Kirje Viblsp:lle

Hei!

En halunnutalkaa väitellä palstalla, joten yirin laittaa yv:tä. Kansiosi on kuitenkin täynnä, joten kopioin kirjoituksen tänne:

Kirjoitit, että uskovalla paska tulee kahdesta päästä. Olen uskova ja sen olen palstallakin ilmaissut. Tarkoitit sanomallasi varmaan, että me uskovat puhumme ja kirjoitamme lähinnä paskaa. Etsipä minulle muutama kirjoittamani juttu, joka on mielestäsi "sitä ihtiään".

Oletko muuten huomannut, että suuri osa provosoivasti kirjoitetuista "uskovien" viesteistä on kirjoitettu harmaana. Emme siis voi tietää keitä ja millaisin motiivein liikkuvia tuollaiset ovat. Ehkä heidän tarkoituksensa on vain ja ainoastaan luoda väärä kuva kristityistä, joita toki on moneen junaan.

Loppuosa on saarnaa, joten voit lukea tai jättää lukematta ;) : Moni ei-uskova ajattelee, että suurimpia kiusauksia kristityn elämässä ovat mm. suhtautuminen alkoholiin, seksiin, ulkonäköön ja jne. Tosiasiassa nuo ovat monen muun asian lailla lillukanvarsia, joihin on turha takertua. Suurimpia kiusauksia on se, kun sielunvihollinen uskottelee ihmiselle, että hänen on turha kääntyä Jumalan puoleen ja uskoa Jeesukseen, koska hän ei kuitenkaan ole kelvollinen tai tarpeeksi hyvä.

Liinuska74 sanoi palstalle hyvästit, ja ymmärrän häntä. Sama käväisi minunkin mielessäni: ajattelin, että iva ainakin kristinuskoa kohtaan voisi vähentyä, jos julkikristityt lakkaisivat palstailemasta. Mietin vielä, sillä palstalla on monta mukavaa palstailijaa ja vielä onneksi sellaisiakin ketjuja, joissa ei ketään loukata.

Toivon saavani sinulta vastauksen mietteisiini! Hyvää alkusyksyä toivottaen Rinksu
 
Lainattu toisesta ketjusta
Sen verran on pakko kommentoida, että mä kysyin luvan siihen rukoilemiseen, et kieltänyt, etkä myöskään edes vihjannut, että et halua puolestasi rukoiltavan. Etkä kertonut, ettet usko Jumalaan.
Tuossa toisessa ketjussakin joku harmaa pyysi rukousta puolestaan, että saisi asiat kuntoon ja sitten voisi ottaa uskonnon elämäänsä.
Se on erittäin yleistä, että tehdään kauppaa JUmalan kanssa; "anna mulle sitä ja tätä, niin sitten uskon sinuun tms."
Hädän keskellä apu kelpaa ja sitä voidaan pyytää jopa Jumalaltakin, mutta kun asiat on kunnossa, annetut lupaukset unohtuu.
En väitä, että sinä olisit tehnyt kauppaa Jumalan kanssa tai luvannut yhtään mitään, mutta tuo pilkkaava asenne ihmetyttää.
Vaikka et itse usko Jumalaan, oikeuttaako se sinut pilkkaamaan Jumalaa, jota mielestäsi ei edes ole? Oikeuttaako se sinut loukkaamaan niitä, jotka Jumalaan uskovat?

Tässä aloituksessa on raamatun jakeita. Niihin on lisätty kysymyksiä ihan selvästi pilkkaamis tarkoituksessa. Tässä ketjussa nauretaan ja se saa "hyvä hyvä- huutoja". Kun mä laitoin raamatunluku kappaleita, ilman pilkkaa, mä olin kauhea väärintekijä, kun uskonto ei kuulemma kuulu tänne. Mun otsikoista näki, mitä aloitus sisältää ja sisältö vastasi otsikkoa. Tämänkään aloituksen otsikosta ei mistään voi tietää, että siinä on kristinuskoa ja uskovaisia loukkaavaa tekstiä.
Mä olen niinpettynyt isoon osaan palstailijoita, että tämä jää mun viimeiseksi kirjoituksekseni tälle palstalle. Liinuska74:ää ette tule enää näkemään. No, tähänkin moni sanoo, että eipä tule vahinkoa. Mutta hyvää ja Siunattua syksyä ja loppuvuotta teille kaikille.
 
black-velvet
Puolta valitsematta: tunnen uskovia - he ovat hyviä tyyppejä - samoin tunnen ei uskovia, joista voi sanoa samaa. Tunnen myös "uskovia" - tarkoittaen näitä tapauksia, jotka ovat takanapäin ihan jotain muuta kuin kunnon kristittyjä. Tunnen myös ateisteja.
Kuka/mikä määrittelee, mikä on "oikea" tapa elää? Sen kummemmin ko. aihetta tuntematta kommentoin.
 
Viblsp
Paikalla. :wave: Niin, tarkoitin siis sitä, että suusta tulevaa paskaa on se, mitä uskovaiset päästävät suustaan uskontoonsa liittyen. Eli en sitä, että jokainen uskovaisen sana olisi paskaa. :D

Varmasti on turhauttavaa, kun muut eivät usko ja sanovat uskon olevan typerä asia. Varmaan tekis mieli huutaa maailmalle että "voi kun tulisitte uskoon ja tietäisitte kuinka ihanaa tämä on", tjsp? :whistle: Kaikki eivät kaipaa tukea ja apua uskonnon kautta.

Jahas, mutta soitanpa (syvästi uskonnolliselle, mutta silti rakkaalle) mummolleni ja kyselen kuulumisia, ennen kuin vauva/t herää päikkäreiltä. :)
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Ihan sen kummemmin aiheeseen kantaa ottamatta, tahtoisin kysyä, että oletko sä ilmaissut samalla lailla kuin täällä tunteesi uskontoa kohtaan sun mummollesi? ja jos olet, niin kuinka hän sihen suhtautui?
Ei olla uskonnosta höpisty pahemmin, enemmänkin lapsista. Mummoni on koko ikänsä ollut uskossa. On nyt vähän huonossa kunnossa (syöpä) ja muistikin reistaa. En jotenkin pidä uskontokeskustelua mummon kanssa hyvänä ideana.


En saanut mummoa kiinni, pappa vastasi puhelimeen ja sanoi että mummo sairaalassa ja juuri leikattu.
 
Kiitos, että vastasit! Hyvä että et ole katkaissut välejä mummoosi, toivottavasti mummosi syöpä saadaan kukistettua. Muistin reistailukin saattaa liittyä ihan tuohon sairauteen, lääkitykseen ja stressiin. Mikä tekee mummosi uskon siedettävämmäksi kuin muiden? Mummo kuitenkin on varmasti sulkenut sinut esirukouksiinsa aina.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Paikalla. :wave: Niin, tarkoitin siis sitä, että suusta tulevaa paskaa on se, mitä uskovaiset päästävät suustaan uskontoonsa liittyen. Eli en sitä, että jokainen uskovaisen sana olisi paskaa. :D

Varmasti on turhauttavaa, kun muut eivät usko ja sanovat uskon olevan typerä asia. Varmaan tekis mieli huutaa maailmalle että "voi kun tulisitte uskoon ja tietäisitte kuinka ihanaa tämä on", tjsp? :whistle: Kaikki eivät kaipaa tukea ja apua uskonnon kautta.

Jahas, mutta soitanpa (syvästi uskonnolliselle, mutta silti rakkaalle) mummolleni ja kyselen kuulumisia, ennen kuin vauva/t herää päikkäreiltä. :)
Olisiko susta kivaa, jos sulle sanottaisiin, että on typerää olla uskomatta? Ja pilkkaisi sun vakaumustasi mennen tullen?
Jokaisella on oikeus uskoa tai olla uskomatta, mutta sulla tai kenelläkään muullakaan ei ole oikeutta pilkata sitä/niitä jotka uskovat tai eivät usko!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Kiitos, että vastasit! Hyvä että et ole katkaissut välejä mummoosi, toivottavasti mummosi syöpä saadaan kukistettua. Muistin reistailukin saattaa liittyä ihan tuohon sairauteen, lääkitykseen ja stressiin. Mikä tekee mummosi uskon siedettävämmäksi kuin muiden? Mummo kuitenkin on varmasti sulkenut sinut esirukouksiinsa aina.
Tota miksi sä haastat riitaa? Miksi vispilän pitäisi katkaista välinsä mummoon? Mitä se sinua liikuttaa muiden uskonasiat?
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Kiitos, että vastasit! Hyvä että et ole katkaissut välejä mummoosi, toivottavasti mummosi syöpä saadaan kukistettua. Muistin reistailukin saattaa liittyä ihan tuohon sairauteen, lääkitykseen ja stressiin. Mikä tekee mummosi uskon siedettävämmäksi kuin muiden? Mummo kuitenkin on varmasti sulkenut sinut esirukouksiinsa aina.
Minkä takia omaan mummooni katkaisisin välit? Ei tuputa uskontoaan minulle.
 
vieras
Siis mä en nyt ymmärrä lainkaan tätä haloota... Eikös Suomessa ole vapaus sanoa mielipiteensä, vai? Uskoi tai oli uskomatta, sen voi sanoa ja myös sen, mitä mieltä on siitä toisesta puolesta.
Ei pidä olla niin herkkänahkainen (mitä uskovaiset taitaa olla aika usein, jos heidän aihepiiriä arvostellaan). ;)
Peace! :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mä en nyt ymmärrä lainkaan tätä haloota... Eikös Suomessa ole vapaus sanoa mielipiteensä, vai? Uskoi tai oli uskomatta, sen voi sanoa ja myös sen, mitä mieltä on siitä toisesta puolesta.
Ei pidä olla niin herkkänahkainen (mitä uskovaiset taitaa olla aika usein, jos heidän aihepiiriä arvostellaan). ;)
Peace! :)
Atristit on yhtä herkkänahkasia,Se on tullut huomattua!Toki jos kyky on vaan pilkata ja ei osaa olla suvaitsevainen,niin eihän siitä muuta voi olettaakkaan-Eipä sitä lapsilleenkaan osaa sit sitä suvaitsevaisuutta ja ihmisten erilaisuutta opettaa!Sääli..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Kiitos, että vastasit! Hyvä että et ole katkaissut välejä mummoosi, toivottavasti mummosi syöpä saadaan kukistettua. Muistin reistailukin saattaa liittyä ihan tuohon sairauteen, lääkitykseen ja stressiin. Mikä tekee mummosi uskon siedettävämmäksi kuin muiden? Mummo kuitenkin on varmasti sulkenut sinut esirukouksiinsa aina.
Minkä takia omaan mummooni katkaisisin välit? Ei tuputa uskontoaan minulle.
Taitaa olla sua viisaampi
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Kiitos, että vastasit! Hyvä että et ole katkaissut välejä mummoosi, toivottavasti mummosi syöpä saadaan kukistettua. Muistin reistailukin saattaa liittyä ihan tuohon sairauteen, lääkitykseen ja stressiin. Mikä tekee mummosi uskon siedettävämmäksi kuin muiden? Mummo kuitenkin on varmasti sulkenut sinut esirukouksiinsa aina.
Minkä takia omaan mummooni katkaisisin välit? Ei tuputa uskontoaan minulle.
Taitaa olla sua viisaampi
Epäilemättä onkin. =)
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mä en nyt ymmärrä lainkaan tätä haloota... Eikös Suomessa ole vapaus sanoa mielipiteensä, vai? Uskoi tai oli uskomatta, sen voi sanoa ja myös sen, mitä mieltä on siitä toisesta puolesta.
Ei pidä olla niin herkkänahkainen (mitä uskovaiset taitaa olla aika usein, jos heidän aihepiiriä arvostellaan). ;)
Peace! :)
Atristit on yhtä herkkänahkasia,Se on tullut huomattua!Toki jos kyky on vaan pilkata ja ei osaa olla suvaitsevainen,niin eihän siitä muuta voi olettaakkaan-Eipä sitä lapsilleenkaan osaa sit sitä suvaitsevaisuutta ja ihmisten erilaisuutta opettaa!Sääli..
Atristi? Jos ateisteista puhut, niin älä minua ainakaan sellaiseen sekoita. Ja mitä voin omista lapsistani sanoa, opetan kyllä tietynlaista suvaitsevaisuutta, mutta että kaikkea ei tarvi hyväksyä ja uskoa. Opetan kyseenalaistamaan.
 

Yhteistyössä