin kyllähän sitä ainakin nuo inssit hoidetaan jukisella, koska siinä ei ole riippuvainen siitä saako aikaa vai ei vaan ajan saa kun on tarpeen, siis näissä insseissä. Inssi yksityisellä maksaa 200-400 euroa joten + muut kulut käynneistä ym. joten taloudellisen tilanteen vuoksikaan en lähde inssiä kokeilemaan yksityiselle vaikka ei se nyt mahdottomuuskaan olisi. Kuulema eka inssi menee aina vähän harakoille joten jos joutuu kolmeenkin inssiin niin hinta voisi olla korkeahko.... Muuten kannatan kyllä yksityisiä, palvelua saa ja selvityksen jokaikiseen tutkimustulokseen ym.
Missäpäin asut?
 
Neunu: Joo, minulla on todettu monirakkulaiset munasarjat ja verikokeet/aiemmat oireet vahvistaa PCO-diagnoosia. Näin ainakin minulle sanottiin lääkärissä. Vuotohäiriöiden takia kävin yksityisellä tuossa heinakuussa ja sain terolut-kuurin tasoittamaan kiertoa. Ekalla terosatsilla sain melkein 3 viikkoa kestäneen vuodon loppumaan, ekakierrossa tuon jälkeen menkat tuli vajaa pari viikkoa viimeisen teron jälkeen. Seuraavassa kierrossa vuoto alkoi pari päivää ennen kuin terokuuri loppui. Nyt on sit kolmas terokierto menossa kp22.. Saas nähdä missä vaiheessa tällä kertaa vuoto alkaa. Minä asun OYS:n vaikutusalueen rajamailla, pienellä paikkakunnalla. Olikohan turhan hankalasti selitetty :) Vois toki kokeilla soittaa neuvolaan ja kysyä mikä niiden kanta tuohon asiaan on ja millaisella aikataululla tuolla pääsee jatkotutkimuksiin.. Ei mulla ole varaa hirveästi yksityisellä kulkea, mutta tuollaiset yksittäiset reissut kuten tuo vuotohäiriö/PCO epäily oli järkevä tehdä yksityisellä.
 
fantasygirl tämä on kans oyssin asiakas... kannattaa todellakin hakeutua "jo" nyt jonoon koska jonossa joutuu hieman kummiskin odottelemaan...

olis kp23 meneillään... 13 pv olis lääkärin soittoaika ja silloin saan tietää että jatketaanko clomeilla ja mitä tehdään.. ovista en saanut tässä kierrossa kiinni... ja hieman harmittaa... eli nyt hieman pelonsekaisin tunnelmin odottelen tuleekos tädit kylään... hoitajalle kun tuossa soittelin niin se menas että hyvältä näyttää ainakin tässä vaiheessä... ja tämähän on mun toinen clomikierto vasta. ilmeisesti ainakin viime kierrossa ovis tuli kun täditkin muistivat....
eilen oli taas aikas masentava päivä... yksi hyvä ystäväni jonka kanssa olen puhunut jo paljon tästä meidän lapsettomuus tilanteesta tokas vain sivulauseessa että ovat jättäneet ehkäisyn pois... ei siinä mitään mutta tuntui vaan tosi tyhjältä... totta kai olen onnellinen hänen puolestaan mutta en pitänyt tavasta jolla minulle asian kertoi...ottaen huomioon kun tietää minun taustat asian kanssa...

mut pietään me peukkuja että lisää plussia pärähtäis tännekkin ketjuun....

PLUSSATUULIA ++++++++:whistle:
 
niuku: sulla on vasta tokakierto sitten clomittelua joten kyllä toivoa on ja peukut pystyssä :hug: Mitä olen nyt netistä lueskellut niin aika monella 2-4 kerralla vasta onnistuu, clomitteluissa eli lienee eka ja toka clomittelu saattaa mennä harakoille helpolla....Mä en itse ole saanut aikaseksi soittaa lääkäriin kysyäkseni milloin terottelen, välivuodon kp:lla vai sillä millä olen mennyt 6kk eli kun teroja syönyt sillä jos sitä noudattaisi niin jäi tämän kuu terot pois kun ne menkat eli välivuoto alkoikin yhtä päivää ennen terottelua...Tilasin lisää ovistikkuja, nyt kp 7-8 saanut haaleahkon plussan ovikseen, en tiedä luottaako tuohon "haamuun". Nyt tikut on loppu, jos vaikka tänäään saisin lisää niin pääsis tikutteleen, tänään on siis kp 9 jos välivuodosta laskee...

niuku: kyllä me vielä massut pystyssä ollaan ensi keväänä :-D (puhuttiinkos sulla inseminaatiosta lainkaan?)


Tsemppiä ja plussatuulia kaikille!
 
neunu inssistä ei ole ollut vielä sen kummemmin puhetta jahka se selviää sitten 13 pv kun on se lääkärin soittoaika... minä nyt tahdon olla vain tälläistä aika kärsimätöntä sorttia:p ja soitahan nyt sinäkin sille tohtorille niin saat varmuutta peliin...
 
Moi,

Ajattelin kertoa tähän oman kokemukseni. Sain tietää PCOstani vasta ollessani 31-vuotias ja mennessäni lääkäriin, kun pillereiden lopettamisen jälkeen ei kuukautisia ilmestynyt. Olen hoikka, ja muita PCOn oireita ei minulla ollut kuin poisjääneet kuukautiset. Odottelin kuukautisia lopulta puolisen vuotta, jonka jälkeen menin yksityiselle ja aloitimme lapsettomuushoidot. Nyt 6 ovulaation induktiota takana (nämä tehtiin noi vuoden sisällä), joista yksi johti keskenmenoon viikolla 6-7. Kesällä aivan yks kaks yllättäen tulin raskaaksi luomukierrosta, eli minulla oli "oma" ovulaatio, mikä oli kyllä aikamoinen ihme. Tottakai taustalla ollet hoitokerrat tähän auttoivat ja lisäksi pistimme ovulaatiotesti plussan saatuamme irrotuspiikin, eli ei tämä nyt täysin luomua ollut:). Seuraavana olimme siirtymässä koeputkihoitoihin, hoitokerralle oli jo suunnitelmakin tehtynä, kun ilouutinen saatiin. Nyt menossa rv 12+1 ja edellisen keskenmenon myötä erittäin suuri huoli siitä, että tämäkään ei loppuun asti jaksa. Mutta yritämme keskittyä positiiviseen ja sanon teille muillekin, että älkää menettäkö toivoanne! Itse masennuin hoitojen edetessä aika paljon ja eristäydyin ystävistäni. Oli vaikeaa tavata ihmisiä, joilla oli lapsia ja jotka eivät täysin voineet omaan tilanteeseeni samaistua. Tunteilleen ei oikein voi mitään ja niitä on pakko kuunnella ja elää niiden mukaisesti.

Toivon, että huhtikuussa meille saadaan vauva, mutta menee vielä pitkän aikaa, ennenkuin ihan oikeasti uskallan uskoa siihen:) Pitäkää meille peukkuja:)
 
Hei!

Oon jo vähän aikaa lueskellu ketjua mutta aattelin nyt itekin kirjottaa. Mulla on todettu PCOS, joka ilmeisesti kokonaan tai osittain johtuu epilepsia lääkkeestäni. Pillereiden lopetuksen jälkeen kierrot on ollu 90-120 päivää ja ovista en ole koskaan bongannut, tikusta enkä oireistakaan. Yritystä on takana pari vuotta suunnilleen. 2 kk sitten epilääke vaihdettiin ja sen jälkeen melki heti tuli menkat, mutta seuraava kierto oli kuitenkin anovulatorinen, mutta mikä positiivista vain 43 päivää pitkä eli toivoa on josko kierto ois lähteny korjaantuun:) Minulla on käytössä glucophage mutta ei tällä hetkellä muuta hoitoa. Taysiin olen jonossa tutkimuksiin. Toivotaan kuitenkin jos sitä ennen jo tärppäis:) ja onnea yritykseen muillekin.
 
No nih, nyt on toista päivää jo tullut tuhruvuotoa! Ensimmäinen kerta kevään jälkeen... voi tätä onnenpäivää ;)
Liekö painonpudotuksella osuutta asiaan, paino on laskenut nyt 6,6% ja tuota d-vitamiinia olen syönyt reilut kolme viikkoa... Nyt jään jännäämään alkaako menkat kunnolla ja alkaako ne tulemaan useammin kuin kahdesti vuoteen.
 
Heips! täällä odotellaan ferraria kylään ja jos saisin niin pääsisin aloittamaan kokeilukierron clomitusta....mutta kyllä hieman arveluttaa, ferraria ei näy... hieman on nippailuja, että vähän toivoa voisi olla esim. huomenissa....peukut pystyyn!


No nih, nyt on toista päivää jo tullut tuhruvuotoa! Ensimmäinen kerta kevään jälkeen... voi tätä onnenpäivää ;)
Liekö painonpudotuksella osuutta asiaan, paino on laskenut nyt 6,6% ja tuota d-vitamiinia olen syönyt reilut kolme viikkoa... Nyt jään jännäämään alkaako menkat kunnolla ja alkaako ne tulemaan useammin kuin kahdesti vuoteen.
Minkä vahvuuksisena olet d-vitamiinia syönyt? ja paljhon sulla oli siis lähtöpaino, jos saa udella? Tuo 6,6% on jo hyvä saavutus, aina sanotaan ensiaskeleesta 5% painonpudotuksesta ja se 10% olisi "päätavoite" jotta olet hyvällä vauhdilla! itsellä myös tuo 10% tullut täyteen, mutta hoitajat vaativat yhä pudotusta, joka on siis hyvä vaatimus, samalla linjalla olen, mutta ei ei tämä helppoa ole! kääk. Itsellä nyt menkat alkaneet pitkän tauon jälkeen juurikin samoilla lukemilla melkein kun sulla eli yli 5% pudotuksella, sen täytyy olla se syy ja siitähän kaikki toitottavat joten uskottava on, heh. Niin ja, tsemppiä vaan pudotukseen - hiljaakin hyvää tulee!
Oletko foolihappoa harknnut?
 
heippa vaan tännekkin... kp 31 ssä mennään... normi kierto on ollut nyt pari kiertoa sen 27-29... eli hieman jännittää... eilen tosiaan oli soitto aika sinne oyssiin lääkärille... se kuulosti erittäin tyytyväiseltä nuihin kiertoihin... laittaa mulla postissa tulemaan uuden clomi-reseptin... tarkoitus olis vielä jatkaa sitä 4 kiertoa ja jos sinä aikana ei tärpi niin sitte mennään inssiin... kuulosti kyllä erittäin toiveekkaalta... nyt vaan jännittää että tuleekos ne menkat vai ei... tänään tehty r-testi oli vielä ainakin nega... joko en sitte ole ovuloinut tai se vaan tulee hitaasti se plussa.. mut mun kiertohan on vasti pari päivää myöhässä niin että odotellaan...lääkäri sanoi että jos plussa tulee niin soittaa sinne ja varata sitte aika sinne ultraan... voi kun mä niiiiiiin toivoisin...:ashamed: mut voihan se olla että menkat on vaan myöhässä,,,
 
Heips! täällä odotellaan ferraria kylään ja jos saisin niin pääsisin aloittamaan kokeilukierron clomitusta....mutta kyllä hieman arveluttaa, ferraria ei näy... hieman on nippailuja, että vähän toivoa voisi olla esim. huomenissa....peukut pystyyn!




Minkä vahvuuksisena olet d-vitamiinia syönyt? ja paljhon sulla oli siis lähtöpaino, jos saa udella? Tuo 6,6% on jo hyvä saavutus, aina sanotaan ensiaskeleesta 5% painonpudotuksesta ja se 10% olisi "päätavoite" jotta olet hyvällä vauhdilla! itsellä myös tuo 10% tullut täyteen, mutta hoitajat vaativat yhä pudotusta, joka on siis hyvä vaatimus, samalla linjalla olen, mutta ei ei tämä helppoa ole! kääk. Itsellä nyt menkat alkaneet pitkän tauon jälkeen juurikin samoilla lukemilla melkein kun sulla eli yli 5% pudotuksella, sen täytyy olla se syy ja siitähän kaikki toitottavat joten uskottava on, heh. Niin ja, tsemppiä vaan pudotukseen - hiljaakin hyvää tulee!
Oletko foolihappoa harknnut?
Mä olen sairaalloisen lihava bmi:n mukaan... piiiiiiiiiiiiiiitkälti yli 100 kg. Ja tosiaan en vielä ole uskaltautunut menemään lääkärille tän lapsettomuus asian kanssa, koska tiedän vastauksen, että painoa on pudotettava todella paljon, ennenkuin tälle asialle tehdään mitään.
Ehkä joskus ensi syksynä olen saanut hoikisteltua sen verran, että kehtaan mennä tarkempiin tutkimuksiin.

Mihis tuo foolihappo vaikuttaa? Mä olen vielä niin newbie tällä foorumilla, huomaan :D

Edit. Niin tuo D-vitamiini on ilmeisesti vahvinta mitä iherbistä löytyi eli 5000 IU on annoskoko.
 
Viimeksi muokattu:
Miyaka: foolihappoa on täällä useat (sekä toisaalla hoitajat) suositelleet raskautta suunnitteleville, raskausajan komplikaation välttämiseksi. Jostakin olin lukevinani muutakin vaikutuksia sekä sen, että suomalaiset saavat sitä suositusarvoja vähemmän, kuten tuota d-vitamiiniakin. Ennen olin todella skeptinen kaikkien vitamiini- ja muiden vastaavien tablettien suhteen, mutta nyt kun painonhallintaa ja raskautta suunnittelut niin päässyt jyvälle enemmän moisista. Suosittelen tuota foolihappoa sinullekin tai oikeastaan jos haluat sitä ja d-vitamiinia niin tuttavani suositteli raskaana oleville ja raskautta suunnitteliville suunnattuja multivitamiini valmisteita, joissa on siis kaikki sopivassa suhteessa. Tällöin ei tarvitse pilleriä toisen perään napsia tai hankkia dosettia :D Netistä löytyy lisää tuosta foolihapostakin jos kiinnostuit. Tsemppiä vain painonpudotukseen, uskon kyllä onnistumisiin, koska itsellänikin lukuisten aiempien laihdutus kertojen epäonnistuttua olen silti saanut tulosta tuotettua! Mutta mitä siihen hoitoihin menoon tulee niin suosittelen hakeutumaan hoitojonoon jo. En tiedä paikkakuntasi tilannetta, mutta itse sain odottaa omaa vuoroani liiiiiian kauan. Aluksi odotin kuten sinä, että painoa vähän pois ja sitten, lisäksi kuulostelin kuukautisia, koska ehkäisyn jätettyäni niitä ei kuulunut ja mietin vain syyn olevan ehkäisyn tehossa, että tujua oli ettei annan edes menkkoja takaisin. Ehkäisyssäni menkkoja ei tullut, ei kuulukkaan. No, vuoden odottelin ennen kuin kykenin mennä lääkäriin kysymään neuvoa. Senkin jälkeen sain taistella lääkärin kanssa, kunnes sain vihdoin kutsun NKL:lle. Kesä kuitenkin sotki jonotusta ja aika piteni. Muistaakseni huhti-toukokuussa sain kutsun ja se koski elokuuta eli 3-4 kk meni siihen....
Eli kuten mainitsit olevasi pitkälti yli 100kg niin ei sitä tarkoita etteikö kannata jo perustutkimuksiin hakeutua, ikuna ei voi tietää mitä eteen tulee. En siis tarkoita pelotella, mutta itse olin halolla lyöty jonotuksesta sekä hitaasta etenemisestä, ennenkuin nyt inssiin joutumista pääsee sitten juuri silloin seurantaan kun inssin aika on jne. Itsellä on se tilanne, että painonpudotuksen tavoite on pitkälle tulevaisuuteen tähdätty, loppu elämäksi, mutta tavoitteisiin pyrin pysyvästi ja en mitenkään nopealla aikataululla vaikka hyvä vaan jos kilot karisisi. Olen huomannut jos asettaa pieniä välitavoitteita niin on helpompi onnistua. Kilo per kuukausi vaikka tosiasiassa toivon kahta kiloa. Jos kilo lähtee niin pettymys ei ole suuri jos toista ei lähdekkään vaikka toivo on suuri. Kilo on sitä paitsi aivan realistinen, jopa kaksi ja kolmekin...hiljaa hyvää tulee. Olen kuullutliikaa jojoilijoista ja nopeista laihduttajista, joille kilot palanneet samantien joten uskon ennemmin tähän tyyliin jota noudatan nyt. Vinkkinä voisin antaa sulle myös kiloklubin jutun eli Kiloklubi sieltä löytyy kivoja vinkkejä ja voi tehdä itselleen ruokapäiväkirjan, se toimii ainakin aluksi kun ei osaa laskea/ hahmottaa ruokatottumuksiaan. Ehkä jo tiesitkin tuon.
 
Viimeksi muokattu:
Minä voisin suositella myös yhtä hyvää sivua painonhallinnan tueksi Laihdutus, kalorilaskuri, ravintoainelaskuri, ruokapäiväkirja, laihduta netissä . On halvempi kuin kiloklubi ja oman kokemukseni mukaan helpompi käyttää eikä sisällä mainoksia. Itse vain taisin ottaa vähän liikaa ressiä tuosta päiväkirjanpidosta joten nyt keskityn soveltamaan niitä oppimiani taitoja ilman kirjanpitoa ja liikkumaan enemmän. Hitsi kun tuntuu toi liikunnan alotus taas vaikeelta kun ei mitään pitkään aikaan tehny ja painookin kumminkin melkein 95. No ehkä se tästä lähtee.
 

Yhteistyössä