Kirje Viblsp:lle

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
Jos esim. sä olet aivan varma että sun uskosi on se oikea, silloinhan mun on tietty mielestäsi väärä, vai mitä? Siis näin kärjistäen.
Mutta mun uskooni ei kuulu se että asettaisin itseni tuomaroimaan muiden ihmisten uskoa oikeaksi tahi vääräksi, ja luulenpa ettei kuulu sunkaan . :hug:
Sun uskontosi olisi minulle väärä, mutta voi mun uskontonikin mukaan olla kaikille muille maailman ihmisille oikea. Mun uskontoni kun ei pidä itseään ainoana oikeana uskontona vaan tunnustaa sen, että on monia muitakin oikeita uskontoja.

 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja äiti vaan:
Minusta tuntuu että viblsp kärsii masennuksesta tai psykoosista :/
Psykoosi

Psykoosi on yhteinen nimitys mielenterveyden häiriöille, joissa todellisuudentaju vääristyy karkealla tavalla siten, että henkilöllä on vaikeuksia erottaa mikä on todellisuutta ja mikä ei ole. Psykooseissa ovat keskeisinä oireina aistiharhat eli hallusinaatiot, harhaluulot eli deluusiot sekä muutoin karkeasti vääristyneet tulkinnat ulkoisesta todellisuudesta. Hallusinaatioista kuuloharhat ovat yleisimpiä. Psykoottinen häiriö ei välttämättä vaikuta kaikkeen psyykkiseen toimintaan, vaan henkilö voi suoriutua joillakin toiminnan alueilla myös normaalilla tavalla.

Esimerkki psykooseista on skitsofrenia, joka on yleensä nuorella aikuisiällä alkava vakava mielenterveyden häiriö, jolla voi olla eri alamuotoja. Miehillä skitsofrenian alkamisiän huippu on 20-28-vuotiaana ja naisilla 24-32 ikävuoden välillä. Skitsofrenia voi kuitenkin alkaa jopa ennen 10 ikävuotta tai vielä 50 ikävuoden jälkeen. Skitsofreniaa on usein luonnehdittu aivojen tiedonohjauksen säätelyhäiriöksi. Skitsofrenialle tyypillisiä oireita ovat harhaluulot, aistiharhat, puheen ja käyttäytymisen hajanaisuus sekä esimerkiksi tunteiden latistuminen, puheen köyhtyminen ja tahdottomuus. Mikään yllämainituista ei kuitenkaan yksittäisinä oireina riitä skitsofrenian määrittämiseksi.

Juu ei ole minulla mitään psykoosia. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
Jos esim. sä olet aivan varma että sun uskosi on se oikea, silloinhan mun on tietty mielestäsi väärä, vai mitä? Siis näin kärjistäen.
Mutta mun uskooni ei kuulu se että asettaisin itseni tuomaroimaan muiden ihmisten uskoa oikeaksi tahi vääräksi, ja luulenpa ettei kuulu sunkaan . :hug:
Sun uskontosi olisi minulle väärä, mutta voi mun uskontonikin mukaan olla kaikille muille maailman ihmisille oikea. Mun uskontoni kun ei pidä itseään ainoana oikeana uskontona vaan tunnustaa sen, että on monia muitakin oikeita uskontoja.
niinkuin sanon en mieti sitä olenko kenties oikeammassa kuin toisin uskovat, mutta omalle kohdalle en osaa kuvitellakaan muuta uskoa kuin kristinusko. Kaikista kapeakatseisimpien kristittyjen mielestä en edes ole uskossa, vaan lähinnä pilkkakirves, mutta sekään ei minua haittaa.
t. uskossaan onnellinen

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lyhyesti ja ytimekkäästi.
Viblsp ei poikkea mitenkään niistä muistakaan, jotka tulevat tuputtamaan maailmapelastuslappujaan ovenraosta. Viblsp:n sanoma vain on eri, mutta samaa kiihkomielisyyttä on havaittavissa.
Se keskitie, monen on sinne vaikea löytää.

Vispilä on ihan selkeästi pilkannut Jumalaa ja kristinuskoa ja loukannut kristittyjä. Siitä tässä on lyhyesti ja ytimekkäästi kysymys.
Tosi moni kirjoittaa tähänkin ketjuun, vaikka on pihalla kuin lumiukko ja otsikkokin on "Vispilälle". Vispilä on linkittänyt loukkaavia kuvia ja linkkejä mm. hauskat kuvat ketjuun ja profiiliinsa, tosin profiilista on jotain jo poistanutkin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
niinkuin sanon en mieti sitä olenko kenties oikeammassa kuin toisin uskovat, mutta omalle kohdalle en osaa kuvitellakaan muuta uskoa kuin kristinusko. Kaikista kapeakatseisimpien kristittyjen mielestä en edes ole uskossa, vaan lähinnä pilkkakirves, mutta sekään ei minua haittaa.
t. uskossaan onnellinen
Mäkään en sellaista mieti, koska sellaisen miettiminen olisi vastoin uskontoani. Mun mielestäni tärkeintä on, että olipa uskonto tai uskonnottomuus sitten mikä tahansa, sen tulee antaa mielenrauha ja sisäinen tasapaino ihmiselle. Onko se uskonto oikea tai väärä on täysin toisarvoinen asia.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lyhyesti ja ytimekkäästi.
Viblsp ei poikkea mitenkään niistä muistakaan, jotka tulevat tuputtamaan maailmapelastuslappujaan ovenraosta. Viblsp:n sanoma vain on eri, mutta samaa kiihkomielisyyttä on havaittavissa.
Se keskitie, monen on sinne vaikea löytää.

Vispilä on ihan selkeästi pilkannut Jumalaa ja kristinuskoa ja loukannut kristittyjä. Siitä tässä on lyhyesti ja ytimekkäästi kysymys.
Tosi moni kirjoittaa tähänkin ketjuun, vaikka on pihalla kuin lumiukko ja otsikkokin on "Vispilälle". Vispilä on linkittänyt loukkaavia kuvia ja linkkejä mm. hauskat kuvat ketjuun ja profiiliinsa, tosin profiilista on jotain jo poistanutkin.
jos mua tarkoitat, että tähän ketjuun kirjoitan vaikka olen pihalla kuin lumiukko, niin tuossa aiemmin kysyin "onko ollut päivällä jotain uskovien ja ei uskovien välistä kinaa, vai mihin Rinkeli-Martta viittasi" muttei kukaan siihen vastannut..
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mä en nyt ymmärrä lainkaan tätä haloota... Eikös Suomessa ole vapaus sanoa mielipiteensä, vai? Uskoi tai oli uskomatta, sen voi sanoa ja myös sen, mitä mieltä on siitä toisesta puolesta.
Ei pidä olla niin herkkänahkainen (mitä uskovaiset taitaa olla aika usein, jos heidän aihepiiriä arvostellaan). ;)
Peace! :)
Nimenomaan. Ei taida kristinuskovaisille oikein mennä jakeluun että kaikki eivät ole samasta puusta veistettyjä. Hellanlettas kun jaksetaan loukkaantua jos joku vähän uskontoaan kritisoi tai ei ymmärrä.
Kuka tässä helvetti ketään ymmärtää jos niikseen tulee. Mitä sääliä te uskovaiset aina kerjäätte? Ei tässä muutkaan kokoajan vongu "kun kukaan ei ymmärrä"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :headwall: :headwall:

Lapsellista, typerää, puuduttavaa.
 
toinen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lyhyesti ja ytimekkäästi.
Viblsp ei poikkea mitenkään niistä muistakaan, jotka tulevat tuputtamaan maailmapelastuslappujaan ovenraosta. Viblsp:n sanoma vain on eri, mutta samaa kiihkomielisyyttä on havaittavissa.
Se keskitie, monen on sinne vaikea löytää.
Aivan samaa mietin, kun profiiliaan luin. Aikamoisen fundamentalistista kamaa! Roisia, että lasten kuva samalla sivulla.
 
minun mielipide:
Jokainen uskoo tavallaan ja meidän muiden on hyväksyttävä toisten uskominen tai pakanallisuus. Jokaisella on oikeus uskoa mihin haluaa.
Mielipiteensä saa eri uskoista ilmaista, mutta mielestäni toisen henkilön uskoa on typerää arvostella, sillä viimekädessä itse Jumala päättää kuka uskoo "oikella tavalla" ja kuka ei.

ja sitten...

Itse en tunnustaudu mihinkään herätysliikkeeseen. Olen kuitenkin uskovainen... Rukoilen ja uskon Jumalaan ja iänkakaikkisuuteen ja kolmiyhteyteen ja luen Raamattua. Kirkossa en käy, koska en hyväksy pappien touhuja..(mm. naispappeuden kielto) Minulla on sydämesäni rauha ja tunnen yhteyden Jumalaan ja koen olevani siunattu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mustasilmäsusanna:
minun mielipide:
Jokainen uskoo tavallaan ja meidän muiden on hyväksyttävä toisten uskominen tai pakanallisuus. Jokaisella on oikeus uskoa mihin haluaa.
Mielipiteensä saa eri uskoista ilmaista, mutta mielestäni toisen henkilön uskoa on typerää arvostella, sillä viimekädessä itse Jumala päättää kuka uskoo "oikella tavalla" ja kuka ei.

ja sitten...

Itse en tunnustaudu mihinkään herätysliikkeeseen. Olen kuitenkin uskovainen... Rukoilen ja uskon Jumalaan ja iänkakaikkisuuteen ja kolmiyhteyteen ja luen Raamattua. Kirkossa en käy, koska en hyväksy pappien touhuja..(mm. naispappeuden kielto) Minulla on sydämesäni rauha ja tunnen yhteyden Jumalaan ja koen olevani siunattu.

HARVINAISEN KYPSÄÄ ajattelutasoa!
 

Yhteistyössä