kilometrikorvaukset

[QUOTE="vieras";26838996]Eräs ystäväni on postilla töissä, ja menee sen lenkin omalla autollaan, loppuuko tai pieneekö se kilometrikorvaus myös näiltä ihmisiltä?[/QUOTE]

tottakai se koskee aitten kaikkia,

maalaiset voi hakea postinsa lähimmästä postin palvelupisteestä
 
"Kotitonttu"
Älytöntä. No kyllähän sitä kateus pienenee ja ehkä se on sitten pääasia. :)

Takuulla pistän sellasen metakan meillä pystyy, että ukko ei sit aja yhtään asennuskeikkaa enää omalla autolla. Joku voi miettiä paljonko painavat sekä likaiset työkalut piristää auton elinikää päivittäin.. ja on juurikin työn takia halvin mahdollinen rousku pihassa! Ei kannata mitään uutta autoa liata ja pilata.

Taiampa saada hienon auton, ku ukko lopettaa nykyisen työkuvan. Se voi vaik soittaa ja antaa konsultaation puhelimessa. Tehköön asiakas itse ja hakekoon myös tarvittavat materiaalit.. ;)
 
"vieras"
[QUOTE="Kotitonttu";26839052]Älytöntä. No kyllähän sitä kateus pienenee ja ehkä se on sitten pääasia. :)

Takuulla pistän sellasen metakan meillä pystyy, että ukko ei sit aja yhtään asennuskeikkaa enää omalla autolla. Joku voi miettiä paljonko painavat sekä likaiset työkalut piristää auton elinikää päivittäin.. ja on juurikin työn takia halvin mahdollinen rousku pihassa! Ei kannata mitään uutta autoa liata ja pilata.

Taiampa saada hienon auton, ku ukko lopettaa nykyisen työkuvan. Se voi vaik soittaa ja antaa konsultaation puhelimessa. Tehköön asiakas itse ja hakekoon myös tarvittavat materiaalit.. ;)[/QUOTE]

Jos tuo on asenne niin parempi olla sitten työttömänä.
 
"vieras"
Työmatkoista ei tietenkään tulisi korvata mitään. Jokainen itse valitsee asuinpaikkansa ja työpaikkansa ja niihin pystyy itse vaikuttamaan. Minkä takia minulle tulisi mitään korvausta tulla siitä jos päätän muuttaa jonnekin metsän keskelle. Yksilölläkin pitää olla vastuuta ja velvoitteita.
 
"vieras"
Katainen söi taas sanansa, hoppuhan se tulee kerätä rahaa että pääsee maksamaan saksan, ranskan ja brittien pankkeja kuiville, Brittien EU-maksukin pitää maksaa EU:lle. Näin hyviä soppareita ne neuvottelee.
 
[QUOTE="vieras";26839146]Työmatkoista ei tietenkään tulisi korvata mitään. Jokainen itse valitsee asuinpaikkansa ja työpaikkansa ja niihin pystyy itse vaikuttamaan. Minkä takia minulle tulisi mitään korvausta tulla siitä jos päätän muuttaa jonnekin metsän keskelle. Yksilölläkin pitää olla vastuuta ja velvoitteita.[/QUOTE]

et taida nyt ihan tajuta mistä on kyse?

kyse EI ole kodin ja työpaikan välisistä matkoista vaan työpaikan ja asiakkaan tms. välisistä matkoista
 
hihkaisu
taitaa vaan olla vakituisen työntekijän vaihtoehdot joko suostua tai vaihtaa työtä. Kun työsopimus usein määrittää kenen ajoneuvo on. Esim mieheni kunnan kiinteistönhoitaja omalla autolla ja ilman autoa ei voi töitä tehdä. Päivittäin 3 kohdetta ja jatkuvaa ajoa. Meillä menee ainakin työpaikan etsimiseksi.
 
[QUOTE="vieras";26838705]
-- Pois lukien tietenkin ammatit, joissa on kuljetettava kalustoa tai huollettava ihmisiä sillä työajalla. Edelleen se ei ole tappiollista kyseisten ammattien harjoittajille. Tehdään vain turhaksi kilsoilla tienaaminen.[/QUOTE]

Kilsoilla tienaaminen?! Just. Ei niillä kilsoilla pääse tienaamaan. Auton huoltaminen, bensat ja kaikki varusteet autoon (mm navigaattori) maksaa. Puhumattakaan siitä, että on joutunut mahdollisesti kustantamaan auton lainalla... Pitkiä matkoja ei viitsisi ihan romullakaan ajella... Ja jos joutuu raahaamaan mukanaan vielä paria työkaveria + pientä läjää tavaraa ja erilaisia koneita niin auto ei voi olla ihan pienimmästäkään päästä...
Itse ainakin lakkaan ajamasta omalla autolla jos kilsoja aletaan verottamaan tai lasketaan nioin ettei se enää peitä auton kustannuksia. Jos ajan pelkät työpaikan ja kodin v'liset matkat (mitkä muuten pääsisin helposti pyörälläkin. Nyt on vaan pakko ajaa autolla töihin kun joudun autolla pitkin päivää välillä suhailemaan.) ja kaupassa käynnit niin autoon kuluisi paljon vähemmän rahaa.
 
[QUOTE="vieras";26838873]No ei kai koko auton omistamista yhteiskunta voi kustantaa. Kyllähän se auto suurimmalla osalla on ihan muuhunkin käyttöön eikä vaan työmatkoihin.[/QUOTE]

No mä jouduin ostamaan auton juuri koska työssäni tarvitsen sitä. Muuten oltaisiin pärjätty vain miehen autolla + pyörällä.
 
"alma"
[QUOTE="vieras";26838729]Eikö tällä hetkellä TODELLISUUS ole kuitenkin se että moni itseasiassa jopa tienaa extraa näillä kilometrikorvauksilla? Toki kustannukset vaihtelevat mutta eikös sopiva summa olisi ns. plus-miinus nolla eli lisä-ansioita niillä ei voi tehdä mutta ei oman käytöstä suuria lisäkulujakaan saisi tulla.

Itse saan kilometrikorvauksia vain muutamalta sadalta kilometriltä kuukaudessa ja totta puhuen olen yllätynyt kuinka suuri korvaus on.[/QUOTE]

Näin minäkin olen ymmärtänyt, ja ainakin omassa lähipiirissä on tapauksia, joissa kilometrikorvauksilla nimenomaan tienataan. Se oma auto kun heillä on joka tapauksessa oltava, tarvi sitä töissä tai ei. Sen ymmärrän kyllä, että tämä monia ärsyttää, eihän kukaan halua luopua saavutetuista eduista, oli ne oikeutettuja tai ei.
 
taitaa vaan olla vakituisen työntekijän vaihtoehdot joko suostua tai vaihtaa työtä. Kun työsopimus usein määrittää kenen ajoneuvo on. Esim mieheni kunnan kiinteistönhoitaja omalla autolla ja ilman autoa ei voi töitä tehdä. Päivittäin 3 kohdetta ja jatkuvaa ajoa. Meillä menee ainakin työpaikan etsimiseksi.
saattaa olla kunnalle vaikea löytää sun miehen tilalle jotain niin hullua, että se ajaa duuniajot omalla autollaan ilman kunnon korvausta
 
"alma"
taitaa vaan olla vakituisen työntekijän vaihtoehdot joko suostua tai vaihtaa työtä. Kun työsopimus usein määrittää kenen ajoneuvo on. Esim mieheni kunnan kiinteistönhoitaja omalla autolla ja ilman autoa ei voi töitä tehdä. Päivittäin 3 kohdetta ja jatkuvaa ajoa. Meillä menee ainakin työpaikan etsimiseksi.
Tai sitten esim. tässä tapauksessa voisi olla perusteita palkankorotukselle. Joka sitten myös lisää niitä verotuloja.
 
[QUOTE="alma";26839309]Tai sitten esim. tässä tapauksessa voisi olla perusteita palkankorotukselle. Joka sitten myös lisää niitä verotuloja.[/QUOTE]

eli kunta nostaa huoltomiehen palkkaa jotta Jutta saa verotuloja

paljonko tässä yhteiskunta kokonaisuudessaan säästi?
 
hihkaisu
ei kunta nosta ihmisten palkkoja. Ammattimiesten tilalle alkaa tulemaan ei niin kovin ammattilaisia ja osa töistä jää tekemättä. Mielellään luopuisimme oman auton käytöstä töissä vaan kun ei voi. Toinen kärsijä meidän kunnan kohdalla tulee olemaan kotisairaanhoito. Heillä vaan yksi auto, isot tiimit. Käyttämällä julkisia tulevaisuudessa vähenee asiakaskäynnit. Kyllä tästä kärsii eniten he jotka syyttomia. Kateus vie kalatkin vedestä. Tässä tapauksessa vaan se naapurin mersu joka niin ärsyttää, pysyy ja duunarin opel menee.
 
"vieras"
Kilsoilla tienaaminen?! Just. Ei niillä kilsoilla pääse tienaamaan. Auton huoltaminen, bensat ja kaikki varusteet autoon (mm navigaattori) maksaa. Puhumattakaan siitä, että on joutunut mahdollisesti kustantamaan auton lainalla... Pitkiä matkoja ei viitsisi ihan romullakaan ajella... Ja jos joutuu raahaamaan mukanaan vielä paria työkaveria + pientä läjää tavaraa ja erilaisia koneita niin auto ei voi olla ihan pienimmästäkään päästä...
Itse ainakin lakkaan ajamasta omalla autolla jos kilsoja aletaan verottamaan tai lasketaan nioin ettei se enää peitä auton kustannuksia. Jos ajan pelkät työpaikan ja kodin v'liset matkat (mitkä muuten pääsisin helposti pyörälläkin. Nyt on vaan pakko ajaa autolla töihin kun joudun autolla pitkin päivää välillä suhailemaan.) ja kaupassa käynnit niin autoon kuluisi paljon vähemmän rahaa.
Minulla ainakin oli työpaikan ehtona, että on oma auto jolla kulkea. Tiesin siis, ettei kukaan autoni kuluja kustanna, vaan ainoastaan polttoainekulut korvataan (käytännössä kuitenkin myös auton kuluminen). En minä ajatellut, että kun olen työssä jossa autoa tarvitaan, niin saan kaupan päälle autovakuutukset ja muut kuitattua kilometrikorvauksilla.

Itse menen töihin pyörällä niinä päivinä, kun tiedän että työperäistä siirtymistä on korkeintaan 4 kilometrin säteellä. Jos matka on huomattavasti pidempi, otan useimmiten bussin. 4-15 kilometrin matkoilla ajan useimmiten omalla, koska siten matkoihin kuluu vähiten kallista työaikaa. Vaikka minulla on pienenlaisesti kalustoakin mukana niin mietin silti aina ensin muita vaihtoehtoja kuin oman auton käytön. Usein kimppakyytikin on vain viitseliäisyyskysymys.
 
Itseäni nämä korvaukset eivät koske, saan niitä tosi harvoin. Mutta tiedän ihmisiä, jotka ajavat omalla autolla työmatkoja aivan järjettömästi silloinkin, kun julkisilla pääsisi jopa nopeammin ja joka tapauksessa työnantajalle halvemmin perille. Syynä on tietysti se, että sillä tavoin he tienaavat verottomana merkittäviäkin ekstrasummia kuukaudessa. Olen todella ihmetellyt, miksi jotkut työnantajat suostuvat maksamaan km-korvauksia silloinkin, kun autolla ajaminen ei ole pakollista.

Oletan, että ainakin osa tarpeettomista automatkoista jää tekemättä, ja ihmiset siirtyvät mahdollisen muutoksen myötä käyttämään enemmän julkisia kulkuneuvoja. Voi myös olla, että joutavia työmatkoja jätetään tekemättä kokonaan.
 
"Jone"
Hei Holömöt!
Kaikki ei näytä nyt tajuavan, mistä tässä on kyse. Älkää jankatko näissä kodin ja työpaikan välisistä matkoista, siitä tässä ei ole kyse! Kilometrikorvausta maksetaan siitä, kun työmatkasta syntyy auton käyttäjälle kustannuksia. Itse olen ajanut omalla autolla 30 vuotta ja myynyt suomalaisen teollisuuden valmistamia tuotteita vähintään sadan miljoonan euron edestä. Siinä on siis syntynyt useampi työpaikka suomalaisille työntekijöille! Unohtakaa nuo jutut videokokouksista jne. Henkilökohtaiset asiakastapaamiset ovat ratkaiseva tapa kun pyritään varmistamaan, että Suomessa valmistetut tuotteet löytävät tiensä kuluttajille Voitte olla varmoja siitä, että kun km-korvauksia alennetaan niin suorite työn osalta laskee samassa suhteessa koska, ei tuolla puolitetulla kilometrikorvauksella pysty saamaan aikaan aiempaa määrää asiakastapaamisia ja näin ollen myynti laskee ja samalla myös teollisuuden kyky maksaa palkkoja työntekijöile heikkenee oleellisesti (minun selkänahastani näitä ei jatkossa revitä) Pitää myös muistaa, että myyntimies hoitaa asiakastapaamiset ja saa siitä palkkansa sekä ajaa autoa vielä sen lisäksi useita kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa ja hoitaa autoon liittyvät jutut itsenäisesti pitäen kaluston kunnossa ja aina lähtövalmiina. Ei siis kannata kadehtia ja työpaikkoja on kyllä auki niille jotka kadehtii ja pystyy näihin hommiin!!!
 

Yhteistyössä