Kirkosta eroaminen, mistä joutuu luopumaan

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kirkkoon voi liittyä takasin. Meillä menisi lasten kerho, en veisi jos eroaisin kirkosta, sitten menisi avoinkerho, äiti-lapsileirille ollaan menossa, oman seurakunnan leireillä käydään, siunaaminen koulutielle nuorimmalla vuoden päästä edessä, srk järjestämät puuhapäivät jne.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28593760]Kirkkoon voi liittyä takasin. Meillä menisi lasten kerho, en veisi jos eroaisin kirkosta, sitten menisi avoinkerho, äiti-lapsileirille ollaan menossa, oman seurakunnan leireillä käydään, siunaaminen koulutielle nuorimmalla vuoden päästä edessä, srk järjestämät puuhapäivät jne.[/QUOTE]

Koulutielle siunaamiseen voi mennä, jumalanpalveluksiin voi osallistua yms. Kerhoihin ehkä eivät ota jos ei ole jäsen.

Mä en koe että menetän mitään mutta syyt luopua oli muut kuin taloudelliset.
 
dsre
Määräaikaisesti kirkosta ei voi erota, mutta seurakunnan jäseneksi voi liittyä uudelleen. Seurakuntaan kuulumaton ei voi virallisesti olla kummi, hänellä ei ole äänioikeutta seurakunta vaaleissa, joistakin palveluista esim. mahdollisesti tilojen vuokrasta voi joutua maksamaan korkeamman hinnan kuin kirkkoon kuuluva.
 
Eronnut
Sinua ei voi pyytää kummiksi. Muuten että jää mistään paitsi. Kirkossa saa käydä vaikkei kuulu seurakuntaan. Myös kaikki kerhotoiminta on auki kaikille. Kirkkoon voi liittyä uudestaan jos tuntuu siltä.
Itse olen eronnut kirjosta jo 10 vuotta sitten. Silti käytän seurakunnan palveluita (perhekerho, kesäleiritoiminta lapsille jne), eli sekä maksuttomia että maksullisia palveluita. Samaten sä joudut niistä palveluista maksamaan vaikka kuulut kirkkoon, eli periaatteessa et saa mitään sillä kirkollisverolla mitä maksat joka vuosi. Ainoa mikä voi maksaa on tietyt palvelut hautajaistesi yhteydessä, mutta etpäs ole itse sitä maksamassa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28593784]Koulutielle siunaamiseen voi mennä, jumalanpalveluksiin voi osallistua yms. Kerhoihin ehkä eivät ota jos ei ole jäsen.

Mä en koe että menetän mitään mutta syyt luopua oli muut kuin taloudelliset.[/QUOTE]

Kuten sanoin, minä en käytä maksullisia palveluita, jos laitan ne palvelut muut maksamaan. Niin kauan kuin tarvitsen kerhoja ja leirejä yms. en edes taloudellisten syiden takia eroaisi vaikkei ne sen eroamisen takia loppuisikaan.
 
Peyote
Se on ihan oikea ongelma, että kirkosta eroaa lähinnä ihmiset, jotka on jonkin asian puolesta tai vastaan. Kirkkoon jää vain ihmisiä, jotka ei välitä yhtään mistään asiosta, puoleen tai toiseen.

Sitten kysellään, että jos erois kirkosta kun on niin huono rahatilanne. Suomen luterilainen kirkko on NIIN hajoamassa.
 
"vieras"
Kannattaa erota, itsekin erosin heti täysikäistyttyä ja kun aloin saada palkkaa. Ei siitä hyödy mitenkään - eikä menetä mitään. Mielummin tuen toimintaa joka auttaa konkreettisesti ihmisiä, esim. plankummius, joka auttaa lapsia kehitysmaissa.
 
Olen kirkosta eronnut heti aikuiseksi tultuani. Mitään en ole menettänyt kun ei mitään ollutkaan. Ja kun aikanaan lähtö tulee, niin eipä ole minun ongelma. Ketään ei nykymaailmassa jätetä maan pinnalle.
 
***
[QUOTE="vieras";28593784]Koulutielle siunaamiseen voi mennä, jumalanpalveluksiin voi osallistua yms. Kerhoihin ehkä eivät ota jos ei ole jäsen.

Mä en koe että menetän mitään mutta syyt luopua oli muut kuin taloudelliset.[/QUOTE]

Meillä vain aikuiset eivät kuulu kirkkoon, lapset kuuluvat. Joten he pääsevät niin leirille, kerhoon kuin ripillekin, jos haluavat. Lapsi ei automaattisesti eroa kirkosta vanhempien mukana, hänestä täytyy tehdä oma, erillinen eroilmoitus.
 
"vieras"
Kirkollisveron määrä on srk:sta riippuen 1-2% tänä vuonna. Ja tämän vuoden kirkollisveroa ei pysty enää poistamaan koska sun olis pitäny erota kirkosta jo 31.12.2012.
 
"vieras"
Lapset etkä sinä itse joudu mistään luopumaan kun eroaa kirkosta! Päinvastoin säästätte kohtuullisen summan rahaa vuosittain, jonka voi käyttää sitten hyödyllisempiin asioihin.
 
nk
En muuten tiedä, miten menee hautaan siunaus, jos ei kuulu kirkkoon? Voiko vainajan läheinen silti pyytää ja saada perinteiset kirkonmenot kuolleelle?
Ei saa siunausta, jos ei kuulu kirkkoon niin siunaustilaisuutta ei ole eli ei ole pappiakaan. Omaiset itse järjestävät muistotilaisuuden eikä sinnekään saa pappia mukaan. Suomen laissa on säädetty että oman kunnan kirkkomaalta täytyy saada ostaa hautapaikka myös ateisteille. Ja se kyllä järjestyy tai sitten tuhkaus ja uurna. Hautapaikka luonnollisesti maksaa joka tapauksessa mutta seurakunnanjäsenet saavat sen toki edukkaammin. Luulisin että hautaustoimisto palvelee asiakkaitaan melko tasapuolisesti sen mukaan onko kirkossa vai ei.

On se omaisillekin helpompi järjestää hautajaiset jos vainaja ollut kirkossa ja on myös edullisempaa.
 
nk
Muuten mikä tämä eroa kirkosta buumi on? Se on totta että kirkkomme ei ole tiedottanut tarpeeksi niin että suomalaiset saisivat konkreettista lohtua, apua ja voimia elämänsä karikoihin kirkon kautta. Sitä varten se meitä varten on, että saisimme arkipäivän haasteisiin hengellistä puolta kaiken tämän maallisen turhuuden keskellä. Itsekin koen että haluaisin saada hengellistä tukea, mutta en tiedä miten sitä pyydetään tai saadaan muuten kun pitäisi mennä sunnuntai-jumalanpalvelukseen.

Nyt kun meille on tulossa kolmas lapsi niin olemme sellaisen ongelman edessä että ei taida löytyä kummeja - niin moni eroaa kirkosta että kummin löytäminen ei ole helppo juttu.
 
"pah"
Ei saa siunausta, jos ei kuulu kirkkoon niin siunaustilaisuutta ei ole eli ei ole pappiakaan. Omaiset itse järjestävät muistotilaisuuden eikä sinnekään saa pappia mukaan. Suomen laissa on säädetty että oman kunnan kirkkomaalta täytyy saada ostaa hautapaikka myös ateisteille. Ja se kyllä järjestyy tai sitten tuhkaus ja uurna. Hautapaikka luonnollisesti maksaa joka tapauksessa mutta seurakunnanjäsenet saavat sen toki edukkaammin. Luulisin että hautaustoimisto palvelee asiakkaitaan melko tasapuolisesti sen mukaan onko kirkossa vai ei.

On se omaisillekin helpompi järjestää hautajaiset jos vainaja ollut kirkossa ja on myös edullisempaa.
Mistä noin varmana toitotat ihan väärää tietoa? Saa papin, jos omaiset niin haluaa, eikä vainaja ole sitä eläessään kieltänyt. Onkohan tuo korkeampi hinta hautapaikastakaan enää laillista.
 

Yhteistyössä