Kolmatta kaipaavien TOUKOKUU

Täällä ollaan aika jännittyneissä tunnelmissa. Niissä kierroissa joissa olen ovista tikuttanut, täti on saapunut aina täsmällisesti DPO 14, paitsi silloin jos raskaus on alkanut. Tänään DPO 15, eikä punaista ole vielä näkynyt. Jotenkin vain en uskalla vielä kovin toiveikkailla mielin olla, koska mitään todella selkeitä raskausoireitakaan ei ole. Huomenna ajattelin joka tapauksessa kauppareissulla ostaa myös raskaustestin - mikäli siihen vielä on tarvetta.
 
Peukut ja varpaat pystyssä Liljan Kukka että plussa sieltä tulis :D.

suan, samat tunteet täällä on käyty läpi varmaan viimisen vuoden aikana. Nyt ollaan miehen kanssa päätetty että kyllä meille kolmaskin lapsi mahtuu perheeseen.

Eilen illalla tilasin jo paketillisen raskaustestejä :LOL:, huomenna ne sitte jo varmaan kolahtaa postilaatikkoon. Ja sitten tarvii oottaa loppukiertoon kuinka käy. Mulla alkoi pahoinvointi viimeks jo monta päivää ennen plussaa, oireita toiveikkaana odotellessa.
 
Uniquepoppy Minulla varhaiset km ovat alkaneet ruskealla, jopa lähes mustalla tuhrulla (pahimmillaan on ollut kuin multaa), joka sitten runsastuu kunnon vuodoksi. Niagaravaihe kestää jokusen tunnin, vuoto pari päivää ja sitten keskenmenosta viikko täyteen kuin synnytyksen jälkeen se loppuaikojen jälkivuoto (ruskeaa limaa).

Ovulaatiota odotellessa, pitkä kierto tiedossa. Nyt onkin ensimmäinen normaalikierto pikkusiskon jälkeen, viime kierron lopulla päättyi imetys.
 
Malanialle pahoittelut jälleen kierron pitkittymisestä. Eikös sinulla ole tässä jo aiemminkin ollut näitä pitkittyneitä kiertoja ym. hämminkejä?

Monenlaisia ristiriitaisia tunteita on minullakin mahtunut matkan varrelle tämän yrityksen aikana. Ehkäisemään ei olla missään vaiheessa ryhdytty, välillä on käynyt mielessä sekin tosiasia ettei näille perheenlisäystoiveille niin kovin järjellisiä perusteita löydy. Minulla tai miehelläni ei esimerkiksi kummallakaan ole vakituista työpaikkaa, ja vaikka sellaiset joskus vielä ihmeen kaupalla siunaantuisivat, niin tuskinpa silloinkaan vielä kohoaisimme keskituloisten yhteiskuntaluokkaan. Tietääkseni moni meitä paremminkin tienaava jättää kolmannen "tekemättä" ihan taloudellisistakin syistä.

Toki myös omaan jaksamiseen liittyvät asiat mietityttävät. Aiemmin pohdin miten jaksaisin kolmen pienen kanssa kun kakkosenkin vauvavuosi oli esikoisen osalta aika haasteellinen. Nyt taas mietin, miltä tuntuisi aloittaa yövalvomiset ym. alusta, kun kaksi ensimmäistä ovat jo vähän isompia, ja nyt on ehtinyt jo tottua vähän helpompaan arkeen. Mikäli olisin nyt raskaana, niin ikäero kakkosen ja kolmosen välillä olisi jo lähempänä kolmea vuotta.
 
tillukas kiitos kun vastasit, juurikin tuollaista oli mulla vuoto nyt, tuo lima ihmetytti paljonkin. Eli taisi tuo ihan perus varhainen km olla...

mä niin liljan kukka täällä jännään sun puolesta, käyn kyttäämässä vähän väliä täällä että oletko jo sen testin tehnyt :D Meilläkin samanmoinen tilanne, tulot ei ole kauheat, eikä moni tässä tilassa kyllä kolmatta tekisi... Mutta itse luotan siihen, että asiat aina järjestyy ja kaikella on tarkoituksensa.

Oon muuten todennut, että kaikista parhain keino todeta ovulaatio on kohdunnipukan tarkkailu, monen monta kiertoa olen sitä tarkkaillut ja se on oikeastaan aina ollut oikeassa. kn on mulla auki tietyllä tavalla ainoastaan ovulaatiohetkenä ja kierrossa jossa on tärpännyt, ei menekään tuo kn niin nopeasti kiinni vaan vasta about viikon päästä / kiinnittymisen aikoihin. Mutta normaali kierto ilman tärppiä on sellanen, että kn on mennyt kiinni jo seuraavana päivänä ja on kova. Näiden sekavien kiertojen takia tuo on ollut parhain tapa kytätä sitä ovista :D En oikein luota tikkuihin... Tuohon kun vielä yhdistää limojen tarkkailun, niin aika varma nakki :D
 
Uniquepoppy Km on miniraskaus kropalle, siksi se jälkivuotokin on samanlaista kuin synnytyksen jälkeen. Ja yhdynnän suhteenkin sama juttu: ei ennen vuodon päättymistä, ettei kohtu tulehdu.

Kohdunnapukka on todellakin paras tapa pongata ovis. Ovispäivänä se pakenee kauemmas, avautuu ja pehmenee, muuna aikana se on helposti tavoitettavissa. Jos tärppi käy, kohdunnapukka nousee nopeasti kauas.

Voi jestas näitä oviksia! Ennen isosiskoa tunnistin oviksen vain kohdunnapukasta. tyttöjen välissä keskenmeno keskenmenolta tunnistin ovulaation aina vaan voimakkaammin myös kivuilla. Ja nykyään tärinäkipu alkaa reilua viikkoa ennen ja yltyy koko ajan ja lopulta kipu on jatkuvaa. Menisi jo ohi! Puputa tässä sitten, kun jo kävely sattuu niin, että huonoa tekee. Kuukautiset (ja synnytys) on tähän verrattuna lastenleikkiä. Ja minulla siis on endometrioosi. Todellakin hormonikierukka tälle tädille sitten, kun takapenkki on täynnä, vaikka mies pistääkin piuhat poikki.

Voi jestas näitä oviksia
 
Kevättä rinnassa!!

Jes tää tulee hehkuttaa että selvästi ovis pongattu itte, eilen juilis siihen malliin ettei muusta voinu olla kyse =). Hyödynnettiin sit tietty kanssa, nyt sormeet ja varpaat peukuttaa että tärppäis... Sitä on näin alkuun jotenkin tosi toiveikas, vaikka kakkosta tehtiin piirun alle kaks vuotta.

Eilen kuuliin kaks uutta raskausuutista ja kyllä sitä niin aatteli että itekin haluu, muutenkin nyt tuntuu että raskausmasuja on jokapuolella.

tillukas, huih kun sulla on vahvat oviskivut :hug:.
 
Raskaustesti näytti kuin näyttikin tänä aamuna selvän plussan. Testin tekeminen ei itsessään enää jännittänyt kun menkat kolme päivää myöhässä, mutta se jännittää mitä tämän jälkeen tapahtuu. Minullehan tämä on nyt kolmas plussa puolen vuoden sisään, eikä kahden ensimmäisen kohdalla homma päättynyt kovinkaan onnellisesti.

Edellisen raskauden aikana pähkäilin kovasti mennäkö varhaisultraan vai ei, ja nuukuuksissani päätin olla menemättä. Se päätös kuitenkin kadutti katkerasti, koska tuo raskaus osoittautui tuulimunaksi, ja jos olisin varhaisultraan mennyt, olisin saanut tiedon tilanteesta jo 4-5 viikkoa aiemmin. Sen sijaan elin toista kuukautta jatkuvassa piinassa.

Tänään kyselinkin jo varhaisultraa kaupungin edullisimmalta yksityiseltä. Sain valitettavasti vastaukseksi, että tällä hetkellä he eivät pysty tekemään varhaisultria muille kuin niille jotka ovat käyneet heillä hoidoissa. Syynä henkilöstöpula. Nyt en taaskaan tiedä mitä tekisin. Tuolla varhaisultra olisi maksanut reilu 90€, eli Kela-korvauksen jälkeen maksettavaa vähän päälle 70€. Sekin on meidän tuloillamme jo iso satsaus. Muualla hinta pompsahtaisi jo yli satasen. *huokaus*
 
  • Tykkää
Reactions: Kengumamma
liljankukka: oikein paljon onnea plussasta!!! Kyselepä neuvolan kautta pääsyä varhaisultraan julkiselle. Mä pääsin taustani takia (Spontaani 8/2006, 3/2009, KKM 9/11, KKM 1/12), mutta siis kun 2 tullut peräittäin noin pienellä aikavälillä. Kävin varhaisultrassa tsekkaa sykkeet 6+3 ja maksoi tuon poliiklinikka maksun 27,50€ ja just olen lähdössä neuvolalääkärille hakemaan lähetettä vielä yhteen ultraan ennen np-ultraa ihan oman mielenterveyden takia. Ja kerran olen tässä välissä käynyt yksityisellä ja maksanut sen 100€ siitä käynnistä.
 
Malttamaton: Paljonko sinulla on nyt viikkoja kasassa? Tuossakin on varmasti niin paljon kuntakohtaisia eroja. Ja varmaan riippuu siitäkin kuka neuvolassa sattuu olemaan vastassa.

Itsehän pääsin tokan raskauden alussa varhaisultraan keskenmenoepäilyn vuoksi, mutta silloin vuodinkin ihan hirveästi verta. Tuon edellisen tuulimunaraskauden aikana kävin arvauskeskuksen päivystyksessä, mutta lääkäri ei lotkauttanut korviaan kun vuoto oli niukanpuoleista. (Ja minulla oli seuraavalle päivälle varattuna 12 viikon ultra.) Neuvolantätikin taisi jo sitä ennen sanoa, ettei julkisella puolella varhaisultraan pääse kovin kevyin perustein. Ja epäilenpä etteivät nuo kaksi keskenmenoa vielä riitä yksinään perusteiksi...
 
liljan kukka: yritä kuitenkin! Just tulin sieltä neuvolalääkäristä ja laittoi lähetteen ultraan kiireellisyys asteella 1-7 vrk ja sanoi, että jos ei 2 päivään aikaa tule, niin heti pitää soittaa sinne perään. Nyt siis rv 8+4 (ultrien mukaan), mutta se 1. ultra tehtiin rv 6+3 ihan vaan sykkeiden näkemisen vuoksi. Diagnoosi lähetteessäni on Z35 riskiraskauden seuranta, lähetteen syyksi merkattiin toistuvat keskenmenot ja esitietoihin, että "suos. gyn. pkl:lle pikaisesti kontrolliin, tutkittava pelkää kovasti keskenmenoa". Eikä yhtään nikotellut neuvolalääkäri, toivoi vain että saan pikaisesti ajan. Yritti jopa kuunnella sydänääniä mua rauhottaakseen, mutta ei kuulunut vielä, välähteli vaan monitorissa aina välillä.
 
Onnea plussasta Liljan Kukka!

Itsekkin olen miettinyt et mahtaiskos sitä päästä sitten kun se aika koittaa niin julkiselle puolelle varhaisultraan ku on tuo kohdunulkoinen ollu.. Pitäneeki sitä sitten neuvolatädiltä kysellä.. Jahka ku tulis se plussaki eka..
 
Suuret onnittelut Liljan Kukka!! Toivotaan että tämä odotus päättyy onnellisesti.
Testasin itsekin tänään aamulla hailakan, mutta selkeän plussan. Ja arvatenkin olen onnellisena virnistellyt itsekseni koko päivän töissä kuin mikäkin idiootti :p
 
Paljon onnea Liljan Kukka !! :flower: Jos se kolmas kerta nyt toden sanois, että kyytiläinenkin pysyis nyt matkassa loppuun asti =)

tillukas Okei, kiitos tiedosta :) Mulla kans ovulaatiokivut ihan järkyttäviä, kerrankin jouduin anoppilassa makaamaas sängyssä kippurassa enkä pystynyt kävelemään :D Totesin vaan asiaa ihmetteleville, että mahatauti kai tulossa :D Mutta aina ei tosiaan ole noita kipuja, tai onhan sitä jomotusta ja vaikka mitä, muttei sentään toimintakyvyttömäksi tee. Tuolloin sitä kohdunnapukkaa saa käyttää apuna, kun kipu on yhtä mietoa ja tasaista sen viikon ajan, niin ei ota todellakaan ilman sitä selvää, milloin on h-hetki. Mulla muuten viimeksi tuintui ihmeellistä pistoa kyljessä, ihan kuin lihas olisi ollut jumissa?? Kuuluikohan tuokin asiaan?? Se pistävä kipu katosi sitten oviksen jälkeen...

ON: Täällä vaan odotellaan ja odotellaan, että jos se ovulaatio taas sallii saapua, niin vasta ens kuun ensimmäisinä päivinä tai sitten jos ei tapahdu, niin täti vaan ilmaantuu... :headwall: Tuli näistä hipaisuraskauksista mieleen, jotka eivät ole jatkuneet nyt viikkoa kauempaa, että eikös niitä kutsuta kemiallisiksi? Sekin tuli mieleen, että vaikeuttaako kiinnittymistä, kun mulla on tuo ovis vasta kp28-32?
 
Liljan Kukka, onnea plussasta ja peukut on pystyssä että menee kaikki niinkun pitääkin =). Josko tää odotus päättyis onnellisesti vauvan syntymään.

TiaTia, onnea sullekin plussasta =).

Mitäs oireita plussanneilla on ollut etukäteen? Ootteko osannu jo aavistella?
 
Kemiallisista sen verran, että minulle yksi lääkäri äippäpolilla kertoi kemialliseksi laskettavan sellaiset, joita ei ole vielä ultrassa todettu/voitu todeta. Toisin sanoen ennen rv 6+ tapahtuneet keskenmenot. Totesi vielä, että lääketieteellisessä mielessä niitä ei heillä vielä lasketa keskenmenoiksi. Minullekin ovat kirjanneet ainoastaan tuon rv 12 keskenmenneen tuulimunan. Ylipäätään koko kemiallinen raskaus taitaa olla vielä kohtalaisen "uusi" käsite, joka on luotu vasta sen jälkeen kun herkemmät kotona tehtävät raskaustestit ovat yleistyneet. Muistelen että äitini kertoneen, että hänen odotusaikoinaan terkkarin raskaustestiin ei ollut asiaa ennen kuin menkat olivat vähintään 2 viikkoa myöhässä. (Eli viikkoja vähintään 6+0) Apteekissa toki myytiin silloin jo kotitestejä, mutta niiden hinnat olivat todella huimia nykyiseen verrattuna, eikä herkkyyskään varmaan samaa luokkaa.

Minulla selkein oire ennen plussaamista olivat nuo epämääräiset alavatsan nippailut noin viikko oviksen jälkeen. Minkäänlaista kiinnittymisvuotoa ei ollut tällä(kään kertaa). Rintojen arkuus ja kuumotukset/viluväristykset olivat tällä kertaa tuskin havaittavia, joten varaan en olisi mitään laskenut. Tietysti olen muutenkin ollut aika epäuskoisella fiiliksellä. Pidin aika epätodennäköisenä että tärppäisi heti seuraavasta kierrosta keskenmenon jälkeen.
 
mun ekat vakio raskausoireet on ollut ennen plussaamista:

itkuherkkyys
tuskanhiki melkein 24/7
kamalat väsymyskohtaukset
nenä jäässä iltaisin
näkökentässä lentelee valopalloja
hajuherkkyys
palelu
himo johonkin ruokaan

muoks. tätä siis joku kysyi tässä ketjussa, plussannut nyt vähän ajan sisällä parikin kertaa, mutta eivät ole olleet kovinkaan pitkäkestoisia plussia... :/
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi olkoon plussista!!
Nostan sulle liljan kukka hattua kun maltoit olla testaamatta! toivon sulle kovasti onnistumista!

Mulla täällä ei oo mitään uutta, ei menkkoja, ei raskautta, ei niin yhtään mitään..
Pidämpä peukkuja sulle UniQuePopPy!!

Kengu
 
Ääh, mä en kestä. Mulla on tissit kipeenä, juilii aina välillä. Tosin ovat myös saattaneet kipeytyä kuntosalilla ja outoa ällötysoloa on ollut ilmassa.... Samoiten nippailee edelleen alavatsalla, mutta kyllä omasta mielestä ovis oli sillon maanantaina. Kyllä tää loppukuu tuntuu varmaan hirmu pitkältä....
Ollaan menossa kaveripariskunnan luo perjantaina ja vissiin baariin, en kyllä taida juoda. Yhden korkeintaan :D
 
Huomenna olen jälleen lähdössä viikonlopuksi reissuun, joten ehdin päivittämään listaa seuraavan kerran aikaisintaan maanantaina. Jos joku muu jaksaa päivittää sillä välin, niin ihan kiva. Realistina (pessimistinä) taidan pakata myös siteitä ja särkylääkkeitä varmuuden vuoksi mukaan.

Näistä järkeilyistä, miksi moni kolmannen "tekemistä" empii, on aina välillä ollut puhetta. Vähemmän ehkä kuitenkin siitä miksi vaaka kuitenkin kallistuu yrityksen puolelle. Jokaisellahan kuitenkin varmasti on taustalla omat syynsä.

Itsellä ehkä päällimmäisenä oma kokemukseni kasvamisesta kaksilapsisessa perheessä - ja toisaalta puolison kokemus suuremmasta lapsuuden perheestä. (Arvaatte varmaan kummalla positiivisempi ja kummalla negatiivisempi kokemus. :D) Koen että isompi perhe/suku voi suuremmalla todennäköisyydellä antaa ihmiselle paremman turvaverkoston. Ja tällä tarkoitan nimenomaan henkistä tukea, miksei myös ihan käytännön apua. Minulle tämä seikka on niin arvokas, että se ajaa mennen tullen taloudellisten asioiden ohi.
 
Pikku hiljaa alkaa toiveet tän kierron suhteen nousta.. Tissit ei oo yhtään kipeet, yleensä ne on loppukierron kosketusarat, jotain menkkajuilintaa havaittavissa mitä ei kanssa näin aikasin yleensä esiinny ja poskia kuumottaa ja on tukkoinen olo..
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Liljan kukka: Varovaiset onnittelut! Onko teillä neuvolalääkärillä ultralaitetta käytössä? Itsehän pääsin tosiaan neuvolalääkärin ultrattavaksi sillon kun testi oli haalentunut, pahoinvointi loppunut yms oireet kadonneet ja luulin saaneeni keskenmenon. Sillon taisi olla rv7+. Tuo varhaisultra on kyllä kallista lystiä, mutta on se kyllä sen arvoista. Me kävimme vielä varhaisultrassakin vaikka np-ultraan oli enää reilu 2vkoa aikaa. Toivotaan kovasti että nyt kaikki sujuisi hyvin loppuun asti!


Moonchaser 24+6
 

Yhteistyössä