Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

hei Miilia :) Sama myös meilläkin :) tavallaan siis yritetty, kun vaan toivottu pitemminkin, että kyllä se tapahtuu jos on tapahtuakseen :)

Noh nytten sitten kaiketi nähdään mitä lekurit sanoo polilla... itse oiekastaan olen terveydenhoitaja ja työskentelen myös siis perhesuunnitteluneuvolassa ja äitiysneuvolassa, joten siis tietämystä asiasta on, mutta silti jotenkin epävarma olo asioiden suhteen.
 
Heihei :) Täällä yks PCO-lainen 25-vuotias naikkonen. PCOS todettiin 2009 ja äidillä nämä myös todettu. Ylipainoa tietysti on rutkasti, ja sainkin pari vuotta sitten 19 kiloa pois, mutta tuli melkein kaikki takaisin. Nyt taas olen saanut n. 8 kg pois. Toiveissa olisi siis vaavi... ja olenkin nyt siis menossa lapsettomuuspolille asiasta juttelemaan. Vuonna 2009, kun pcos todettin kävin tyksissä, jossa en vastaukseksi saannut oikeastaan mitään ja muutenkin tuntui, että lääkäri 20 minuutin ajalla keskittyi kandien opastamiseen :D Noh mutta... nyt ei ole vielä siis tärpännyt ja olen nyt miettimässäkääntyäkö ava-klinikan vai väestöliiton puoleen turun alueella. Minulla on siis paljon ylipainoa, joista nyt yritän päästä eroon. Taustalla myös kilpirauhasen vajaatoiminta...

Olen ympäri internetiä yrittäny tlueskella asioista ja siis tuntuu, että riippuu lääkäristä paljon, että hoitavatko he clomein ja terolutein ylipainoisia... muihin hoitoihin pitäisi kaiketi olla se <35. :)

Mutta siis... onko kenellekään lähivuosien kokemuksia ava-klinikan tai väestöliiton lääkäreistä ja vastaanotoista sekä hoidoista turun alueella? Ja muutenkin tilanteesta?
 
Hei!

Voisin minäkin kertoa vähän taustaa. Eli olen 24 v naikkonen, ja kuten todettu 2-3 vuotta
ilman e-pillereitä oltu ja 1,5 vuotta sitten yritettiin vähän enemmän, mutta sitten minulle
tuli työpaikanvaihto ja otimme rauhallisemmin, kuitenkin mitään ehkäisyä ei käytetty.
Olen syönyt e-pilleriä (Diane Novaa) iästä 16 ikään 21. Vaikka olen käynyt vuosittain gynellä e-pillereiden käytön jälkeenkin ja menkkojen alkamisesta 13 v aina valittanut todella pahoista kivuista niin kukaan ei ole tiennyt mitään. Viime vuonna kävin kunnallisella gynellä, oli ollut paljon kipua oikealla puolella ja tahdoin tarkistaa jos kyseessä oli kysta, vastaukseksi sain "sitä ei voi tietää”:eek: Vaikka tiedän että uä voisi kertoa sen. Eivät vaan ottaneet asian vakavasti.

Kun keväällä sitten työpaikkalääkärin kautta tarvitsin uudet pillerit menkkakipuun hän
alkoi ihmetellä jos olisi endometrioosi kyseessä. Googlasin ja aloin pelätä, eikä kestänyt
kauan ennekuin otin yhteyttä yksityiseen. Kävin sitten taannoin Turun Gynekologikeskuksessa jossa todettiin PCOS. Kuitenkin oli nähtävän ovulointi molemmilla puolilla, ja hän kehotti yrittämään. Sain kuitenkin kuukautiset normaalisti, joten ei tärpännyt. Muuta ohjeita en sitten saanut. Joten yritetään vähän vielä ennen kuin pyydetään enemmän apua (Clomit yms.)

Toivottavasti tänne liittyy enemmän tietäjiä jotta voidaan keskustella ja saada enemmän tieto.
 
Heips! Ajattelin tulla vähän jakamaan omia "kokemuksiani" pco:sta. Olen 21v.
Menkat mulla alkoi 12 -vuotiaana. Heti siitä lähtien mielettömän menkkakivut. Pillerit aloitin vuonna 2006, ollessani 16v.
Menkat on ollu aina oikeestaan hyvinki epäsäännölliset; nyt viimeisen vuoden aikana kierot jäänyt siihen 28-30 (paitsi tämä kierto: kp 40 menossa) . Tuosta karvaisuudesta: Voi apua. Oon ehkä maailmankaikkeuden karvaisin nainen (ainanki käsistä). Nyt parina viimevuotena oon hyväksynyt oman itseni enkä oikeastaan ajattele koko asiaa. Ylipainoa mulla ei ole; oikeastaan oon aina kamppaillu sen asian kanssa, että saisin painon nousemaan.
Vuonna 2007 alkoivat oudot kipuilut alavatsassa; etenkin seksin aikana. Lopetin pilleri. Ramppasin monta kertaa gynen lääkärillä ja keskussairaalassa, kunnes vuonna 2009 lääkäri teki sisäultran. Munasarjoissa oli paljon helminauhaa.
Diagnoosi 2 vuoden jälkeen oli pco. Lääkäri määräs lisää pillereitä ja kontrolliajan muutaman kuukauden päähän. Kontrolliultrassa helminauha oli hävinnyt ja verikokeetkin normit. Lääkäri ei osannu kertoo, että miten helminauha oli kadonnut, mutta kertoi minun olevan täysin terve!
Nyt miehekkeen kanssa ollaan yrittämässä vauvaa. Yk 1 menossa ja toiveikkain mielin! :)

Tsemppiä teille kaikille!! :)
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin voisin kertoa tarinani liittyen pco:hon. Taustalla minulla on vuosien tulokseton yritys entisen miehen kanssa, tuomio lapsettomuusklinikalta oli, että ette vaan sovi toisillenne. Lapsettomuus kuitenkin repi liiton rikki ja erosimme. Uuden miehen kanssa tulin raskaaksi yk 3, joten tosi nopeasti. Raskaus meni kuitenkin kesken rv 9. Tämän jälkeen aloimme yrittämään uudestaan, mutta tuloksetta. Noin vuoden jälkeen hakeuduimme yksityiselle lapsettomuusklinikalle, jossa minulla todettiin pco eli munasarjat helminauhamaiset. Pari kuukautta seurattiin ultralla, että kuitenkin ovuloin, mutta ei vaan tärpännyt. Otettiin hoidoksi Metformin (tasapainottamaan hormonitasapainoa), clomifen (kasvattamaan munasolun varmasti ja nopeammin), prednisol (estämään ettei kehoni hylji alkiota eli laskemaan vasta-aineita), pregnyl (varmistamaan munasolun irtoaminen), lugestron (pidentämään luteaalivaihetta ja tukemaan limakalvoa). Tällä cocktaililla sai esikoisemme alkunsa yk 2. Imetyksen loputtua, tulin samantien raskaaksi, mutta meni kesken. Keskenmenon jälkeen tulin taas spontaanista samantien raskaaksi ja siitä syntyi kuopuksemme. Laitatin kierrukan, jonka otin pois kolmannen toiveissa ja tulinkin raskaaksi viikko kierrukan poiston jälkeen. Rv 10 sikiön syke kuitenkin yhtäkkiä loppui. Keskenmenon jälkeen minua on nyt ultrattu tosi monesti, kun hcg on laskenut niin hitaasti ja pco:sta ei ole merkkiäkään enää. Kuulemma raskaudet ovat parantaneet. Nyt 10 viikkoa keskenmenosta hcg on vihdoinkin neutraali ja näköjään lähdin normaalisti taas ovuloimaan, tuloksia siitä odottelemme nyt sitten, että kävikö tärppi :) Tämä tarina lähinnä siksi, että halusin luoda toivoa siihen, että pco ei ole välttämättä lopullinen tuomio lapsettomuuteen. Keskenmenojahan minulla on ollut (3kpl), mutta en tiedä liittyvätkö pco:hon vai että verikokeissa on huomattu veren vasta-aineiden olevan vähän koholla eli kehoni voi hylkiä alkiota aiheuttaen ettei ei pääse kiinnittymään tai hylkii jo kiinnittyneen alkion pois. Kortisoni eli prednisol laskee vasta-aineita. 2:ssa keskenmenneessä raskaudessa minulla ei ole ollut mitään tukia ja kesken menivät, mutta viimeisessä oli ja tosiaan silti meni kesken, mutta katsotaan miten nyt käy, tulenko vielä yhtä helposti raskaaksi ja meneekö loppuun.
 
HEIPS


Täällä jätetty minipillerit pois 30.11 ja menkkoja ei kuulunut, joten aloitin terolutid. Vuoden vaihteessa aloitan metformiinit ja tammikuun puolessa välissä aika TAYSin PGH:lle saamaan tukea toiseen raskauteen. Odotukset on kovat ja toivon, että hoidot tepsivät yhtä nopeeta kuin viimeksi.

Ihanaa kun tällä palstalla on "vanhat" tutut plussanneet
 
Ensimmäisestä clomikierosta plussasin 2009 syksyllä, meni kesken viikolla 9.
Sit olikin kolme clomikierto ilman ovulaatiota keväällä 2010. ensimmäistä menopur kerrasta heti tärpäs. Poika syntyi 3/11. sektion vuoksi olen odotellut näin pitkään kakkosen yrittämistä. Tuol ketjun alkupäässä aikalailla kirjoittelinkin. Lähete oli voimassa, kuulemma kolme yritys kertaa pitää sisällään
 
Nyt ne piina ajat sitten alkoi.
perjantaina viimenen terolud ja menkkojen alusta 5 päivää niin alkaa menopur injektiot. Mä olen ihan täpinöissäni!!!! Kumpa kaikki menis hyvin alusta loppuun saakka.

Tsempiä kaikille muillekin kuumeilijoille
 
  • Tykkää
Reactions: another
7 pistosta menopuria takana ja tuloksena 18 mm follikkeli oikeella. Pregnyl ja peiton heilutusta. Nyt sit piinaillaan kaksi viikkoa ja tunnustellaan jokaista jomotusta ja vihlontaa. Ihan alko pahoinvointi pelkästä ajatuksesta, et marraskuussa voi olla nyytti sylissä
 
  • Tykkää
Reactions: another
HEIPS

Tänään se varmistui, raskaana ollaan. Testin tein aamulla ja selkeä haamuviiva siinä oli, niin ja virallinen testauspäivä olisi vasta 4 päivän kuluttua, joten kyl silloin jo kunnon viiva näkyy. Koko tän ajan on mahassa nippaillut ja ajoittain ollut pahoinvointia. Et kyl tää nyt on menoa ja la olis 9.11. Ihanaa ensi jouluna meitä on neljä, jos kaikki menee hyvin.

Nyt piinaillaan rv 6 ultraan TAYSiin ja sit piinataan se maaginen 12 viikon rajapyykki. Toivon et kaikki menis hyvin ja pakko ihmetellä miten nopeeta hoidot tehoo. Nytkin menossa vasta ensimmäinen hoitokerta tällä toisella kierroksella.

Yltiö onnellinen Sane
 
Viimeksi muokattu:
Voisin kans liittyä tänne, eli viime kesänä mulla todettiin pcos. Olin aloittanut e-pillerit 2008 ja painoni lähti tippumaan. 2009 syksyllä tapasin mieheni ja keväällä 2010 hän kauniisti pyysi lopettamaan pillerien syönnin. Pillerit eivät sopineet mulle; olin kärttyisä, haluton ja tiuskin joka asiasta. Päätettiin myös, että lapsi saa tulla jos on tullakseen. Syksyllä kuukautiset tuli muutaman kerran ja painokin nousi. Sitten tuli stoppi ja keväällä 2011 otin yhteyttä aikuisneuvolaan. Sain lähetteen ultraukseen ja sieltähän ne rakkulaiset löytyi. Olin aina ollut vähä epäileväinen lastenhankinnan suhteen mutta tuo diagnoosi pysäytti totaalisesti. Tuntui, ettei musta voisi koskaan tulla äitiä. Sain terolut-kuurin ja söin niitä 3kk. Kuukautiskivut olivat aika kovia terolutien kanssa ja päätin lopettaa ne ja katsoa tuleeko kierrosta normaali itsestään. Noh alkuun meni hyvin, mutta nyt taas odotuttaa. Tein tänä aamuna testin ja negatiivista näytti. Olemme päättäneet, että jos luomuna ei lasta tule niin sitten täytyy vain kohdata lapsettomuus. Nähtäväksi jää pidämmekö päätöksen vai hankitaanko joitakin hoitoja.
 
Joo tää pino on vähän jäänyt vähemmälle ja täälläkin aktiiviset siirtyneet muihin aktiivipinoihin!

Ihana kuitenkin kun tännekin vanhat tutut tulevat kertomaan kuulumisiaan, ja varsin ihana lujkea näistä raskautuneista ja syntyneistä :heart:

Itsekin olin PCO:n ehtinyt itselleni diagnosoida ennen kuin ultrattiin, mutta kyllä totuus oli silti niin kova, että en mennyt sinä päivänä töihin.

Toisaalta ehkä tämä pco on saanut ainakin mut suhtautumaan siihen pidemmällä pinnalla, ettei lasta vieläkään lupailla :)
 
Heippa!

Onko täällä muilla lääkitystä insuliiniresistenssiin, joka siis liittyy PCOS:n usein? Haluaisin kuulla kokemuksia, että onko tuonut avun ja jos niin kuinka pian. Olen normaalipainoinen ja verensokerit kohdillaan, mutta asiantunteva gyne määräsi Metformiinilääkityksen. Gyne oli positiivinen sen suhteen, että pelkästään tuolla voisi kierto lähteä normalisoitumaan. Jännityksellä odotan kuinka käy.
 
MOI

kun teimme esikoista söin alkuun pelkää metforemia insuliiniresistenssiin kolme kuukautta ja pelkästään sillä saatiin säännölliset kuukautiset aikaan. Eli nopeeta vaikutus näkyi, vaikka diabeetikoilla kunnon tulokset näkyy vasta n 6 kk kuluttua.

Itselläni on ylipainoa ja metujen avulla paino aina laskusuuntaan. Melkein kaikille PCO-laisille aloitetaan tuo metformiini. Nyt tällä toisella kierroksella aloitin itse syömään jo raskausajalta jääneitä enne hoitoon pääsyä, et olis jo vaikutusta. JA nyt syön Metformiinia 1g x 2 ensimmäiseen ultraan asti joka 27 päivä.

Esikoisesta metformiinit loppu kun testi plussa ja alkoi uudestaan rv32 raskausdiabeteksenhoitoon.

teroludeista, mulla joka toinen kuukautiskierto oli ihan älyttömän kipeet. Ei voinut ekoina päivinä edes kävellä, kun kaikki liike sattui niin kamalasti.
 
sain 3kk yrittämisen jälkeen sain avuksi vielä clomifenin ja ekasta clomikierrosta plussasin, meni kesken rv 9 ja sen jälkeen 3 clomikiertoa ilman mitään vastetta, siis follikkeli ei lähtenyt kasvaan. Sit alko menopur injektiot ja heti ekasta kierrosta plussa ja lopputulos tuhisee nyt vaunuissa ja tällä yrityskierrolla ekasta menopurkierrosta plussa joka vartoo varmistusta 27 päivän ultraan, et onko kaikki OK. Eli mä olen päässyt vielä aika helpoilla hoidoilla ja saanut vastetta nopeesti
 
SL
Hei! Vieläkö täällä käydään keskustelua pco:sta?
Oma tarinani : Olen 30v ja esikoista haaveileva. 2010 joulukuussa jätin e-pillerit pois, kuukautiset tulivat alkuun suhteellisen normaalilla aikavälillä, mutta selkeästi joka kierto venyi jonkin verran pidemmäksi kuin edellinen. Huhtikuussa 2011 4.kuukautiskierto venyikin sitten jo 46päiväiseksi. Tämän jälkeen kuukautiset olivat järestään noin 39-42 päiväisiä. Kuukautiset olivat niukat ja ovat edelleenkin. Toukokuussa 2011 aloimme mieheni kanssa ajattelemaan omaa lasta. Kesäkuussa päätimme, että "tulee jos on tullakseen". Ovistestailuja oli hankala toteuttaa kun kierto oli aina mitä oli ja en koskaan löytänyt ovista (paitsi tietysti illoin toukokuussa kun ajattelin mielenkiinnosta kokeilla, että löytyykö sitä ennen kuin aletaan oikeasti yrittämään). Elokuussa menin ykityiselle lääkärille, joka määräsi Teroluteja. Söin niitä 3 kiertoa ja kuukautiset tulivat säännöllisesti kp27-29. Joulukuussa 2011 päätin mennä yksityiselle klinikalle. Verikokeissa oli vähän kaikki pielessä, paitsi testosteroni oli normaali. Ultrassa näkyi PCO-tyyppiset munasarjat. Otettiin uusia testejä ja aloitin kilpirauhaslääkityksen. Miehen simpat katsottiin ja ne olivat normaalit. Aloitin tammikuussa Clomifen 50mg, jonka tuloksena kehittyi 2 isoa follia oikealle ja yksi vasemmalle. Clomifen annos pienennettiin 25mg:aan ja nyt neljäs Clomifen-kierto alussaan.
PCO-tyyppisten munasarjojen lisäksi oireena tosiaan epäsäännölliset kuukautiset ja liikakarvoitus. Olen hoikka, alipainoisuuteen taipuvainen. Suvussa ei muilla naisilla ole mitään ongelmia tulla raskaaksi.
Onko teillä kokemuksia siitä voiko kuinka PCO pahentua? Itse havahduin kun huomasin rintojeni välissä muutaman aivan selkeitä tummia karvoja, kuin miehellä :( Myös ylähuulen päältä joudun poistamaan karvoitusta ja joitai haituvia leuasta :( Tuntuu, että karvoitus on lisääntynyt, kun nyt löysin tuosta rintojen välistäkin :(
Entä oko kokemuksia tuosta Clomifenista? Auttaako se tällaista PCO-laista?
 
SL Mä en osaa tuohon oikein vastata, että auttavatko vlomit pcohon - toivottavasti!

..minä itse juuri eilen kävin tutkimuksissa ja multa löytyi pco -tyyppiset munasarjat. Kierrot vaihtelee väliltä 27-52.. Tänään otin toisen clomin ja ensi viikon pe kp11 on ultra. Ovista tikutetaan kp 10 lähtien.

Kovasti oon lukenut clmien hyvistä vaikutuksista ja moni pcolainenkin on saanut plussan. :) Pidetään peukkuja!
 
SL
Pamsku kiitos vastauksestasi. Toivon kovasti, että Clomit auttaisi. Täytyy keskustella lääkärin kanssa tästä mahdollisesta pcon pahentumisesta. Harmittaa vaan kun jo 4.Clomikierto menossa eikä muuta tulosta kuin että kuukautiset säännöllistyneet. Peukkuja täältä sullekin Pamsku !!!
 
SL minä pcolaisena syön clomeja (lapsettomuushoidoissa ollaan myös) ja kyllä tyypillisesti määrätään pco-potilaille.

Siitä en tiedä miten pco voi pahentua - mulla pco parantui kun pudotin painoa 10%, mutta paheni kun paino nousi tuon saman 10% (kiitos tupakanpolton lopettamisen).
Ylipainoisillahan ensimmäiseksi ohjeeksi määrätään painonpudotus koska jo vähäinenkin painonpudotus voi korjata tilannetta paremmaksi.

Mutta kuten tähänkin pinoon on muutama ihan normaalipainoinen ja jopa alipainoinenkin kirjoittanut, niin en tarkkaan osaa arvata mitä heille lääkäri on määrännyt.

Itse syön metformiinia (tasaamaan sokerihäiriötä) ja nyt 3:s clomikierto menossa.
Ennen clomeja jouduin syömään teroluteja vuodon saamiseksi.

Enemmän vilkkaampaa keskustelua ylipäätänsä clomeista löytyy mm lapsettomuuspuolelta pinosta clomittaret
Vauvakuume-puolelta pco-kanssasisaria löytyy jonkinverran pinosta terolut mimmit =)

Nämä on niitä aktiivisempia pinoja :)
 
SL
Ambrosia kiitos vastauksestasi. Varmaankin tietysti jokaisen tilanteen mukaan noita lääkkeitä ym. tukihoitoja määräävät. Ja näköjään nuo Clomit, Terot ja metut ovat yleisimpiä pcos-hoitoon. Olenkin tuolla Terolut mimmeissä taustailemassa, täytyy kurkata sinne taas ja kysellä sieltä millaisia kokemuksia löytyy :)
 

Yhteistyössä