Kommentoiko teillä lapset,jos ohi menee lihava ihminen?

  • Viestiketjun aloittaja elvi
  • Ensimmäinen viesti
Ei. Eikä maahanmuuttajista jne. Mutta lyhytkasvuisesta on kysellyt. Olen sanonut vaan, että ihmisiä on eri kokoisia. Joidenkin teinien erikoisemmista kampauksia kommentoi, että miksi on laittanut noin ruman tukan :). Niistäkin sanoin että se on hieno tukka siitä, joka sen on laittanut.

lapsi vajaa 5 v.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Lapsen suusta tuommoiset kommentit kertovat vain siitä, miten vanhemmat puhuvat. Jos pieni lapsi ei kuule noin puhuttavan ei hän luonnollisesti osaa kommentoidakaan noin ilkeästi muita ihmisiä.
Tai siitä mitä päivähoidossa muut lapset puhuvat... meillä ei kotona puhuta kenekään painosta.

 
mie
Meillä poika 4v on muutamaan kertaan todennut "onpa sedällä iiiso maha", enkä näe kyllä tuossa sinänsä mitään ihmeellistä. Hyvä tilanne keskustella lapsen kanssa siitä, että ihmisiä on erilaisia, eri kokoisia ja eri näköisiä. Läski ei kuulu meillä sanavarastoon ja lapset kasvatetaan siihen, että kaikki ovat samanarvoisia.
 
piplio
Alkuperäinen kirjoittaja Ninne:
Ei todellakaan kommentoi mitään. Juuri yksi päivä tuli vastaan sellanen kohtalisen lihava ihminen ja 6 vuotias tyttäreni sanoi näin: äiti, eikö olekkin kauniit kasvot tolla tätillä. Löysi heti jotain nättiä siitä :)
eeeh?;D
 
ööööööööööööööööööö
Meidän lapset (3 ja 5v) on jostakin oppineet tuon LÄSKI sanan :/ Puhuvat että joku on läski... myös minusta kun olen ylipainoinen. Olen sanonut että se on totta että olen lihava mutta tuo läski sana on aika ruma. Yrittänyt olen myös selittää että jotkut ihmiset vain ovat ylipainoisia mutta ettei heitä pitäisi sen perusteella arvostella/luokitella...
 
vieras
Meillä ei kommentoida. Sen sijaan aika arkea toi on lasten suusta kuulla... Olin kohtalaisen vasta synnyttänyt kun oltiin metsärannalla, jossa oli meidän lisäksi yksi ainoa perhe. Menin laiturilta uimaan ja toisen perheen poika sanoi vihaisesti ja lujaan ääneen koiralleen "pure sitä perseestä kun on niin läski". En itse osannut mitään sanoa, mutta ei perheen äitikään asiaan puuttunut. Meillä ois vastaavasta kommentista laitettu pyytämään anteeksi ja lähdetty kotiin miettimään. Nyt toisen vauvan syntymän jälkeen perhekerhossa pikkupoika 2-3v. tuli lätkimään mua vatsaan ja äiti nauroi vieressä hämillisesti... Suoriin "Miksi olet niin lihava?" kysymyksiin on ihan helppo vastata, mutta tuollaiseen ilkeilyyn, johon vieressä olevat vanhemmat ei puutu on aika mahdoton itsekään mitään sanoa.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ei kommentoida. Sen sijaan aika arkea toi on lasten suusta kuulla... Olin kohtalaisen vasta synnyttänyt kun oltiin metsärannalla, jossa oli meidän lisäksi yksi ainoa perhe. Menin laiturilta uimaan ja toisen perheen poika sanoi vihaisesti ja lujaan ääneen koiralleen "pure sitä perseestä kun on niin läski". En itse osannut mitään sanoa, mutta ei perheen äitikään asiaan puuttunut. Meillä ois vastaavasta kommentista laitettu pyytämään anteeksi ja lähdetty kotiin miettimään. Nyt toisen vauvan syntymän jälkeen perhekerhossa pikkupoika 2-3v. tuli lätkimään mua vatsaan ja äiti nauroi vieressä hämillisesti... Suoriin "Miksi olet niin lihava?" kysymyksiin on ihan helppo vastata, mutta tuollaiseen ilkeilyyn, johon vieressä olevat vanhemmat ei puutu on aika mahdoton itsekään mitään sanoa.
peesi.
 
elämä
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Kyllä vain. Yleensä vielä kohtalaisen kovalla äänellä. Tai jos ei kommentoi ulkonäköä, jos läski kyseessä, niin menee ja kysyy; miksi olet niin lihava?!?!?
:eek:
just jooo. ja mitä tekee vanhempi?? töllöttää vieressä ja naureskelee???
 
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Kyllä vain. Yleensä vielä kohtalaisen kovalla äänellä. Tai jos ei kommentoi ulkonäköä, jos läski kyseessä, niin menee ja kysyy; miksi olet niin lihava?!?!?
:eek:
Joo. Ajattele. Ja vieläpä ruokaostoksia yms kommentoivat, jos ei ole sellaista mihin ovat itse tottuneet. Kerran kysyivät yhdeltä naiselta, miksi hällä on kainalokarvat? Nainen ei oikein osannut vastata, joten sanavalmiit pienet murut jatkoivat, etkö ole nainen, kun sulla on noin paljon kainalokarvoja? :p
 
Tiina
Alkuperäinen kirjoittaja elvi:
Jos kommentoi niin miten?särähti vaan uimarannalla korvaan,kun eräs lapsi(n.5v) sanoi ohi menevästa naisesta,että tuo nainen on niin LÄSKI ettei mahdu ees uimapukuun(ei sillä kyllä ees ollut uimapukua..)

Minusta on outoa jos lapsen sanavarasto sisältää sanan läski...meillä lapset ei kiinnitä mitään huomiota lihaviin,laihoihin,kehitysvammaisiin tms.mitään huomiota,koska me itsekkään emme sitä tee,saatika että kommentoisimme lapsillemme niitä...Onhan läskille muitakin sanoja käytettävissä;pyöreä,tukeva jne...tuo läski ei vaan passaa lapsen suuhun...
Ei kommentoi, ainakaan vielä...ei kiinnitä huomiota ihon väriin tai painoon. Pelkään, että 4-vuotiaani oppii kyllä toisilta lapsilta tai aikuisilta, ennemmin tai myöhemmin. Asiasta tullaan sitten keskustelemaan.
 
en ymmärrä sua
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Mun poika on kyllä kommentoinut niin lihavia, kuin muitakin variksenpeltättimen näkösiä naisia siitä asti, kun on oppinut puhumaan. Joskus meinaan tukehtua nauruun, pojan kommenteista.
mut ei miehiä? taitaa poika ottaa isästään mallia :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja elämä:
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Kyllä vain. Yleensä vielä kohtalaisen kovalla äänellä. Tai jos ei kommentoi ulkonäköä, jos läski kyseessä, niin menee ja kysyy; miksi olet niin lihava?!?!?
:eek:
just jooo. ja mitä tekee vanhempi?? töllöttää vieressä ja naureskelee???
Miks töllöttäsin ja naureskelisin, joudunhan itse olemaan tilanteessa mukana.
Lapsia kiinnostaa, miks mun pitäis estellä ja selitellä jotain?
 
2 mamma
Eivät todellakaan kommentoi. Meillä on pienenstä asti opetettu että ihmiset ovat erilaisia. Olisi suuri häpeä minulle äitinä jos lapseni kommentoisivat jotain nähdessään esim. lihavan tai vammautuneen henkilön.
Kaikkiahan ovat ihmisiä,riippumatta ulkoisista/sisäisistä seikoista.
 
Ei se vielä ole ulkonäköön kommentoinut koskaan mitään. Ei varmaan kiinnitä huomiota, kun en ole koskaan mitään ihmeellistä kenestäkään kommentoinut.
Mutta monessa paikassa kysellään että kuka tuo setä/täti on? ja joskus osaan vastata, mutta kyllä välillä saa miettiä mitä vastaa kun tällä pikkuisella on kiire aina saada heti se vastaus...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alkuperäinen kirjoittaja elämä:
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Kyllä vain. Yleensä vielä kohtalaisen kovalla äänellä. Tai jos ei kommentoi ulkonäköä, jos läski kyseessä, niin menee ja kysyy; miksi olet niin lihava?!?!?
:eek:
just jooo. ja mitä tekee vanhempi?? töllöttää vieressä ja naureskelee???
Miks töllöttäsin ja naureskelisin, joudunhan itse olemaan tilanteessa mukana.
Lapsia kiinnostaa, miks mun pitäis estellä ja selitellä jotain?
Sattuuko tämä sakki tietämään sellaisen asian kuin KÄYTÖSTAVAT?

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alkuperäinen kirjoittaja elämä:
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Kyllä vain. Yleensä vielä kohtalaisen kovalla äänellä. Tai jos ei kommentoi ulkonäköä, jos läski kyseessä, niin menee ja kysyy; miksi olet niin lihava?!?!?
:eek:
just jooo. ja mitä tekee vanhempi?? töllöttää vieressä ja naureskelee???
Miks töllöttäsin ja naureskelisin, joudunhan itse olemaan tilanteessa mukana.
Lapsia kiinnostaa, miks mun pitäis estellä ja selitellä jotain?
Sattuuko tämä sakki tietämään sellaisen asian kuin KÄYTÖSTAVAT?
Kyllä vain, mutta miksi pitäisi lapsille siloitella ja kaunistella asiota?
 

Yhteistyössä