Kirje Viblsp:lle

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mä en nyt ymmärrä lainkaan tätä haloota... Eikös Suomessa ole vapaus sanoa mielipiteensä, vai? Uskoi tai oli uskomatta, sen voi sanoa ja myös sen, mitä mieltä on siitä toisesta puolesta.Ei pidä olla niin herkkänahkainen (mitä uskovaiset taitaa olla aika usein, jos heidän aihepiiriä arvostellaan). ;)
Peace! :)
Sitä minäkin olen yrittänyt hakea: asiallista keskustelua. En ole ainakaan tarkoituksella ivannut kenenkään uskoa, uskontoa tai niiden vastaisuutta. Eikä tarvitse olla erityisen herkkänahkainen tullakseen surulliseksi, kun omaa näkemystä ivaavat sellaisetkin palstalaiset, joiden tietää osaavan keskustella myös asiallisesti ja fiksusti.

Mitä tuohon monesti mainittuun tuputtamiseen tulee, olen sitä mieltä, että monessa tilanteessa kannattaa puhua enemmän ihmisistä Jumalalle kuin Jumalasta ihmisille. =)

 
RinkeliMartta kirjoitit kauniisti. Olen ajatellut paljon uskoa ja sitäkin, että täällä palstalla aika paljon parjataan kristittyjä ja muitakin, joilla on vakaumus.

Minulla itselläni ajatukset kohdistuvat omaan uskooni ja siihen, ajattelenko näistä asiosta kenenkään kanssa samoin -eli onko minulla seurakuntaa? Ehkä pitäisi puhua jonkun papin kanssa näistä, mutta liikeneekö heilläkään aikaa äidille? Aika kiireisiä ovat, jos kirkkoherranvirastoon soitan.

Varmaan nyt joku mulle sanoo, että eihän seurakuntaa valita sen perusteella mihin uskoo -vaan kun uskoo, ottaa omakseen seurakunnan tunnustuksen ja koittaa sitten elää sen mukaan. Mutta miksi minua ahdistaa seurakuntani tunnustus ja opetus?

Kaikkia sen pyhänä pitämiä asioita ei lue edes Raamatussa ja siksi ihmettelenkin miksi näin pitäisi tehdä? Vai lukeeko, voihan olla, etten ole tajunnut jotain kohtaa oikein.

Jos joku haluaa näihin vastata (ev.lut.) niin olisin ihan iloinen ja lupaan ajatella asiaa.

1) On olemassa yksi Jumala -minulle Taivaan Isä, jonka Poika on minut verellään pelastanut yksin armosta. Miksi koulussa opetetaan, että Taivaan Isä on Allah ym.? (mitään ilkeää en tarkoita muslimeille, saatte tekin vastata toki)

2) Miksi nainen ei voi olla pappi? Miksi mies menee naisen edelle melkein kaikessa?

3) Miksi seurakunta on tärkeä? Toki ymmärrän joukon voiman. Miksi seurakuntaan on vaikea päästä "sisälle"?

4) Tämä elämämme on ihmeellisempi kuin ymmärrämme, minne sielu menee ihmisen kuoltua? En ymmärrä sitä vieläkään. Tahtoisin kyllä.

Näitä asioita ajattelen ja pidän itseäni kristittynä, mutta silti mietin näitä. Mulle viisaat uskovat miehet sanoo, että ei kannata miettiä, menee vain solmuun entisestään -pitää vain luottaa. Mutta minua ajatuttaa, jos uskonkin väärin.





 
vieras
Kannattaa oppia se toisten kunnioitus ja erilaisuuden hyväksyminen.Erilaisuutta kun ette pakoon pääse ja tää maapallo ei pyöri yhdenkään tahdon mukasesti!Sulla on täys oikeus olla uskomatta,mutta toisten pilkkaaminen on täysin typerää,niin myös päinvastoin!Kannattaa aikuisenki miettiä mitä suustaan päästää!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mä en nyt ymmärrä lainkaan tätä haloota... Eikös Suomessa ole vapaus sanoa mielipiteensä, vai? Uskoi tai oli uskomatta, sen voi sanoa ja myös sen, mitä mieltä on siitä toisesta puolesta.
Ei pidä olla niin herkkänahkainen (mitä uskovaiset taitaa olla aika usein, jos heidän aihepiiriä arvostellaan). ;)
Peace! :)
Atristit on yhtä herkkänahkasia,Se on tullut huomattua!Toki jos kyky on vaan pilkata ja ei osaa olla suvaitsevainen,niin eihän siitä muuta voi olettaakkaan-Eipä sitä lapsilleenkaan osaa sit sitä suvaitsevaisuutta ja ihmisten erilaisuutta opettaa!Sääli..
Atristi? Jos ateisteista puhut, niin älä minua ainakaan sellaiseen sekoita. Ja mitä voin omista lapsistani sanoa, opetan kyllä tietynlaista suvaitsevaisuutta, mutta että kaikkea ei tarvi hyväksyä ja uskoa. Opetan kyseenalaistamaan.
Tietenkään ei kaikkea voi ja tarvitse hyväksyä-Eiköhän sen jokainen normaali vanhempi lapsilleen opeta!Maailma on täynnä myös niitä vääriä huonoja valintoja..ja maailma ei ole pelkästään hyvä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rania:
1) On olemassa yksi Jumala -minulle Taivaan Isä, jonka Poika on minut verellään pelastanut yksin armosta. Miksi koulussa opetetaan, että Taivaan Isä on Allah ym.? (mitään ilkeää en tarkoita muslimeille, saatte tekin vastata toki)
Muihin kysymyksiisi en vastaile, mutta ei kouluissa opeteta varmastikaan, etta Taivaan Isa olisi Allah, vaan siella kerrotaan mihin Islamin-uskoiset uskovat. Muslimeille erikseen saatetaan tarjota kattavam,paa Islam-opetusta, mutta sen taas ei pitaisi kristittyja hairita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Kiitos, että vastasit! Hyvä että et ole katkaissut välejä mummoosi, toivottavasti mummosi syöpä saadaan kukistettua. Muistin reistailukin saattaa liittyä ihan tuohon sairauteen, lääkitykseen ja stressiin. Mikä tekee mummosi uskon siedettävämmäksi kuin muiden? Mummo kuitenkin on varmasti sulkenut sinut esirukouksiinsa aina.
Tota miksi sä haastat riitaa? Miksi vispilän pitäisi katkaista välinsä mummoon? Mitä se sinua liikuttaa muiden uskonasiat?
Miksi sinä oletat tätä riidan haastamiseksi? Ja vispilän ei todellakaan ole syytä katkaista välejään mummoonsa!Tässä kysyin vispilän suhtautumisesta mummon uskoon ihan siinä mielessä, että tiedän henkilöitä, jotka ovat katkaisseet välinä joihinkin uskoviin sukulaisiin vain uskon takia riippumatta näiden muista ominaisuuksista!

Ja en ole tässäkään lähtenyt liikkeelle muiden uskonasioista vaan siitä, että ihmettelin vispilän rajua hyökkäystä uskovia kohtaan; ei hän siinä eritellyt niitä jotka tuputtavat sen paremmin kuin muitakaan. Tämän keskustelun yritin käydä yv:nä kahden kesken vispilän kanssa, mutta se ei onnistunut, koska hänen kansionsa oli täynnä.

Tämän ketjun otsikkona on Kirje Visblsp:lle. Eikö ole tavallaan merkillistä, että muut tulevat tähän ketjuun moittimaan ja huokailemaan, etteivät ymmärrä... =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Hei!



Oletko muuten huomannut, että suuri osa provosoivasti kirjoitetuista "uskovien" viesteistä on kirjoitettu harmaana. Emme siis voi tietää keitä ja millaisin motiivein liikkuvia tuollaiset ovat. Ehkä heidän tarkoituksensa on vain ja ainoastaan luoda väärä kuva kristityistä, joita toki on moneen junaan.
vaikka en ole se kenelle kirjeen kohdistit ap, niin sen verran lusikkaani tähän soppaan tunget, että lainasin tuon yhden kappaleen kirjoituksestasi. Itse kun olen monet kerrat ajatellut samaa, kun joku aloittaa ketjun "oikein kiihkeään sävyyn uskon puolesta". Minullakin tulee mieleen että siinä taitaa olla joku tekemässä pilkkaa toiselle vakavasta asiasta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa oppia se toisten kunnioitus ja erilaisuuden hyväksyminen.Erilaisuutta kun ette pakoon pääse ja tää maapallo ei pyöri yhdenkään tahdon mukasesti!Sulla on täys oikeus olla uskomatta,mutta toisten pilkkaaminen on täysin typerää,niin myös päinvastoin!Kannattaa aikuisenki miettiä mitä suustaan päästää!
Hyvin sanottu. Maapallo ei todellakaan pyöri kenenkään navan ympärille, eikä voi tuomita että on väärin uskoa Jumalaan, enempää kuin sitäkään, jos joku ei siihe usko. mielipiteen voi sanoa, mutta pilkata ei tarvitse. tosin oman tyhmyytensähän siinä osoittaa jos menee ivaamaan toisen henkilökohtaista asiaa.

 
Mun mielestä usko on jokaisen aika henkilökohtainenkin asia? Ajatteleeko muut näin? Meidät on vihitty kirkossa, lapsi kastettu, jotenkin kun kirkkoon menen, osaan hiljentyä ja ajatella asioita hiljaa mielessäni.. Mutta, se onkin oikeastaan siinä. Kyllä mä jotenkin uskon Jumalaan mutten ole silti mitenkään "uskovainen" jos näin voi sanoa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:
Mun mielestä usko on jokaisen aika henkilökohtainenkin asia? Ajatteleeko muut näin? Meidät on vihitty kirkossa, lapsi kastettu, jotenkin kun kirkkoon menen, osaan hiljentyä ja ajatella asioita hiljaa mielessäni.. Mutta, se onkin oikeastaan siinä. Kyllä mä jotenkin uskon Jumalaan mutten ole silti mitenkään "uskovainen" jos näin voi sanoa.
Mun mielestäni usko - tai sen puuttuminen - on nimenomaan henkilökohtainen asia. Se on henkilökohtainen asia kuten tunteetkin eikä kukaan voi mennä - tai ei ainakaan pitäisi - toiselle sanomaan, että "sinä kuule tunnet nyt ihan väärin, kyllä minä tiedän, miten sinun pitää tuntea". Minun mielestäni ei ole yleisesti oikeaa eikä väärää uskoa, jokin usko voi olla yhdelle oikea ja toiselle väärä, mutta yleisesti ottaen yhtä oikeita kaikki.

Oma usko on mielestäni asia, jota ei pidä muille tuputtaa. Jos joku kysyy ja on kiinnostunut asiasta, uskostaan voi hänelle kertoa. Tällä palstalla käännyttäminen tuntuu olevan pääsääntöisesti kristittyjen (ja epäilen kyllä, että niitä käännyttäjiä on tällä palstalla vain muutama...kyse ei ole koko palstailevien kristittyjen joukosta) juttu, vaikka ei se kristityn oma taivaspaikka siitä ole kiinni, montako "päänahkaa" sinne vie mukanaan. Mun mielestäni uskon ainoa tehtävä on antaa ihmiselle mielenrauha, voimia jaksaa vaikeissa elämäntilanteissa sekä toivoa elämän jatkuvuudesta. Kaikkinaisen virtuaalikäännytystyön sijasta ihmisten - uskosta riippumatta tai uskon puuttuessa kokonaan - olisi syytä elää omassa tavallisessa arjessaan oikeina pitämiensä eettisten ja moraalisten arvojen mukaisesti. Puhua voi paljon, mutta vain teoilla on merkitystä.

Toisen uskoa pitäisi osata kunnioittaa ja jos kovasti tölväisee toisen uskoa (sehän on sama kuin jos haukkuisit toisen lapsen ulkonäköä) , pitää myöskin osata ottaa vastaan kritiikkiä. Niiden muutaman kristitynkin, jotka tuomitsemista tällä palstalla harrastavat, kannattaisi muistaa, että toivottamalla meidät muita uskontoja tunnustavat helvettiin pilkkaatte itse meidän jumaliamme ja valitettavan usein vanha sanonta "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" pitää paikkansa. Jos siis helvetintoivotuksillaan saa lepakonpaskaa silmilleen, kannattaa ehkä kurkistaa peiliin.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
[Tällä palstalla käännyttäminen tuntuu olevan pääsääntöisesti kristittyjen (ja epäilen kyllä, että niitä käännyttäjiä on tällä palstalla vain muutama...kyse ei ole koko palstailevien kristittyjen joukosta) juttu, vaikka ei se kristityn oma taivaspaikka siitä ole kiinni, montako "päänahkaa" sinne vie mukanaan. Mun mielestäni uskon ainoa tehtävä on antaa ihmiselle mielenrauha, voimia jaksaa vaikeissa elämäntilanteissa sekä toivoa elämän jatkuvuudesta.

Raamatussa on lähetyskäsky; menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa, tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni...

Kun on uskossa, siitä haluaa kertoa muillekin, niinkuin mistä tahansa muustakin iloisesta asiasta. Nämä raamatulla päähän, tulkaa heti kaikki uskoon-aloitukset ei kanna hedelmää, asiasta kertomisen ei saa olla pakottamista.
Mutta uskovaiset tekee Jumalan tahdon mukaisesti, kun kertovat uskostaan!

Mutta, toisen uskon tai Jumalan pilkkaamista en edelleenkään hyväksy!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Raamatussa on lähetyskäsky; menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa, tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni...

Kun on uskossa, siitä haluaa kertoa muillekin, niinkuin mistä tahansa muustakin iloisesta asiasta. Nämä raamatulla päähän, tulkaa heti kaikki uskoon-aloitukset ei kanna hedelmää, asiasta kertomisen ei saa olla pakottamista.
Mutta uskovaiset tekee Jumalan tahdon mukaisesti, kun kertovat uskostaan!

Mutta, toisen uskon tai Jumalan pilkkaamista en edelleenkään hyväksy!
On ihan ymmärrettävää, että kristityt haluavat noudattaa lähetyskäskyä. Saarnaaminenkin on ihan ok niille, jotka haluavat sitä kuulla. Minusta tuossa lähetyskäskyssä tärkein on kuitenkin tuo "tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni" ja siinäkin sana "tehkää". Ei "pakottakaa", ei "manipuloikaa", ei "uhkailkaa", ei "pelotelkaa"...vaan "tehkää". Tuputtaminen aiheuttaa vain ärsytystä ja vastenmielisyyttä koko uskoa kohtaan, joten tuputtamalla tai uhkailemalla lähetyskäsky ei todellakaan toteudu. ..päinvastoin.... se saattaa jopa kääntää pään ihan muuhun suuntaan kuin kristinuskoon.

 
olen taas pihalla kuin lumiukko...
mutta toki sen myönnän ja tunnustan, että olen onnellisesti mutta epämääräisesti uskossa, harva se päivä tulee pyydettyä Jeesukselta että sanoisi sanasen Isälleen meikäläisen syntisäkin puolesta.
Ja jokainen pilkatkoon mua niin paljon kuin sielu sietää, en minä siitä vahingoitu, eikä Jeesus eikä Jumala siitä loukkaannu, Jeesus jos kuka on ymmärtäväinen ja kärsivällinen heppu, ja toki Jumala tuntee ihmisen mielenliikkeet yhtä hyvin kuin taskunsa, koska on ihmisen luonutkin, hyvine ja huonoine puolineen...ja hyvin tietoinen siitä että vanha vihtahousu on alvariinsa ihmispoloja johtamassa harhaan, jonka vuoksi nämä luottavat ties mihin Lajien synty-teorioihin.
Uskossa olen, mutta en niin kovin ryppyotsaisesti kumminkaan, pyhimysvanteenikin on pahemman kerran ruostunut...






:saint: ;) :D
 
minkä takia
on toisen uskon pilkkaamista kun kertoo kysyttäessä mielipiteensä, ja taas vastaavasti vain kristinuskon levittämistä jos kyseenalaistaa toisen uskonnottomuuden ja osa jopa kutsuu vääräuskoisiksi.. eikös samat säännöt päde molempiin kantoihin.. jos joku tulee mulle kertomaan että en pääse taivaaseen ja kiellän lapsiltanikin mahdollisuuden tähän kun en heitä suostunut kastamaan.. ja olen tyhmä ja huono ihminen koska uskon johonkin muuhun.. niin tod. näk. kertoisin mihin voi kyseinen henkilö jumalansa tunkea ja mitä mieltä ihan oikeasti olen.. ja se ei ole jumalan pilkkaa jos olen sitä mieltä että jumalaa ei ole..
 
Jokainen on uskovainen. Ihan jokainen!!!!
Mutta se mihin uskot on eri asia.
Yksi uskoo uudelleen syntymiseen, Toinen Jumalaan, kolmas joulupukkiin, neljäs uskoo että huomenna on päivä uusi, jne. siis jokainen uskoo johonkin.
Kunnioitetaanpa toisia ja eletään sovussa :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Toisen uskoa pitäisi osata kunnioittaa ja jos kovasti tölväisee toisen uskoa (sehän on sama kuin jos haukkuisit toisen lapsen ulkonäköä) , pitää myöskin osata ottaa vastaan kritiikkiä. Niiden muutaman kristitynkin, jotka tuomitsemista tällä palstalla harrastavat, kannattaisi muistaa, että toivottamalla meidät muita uskontoja tunnustavat helvettiin pilkkaatte itse meidän jumaliamme ja valitettavan usein vanha sanonta "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" pitää paikkansa. Jos siis helvetintoivotuksillaan saa lepakonpaskaa silmilleen, kannattaa ehkä kurkistaa peiliin.
En tässä saa mieleeni ketään rekkautuneena kirjoittanutta, joka olisi jotakuta helvettiin toivottanut. Sen sijaan selkeästi sen suuntaisia viestejä on tullut joiltakin harmailta, mikä on saanutkin minut epäilemään, että tulikivenkatkuisimpia viestejä kirjoittavat harmaat "uskovat" eivät ole sitä mitä uskottelevat.

Kristus kielsi selkeästi lausumasta kadotustuomiota kenellekään. En voi ymmärtää, miten joku sydämessään aidosti uskova voisi kirjoittaa ei-kristitylle siihen sävyyn että " kyllä se vielä hymy teiltäkin hyytyy". Ymmärtääkseni kristitty tuntee pelkkää surua eikä mitään vahingoniloon viittavaa, jos arvelee jonkun joutuvan kadotukseen. Sitäpaitsi me emme voi loppujen lopuksi tietää, miten Jumala kutakin kuoleman jälkeen kohtelee; emmehän me tunne toistemme sisimpiä tai tiedä viimeisiä ajatuksia.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja minkä takia:
on toisen uskon pilkkaamista kun kertoo kysyttäessä mielipiteensä, ja taas vastaavasti vain kristinuskon levittämistä jos kyseenalaistaa toisen uskonnottomuuden ja osa jopa kutsuu vääräuskoisiksi.. eikös samat säännöt päde molempiin kantoihin.. jos joku tulee mulle kertomaan että en pääse taivaaseen ja kiellän lapsiltanikin mahdollisuuden tähän kun en heitä suostunut kastamaan.. ja olen tyhmä ja huono ihminen koska uskon johonkin muuhun.. niin tod. näk. kertoisin mihin voi kyseinen henkilö jumalansa tunkea ja mitä mieltä ihan oikeasti olen.. ja se ei ole jumalan pilkkaa jos olen sitä mieltä että jumalaa ei ole..
No tuota juuri tarkoitin, kun ylempänä sanoin, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan =)
 
vieras
Lyhyesti ja ytimekkäästi.
Viblsp ei poikkea mitenkään niistä muistakaan, jotka tulevat tuputtamaan maailmapelastuslappujaan ovenraosta. Viblsp:n sanoma vain on eri, mutta samaa kiihkomielisyyttä on havaittavissa.
Se keskitie, monen on sinne vaikea löytää.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
olen taas pihalla kuin lumiukko...
mutta toki sen myönnän ja tunnustan, että olen onnellisesti mutta epämääräisesti uskossa, harva se päivä tulee pyydettyä Jeesukselta että sanoisi sanasen Isälleen meikäläisen syntisäkin puolesta.
Ja jokainen pilkatkoon mua niin paljon kuin sielu sietää, en minä siitä vahingoitu, eikä Jeesus eikä Jumala siitä loukkaannu, Jeesus jos kuka on ymmärtäväinen ja kärsivällinen heppu, ja toki Jumala tuntee ihmisen mielenliikkeet yhtä hyvin kuin taskunsa, koska on ihmisen luonutkin, hyvine ja huonoine puolineen...ja hyvin tietoinen siitä että vanha vihtahousu on alvariinsa ihmispoloja johtamassa harhaan, jonka vuoksi nämä luottavat ties mihin Lajien synty-teorioihin.
Uskossa olen, mutta en niin kovin ryppyotsaisesti kumminkaan, pyhimysvanteenikin on pahemman kerran ruostunut...
:saint: ;) :D
Kun on uskossaan vahva, ei muiden sanomiset eikä tekemiset merkitse mitään. En minäkäänl loukkaantunut, vaikka selkein sanoin " vanha vihtahousu on alvariinsa ihmispoloja johtamassa harhaan, jonka vuoksi nämä luottavat ties mihin Lajien synty-teorioihin.". asetitkin minun uskoni ja jumalani paholaisen keksinnöksi. Mutta annan sen sinulle anteeksi, koska ymmärrän myös sinun uskontosi ajatusmaailman...olenhan ollut kristitty joskus itsekin

:hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lyhyesti ja ytimekkäästi.
Viblsp ei poikkea mitenkään niistä muistakaan, jotka tulevat tuputtamaan maailmapelastuslappujaan ovenraosta. Viblsp:n sanoma vain on eri, mutta samaa kiihkomielisyyttä on havaittavissa.
Se keskitie, monen on sinne vaikea löytää.
Joo tämä oli hyvä näkökulma! kiihkomielisyyttä oman aatteen suhteen on ollut havaittavissa... :whistle:
 
tossuliini
Mä en ole oikeasti uskovainen mutten ateistikaan eli siitä välimaastosta. Mulla on uskovaisia ystäviä jotka ei tuputa uskoaan mulle, kyllä me uskon asioista voidaan keskustella muutenkin. Itse olen käynyt aikoinaan pyhäkoulun ja niin on tehnyt molemmat tyttäreni enkä pidä pahana. Olin myös nuorempana paljon ev.lut seurakunnan nuorisoleireillä ym vastaavilla ja hauskaa oli vaikka siellä uskonasioista puhuttiinkin, pääsin ripille v. 73. Mulle voi laittaa yv jos kiinnostaa keskustella (huom! keskustella, ei väitellä) uskonasioista. Ei tartte olla uskovainen keskustellakseen uskonasioista ja mä en pilkkaa ketään, sen sanon suoraan, miksi tekisin niin? Se olisi aivan tyhmää kaikkia kohtaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Jokainen on uskovainen. Ihan jokainen!!!!
Mutta se mihin uskot on eri asia.
Yksi uskoo uudelleen syntymiseen, Toinen Jumalaan, kolmas joulupukkiin, neljäs uskoo että huomenna on päivä uusi, jne. siis jokainen uskoo johonkin.
Kunnioitetaanpa toisia ja eletään sovussa :hug:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
olen taas pihalla kuin lumiukko...
mutta toki sen myönnän ja tunnustan, että olen onnellisesti mutta epämääräisesti uskossa, harva se päivä tulee pyydettyä Jeesukselta että sanoisi sanasen Isälleen meikäläisen syntisäkin puolesta.
Ja jokainen pilkatkoon mua niin paljon kuin sielu sietää, en minä siitä vahingoitu, eikä Jeesus eikä Jumala siitä loukkaannu, Jeesus jos kuka on ymmärtäväinen ja kärsivällinen heppu, ja toki Jumala tuntee ihmisen mielenliikkeet yhtä hyvin kuin taskunsa, koska on ihmisen luonutkin, hyvine ja huonoine puolineen...ja hyvin tietoinen siitä että vanha vihtahousu on alvariinsa ihmispoloja johtamassa harhaan, jonka vuoksi nämä luottavat ties mihin Lajien synty-teorioihin.
Uskossa olen, mutta en niin kovin ryppyotsaisesti kumminkaan, pyhimysvanteenikin on pahemman kerran ruostunut...
:saint: ;) :D
Kun on uskossaan vahva, ei muiden sanomiset eikä tekemiset merkitse mitään. En minäkäänl loukkaantunut, vaikka selkein sanoin " vanha vihtahousu on alvariinsa ihmispoloja johtamassa harhaan, jonka vuoksi nämä luottavat ties mihin Lajien synty-teorioihin.". asetitkin minun uskoni ja jumalani paholaisen keksinnöksi. Mutta annan sen sinulle anteeksi, koska ymmärrän myös sinun uskontosi ajatusmaailman...olenhan ollut kristitty joskus itsekin

:hug:
mä en muuten juurikaan mieti sitä olenko oikeammassa uskoni kanssa kuin joku toinen, joka uskoo toisin. Mulle vaan tuntuu järkevältä ja oikealta kristinusko, mutta en mä silti ajattele, että jokaisen pitäisi ajatella mun lailla.
Mutta tottakai on niin, että kun järkähtämättä uskoo johonkin, ei osaa uskoa muihin, vaikka tietääkin olevan toisin uskovia maailmassa pilvin pimein. Jos esim. sä olet aivan varma että sun uskosi on se oikea, silloinhan mun on tietty mielestäsi väärä, vai mitä? Siis näin kärjistäen.
Mutta mun uskooni ei kuulu se että asettaisin itseni tuomaroimaan muiden ihmisten uskoa oikeaksi tahi vääräksi, ja luulenpa ettei kuulu sunkaan . :hug:


 

Yhteistyössä