kilometrikorvaukset

sintt1
Se, että pieni osa kilomertrikorvausten saajista harrastaa veronkiertoa ei saisi johtaa siihen, että kaikkien oletetaan lahjoittavan työnantajalle rahaa maksamalla itse osa auton kuluista, jotka koituu työmatkoista. Minulla ainakin loppuu oman auton käyttö tasan siihen, kun korvaus tippuu 25 senttiin kilometriltä. Minun työpaikassani tämä tarkoittaa todennäköisesti sitten sitä,kotiin että työnantaja hankkii pihaan autoja ja kaikkien elämä hankaloituu ja työnantajan kulut kasvaa.
 
"yrittäjä"
[QUOTE="vieras";26842799]Hyvä että tätä laitetaan kuriin, kilometrikorvaukset ja tekaistut ajopäiväkirjat ovat olleet puhdasta veronkiertoa.[/QUOTE]

Ei kai tällä mitään tai ketään kuriin saada. Yhtä paljon edelleen voidaan tehdä tekaistuja ajopäiväkirjoja ja nostaa vain kilometrimääriä.

Toisaalta, jos laskee yksinkertaisesti, että joku (kuten aikaisemmin ketjussa joku totesi) ajaa
100.000 km vuodessa, niin kyllä siitä aika bisnes syntyy. Silloin kannattaa jo miettiä, miksi joku ajaa 100.000 km vuodessa ja onko siiihen tarvetta ja jääkö silloin varsinaiseen työntekoon enää edes aikaa.
varsinaiset autokuskithan eivät aja näillä verovapailla kilometrikorvauksilla, vaan silloin auto on yrityksen kirjanpidossa. Itse olen laskenut, että n. 40.000 km vuodessa ajava saa jo silkkaa tukea muilta veronmaksajilta. Mutta siihen saakka pitäisi korvauksen olla tuolla 0,45 Eur tasolla.

Tietysti olisi selkeästi autoedun verotusta nostettava niiden kohdalta, joiden päätehtävässä ei tarvita päivittäin autoa, vaan sitä käytetään pääosin yksityisajoihin ja se on selvää palkanlisää.
 
"yrittäjä"
[QUOTE="vieras";26839734]Ei nyt noin paljoa, mutta kun ajot on kaupunkiajoa painavan peräkärryn kanssa, niin kyllä se normaalia enemmän vie. Ja jos kymmen vuotta käytössä ollutta autoa myy, niin kummastakohan saa paremman hinnan, satatuhatta vai kolmesataatuhatta kilmometriä ajetusta?[/QUOTE]

Tässä tulee juuri vastaan se yksi tärkeä kysymys. Jos ajaa 10 vuotta autolla, niin kilometrikorvausksilla on tehty jo melkoinen tili, koska pääomakulut ovat neljän vuoden jälkeen periaatteessa nolla. Siksi niin moni ajelee kilometrikorvauksilla ja viisi vuotta vanhalla dieselmersulla. Se on lähes silkkaa tuloa joka kilometri.
 

Yhteistyössä