Kolmatta odottavat 2010

Onnittelut LOLU :heart:

täällä oltu lääkärissä ja kuten arvelin ovat supistelut ja muu mukava tuntemus tehneet tuhojaan....paikat on pehmeät ja kohdun kaulaa kadonnut :/ nyt siis totaali lepoa ja rauhaa.....

sutulii 28+5 :heart:
 
Lolu Paljon Onnea ja ihanaa vauva-aikaa :flower:

sutulii Jaksuja lepoon. Rankkaa se on, mutta kannattavaa. Päivä kerrallaan kohti parempia viikkoja.

Tuntuu, että kaikesta lepäilystä huolimatta, eteenpäin mennään kohti vauvan syntymää. Supistusten luonne muuttunut kipeämmäksi ja paine on jatkuvaa. No torstaina polille tsekkaamaan tilanne. Eihän sitä kuitenkaan tiedä, vaikka kaikki olisi entisellään :).

Tänään on lapsilla viimeiset ikäkausikisat. Raahaudun kentänlaidalle katsomaan tyttöjen juoksuja ja pituushyppyä. Mies, mummo ja pappa ohjaavat tyttöjä suorituksessa. Meidän 2v on jo ihan innoissaan mukana juoksussa. Hymyssä suin piknoo minkä pikku kintuista pääsee.
-Poni 33+6
 
ONNEA lolulle ja koko perheelle :flower:

Ihana Zeena et sait tappelematta tuon saikun!!

Paingallup: esikoinen syntyi 41+0 3580g/49cm (ultran mukaan piti olla yli 4kg)
Kakkonen syntyi 41+2 3388g/50cm (41+0 ultrattiin ja piti olla tasan 4kg)

Huomenna poksuu viikot, eli puoliväli.. tänään 19+6 :heart: :heart:
 
sutulii Voi kurja, tsemppiä lepoon! :hug:

Poni Toivottavasti tilanne ei ole kovasti muuttunut kohdunsuulla ja pieni malttaisi vielä tovin pysyä kyydissä. =)
Mukavia nuo juoksu- ym kisat! Oon joskus ollu veljenpoikaa semmosissa kannustamassa, siel oli tosi hyvä henki ja lapset tosiaan aidosti innoissaan! :)

Mä kävin tänään neuvolassa ja yllätyksekseni sain kuulla, et selvisin sokerirasituksesta puhtain paperein!! Jippii! Ei siis ruokavaliota eikä piikittelyä vaan rennoin mielin loppuraskauskin tän asian tiimoilta. Painoa oli tullut vaatimattomat 191g/vko eli tavoite ei nyt täyttyny alkuunkaan.. :D Pitää skarpata seuraavaan käyntiin mennessä. Nyt tavoitin lähtöpainon. Sf-mitta pyyhkii yläkäyrillä, se vähän mietityttää. Hb oli 101, rauta-annos pitää tuplata. Noilla lukemilla ei ehkä mikään ihme, että on heikottanu. Elokuun lopussa sit se lääkärineuvola.

Pilkkis 27+0
 
Mä oon nauttinu sairaslomasta, niin tyhmälle ja väärälle kuin se kuulostaakin :ashamed: :whistle:
Mutta tuntuu, että koko kesäloma meni stressatessa sitä, että JOUTUU vielä menemään takaisin siihen pahanolon-paikkaan. Ja nyt kun tietää ettei tarvitse mennä niin olo on ihan erilainen...
Ja nää ilmatkin tekee. Voi kun olis vielä vähän viilempää...


Zeena 31+3
 
Zeena, älä suotta kanna huonoa omaa tuntoa olostasi. Voit varmasti itse paljon paremmin, kun ei tarvitse murehtia työnantajaa ja sitä myötä pikkuinen masussasikin voi paremmin. Rentoudu ja sairaslomaile ihan hyvällä omallatunnolla, ei ne lääkärit syyttä suotta ole saikkua kirjoittaneet. :hug:

sutuliille kovasti jaksuja lepäämiseen. :hug:

Tänne napaan ei kuulu mitään uutta. Viime yönä heräsin aika komeaan ukkoseen ja siitä innostui pikkuinenkin jumppaamaan kovasti. En sitten jälkimmäisestä syystä meinannut saada nukuttua, vaikka ukkonen häipyikin. Hikkaa esiintyy joka päivä ja moneen otteeseen, tuntuu melko hassulta tuolla alakerrassa. Eilen miehen kanssa hikottelemista kuunneltiin dopplerilla ja sepä vasta hassua olikin. :D Itse olen kuulemma myös ollut kova hikkaaja masussa ollessani, joten taitaa tämä tytteli tulla äitiinsä. ;)


Epeti 33+2
 
hellou vaan pitkästä aikaa :wave:
Nyt on muutto suoritettu ja pikkuisen synnytys sairaala on KYS. Rankkaa oli, vaikka muutossa olin vain piälysmiehenä. Saikulla oon nyt ainakii 9.8. asti huimauksen ja turvottelun takia. Huomenna menenkin uuden paikkakunnan neuvolaan :) ja saas nähdä, tarviiko minun ennen äippälomia töihin kammeta.. Sokerirasituksesta selvisin puhtain paperein.
Nyt vois pikkuhiljaa aloittaa vauvelille hommailee tavaroita kun ei tarvii enää muuttoa miettiä :) Isoveljet aloittavat uuden koulun, esikoinen menee jo viidennelle ja "keskimmäinen" aloittaa ekaluokan, eli kouluvaate ostoksille pitäisi jaksaa vielä lähteä...
:whistle: Maalle kun muutimme ja pihassa on nyt tilaa enemmän, niin pojat saivat kauan odottamansa trampoliinin :) voi sitä riemua :)
painogallup: esikoinen 41+3 4150g
"keskimmäinen" 38+4 3940g
... ja nyt toivoisin hieman pienikokoisempaa vauvelia ;) ite en ole mikään jättiläinen ja molemmat pojat ovat syntyneet sektiolla. ja nyt olenkin miettinyt, jotta saanko edes yrittää alakautta synnyttää.. hmm... onko kellään tietoa?
äitijapojat 25+6
 
Zeena Nauti vain ihan täysillä.

Eilen kävin polilla kontrollissa. Tilanne alakerrassa etenee, mutta ei mitenkään hälyyttävästi. Paikat kypsät ja reilun sentin auki sekä kanava nyt 2cm, kun viimeksi oli 3cm. Mulle tuli niin hyvä mieli käynnistä. Muutekin lääkäri tutki vauvan tarkasti ja käyrääkin ajettiin. Nyt tuli oikein ekan kerran sellainen tunne, että kaikki tämä tuskallinen ja stressaava makaaminen palkitaan sillä, että voi saada vauvan syliin syntymän jälkeen heti. Oli niin kamalaa, kun esikoinen kiikutettiin heti pois ja taas niin ihanaa, kun kakkosen sai heti rinnalle. Tästä on hyvä taas jatkaa, kylläkin varoen edelleen. Nyt rv 36-37 tähtäimessä :) .
-Poni 33+3
 
Zeena: raskaus on hyväsyy nauttia sairaslomasta. Sitten ku taas vauva syntyy ni menee pitkään ennen kuin on sellaista "omaa-aikaa" mitä nyt raskausaikana on. Ite ainaki oon nyt nayttinu ku on "saanu" olla koko kesän kotona (äitiyslomalla). Viimekesä meni ihan pyllylleen ku olin vain viikon elokuussa lomalla ja esikoinen oli hoidossa sitä viikkoa lukuunotamatta.
anve 20+3
 
Enpä oo täällä käynyt aikoihin.. Mut raskaus sujuu edelleen hyvin ja vaivoilta on vältytty närästystä lukuunottamatta. Viikkoja ois nyt 27+4 kasassa. Vaunut ollaan ostettu ja muutenkin hankintoja jo tehty. Tsemppiä kaikille helteistä käsiville! T: Ella-83 ja (tyttö)Kirppu.
 
Moi! Joskus tässä pinossa muutaman viestin kirjoittelin ja tulin nyt kysymään visaista kysymystä teiltä =) ! Eli meille joulukuun alussa tulossa kolmas tyttö ja autojuttuja mietin. Eli miten olette ajatelleet järjestää lapset istumaan autoon. MEillä siis tilanne että on 2v ja 3v ja sitten tulee se vauva. VAuvakaukalo, gracon cosmic (kasvot menosuuntaan) ja kiddu guardian pitäis saada rinnakkain takapenkille ja huonolta näyttää. Ainut vaihtoehto on että reunimmaiset istuimet ovat vähän vinossa keskimmäisen kyljessä jotta mahtuisivat (jos silloinkaan mahtuvat. Kaukalo on telakallinen ja nuo muut istuimet eivät ole perinteisiä turvavyöistuimia vaan aika muhkeita tapauksia. Nuo takapenkin istuinpehmusteet kun nousevat sivureunoilta niin turvaistuimille ei saa tasaista alustaa. Isofixiä ei ko. istuimissa ole.
 
jääris Meillä on tytöt 2v ja 4v vauvan syntyessä. Kaikki saadaan mahtumaan takapenkille siten, että 4v istuu turvavyöistuimessa (Britax oli kapein malli ), 2v Brio Zento turvaistuimessa kasvot menosuuntaan ja vauva kaukalossa. Sen verran piti suosituksista joustaa, että 2v käännetään sitten jo kasvot menosuuntaan.

Viime yönä valvoin kipeiden supparien kanssa. Onneksi menivät ohi. Tänään vietettiin mukava päivä tallilla kilpailujen merkeissä. Hyvin jaksoin helteestä huolimatta.
-Poni06 34+4
 
jääris Yhdessä liikkessä sovitettiin monia malleja, joiden merkkejä en tarkkaa muista. Sieltä ei löytynyt yhtään sopivaa. Myyjä vaan sanoi, että vaihtakaa autoa :) . Baby Stylestä sitten tuo ostimme. Autona meillä on Subaru Forester, sellainen maasturi. Olin hieman huolissani istuinten sopivuudesta. Osa myyjistä ehdotti pelkkää koroketta 4-vuotiaalle :eek: . Tuo meidän tyttö on vielä niin pikkuinen. Juuri ja juuri paino alkaa riittämään turvavyöistuimeen. Soitin autoliikkeeseenkin ja kysyin voiko etupenkin airbackiä laittaa toimimattomaksi siis ihan johdot poikki tyyliin, jotta saisimme yhden lapsen eteen, mutta sekin on laitonta. Tavis autoja ei todellekaan ole suunniteltu kolmelle pienelle lapselle.
 
Poni Siis ei oo totta :D ...meilläkin on subaru forrester 2008 mallia. Ostin sen pari vuotta sitten kun vaikutti turvalliselta ja tilavalta kun ennen mulla oli toyotan sedan-malli eikä sinne saanut takakonttiin millään sisarusrattaita. No jos sullakin menee kolme istuinta takapenkille niin pitäis mennä mullakin! Se on se takapenkin keskimmäinen vyö aika erikoinen mutta eikö se kuitenkin lasketa kolmipistevyöksi? Onko vauvakaukalo teidän autossa keskellä vai sivulla ja missä se turvavyöistuin? Jaa että etupenkin airbackiä ei saa pois päältä mitenkään edes liikkeessä-laillisesti? Vielä utelen että mikä britaxin malli se turvavyöistuin on?
 
jääris Mikä yhteensattuma :D . Se turvavyöistuin on Britax Adventure. Kyllä se keskivyö on ihan kolmipistevyö. En vielä tiedä miten muksut asetellaan. Tuleeko vauva keskelle vai reunaan. Käytäntö varmaan osoittaa sitten miten sopuisammin menevät, ettei tytöt ala tappelemaan. Tuo airbakin pois ottaminen oli minustakin vähän kumma, kun siten olisi saannut kaikki turvallisimmin kuskattua.
 
Onnea LOLULLE vauvasta :heart:
Täälläkään ei oo kerinnyt pitkään aikaan käymään. Oli tullut aika reippaasti tekstiä sillä välin :LOL: Meni tovi jos toinenkin lukiessa :LOL:

Me ollaan perheen kanssa lomalla vielä sunnuntaihin asti ja sen jälkeen miehellä alkaa työt maanantaina. Helteen kanssa menee hermot :kieh: Sais loppua kyllä jo! Jaksuja kaikille mammoille :hug:

smur-ffi ja papu 34+5
 
istuimista: Meil on Audi A6:n ja suunnitelmissa on et tuo sit jouluna 2v10kk tulis keskelle nenämenosuuntaan (sille pitää ostaa uus istuin), tuo 1v tulis kuskin taakse Cragon xp-istuimeen selkä menosuuntaan ja vauva Cragon telakallisessa vänkärintaakse. Näin pitäs mahtua. Nyt ovat istumet siten et xp-on keskellä nokkamenosuuntaan ja kaukalo vänkärintakana ja sit kuskintaakse mahtuu aikuinen ihanhyvin istuun. Peräkontti on tuossa kans iso et nuo tuplarattaatki menevät ihan heittämällä kyytiin.
 
Uutta viikkoa pukkaa taas! Päivittelin äitijapojat:n synnärin ja kohta heivaan listoilta heinäkuiset mammat ö-mappiin, jos ei mitään heistä kuulu. B)

Ellalle onnea tyttölupauksesta! :heart:

äitijapojat, mä olen käsittänyt, että kahden tahi useamman sektion jälkeen ainoa synnytystapa on sektio ja se tehdään suunnitellusti noin 1-2 viikkoa ennen laskettua aikaa. En tiedä sitten, onko tässä(kin) paikkakuntakohtaisia eroja...

Meillä tulee syksyllä autoon siis 2 x turvaistuinta selkä menosuuntaan ja yksi Gracon Logico S-kaukalo telakalla. Autona on Chrysler Voyager ja menee kyllä istumajärjestelyt uusiksi eli luksuskokoinen tavaratila saa väistyä kolmannen penkkirivin tieltä. Luultavasti kaksoset menee sinne viimeiselle sikaosastolle, jolloin heidän väliinsä jää vielä mummin mentävä aukko :D ja keskimmäiseen riviin tulee yksi penkki, johon kaukalo. Näin keskiriviin jää kivasti kulkutilaa taakse, sillä sinne voisi muuten olla aika ikävää viedä noita jätkiä, kun istuimet haluaisin kuitenkin vielä pitää selkä menosuuntaan... :whistle: Mua ärsyttää myös, ettei tuosta saa vänkärin airbagia ilmeisesti pois päältä. :headwall:

Varattiin miehen kanssa tälle kuulle vielä hotellihuone vähän ennen hääpäiväämme. Kaksoset menee ensimmäistä kertaa yökylään, toinen mummin ja toinen kummitätinsä luokse. Ihanaa päästä vähän viettämään laatuaikaa miehen kanssa. :heart: Toivottavasti vaan itse olen vielä sellaisessa kunnossa, että sitä voi laatuajaksi kutsua. :p


Epeti 34+0 poksista!
 
kävin äsken lenkillä ja kaverin kans vähän tähän liittyvää poristiin.. eli meil tilanne että esikoinen on vajaa 3v kun meille syntyy kolmas. Eli väkistenki herkästi käy nii että se jo "omatoiminen" 3v jää vähemmälle huomiolle, kun on kaksi "vauvaa" eli kakkonen kerkeää jos kerkeää justiinsa täyttää vuoden kun tämä kolmas syntyy.

Toki vanhinki on meidän kanssa kotona, mutta silti tiedän jo nyt (ja siitä huonoa omaatuntoa poden) että tulee "vaadittua" tuolta pieneltä esikoiselta paljon enemmän mitä näiltä nuoremmilta voi vaatia. Eli et pukee ite, syö ite, käy wc:ssä jne.

Pelottaa se et kuin on mustasukkainen. Tämän nykyisen vauvan on ottanu hyvin vastaan, mutta miten käy sitten kun tulee uusi vauva ja äidin huomio menee entistäenempi pikkusisarusten hoitamiseen. Toki pyrin jo nytten ottamaan syliin ja antamaan huomiota mahdollisimman paljon. Mut en tiiä onko siitä haittaa, mut monesti käy niin että esikoinen lähtee isän mukaan ja nuorempi äidinmukaan (esim. esikoinen ja isä lähtevät ajamaan rattorilla tai tekevät pihatöitä ja nuorempi lähtee äidin kanssa kauppaan). Näin siksiki että mun on helpompi ensinnäki liikkua kun on vain toinen lapsista mukana ja toiseksi siksi että vauvaa ei voi jättää isän mukaan jos on pihatöissä, mut tuo isompi menee jo hyvin isänsä mukana.
 
Lolulle onnea pienokaisesta!

äitijapojat: tervetuloa Pohjois-Savoon :) KYS on ainakin omien kokemusteni perusteella oikein kiva synnytyssairaala. Mulla on myös takana kaksi sektiota ja ainakin yksityinen gyne sanoi, että ei kannata enää yrittääkään alatiesynnytystä, koska kohdun arvet ei enää kestäisi kovia supistuksia ja ponnistamista.

Anve: Kyllä minä vaadin nuorimmaiseltani, 3-vuotiaalta, ihan samoja asioita mitä mainitsit: itse pukemista, syömistä ja vessassa käyntiä (pyyhkimistä lukuunottamatta). Minusta ne ovat ihan normaaleja 3-vuotiaan taitoja. Tärkeintä on muistaa vastuiden päälle ne "vapaudet" eli että hänellä on isompana jotain sellaista mitä pienemmillä sisaruksilla ei ole. Vaikka elokuvailta kerran kuussa, oma harrastus tai jokin mitä pienet eivät saa. Ja lisäksi tietysti se hellittely, läheisyys ja halailu, joka antaa sille 3-vuotiaallekin tilaisuuden olla "äidin oma pieni". Ja laatuaikaa äidin ja isän kanssa kahdestaan pitäisi pyrkiä järjestämään jokaisen lapsen kanssa, se on tosi tärkeää.

ON: Kävin tänään nt-ultrassa ja kaikki oli hienosti. Pikkuisen oli naperoinen viikkojaan isompi, mutta la pysyi samana.

Istuimista: Meillä on se hieno puoli, että etuistuimelta saa turvatyynyn pois. Nyt on vaan kysymys, että kenet sinne etupenkille sitten sijoittaa. Helpointa olisi laittaa sinne vauva kaukaloineen, mutta silloin takapenkille jää tosi pieni tila mulle kahden isomman istuimen väliin (pitkillä matkoilla tosi vaikeaa, koska pitäisi istua vähän vinossa ja selkä tulee siinä kipeäksi jo 50 km matkalla). Jos kaukalon laittaisi taakse toisen ison istuimen kanssa, minulle jäisi enemmän tilaa, mutta voiko kasvot menosuuntaan matkustavan isomman lapsen laittaa etupenkille (5-vuotias, n. 120 senttinen), jos turvatyyny on pois päältä? Tiedän, että alle 140 senttistä ei suositella laitettavan etupenkille kasvot menosuuntaankaan, jos turvatyyny on päällä. Mutta mikäs tilanne on, jos airbag on pois päältä? Tietääkö kukaan?

Harkitseeko teistä kukaan muu sterilisaatiota? Minä ajattelin sen ottaa, emme halua enempää lapsia, siitä ollaan ihan satavarmoja. Mietin myös sitä vaihtoehtoa, että entä jos erotaan ja löydän uuden puolison, mutta tulin tulokseen, että en silti haluaisi enempää lapsia. Ja koska takana sitten jo kolme sektiota, ei se ole suositeltavaakaan. Jotenkin silti hävettää kysyä asiaa neuvolalääkäriltä, en tiedä miksi...Haluaisin vaan päätöstä varten tietää sen mahdolliset haittavaikutukset ja voidaanko se tehdä jo sektion yhteydessä, vai onko se erillinen toimenpide.

Mutta näilläpä taas mennään, jotenkin unohdan aina vierailla tässä ketjussa, vaikka joka päivä täällä roikun :)

Commander ja papunen 12+5
 
Huomenia mammat! Ihanan sateista sellaista. :D

commander, mä olen käsittänyt, että eteen saa laittaa istuimen vaikka selkä menosuuntaan, kunhan airbagia ei ole tai se on pois päältä. Tosin jostain olen myös lukenut, ettei pois päältä kytkettyyn airbagiin voisi luottaa... Tiedä näistä sitten.

anve, ymmärrän kyllä murheesi tuosta esikoisen "isoksi pakottamisesta". Toisaalta kolme vuotias on jo sen verran iso, että pystyykin jo vähän luottamaan omatoimisuuteen. Mun mielestä kuulostaa hyvältä, että lapset menevät osin isän ja osin äidin mukana. Eikös siinä saa jokainen vähän samalla laatuaikaa. =)

Mä en tiedä, minkälainen kaaos meillä syntyy, koska kaksoset on niin kovin pieniä tämän kolmosen tullessa. Eli en voi todellakaan olettaa heidän syövän tms. itse. Toivon, ettei tämä olisi ainakaan imettämiseltä pois, koska sen onnistumista toivon todella kovasti. Toisaalta kaksoset on koko elämänsä ajan tottuneet siihen, että on joku toinenkin vaatimassa huomiota ja itse vaan joutuu joskus odottamaan vuoroaan, kun ei äidin kädet riitä kahdelle yhtäaikaa. No, kolmelle ei riitä sitten sitä vähää. :whistle: Jotenkin mä vaan luotan (ehkä vähän liiankin sinisilmäisesti) siihen, että kyllä kaikki järjestyy. Mun mummuni on pykännyt tähän maailmaan kahdeksan lasta, joista suurin osa pienillä ikäeroilla ja seassa vielä yhdet kaksoset. Enkä ole kuullut valitusta aiheesta koskaan, vaikka silloin lieni olotkin vähän erilaiset kuin nykyisin. No, mun mummu onkin oikea teräsmummo. Toivoa sopii, että olisin sieltä perinyt edes hitusen sitä tarmokkuutta ja sitkeyttä. :)

Sterilisaatio ei meillä vielä ole ajankohtainen, sillä pidetään auki se mahdollisuus, että neljäs iltatähti saisi ehkä vielä joskus tulla. Riippuen siitä, kuinka suuret traumat saadaan tästä ajasta, kun on kolme ihan pientä. :LOL: Mä olen kuitenkin käsittänyt, että toimenpide olisi helpointa tehdä samalla kuin sektio. Kannattanee commander ottaa asia puheeksi rakenneultrassa tai viimeistään synnytystapa-arviossa.


Epeti 34+1
 
Yks mikä mua kans harmittaa on se, että monesti tuo esikoinen joutuu odottamaan esim. syliinpääsyä. "pääset syliin kun äiti on ensin syöttäny vauvan", Nyt sinun pitää mennä lattialle kun vauva tarvii äitiä jne. Eli monesti se pienempi saa sitä huomiota ilman että sen tarvii tehdä mitään.. isomman "pitää" se huomio monesti hakea jos ei hyvällä ni sitten pahalla. Pitäs vain malttaa pysähtyä ja ottaa pyytämättä syliin tai olla aikaa pitää toista sylissä niin kauan kuin se haluaa. Onneksi meil tuo "vauva" (7kk) on jo sen verran "iso" et liikkuu ite (konttaa ja kävelee puutavasten) et on silleen helpompi antaa aikaa tuolle vanhemmalle ku voi ottaa syliin ja lukea isommalle kirjaa kun pienempi leikkii lattialle. ja toisaalta taas nuilla alkaa löytyä yhteisiä leikkejä (isompi konttaa edellä ja pienempi perässä), tai hakkaavat kanttilan kansia käsillään tms.
 
Huomenet kaikille!

Apua miten äkkiä aika menee. Kävin tossa äsken viemässä vanhimman lapsen kouluun, aloitti ensimmäisen kouluvuotensa. Justhan se vasta aloitti eskarin. Tai siltä se ainakin tuntuu. Nuorempikin meni taas kesän jälkeen hoitokavereita moikkaamaan, saa olla kahtena päivänä viikossa neljätuntia aamupäivällä siellä, meillä kun ei lähistöllä ole muita lapsia joiden kanssa voisi kaveerata. Jotenkin vaan tuntuu pahalta viedä hoitoon kun itse olen kotona, vaikka tiedän että poika viihtyy siellä. Täyttää jo viisi syksyllä, joten kaipaa kyllä kavereita. Mitäs mieltä muut on?

Nyt pitääkin lähteä neuvolalääkärille. Ilmoittelen jos jotakin poikkeavaa.
Vointeja kaikille!

VicHo 35+0
 

Yhteistyössä